Dupa cum v-am obisnuit deja de ceva timp… iata corespondenta de la salonul de anul acesta de la Paris, adica Le Bourget.
Ajuns acolo, m-am dus direct la expozitia de pe pista, ca sa pot profita de racoarea de dimineata, spre pranz anuntandu-se un varf de caldura.
Prima oprire la pavilionul Fortelor Aeriene Franceze… unde am inceput cu un H225 Caracal Combat Seach&Rescue marinizat, echipat cu 2 mitraliere calibrul 7,62mm cu tragere pe lateral, avand instalate in usi si o pusca de precizie cal. 12,7mm si un tun Nexter SH20 (similar cu cel instalat in turela pe Puma Socat):
- Nexter SH-20
- Alimentare si fixare SH-20
- H225M
- FP 12,7 F1
Alaturi, standul era decorat cu un H160M, o drona-elicopter Airbus VSR 700, 2 versiuni Rafale, una fiind varianta marina (echipat cu Mica) iar celalalt viitorul standard F5 iar fata in fata cu el fiind expus UCAV nEUROn, in marime naturala.
Rafale F5 se remarca prin urmatoarele imbunatatiri:
- rezervoare de combustibil conforme (CFT) pe extradosul imbinarii aripilor
- un nou container Thales TR care combina iluminarea si recunoasterea multispectru (cumuland functionalitatile actualelor containere Reco NG si Thalios)
- senzor optronic frontal (IRST) ameliorat
- avionica modernizata dublata de retea de date de fibra optica
- noi motoare M88 T-REX cu putere crescuta cu 20% in regim de postcombustie
- nou radar AESA Thales RBE2 XG
- nou container de recunoastere si razboi electronic ESJ (Electronical Support Jamming), acompaniat de rachete supersonice MBDA RJ40
- un multiplicator 1:6 de puncte de acrosaj pentru bombe/rachete de mici dimensiuni/ munitii inteligente
- integrare nou vector nuclear hipersonic SN4G
- integrare bombe A2SM XLR cu planare si motor turboreactor pentru raza de actiune triplata, dar si varianta de 1 tona
- noua versiune a sistemului de autoaparare SPECTRA, versiune digitala
Putin mai in spate se afla expus UAV Aarok, ca acum 2 ani, un MLRS „Foudre” („Fulger”) dar si un avion ultrausor de antrenament destul de interesant, cu asezare in tandem a pilotilor: VL3 Turbine al Turbotech :
- Aarok
- Foudre
- VL3 Turbine
Mi-a atras atentia si standul mixt italo-turc, al Piaggio si Baykar, unde erau expuse un Piaggio P180 „Azzuro”, un Bayraktar TB3 si un Akinci…
- Piaggio P180
- Akinci
- Bayraktar TB-3
iar putin mai in spate erau cei de la Leonardo, cu un M346 , un AW-149 si un AW-249,
- M345 si AW-149
- AW-149 si AW-249
- AW-249
La standul „pur turcesc” se afla un elicopter T625 Gökbey, elicopter similar lui AW139 in clasa 6 tone propulsat de aceleasi motoare LHTEC CTS800 ale T-129 Atak (dar avand in curs de dezvoltare noul motor TEI TS1400 de 1400Cp), un TAI Hurjet si un Hurkus :
- T625
- Hurkus
- Hurjet
In apropiere trona si una dintre reusitele ultimilor ani, pe filiera braziliana Embraer, C390 Millenium, cu contracte semnate in zilele Salonului Le Bourget – Portugalia cumpara al 6-lea aparat, Lituania doreste sa cumpere 3 – adaugandu-se la actualii clienti cu comenzi in curs: Suedia, Ungaria, Slovacia, Olanda, Austria, Cehia, Coreea de Sud.
Urmeaza partea americana.. cu expozitia statica, unde chiar in ziua in care am vizitat salonul nu s-a dorit ca F-35 sau F-15, ambele sosite de la baza RAF Lakenheath, sa aibe zbor demonstrativ:
Si ca sa ramanem la standul american, una dintre senzatiile salonului a fost prezenta prototipului nr.1 al Sikorsky (Lockheed Martin) Raider, impreuna cu o macheta a cabinei a ceea ce trebuia sa fie produsul final, ceva mai mare decat prototipul de test.
- Proto 1 Raider
- Proto 1 Raider
- Macheta corpului cabinei
- cabina prototip
- Macheta cabina
- aranjament cabina pasageri
- compartiment spate cabina pasageri
- la bordul machetei cabinei
Revenind la prototip, acesta nu mai era in stare de zbor, fiind avariat la teste, structura de rezistenta fiind compromisa.
Nu departe se afla o alta vedeta, dar europeana, tot pe nisa elicopterelor de mare viteza si la care si Romania si-a adus contributia (structura centrala a fuselajului realizata in colaborare INCAS/Romaero): Airbus Racer, continuatorul lui X3.
Demonstratorul Racer a avut primul zbor in 25 aprilie 2024, avand planificata o lunga campanie de teste. Se asteapta sa atinga viteze de croaziera de peste 400km/h, totul cu o reducere cu aproximativ 15% a consumului (si 25% a costului) fata de elicopterele actuale pe distante similare dar si un zbor mult mai tacut, din cauza faptului ca varfurile palelor rotorului nu ating viteze supersonice (viteza de rotire redusa cu 15%). Reducerea noxelor si a consumului sunt obiective ale programului „Clean Sky„, inceput cu mai bine de un deceniu in urma.
Si o ultima vedeta a salonului Le Bourget, Franta dorind si ea sa il cumpere pentru a inlocui vechiul E3 Sentry. Este vorba de Saab GlobalEye, solutie de senzori bazata pe cea instalata pe configuratia turboprop ErieEye vanduta ucrainenilor si pakistanezilor, solutie integrata acum pe mai rapida platforma Bombardier Global 6500.
Mie, expozitia de pe pista mi-a parut ceva mai saraca decat cea de la editia anterioara, din 2023. Dar poate am devenit eu mai greu de multumit, acreala varstei …
Ne vom opri aici in asteptarea celei de-a doua parti a prezentarii salonului…
Marius Zgureanu
https://www.google.com/amp/s/www.economica.net/noua-companii-romanesti-sunt-prezente-la-salonul-aeronautic-de-la-paris_847128.html/amp
Mihai Toncea prezinta firme romanesti la Le Bourget.
Cifra de afaceri ale firmelor romanesti cca un miliard. 10000 de salariati!
PS Am fost coleg cu Toncea atit la institut cit si in echipa de fotbal AVIA.
vad ca se misca bine cu AASM XLR si au invatat din lectiile din Ucraina. pe de alta parte ar face orice francezii sa nu-si faca racheta antiradar specializata 🙂
Impresionant ce mult au crescut turcii pe partea de industrie de aparare in ultimii 20 de ani.
Daca tine am si noi pasul cu trendul american pentru elicoptere de mare viteza si faceam Airbus Racer…. ca tot facem structura centrala a fuselajului…..”Viteza decroaziera de peste 400km/h, totul cu o reducere cu aproximativ 15% a consumului (si 25% a costului) fata de elicopterele actuale pe distante similare dar si un zbor mult mai tacut, din cauza faptului ca varfurile palelor rotorului nu ating viteze supersonice (viteza de rotire redusa cu 15%”, in concluzie numai avantaje si performante…