Intr-un final, Croatia va cumpara 89 de MLI Bradley

Croatii au negociat foarte bine cu americanii, pentru ca oferta initiala era de 84 de bucati (M2A2), din care 62 de vehicule pentru fortele terestre ca masini de lupta insa doar 28 ar fi fost modernizate.17 Bradley trebuiau sa fie folosite pentru instructie, iar cinci bucati pentru piese de schimb.

Costul total 196,4 milioane de dolari din care Guvernul American ar fi suportat 45 milioane de dolari.

Dupa negocieri intre cele doua parti, lucrurile au fost rearanjate astfel: 89 de Bradley M2A2 in total, din care 62 de unitati pentru fortele terestre, dar toate vor trece prin modernizare, cinci vehicule pentru instructie si restul de 22 de bucati vor fi folosite pentru piese de schimb. Americanii vor contribui cu 51,1 milioane de dolari, suma finala ramanand aceeasi.

Modernizarea Bradley va fi facuta de compania croata Đuro Đaković Special Vehicles, cu sprijinul si sub supravegherea celor de la BAE Systems.

Masinile de lupta ale infanteriei vor fi livrate intre 2023 si 2027.

Nu comentam, nu dorim Bradley, ne bucuram insa pentru croati ca stiu sa traga de banii pe care-i au si stiu sa negocieze, asta in conditiile in care nu cred sa existe liste de asteptare pentru Bradley asa cum sunt, se pare, pentru F 16 MLU.

GeorgeGMT

87 de comentarii:

  1. Oferta guvernului american privind donatia a fost făcută in 2017 si expira in ianuarie 2022. Achiziția s a încheiat in ultimile zile din ianuarie 2022, s a negociat pînă în ultima clipă. Poate ca noi nu vrem Bradley, dar la pretul plătit de croați nu e o a achiziție rea .

    9
  2. nu a remarcat nimeni numele companiei croate? „Đuro Đaković” 🙂

    8
  3. Poate să îmi explice cineva de ce se cumpără vehicule pt piese de schimb in loc sa se cumpere direct un stoc de piese de schimb. Spre ex, daca știi că vei opera Bradley 30 de ani și știi că un carburator (dau ex) se strica in medie o data la trei ani, de ce nu ți-ai cumpărat 10 carburatoare de la producătorul lor? Nu e mai ieftin decât să iei chiar un vehicul gata asamblat, unde plătești și prețul asamblării?

    6
    • ca e mai ieftin decat piesa noua? 🙂

      6
      • De ce ar fi un Bradley gata asamblat mai ieftin decât piesele componente? Că la unul gata asamblat plătesc și prețul acelei asamblări, și nici nu mă țin piesele așa mult (pt că vechi)…
        Poate am eu cv împotriva chestiilor second hand dar chiar îmi dă cu virgula…

        1
        • costul ala de asamblare e amortizat demult, e doar donat, iar piesele din el sunt deja prtial uzate.
          Piesa noua, de pe raft, e altceva.
          Poate gresesc, dar am mai vazut din astea, nu in domeniul militar, bineinteles.

          5
        • https://www.reddit.com/r/Romania/comments/okn023/am_v%C3%A2ndut_un_produs_pe_olx_si_clientul_cere/

          Cam ca bicicleta, ai o chestie uzata, rupta pe alocuri. Daca gasesti musteriu per piese, ai scos banul gros. Daca nu, o dai cu totul la pret mic sa scapi de ea. Ignorati cratimele puse (sau nu) aiurea in post.

          @Marius Zgureanu mi-ai amintit de cazul non-militar, sunt curios ce a iesit, pare o saga ce continua.

          1
        • nu de pret e vorba.
          unul gata asamblat are TOATE piesele.
          nu ai de unde stii ce se va defecta la cele operationale, asa ca e mai bine sa ai orice piesa, sa o poti inlocui daca nu o poti repara pe cea defecta.

          6
          • Mi-i se pare o idee prosteasca. Daca un Bradley nu are decât o singură roată dințată de un fel, rezultă că nici cel de rezerva nu va avea decât una. Nu mai bine îți faci naibii un stoc?
            Dintr-un vehicul canibalizat nu obții decât o piesa de un fel. Și, cel puțin în aviație, nu prea găsești aceleași piese prin părți diferite. Nici măcar la capitolul garnituri de cauciuc.
            Și fiecare piesa dintr-un vehicul militar ar trebui să aibe:
            1) model CAD
            2) lifecycle analist.
            După ani de operare cât de greu poate fi sa faci o lista cu ce se strica? Asta ar trebui făcut cu price produs militar, de la pușcă la NSM.

            2
            • ” Poate să îmi explice cineva de ce se cumpără vehicule pt piese de schimb ”

              Radio Erevan raspunde ascultatorilor
              Stimate Checkmate , domnia-ta esti cel care dadea lectii lui Nicusor desore CNC-uri , Automatica sau IAEMI sau alte cele de vreo luna ?
              Si Dl. SemitrenDormitiLinistitiFNIvegheaza ?

              Uite cum sta treaba cu CNC-urile . Sau cu VW , sau cu Bradley .
              Daca faci totalul pieselor intr-un CNC ( facut ) iti da aproape dublu fata de costul utilajului .
              De ce ? O sa descoperi ca producatorul,CNC-ului , cu relatii de afaceri cu producatorul de componente , sau membru al aceluiasi conglomerat, sau cu actiuni de la acelasi fond de investitii are descuento ( in lb. romana discount 🙂 ) .
              Exemplu : acum o luna de zile ( acum ma ocup de automatizari in zootehnie ) , sictirit ca magazionerul imi daduse niste mizeri de discuri galbene care se monteaza in jurul butonului de avarie ( NotAus in lb . romana tehnica actuala ) , si pe care le avea in magazie la 0,65 euro, si pe care le-am arucat demonsatrativ la gunoi , , am razimat furgoneta drept in fata primului depozit de material electrotehnic si am cumparat enervat pe banii mei trei discuri noi , mi-au iesit la 8,15 euro bucata pe persoana fizica .

              Am mai scris , un senzor de presiune programabil , 0-10 bari , iesiri de semnal programabile pe 1-10 , 4-20 costa 1 000 de euro nou , ca piesa de schimb .

              Pe de alta parte , cheltui banul in piese noi pe care s-ar putea sa nu le folosesti niciodata , si care iti cauta pricina te ia la intrebari – de ce ai imobilizat banii in ceva pe care nu-l utilizezi , la fel cum te ia la intrebari tip pentru ce nu ai comandat din timp piese de schimb – morala : e mai bine sa ai ( caz concret niste placi pentru robotii Stack1 si Stack 2 in otelarie , care ni le-au trimis de la firma mama cand s-a relocat , s-a ars una odata , au cumparat rezerve care nu s-au mai utilizat , la noi era alta tehnologie , aruncate la containerul de chatarra electrica )

              Chiar , de ce functioneaza cu succes in Romania dezmembrarile auto ?
              Si in Croatia dezmembrarile de MLI-uri ?
              Si iar in Romania , dezmembrarea de Gepard ?
              .
              Dupa ce-mi fac siesta – obicei local aici in Spania – o sa arunc o privire pe PSR Ianuarie .
              Radio Erevan a raspuns ascultatorilor.
              Raspuns pe masura intrebarii .

              8
              • gata liniste, a venit profu de economie politica. @Checkmate, strange nodu la cravata!
                @nicusor, in industria auto piesele after sales au 4 calitati, O= original, OEM=original echivalent, LC/L=licenta certificata/necertificata CEE. Cele cu O se vand sub brandul producatorului vehiculului, cele cu OEM se vand sub brand-ul producatorului piesei. Ca sa gasesti un OEM care e mai ieftin, producatorul piesei trebuie sa aibe drept de vanzare, afica daca este patentul sau tehnologic sau daca patentul este al producatorului masinii, cand acesta ii da voie sa comercializeze sub nume propriu.
                De ex. un far fabricat de Valeo pentru VW, Valeo doar il produce, ca sa-l vanda are nevoie de agreement de la VW care are proprietatea intelectuala. Dar un injector Bosch se poate vinde direct de Bosch pentru ca VW doar a folosit acel injector din catalogul de produse Bosch.
                Licentele LC/L sunt cele mai ieftine si proaste, de regula producatorii dau proiectul catre alte firme cand scot din fabricatie produsul, sau pur si simplu se fura se copiaza grosolan de catre firme din afara UE. Cele cu L sunt interzise.
                Legat de pret after sales, acesta face parte din politica marketing si nu prea are legatura cu pretul de fabricatie, sunt piese care au adaos 20% dar si piese cu pret de 10×. Mai este si politica de piata, fiecare importator se pozitioneaza cu preturile la piata si poate decide sa vanda un vehicul cu adaos mic dar la piese sa practice adaosuri aberante, cum sunt japonezii.
                Dar in principiu, adaosurile practicate la vanzarea after sales sunt aberante, de ex. o componenta fabricata pe langa Cluj pentru un brand mare are pretul de 10 sau 12 Eur in functie de material folosit pe cele 2 grupe de calitate, dar piesa avea pret de vanzare dealer cu aprox 150 Eur.
                Fabrica o monta pe masina cu cei 12 eur + transport, clientul o putea lua de la dealer cu 150, iar o licenta de calitate super indoielnica este 60-70 eur.

                6
        • Orice mașină are un ciclu de viață, care este compus din „uzura morală” și „uzura fizică”. Raportul între cele 2 este variabil, pentru produsele militare uzura morală are un procent mult mai mare iar la produsele civile raportul este invers, uzura fizică contează mai mult.
          Un exemplu practic este camionul GMC 2, 5t (denumit 2 și jumătate) folosit de armata americană în WW2.
          Este un camion rezistent, 6×6 și poate duce 2,5 tone de încărcătură. Are un motor pe benzină.
          Doctrina armatelor din acea perioadă era pentru utilizarea unui combustibil ușor de produs, de utilizat la diferențe mari de temperatură și climă (iarnă /vară, deșert / gheață).
          Doctrina armatelor din prezent, datorită avansului tehnologic este total diferită prin utilizarea aproape în întregime de motoare diesel care consumă mai puțin și au cuplu mai mare, ceea ce face ca la un plin de combustibil să se parcurgă o distanță mai mare, o economie importantă pentru lanțul logistic.
          Un camion GMC2,5t pe benzină astăzi este uzat moral datorită consumului mai mare, vitezei de deplasare mai mică și încărcăturii semnificativ mai reduse față de un camion modern.
          Însă pentru utilizare civilă se mai poate utiliza pentru o perioadă mare de timp în continuare, de exemplu folosit ca plug de zăpadă sau pentru împrăștierea materialului antiderapant.
          Dacă un camion poate să ruleze peste 1milion de km fără reparații capitale, și se utilizează 1,2luni pe an, cu max. 10000 km parcurși, se consideră că are deja 500000km la bord, până la uzura fizică totală, mai poate să fie utilizat până la 50ani.
          Despre Bradley, prețul componentelor +manopera este plătită de primul cumpărător (este prețul de raft). Dacă se vinde după o perioadă de utilizare, prețul scade în funcție de uzura morală, uzura fizică și cheltuielile de exploatare ( de ex. Vw are un model de Passat care la 100.oookm are prostul obicei să distrugă arborele cotit, adică motor cu greșeli de proiectare și cu viața redusă, de care se feresc toți).
          De ce să cumperi mașini uzate pentru piese de schimb?
          O mașină este compusă din 3 categorii, piese consumabile, piese de reparație capitală și elementele de structură.
          Piesele consumabile sunt precum filtrele de ulei sau aer, plăcuțe de frână și bujii care trebuie schimbate la un interval de timp sau după un număr de km. Poți merge mai mult fără întreținere, însă pot să apară defecțiuni, ceea ce nu este de dorit în timpul unei lupte, nu-i așa?
          Piesele de reparație capitală sunt cele utilizate pentru funcționare de lungă durată, cum este motorul, cutia de viteze, punțile, arcurile etc.
          O cutie de viteze se poate repara prin schimbarea pinioanelor, acestea se pot produce local, nu este nevoie de stoc de piese de schimb. O bază de reparații sau o fabrică are utilajele necesare și poate produce în câteva zile piesele necesare.
          Altă treabă este însă dacă este vorba despre carcasa cutiei de viteze, dacă aceasta este sparta, durează mult și este mult mai scump de confecționat una.
          Sigur, se poate comanda de la producător, însă dacă este scos din producție de 10 ani, ce faci? Poate are una în stoc, dar vrea să vândă cutia completă.
          Sunt componente care au o foarte mică probabilitate de uzură sau defecțiune, de aceea este avantajos să ai mașini complete pentru piese de schimb. În eventualitatea improbabila și neprevazuta, ai piese de schimb să rezolvi problema și nu trebuie să – ți bați capul și să pierzi timp și mulți bani să găsești piesele necesare.
          Elementele de structură sunt cele care alcătuiesc mașina. Dacă sunt avariate, în general nu există piese de schimb. În funcție de gravitatea avariei, mașina este reparabila sau ajunge piese de schimb. Să ai deja alta, din 2 bucăți defecte poți repara una să fie total funcțională.
          PS. Mai există piese care au fost realizate în serie redusă cu puține piese de rezervă și acestea majoritatea au fost deja folosite.
          De exemplu, calculatorul balistic, dacă cel original a funcționat 15ani după care în următorii 5ani jumătate din mașini au avut probleme și au fost schimbate cu cele de rezervă.
          Acum ai jumătate de mașini cu o rezervă și jumătate fără,. Poți să mai tragi de ele până ramai fără nici un modul de rezervă după care fie tragi pe dreapta toate mașinile care au calculatorul balistic defect sau începi să cauti soluții de înlocuire cu alte sisteme mai noi.
          Dar un lot de mașini pentru piese de schimb permite un interval de timp în care să rezolvi problema și să continui să utilizezi tot parcul de mașini sau cel puțin 80-90%.

          17
          • „Sigur, se poate comanda de la producător, însă dacă este scos din producție de 10 ani, ce faci”
            Când eu, guvern US, îmi cumpăr Bradley, îmi cumpar și acele piese de schimb cu rate de stricăciune improbabile. Lângă fiecare utilaj, am și pe undeva, pinioane, arcuri și o carcasă de cutie. Nu multe, câteva, funcție de ce estimez că am nevoie. Și când vând Bradley-ul, vând și rezerva.

            1
            • Bradley a fost folosit destul in teatrele de operatii .
              Posibil ca rezerva de piese de schimb originala sa se fi utilizat .
              Ramane posibilitatea canibalizarii ( vezi si RAF in Batalia Angliei ) .

              3
            • Sau cumperi o masina intreaga de rezerva si ai cate o piesa de rezerva din fiecare. Faci stocuri doar pentru ce piese de schimb stii sigur ca vei avea nevoie regulat: filtre, elemente de ambreiaj, senila etc.

              • Eh, asta e mai utila la avioane, unde se mai poate sifona cate unul iremediabil… in 15-20 d eani de exploatare ai cateva care ajung si asa.
                De aia ziceam, pe langa rotirea celulelor cu mai mult resursa, sa ia si ai nostri spre 72 de F-16 sau peste (cu conditia sa le poata conserva corect), ca toti utilizatorii de MLU le vor vinde la kilogram in anii urmatori si ramanem cu portughezii singurii utilizatori de asa ceva in Europa.

                3
          • Și asta cu uzura îmi pare ciudat.
            Costul fizic al unui produs se poate uza (spre ex, 1 kg de otel OLCcareofi e mai ieftin de produs astăzi decât acum 30 de ani când s-au fabricat produsul).
            Dar costul de manopera? Singura cale prin care pot reduce 10.000 de ore munca depuse ar fi sa inventez o mașină a timpului și să-i dau înapoi muncitorului cele 10.000 de ore depuse. Altminteri, nu vad de ce nu as include și costul manoperei. Dpdv uman, 100 de ore pierdute astăzi egal 100 de ore pierdute acum 5 decenii.
            La materiale, in schimb, da.

            1
          • @ Dorel

            ” Este un camion rezistent, 6×6 și poate duce 2,5 tone de încărcătură. Are un motor pe benzină.
            Doctrina armatelor din acea perioadă era pentru utilizarea unui combustibil ușor de produs, de utilizat la diferențe mari de temperatură și climă ”
            As dori sa aduc o completare .
            Nu e numai posibilitatea producerii unui carburant universal .
            Mai e si disponibilitatea pe campul de lupta .
            Spre exemplu US Army , in al doilea razboi mondial nu a dorit sa isi complice viata cu doi combustibili , si a refuzat Sherman-ul diesel .
            https://www.theshermantank.com/sherman/the-motors-four-motors-made-it-into-production/
            http://www.historyofwar.org/articles/weapons_medium_tank_M4A6.html
            https://usautoindustryworldwartwo.com/caterpillar.htm

            ” De exemplu, calculatorul balistic, dacă cel original a funcționat 15ani ”
            De acord , in microelectronica componentele produse acum 15-20 de ani nu se mai fabrica . Singura sursa e sa demontezi ceva vechi , si sa si functioneze .
            De fapt , logica dezmembrarilor auto din Romania , chiar daca in alt domeniu .

            S-a mai discutat aici despre repunerea in functiune a unor linii tehnologice inchise dupa terminarea contractelor .Evident, nu la noi , unde s-a intrat cu autogenul .
            Ca sa produci piese de schimb , exista cheltuieli mari la repunerea in functiune , nu se merita pentru o comanda minora .
            Exista si factorul uman . Chiar daca utilajul inca exista , oamenii competenti au plecat la inchidere , astazi au o situatie profesionala/familiala in alt loc , cam greu sa-i aduci inapoi .

            3
            • Mulțumesc pentru completare. Însă am vrut să accentuez alte aspecte. În WW2 majoritatea armatelor pe uscat utilizau benzina drept combustibil unic pentru simplificarea logisticii deoarece atunci la nivelul acela era tehnologia.
              Odată cu avansul tehnologic, a fost făcută tranziția de la benzină către motorină iar astăzi majoritatea „utilajelor grele” folosesc diesel drept combustibil.
              Iar când o armată are majoritatea vehicolelor pe motorină, atunci cele pe benzină sunt „uzate moral”.
              Despre calculatorul balistic nu m-am referit la nivel de componenta ci la nivel de modul. Gândește ca la un pc, care are procesor Pentium și folosește Windows 98.
              Gândește că ai o firmă, cum este Poșta Româna cu multe oficii prin toată țara. La un moment dat cumperi calculatoare și dotezi toate oficiile cu același model Pentium cu win98. Însă după ceva ani, schimbi calculatoarele cu altele mai moderne la început doar reședință de județ, după un timp și cele din orașe și tot așa. Din stocul original, poate mai ai pe undeva printr-un depozit câteva bucăți, dar nu sunt incluse în vânzare.
              În cazul în care ai nevoie de un procesor sau o placă de bază, sunt șanse mici să găsești de schimb, de aceea înlocuiești tot calculatorul. Dacă cumperi unul nou ai garanția producătorului și poți achiziționa și câteva module suplimentar ca piese de schimb.
              Cand Bradley a fost construit, producția a fost în loturi de mașini, iar pe parcurs au apărut modernizări.
              Cum parcul de mașini a fost folosit, cele scoase la vânzare sunt în stare de funcționare, dar nu se asigură un stoc complet de piese de schimb, cum se obișnuiește la ieșirea din fabrică.
              Așa că este preferabil să ai câteva mașini complete pentru piese de schimb pentru cazul puțin probabil că ai nevoie de unele piese.
              Pentru Bradley, că ne referim la piese care se defectează, piese care se defectează rar și piese care puțin probabil să se defecteze, cel mai simplu exemplu este transmisia la șenile.
              Există roata motoare care antrenează senila, care cele msi mari șanse să se defecteze pentru că este solicitata mult mai ales în teren accidentat, grupul conic care transmite mișcarea la acea roată se poate defecta, însă mult mai rar iar carcasa care include grupul conic are șanse să se defecteze doar în cazul în care primește o lovitură directă în luptă.
              De aceea câteva mașini complete pentru piese de schimb asigură stocul de rezervă pentru piese care se defectează rar sau puțin probabil să se defecteze.
              Ca să ne lămurim, orice mașină are un ciclu de viață, la cele militare între 10-20 ani.
              De ce? Pentru că societatea avansează, tehnologia avansează, tactica militară avansează iar câmpul de luptă este abordat diferit.
              Producătorul livrează produsul de nou și asigură stocuri de piese de schimb (în funcție de comanda armatei, care plătește) și pe durata de viață a produsului (garanția +postgarantie) se asigură că poate produce sau menține un stoc de piese de schimb. În momentul în care armata dorește să prelungească utilizarea peste această limită când producătorul a scos din producție produsul, trebuie să se descurce singură cu ajutorul atelierelor proprii de reparații sau să treacă la modernizare, adică schimbarea pieselor (modulelor) cu alte piese noi.
              Cum este motorul, la care nu se mai găsesc piese de schimb cu altul nou și de putere mai mare și consum redus. De la același producător sau de la altul.

              1
    • incearca sa faci o suma grosiera a pieselor masinii tale la pret de dealer si o sa vezi ca-ti da numai din piese minim x5 pretul masinii noi. Asta e politica de vanzare, after sales te rupe la pret. Iar daca piesa a iesit din fabricatia de serie, pretul pieselor creste exponential iar masina ta isi scade valoarea. Asa ajungi la dezmembrari sa te carpesti.
      Banuiesc ca nu te gandesti ca americanii vand piese la bucata din dezmembrari, iti fac pachet tigaile si-ti iei de pe ele ce poti.

      4
  4. Aoleu!! Dar noi de ce nu ne dorim Bradley? Nu mai avem pretentia ca asset urile achizitionate sa fie battle proven?? Si mai testat in lupta ca bradley nu cred ca e vreun ifv senilat. Ne ar strica vreo 150 la juma de miliard(chiar daca u am da noi pe toti)? Are o greutate rezonabila vs Lynx ul german deci e mai usor de transportat pe linia frontului. Si lucra perfect in combinatie cu abrams ul pe care multi il viseaza in dotarea armatei romane. Si nu costa 11mil/buc ca lynx ul.

    4
    • De ce să cumpărăm fier vechi?
      Noi avem lucruri mult mai bune., mai performante și în cantități mult mai mari, ca de exemplu T55.
      Mult mai rezistent, mai simplu de operat și întreținut și mult mai bine înarmat. :-)))

      10
      • …le punem remorca si pot transporta chiar mai multi militari decat „gunoiu” de bradley

        5
      • ” ca de exemplu T55.
        Mult mai rezistent, mai simplu de operat ”
        Unde mai pui ca exista si personal calificat – rezervisti in numar suficient , deja s-au pensionat trei generatii de tanchisti pe el 🙂

        13
      • Astia de la MAPM este inteligenti domne !!! Din T-55 or sa faca Achzarit dar cu turela cu tun de 100 mm ca sa-i copieze si pe rusi la BMP-3. Deci inspiratie de inspiratie si mega idee la MAPN cu viitoru lui T-55 la ArmRo care asa va apuca 100 de ani sigur de ixploatare….lol !!!
        Bravo la croati care au facut pana acum cateva achizitii inteligente precum OH-58 Kiowa, 12 Dassalut Rafale (ei nu au adversitate la bimotoare supersonice precum unii furnizori regionali de securitate) si acum M-2 A2 Bradley + mai au de gand sa faca si alte achizitii interesante pt ale lor Forte Armate.
        Acum in ceea ce priveste ArmRo si dotarea ei cu tehnica militara moderna si de calitate chiar si sh dar de provenienta NATO-west dar si din productia interna la toate categoriile de forte ale ArmRo, actuala criza politico militara din Ucraina a prins-o total descoperita cu tehnica militara veche si de prosta calitate, decat cu mici cantitati de tehnica militara cat de cat calitative.
        Bazandu-se pt apararea Romaniei in mare parte pe tehnica militara furnizata de unele tari din NATO, aceaste fiind o mare tampenie, idiotenie si prostie a guvernantilor Romaniei si chiar a unora din conducerea MAPN !!!
        Vinovati pt starea aceasta sunt clasa politica romaneasca din 1990 incoace, tembela, dezinteresata pt binele dtpdv al Romaniei + al romanilor si corupta care s-a perindat pe la conducerea Romaniei cat si conducerea MAPN de dupa 1990 care pt avantaje materiale, functii, servilism si in multe cazuri coruptie au taraganat si amanat nejustificat de mult dotarea ArmRo cu tehnica militara de lupta de calitate si in cantitati suficiente atat din productia interna cat si din import-surse west-NATO. Aici se incadreaza si actiunile criminale de reducere a tehnicii militare a ArmRo prin distrugere si casare de la inceputul anilor 2000, pt care vinovatii indiferent cine ar fi ei trebuie adusi in fata justitiei si judecati si condamnati pt inalta tradare de tara si popor (un exemplu ar fi : taierea si distrugerea avioanelor de lupta subsonice multirol IAR-93 Vultur noi noute) !!!
        Am sustinut si sutin ca orice achizitie de tehnica militara indiferent de provenienta pt ArmRo trebue a fost shpaguita si trase comisioane ilegale de pe urma ei pt ca s-a facut din bani publici, de carte unii guvernantii ai Romaniei si unii din conducerea MAPN, toate astea facandu-se in paralel cu distrugerea industriei nationale de aparare !!!!! Acum nu stiu daca mai este asa dar unele dubii inca exista!!!

        1
    • Au fost două cauze pentru care s a întârziat dealul.
      1. Croatii i au intrebat pe americani daca Bradley se poate digitaliza si ăia nici măcar nu au răspuns.
      2. Guvernului Plenkovic ii suna foarte bine cuvântul
      „Lynx”. Noroc că președintele Milanovich i a tocat mărunt până au luat Bradley.

      3
  5. Daca tot costa asa putin la mana a doua ne ar fi bune si noua 200-300 de bucati. Daca au americanii atatea vehicule disponibile sa vanda bineinteles, cu intretinerea nu stiu cum va fii dar suntem romani, ne am descurca noi, nu?

    4
    • 300 zici? adica 2700 de bipezi numa´echipaj si infanterie imbarcata. Da´ti si tu cu parerea cam citi instructori, mentenanta si rezerva strategica ..io zic pe la 100. ej´nebun, ramine Germanika fara curieri da amazonu´ faliment.

      2
  6. ce surpriza ????

    1
  7. Despre croați si sârbi s-a tot scris dar niciodată despre sloveni. Aveți ceva informații vis-a-vis de ei?

    2
  8. Legat de croați și de episodul recent in care președintele susține Rusia in mod voalat , iar premierul ii susține pe americani , ma bucur ca noi , romanii , indiferent cine a fost președinte și premier , un asemenea dezacord nu îmi amintesc sa fi ieșit in spațiul public . Situația respectiva mi se pare de un penibil extraordinar și parca îmi da încredere ca noi ca națiune vom ieși la lumina indiferent câta manipulare și minciuna va bombarda spațiul public …
    Legat de achiziție , mie îmi place Bradley , dar noi avem MLI , chiar modernizate la un standard decent …

    3
  9. Decat 2-300 de Bradley second hand, eu as prefera 2-300 saur 2 fabricate in Romania si cu Spike pe ele.

    9
  10. Bradley e ăla care a găurit T72 și T55 in Irak cu o țeavă la tun de cal 25mm ?
    Nu comentez despre tipul proiectilului folosit , e clar că e ceva ” necurat ” la mijloc .
    Se pare că Bradley are un mare potențial , dacă a luptat contra tancurilor cu o putere de foc superioara și cu blindaj in exces ( T72 ) …

    1
    • tot tunul ala de 25mm e si pe MLI-84M ale noastre…

      7
      • MLI-84M are OWS RAFAEL 25 cu tun Oerlikon KBA 25×137 mm gas operated
        BRADLEY are M242 BUSHMASTER 25x137mm does not depend on gas or recoil to actuate its firing system. Instead, it uses a 1 hp (0.75 kW) DC motor, positioned in the receiver to drive the chain and dual-feed system

        3
    • Proiectilul de 25 mm APFSDS-T produs la UPS Dragomiresti perforeaza 35 de mm la un unghi de 60º
      https://upsdragomiresti.ro/artillery-ammunition/

      2
      • Cu tot respectul , proiectilul românesc nu are nicio treaba cu tehnologia care a găurit T72 și T55 ( în afara calibrului ) .
        Alex ar putea oferi detalii ( dacă pot fi făcute publice ) , dar discuția noastră nu are miză , deci rămâne fiecare cu părerea lui .
        Tehnologia folosita pentru a produce ” Glonțul de argint ” perforeaza aproape orice …
        Noi foloseam încă din WW2 miezul din carburi de wolfram și tehnologia pulberilor metalurgice , dar nu acolo e șmecheria .
        Există limite tehnice , cred că funcționează pe alt principiu .

        8
        • Depleted uranium ammunition pentru Bushmaster ?

          • T72 nu am vazut gaurit cu un Bushmaster dar T55 in mai multe ocazii atat in 1991 cat si in 2003. Proiectilul M919 este intradevar fabricat din uraniu saracit, dar nu este pentru export. Ce este disponibil este ceva similar fabricat din tungsten. Silver Bullet/M829 este cu totul altceva. Este adevarat ca procedeul de fabricatie al unui M829 sa schimbat radical in ultimile 3 decenii devenind in esenta un proces siderurgic, iar pulberile arse in cartus sunt de asemenea foarte diferite. Nu stiu daca acest lucru este valabil si pentru supozitoarele mai mici. Nu stiu ce ciuce fac aia pe la Dragomiresti, dar luand in considerare ca distrusii aia au mar probleme cu omologarea produselor si asigurarea calitatii ce au ei in catalog este echivalent cu a te pisa in vant.

            10
            • Alex bacsi ,
              Vad ca mergi pe linia ta .
              Aceea de denigrare fara dovezi a industriei romanesti de aparare .
              Cu tine am inceput cu scaunul de catapultare Aerofina , pe care l-ai bajocorit dar care a functionat corespunzator si a salvat vieti .
              Daca ai nostri au probleme cu omologarea e ca cineva din interior le baga bete in ropate. Taierea fondurilor , lipsa de comenzi la intern, caiete de sarcini ciudate .

              In rest , termenii folositi de dumneata in toate comentariile , tip ciuce sau distrusii aia iti fac postarile sa semene cu un serial . Jackass .

              1
        • @Habarnistul ,
          Doream doar o baza de comparatie
          Ideea trecerii de la wolfram la uraniu epuizat a fost capacitatea de perforare marita a penetratorului subcalibru , data de faptul ca cel de uraniu nu se stemuieste ( nituieste ) la penetrare , plus ca uraniul este pirofor .
          Personal am citit pe net doar de T 54 / T-55 distruse cu 25 mm , oricum nu cred ca este posibil sa perforeze blindajul frontal ( T-55 sus ) .
          https://imgur.com/rW4Moq8

          In schimb nu cred ca am avut tehnologia sinterizarii in timpul razboiului , la noi la atelierul de filiere au pastrat cu sfintenie pentru posteritate ascunse sus pe un raft cateva filiere de la inceputurile uzinei , toate erau marca Poldi , originale , realizate in Cehoslovacia .
          Au fost aruncate la fier vechi la final , nu le-ajute Dumnezo ` .

          De fapt , luna trecuta a aparut
          https://www.deviantart.com/wingsofwrath/art/Resita-75mm-AT-gun-shell-comparison-chart-V5-903141895
          Oamenii s-au tinut de cuvant si cand au avut toate datele au postat .
          Deci tunul Resita utiliza in lupta lovituri AT cu proiectil Costinescu , produse in tara din otel inalt aliat .
          Au fost produse si cateva lovituri utilizate doar la omologarea tunului , completate cu proiectil PzGr . 39 de import , importat in numar mic .

  11. daca vreodata niste lyncsi de pusta se gandesc sa se porneasca spre Arad, m-as bucura ca 89 de Bradley sa porneasca spre Balaton

  12. Ce au sustinut americanii:
    https://www.army.mil/article/252751/u_s_offers_croatia_bradley_infantry_fighting_vehicles

    The Bradleys offered to Croatia share approximately 70% of the same parts as other Bradleys in the U.S. inventory and provide assurances of long-term availability for parts and supplies.

    Because the Minnesota National Guard use the same model of Bradleys, they will help Croatia integrate, train and maintain the Bradley capability.

    The Croatian Armed Forces have a 25-year partnership with the Minnesota National Guard through the Department of Defense’s State Partnership Program, which builds cooperative, mutually beneficial international relationships.

    US Army va folosi Bradley cel putin 20 de ani in serviciu activ pana sa le transfere US Army National Guard
    https://hr.usembassy.gov/fact-sheet-on-bradley-fighting-vehicles-for-croatia/

    The Bradley M2A2 Infantry Fighting Vehicles currently offered to Croatia are a battle-tested weapons system.
    The United States maintains more than 2,000 Bradleys in its fleet, in use with active-duty U.S. Army units (such as the 1st Infantry Division, a brigade of which is currently deployed to Europe with its Bradleys in support of Operation Atlantic Resolve), and in the U.S. Army National Guard. Of the 2,000 in our U.S. fleet, more than 500 are the same Bradleys on offer to Croatia.
    The 84 Bradleys offered by the United States are the same model in use by the Minnesota National Guard, whose close cooperation with Croatia through the State Partnership Program (SPP) spans 25 years. The Minnesota National Guard will help Croatia integrate, train, and maintain the Bradley capability through long-term SPP initiatives together with the Croatian Armed Forces.

    The U.S. Army will maintain the U.S. fleet of Bradleys for the next several decades, at least 20 more years in active duty before transitioning them to National Guard units for further use.

    1
  13. VARIANTE BRADLEY
    https://www.defenseindustrydaily.com/the-us-armys-bradley-remanufacture-program-updated-02835/

    The Bradleys’ high level of protection against anti-tank rockets has proven to be a significant plus, and operational readiness has reportedly exceeded 94%, during urban and cross-country missions that have covered more than 8 million miles. Its major weakness is a 175 gallon fuel tank in the belly, which is typically protected only by aluminum armor, and can become a source of severe burns during land mine attacks. Unfortunately, the Bradleys are not being redesigned to carry fuel externally as part of the remanufacture and upgrade process. Instead, a number of Bradleys are receiving improved mine-resistant belly armor as a stopgap measure, plus BFSS that use a new, lower, fuel cell bladder

    Bradley Family Variants

    The M-A3s are the most modern variants external link of the Bradley, with fully digitized computing, navigation, and communications equipment. On-board subsystem monitoring, diagnostics/ prognostics, and segregated electrical power are included in this upgrade, as are improved NBC (nuclear, biological, chemical) protection and the addition of a 7th troop seat in the M2A3 variant. The A3 then adds enhanced sensors including IBAS 2nd generation FLIR (thermal imaging) with significantly greater range. Armor Magazine’s March 2005 issue relates this story from Iraq:

    “Staff Sergeant Brian Flading, a 19D Operation Iraqi Freedom veteran, remembers an incident when his platoon was mortared one night in Balad. With the new FLIR, the crew was able to see the enemy shooting the mortars. His crew sent rounds downrange within three seconds of the mortar shot…”

    The US Army plans to have more than 2,000 total Bradley A3s in its future fleet. Most of those vehicles will be converted to that standard through the remanufacture process.

    M-A2-ODS vehicles external link lack the full electronics, sensor set, and future upgradeability of the M-A3s; instead, they have their own set of off-the-shelf improvements over the base M-A2s that duplicate many of the A3 variants’ essential capabilities, without the cost of a full A3 upgrade. Many remanufactured vehicles are being brought to the “Operation Desert Storm – Situational Awareness” standard, from the base A2 or A2-ODS.

    Navigation that allows ODS vehicles to maneuver with more modern variants is provided by the addition of PGS/POSNAV. For ODS – Situational Awareness vehicles, the new laser range-finder is integrated into both the new GPS system, and new FBCB2 (aka. “Blue Force Tracker”) equipment, significantly improving their ability to designate and hand off targets. Survivability gets a boost via the integration of Battlefield Combat Identification System and a Missile Countermeasure device, as well as applique reactive armor from the General Dynamics-RAFAEL partnership. Bench seats help the crew mount up and dismount faster. Finally, a 7th seat has been added to the ODS to support the 3×9 Mechanized Infantry Platoon organization.

  14. Desi guvernul croat nu a achizitionat varianta digitizata Bradley,pana la urma a luat 62 Bradley modernizate/145,3 mil USD , plus restul pentru instructie si piese de schimb. Noi, cu mirobolantul contract de modernizare MLI, unde am cumparat 180 OWS Rafael, desi la scurt timp ne-am trezit ca nu avem nevoie decat de 99 OWS( cu amenintarile de rigoare catre ministrul PSD Tinca) ,nu stim exact cat a costat toata afacerea.

    https://www.hotnews.ro/stiri-arhiva-1227604-masina-lupta-infanteriei-costat-155-milioane-dolari.htm

    La 15 octombrie 1996, „cu cateva zile inaintea predarii mandatului de catre ministrul Tinca, acesta a luat hotararea sa contracteze 180 de turele si 180 de tunuri de la firmele Rafael si Oerlikon si sa semneze contractul cu fabrica din Mizil pentru producerea acestor masini.

    Conform acestuia, pretul final al unei singure masini MLI 84 M este estimat in prezent la 3,2 milioane de dolari, fata de un pret estimat, in anul 1995, de 1,9 milioane de dolari.

    Cum croatii au reusit un pret de 2,34 mil USD/Bradley, noi cu 3,2 mil USD/MLI, in conditiile in care aveam deja MLI-ul , am batut toate recordurile de cost.

    6
    • noi nu aveam acces la Bradley atunci, nu prea aveam alte variante. Insa cresterea abrupta de cost e suspecta.

      4
      • Vehiculele croatilor nu vor fi suspuse unei recapitalizari ce ar insemna sa aduci vehiculul la zero ore/zero km. Se vor face anumite modernizari care nu vizeaza recapitalizarea motorului si instalarea unei transmisii caresa beneficieze de „digital controls” ceea ce inseamna ca transmisia va fi in continuare unda hidro-mecanica. In rest modenizarea tine de instalarea de optica de generatia a doua si anumite cehsti care tin de lansatorul de rachete TOW. Lista completa de ciuce o gasiti aici.

        https://www.federalregister.gov/documents/2020/12/29/2020-28640/arms-sales-notification

        6
      • laser, frate!! noi avem asocierea cu rainmetal, ca sa nu mai zic de agilis!…. sau sa mai zic?… a trecut anu marinii…vine/trece si vremea lor (banii vine/ banii pleaca!)….stie cineva ceva daca paianjenii aia se vand si la bucata?!

    • Articolul la care se face referire este un ” articol la comanda ”
      Din MLI-84 au ramas barca blindata si mitraliera de 12.7 mm
      Contractul a fost bine negociat , s-au cumparat inclusiv munitiile AT .
      Nu pot scrie acum mai mult , pentru mine exista si viata reala , adica tocmai plec la serviciu .

      6
      • @Nicușor
        Da, da, daaaa…
        Sursele tot de la Romtehnica, si din Obositorul militar?
        Care mitraliera de 12, 7mm? Pune degetul pe ea într-o poză.
        A mai rămas și transmisia aia veche, cuplată cu motorul nou. 😉
        Și, apropos de contractul ala bine negociat, pînă în 2014 MLI-urile trageau doar cu 7,62mm, că nici măcar muniție de antrenament pentru tunurile de 25mm nu se cumpărase în cantități suficiente.
        Adică, pe românește, până în 2014 noi nu am avut in depozit muniție de 25, da?
        Părerea mea, hâc..

        13
        • Mda, deci au cumparat munitie caL.25mm abia cand au mers in Germania la exercitii…
          la F-16 au munitie pentru tunul Vulcan? 🙂

          5
        • Sharky
          Erai pe aici si nu puteai rata ocazia ?
          Uite , MLI-84M1 , lotul vopsit in culori de mascare , cu rachete Spike , nu prototipurile cu Maliutka 2 , dotat cu mitraliera de 12,7 mm
          https://army-guide.com/images/mli19.jpg
          https://army-guide.com/images/mli17.jpg
          Mai am foto cu lotul in asteptarea receptiei in hala la Mizil , nu mai este pe ArmyRecognicion , era din 2004 , daca nu esti convins inca o pot pune pe un postimage sau asemanator .
          Ca a fost data jos , inlocuita cu un capac si o cutie , e altceva .
          De fapt ultimele loturi au venit din capul locului fara mitraliera .
          Oricum , la varianta cu tun de 25 mm nu-i vad utilitatea , datorita unghiului mare de elevatie al tunului .
          La varianta originala cu tun de 73 mm era necesara , tunul are un unghi de elevatie mic , si o precizie mai redusa .
          Asa ca inafara de iluzoria protectie AA mitraliera era folosita la lovirea vehiculelor usoare rapide , usor blindate , sau la lupta in zone montane sau urbane .
          Deci daca vrei ti-o arat cu degetul 🙂

          Iar nu stii Sharky .
          Vezi ceva si ti se pare altceva , asa a fost si cu artileria de coasta , iti spunem doi ca tunurile era de fapt AA reconvertite , dumneata o tineai sus si tare ca erau fixe pe pivot .

          Contractul a fost unul bun , s-au cumparat licenta pentru munitia de 25 mm si componente , s-au introdus in dotarea infanteriei ( a celei mecanizate – ca pedestrasii , para , VM ramasesera tot cu Fagot ) singurele rachete AT care mai insemnau ceva , si anume Spike . Si nici Maliutka M2T nu era de aruncat .
          Ca nu ati facut eforturi voi armata sa cumparati munitii , e altceva .
          Pensiile s-au platit la timp .
          Trivia : pana ati tot amanat modernizarea , un tip de motor a iesit din fabricatie , s-a montat cel actual .

          Deci Sharky
          – incompetenta tehnica ( te bazezi pe – eu am vazut de departe )
          – orgoliu nemasurat ( gresesti dar nu accepti ca ai gresit )
          – iresponsabilitate ( la volan cel putin ) https://www.rumaniamilitary.ro/februarie-2022-permiteti-sa-raportez#comment-470471

          1
          • Asa arata un contract bun , semnat „inexplicabil” cu cateva zile inainte de plecarea ministrului, la fel ca si in cazul R35.
            https://www.rumaniamilitary.ro/punct-final-conversiei-mli-84-la-m1

            O afacere interesanta este modernizarea MLI-84 la standardul M1, este de notorietate ca au fost comandate mai multe turele decat era necesarul pentru conversie.

            Pana acum acestea au fost stocate, probabil in speranta unor noi comenzi din partea Armatei. Romtehnica a anuntat insa scoaterea la vanzare a 67 de turele OWS-25R si a celor 67 de tevi pentru tunurile KBA de 25mm aferente, toate noi-noute, bineinteles.

            Imi aminteste de Ecaterina Andronescu:

            „Cum a fost posibil doamna ministru sa cumparati o imprimanta de 300 de euro cu 1500 de euro?

            Dar s-a facut informatizarea invatamantului”

            Si asta tot un contract bun.

            1
            • „au fost comandate mai multe turele decat era necesarul pentru conversie.”
              Nu! S-au comandat cate au fost necesare initial, apoi a venit cineva si a taiat din comanda de conversie.
              https://www.rumaniamilitary.ro/punct-final-conversiei-mli-84-la-m1
              Licenta de constructie era pentru 178 de MLI-84, asa ca 166 de turele se incadrau in parcul complet. Era prevazuta la un moment dat si modernizarea MLVM cu aceeasi turela:
              https://www.rumaniamilitary.ro/wp-content/uploads/2013/03/MLVM_Expomil_2005_4.jpg

              1
              • Cum articolul e semnat GeorgeGMT, ar fi binevenita o clarificare.
                https://www.curentul.info/actualitate/armata-a-aruncat-milioane-de-dolari-pe-apa-sambetei/

                17 mai 2005
                Ministrul apararii nationale, Teodor Atanasiu, a declarat, ieri, ca Armata a avut obligatii financiare asumate contractual in valoare de 240 milioane de dolari, dar nu exista nici o masina de lupta in dotarea fortelor militare romanesti. Abia in luna august a acestui an urmeaza ca primele 33 de masini de lupta ale infanteriei (MLI-84), din totalul de 99, sa intre in dotarea Armatei. Ministrul Atanasiu a mai precizat ca de la un pret contractat initial de 1,9 milioane de dolari, s-a ajuns in timp la un cost estimat la 3,2 milioane de dolari pentru o masina de lupta a infanteriei.

                Rezultatul verificarilor a fost unul stupefiant: desi Armata a platit inca din 1995, nici o MLI-84 nu a intrat in dotarea fortelor militare romane.

                La vremea respectiva s-a prevazut modernizarea a 170 de MLI-84. In octombrie 1996, cu putin timp inainte de predarea mandatului, ministrul apararii de atunci, Gheorghe Tinca, a decis achizitionarea de 180 de turele si tunuri. Dupa sase ani, in 2002, s-a redus numarul de MLI-84 care urmau sa fie modernizate, de la 170 la 99 de bucati, iar in 2003 s-au cumparat cele 180 de turele si tunuri. Mai mult, anul trecut s-a prelungit programul de modernizare realizat de SC MFA Mizil pana in 2010.
                ________________________________________________________________________________________________

                Deci:
                1996 Ministrul PSD hotaraste modernizarea MLI
                1996-2000 guvernarea CDR -EMIL CONSTANTINESCU
                2002 PSD reduce nr de MLI modernizate
                2003 PSD cumpara 170,180 ? OWS Rafael
                2005 -intra in dotare primele 33 de MLI modernizate
                2005- se prezinta la Expomil 2005 prototipul MLVM modernizat, ilogic de ce s-a prezentat asa de tarziu.
                Presupunand ca PSD a avut bune intentii si a fost sabotat de distrugatorii CDR, in guvernarea PSD 2000-2004 nu s-a intamplat nimic bun ,desi CDR disparuse, nu mai avea cine sa-i saboteze.
                „S-au comandat cate au fost necesare initial, apoi a venit cineva si a taiat din comanda de conversie.”
                Cine putea sa taie din comanda, ca proiectul era PSD, iar in 2000-2004 era guvernarea atotputernica a lui Nastase, cel mai bun prim-ministru de dupa 1989, ce a facut , si-a sabotat proiectul PSD?!

          • @ Nicusor
            Pentru cultura ta generala, timp de 5 ani am servit intr-un batalion de infanterie care era dotat fix cu primul lot de MLI-uri modernizate. Nici o masina nu avea, si nici nu are mitraliera de 12,7mm. Nu stiu ce poze sunt alea, ca nu ma lasa sa le deschid(Your connection is not private
            Attackers might be trying to steal your information from army-guide.com (for example, passwords, messages, or credit cards).

            NET::ERR_CERT_AUTHORITY_INVALID) , dar in afara de prototipuri, eu nu am vazut MLi cu 12,7mm pe el, si am ajuns prin toate batalioanele cu MLI.
            Deci, Nicusor, ce spuneai???
            Ți-am mai spus, tu vorbești din buletine tehnice, Obositorul militar si proiecte.
            Eu povestesc din ce am trăit in 31 de ani de serviciu…
            Părerea mea, hâc…
            P.S. 1. la fel ai batut câmpii și cu motoarele de Zimbru, și cu țevile de 125 produse de noi, și cu altele, dar am preferat sa nu mai raspund, ca sa nu duc discutia in derizoriu.
            P.S. 2 Despre iresponsabilitatea mea, nu e problema ta cum conduc, dar pentru linistea ta sufleteasca, eram oprit pe dreapta in acel moment, nu conduc si umblu cu telefonul nici macar ziua, d-apai noaptea. Poti dormi linistit.
            P.S.3 Primii 10 ani de cariera i-am petrecut intr-o brigada de artilerie din Dobrogea, si anual aveam trageri pe mare, fix de lânga bateria de la capul Midia, deci nu am trecut o singura data pe lânga tunurile alea, si nu eram singur, dar na, viata din fabrica si buletinul tehnic bate realitatea din teren intotdeauna.
            Si gata, ti-am acordat prea mult din timpul meu.

            5
    • Conform frazei din finalul articolului avem cel mai mare batalion de infanterie din lume.

      1
  15. @M.Z.
    Da.
    Părerea mea, hâc…

    2
  16. In vanzarile catre Croatia totul e neclar, chiar si in zilele noastre, de S-300 CROATIA-USA ce sa mai vorbim . Lista e din 2020, nu seamănă cu tranzacția din ianuarie 2022. 84 vs 89 Bradley, 750 vs 145 mil USD, TOW nu există.
    Am o invidie si o mare neclaritate pentru ce a livrat USA cu Kiowa Warior. O invidie pentru trainingul oferit de USA piloților croati, plus simulatoare, neclaritate pentru armamentul livrat. Croatii zic numai de simulari cu Hellfire,de ATAS nimic. Pentru noi Kiowa ar fi fost minunat, cercetare, Hellfire, ATAS, noi nu avem elicoptere cu aer-aer, il puteam folosi antidrona,numai bun, mai e si ieftin. Romarm are in catalog Hydra 70 termobaric, fabricam si munitia necesară.

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *