Licitaţia pentru livrarea de bărci de tip RHIB (Rigid Hull Inflatable Boat) are un câştigător

Anul trecut, în Septembrie, Forţele Navale Române lansau o licitaţie în SEAP având ca obiect achiziţia unor bărci de tip RHIB  cu o capacitate de 12, respectiv 15 persoane. Licitaţia, a cărei valoare iniţială era estimată la 5.250.000,00 lei, fără TVA, a avut drept criteriu de atribuire deja familiarul „preţ cel mai scăzut”. De altfel, oferta castigatoare se cifreaza la 3.465.000 lei, fara TVA, contractul fiind atribuit in 28 Noiembrie 2016.

Dar hai să vedem despre ce este vorba, şi aici vom spicui niţel din caietele de sarcini, la care avem acces mulţumită lui Radu, căruia, de altfel, îi suntem recunoscători.

Astfel, ambarcaţiunile de tip RHIB de 12 persoane sunt destinate pentru:

  • misiuni de interdicție maritimă (boarding);
  • misiuni de căutare și salvare pe mare (man over board – MOB);
  • misiuni de transfer pe apă de personal si materiale;
  • misiuni specifice pe timpul controlului operei vii (COV);

Ambarcaţiunile trebuie să aibă minim 4,5 – max. 5,5 m cu o lungime interioară minimă de 4 – 4,4 m, o lăţime maximă de 1,8 – 2,2 m şi o lăţime interioară de 1,1 – 1,3 m, evidenţiindu-se sarcina utilă de maxim 1200 de kg, constând în echipaj şi echipamente diverse.

La stabilirea sarcinii utile a fost avută în vedere capacitatea ambarcaţiunii de a transporta 10 militari din grupa de boarding complet echipaţi (armament, vestă antiglonţ cu plăci de protecţie şi vestă de salvare gonflabilă, cască, bocanci, etc – aproximativ 110 kg / om) şi 2 membri ai echipajului bărcii – conducătorul ambarcaţiunii şi motoristul ei.

Bărcile vor fi folosite la bordul navelor si vor fi prevăzute cu un sistem de ocheţi şi chingi care va avea în vedere posibilitatea coborârii /ridicării ambarcațiunii şi când este complet încărcată cu persoane şi echipament (greutatea ambarcaţiunii + motor + combustibil + echipaj + echipament).

Deşi de mici dimensiuni, RHIB-urile vor fi prevăzute cu o consolă de comandă cu pupitru de supraveghere a parametrilor principali ai motorului – pornire motor, vizualizare turaţie, presiune de ulei, busolă magnetică cu posibilitate de iluminare şi, opţional, locaş pentru montare GPS sau DGPS portabil.

Ambarcaţiunile vor fi echipate cu un sistem de comunicaţii prin radiotelefon, lumini de navigaţie (babord, tribord, lumină de pupa, proiector (100-150W), megafon, sirenă pentru semnale audio, suport din inox pentru pavilionul national, ancoră cu braţe rabatabile ş.a.m.d.

Consola centrala RHIB

Vor fi propulsate de un motor outboard pe benzină, marja de putere fiind de minim 90 CP, maxim 120 CP, cu un consum specific de maxim 15 litri/ora de funcţionare fiind avut în vedere un rezervor de minim 50 de litri.

 

Ca unul care îşi caută aşa ceva în scopuri personale şi ca să vă faceţi o idee despre ceea ce se caută, vă voi da următorul exemplu.

Astfel, subsemnatul este foarte încântat de un RHIB produs de Valiant, modelul Diving&Rescue 520 PVC. Acesta are o lungime de 5,2 m, o lungime interioară de 3,94 m, o lăţime de 2,18 m şi o lăţime interioară de 1,10 m. Acest RHIB are o sarcină utilă de 1150 kg şi poate fi propulsat de un motor outboard de minim 40 CP, maxim 100 CP. Configurat cu un motor de 60 CP – Evinrude, un astfel de RHIB „civil” costă 13.572 de euro, inclusiv TVA. Trebuie spus că, în gama Valiant D&R PVC, următorul model este configurat la 5,7 m şi costă 10.312 euro, inclusiv TVA, fără motor.

Cât despre motoarele outboard de 90 – 120 CP, pe piaţă se găsesc motoare cu preţuri începând de 6.000 de euro, fără TVA, mergând până la 7.000 – 8.000 de euro, fără TVA, pentru un motor de 120 CP. Tot pe „criteriul preţului cel mai scăzut”! 🙂

RHIB Valiant – gama Diving & Rescue

Cantităţile previzionate pentru RHIB-urile cu capacitatea de 12 persoane sunt de minim 1 cpl, maxim 6 cpl, ceea ce pe limba mea înseamnă minim 1 barcă, maxim 6 bărci. Dar vă rog sa mă corectaţi dacă spun prostii.

Trecem acum la RHIB-urile de 15 persoane, aici fiind avute în vedere minim 1 cpl, maxim 5 cpl.

RHIB Valiant cu motor inboard

Deja aici aerul este mai rarefiat şi preţurile cresc exponenţial, este cu totul altă ligă. Dar să vedem despre ce este vorba.

RHIB-urile de 15 persoane vor avea următoarele misiuni principale:

  • interdicție maritimă (boarding);
  • misiuni specifice ale grupei O.D. (distrugerea unei mine care pluteşte în derivă);
  • misiuni de căutare şi salvare pe mare (SAR);
  • misiuni de salvare om la apă (MOB);
  • misiuni de transfer pe apă de personal si materiale;
  • misiuni de asigurare a scafandrilor de bord pe timpul activitati specifice controlului operei vii (COV).

Dimensiunile solicitate sunt 7,2 – 7,7 m lungime totală, cu o lungime interioară de 6 – 7 m, o lăţime totală de 2,5 – 2,8 m cu o lăţime interioară de 1,6 – 2,2 m. Pescajul trebuie să fie de 0,5 – 0,6 m. Bărcile vor fi propulsate de un motor inboard de 300 – 360 CP, greutatea bărcii fără combustibil şi accesorii (însă cu motorul inboard inclus) fiind de 2 – 2,75 tone.

RHIB in actiune

Bărcile vor trebui să care în condiţii de siguranţă pe o mare de până la gradul 5 (de obicei, o astfel de barcă păstrează bune caracteristici nautice şi pe o mare mai agitată, gradul 5 pe Douglas însemnând valuri de 2,4 până la 4 m înălţime) un echipaj de 15 persoane, compus dintr-o echipă de boarding compusă din 12 militari complet echipaţi (armament, vestă antiglonţ cu plăci de protecţie şi vestă de salvare gonflabilă, cască, bocanci, costum de camuflaj, etc – aproximativ 110 kg / per om) şi din cei 3 membri ai echipajului, un conducător ambarcaţiune, un motorist şi un observator semnalizator. Accesoriile şi echipajul trebuie să se încadreze în sarcina utilă prognozată de maxim 1,7 tone.

RHIB in actiune

Puntea ambarcaţiunii, trebuie să fie prevăzută cu un sistem rezistent de agăţare (chingi, cârlige, ocheţi etc) în vederea ridicării / coborârii: sistem de prindere într-un singur punct de către un grui cu acţionare electrică şi hidraulică având o sarcina nominală de 4.000 daN. La sistemul de ocheţi şi chingi se va avea în vedere posibilitatea coborârii / ridicării ambarcaţiunii când este complet încărcată cu persoane şi echipament (greutatea ambarcaţiunii + motor + combustibil + echipaj + echipament).

MJJune10DELG-Houlder.jpg (1600×1200)

Sistem de manipulare RHIB la bordul navei

RHIB – vedere de sus

Va fi prevăzută cu scaune fixe cu 3 locuri pentru: conducătorul bărcii, mecanicul de bord şi observatorul/semnalizator, construcţie pupa care să cuprindă: lumini de navigaţie (babord, tribord, lumina de pupa, proiector, megafon, sirenă pentru semnale audio, suport pentru pavilionul naţional), conform COLREG 72 pentru nave mai mici de 20 m, consolă de comandă a luminilor de navigaţie, a electropompei de drenaj a santinei, de pornire sirenă, de apelare megafon (portavoce) şi prevăzută cu pupitru de supraveghere a parametrilor principali ai motorului – pornire motor, vizualizare turaţie, presiune de ulei, temperatură apă răcire, plinul de combustibil.

Motorul inboard va folosi motorină minim Euro 4 şi propulsie sterndrive pentru propulsa ambarcaţiunea cu o viteză maximă de 35 – 40 Nd, capacitatea rezervorului de 250 – 350 de litri urmând să asigure o autonomie de 150 – 200 Mm.

 

Continuăm cu exemplele din „civilie”, o Valiant Diving & Rescue 750 PVC costă 15.394 euro, inclusiv TVA, la care trebuie adăugat preţul motorului outboard, în timp ce versiunea Patrol 750 (mai apropiată de cerinţele Marinei) costă 42.937 euro, inclusiv TVA. Aceste preţuri nu includ o serie din accesoriile solicitate prin caietul de sarcini, deci preţurile lor finale vor fi mult mai mari, putând ajunge undeva pe la 60.000 – 70.000 euro.

Bărcile vor fi testate în prealabil, în cadrul unui program de probe agreat de producător cu reprezentanţii Forţelor Navale Române ca parte a recepţiei calitative, locul de livrare fiind U.M. 02006.

În cadrul licitaţiei este inclus şi un pachet de suport logistic iniţial precum şi instruirea personalului navigant, garanţia solicitată fiind de 3 ani, atât pentru ambarcaţiune şi accesoriile ei, cât şi pentru motor.

Trei candidaţi au depus oferte: Marine Specialised Technology Ltd, companie britanică, Histria Internaţional S.R.L., susţinută de Techno Marine Sp.z.o.o din Polonia şi Opal Construct S.R.L.

A câştigat Opal Construct S.R.L., o companie cu sediul în Constanţa, cu un număr mediu de 152 de angajaţi, având ca activitate principală: „Comert cu ridicata al materialului lemnos si al materialelor de constructii si echipamentelor sanitare”…

Compania a avut în anul fiscal 2016 o cifră de afaceri netă de 27.549.097 de lei, din care a realizat un profit de 795.348 de lei.

Evident, în secundar, compania are codurile CAEN necesare pentru a fi eligibilă la astfel de licitaţii şi pare să aibă şi ceva experienţă în domeniu, conform celor înregistrate la registrul comerţului, din care prezentăm mai jos un extras:

Denumire: PUNCT DE LUCRU

Sediul secundar din:Loc. Eforie Nord, Oraş Eforie, Portul Ana Yacht Club, Judet Constanţa

Tip sediu: sediu secundar

Tip model declaraţie: model 3 nr. 27927 din 31.03.2017

Activităţi la sediu:

9329 – Alte activităţi recreative şi distractive n.c.a.    

8553 – Şcoli de conducere (pilotaj)     

7734 – Activităţi de închiriere şi leasing cu maşini şi echipamente de transport pe apă          

7721 – Activităţi de închiriere şi leasing cu bunuri recreaţionale şi echipament sportiv             

6820 – Închirierea şi subînchirierea bunurilor imobiliare proprii sau închiriate                                     

5630 – Baruri şi alte activităţi de servire a băuturilor     

5610 – Restaurante                                                        

5222 – Activităţi de servicii anexe transportului pe apă                                                                        

5040 – Transportul de marfă pe căi navigabile interioare                                                                          

5030 – Transporturi de pasageri pe căi navigabile interioare                                                                     

5020 – Transporturi maritime şi costiere de marfă                                                               

5010 – Transporturi maritime şi costiere de pasageri                                                               

4291 – Construcţii hidrotehnice                                                      

3315 – Repararea şi întreţinerea navelor şi bărcilor                                                            

3012 – Construcţia de ambarcaţiuni sportive şi de agrement                                                                  

3011 – Construcţia de nave şi structuri plutitoare                                                               

Text suplimentar: 7721-exclus leasing  7734-exclus leasing 9329-porturi turistice

Data certificatului constatator: 04.04.2017

În ce măsură vor reuşi ei să îndeplinească cerinţele din caietele de sarcini şi cât de bune vor fi RHIB-urile produse/importate de ei, nu ştiu…

Ce ştiu însă, este că în acest domeniu, un producător este reputat şi are succes pe piaţă, pentru că produsele sale sunt mai bune decât ale concurenţei, iar aceste produse mai bune decat ale concurentei fac uneori diferenţa între viaţă şi moarte, nu mai vorbim de calitatile nautice superioare. Mi-ar fi placut mult să văd nişte Zodiac-uri, Palfinger-uri, Valiant-uri sau Asis-uri în dotarea Forţelor Navale Române, probabil că şi ei şi-ar fi dorit asta, dar acest lucru este greu de realizat în condiţiile în care criteriile de atribuire prevăd intotdeauna preţul cel mai mic. Un criteriu gresit care va conduce la înzestrarea forţelor noastre militare cu echipamente inferioare celor ale potentialului inamic, oricare ar fi acesta.

RHIB acostand pentru a debarca soldati

 

Pentru binele militarilor noştri sper că cei de la Opal Construct S.R.L. să facă o treabă bună, eu personal, n-am auzit de ei…

Nicolae Hariuc

 

 

Produse evoMAG.ro

38 Comments:

  1. Mda, bine ca nu este o firma de productie si comercializare hartie igienica . Probabil o firma de partid care in ultimul moment printr-un act aditional si-a mai adaugat niste activitati sa poata participa la licitatie .
    Asta unu la mana , doi la mana , mai era putin si se facea anul de la lansarea licitatie pana la anuntarea castigatorului . Mult , foarte mult timp se pierde .

    • boala lunga, moarte sigura….astea sunt licitatiile la noi indiferrent de domeniu.
      plus rolul de cadou/recompensa oferit „apropiatilor”.

    • Aici e greseala mea, data atribuirii contractului este 28 Noiembrie 2016, se va modifica articolul ca sa evitam orice ambiguitati.
      Nu m-am concentrat pe asta, problema mea a inceput sa fie „criteriul pretului cel mai scazut”.

  2. Probabil ca Opal e doar un intermediar,sug si niste bani,chiar sunt curios ce barci aduc,asa vedem cu cine/pentru cine lucreaza astia. Mie imi plac mult Zodiacurile,astea sunt scule adevarate! Opal e capabil sa asigure mentenanta barcilor,au specialisti,au ateliere service,au tot ce trebuie? Intreb fiindca n-am auzit de ei,stie cineva ceva?

  3. Eu as fi curios cate barci de tip RHIB au fabricat si vandut astia de la Opal pana acum. Sau poate – la fel ca CSRul si Pabhardul – cumpara barcile de un constructor onorabil, le pun un parbriz si le dau mai departe marinei.

    • Asta o putem afla mergand la punctul lor de lucru ca sa vedem ce vand… 🙂
      Poate ne ajuta vreun cititor constantean sau cineva aflat in concediu in Eforie.
      Sa ia si el un pliant, o oferta, ceva…

    • Eu nu am inteles niciodata chestia asta cu licitatiile si criterile de participare . Prima conditie ar fi ca firmele participante sa aiba in special domeniu de activitate ceea ce se cere la licitatie respectiva si PREZENTAREA de catre firma participanta a produselor care fac obiectul licitatiei respectiva . Se prezinta caietul ala de sarcini si acolo ar trebui in primul rand stipulate chestile astea . Plus ca nu as da voie sa participe firme care au mai putin de 10 ani experienta in domeniul respectiv . De aia ne pomenim cu tot felul de firme de pus faianta si gresie ca vor castiga licitatii pentru dotarea armatei si ne pomenim cu tot felul de minuni . Dar bineinteles ca aceste caiete de sarcini sunt facute special pentru a castiga anumite firme sau pentru a nu castiga unele dintre ele . Sau se pun criterii aberante gen Saur cu 120 KM / H .

      • Cum facem parte din UE trebuie sa asiguram o concurenta leala, aceleasi conditii pentru toti participantii, bla, bla, bla…
        Nici mie nu-mi plac firmele generaliste (care fabrica si cartofi, si diskete si mobila) iar chestia cu experienta in domeniu iarasi nu e neaparat complet ok d.p.d.v. legislatie europeana.
        Mai e si problema garantiei pentru barca (la motor te scoti cu garantia producatorului, ei sigur nu fac motorul). Daca Opal s-ar putea sa dea faliment in 2 ani din cauza ca si-au gresit calculele pe celelalte linii de business, am mari indoieli ca s-ar intampla acelasi lucru cu un producator reputat, gen Zodiac.
        Dar, cumva, si asta are legatura cu acelasi criteriu enervant al pretului cel mai scazut. Pentru ca s-ar putea cere acest criteriu dar raportat si la alti parametri tehnici, nu doar pur si simplu la pret.
        Din nou, n-am nimic cu producatorii romani, dar diferentele de calitati nautice prin comparatie cu unul reputat international se cam vad de fiecare data.

  4. Nu au in obiectul de activitate comertul cu ambarcatiuni sau ceva similar.
    Ei vorbesc doar de productie si reparatii, barci, nave, constructii plutitoare.
    Va trebui sa dovedeasca ca ei le-au construit.

    • Sunt genul de firma care au aproape tot codul CAEN in obiectul de activitate… 🙂
      Eu am pus doar ce mi s-a parut relevant, si anume ce au autorizat la punctul de lucru care are legatura cu obiectul licitatiei.

      • Am inteles. Daca la punctul de lucru nu au trecuta activitatea de comert cu ambarcatiuni (sau cum o fi formularea in codificarea CAEN), vor fi nevoiti sa demonstreze ca barcile livrate sunt produse de ei, altfel pica treaba.

  5. Inzestrarea armatei romane….

  6. ANONIM CUNOSCATOR

    ESTE O FIRMA DETINUTA PRIN INTERPUSI DE VASILE COSTEA. UN OM DE AFACERI LOCAL DIN CONSTANTA CU LEGATURI IN PSD SI MAPN. ACEEASI SOCIETATE SAU ALTELE DETINUTE DE ACESTA – ABC VAL S.R.L., ROMAT CONSTRUCT S.R.L., AU CASTIGAT ALTE LICITATII ORGANIZATE DE MAPN.

    • Conform datelor de la registrul comertului, firma are doi asociati: Gradinaru Bogdan Niculae, nascut in 1971 si Munteanu Niculai, nascut in 1929.
      Administratorul este Radu Calin, nascut in 1979. Pana la proba contrarie astia sunt oamenii care detin controlul firmei.
      Ca or fi interpusii acestui domn, Vasile Costea, asta e treaba DNA-ului, unde de altfel se poate face o sesizare, daca sunt suspiciuni de infractiuni de coruptie.
      Ne poti prezenta un link, macar din presa, privind acuzatiile astea?
      Nu am nimic impotriva ca firmele romanesti sa castige asemenea licitatii atat timp cat furnizeaza material performant.
      Problema mea cea mai mare este cu criteriul pretului cel mai scazut, care poate conduce la materiale inferioare calitativ pentru militarii nostri.
      Iar asta pleaca de sus, de la cele mai inalte niveluri, unde se decide legislatia in materie, adica de la politic.
      Restul e coruptie, iar asta e treaba DNA-ului. Eu doar prezint chestiuni concrete, verificabile.

  7. Sunt fara cuvinte.
    Imi vine sa arunc compu pe geam !

  8. Salut Tovarasi.Daca va fi sa cumparam f35,se va folosi pretul cel mai mic,le vom cumpara chele, pentru mine acest criteriu e oleaca deplasat

  9. Nu vad in caietul de sarcini niste conditii elementare cerute prin vest pentru acest tip de barci.
    1- pina la ce ” mare forta x” barca se comporta normal.
    2- pina la ce calibru e rezistenta barca.
    Mai clar , prostii aia de US Navy cer barci cu cauciucul/plasticul gonfiabil rezistenta 0 la gloante dar si modele imune la calibru 7,62 mm.
    Nota: la oricare licitatie romaneasca , apare SRL mioritic care incaseaza spaga.
    Daca comanzi direct la producatorul Zodiac ( sa zicem) barca militara ceruta, economisesti dar mor de foame „patriotii”. Ca evident astia mioritici nu vor produce barca. O cumpara din strainatate si o revand ministerului cu toata spaga si ciupeala aferenta inclusa.
    O armata grav jumulita de o imensa banda de borfasi

    • Exista cerinta de la punctul 1 pentru cele mari, care trebuie sa fie deplin operationale la incarcatura maxima pe o mare de pana la gradul 5.
      Cele mici se vor descurca si ele destul de bine, dar evident nu vor putea sustine aceleasi capabilitati ca cele mari.
      Din cate stiu eu, astfel de RHIB-uri nu sunt blindate in niciun fel, nici la noi, nici la altii.
      Au aparut si la noi producatori de barci din fibra de sticla – GRP. Eu nu am auzit pana acum de un producator autohton de RHIB, or fi ei primii…

      • Barcile pot sa fie operationale pe o mare de gradul 5, dar echipajul? N-am vazut scaune cu suspensie la cerinte, nici radar, depth finder sau FLIR… Un alt caiet de sarcini facut de tradatori.

        • Au introdus un articol in caietul de sarcini in care se zice ca ofertantul trebuie sa completeze oferta cu ce crede ca este necesar si sa explice de ce crede ca este necesar echipamentul respectiv, chiar daca ei nu au solicitat in mod expres ceva anume.
          Scaunele vor aparea cu siguranta, la initiativa constructorului, mai ales pe cele mari.
          Vor avea GPS si chartplotter, conform solicitarii. E posibil ca la initiativa constructorului sa se puna si sonar.
          N-ai nevoie de radar si FLIR, ce vrei sa faci cu ele?

  10. Si iaca 1.000.000 lei plus tva sau sifonat rapid

  11. Am incercat sa fac un calcul ochiometric, adica pretul cel mai mare la aia mica plus pretul cel mai mare la aia mare, am pus cate 5 bucati din fiecare si mi-au iesit cca 172.000 lei fara TVA, adicatelea jumatate din suma cu care au castigat.
    Sau poate ma insel eu?

    • N-are cum… 🙂
      Sunt cerinte de materiale speciale pentru tuburi in caietul de sarcini, suport logistic initial, program de instruire si program de testare, toate pe banii castigatorului, exemplele mele civile erau tot la „pretul cel mai scazut”. 🙂
      Cea mica poate fi undeva la 30000 de euro, fara TVA.
      Cea mare poate sa mearga pana la 100000 de euro, fara TVA.
      Deci ar iesi un total de aprox. 650000 de euro, fara TVA, cu barcile complet echipate conform caietului de sarcini. Dar ei au alocat initial mult mai mult, in jur de 1000000 de euro.

  12. Aici este site-ul firmei OPAL CONSTRUCT SRL, castigatoarea licitatiei.
    http://www.opalconstruct.ro/
    🙂

  13. Ba, da voi sunteti intimi rau cu Mezei! Eu credeam ca il mai bagati in seama doar cand are cosmaruri de la conditionarea psihologica, dar va mirositi sosetele toata ziua, el pretins evreu ungur (de fapt antisemit anti-Ungaria), voi pretinsi nationalisti romani, el SRI la Ambasada Romaniei din Cuba (l-au expediat dupa ce si-a recunoscut crima online), voi DGIA si pretinsi pasionati de tehnica militara – practic orice lucru care se misca e cunoscut de toata lumea, de la Departamentul pentru Logistica la schizofrenicii ucigasi ai lui Savoiu, si asta e un nivel de coordonare al raului neatins nici macar in iad. Tara asta e locul pierzaniei, daca nu dispare curand va disparea pamanrul, sau chiar mai mult, si ar fi pacat.

    • Man, iar ti-au dat drumul fara reteta ?

      • Da, man, stii ce rau e sa fii nebun ca mine? De exemplu, ieri mi se nazarise ca ala care a fost inaintea lui Mezei, Viorel Morar, a fost in Rusia cand sef de misiune era unchiu-sau, Emil Rapcea, si isi facuse niste contacte in mafia rusa prin care a cumparat armament de ultima tehnologie, cu alte cuvinte unii vand scutul american la rusi, altii cumpara arme de acolo pe care le vand in Occident – asa Romania iese mereu pe plus si creste, ceilalti ies mereu pe minus si cu banii, si cu populatia si cu altele – iar chestia asta se intampla doar din 1990 cu SUA, din 2005 cu Japonia si 2015 cu China, in schimb cresc Qatar, Luxemburg si Romania. Nebunie! Alt exemplu (da zic astea ca-s nebun, ma intelegi) in 2006 romanii au incercat sa bage prin curierul diplomatic la Kiev o arma CZ 805 BREN 2 luata de atasatul militar roman in Cehia. Nu stiu cum a luat-o, dar daca era totalmente legal nu aparea cativa ani mai tarziu ca arma de fabricatie proprie in Romania…plus alte cateva state neoccidentale. Sau, in nebunia mea, imi mai imaginez o chestie numita Coalitia pentru Familie. Astia cica militeaza impotriva homosexualilor, intr-o tara cu presedinte, fost premier si sefi ai serviciilor secrete homosexuali. Cum vine asta? Pai vine asa – nu e vorba numai de inmultire, ca sa se profite de scaderea natalitatiii in Europa (de exemplu, familia Smicala are cinci copii, mai mult ca tiganii care merg la cersit), e vorba si de inregimentarea homosexualilor de aici – aici persecutii, intoleranta, acolo unde ii trimiti sa spioneze sau sa fure – o icra, o maslina si uite asa te trezesti ca Romania a asimilat si homosexualii europeni, inlocuind tipii mai deschisi la minte de acum cu brute de ale lor – si deja au inceput: mai un Bettel, mai un Michel, „patrioti, pro-occidentali si barbati adevarati”, in timp ce aia care nu le plac precum di Rupo, Westerwelle s.a.m.d. sunt „niste homosexuali”. De aia nu e bine sa bagi nebunii in seama – ce faci daca castigi confruntarea?
        *SPAM!

  14. Uitati-va si la ore, la misto!

  15. N-am apucat sa citesc chiar tot, tot, dar la prima vedere observ ca nimeni nu si-a dat seama ca Opal Construct astia sunt si intr-un consortiu care a depus oferta pentru modernizarea corvetelor Tetal.

    Asa ca e loc si de mai rau, credeti-ma! 🙂

  16. sa mor eu,pun pariu ca daca maine se lanseaza licitatie pentru submarine nucleare sigur gasim o companie romaneasca cu caen-ul necesar care sa castige ?hai romania!

  17. Firmele care participa la licitatii sunt aservite politicului ,fara politic agreat nu se misca nimic,vezi contractele lui Ghitza & co.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *