Ghiveciul pare a fi la mare moda

Unul din cele 15 aparate ET austriece

Iar eu cel putin nu inteleg ce au astia in cap. Prin “astia” ma refer la natiunile care, pe diferite considerente doar de ele stiute, aleg pentru dotarea armiile lor mai multe tipuri de armament pe aceeasi “felie”, sa fie acolo, de toate pentru toata lumea.

Diversificarea surselor de aprovizionare pare a fi motto-ul mai multor natiuni suverane: India, Egiptul si mai nou Indonezia.

Astfel, dupa ce guvernul tarii asiatice a anuntat un program mamut de achizitie pe filiera franceza in valoare de 28 miliarde de dolari, program care include – printre altele – si 48 de aparate multirol Rafale.

Ok, daca tara o cere – si nevoile sale de securitate – o facem si pe-asta, doar ca Indonezia mai are in dotare si ceva Suhoi 27, Suhoi 30 plus destule F 16, totul ar culmina cu cele 48 de Rafale.

Doar ca daunazi guvernul indonezian ar fi facut o oferta Austriei cu privire la achizitionarea celor 15 Eurofighter Tranche 1. Sa spuie adica guvernul de la Viena cam cat ar vrea pe cele 15 zburatoare…

Si ramai crucit, iti adunci aminte cu cate lacrimi sincere stropeau austriecii asfaltul povestind ce rau i-au pacalit germanii cu ET si cat ii costa ora de zbor.

Conform cu lacrimilie austriecilor, un Eurofighter neaos cere cam 80 de mii de euro ca sa topaie o ora prin aer, iar daca ne gandim ca Typhoonul este un monstru de aparat si ca Austria este o tara cat 3-4 judete romanesti chiar nu intelegi logica acestei achizitii.

Iar pretul regesc per ora de zbor este confirmat si de britanici, care intr-un document din 2010 estimau ora de zbor la “doar” 73 de mii de lire sterline, dar vorba ceea: “ daca ai bani merita sa-i si cheltuiesti pe lucruri scumpe, da bune”.

Intrebarea mea este simpla si relativ retorica: ce sa faca Indonezia cu 15 aparate Eurofighter Typhoon Tranche 1 la 80 de mii de euro ora de zbor?!

Ministrul apararii indonezian – Prabowo Subianto – ne explica alegerea facuta: “As I was always impressed by European technologies and know-how, I would kindly ask your support for the following proposal, which hopefully leads to a mutual benefit for our two countries.”

Pai daca tot l-a impresionat tehnologia europeana nu putea si domnia-sa sa aleaga ceva mai ieftin? Un transportor blindat, un avion de antrenament, un Mercedes acolo, taman la Typhoon s-a oprit?

Dar de gustibus non est disputandum daca… sinu tenere.

Austriecii nu stiu ce sa faca, probabil ca au ramas si ei perplexi de asa propunere, mai ales daca ne aducem aminte ca au platit +2 miliarde de euro pe cele 15 aparate (avioane la mana a doua, cumparate prin 2002 de la verii lor germani) si acum se judeca cu Airbus sa recupreze circa 1,1 miliarde de euro, suma cu care urmasii lui Mozart pretind ca au fost pacaliti de verii din nord.

In acelasi timp, Indonezia este implicata din 2010 si in programul sud-corean KF-X cu 20% avand un angajament serios pentru achizitia a 48 de aparate. In acest caz, primul KF-X ar trebui sa vada lumina zilei prin 2022 iar productia de serie este asteptata sa demareze prin 2026-2028.

Asta pe langa faptul ca tot Indonezia batuse palma cu Moscova pentru 12 aparate Suhoi 35S, avioane ce urmau sa fie platite printr-un sistem de barter: avioane contra unor produse indigene. Dar aceasta din urma tranzactie a cam fost amanita/anulata pe motive de situatie economica cam precara pentru Indonezia.

Asadar, care sunt planurile de viitor: KF-X, impreuna cu Suhoi 27, Suhoi 30, Rafale si F 16?! Poate si Suhoi 35S intr-un tarziu, cand pretul uleiului de plamier va mai creste un pic? Si unde, in aceasta posibila poza de familie, are loc si Eurofighterul austriecilor?

PS Nus de ce da nu cred ca oferta indoneziana este serioasa. N-au cum sa fie atat de… moderati dpdv al capacitatilor cognitive.

GeorgeGMT

22 de comentarii:

  1. Eu cred ca isi fac mai multe muzee prin tara ??

    8
  2. Nici macar USS Cerritos nu costa 80 000 de Gold-pressed Latinums pe ora!

    3
    • Smaranda Florin

      Hahaha, oare ce regula a achizitiei intra aici, cred ca nr 35, peace is good for bussines!?
      De ce costa atat de mult pe ora zborul cu Typhoon? Cred ca e dublu decat F35.Ce anume duce la asemenea sume?

  3. Mig 21 modernizat cu radar și avionica israeliana, pe care se pun rachete sovietice, israeliene, franceze armament chior romanesc, bombe ghidate laser americane și israeliene și probabil pot continua. Ce am scris eu mai sus nu e ceva real, nu?

    10
  4. egiptenii au fost avertizati de americani despre noua comandă de suhoaie….

    1
    • Egiptenii cumpără de la rusi, că au șucar mare cu Etiopia datorita barajului de acumulare de pe Nilul Albastru, care i-ar putea afecta. Și Egiptenii și Etiopienii sunt aliați cheie ai USA în zona. Deci trebuie sa ai și echipament non-US daca se ajunge la caft între cele 2 tari.

      4
      • Capătu satului

        Nu are legatura Etiopia si Sudan cu achizitia Su 35
        Egiptu are M1A1 si transfer pt asamblare si inttetinere locala
        Egiptu a dorit F 35
        Dar se prea poate ca evreii sa se fi opus

        Asa ca egiptenii in lipsa de F 35 au ales Su 35
        Au ales Su 35 pt ca e probabil mai ieftin si decat Rafale – desi costu final la aparatu rusesc, cand tragi linie la finalu exploatarii, probabil bate toate stachetele ca se stie ca la motoare durata de viata este o problema legata de temperatura in turbina
        Viteza maxima mai mare Su 35 = durata cu mult mai mica de viata la motor

        Americanii au zis cava cu sanctiuni legate de achizitia Su 35
        Ce va fi vom vedea

  5. astia se pregatesc sa schimbe taberele, daca se poate, o data pe saptamana,asa ca e bine sa ii prinda pregatiti,oricum o dau,vor avea pe cineva sa ii aprovizioneze sau varianta mai realista,au prins gustul spagilor mari de tot care vin parandarat pe banii fraierilor la achizitii militare.

  6. Comportament de cocalari: Merțan, Bemveu, Audi, toate în fața porții, fiecare cu rezervorul gol de combustibil…

    10
  7. umbla zvonuri de razboi cu china in zona si de aia iau toti ce pot indiferent de ghiveci

    4
  8. Typhoon in varianta 1 e bun doar de antrenament.
    Radarul nu era complect dezvoltat , IRST era efectiv doar de ornament. Plus o gramada de chesti care ori erau inca in faza de dezvoltare , ori lipseau pur si simplu.
    Ca’ urmare, toti au incercat sa se descotoroseasca de ele. Era prea scumpa modernizarea/integrarea.Nemtii au plasat verilor austriaci . Italienii au incercat sa vanda romanilor si bulgarilor din bidoanele lor serie 1.
    Ca’ sa incaseze ceva banuiti si sa faca loc seriei 2 si in special serie 3. Care era adevaratul Typhoon multirol.
    Nu au reusit.
    Englezii au incercat cu sauditi dar nici astia nu au vrut trance 1. Au cumparat trance 2 si 3 . 72 bucati.
    Acum indozienii astia ori au bani garla, ori coruptia e in floare. Poate ambele. Si la cit costa ora de zbor, or sa le tina pentru parazi si atat. ?

    PS in general Typhoon are soarta bombardieruluii Tornado. Masina buna Dar scumpa. Ca in ambele cazuri , primele decizii politiche au vizat care ce face din proiect. Inevitabil au aparut costuri suplimentare , necesitatea de modificari si ora de zbor scumpa.Macar Tornado e calificat de US Air Force pt bombardament nuclear. Typhoon NU. F 16 da.
    Si Franta era initial in proiectul Typhoon. Au plecat trantind usa si au realizat Rafale.

    1
    • Pe ce te bazezi cand afirmi acest lucru? Ai paria tu ca IRST-ul nu prinde nimic pe el? Pariezi tu ca radarul nu incadreaza> unde ai citit ineptiile astea?!

      5
      • Tranche 1
        Initial Operational Capability, Basic Air Defence Capability
        Block 2
        Air-to-air capabilities
        Block 5
        Air-to-air and air-to-ground capabilities, Final Operational Capability (FOC) standard. All Tranche 1 aircraft are being upgraded to Block 5 capability through the Retrofit 2 (R2) programme.[11]

        De aici :
        https://en.m.wikipedia.org/wiki/Eurofighter_Typhoon_variants.

        Iar IRST a devenit functional doar cu Tranche 2.
        Tranche 1 a avut 5 block de modernizare. Deoarece , asa cum am scris , avionul nu avea initial capacitati de lupta serioase. In plus , cheltuiti foarte multi bani in update. Unii doreau sa se scape de Tranche 1. In parte minora au reusit doar nemtii. Vanzand citeva austriecilor.

        1
        • Da asa-i intr-adevar nu prea ai vrea sa intalnesti cateva TyphoonT1 in conditiile in car etu vrei sa ataci tintele la sol, nu-i asa?
          Principala misune a Typhoon-ului este de a castiga si mentine suprematia aeriana si a face interceptie la tintele potentiale.
          La asta TyphoonT1 es pricepe excelent!

          5
        • Uita-te mai bine ca odata cu DA 1 a fost implementat is declarat IOC pentru IRST deci este functional la Typhoon T1 care este deja produs de serie.
          Repet ca interceptor este foarte bun Typhoon T1 cu aer-sol-ul are probleme de integrare aramament variat aici F 16 este benchmark.

          2
  9. Decizia este intr-adevar ciudata dar… daca nu cumva sunt luate pentru a fi studiate si achizitia e finantata de Rusia sa zicem?

    4
  10. Dacă interesul indonezienilor pt Eurofighter-ul austriecilor este real și serios, austriecii ar trebui sa profite de ocazie și sa le vândă. Austriecii se pot orienta, dacă reușesc sa scape de Eurofighter, către Gripen E, un aparat potrivit pt nevoile reale ale Austriei. Sau F16 Viper, block 70/72.
    Egiptenii urmează sa se doteze cu 24 aparate SU35.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *