𝑽𝑳𝑨𝑯 (𝑉𝑒ℎ𝑖𝑐𝑢𝑙 𝑑𝑒 𝐿𝑢𝑝𝑡𝑎̆ 𝐴𝑢𝑡𝑜𝑛𝑜𝑚 𝐻𝑖𝑑𝑟𝑎𝑚𝑎𝑡)

Astăzi, 12 decembrie, locțiitorul șefului Departamentului pentru relația cu Parlamentul și calitatea vieții personalului, general-maior Valeriu Roșu, a participat la prezentarea vehiculului blindat „VLAH”, primul transportor 4×4 de concepție și fabricație autohtonă din perioada post-decembristă, activitate desfășurată la Uzina Automecanica Moreni. România face, astfel, un pas semnificativ spre revitalizarea industriei sale de apărare, marcând un moment de cotitură pentru un sector care a depins decenii la rând de importuri.

Dezvoltat printr-un parteneriat public-privat inedit între compania 𝑩𝒍𝒖𝒆𝑺𝒑𝒂𝒄𝒆 𝑻𝒆𝒄𝒉𝒏𝒐𝒍𝒐𝒈𝒚 și filiala de stat 𝑹𝑶𝑴𝑨𝑹𝑴, proiectul 𝑽𝑳𝑨𝑯 (𝑉𝑒ℎ𝑖𝑐𝑢𝑙 𝑑𝑒 𝐿𝑢𝑝𝑡𝑎̆ 𝐴𝑢𝑡𝑜𝑛𝑜𝑚 𝐻𝑖𝑑𝑟𝑎𝑚𝑎𝑡) își propune să ofere Armatei României o platformă versatilă, produsă local, care să reducă dependența de furnizorii externi.

Conceput pentru a opera în condiții dificile de teren, VLAH este un vehicul robust de 7 tone, care poate ajunge până la 10 tone în funcție de configurația de blindaj și echipament, asigurând o viteză maximă de deplasare de 110 km/h și o autonomie operațională de 600 de kilometri. Inginerii au pus un accent deosebit pe mobilitate, vehiculul având agilitate pe câmpul de luptă și capacitatea de a trece peste obstacole de jumătate de metru.

Proiectul, demarat în 2022, reprezintă o colaborare între expertiza tehnică a BlueSpace Technology și capacitatea industrială a Uzinei Automecanica Moreni, obiectivul comun fiind atingerea unei capacități de producție de 200 de unități pe an.

Lansarea VLAH vine într-un moment în care Europa își reevaluează arhitectura de securitate, iar nevoia de echipamente militare produse local, ușor de întreținut și adaptabile, este mai mare ca niciodată. Dacă va trece cu succes testele riguroase care urmează, „VLAH” ar putea deveni coloana vertebrală a infanteriei ușoare românești în deceniul următor.

Sursa text si foto: FB – Departamentul relația cu Parlamentul și calitatea vieții personalului 

99 de comentarii:

  1. Coloana vertebrala a infanteriei romanesti e Cobra 2 ,de acum.Ma indoiesc ca statul va plasa o comanda majora pentru VLAH,desi,cateva zeci ar trebui achizitionate, pentru a le da o gura de oxigen.

    27
    • BlueSpace a apelat la firma slovaca doar pentru proiectarea 3D si aia doar intro mica masura, slovaci nu fabrica acest blindat sau vreo componenta, toate drepturile apartin BlueSpace, au spus asta si public de mai multe ori, asa ca nu mai posta prostii.

      2
      • Bai alex Alex93 macar primesti niste bomboane si nuci de sub bradul de la Moreni ca te tot agiti p-acilea ca- co-iu-n caldare cu colindu si limbaritza ? Baga taicule link-uri si date tehnice daca vrei sa te bage lumea-n seama nu mai tot trolla cu A-WC-izme si ineptii ca te rad si curcile LOL !
        Si vezi ca slovacii se scrie cu 2 de i Mai mergi ba-baiatule la scoala si invata sa vorbesti romaneste daca vrei sa fi patriot !

        18
      • @Alex93

        Doar proiectare 3d si a iesit fix ca ala slovac cumva. Ala slovac de ce nu s-a vandut nicaieri ?

        Au gasit fostii angajati a lu uti systems un ciuruc prin slovacia si acum il baga la inaintare aici.

        8
        • Citeste mai sus, ca deja ma obositi…..

          2
          • @Alex93

            Tu realizezi ce poveste incerci sa ne vinzi ? Deci bluspace astia au dat un proiect care era doar pe hartie unor slovaci si aia au incercat sa il vanda ? Deci o companie a investit intr-un proiect si apoi il da altora sa faca aia bani si ei doar sa isi ia o feliuta. Genial model de afaceri.

            Btw bluespace fondata 2016. Zetor gerlach incepe proiectul in 2016.
            In 2018 au prezentat prototipul

            Din pacate pentru tine exista nenumarate articole pe net unde slovacii isi prezinta prototipul si vorbesc despre cum l-au dezvoltat. Nici o mentiune de blue space. Asta trecand peste basmele de copii mici care incerci sa le vinzi aici care se bat cap in cap.
            Daca erau luati doar pentru niste design 3d de ce spanac l-au mai dat tot slovacilor sa il vanda ? Ca sa faca slovacii bani cu produsul lor ?
            De ce bluespace n-a facut prima un prototip sa il testeze ? De ce slovacii care au facut doar 3d au facut prototipul ?
            Te obosesti singur cu ce prostii debitezi.

            „IDEB 2018: Zetor Engineering unveiled new Gerlach 4×4 armoured tactical vehicle

            ….

            Vehicle concept AFV 4×4 initiated 2 years ago in the company Zetor Engineering CZ in close cooperation with the subsidiary Zetor Engineering Slovakia, a. s., member of HTC Investments group, a. s., sector Engineering.”
            https://defence-blog.com/ideb-2018-zetor-engineering-unveiled-new-gerlach-4×4-armoured-tactical-vehicle/

            „Zetor Gerlach is a new-generation armoured tactical vehicle (ATV) developed by Zetor Engineering Slovakia.

            Zetor presented the Gerlach 4×4 combat version at the International Defence and Security Technologies Fair (IDET) 2019 in Brno, Czech Republic, on May 2019.

            The company agreed with Rheinmetall Protection Systems to equip its Gerlach ATV with advanced ballistic and anti-mine protection systems supplied by Rheinmetall, in September 2019.”

            https://www.army-technology.com/projects/zetor-gerlach-armoured-tactical-vehicle/

            VLAH (Vehicul de Luptă Autonom Hidramat) se numește proiectul unui vehicul militar blindat 4×4 pe care compania românească BlueSpace Tehnology vrea să-l producă în țară pentru Armata română. Pentru acest proiect a semnat un acord de cooperare cu compania slovacă Zeetor Engineering care are în portofoliu un model militar blindat 4×4.

            ….

            Zetor Engineering din Slovacia are deja în portofoliu un proiect de blindat 4×4 denumit Gerlach, un proiect modular cu protecție blindată STANAG 4569 nivel 3 și cu o greutate ce poate ajunge până la 14,5 tone.

            https://hotnews.ro/o-companie-din-romnia-vrea-sa-produca-n-tara-un-autovehicul-blindat-4×4-pe-care-sa-l-propuna-armatei-145242

            Pe cine incercu tu sa fentezi aici ?

            1
        • Arsenie Breahnă

          Auch, păi ăștia de la blueblabla sunt niște nea’ de la UTI?! Vai dă capu meu… ce mi-am furat’o… ce mi-am pierdut timpul cu „fostii angajati a lu uti” și mărgica lor…

          Păcat de „VLAH” – numele mișto al cașcarabetei.

          5
  2. Laudabil efortul , oamenii au muncit sa realizeze vehicolul dar cred ca este departe si de Cobra II . Pana in final este doar un prototip , sa vedem cum se descurca la probe si omologare . Ce nu imi place este partea frontala , parca este cumva neterminata , plus ca poate ii trebuia si un troliu in fata .
    Oricum felicitari pentru efort si munca depusa , e un inceput bun !!

    21
  3. VLAH ar fi potrivit și pentru echipele SAS din cadrul IPJ-urilor.Fiecare echipa SAS să aibă în dotare un asemenea autovehicul, adică 4-5 la nivel de IPJ-uri.

    16
    • traim in brazilia,mexic sau sua cumva ? poate la Bisj ca aia au si misiuni capturare si neutralizare a inamicului desantat din aer sau pe mare ,dar ma indoiesc
      ca unu utilajul nu pea e romanesc ,doi trebuie bugetat achizitie de MAI care de regula ia top,adica mai degraba aia achizitioneaza un nou lot de JLTV decat astea

      7
    • In toata istoria lor nu au avut vreodata nevoie de vehicule blindate tip militar.
      La Sapanta, in anii 90, a fost probabil cea mai „animata” misiune a BAOLP, unde erau si „fulgereii” DIAS, mai ceva ca alea cu minerii, dar din cate stiu nu a tras nimeni in ei.

      7
  4. Caracteristici tehnico-tactice?
    Ce motor, blindaj etc

    Si BlueSpace, in afara de marketing, cu ce contribuie?
    Au bagat bani in proiect?
    Sau doar capuseaza?
    Hai, ca tre sa fie un postac de la PRul lor pe aici.

    15
    • Arsenie Breahnă

      „Tre sa fie un postac de la PRul lor pe aici”. Se pare că a și apărut. 😀 Alex93, tu ești?! Vezi că ți s-a spart sacoșa cu literele „i”! 😀 Atât că postacul postează insulte & alegații – în loc de argumente tehnico-tactice & financiare; eventual în comparație cu originalul Zetor și cu Cobra concurentă…

      Eh, dacă și calitatea cașcarabetei o fi ca cea a piarului… io m-am lămurit…

      4
  5. Deci , ar trebui lamurita treaba asta . Peste tot o dau cu Vlah , prima masina de conceptie romaneasca dar masina este de fapt Zetor Gerlach slovaca . Romanii i-au schimbat plasticurile de la aparatori si usa din spate pe care au scris ”Vlah ”. Chiar si sefu lor recunoaste ca e o colaborare cu Zetor . Peste pe tot pe programele de stiri oamenii ii corecteaza
    Poi ce neam de chineji is si astia de la Moreni de copiaza 1 la. 1 si apoi zic ca-i vehicol de conceptie romaneasca ?

    https://www.zetorgerlach.com/

    20
    • Deci e 99% a slovacilor?!?

      10
      • Nu, nu exista Zetor cum tot vomita anumiti ciumpalaci prin comentarii, Vlah este aproape 100% romanesc. BlueSpace a apelat la firma slovaca doar pentru proiectarea 3D si aia doar intro mica masura, slovaci nu fabrica acest blindat sau vreo componenta, toate drepturile apartin BlueSpace care a finantat acest proiect 100%, au spus asta si public de mai multe ori, Zetor este numele sub care au incercat si firma slovaca sa vanda pentru armata lor dar afacerea nu sa materializat, slovaci ar fii produs prin licenta primita de la BlueSpace si nu invers cum comenteza toti desteptii pe aici, varianta pentru slovaci era mai grea si cu anumite modificari.

        4
        • De 3x ai postat aceeași tâmpenie fără să te documentezi. Zetor Engineering există,din 2014 și face parte din Zetor Vehicles,o firmă care face tractoare de 80 de ani. Vreo 14 modele. Proiectul este al lor din 2018 dar vânzări canci. L au luat fraierii de la Moreni in ideea că mai schimbă cumva mersul contractului cu turcii. De asta in toate filmările o ard cu „100% românesc”. Cam la fel au făcut cu Saur.

          16
          • Am gresit, ma refeream la numele blindatului „Gerlach” , care este numele cu care vroiau slovaci sa vanda…. in rest nu am gresit nimic, tu si alti ciumpalaci continuati sa postati acelasi link-uri de rahat care nu dovedesc nimic, nici unul din ele nu este ceva oficial de la Zetor……dar na Hotnews stie mai bine e site de nota 100000…… Eu sunt prost ca imi pierd timp pretios din viata pe un site de rahat cu toti dobitoci ….. 80% din ratati care frecati menta toata ziua pe aici sunteti ori geriatrici expirati ori genul de culegatori de sparanghel in Germanistan…. hai pa….

    • Nu e copiat propriu-zis. Au recunoscut public ca e un parteneriat intre ei si slovaci. Si detin proprietatea 100% asupra VLAH, slovacii nu detin nimic. Cel putin asta au spus oficialii companiei. E un inceput de drum, poate se ajunge mai departe, poate nu. Se critica prea mult din start totul. Sa fie testat intai parerea mea. E bine ca au si dreptul asupra produsul, il pot modifica cum au chef. Au zis ca vor sa faca si versiuni de medevac, post de comanda mobil, platforma de lansare a dronelor

      8
    • Fals, vorbesti prostii… BlueSpace a apelat la firma slovaca doar pentru proiectarea 3D si aia doar intro mica masura, slovaci nu fabrica acest blindat sau vreo componenta, toate drepturile apartin BlueSpace, au spus asta si public de mai multe ori

      2
  6. Au copiat ,dar nu pot atinge decat 60% din performantele originalului: protectie nivel 1 si 2 fata de nivel 3, greutate max 10t fata de 14,5t, viteza max 110km/h fata de 117km/h,capacitate de transport 1+4 fata de 2+4,putere motor 163kw fata de 240.Nu stiu in ce consta contributie acelei firme romanesti in ce priveste proiectarea.Nici macar releveu nu au facut.Iar lauda ca este un produs autohton este o mare minciuna.In afata de structura metalica nimic nu este produs in tara(motor,tansmisie,suspensie,anvelope,punti motoare , geamuri etc.)Chiar si structura metalica este produsa cu otel din import, pentru ca la noi nu se mai fabrica otel de blindaj(OB1 si OB2)

    24
    • nu e copiat, e mai mic si mai usor, de unde si lipsa de protectie echivalenta… tonele alea in plus ale JLTV.
      Nu ai nevoie de protectie 3 pentru toate misiunile

      14
      • Mai Mariuse, cum NU E COPIAT, daca e mai mic si mai usor?
        Pe bune?!? Eu aveam impresia ca esti un tip cerebral.
        Adica au luat la pila un proiect strain, dar asta nu inseamna copiat, e ok.

        10
        • e lucrat cu aia din ce am inteles. Un derivat din ala slovac.
          Gerlach e la 14 tone, si e si mai blindat.
          Asta are probabil alte cerinte, specificatie diferita.

          3
          • Daca in loc sa pui tabla de 1cm de 0.5 cm , nu e logic ca o sa fie mai usor la alta clasa de protectie ? La fel cu spun ei ca in funtie de cerinte pot mari blindajul, dar creste si greutatea ? Si pe Cobra o facem de 6-7 tone daca i pui tabla subtire, da ce clasa de protectie mai ai?

            4
        • Lasa -l ma, ca nu e copiata nici Cobra, turcii ne au ajutat cu proiectarea 3D, ca e mai mica si mai usoara ! Doamne Marius ce ai putut sa spui !

          3
    • Fals BlueSpace a apelat la firma slovaca doar pentru proiectarea 3D si aia doar intro mica masura, slovaci nu fabrica acest blindat sau vreo componenta, toate drepturile apartin BlueSpace, au spus asta si public de mai multe ori

      2
    • Nu, nu exista Zetor cum tot vomita anumiti ciumpalaci prin comentarii, Vlah este aproape 100% romanesc. BlueSpace a apelat la firma slovaca doar pentru proiectarea 3D si aia doar intro mica masura, slovaci nu fabrica acest blindat sau vreo componenta, toate drepturile apartin BlueSpace care a finantat acest proiect 100%, au spus asta si public de mai multe ori, Zetor este numele sub care au incercat si firma slovaca sa vanda pentru armata lor dar afacerea nu sa materializat, slovaci ar fii produs prin licenta primita de la BlueSpace si nu invers cum comenteza toti desteptii pe aici, varianta pentru slovaci era mai grea si cu anumite modificari.

      2
    • Nici mareata Krupp, acum aproape doua secole in urma, nu reusea sa-si impuna tunurile din otel forjat, in tainul dotarii cu tunurile de bronz dorite si comandate cu sarg de inzorzonatii si galonati generali prusaci. Ei bine comparatia dintre Krupp si aceasta mica firma romaneasca, desi fortata si nu tocmai relevanta, echilibreaza cumva diferenta colosala intre a te pregati cu adevarat de un razboi, cumparand de la altii si efortul de a face la noi, chiar si produse ce par mai slabe dpdv combativ. Consider salutar efortul acestei cooperari dintre un partener privat mic dar agil, cu un gigant de stat(Romarm) din Moreni, aflat in moarte clinica. Succes!

      7
  7. 100% românesc!! Mai puțin motorul,transmisia,suspensia,proiectul!!

    30
    • Acum ca au BlueSpace drepturi licente , posibil, slovacii au cedat tot ce se poate sa recupereze ceva bani din investitie ca de 7 ani au ramas blocati in acest proiect cu banii si la fel ca la rusi cu SU 57, nu mai stiu cu i sa l dea inclusiv codul sursa..

      7
  8. Hai sa nu criticam din start. Mie mi-ar place unul sa merg la branconaj😊

    10
  9. „Vehiculul blindat Zetor Gerlach așteaptă o oportunitate, niciunul nu a fost încă vândut
    Actualizat: 24.05.2023 11:28
    Lansat: 24.05.2023, 11:28
    fotografie-
    Publicitate

    Vehicul tactic blindat Zetor Gerlach la târgul comercial IDET din Brno, 24 mai 2023. ČTK/Šálek Václav
    Cumpără fotografie
    Brno – Vehiculul tactic blindat Zetor Gerlach 4×4, care a fost introdus pentru prima dată publicului în Slovacia în 2018, încă așteaptă o oportunitate. Niciunul dintre aceste vehicule blindate nu a fost vândut până acum. Până în prezent au fost produse opt exemplare, dintre care două au fost folosite pentru teste și au fost doborâte, a declarat astăzi, la târgul IDET din Brno, directorul de vânzări al Zetor Engineering, Juraj Paľko, pentru ČTK. Vehiculul este prezentat la târg și cu o nouă caracteristică sub forma unui vehicul autonom BUG, ​​care este atașat la ușa din spate a lui Gerlach.

    Gerlach a fost introdus pentru prima dată în Republica Cehă la IDET în 2019. „Am finalizat toate testele, testele, testele de sarcină, avem toate certificatele conform standardelor NATO, avem și un certificat pentru protecție anti-mine și antibalistică de la un centru de testare autorizat independent din Germania. Mașina este gata pentru producția de masă”, a spus Paľko. Potrivit acestuia, vehiculul este personalizat, adică creat sau modificat pentru a se potrivi clientului, și se adaugă echipamente. De exemplu, a fost adăugat un vehicul autonom pe șenile UGV, care funcționează ca un al șaptelea membru al echipajului. Echipajul poate încărca pe el până la 200 de kilograme de echipament sau poate transporta răniți.”

    8
    • De atatia ani e fabricat si nu la cumparat nimeni? Nici Armata slovaca? Trebuie sa dea de gandit…… Mai , nu mai spuneti ca nu e fabricat/proiectat in romania …. „A fost imprimat 3D cu o imprimanta slovaca” ei si voi acum , sunteti rautacosi, nu e la fel e mai usor, au taiat din el ca la cobre……..

      8
      • Proiect romanesc ? Nu putea sa i spune saur, zimbrul, mistretul, ca bursuc e luat de polonezi, i au spus VLAH sa ne loveasca la sentiment, cred ca nici pe sugeranisti nu i a flatat.😂😂😂

        13
        • Nu, nu exista Zetor cum tot vomita anumiti ciumpalaci prin comentarii, Vlah este aproape 100% romanesc. BlueSpace a apelat la firma slovaca doar pentru proiectarea 3D si aia doar intro mica masura, slovaci nu fabrica acest blindat sau vreo componenta, toate drepturile apartin BlueSpace care a finantat acest proiect 100%, au spus asta si public de mai multe ori, Zetor este numele sub care au incercat si firma slovaca sa vanda pentru armata lor dar afacerea nu sa materializat, slovaci ar fii produs prin licenta primita de la BlueSpace si nu invers cum comenteza toti desteptii pe aici, varianta pentru slovaci era mai grea si cu anumite modificari.

          2
      • Gerula- Vezi si tu pe net, asta scriau acum 2 ani.
        Fusese lansat in 2018.
        Da de gandit, da, dar nu si mejterilor.

        2
        • Nu esti la curent, stiu istoria masinii,eu am vorbit de gerlach pe aici demult cand se pregatea licitatia si niste baieti de aici îi tot dadeau ca luam JLTV si Sherpa…

          7
          • Vehiculul blindat tactic 4×4 Gerlach a fost proiectat de echipa de dezvoltatori de la compania slovacă Zetor Engineering Slovakia, a.s.. Din 2016??
            Proiectul a fost inițiat de companie în 2016 și a fost dezvăluit pentru prima dată publicului la expoziția internațională de apărare IDEB 2018 din Bratislava, Slovacia. Nu este atribuit unui singur designer individual, ci este rezultatul efortului colectiv al echipei de ingineri a companiei.https://defence-blog.com/ideb-2018-zetor-engineering-unveiled-new-gerlach-4×4-armoured-tactical-vehicle/. Ca sa priceapa si „ciumpalaci”, Asa cum la Cobra , compania mixta turco/romana are drepturi asupra Cobrei care se fabrica la noi detarata, cu bena in spate, cu modelul de turela aia gen humvee, care a fost expusa la IDEX 2025 la.Abu Dhabi ca varianta romaneasca, Sau cum Dragon in spania e Piranha 5, .asa e si VLAH, practic e masina de mai sus modificata dupa specificatiile Blue Space ….

            8
    • Nu, nu exista Zetor cum tot vomita anumiti ciumpalaci prin comentarii, Vlah este aproape 100% romanesc. BlueSpace a apelat la firma slovaca doar pentru proiectarea 3D si aia doar intro mica masura, slovaci nu fabrica acest blindat sau vreo componenta, toate drepturile apartin BlueSpace care a finantat acest proiect 100%, au spus asta si public de mai multe ori, Zetor este numele sub care au incercat si firma slovaca sa vanda pentru armata lor dar afacerea nu sa materializat, slovaci ar fii produs prin licenta primita de la BlueSpace si nu invers cum comenteza toti desteptii pe aici, varianta pentru slovaci era mai grea si cu anumite modificari.

      1
    • Ce ne mai place sa aruncam cu noroi…Sindrom specific neamului nostru de falnici aparatori de glie. De la altul e mai bun!

      6
        • Vehicol de lupta autonom hidramat ? Publicul a crezut ca e un vehicol de vanatoare sau de agrement de a trebuit sa l numeasca ” de lupta” ca nu isi dadeau seama ? „Autonom”, Mai sa inebunesc ce insemna autonom:Tehnologic (Vehicule Autonome): Un vehicul care se poate deplasa singur, percepând mediul înconjurător (cu senzori, GPS) și luând decizii de navigație fără intervenție umană constantă (ex: mașini fără șofer). O fi vre o drona terestra ca alea ucrainiene cu AI….. „Hidramat”, cred ca 90% din transmisii, pentru tehnica militara, fie ca sunt Renk, ZF, Alisson etc sunt automate, deci nimic deosebit. S a dat acest nume pentru a induce publicului ideia de patriotism/suveranism, produs romanesc ce mai vreti voi si pentru a crea un curent favorabil de sustinere a proiectului ! „Uite domnule avem un produc ramanesc 100% si statul nu l vrea, ia de la altii si asambleaza.”….Au facut lobby puternic in presa si TV, inclusiv pe Instagram, „Vehicul blindat 4×4 la standarde NATO, conceput şi fabricat la Moreni. Legea nu permite MApN să îl cumpere!” Ca sa se intrebe patriotii, „da de ce domnule nu permite legea sa il cumpere,ca e romanesc ?” Daca mai eram in campania electorala as fi crezut ca sunt botii lui Georgescu ! In fine, concluzia e asa : e un lucru bun ca se mai asambleaza ceva in romania si mai aducem know how pe partea de produse militare pe roti. Deocamdata au aratat doar sasiul echipat si carcasa pe etape cand sudau si polizau. Nu cred ca mai mult de a face caroserii, in mai multe variante, care sunt proiectate de Blue Space si sasiu nu vad, ce sa faca Moreniul,restul motoare,transmisie sisteme de rulare ,sisteme hidraulice vin din afara ! Aici se vor asambla…Ei cred si din ce au sugerat prin presa , cred ca vor sa inlocuiasca Dusterul pe viitor din armata, ca Vlah e prin definitie un vehicol cu destinatie militara usor blindat, pe care se pot monata, statii, radre,tehnica militara,tractat mortiere etc. Sa inlociasa Humvee,Vamtac , cele vechi,mai uzate….Daca gasesc „sprijin politic”, ar pute face asta,chiar atacand o felie care ar fi doar pentru cobre,ca si pe aia o sa o fabricam in multe variante si o poti face si slab blindata ,unde nu sunt astfel de cerinte… Dar!, sa nu uitam cat degreu merge cu transferul productiei de Cobra in tara si turcii aduc linii tehnologice de fabricatie in tara, ce linii tehnologice de unde, de la Blue Space ? Ca „nu e zetor”, nu exista ” ce oameni, unde instruiti ? Ai nostrii au fost in Turcia pentru instruire, acolo unde se fabrica ! Nu au citit PDF- uri la BS..

          9
      • Amice, nu ne plac MINCIUNILE! Ce e romanesc in acest vehicul?

  10. Au pierdut trenul. Cobra 2 are contractul, și până îl termină este posibil să mai treacă și altceva prin capul meapeneului, și să ceară și alte variante și dotări.

    6
  11. Uitasem de asta.
    Pt nostalgicii mereu dornici de capusare industriala, alta incercare de sifonare de bani:

    „Cum arată noul bolid militar românesc, Dracon, produs fulger în 45 de zile

    Un nou bolid militar românesc, Dracon, produs de firma Stimpex, a luat ochii presei străine prin faptul că este asamblat extrem de rapid, în doar 45 de zile şi utilizează componente din industria civilă.
    Vehicolul blindat uşor Dracon a fost expus în cadrul târgului de Apărare BSDA 2018, potrivit site-ului Army Recognition.

    Dracon este produs pe un şasiu şi motor Ford F550 şi este prezentat ca un blindat uşor extrem de versatil, disponibil în două variante de lungime.

    Compania românească şi-a propus să utilizeze mai multe componente disponibile pe piaţa civilă pentru a diminua costul operaţional al maşinii blindate Dracon, după cum a explicat Catalin Enescu, inginer de design mecanic, pentru Army Recognition.

    Vehicolul militar Dracon oferă o protecţie de nivel 2 (după criteriul STANAG 4569). La o greutate de 1.200 kg. poate fi utilizat ca platformă pentru lansatoarele antitanc AG9 sau rachetele israeliene Spike.”

    3
  12. E bun daca am comanda 500,600 de bucăți și am renunța la toata flota veche de TAB și am avea o poza mai bună decât acum . Important este sa avem producția în tară si să avem bani necesari pentru VLAH. Polonia face și ea la fel ,copiază și ce dacă? Important este sa fie in dotare și așa dam milioane de euro anual pe Daci la Renault . Ar fi bun și pentru Jandarmie ,la infanterie marină ,la SRI , inclusiv la FOS ar fi bine câteva zeci de bucăți pe lângă JLTV că nu știm câte au achiziționat până la urmă ,deci e nevoie de VLAH daca corespunde și e omologat.

    7
    • @Cipri. Uite ce spune netul ! Cobra II a câștigat licitația pentru furnizarea a 1.059 de vehicule în nouă configurații pentru Armata Română, ca parte a programului de vehicule blindate ușoare de tip tactic (ATBTU). [ 17 ] Configurațiile includ variante CBRN , de geniu , MEDEVAC , antitanc cu rachete Spike și purtătoare de mortar . Dintre acestea, 881 vor fi pentru Forțele Terestre , 22 pentru Forțele Aeriene , 16 pentru Forțele Navale , 51 pentru Forțele Speciale , 49 pentru Comandamentul Logistic și 40 pentru Statul Major General. In concluzie cartile au fost facute, s a acoperit necesarul , nu mai spun ca FOS mai are si in derulare contractul pentru 129 JLTV, din care a primit deja 33 de buc. Posibil ca cele 51 de Cobre sa le fi luat, pentru ca ajung mai repede ca JLTV, mai exact deja au ajuns , peste 200 de cobre, si urmeaza a fi echipate la noi repede si ieftin. Asa ca nu e fezabila propunerea/ideea ta ! Plus ca a inlocui TAB cu VLAH nu e nici un avantaj avem deja HUMMER si VAMTAC blindate, destule. Unde se poate vom folosi ceva din ce am spus mai sus, sau Cobre in rest armata o sa caute ceva amfibiu, pentru inlocuirea TAB-lor ! Parerea mea !

      3
      • La Jandarmerie se pot da cateva buc la Brigada .S. I. Vlad Tepes, la SRI cateva la Antitero la SAS in teritoriu nu au ce sa fac cu ele si asa au cote de motorina ca vai de ei, plus ca la luari de ostatici , terorism, in statut, scrie ca vine unitatea speciala coordonatoare superioara, si intervine adica pe intelesul tuturor SIAS de la Bucale si daca nu exista timpul necesar , vietile oamenilor sunt in pericol, intervine SAS, al judetului respectiv cu aprobarea Inspectorului Sef al IPJ . Deci poti sa mai pui cateva buc la SIAS. Cei mai buni si mai smecheri au fost ”GSPI ACVILA”, care au fost desfiintati in 2009 intr-un scandal de sifonare de fonduri,coruptie, doar ei si FOS al MAN sunt in organizatia fortelor speciale ATLAS, astia sigur primeau blindate. Din ca am mai citit se pare ca in 2015 i ar fi trecut la D.I.P.I. In concluzie statul nu ar da niste bani sa ia 10-15 buc pentru unitatile de mai sus sa se loveasca de alta logistica,alte piese, cand poate sa le dea Cobre la ce nivel au ei nevoie de blindaj ! Parera mea …

        4
  13. *se pot moderniza taburile ,3 linkuri
    https://en.topwar.ru/271589-zhestkaja-fiksacija-stvola-prioritetnaja-modernizacija-legkoj-bronetehniki-na-svo.html
    **serbia
    https://en.defence-ua.com/industries/serbia_modernizes_russian_btr_80a_carrier_to_compete_with_ukraines_btr_3_vehicle-15837.html
    **ucraina [BTR-60М Khorunzhiy]
    https://www.reddit.com/r/TankPorn/comments/1jlw79o/ukrainian_btr60m_apc/
    PS As reported by Rafał Bieńkowski on January 15, 2025, the Polish company Mista is continuing the modernization of over 150 BTR-70DI armored personnel carriers, with Ukraine being the most probable end user. This modernization process replaces Soviet-era components with Western systems to enhance mobility, firepower, and situational awareness. The BTR-70DI, a Ukrainian modification of the BTR-70, features improved armor, Western diesel engines, and upgraded combat capabilities.
    Follow Army Recognition on Google News at this link

    1
  14. @alex93.. Te simți bine omule?! Ce tot indrugi, măcar e pe bani? Adică pe site-ul lor scrie că e o adaptare a proiectului cehesc pentru piața noastră, dar în concepția ta e produs românesc cică. Drepturile lor sunt pentru România nimica altceva. Deci: sasiu+axe Cehia, motor+cutie Germania, interioare de pe la dracu, dar după tine asta e autohton. Tabla blindata va fii de import, că asta de pe prototip e doar tabla după declarațiile lor. Deci asamblare, nimic în plus. Așa cum e Cobra romanesc e și ăsta. Doar că e mai slab blindat la același preț. Avantaj zero. Nu mai bate câmpii, că pe aici nu e TikTok. Mai citește lumea și nu au terminat studiile pe la FF.
    https://bstech.ro/en/2022/06/30/vlah-project-update/

    12
    • Proiectul este finantat de BlueSpace nu Zetor nea opinca. Rahatul de link care l-ai pus nu spune nimic din ce vomiti tu…. de unde dracu ai scos tu aberatiile astea??? Tu probabil esti alt culegator de sparanghel in Germanistan…..

      1
    • În legătură cu transmisia și motorul aș adăuga ca este cam slab motorul pentru 10 tone .Se va încălzi sigur în condiții de marș susținut iar transmisia zf care este fiabilă ,nimic de zis dar mă gândesc ca ar fi mai bună o manuală Noi încă nu avem electro mecanici foarte buni.Ar fi mai bună o manuală care ar putea fi reparată în mijlocul drumului .Am dat cu părerea nu cu parul .Toate cele bune

      0
  15. O firmă foarte mică cu zero expertiză și zero suport financiar se aruncă într-un asemenea proiect – subiect închis după primele 5 minute.

    6
  16. ZETOR GERLACH. https://www.zetorengineering.sk/wp-content/uploads/2021/05/ATM-novy-vynatok-final-verzia-ANG.pdf Zetro are mari probleme financiare, am avut acces la un catalog de la firma Silini Press din Italia care se ocupa de lichidarea activelor Zetor Slevarna. Au inchis linia de fabricatie cutii de viteze si motoare si forja. La forja au vandut ditamai maxipresele ZDAS si SMERAL plus alte chestii, uneole mai noi altele mai vechi. Pana si tocurile de la usi aveau abtibild cu serie de licitatie! Astia spera sa faca o romaneasca cu firma BluePsace,astia care fac ceva ecranare (TEMPEST) la echipamente de uz militar. Ce expertiza au astia in a proiecta autovehicule militare ? 0 barat! L-am vazut pe gheneralul Ciuca la lansare si mi-a dat cu voma!

    5
  17. Test rig cu Zetor Gerlach pentru protectia antimina

    https://scontent.ftsr1-2.fna.fbcdn.net/v/t1.6435-9/67172622_2435401863205145_1987016931017752576_n.jpg?_nc_cat=109&ccb=1-7&_nc_sid=cf85f3&_nc_ohc=uE1oVTbvPj0Q7kNvwHAyNIE&_nc_oc=Admwswngq3hwGmD7nDW8-bXuWqK9Cb5Hf8LanxE6KkqZUSvbW9cPMF6pbjGP33gECKM&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent.ftsr1-2.fna&_nc_gid=w9HnXIv4M3UKXPV_GPvoCQ&oh=00_AfkGQTDrjdNNcYd5AOlhMLVqVrkCJVtrrby5NKMobesoyw&oe=6966B4A9

    https://scontent.ftsr1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.6435-9/67427272_2435400546538610_5219241543679868928_n.jpg?_nc_cat=101&ccb=1-7&_nc_sid=cf85f3&_nc_ohc=Aaj17GuW52IQ7kNvwGNrm19&_nc_oc=Adnfkoz5-HupBt8Pef4st8s-mjcP4wBPG4XIE_kvGTXvuliFz78anAxE1T7bV1tVNGs&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent.ftsr1-1.fna&_nc_gid=ryUXKtOTx7YdMWvR4_dO0A&oh=00_AfnR9givRPIBqGojrqK8GInmSupi3LjQAomHy_-H72If2A&oe=6966B519

    https://scontent.ftsr1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.6435-9/67154478_2435405069871491_524002567210926080_n.jpg?_nc_cat=111&ccb=1-7&_nc_sid=cf85f3&_nc_ohc=JXzvnrDpg2sQ7kNvwHPYU6s&_nc_oc=AdkP5T-mO7k7-PCy4zm1i5KmiDoE5Cb7uUW-txxaS_Xoxu-8k3wlAkX5j06Rx2llaAM&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent.ftsr1-1.fna&_nc_gid=H6yC4rNDA41s87Oe6y0FaA&oh=00_AflmHXhl3lqEoePC79gsgngoWeCTLFjcYa5ZrsQ_Y02-Qw&oe=6966A490

    https://scontent.ftsr1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.6435-9/67506407_2444690885609576_4392572815803416576_n.jpg?_nc_cat=106&ccb=1-7&_nc_sid=127cfc&_nc_ohc=25haDPKcJwAQ7kNvwFxVKmg&_nc_oc=Adn254SJgPQMwjL2q801cn0n9WRbAQM3w3cvhpLWiZ6Of6d9PPv3YdYDIbh4mi4rMjw&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent.ftsr1-1.fna&_nc_gid=qakV2E4plnhFWyV7r3_jkw&oh=00_AfnKXSKKirV4r2wY81p0mJSK7RTPINctMjcw2Qa58J0rsw&oe=6966A2E2

  18. Ba, ce va mai place sa va scoateti ochii precum chiorii. Chiar credeti ca va este de folos in vre un fel sa va certati pe aici pe topicul asta? Stati linistiti, ca nu va da nimeni afara din casa nici sa cumpere VLAH, nici sa-i promoveze!

    Ce o fi cu VLAH o sa vedem peste minim 2 ani. Pana atunci COBRA 2 o sa fie gata si in dotarea MAPN. Turcii se misca cu talent, ca au nevoie de bani. Cred ca ei sunt printre cei mai rapizi in acest domeniu!!!

    PS Prin Moldova pot ajunge blindatele astea prin SAFE, apoi pot trece BST&UM MOreni la Vlah 2 si poate atunci o sa iasa ceva mai pe gustul votru!

    2
  19. din nou ma distreaza ce nume gasesc astia…VLAH nu numai ca e exonim abia folosit in Romania si care poate avea o conotatie nu tocmai in regula peste tot in afara Romaniei, dar si denumirea 𝑉𝑒ℎ𝑖𝑐𝑢𝑙 𝑑𝑒 𝐿𝑢𝑝𝑡𝑎̆ 𝐴𝑢𝑡𝑜𝑛𝑜𝑚 𝐻𝑖𝑑𝑟𝑎𝑚𝑎𝑡 se simte fortata. Autonom adica cum, se intretine singur? apoi cutiile hidramate sunt cam vechi dpdv conceptual… E evident o denumire fortata ca sa iasa acronimul sa dea bine la marketing 🙂

    Altfel as zice ca e un bun inceput, eu as comanda vreo 50 de exemplare sa vedem ce poate si cum se poate imbunatati. E binevenit tot ce se poate fabrica aici cat mai usor.

    8
    • daca zvonul cu legaturile cu UIT gruo sunt adevarate nu trebuie sa le plangem de mila, vor obtine un contract cu armata rapid. dar da, nu strica sa avem si ceva un pic mai autohton, chiar daca are pedigree slovac

      1
      • Ce intelegi prin „un pic mai autohton” tu ? Lamureste ne si pe noi…..Cobra se face aici dupa specificatiile cerute de noi sunem in aceiasi situatie ca si cu Piranha 5,, care initial sau facut cateva bucati la firma Mowag si pe urma la noi, inca la Cobra se pare ca integrarea e si mai buna ! La Piranha, nu au negociat niste chestii legate de mentenanta,reparatii,gararantii ceva de genu…

        2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *