F 16 V Block 70/72

Slovacia a cerut aprobarea Congresului american pentru o posibila achizitie de aparate F 16 Viper Block 70/72 plus un pachet de armament, plus servicii conexe. In acest moment pretul maxim estimat de americani este de 2,91 miliarde de dolari, bani in schimbul carora slovacii ar primii 14 F 16 V, 16 motoare General Electric F110/Pratt &Whitney F100, radare, sisteme de navigatie, 100 rachete AIM-9X, 30 AMRAAM, 150 JDAM.

Deocamdata Bratislava nu a anuntat un castigator in programul de inlocuire a celor 12 MiG29 sovietice, iar pe langa Lockheed Martin cu F 16 mai sunt si cei de la Saab cu Gripen.

O decizie ferma s-ar putea lua abia prin vara dupa ce ministerul apararii slovac va primi un raport detaliat cu privire la cele doua oferte.

Interesant pretul americanilor, desi poate, slovacii ar mai avea o marja de negociere pe ici pe colo…

Mai multe amanunte pe DSCA.mil

GeorgeGMT via V.S.

61 de comentarii:

  1. Slovacia cred ca va merge pe Gripen C/D eventual cu C/D+ AESA de pe Gripen E/F pentru ca au prieteni pe cehi si aici Gripen C/D si-a facut treaba.
    Pretul pentru bugetul Slovaciei este enorm si din aceasta cauza nu cred ca se vor baga la F 16 Block 70/72.
    In acest context F 16 MLU portugheze pe care le-am luat sunt mai mult decat competitive in raport calitate pret.

    • Cumperi niste F-16 Bl.40, le prelungesti resursa pana la 12.000 de ore cu SLEP, adica iti mai raman vreo 7000 de ore/aparat, grosso modo, pui pe ele Saber Aesa si ai un aparat ok-ish la o fractiune din pret. Sau, mai scazi din pret vreo 50 mil/aparat si iti iei F-35.. 🙂 Glumesc, desigur.. 🙂

      • Ihi, si cand pleci la razboi ramai de caruta din cauza anvelopei rupte in fund a avionului.

        Trebuie sa intelegi ca nu-i masina sa o plimbi 1000k Km, cati g-uri scoti cu o masina.

        Un body aircraft, mai ales un fighter, e solicitata bine pe cele doua axe.

        • Petre, nu pricep ce vrei sa spui, asta daca vorbesti cu mine, avand in vedere ca pare un replay la comentariul meu, fii mai explicit, te rog.
          Lockheed Martin ofera garantie pt aia 12000 de ore. La 9g. Adica fara a diminua performantele de zbor ale aparatului.
          Poate nu pricep eu ce vrei tu sa spui…

  2. Oameni seriosi slovacii…

    • doar putin pro-rusi si putin eurosceptici in rest eu pariez ca au sa mearga pe Gripen pentru ca si cehii le au si se gandesc ca se vor ajuta unii pe altii cum o fac deobicei.

  3. Daca scazi munitia din pret, ajungi la ca. 200 mil/F16. Un pret similar celui de la inceputul anului pentru Bahrain, daca nu ma insel.

  4. Chiar sunt oameni seriosi si competenti. Eu lucrez cu multi slovaci la munca si ii apreciez. sa nu uitam ca in w2 nemtii i-au apreciat mult ca soldati, mai mult ca pe noi

    • Nu mai mult ca pe noi, ofiterii germani au declarat ca cele mai bune trupe ale coalitiei anti-bolsevice au fost, dupa germani, romanii – problema la noi au fost ofiteri incompetenti…

      • da, bunicul meu spunea la don ca au tras toate cartusierele de munitie si stateu in transee. ofiterii… plua! bunicul mi a mai zis ca n a vazut sa fie mi multi soldati decat putea ciurui. asa a fost razboiul in est. cantitatea a batuta calitatea. dar romanii n au fugit. doar ca sa va vad cand vine tancul spre voi ce facetti , ca si ei n au avut are anti tanc. deh, se perpetueeaza problema. de aia nu suport sa aud azi ca ce ne trebuie armata domle! pai, ba nene, tu mircea badea, fii su lu sucurile rio, ala a lu adamescu, gigi becali, s . a. va duceti sa muriti de a gata? sa mor io! mai bine renunt la cetatenia tarii asteia decat sa fiu impuscat ca dezertor in conditiile astea!

      • Cred ca e vb. de diviziile de vanatori de munte, pe alea se bazau nemtii.

  5. Pretul include si intretinere, piese de schimb, formare piloti, personal de intretinere.
    Nu mai tot impartiti suma pe x avioane.
    Pilotii romani de pe F -uri au fost scolarizati in Portugalia si USA. Identic ca personalul de intretinere. Voi credeti ca scolarizarea asta e gratis? Costa. Si mult.
    Ca comparatie ( simplu exemplu) , US Navy cheltuieste peste 2.000.000 dolari cu un pilot de vinatoare. De la intrarea in scoala de piloti si pina vine declarat ” combat ready” pe portavionul repartizat.
    In spatele unui avion e o imensa munca de formare personal , piloti , intretinere. Si costa.

    • La fel si pretul pt F-35 norvegiene. Nici aia nu isi fac antrenamentele pe biciclete..

    • Numai atat?
      Formarea pe un avion civil costa 150-200.000 euro si astia ce se certifica pe astea monoloc trebuie sa se certifice si ptr a lansa mai tot armamentul ce meste in dotarea unitatilor respective
      Inainte cand pretul „vanatorilor” mici era pe la 30 mil , formarea pilotilor era la pret cam cat costa avionul , cum spui tu
      Ca sa certifici un pilot de supersonic pe alta platforma , banuiesc ca te costa mai putin
      Oricum chestiile astea trebuie sa le iei cu multe virgule , ca sa faci antrenamentul la un „strain” iti trece in pret si orele instructorilor si „intretinerea” aparatului(combustibil , manopera intretinere ,etc)
      Cand instruiesti doi instructori afara si restul „in casa” o sa iesi mai ieftin
      Ca sa intelegem ca nu facem tot timpul alegeri gresite

  6. Block 52+ 85 mil (vezi polonia) si Viper 200 mil, ba da-le dreaq de avioane ca nu-s din aur, au doar un radar si un soft in plus, hmmm

    • Radarul si softul ala fac diferenta dintre viata si moarte.In fata unui block 70-72, tu, cu block 52+, mori, fara sa stii.

      • Sau nu, depinde foarte mult de sistemul din spate…AESA nu este chiar wunderwaffe este nice to have…rachetele pe care le trage F16 indiferent de block 52 sau 70 sunt aceleasi, platforma de lansare este aceeasi in concluzie cinematica si raza de actiune a rachetelor nu se modifica.

        • Doar faptul ca cel cu radar mai avansat de depisteaza cu cativa zeci sau poate chiar sute de km mai repede si isi lanseaza imediat rachetele aer-aer impotriva ta.

  7. Mapn a zis ca in 2020 Romania va avea un total de 52 f16 !

  8. Preturile acestea prohibitive imi dau ideea unui business.
    Un KAI&LM T-50 (FA-50 pe steroizi, dar nu exagerat, astfel incat sa mentii costurile scazute) customizat pe nevoile unor state ca Bulgaria, Slovacia, Estonia, Letonia, Lituania, Albania si de ce nu Romania (operat impreuna cu F-35 in viitor)- in varianta atat de trainer cat si fighter. Te asociezi cu cei doi constructori si produci un % si asamblezi final avionul (la Craiova/Bucuresti). Cred ca gasesti o piata de vreo 150 de avioane care ar fi in primul rand mai ieftin de operat (creezi o baza mare de mentenanta regionala). Cred ca si lobby-ul american (LM) ne-ar putea ajuta pentru ca este clar ca tarile mentionate nu isi vor permite niciodata F-16 nou sau F-35. pe de alta parte KAI nu prea are intrare in Europa, asa ca nu i-ar displace. Avionul ar putea avea o performanta decenta tinand cont ca avem acces la tehnologii moderne. De… o idee trasnita 🙂

    • deja KAI T-50 pe steroizi se va duce de la 25mil.$ cat era bucata de trainer de baza la probabil 50 mil.$ sau peste…

      Mie imi pare sincer rau ca nu am continuat programul LAncer, evident pentru export, cu niste tevi Bis de pe la vecini, care au aproape sigur resursa pentru inca vreo 12-15 ani, iesind la un pret sub 15 mil.$ (nu vorbim de JL-9).
      https://www.rumaniamilitary.ro/mig-21-lancer-o-solutie-inca-viabila-pentru-romania
      Vine un articol pe subiect zilele urmatoare… 🙂

    • Si F corean care in varianta de lupta e in categoria ” usor” se poate cafti deasupra Marii Negre cu Mig 29 rusesc sau Su. ?
      Ai nevoie de cel putin F 16 sau Miraj 2000 sau Typhoon. Daca nu ai F 15.
      Nu trebuie confundat avionul scoala , usor armat care poate doborii un A 320 sau distruge un TAB cu un multirol care se bate cu Mig – ul rus sau lanseaza rachete antinava , bombe ghidate.
      Diferenta e colosala.
      Iar povestea asta cu construirea in Ro de avioane de lupta moderne ( fie si in cooperare) nu rezista la proba faptelor. Nu mai avem cu cine si cu ce sa facem asamblarea.
      Nici financiar nu exista din moment ce am cumparat niste F 16 la a treia mana. ( ca portugalia a vandut romanilor ce avea „second hand” de la americani )

      • Bulgaria, Slovacia, Estonia, Letonia, Lituania, Albania le vezi luandu-se la tranta cu ursul? Si la noi l-as vedea doar pentru politie aeriana si trainer.

        Referitor la „usor” sau „greu” cred ca este foarte importanta abilitatea avionului de a duce lupta BVR. Degeaba ai mai multe puncte de acrosaj daca inamicul ala „usor” te vede primul. Dar asta ar creste, asa cum spune Marius, pretul avionului. Trebuie gasit (daca exista) echilibrul perfect intre costuri si eficienta.
        Trebuie sa recunosti ca, in varianta FA-50, nu suna atat de rau:
        Air-to-air:
        AIM-9 Sidewinder
        AIM-120 AMRAAM (planned for FA-50)
        Air-to-ground:
        AGM-65 Maverick
        KEPD 350K-2 (planned for FA-50)
        Bombs:
        Mk 82
        Mk 83
        CBU-97/105 Sensor Fuzed Weapon
        Spice-equipped bombs
        Joint Direct Attack Munition (JDAM) bombs
        Wind Corrected Munitions Dispenser (WCMD)

        Dar cum spuneam, e doar o idee trasnita, industria noastra aeronautica se va limita cel mult la a produce diferite componente + mentenanta (ceea ce e macar ceva)

      • @ Stefan60 care este parametrul care il face pe FA 50 avion de antrenament si ce ii lipseste ca sa fie avion de lupta? Uita-te la LanceR MIG 21 si spune-mi ce nu poate FA 50-ul si poate mai bine LanceR C-ul nostru.
        Practic daca integrezi casca Elbit DASH ai un LanceR C adus la zi cu disponibilitate mai buna de a incarca acrosajele cu de toate si cu o raza de actiune mai mare.

        • Un multirol modern are capacitatea de a transporta tone de arme si carburant. Executind cu ele la bord manovre la numar ridicat de g.
          Adica dogfight. Mama si tata aviatiei de vanatoare.
          Avioanele astea lejere nascute ca avioane de antrenament si modificate ca fighter lejer au o raza de actiune redusa , capacitate mica de a transporta carburant + arme si la un numar mai redus de g.
          Ca atare , degeaba le bagi casca vizor la pilot ca Su 27 il ” vede” de mai departe si il doboara.
          Ca de aia avioanele de vanatoare pura moderne au radare mult mai performante.
          Putem avea si 50 de IAR 99 modernizate. ( e nascut ca jet de antrenament si atac lejer ) Nu vom speria pe nimeni din Crimea.
          Cu 36 F -16 noi sau modernizate ( update) la nivel de F 52 sau F 60 , rusnacul se va gandi serios inainte sa faca pe desteptul deasupra navelor NATO la Marea Neagra.
          Mig 21 Lancer chiar cu casca vizor , e incapabil sa duca o lupta cu Mig 29 sau Su 27 si urmasii.
          Caracteristici depasite . Acum e si ” obosit” structural .
          Evident , parerea mea.

          • F 16 block 52 sau 60 .

          • @Stefan60 uita-te cat poti pune sub aripile lui vreo 3.5 tone de armament si rezervoare suplimentare. Apoi daca F 18 Super Hornet se descurca cu 7.6G atunci se descurca si FA 50 cu 8.0G.
            Motorul ii permite zborul supersonic, este acelasi motor ca sI la JAS 39 Gripen C/D doar usor downgradat ca este varianta GE si nu RM 12.
            FA 50 are acelasi radar Elta EL/M 2032 care ghici ce incadreaza in real life mai rapid ca si radarul F 16 Block 30 sau MIG 29 A care aici are deficiente serioase.
            Apoi exista si misiuni care nu presupun sa te iei de par cu Su 27 ci sa lansezi SDB-uri si sa pleci din zona.

  9. Slovacii sunt oameni seriosi, se intereseaza de avioane noi, in schimb noi……cu siguranta vom schimba F-urile din 83′-84′ cand se va aproba vreun program ,,rabla” la avioane.

  10. Tara lui Andrei

    Chiar si daca li s-ar fi pus pata pe F-16V la atatia bani pentru ei nu renteaza deloc… N-au ei ce face cu avioanele alea, in principiu.

    12-14 Gripen „cu de toate” cat i-ar costa ? Vreo 2 miliarde maxim ?

  11. Salut.Important ca se orienteaza catre avioane noi indifetent de ce vor alege.Referitor la pret ma baieti cand te ameninta vecinul de dincolo de gard si nu ai cu ce raspunde ce faci, te gandesti ce bine ar fi fost daca as fi avut.

  12. Or parea scumpe la prima vedere insa nu le trebuie RK mid life….isi iau ultima generatie care probabil la Radar avionica si armament cred ca se bate cu orice Su 30/35 la o adica,plus ca fata de F35 are avantajul ca stii ce iti iei

    • @Ross
      De ce nu si-ar lua F-35 la banii astia?

      • Pentru ca isi doresc in primul rand, un avion destinat activitatilor de politie aeriana, vindecat de toate bolile copilariei, pe care sa il exploateze 30-40 de ani?

        • @sorin
          Adica iei ceva inferior, la acelasi pret, pentru ca vrei doar politie aeriana.
          Esti tare!
          De ce nu iau FA-50?
          Sunt curios..

          • Ma indoiesc ca un F16 costa cat un F35.In pretul lui F16 dorit de slovaci, intra si armamentul +instruirea personalului care va deservi acest avion.
            Daca vor cumpara F16, slovacii o vor face din motive strict politice, pentru a deveni clienti ai SUA.
            Polonia, tara vecina cu Slovacia, are o flota de avioane F16 asa ca slovacii si-ar putea asigura mentenanta la polonezi.Polonia detine mai multe F16 decat au cehii, Gripen C/D.Slovacii vor putea sa se bazeze pe suportul logistic al polonezilor in exploatarea F16 dar si al Romaniei care va ajunge sa aiba circa 36-48 de aparate F16, daca se respecta ce a afirmat actualul ministru al apararii.
            FA-50 este fabricat de sud coreeni.Daca ar trebui sa aleaga intre FA-50 si Gripen E/F cred ca slovacii ar opta pentru avionul suedezilor.Poate ca in final vor opta pentru Gripen E/F.
            Daca nu as fi obligat sa cumpar acum F35, nu as faceo pana dupa anul 2030 cand F35 va fi cu adevarat vindecat de toate bolile copilariei si va fi 100% operational, din toate punctele de vedere, fata de acum.
            Daca ar fi posibil, in locul slovacilor acum as cumpara avioane F16, din stocul aviatiei militare americane, direct din SUA, pe care le-as folosi cel mult pana in anul 2035, cand as trece pe F35.

            • @sorin
              Asa cum am spus, 52 F35, cu armament si logistica,- 67,9 NOK, aprox 7,36 Md USD. Alte surse dau valoarea de 8,36 Md USD, dar la paritatea din 2015. Intre timp dolarul a scazut dramatic in raport cu Euro fata de acel nivel. La un simplu calcul 7,36 Md/52 aparate, cu armament si logistica, ai un pret de 141,5 mil usd/aparat. Avion de ultima generatie, cu toate avantajele oferite de aceasta tehnologie.
              In schimb, tu spui ca ai prefera sa platesti 207,8 mil usd pt un aparat la sfarsitul carierei si care nu iti ofera un avantaj semnificativ in raport cu un F-16 second adus la acelasi standard, pentru un cost estimat mult mai mic. A se vedea cazul Greciei. Aparat pe care il pastrezi in dotare vreo 50 de ani..
              Avand in vedere toate aceste argumente, nu pot fi de acord cu rstionamentul tau. Mie, pretul mi se pare usor ridicol. Poate, insa, nu inteleg eu toate implicatiile..

              • Eu nu as cumpara acum F35 sau F16, nou, daca nu as fi obligat de imprejurari, ci F16C/D, din stocul SUA, modernizat macar la standardul block 52+ sau chiar Viper, de care m-as folosi pana dupa anul 2030, adica 12-15 ani de acum incolo, cand as trece pe F35, care in acel moment, va fi un aparat vindecat de toate bolile copilariei, ajuns la maturitate.

  13. Slovacia este o tara mica ,cu munti. Nu le trebuie lor aceste F-16 ,ci Aliatului. Cumva, este un avertisment si o pisica aratata Ungariei…

  14. Poate nu vor sa cumpere o platforma noua netestata plus ca si cost de operare si mentenanta cred ca F35 te cam zapaceste….totusi pana mai ieri astia din Slovacia vindeau zboruri cu Mig 29 turistilor americani pe 20.000 $/ora pe dubla comanda,deci fac ei un efort la achizitie insa nu sunt UK sau Norvegia sa si permita sa zboare F35

  15. Si vb lui Alexander e o tara mica chiar daca au nivel ok de trai acum nu pot arunca prea mult cred pt operare…

    • @Ross
      Glumesti, cred. Adica sa platesti acelasi pret, sau chiar mai mult, pt F-16 si sa nu vrei sa iei ultima tehnologie..? Or fi fraieri israelienii, norvegienii, samd..
      Poate.. Mai stii?!

      • Daca vrei sa ai niste piloti mai „fancy” ce butoneaza …pardon „tactileaza” pe niste displayuri ..la fel , mai fancy ..asa si daca vrei sa ai si un radar mai ..aesa(sa nu fac misto , radarul e unicul ce face banii aici)
        Deci o sa ai acelasi stil ca si la ef …o caruta de bani ptr a trage aceleasi sidewinder si amraam ca si amaratii care si-au luat „carute” sh
        Cand nu stai cu fundul pe balta de petrol ca arabii trebuie sa si gandesti cand dai banii
        Sa dai mai multi bani pe un avion de gen 4 ..cand ai gen 5 la dispozitie mi se pare ….cu multe ….si cu multe????
        Ca dai mai putin si depinzand de celelalte aspecte ale intelegerii poate fi o intelegere buna

      • Nu sun fraieri cei pe care ii amintesti, dar mai au avioane pe care sa le foloseasca. F355 deocamdata lupta pe hartie. Si lor ca si noua le trebuie avioane ieri.

        • Io nu zic ca F-16 Bl.70/72 nu e bun, doamne fereste. E chiar excelent, dar sa dai 200 de milioane pe el, asta e ceva cam exagerat..
          Apoi, nu inteleg unde e graba slovacilor. Care sunt riscurile lor de securitate in acest moment, riscuri care necesita un raspuns cu Bl.70? 3 md sunt tutusi bani, iar petrolul la ei nu erupe in gradina..
          Repet, poate sunt lucruri care mie imi scapa..
          Bugetul apararii la Slovaci nu e cine stie ce suma.

          • Uite, newsnow.tasr.sk zice ca bugetul lor de aparare in 2018 este de 1,08 md eur. Al Ro este de vreo 4 Md, aprox. Adica slovacii platesc pt 14 aparate, bugetul lor pe aprox 3 ani. Ca si cum ar cheltui Ro 12 Md pt un singur sistem de armament.
            Nu stiu ce sa zic..

  16. E ceva fishy la mijloc cu costul total ca si Patriot pt polonezi,mai mult ca sigur sunt niste chestii or clasificate or niste spagutze…?

  17. Slovacii isi doresc in primul rand un avion destinat activitatilor de politie aeriana, vindecat de toate bolile copilariei, pe care sa il exploateze 30-40 de ani.Un asemenea avion este F16 block 70-72 sau Gripen E/F.Din punct de vedere tehnic, normal ar fi ca slovacii sa se doteze cu Gripen, insa politic, sa opteze pentru F16 Viper.Sunt curios ce va prima la slovaci.Partea tehnica sau politica, ca la majoritatea cumparatorilor, inclusiv a Romaniei.

  18. http://www.dsca.mil/major-arms-sales/slovakia-f-16-block-7072-v-configuration-aircraft

    tot pe site mai sunt cateva vanzari de drone si elicoptere oarecum irelevante.

  19. Cam scumpusoare aparatele. Oricât de avansat ar fi radarul vieții. De banii ăștia personal cred că era mai bine fie cu grupe fie cu vreun EF ori Rafale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *