Indienii sunt deja mandri de noul Suhoi T-50

pmf2

T-50/PAK FA

Asa ca au postat machete ale T-50, cu ocazia Aero India, mai ales la intrarea in standul celor de la HAL, care va avea deosebita onoare de a integra in industria indiana varianta lor de T-50 prescurtata PMF, adica Perspective Multirole Fighter.

Dr RK Tyagi, seful HAL zice ca inginerii sai lucreaza in acest moment cot la cot cu amici rusi intru traducerea documetelor si schitelor necesare realizarii avionului in India. Primul prototip al T-50 va ajunge pe mana indienilor in 2015, al treilea in 217, iar al treilea in 2018, iar aceste trei aeronave vor fi subiectul unor teste amanuntite atat la sol cat si in aer, teste care sa permita o evaluare cat mai corecta a potentialului avionului si a problemelor de evitat sau remediat.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Indienii si-au planificat productia in doua facilitati, astfel ca divizia din Nasik a HAL va avea in grija fuzelajul, zborurile de test si asamblarea finala, iar divizia din Koraput va costrui motoarele, care vor fi diferite de motoarele care echipeaza in prezent cele patru prototipuri rusesti.

Primul avion fabricat in India este asteptat sa iasa pe portile fabrici in anul 2022.

Numai ca sunt unele probleme. Astfel putini stiu ca India inceraca sa faca lucruri extrem de complexe, desi pana acum nu prea a avut mari succese cu integrarea tehnologiei cumparate, existand mari dificultati in asimilarea in industria locala a diferitelor component necesare. T-90 fiind cel mai cunoscut exemplu.

Pe partea de aviatie India are in pregatire nu mai putin de trei programe nationale:

–          T-50, avion de generatia a V-a impreuna cu Rusia, unde este partener 50%

–          Programul MMRCA castigat de Franta cu Rafale, avion care trebuie si el integrat in industria indiana, idea fiind ca ceea mai mare parte dintre avioanele Rafale sa fie construite in India

–          Advanced Medium Combat Aircraft (AMCA). Acest proiect doreste sa ofere Indiei un avion de lupta multirol de generatia a V-a, stealth, construit si proiectat local, folosind aici experienta dobandita in programul HAL Tejas. Acest program ar trebui sa ofere Indiei si un avion ambarcat in versiun navalizata.

 

amca

AMCA

Ori stim cu toii ca HAL Tejas e vai de el, adica inca mai inceraca sa zboare, desi dezvoltarea, mai exact inceputul programului se apropie de 20 de ani, fiind contemporan cu dezvoltarea F-16. Cu toate aceste inca sunt probleme majore nu numai in cazul avionui in sine, dar si cazul motorizarii care si ea ar fi trebuit sa fie locala, numai ca nu a fost sa fie si astfel primele Tejas vor zbura cu motoare cumparate din exterior.

Planurile Indiei sunt extrem de abitioase, totusi sa te ocupi in acelasi timp de dezvoltarea a trei proiecte separate a trei avioane diferite, doua de generatia a V-a si unul de generatia 4++, s-ar putea sa aduca India in situatia unuia care alearga dupa trei iepuri in acelasi timp, iar cu acest handicap costruile s-ar putea sa explodeze, mai ales daca tinem cont de problemele intampinate pana acum de industria indiana .

 

Sursa: defense-update

 

GeorgeGMT

6 comentarii:

  1. George nu fii rau, oamenii aia au 1.3 miliarde si un trend economic crescator, o industrie IT foarte buna si care tinde sa se dezvolte si au fabricat Su 30 MKI local, noi intre timp nu finantam un Saur sau vreun nultirol deci – ei au toate sansele!

    • Nu mai sunt rautacios de mult Mariuse…Noi suntem rusinea si India exemplul de urmat, doar ca, daca adunam si Tejas-ul, au nu mai putin de patru programe de avioane in dezvoltare si mi se pare foarte mult. Practic au doua proiecte in cooperare:PAK FA si Rafale si doua proiecte proprii:Tejas si AMCA.
      Bravo lor, acesta este viitorul, sper doar sa le iasa.

  2. Sunt razgandaci mari indienii astia 😀 In urma cu ceva timp (un an parca) declarasera ca se vor retrage din programul T-50, lasandu-l pe Putinel cu buzita usor umflata. Pe de alta parte chiar nu inteleg dc mama zmeilor le mai trebuie cazatura aia de AMCA daca tot au batut palma cu rusii pt Su T-50?

    P.S.

    Este superb design-ul T-50 -ului……..

  3. Noi sa ajungem macar la unu si tot am fi multumiti , hai doua
    EF Typhoon si un trainer .

    Poate privatizeaza golguta la Craiova avioanele si le zice la aia da domne drumul la 50-60 de EF Typhoon si la 24-30 de trainere :))

  4. Tot respectul pentru ei, macar vor sa faca ceva concret cu industria lor, nu ca noi! Inca nu am auzit niciun demnitar care sa doreasca integrarea unor cunostinte avansate in industria noastra aeronautica, odata cu achizitionarea noului tip de multirol pentru armata romana. Nu mai sic de licenta pentru fabricarea acestora in Romania sau mai mult, sa doreasca conceperea unui avion pur romanesc, cu s-a vrut IAR 95 sau derivat din acest proiect, poate altul nou….indiferent cum ar fi aratat. Felicitari lor ca stiu ce vor de la viata si de la viitorul tarii lor! Chiar ii admir, pentru ca merita! Respect……:(

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *