Gripen generația a VI-a…

Poate un proiect mult prea ambițios pentru suedezi, în condițiile în care Gripenul este avion “LEGO” cu componente cumpărate din varii surse. Ca să pricepem cum vine acest lucru, Suedia nu poate vinde Gripen cui vrea ea, având nevoie de aprobarea britanicilor și americanilor si chiar a francezilor sau germanilor pentru asta.

Gripen este un avion proiectat de Saab, dar fabricat cu sisteme cumpărate la liber de pe piață, ori este greu de crezut că sisteme electronice, motoare, sisteme de război electronic, diverse materiale radar-absorbante etc vor fi disponibile pentru un Gripen de Generația aVI-a, sau că vor fi la calitatea concurenței.

Necazul, când ai un avion LEGO, este dat de faptul că furnizorii componentelor necesare nu-ți vor livra niciodată ceva egal că performanță cu ce au ei mai bun, măcar din două motive: siguranță națională și concurență pe piață. Și ei vor să-și vândă avioanele și atunci ieși pe locul doi.

Un exemplu în acest sens este faptul că deși aparțin aceleiași generații, Rafale, F 16 Block 52, F 15 sunt superioare Gripen C/D la destule capitole importante. Suedezii au avut probleme cu exportul C/D-ului nu numai pentru că nu au suficientă greutate politică.

Ca să ne facem o idee despre ce înseamnă astăzi Gripen, uitați-va pe schemele de mai jos pentru a înțelege că Suedia nu are forță să fabrice singură un avion, Saab proiectează aparatul și mai apoi integrează pe el diferite componente de la alți furnizori, ori asta înseamnă că trebuie să aștepte că diferitele sisteme să fie disponibile la export.

Cine îi va oferi Saabului un motor pentru generația a VI-a? Sisteme de război electronic, materiale radar-absorbante, comunicatii etc? Și ca să le dezvolte local nu cred că își permite, atât timp cât țări mult mai puternice s-au aliat pentru a dezvolta avioane de generația a VI-a.

Americanii au băgat sute de miliarde în F 22, F 35, rușilor le-a ieșit Su 57 atât de “bun” încât rad chinezii de ei, iar clienți la export nu prea sunt. China, la rândul ei, cine știe câte miliarde a cheltuit pentru J-20 și J 35 și nimeni nu știe de fapt cu ce rezultate, astfel încât de unde să aibă Suedia bani și forță industrială pentru a-și dezvolta și fabrica singură un avion de generația a VI-a?

Cele două alianțe europene care s-au format pentru viitorul avion de generația a VI-a au strâns țări foarte bogate și foarte dezvoltate industrial: Regatul Unit – Italia – Japonia, de cealaltă parte Germania-Franța și Spania.

Ori aici vorbim nu numai despre bani mulți implicați dar și despre piață de desfacere, care în cadrul unei alianțe are deja un număr de aparate care garantat vor fi cumpărate de membri, dar Suedia câte Gripen a vândut până acum? La export, Gripen s-a vândut rău de tot, câte o escadrilă prin Ungaria, Thailanda, Cehia și Africa de Sud, iar Brazilia a făcut pasul cel mare din cel puțin două motive particulare: acceptul suedezilor pentru un transfer mare de tehnologie și know-how și faptul că brazilienii nu au nici un inamic în America de Sud, necesitatea unui supersonic acolo ține mai mult de teritoriul foarte mare al țării și mai puțin de o logică militară.

Saab speră probabil să mai atragă parteneri în program dar, cu excepția brazilienilor, toată lumea bună s-a cam grupat deja, iar Gripen C/D n-a rupt gura târgului din absolut niciun punct de vedere. Este un avion decent dar cam atât iar faptul că Suedia nu este în măsură să-și promoveze avionul precum fac alți producători (folosind influență politică și militară) nu explică decât într-o oarecare măsură insuccesul la export al C/D-ului.

Astfel încă șansa ca Gripen generația a VI-a să zboare cu adevărat îmi pare mică spre foarte mică și pare, în acest moment cel puțin, doar o momeala aruncată de Saab pentru a susține eventuale noi vânzări ale Gripen E/F, un avion care, la fel ca predecesorul său, nu se vinde mai deloc.

Iar Saabul ar trebui să fie atentă la modul în care își promovează produsul pentru că de multe ori o face folosind doar fraze fără acoperire în realitate: Gripen este un avion ieftin – Fals, Gripen este un avion cu un cost de operare redus – Fals, Gripen (C sau E) are caracteristici stealth și un RCS forarte redus de doar 0,001 etc – Fals.

În privința amprentei radar, ei bine, Saab nu minte dar nu spune întreaga poveste, cum fac cam mai toți producătorii de avioane de generația IV-a, în sensul că respectiva amprenta este reală dar în condiții de laborator. Radarul inamic trebuie să bată direct din față, să aibă cam aceeași altitudine cu avionul iluminat și evident că acel 0,001 are o foarte mare legătură cu distanță dintre radar și avion.

Ei bine, în lupta reală, un Su-35S, un Eurofighter, F 16, F 35 etc, care ar zbura la o altitudine mare ar vedea Gripenul mult mai bine pentru că l-ar ilumina de sus  și suprafața văzută de radar ar fi mult mai mare. Același necaz și în cazul radarelor de la sol care ar “vedea” Gripenul de jos în sus. Probleme sunt și dacă avionul este iluminat din lateral sau din spate.

Evident că acest lucru este valabil pentru orice avion de generația a IV-a, doar aparatele proiectate să fie stealth (generația a V-a) au indici de reflecție/absorbție a undelor radar suficient de mici ca să fie și eficiente, în rest discutăm despre o reclamă destul de inexactă să spunem altfel și dacă RCSul este mai mult decât decent din față, din toate celelalte unghiuri lucrurile sunt triste.

Datorită costurilor enorme implicate în dezvoltarea unui avion de generația a V-a sau a VI-a și datorită faptului că fiecare aparat trebuie proiectat de la zero, împreună cu toate componentele sale, lucrurile devin imposibile pentru micii fabricanți și doar țările mari (USA, China și Rusia cât o mai putea să țină pasul) reușesc prin ele însele, restul fac alianțe.

Iar alianțele pun bani la comun, tehnologia la comun și mai ales oferă o piață de desfacere suficient de mare. Cel mai bun exemplu este Eurofighter, un avion cu un început timid, scump spre foarte scump dar care este în continuare fabricat și modernizat pentru că are patru clienți devotați – țările membre în consorțiul care l-a dezvoltat și asta i-a asigurat sute de comenzi pe lângă ceva exporturi.

Așa că sunt sceptic în privința unui urmaș stealth al Gripen E/F, cu toată simpatia personală pe care o am pentru Saab și pentru excepționala sa linie de avioane de vânătoare.

 GeorgeGMT

35 de comentarii:

  1. mi se pare cam subtire pentru rezervoarele de kerosen. inclosed weapons pods. etc…

    si rafalle&eurofighter au cam 15.5 metrii lungime, proiectate cu dimensiuni mici si nu pot decola fara 2 rezervoare externe de combustibil.. ceea ce e un handicap dpdv al meu

    adica su 27/35 are 22 de metrii lungime si poate zbura fara rezervoare externe cam 2500 km si unde rafalle&eurofighter max 300 km .. zici ca au misiuni in fundu curtii…

    de aia cand am vazut poza cu prototip grippen gen 5 am ramas dezamagit la ce subtirel e

    2
    • Bă frate, da’ învățați naibii să scrieți „metri”, cu un singur „i”. Efectiv sunt gata sa fac AVC când văd cum scrieți unii. Cine dracu’ v-a învățat să scrieți așa?

  2. vor să prindă un loc la masă celor mari ,prezintă proiecte și în final poate se lipesc de un proiect gen5 în derulare.in rest eu zică dacă își joacă bine cărțile …f16 e pe final și scump în ultimele variante,f35 nu e pentru oricine,rafale-euro-f15 bimotoare mari ,și-ar găsi loc un monomotor sprinten și modern.

    5
  3. De sarbatori discutam cu un tanar radarist,(anagajat al Foetelor Aeriene-profesionist) care se plangea de fix aspectele cu lucrurile imprumutate sau cumparate de la straini. Au probleme mari cu tps77 care au module castrate in comparatie cu versiunea interna americana. Desi nu opereaza pe Dobrogea, acesta a sustinut ca e foarte plauzibil ca datorita limitarilor pentru versiunile de export, frumoasele drujbe inaripate sa se plimbe nedetectate. Desigur nu e un individ care sa creada in teoriile conspiratiei, isi face treaba cu ce are si a confirmat ca si tinerii rup usa la sfarsitul programului, deci delasare la arme de top, din pacate. Istoric vorbind stim ce s-a intamplat cu F-14 iraniene, cand americanii le-au legumizat computerul de control si asistenta la sol, rachetele cumparate trageau dupa colt si mergeau pe unde vroiau dansele. Sper ca de data asta pe achizitii sa nu avem legume de mana a doua macar de prima mana, ca originalul bate filmul, la ce incompetenti avem si imi este clar ca e justificat ca orice furnizor strain sa aiba o plasa de siguranta la tembelismul romanesc. Ma astept ca dupa Jorjescovici acest fenomen al prostiei mioritice, castrarile sa fie mai dese decat mai rare, cu un singur pierzator, romanii ca popor.

    14
    • curioasa asta cu castrarea pentru o tara in granita estica a aliantei si cu programe sofisticate in derulare…f16,patriot,munitie,radare,etc.
      la o masina ai la vedere butoane lipsa si/sau false dar la un radar ….in fine ,nu ma pricep.

      5
      • Lipsește modulul sau în locul lui e un modul cu performante mai slabe. Anumite „module” ar putea fi software, ceea ce înseamnă că upgrade-ul se poate face ultrarapid.
        Au practicat-o și sovieticii la greu chiar cu Republica Socialista România.
        De ce?
        1. Protejezi xaoabilitatilexsi tehnologiile sensibile, nu poți știi cum se scurg informații de la un aliat de lumea a treia.
        2. Controlezi aliatul, pentru ca nu se știe. Vezi 23 august 1944.

        9
    • Nu cred o iota despre radare „castrate” tocmai ca si eu am stat de vorba cu radiolocatoristi romani si sustineau ca vad Crimeea si dincolo de ea fara probleme.

      15
      • Domnul George, la noi la români in special avem un pic de gena “God” știți la ce mă refer, complexul de inferioritate în fapt, noi le știm pe toate, toată lumea e împotriva noastră, dacii au colonizat planeta, Stargate sub Bucegi, “Laserul” lui Coandă care topea T55 ca în Star Wars …, normal ca americanilor le e frică să nu cumva să ne transformăm în imperiu , să dea informații la CCCP , hai să fim serioși că probabil au furat informații despre 99% din tehnologie vestică pană la F35/22, B21 chiar….dar una e să furi planul ăsta e să replici la standarde măcar apropiate, rușîi pun motor upgrade de Maybach de pe Koenigstiger pe T14 Armata in sec 21…despre ce vorbim, pană ajunge CCCP sau china comunistă la nivelul Occidental decadent Vestul faci nave Klingoniene….

        4
      • Nu sunt limitate la raza. De exemplu la anumite radare rusesti nu aveam toate modulele de combaterea a bruiajului.

        3
  4. urmasu grippen va fi un avion frumos,
    si posibil in dotarea Suediei,
    probabil va fi ieftn de produs si operat – cantitatea este o calitate, cum s-a mai discutat pe aici,
    si probabil va avea o rata de disponibilitate superioara lui F 35 – care are printre cele mai proaste rate de disponibilitate,
    daca imi amintesc bine, ungurii au cerut date de la suedezi legate de urmasu Grippen,
    ungurii mult mai nepriceputi ca noi, la nivelu conducerii, s-au orientat si spre C390,
    ungurii au preluat si Aero Vodochody,

    se pare ca si brazilienii s-au anuntat ca vor produce un urmas pt grippenu pe care il produc – urmas care va fi, pe hartie, gen 6

    totusi, dincolo de declaratiile de presa, la mintea mea, urmasu suedez al grippen nu va fi gen 6
    cum nici unu din avioanele actuale sau proiecte rusesti, chineze, evropene nu va fi gen 6 decat pe hartie,
    hartia suporta,

    senzor fusion si colaborarea cu drone , etc se poate pune si pe un avion gen IV +, gen Rafale

    daca am inteles bine, suedezii tot asa nepriceputi ca si unguri, vor si ei C 390
    noi cu lucru bine facut, numa sa fie scump,

    la 14 sept 2020 USAF a declarat ca primul prototip gen 6 a zburat deja,

    motor cu cliclu adaptiv (variabil) nu prea exista in Evropa,

    si nu cred ca rusi si chinezii vor produce prea devreme asa ceva,

    4
    • „F 35 – care are printre cele mai proaste rate de disponibilitate”

      vopseaua antiradar F 35 e extrem de delicata, pe de o parte corodeaza structura si pe de alta parte se „uzeaza” f repede. De aceea trebuie reparata f des, operatie de durata si scumpa!

      14
      • Se oare ca problemele sunt mult mai multe si diferite
        https://www.rumaniamilitary.ro/f-35a-cu-toate-bunele-si-relele-sale#comments
        Dacă îmi amintesc bine, se prea poate sa ma insel, a existat o perioada de ceva timp cu restricții de viteza pt F35 si in ceea ce privește utilizarea tunului de bord
        Producatoru si detinatorii F35, normal ca o sa spună ca F35 ii un aparat de vis
        Iar cine nu îl are, cum suntem noi, visam la el

        La mintea mea, pt linia a II-a de atac ar trebui un bimotor de suprematie aeriana – si preferabil sa nu fie second hand

        2
        • Și care ar fi bimotorul ideal pentru noi?Eurofighter, Rafale sau F-15 Eagle EX II pe care, în fata unui posibil conflict militar deschis cu turcii, israelienii vor sa îl cumpere suplimentar fata de ce au comandat pana acum?

          2
          • La mintea mea, preferabil ar fi cel putin 2 tipuri diferite de bimotoare, pt categorii diferite de misiuni
            Dar la noi, la care drobu de sare, e deja un munte de sare, si povestile cu cosmaru logistic sunt la ordinea zilei, ce mai putem spune
            N-am învățat nimik din ww2,

            Polonezii sunt un bun exemplu
            Au F 16 mai noi decât noi, si mult mai bine dotate, inclusiv JASSM – rachete de care au si ucrainieni, dar noi nu
            Au Mig 29
            S-au încolonat spre F35 mai repede ca noi si le vor primi mai repede
            Si își doresc un bimotor de suprematie aeriana pt linia a II – a , separat de F16 si F35
            Plus au Kai T 50 destule, parca 48 buc
            Plus au M346 – care si asta e bimotor, chiar dacă e doar transonic
            Plus avertizare timpurie, mai multe tipuri diferite inclusiv mai tecent un Saab 340
            Dar polonezii n-au ajuns încă la drobu nostru de sare

            Sigur ca educatia noastră si factoru nostru uman de comanda nu poate sa fie de vina pt starea inzestrarii noastre aeronautice
            Străinii, împreuna cu soros si restu sunt de vina
            Modu in care la noi se acorda gradele de general si echivalent nu au nici o legătura

            La mintea mea, ar fi loc pt urmași pt IAR 93 si IAR 95
            Sau un bimotor plecat din Mig 21, dacă ne duce capu, dar aparat pt ziua de mâine nu de când se nășteau bunicii nostrii
            Dar cine sa le facă
            Stim ca si in ww2 cele mai mari comenzi pt IAR 80/81 au venit duoa cedările de teritorii din 1940
            Nici atunci n-am avut conducători iar serviciile noastre erau praf – oricâte povesti patriotice scriu in revistele lor

            Unele obicee strămoșești nu sunt bune

            • „bimotor plecat din Mig 21” 🙂

              • Mie îmi place istoria,
                Normal ca nu stiu io totu, ca e imposibil,
                Poate mai greșesc si io prin partile esențiale

                Totuși, se poate vedea din ce avion polonez se zice sa a derivat IAR 80/81
                Diferența de la cer la pământ, etc etc
                Am spus plecat din Mig 21, de la care nu păstrezi nimic
                Pui alte aripi, alte motoare, alta forna, e alt avion
                Am spus de Mig 21 pt ca el era supersonic, fata de IAR 93
                Totuși, forma lui MIG21 este de departe depasita pt ziua de azi

            • de ce unii oameni traiesc cu impresia ca suntem la fel ca in 1940 din punct de vedere geopoliitic si militar? e o mantra propagandistica care sa sustina proiecte interne de ce? de facut hartii care sa toace bani, pana acu au fost putini ,acu sunt multi si nu se duc unde vor unii,nu dai bani pe timp de pace pt scule romanesti care poti sa le faci in numar de milioane maine ,dai bani pe scule straine pe care tu nu poti sa le faci ca sa faci stoc ,care nu va fi disponibil pe timp de razboi ca atunci vor toti si prioritari vor fi altii nu tu tara de linia a doua intr-un razboi cu rusia ca doar nu ai granita cu rusia ,am cumparat scule antidrona de bruiaj romanesti si dupa vine surpriza mai ailaltaieri de ce?

              • @nicu_4
                Pregătirea de lupta este un efort continuu
                Pt ceasu, ora, secunda când suna alarma de lupta

                Tara asta, strămoșii nostrii, copii nostrii si familiile noastre merita o armata bine inzestrata, care sa ne permită sa rezistam eventual sa contraatacam sau sa dam un răspuns care sa pună inamicu pe gânduri
                Ar însemna ca acei multi morți, răniți, batjocoriți in razboiu de independenta, ww1, ww2, nu au murit si suferit degeaba

                Au rezistat in ww2 si altii mai slab dotați ca noi
                Exemplu finlandez este cel mai cunoscut
                Dar exista si exemplu grecesc la atacu italian

                Era sa uit in razboiu finlandez, finlandezii aveau foarte putini generali
                Si au pricinuit pierderi grele inamicului
                Spre deosebire de noi, care am cedat teritoriu rusilor fără luptă
                Noi la inițiativa unor generali incapabili care au făcut rușine numele lor, familiile lor si tara in care trăim

                La mintea mea, trebuia reintrodus serviciu militar obligatoriu imediat după inceputu agresiunii ruse din Ucraina din 2022
                Atât pt bărbați cat si pt femei – ca toți aparținem acestei tari
                Dar io n-am pregătirea si capacitatea conducerii atât de bine pregătite si școlite

            • Rafale F4 sau Eurofighter T4(încă nu exista versiunea T5), sunt adevărate avioane multirol asa ca este suficient doar unul din astea doua.Imi plac ambele.
              Israelienii se dotează cu F-15 și avioane americane deoarece le primesc gratis sau sunt subvenționate de statul american, prin ajutorul militar oferit anual, de SUA, Israelului.

          • Ce e capabil de suoercruising si are Meteor integrat?

        • nu ai vazut ce face usn?

          trimit f 35 in fata, la 200 km, ca sa identifice tinte
          >>
          cu 200 km in spate f/a 18 hornets fiecare carand 4 stalpi de telegraf /SM6 care are raza 400 km lansate din aier,
          >>
          la 200 de km in fata invizibilului f35, se afla un grup de j20,
          la 4 min ii trazneste cate un stalp de telegraf care vine cu mach 4, de nu se vad…
          daca sm6 o distus un satelit in orbita stationara..

          atomizeaza un j20 de nici nu stie de unde o venit

          deci avem nevoie de o duba zburatoare si rachiete de croaziera ainti aier

          1
  5. Gen 6 e inca o chestie nebuloasa atat in Europa (programul Tempest) cat si in SUA, cand o deveni mai palpabila probabil suedezii vor intra in unul din aceste programe, asta e scenariul mai realist decat sa asambleze un Lego din piesele disponibile pe piata mondiala.

    Pe termen mediu, cel mai probabil Suedia va lua si ea avioane F-35 dar va pastra si Gripen ca backbone al fortelor aeriene. Realitatea e ca s-a vazut in Israel/ Iran ca nu exista alternativa la F-35 in anumite misiuni, stealth chiar e relevant – au trecut ca prin branza prin apararea antiaeriana de provenienta ruseasca.

    6
  6. Cred ca termenul asta de avion de generatia 6 devine incet incet destul de lipsit de continut , doar o chichita comerciala prin care fabricantii se bat cu caramida-n piept pt. a atrage atentia publicului sau a clientilor .

    Faptul ca arunci pe piata sau tv o forma de aripa zburatoare insuficient coapta si cu multe suprafete proeminente vizibile pe radar [ arhiconstruita sub forma de drona ]ca si chinejii sau niste mock-uri ori povesti sau ”artist- rendering ” cum fac a occidentalii , nu inseamna ca avionul are ceva in plus fata de generatia 5 . Sa ne amintim ca YF 23 a aparut la inceputul anilor 90 in aceeasi configuratie cu asazisela proiecte occidentala de generatie 6 si era la vremea aceea dezvoltat pentru generatia 5 la concurenta cu F-22

    Sa nu mai amintim faptul ca intr-o generatie 6 cam totul ar trebui privit cam ca si cum un F-15 ar privi un F-22 adica intr-un cafteu , F-22 ca etalon si orice avion din generatia 5 ar trebui sa aiba macar vreo 10 avioane pierdute la unul din generatia 6 . Adica totul [radar , armament , amprenta radar , motorizare , vectorizare computere de bord ]ar trebui sa fie net superior unui F-22 , F-35 si restul incercarilor , eventual sa aiba un radar sau sistem de observare a unui avion stealth la care sa si directioneze o racheta sau sistem laser care sa doboare tinta fara ca el sa poata fi observat . Sau daca este observat sa se poata ascunde sau sa poata fugi rapid din zona
    Deci la ce vad eu. pe piata poate cu ingaduinta as zice ca ar fi generatia 5 + …Bineinteles ca asta nu da bine la atragerea clientului da cam asta e realitatea la ora actuala .
    Cel mult B-21 se poate spune ca daca ar avea si sisteme de atac -vanatoare avansate , niscai lasere antidrone sau rachete si niste computere cu o generatie mai moderne decat cele actuale care sa vada in timp real 360 de grade toate situatiile de aparare -atac si sa aleaga solutia optima , [pilotul doar aratandu-i tintele si luand decizia de atac ], s-ar califica spre generatia 6 Mai putin viteza care fiind cel mult transonica ii creaza un mare dezavantaj in a fi generatia 6 plin

    3
  7. Salut, parca cei de la Saab au facut o oferta Indiei sa vanda Gripen si sa construiasca o linie de asamblare Gripen in India.
    Acum e de așteptat si americanii sa vina cu oferta f16v , f/a18 E/F si franta cu Rafale.
    Dar nu stiu daca s-a concretizat ceva sau e doar un zvon.

    2
  8. Pai tocmai ca ,,lego” e smecheria , asta e de acum 4 ani .https://www.saab.com/newsroom/press-releases/2021/saab-trials-3d-printed-part-on-gripen-for-battlefield-damage-repairs Adica la Vascauti, pe DN6969, 9 soldati in termen descarca din tiruri si asambleaza asta https://www.saab.com/products/deployable-maintenance-facility , scoti imrimanta si ,,lego” Ce rusine e sa iei scaunul de la Martin Baker? F35 il ia de ei, F16 70/72 de 2 ani il ia de ei, Boramae, Tempest etc,Ce rusine e sa iei licenta de F414 de la GE si Volvo sa scoata un motor cu performante mai bune, mai usor si mai ieftin?
    Are cineva prin Europa in plan de rezerva pt varianta in care US isi baga pla in F35A (ca nu are nevoie de el in Pacific si e criminal de greu intretinut in conditii de pac-pac0 si ramine la mina LochMart pt 700 de avioane?
    Suedia s-a retras din programul Tempest pt ca ceilalti parteneri aveau alte cerinte si a ajuns zburatoarea mare cit China, SAAB UK merge in continuare in program, ce va putea folosi noul Gripen va folosi,. respect pt niste oamenu care au doctrina nationala de aparare coerenta , de mute ori vizionara si incearca sa se tina de ea in limita banutilor

    6
  9. Cu fiecare generație de fighter jet pe care o scoate Suedia se zice că e ultima..

    Și totuși suedezii continua sa surprindă..cea mai dezvoltată națiune pe heavy industry raportat la populație..au mașini, trenuri, avioane civile..motoare, pe defense: jet-uri, blindate, submarine, radare etc..de toate..cu doar 10 milioane de locuitori! (acum au ajuns atât..că mult timp au fost doar 7-8 mil..cat Bulgaria). Impresionant!

    În acele scheme din articol sunt totusi destule componente locale..chiar și motorul nu este 100% american..fiind „suedezizat” de Volvo sub licența:

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_RM12

    Dacă ar fi deștepți suedezii ar trebui sa și unească forțele cu state cu ambiție- operatorii puternici de Gripen..adică Brazilia și Sud-Africa..si sa dezvolte nu neapărat gen 6 ci un 5/5+/5.5 care sa concureze pe F-35..

    ..adică un monomotor stealth mai low-cost..că știm cu toții ce costuri are Lightning pe mentenanță.. service etc..Ar găsi o nișă părerea mea.

    Saab + Embraer + Denel Aerospace ar fi forță!..ar avea potenta financiara..sunt state ambițioase (Brazilia are program spațial.. Africa de Sud aproape a avut bomba nucleara..Denel au experiență..multe proiecte-elicopterul de atac Rooivak-și pe aeronautica fie și sub licența majoritatea…de Embraer ce sa mai zicem)..

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Denel_Aeronautics

    Și ar putea atrage și alții mai mici sa bage bani (in comenzi mai ales daca nu parteneri gen Eurofighter etc)..tot dintre utilizatori Gripen.. Ungaria..Tailanda.. Argentina are relații bune cu Brazilia- ar putea să se bage și ei.. India are dificultățil cu programul lor (motorul etc) de future jet..au cam ramas in urmă..vor trebui sa accepte parteneri- pare că singuri nu dau înainte. Și ar putea alege o tabără mai „neutră” că nu prea au alternative cu alte gen 6..

    As vedea așa un eventual consorțiu: Suedia 35%, Brazilia 35% (egali), Sud-Africa 20% și Ungaria 10%. Orban e cu tupeu..Intr adevăr au preluat AERO Vodochody cei cu Delfinele..ar putea emite pretenții sa devina cum e Spania în Eurofighter/Eurocopter etc- a 4-a roata de la căruță..10-15%..

    Noi suntem fraieri puteam fi in locul lor..că produsele suedeze sunt super calitative..vezi licența de locomotive ASEA..merg și azi la CFR..metrourile Metrorex Bombardier sunt de fapt suedeze (SL C-20/ Vaagn 2000)..cine e din București știe că încă sunt cele mai bune..Încă avem industrie aeronautica (pe hârtie cel puțin)..puteam prinde și noi ceva..coada..(cum produc spaniolii cozile in programul Airbus..nu e nicio rușine..din contră)..nu uitați de proiectul tancului TR B2.4..era cu suedezii daca nu mă înșel..cautau parteneri pe STRV-2000..a scris Marius despre el.. de pe alte poziții negociezi cu suedezii decât cu americanii..

    Dar noi in istorie am fost obsedați de bandwagoning (cine cunoaște termenul..aplicat pe politică)..ne am dat întotdeauna cu ai mai marii zilei..ăștia mai micuți nu merita atenția noastră..

    Eu unul cred că suedezii vor scoate pana la urmă un urmaș al lui Gripen.. chiar daca nu va fi gen 6..de altfel și ce se cunoaște până acum se vehiculează că e gen 5..rămâne de văzut dacă singuri sau cu alții..

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Flygsystem_2020

    Suedezii tac și fac..

    7
    • Saab este o companie deosebita cu produse de cea mai buna posibila calitate, nu despre asta discutam ci despre faptul ca gradul de complexitate a sistemelor de arme creste si tot creste, devin din ce in ce mai scump de dezvoltat si consstruit.
      Una este sa dezvolti un F 16A/Gripen A, alta un Gripen C vs F 16 Block 52+, unde diferentele sunt deja vizibile in defavoarea Gripen.

      Suedia este cam singura, Brazilia si-a pus banii in Gripen E si submarine, mai mult n-are de unde, nici financiar si mai ales n-are cu ce contribui pe zona industriala sau R&D pentru un avion generatia V. Africa de Sud este o gluma de tara, o palida umbra a ceea ce a fost candva. Astia nici nu stiau daca mai zboara Gripen, Ungaria n-are nici o relevanta, Thailanda la fel.

      Pt un eventual Gripen generatia a V lipsesc in primul rand potentialii clienti, banii si capacitatea de a dezvolta tehnologie. Motorul folosit de Gripen este unul banal (oferit de americanii si Indiei), neremarcabil prin nimic, dar cine o sa le dea sub licenta un motor de generatia V-a?

      5
      • @George

        Mulțumesc pentru feedback.

        M-am interesat și eu și intr adevăr Africa de Sud are probleme financiare..Gripen sunt „consemnate” la sol din lipsa de fonduri..

        https://www.timesaerospace.aero/features/defence/lifeline-for-the-saaf

        In BRICS sunt destul de vocali si eram sigur că au și un fundament..doar gura e de ei se pare. Mea culpa.

        Brazilia se confruntă cu corupție..au planuri din ce știu pentru submarine nucleare..de văzut cum evoluează.. Embraer merg bine cu C-390.. interesant daca se extind și pe alte tipuri de produse.

        Saab corect..de unde vor lua tehnologia stealth? Asta e întrebarea..e adevărat că e vorba de tehnologii sensibile și nu mai e așa ușor să obții de pe piața liberă..

        Posibil sa se alăture fie GCAP (oficial nu cred că s au retras din Tempest) fie FCAS.

        Părerea mea că Suedia după ce a aderat la NATO se află într-o situație cam ciudată..pe de o parte au câștigat la capitolul securitate dar posibil sa fii pierdut din potențialii clienți pe defense..ei erau percepuți ca neutri. Acum sunt doar o alta țară NATO..ei puteau vinde și țărilor din CSI..etc. De văzut cum evoluează piata lor de desfacere (și pe alte arme..)

        2
      • interesant e cat de fiabile si usor de zburat sunt gripenele in conflict real
        interesant ar fi fost si colaborare industriala
        avion, submarin, mli, artilerie,rachete,radare

  10. Sansa lor este sa dezvolte un rival occidental al KAI KF-21, un hybrid de gen 4 foarte evoluat, cu capabilitati stealth si avionica/armament vestic.
    Numai daca iei NATO sunt multe tari din alianta care nu-si permit macar o excadrila de avioane noi. Saab trebuie sa devina un fel de avion european low cost dar care poate imparti acelasi armament si datalink cu modelele mai evoluate.

    3
    • Gripen nu este mai slab decât F16 ! Nu poate fi comparat cu F15 și Rafale deoarece compari mere cu pere !

      • Gripen C/D este sub F 16 C/D Block 52, din multe puncte de vedere: razboi electronic, radar etc. F 16MLU cumparate din Romania erau la paritate cu Gripen C pana la modernizarea MS20 Block 2, dar chiar si asa, F 16 norvegiene s-ar putea sa fie superioare Gripen C pe zona de razboi electronic.

        3
    • daca ar aranja interoperabilitate cu f35 ar fi un mare atu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *