Croatia ar putea lua o decizie in aprilie

Surse croate anunta posibilitatea de a se lua o decizie privind achizitia de avioane multirol in luna aprilie. Intre timp croatii si-au mai extins orizontul cunoasterii si catre alte variante, pe langa cele deja discutate: re-modernizarea actualei flote de MIG-21, si/sau achizitionare altor MIG-21 dinUcraina, a aparut si ideea ca deocamdata protectia spatiului aerian croat sa fie facuta de aliati.

Aceleasi surse pretind ca nu sunt bani in acest moment nici pentru achizitia de avioane noi sau sh, si singurele doua variante care vor fi luate in discutie sunt: resaparea MIG-21 sau patrularea spatiului aerian national de avioane NATO.

Kfir C-10 in Fortele Aeriene Ecuadoriene

Sit-ul croat trece inca o data in revista variantele discutate pana acum:

  1. In cazul in care se va pastra MIG-21, optiunile sunt ca actualele aernova sa fie reparate la Aerostar Bacau si cumpararea a inca cateva MIG-21 Lancer din Romania!?, sau achizitia celor 8 avioane de la Ucraina.
  2. MIG-29 dela Rusia. Oferta este de 12 aeronave la un pret per bucata situat intre 29-90 milioane de dolari, in fuctie de vechime, avioane noi, si de dotare.
  3. Israelul a oferit si el Kfir C-10 Block 60, 12 bucati la 235 milioane de euro.
  4. Franta a intrat in joc cu deja celebrele Mirage F1, la un pret de 270 milioane euro, tot 12 bucati
  5. Saab ofera acelasi numar de avioane noi, la un pret de 750 milioane euro, sub forma de leasing
  6. Americanii ofera F-16  ICA la 1,03 miliarde de dolari
  7. EADS si al lor EF contra sumei 1,26 miliarde
Mirage F 1

Daca Croatia va achizitiona ceva pana la urma vom afla in mod sigur anul acesta. Intrebarea pe care mi-o pun este referitoare la posibilitatea de a achiziona MIG-21 Lancer, de la RoAF, asta in conditiile in care resursa avioanelor romanesti este pe sfarsite. S-ar putea sa se aiba in vedere o prelungirea a acesteia la Aerostar.

PS Stiti voi ce eveniment este in luna aprilie in Romania?! BSDA bai copii…Or astepta croatii o idee de la noi?!

Sursa: jutarnji.hr

 

 

29 de comentarii:

  1. asta cu achizitia de Mig 21 din Romania e complet nerealist – ale noastre sunt dramuite cu gramul in materie de resursa de zbor si oricum riscam sa ramanem complet fara aviatie.

    greu de zis ce vor croatii – au oferte destule, depinde cati bani vor sa dea.

    mai sunt si oferte de F-5, care sunt niste avioane bune, elvetienii vor sa isi vanda o parte din flota si e posibil sa mai aiba resursa cativa ani.

  2. de unde tot apar zvonurile astea ? ba le vindem moldovenilor , ba croatilor … avem in dotare un nou multirol si eu nu stiu ? 🙂

  3. Erata Avioanele din a 2-a imagine sunt un Mirage 2000 in planul apropiat si un Mirage F 1 in planul departat.

  4. Stiti ce cred eu ca o sa se intample? Americanii au zis ca trag o tzeapa cu spart defence-ul lor, pana una alta Cehia s-a dezis de propunerea americana cu F 16, Bulgaria se face ca ploua ca nu au bani de avioane noi sau second, asa ca mai ramane Romania si Croatia pe lista, Croatia si Romania au mizat pana acum pe F 16 Block whatever de la americani dar cum nu exista un polan concret de finantare o sa migreze spre Gripen C/D sau NG sau de ce nu pe Rafale sau Typhoon in functie de oferta de offset.
    Romania a semnat si acordurile europene de deficit bugetar, asa ca nu o sa se hazardeze la imprumuturi pe perioade scurte si nesustenabbile – sau scenariul B o sa primim o oferta din partea USA pe care nu o sa o putem refuza cu finantare pe 15 ani si offset si investitii directe.

    • „sau de ce nu pe Rafale sau Typhoon in functie de oferta de offset.”

      Ce sa facem noi cu Rafale sau EF? Sa faca pilotii romani 100 de ore de zbor in 20 de ani de cariera?

      • Eu zic ca ora de zbor pe Rafale si pe Typhoon nu trece de dublul orei de zbor pe F 16, si ce auziti sau cititi pe la colturile internetului sunt doar basme…..

        • 2 motoare…2 motoare pt revizie, piese de schimb pt 2 motoare etc

          Pai dublu ar fi extrem de mult pt noi…de banii aia cate bazine olimpice s-ar face in mai stiu eu ce comuna…

  5. BSDA S-A AMINAT PENTRU LUNA MAI 16-18

    • Nu stiam. Ai idee despre produsele expuse? Ceva zvonuri?

      • Pai cred ca vor fi expuse IAR99XT, TR-2000, ATROM, STAR80L, fregatele modernizate aduse cu trailerul…

        Ah…parca mai era ceva…aaa…multirolu 🙂 ?

        • Pai ai uitat TBT-ul!
          Si noul „AKM”!
          Si noul elicopter de atac!

          Pai se poate?

        • Oaaa! Giuuu!
          Se reorganizeaza la scurt timp dupa ce s-au semnat documentele alea cu SUA pentru transferuri tehnologice si joint-venture… si se pregatesc de parteneriate… Interesant!

          Reporter: Veţi lansa produse noi?
          Vasile Crişan: Da. Deja în aproximativ o săptămână vom avea cel mai nou produs cu marca „Romarm” şi acesta este puşca de asalt cu calibrul 5,56. Mai lucrăm la transportorul blindat de trupe şi al cărui prototip va fi lansat în 2013.
          Reporter: Ce alte investiţii veţi derula anul viitor?
          Vasile Crişan: Cercetarea-dezvoltarea este un capitol foarte important pe care punem accent. De asemenea, avem în vedere retehnologizarea, acolo unde, din cauza costului de producţie nu suntem atât de competitivi. În momentul în care vizăm o retehnologizare, avem în vedere ca şi costul de producţie să ni se micşoreze şi, în felul ăsta, să fim pe piaţă cu produsele din portofoliul nostru la nişte preţuri mai mici.
          Reporter: Câţi angajaţi are compania?
          Vasile Crişan: 5400.
          Reporter: Intenţionaţi să faceţi disponibilizări?
          Vasile Crişan: Nu, din contră, probabil că anul viitor vom mai angaja personal.
          Reporter: 90% din producţia „Romarm” merge la export. Ce, mai precis, exportaţi?
          Vasile Crişan: Exportăm produse din sectorul armelor de infanterie, din sectorul rachetelor şi armelor cu destinaţie antiaeriană.

        • Le-am uitat, ce vreti, batranetzea 🙂

          Amu daca tot ne dam la vorba, putem spera sa apara si portelicopterele romanesti, si F16-ul produs sub licenta in Romania, si noile submarine etc…

          Sper sa nu lipseasca nici barca aia stealth, de fapt daca nu o vedem asta nu inseamna ca nu e prezentata, e varianta stealth imbunatatita.

      • Pai daca au obraz ar trebui sa aduca un Block52V. Ca e expo organizata de ei doar si suntem principalul lor client in zona.Si daca bat palma cu noi le vor curge balele si la vecinii interesati deja.

    • Am mai spus, imediat dupa el, pe 20-21 mai, e summitul NATO de la Chicago, deci vanzoleala mare pt. noi, basca alegerile din iunie, eu tot sper ca atunci vor lua nenorocita asta de decizie multirol (sau mai bine zis o fac ai nostri cunoscuta)…ar fi prea de tot sa amane iar…

      • cred ca Basescu ar vrea, dar nu are cum sa cumpere avioanele americanilor dintr-un motiv foarte simplu – guvernantii nu au acesti bani pentru avioane, operare, finantare, training, armament si e imposibil sa faca rost de ei in conditiile economice de la noi, iar americanii nu vor sa ne dea finantare cu ratingul nostru actual si pace.

        Romania nu are nici economia necesara ca sa genereze acesti bani in viitorul apropiat daca nu primeste un offset substantial, generator de slujbe – iar americanii nu ofera offset ca nu mai e popular sa exporti slujbe si sa muti linii de fabricatie cum au facut in Polonia.

        mai sunt si alte motive secundare, gen riscurile supararii europenilor in conditiile in care Romania are o pozitie foarte precara in UE (cu consecintele de rigoare – tara asistata de UE si FMI, problema Schengen, batalia pentru bugetul UE, atragerea de investitii, marginalizare, etc.)

        in concluzie, americanii, nu se stie din ce motiv (lipsa de chef, alte prioritati, alte interese, proasta negociere a romanilor) nu au venit precum in Polonia, unde a fost o licitatie stransa, cu un pachet complet – avioane, finantare, offset. i-au convins pe romanasi sa faca sole-sourcing, sa nu tina licitatie, dupa care ofertele au fost foarte paguboase si incomplete.

        si fara un pachet complet – pachet avioane, finantare si offset nu se poate face afacerea, cu toata bunavointa lui Basescu.

        ca sa fac o comparatie cu imobiliarul – poate orice roman de venit mediu vrea casa ca a lui Videanu (sau poate ca nu, ca e cam grotesc intr-o tara saraca sa ai astfel de casa) dar n-are banii respectivi, nu ii da nimeni asa credit, si daca ar lua-o cumva s-ar alege praful de ea ca n-ar avea bani sa o intretina – cred ca numai utilitatile sunt cateva mii de euro, piscina, etc.

        asa ca ramane la faza de wish list, iar daca nu cumpara sau inchiriaza ceva dupa posibilitati sau ia alt job (offset) – risca sa ramana in strada.

        pai fara offset, chiar daca ar da americanii finantarea aia dupa care tot plang toti, am putea plati ratele dar si cheltuielile pentru a opera o flota de F-16 asa cum trebuie? sau ne-am bate joc de ea si de banii dati pe acele avioane?

        • Da’ bani pentru „readucerea la nivel” a salariilor dupa criza, anuntata ieri ca deh, se apropie alegerile, te pomenesti ca sunt…

        • @RomaniaTricolor. Nu cred ca sunt bani! Mie mi se pare o gogoasa. Este ciudat ca Base a iesit la tribuna si-a spus ca „trebuie”, iar mai apoi apare gagiul ala, la vreo doua ore, de la nu-s ce agentie care gavarea ca de fapt este ilegal; Constitutia, asa si pe dincolo…Mie mi se pare a fi doar praf in ochii prostimii, din partea lui Base si a gastii portocalii, fiindca alegerile -marea lor necunoscuta de unde se-aleg cu „a fi sau a nu fi”- bat la usa. Eu sunt bugetar si m-am invatat cu basmele astea!

        • eu cred ca sunt bani si ar fi o masura buna pentru stimularea economiei.

          sa facem un calcul: daca dai 16 la suta la oameni, jumate din suma se intoarce deja prin contributii, impozit, etc. Deci net dai 8 la suta.

          Aia 8 la suta, pentru ca 90 la suta din bugetari au salarii mici, nu se duc in depozite bancare si conturi offshore, ci in consum, intra in economie, unde produc – tva, slujbe pentru unii oameni (sa zicem ca magazinele mai iau o casiera sau oameni care pun marfa pe raft) care si alea platesc taxe si impozite.

          pe de alta parte, daca bagi banii aia in investitii gen asfaltari ce se produce: 1 de la guvernul local sau 1 de la minister ia spaga jumate din suma. o muta prompt in cont offshore sau cine stie pe unde, sa i se piarda urma. o mica parte o cheltuie in tara, dar majoritatea in strainatate sau e economisita. Apoi, din jumatea cealalta, patronul firmei care a luat contractul, ia si el 80 la suta, ii baga si el in vreun cont, etc. Din 20 la suta mai da o spoiala sa para ca s-a facut ceva.

          deci daca e sa faci ceva pentru economie iar coruptia e cum e la noi, cel mai bine e sa pasezi banii cetatenilor. Cu cat cheltuie statul mai putini bani pe „investitii” – ca asa numesc ei parcurile la tara, terenurile de fotbal in panta, piscinele fara apa, etc – cu atat mai bine. Principalul e ca banul sa stea in tara si sa circule, sa creeze activitate economica.

          La noi s-a actionat exact invers pana acum, s-au luat banii oamenilor si s-au dat la „investitii” – dar nu la cofinantari europene sau ceva util, ci pe tot felul de prostii, ca nu se vede nimic, iar banii au disparut din Romania.

  6. au foarte multe variante, am numarat 10 – foarte greu de zis ce va iesi pana la urma.

    nemtii sunt foarte puternici in Croatia, ei sunt principalul lor sponsor pentru intrarea in UE.

    suedezii au un pachet foarte avantajos – avioane fara dureri de cap – totul inclus, avioane, service, training, finantare, offset.

    americanii sunt muschiulosi in materie de influenta politica in balcani.

    alte oferte de avioane vechi – olandeze, israeliene, elvetiene, rusesti, ucrainene sau refacerea celor existente in Romania/Ucraina.

    patrularea de catre alta tara (sau alte tari) costa si aia, dar greu de zis cat, depinde daca se inteleg bilateral cu vreun vecin gen Ungaria, Austria, Italia (variante mai low cost) sau daca apeleaza la alianta (varianta scumpa).

  7. Daca croatii vor apela ca o tara NATO sa le asigure misiunile de politie aeriana ar iesi cel mai bine financiar sa colaboreze cu Ungaria.Grifonul C poate asigura cu usurinta nevoile Croatiei.
    Din punct de vedere financiar, cu bataie pe termen lung, si pentru noi cea mai buna oferta este cea a suedezilor.Daca s-ar negocia asa cum trebuie, am putea lua, sa zicem, 12-14 aparate Gripen NG, fabricate in Suedia, iar celelalte, pana la 48 de bucati, sa fie fabricate in Romania, dupa licenta suedeza, iar service-ul sa il asiguram tot la noi.Asa vor sa faca brazilienii, indiferent de la cine vor cumara avioane.Daca la ei se poate, la noi de ce nu s-ar putea?Totul tine de modul cum se negociaza contractul.Asa am putea fi independenti de fabricantul suedez, iar industria noastra aeronautica, sa fie revitalizata in acest fel, inclusiv prin offset.Vise, vise…

    • Ce naiba sa negocieze cum trebuie cand ‘nu sunt’ bani de salarii si pensii.
      ‘Investitiile’ nu le reduc, ca din alea isi alimenteaza conturile in strainatate.

      Ce tot visati 30 de Gripenuri sau F16 fabricate in Romania?
      La un asa numar mic, e mult mai ieftin sa le cumperi decat sa le fabrici aici.
      Cine iti transfera linie de fabricatie pt 30 de avioane si cat costa distractia.
      Motorul parca e american, il vrei si pe ala fabricat in totalitate in Romania?
      Ti-l dau americanii daca cumperi Gripen? Gratis?

      Daca reusesti sa integrezi o parte din mentenanta aici, e super OK…

      Sunt curios daca, pana in 2015, se vor ‘gasi’ totusi niste bani sa cumpere ceva!
      Pt ca momentan nu se ‘gasesc’…domle, banii stau pititzi…

      Adica daca grobiana clasa politica romaneasca ingroapa cu nesimtirea-i caracteristica si aviatia.

      Mie personal asta mi se pare ca asta se face in mod controlat, constient.
      Se amana pana se termina treaba.
      Or sa caute bani si or sa discute pana or sa vina spashitzi la TV si or sa spuna ‘domle,
      asta e, nu s-au gasit bani’.

      • pai asta e, ca nu se vrea, ca daca s-ar vrea ar exista solutii – se puteau lua avioane in mod responsabil, sustenabil, fara sa sufere nimeni si cu efecte pozitive si pentru armata, si pentru industri aviatica (productie componente) si pentru economie in general.

        au avut oferta de 24 avioane Gripen, platibile in 15 ani, cu 2 ani perioada de gratie, cu offset care sa acopere intregul cost, cu training, mentenanta, etc. Ce dracu’ asa oferta nu se putea refuza.

        Nu pot intelege cum de nu le-au luat a doua zi, pana nu se razgandeau aia, d’apoi sa stea pe ea 2 ani si sa nu faca nimic. E ceva de te doare mintea. Ca tot ace of base declarase ca pilotii voiau „un Gripen nou, un Eurofighter nou” dar n-au fost bani – i-au oferit aia exact la aceeasi suma pe care zicea ca o are si voia sa o dea la americani (1 mld euro) si n-am auzit sa le fi luat.

        Uite cehii, isi vor scoate si ei banii ca si ungurii din slujbele rezultate de pe urma offsetului – la unguri au calculat cei de la ministerul economiei 6.000 slujbe create de suedezi.

        http://militar.infomondo.ro/actualitate/in-cehia-achizitia-de-avioane-gripen-a-adus-deja-1-miliard-de-euro-in-economie.html

        dar poate ca s-au trezit – l-am vazut pe Basescu ieri explicand cum e cu slujbele, ideea cu mineritul, cat de important e sa vina investitii straine, sa se creeze locuri de munca – eu nu pot sa inteleg cum nu poate sa vada legatura – are sub nas oferta suedeza, poate obtine efecte pozitive cu ceva care nici nu polueaza si e si util apararii tarii?

  8. Eu nu cred ca o sa cumpere Croatia avioane F-16 .

  9. ..iar noi cumparam Kfir Nammer :)…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *