De bagat la cap! Radarele israeliene interzise in NATO…

The NATO Air and Missile Defence Command and Control Security Accreditation Board (ASAB) a anuntat oficial Cehia ca daca va cumpara radare Elta EL/M-2084 3D, de la compania israeliana IAI, acestea nu vor fi integrate in arhitectura de aparare anti-aeriana a NATO pentru ca radarul nu este construit de catre o tara membra a Aliantei, informeaza Janes.com!

La primirea vesti, premierul ceh – Andrej Babiš – a ramas pe doua randuri, mai ales ca  fusese asigurat personal de premierul israelian Benjamin Netanyahu ca radarul este foarte bun si a fost deja achizitionat de o tara membra a NATO – Canada.

Praga a fost informata oficial de catre ASAB la inceputul lunii iunie.

Contractul, ca si semnat, prevedea achizitionarea de catre Cehia  opt radare multi-mission Elta EL/M-2084, iar livrarile ar fi trebuit sa inceapa din 2021, radarul israelian fiind selectat inca din 2016. Bafta lor ca n-au semnat…

Nu putem decat sa-l citam pe premierul ceh, care l-a auzul deciziei a declarat: „It is an extraordinary decision!” Socul este cu atat mai mare cu cat Canada detine deja astfel de radare care conform Wiki ar trebui sa fie deja operationale din 2017.

Pe de alta parte multe tari membre NATO folosesc tehnologie israeliana pe zone foarte sensibile, de la sateliti, la drone, rachete AT etc, astfel ca decizia este cu atat mai ciudata.

Pentru Bucuresti este doar de vazut si bagat la cap, odata cu aceasta decizie intentia de a vinde Romaniei sisteme anti-aeriene SHORAD Spyder cred ca a iesit din calcul ca si alte posibile colaborari, in anumite domenii cel putin.

GeorgeGMT

38 de comentarii:

  1. Cu ce-or fi calcat astia pe bec?!

  2. Care ar fi fost problema sa infiinteze o firma ceha cu capital israelian, EURO- ELTA si sa le „produca” intr-un stat NATO.
    Piata ar fi avut pentru ca radarul e o scula adevarata. In plus, antena are o configuratie modulara (cu 2, 4 sau 6 module) in functie de distanta pe care vrei s-o acopere.
    Chiar nu-mi dau seama de ce n-au facut evreii asta, pe modelul EURO-SPIKE.
    Dar poate o fac in Romania.

    • Ai partial dreptate Heroule. Pont: de ce crezi ca Romania a achizitionat ciurucul ala israelian din Belgia? Asta ar fi unul la mana. Doi la mana radarul nu este omologat pentru integrare in reteaua Air and Missile Defence Command and Control (AMDC2) a NATO. Asta necesita un sponsor, care pot fi cehii. Exista o hiba; omologarea si certificarea costa bani, iar NATO Communications and Information Agency (NCI) secondeaza omologarea de obicei catre Joint Interoperability and Test Command (JITC) a SUA. JITC nu a omologat acest radar si nu figureaza pe o APL (approved product list) atat an NCI cat si JITC,

    • Inca un lucru. Canadienii il folosesc pe post de radar contra-baterie care nu necesita integrare sau omologare cu retelele de comunicatii tactice sau strategice ale NATO. Pentru aparare aeriana se folosesc ca si Romania de AN/FPS-117.

      • Deci titlul articolului ar trebui modificat in „radarele – produse de orice natie – neomologate pentru NATO Integrated Air and Missile Defence, sau Air Command and Control, nu sunt acceptate”.

  3. Cred ca in Germania pe masura ce “minoritarii “ vor deveni mai putin minoritari…..constructia de minarete si politica anti Israel vor avea un tempo mai “accelerat “

  4. Bun exemplul cu Eurospyke, totuși pare o decizie NATO la nivel înalt, americanii n-or avea nimic de spus…..asta-i un precedent sau mai avem vreo situație similară?

  5. Nu ASAB ii urecheaza pe cehi ci chiar ministresa de la aparare a cerut in ianuarie reevaluarea contractului si verificarea interoperabilitatii in arhitectura apararii aeriene NATO.

    http://www.janes.com/article/77192/czech-mod-orders-full-review-of-elta-3d-radar-contract

    http://www.israeldefense.co.il/en/node/32754

    Am impresia ca este si o manareala politica.

  6. Salut. Ciudata decizie, or fi calcat evreii rau de tot in strachini, bine ca noi ne-am orientat dincolo de balta.

  7. Probabil e o ,,razgandeala” mai eleganta a cehilor, dar sub girul unui for decizional NATO i-mi pare totuși ciudat, daca doreau cu adevărat tranzacția luau în calcul cu siguranță un joint-venture gen Eurospyke.

    Oricum ciudat…..

  8. O mica manareala au incercat sa faca, premierul ceh chiar s-a declarat contrariat ca Netanyahu l-a asigurat ca radarele sunt ok, ca doar le-a cumparat si Canada, „uitand” sa precizeze ca aia le folosesc ca radare de artilerie, conform lui Alex…
    Asadar cehii banuiau ceva, israelienii i-au pacalit (greu de crezut ca nu se stie ce fac supusii reginei de pe peste Atlantic cu radarele respective) iar NATO le-a dat peste labute…
    Are si NATO destui producatorii de radare, au si ei angajati, taxe de platit etc…

  9. Și noi folosim Radare israeliene:
    EL/M-2106 ATAR la sistemele AA HAWK.
    și pe avioanele Mig 21 Lancer.

    Ok BANUESC că este vorba de radarele de supraveghere a spațiului aerian. Noi aici avem sisteme americane.

    Titlul articolului este dezinformeaza.

    Nimeni nu interzice să continuăm modernizarea unor sisteme AA terestre folosind radarul ATAR.

    Sau sa folosești alt tip de radar independent.

    • Titlul articolului nu „este dezinformeaza” ci este o stire oficiala. Radarele romanesti sunt importate din Belgia asadar pot fi folosite. Radarele de pe MiG 21 Lancer nu fac parte din arhitectura de supravehere a spatiului aerian, n-au, asadar, nici o treaba cu discutia noastra.

      Si te mai miri ca te tin in spam, pai uite…daia.

      • @George,

        poti sa ma tii in spam. e decizia ta.

        In ceea ce priveste radarul ATAR, care e diferenta… daca e achizitionat din Belgia sau din Israel? nu este tot radar Israelian? ca l-au ansamblat belgienii… inseamna ca nu mai e israelian?

        eu am spus mai sus ca putem folosi radare israeliene, puncual. Adica care nu fac parte din sistemul national de supraveghere a spatiului aerian.

        Exemplu este Mig 21.
        Am spus: titlul articolului dezinformeaza (este dezinformeaza – din cauza tastaturii automate a telefonului a iesit greseala gramaticala)

        fara sa fie un atac la adresa cuiva, cred ca articolul trebuie putin completat. cu observatii. si exceptii.
        am adus mai sus 2 exemple clare in MApN de radare israeliene. toata lumea stie asta.

        ASA cum imi raspundeai ieri la un comentariu editat: sa nu ne rada lumea!

  10. MIG 21 LanceR, IAR 99 Soim, LAROM, spike(aici sunt si nemtii pe felie) plus cate si mai cate or mai fi! Sa inteleg ca s-a pus cruce oficial programului F 16 via Israel?

    PS Oare ce vor face croatii in cazul asta, ca ei au semnat, iar radarele de pe acele avioane sunt israeliene din familia ELTA?!? 🙂

    Sa fi descoperit NATO ceva elemente ce compromit acele radare sau sistemul aliat militar unificat? Israelienii sunt baieti destepti, persanii au simtit-o pe pielea lor, insa dupa ce au trecut in istoria recenta, cred ca ar sufla si in iaurta, numai sa fie pusi in postura de a nu mai ajunge vreodata acolo! A se intelege ca s-ar spiona si intre ei daca ar fi cazul, nu doar pe dusmani sau aliati. Sau poate ca au oferit ceva date rusilor la schimb cu cele despre iranieni si compania. Ceva miroase urata acolo!

    • Colaborarile cu ei (adauga Programul SOCAT, Jderul etc), din anii ’90, au fost o consecinta a faptului ca nu aveam chiar toate usile deschise in vest…
      Si nu am obtinut produse proaste, din contra!
      Acum avem „acces” si la altii, bani sa fie!

    • MIG 21 LanceR, IAR 99 Soim, LAROM, Spike nu comunica direct cu restul retelelor de transmitere date NATO. Iar F-16, indiferent de radar, comunica datele cu reteaula prin intermediul retelei standard Link16, asa ca trebuie doar sa poata face convertirea datelor la bord. https://en.wikipedia.org/wiki/Link_16

  11. capatu satului

    la mintea mea, daca asa e treaba prin alianta asta,
    n-ai ce face, aliatii trebuie sa mearga inainte in cuget si-n simtiri,
    cu adanca pretuire in suflet si nemarginita bucurie fata de cuvintele pline de intelepciune ale lui strumpf si ale pionilor sai,

    pai atunci sa scoata si radarele SAAB de pe navele independence,
    si de pe celelalte,
    apoi sa interzica cehilor, ungurilor si restu sa zboare cu gripenu,
    ca Suedia nu e in NATO
    si din cate stiu nu are aliante cu US la fel cu statu Israel

    eventual să interzica Boeing orice colaborare cu SAAB in programu T-X,
    sau poate regulile astea se aplica numai la plebe,
    cine are ciolanu in mana poate sa-i dea in cap la unu mai slab,
    politica de retardati,

    stalin si poporu rus fericire ne-a adus

  12. NATO spune asta – poti sa cumperi ce radare vrei (aproximativ) daca sunt pentru uz national, insa daca le iei pentru a le interconecta la NATO, atunci alianta nu e de acord cu radare israeliene sau rusesti, care pot pune o problema de integritate a sistemelor aliantei.

    Israelienii au vandut radarele astea si Canadei, insa aia nu le conecteaza la NATO.

    Nu e o chestiune care poate fi fentata cu o smecherie gen sa faca rusii sau israelienii vreun SRL si apoi sa zica ca sunt rvandute de o firma romaneasca, deci sunt NATO – ca nici aia de la NATO nu sunt retarzi, de altfel restrictia nici nu e pe radar in sine, ci pe integritatea sistemului sau de control, softului, etc.

    te trezesti ca vine vreun razboi si radarele tale nu mai functioneaza subit, sau mai rau sa para ca merge dar sa nu detecteze anumite tipuri de tinte.

    • capatu satului

      ramane intrebarea cu radarele SAAB,
      prima propoziţie a articolului spune: radarele (n.n. ce nu sunt produse in tari membre ale aliantei ) nu vor fi integrate in arhitectura de aparare anti-aeriana a NATO pentru ca radarul nu este construit de catre o tara membra a Aliantei, informeaza Janes.com!
      pai atunci e belea mare,
      ca trebuie sa inchida boldu navy ca multe din navele lor actuale au integrate radare suedeze,
      sau poate restructia asta se aplica numai la israelieni,
      iar suedezii sunt integrabile …pana la absolut,
      de aia o fi mers bivolaru prin Scandinavia

      • Suedezii sunt in alta situatie. Au fabrica de radare in Syracuse, NY si sunt in prima linie cu rusii, ca noi.

        NATO nu vrea sa dea acces rusilor si israelienilor la sistemele lui. Probabil vor inventa curand si ceva cu turcii, bulgarii, ungurii, slovacii si alte tari in care nu se poate avea incredere.

  13. Daca ai bani si tupeu, poti dezvolta 2 sisteme de supraveghere aeriana.

    – un sistem integrat NATO (cu radarele acceptate)
    – un sistem independent (national) – Israelian (sau alt producator)

    la fel si pe navele militare, noi folosim sistemele sovietice si e posibil sa avem pe Marasesti ai un alt sistem de supraveghere, compatibil NATO??

  14. Deci eu inteleg ca cehilor nu li se interzice achizitionarea radarului israelian. li se comunica doar ca:
    „acestea nu vor fi integrate in arhitectura de aparare anti-aeriana NATO”

    adica… informatiile obtinute de radarele (israeliene) din cehia nu vor putea fi transmise automat catre sistemele de Rachetele AA din Germania, Austria, Polonia, etc.

    dar daca Cehia isi dezvolta propriul sistem national? bazandu-se pe radarele israeliene? la cat este de mare Cehia… cred ca era vorba de doar 2 radare 🙂 ce sa mai zic ca este inconjurata de parteneri NATO.

    P.S. – eu ma intreb ce se intampla daca se destrama alianta… SUA a spus ca se va retrage daca va fi nevoie, si aliatii din UE nu respecta regulile…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *