M-46, 130 mm, tunul cu cea mai mare bătaie din lume (peste 30 km)!

Tunul M-46 calibrul 130 mm Model 1954 este o piesă de artilerie tractată, cu încărcare manuală, fabricată de Uniunea Sovietică în anii 1950. China a fabricat o copie a tunului M-46, denumită Tip 59, iar România și Egipt au fabricat variante sub licență ale acestui model chinezesc. Tunul M-46 a deținut până la sfârșitul anilor 1970 supremația mondială în ceea ce privește bătaia maximă.

type59towed_130mm_01

Type 59

Tunul M-46 calibrul 130 mm a fost proiectat concomitent cu modelul M-47 de calibrul 152 mm după sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial, ambele având același afet. Indexul GRAU era 52-P-482 și respectiv 52-P-547. Tunul M-46 urma să înlocuiască piesa A-19 model 1931/37 de calibrul 122 mm, iar tunul M-47 urma să înlocuiască piesa ML-20 model 1937 de calibrul 152 mm. În urma testelor de la sfârșitul anilor 1950, tunul M-47 nu s-a dovedit a fi la fel de eficient ca modelul M-46 și s-a renunțat la producția în serie după un număr mic de exemplare construite. Producția în serie a tunului M-46 a început în 1951, tunul fiind exportat pe scară largă aliaților Uniunii Sovietice.

800px-130-мм_пушка_М-46_образца_1953_года_(1)

M-46, 130mm

Documentația de licență pentru tunul chinezesc Tip 59-1 și muniția necesară a fost obținută la sfârșitul anului 1975 de autoritățile de la București. Reprezentanții chinezi au trimis gratuit și trei tunuri pentru a verifica muniția care urma să fie fabricată în România. Tunul Tip 59-1 a fost fabricat de către Arsenal Reșița sub denumirea A412 Model 1982 între anii 1982 și 1989. Folosind muniție Base Bleed realizată de NORINCO, în România s-a atins bătaia maximă de 33 kilometri după 1990. Tunul A412 are cadența de 7-8 lovituri pe minut, viteza de marș 50 km/h pe șosea și 20 km/h în teren, iar muniția este de tip exploziv OF482M sau perforant BR482B. Piesa de artilerie era deplasată cu ajutorul tractoarelor de artilerie TMA-83, ATS-59G sau camionul DAC 6×6.

În anul 1985, tunul A412 de calibrul 130 mm Model 1982 era în dotarea unui divizion din regimentul de artilerie tunuri-armată (la toate cele patru armate) și la brigada artilerie-tunuri din rezerva general-strategică. După 1990, tunurile Model 1982 au fost în dotarea a două divizioane din brigada de artilerie de nivel armată și corp de armată. În prezent, tunurile A412 au fost retrase din uz, 72 de exemplare fiind de vânzare. Forțele Terestre Române au în rezervă 75 de tunuri Model 1982. Tunul A412 este piesa de artilerie cu cea mai mare bătaie care a intrat în dotarea artileriei române. România a exportat tunuri de calibrul 130 mm în Bosnia și Herțegovina (opt exemplare în 1998), Camerun (12 exemplare în 1992), Guinea (12 exemplare în anul 2000 printr-o firmă israeliană) și Nigeria (patru exemplare în 1992).

 

Date tehnice – tunul M46

 

Tip: Tun de câmp

Origine: Uniunea Sovietică

În uz: din 1950 – prezent

Proiectant: Fabrica nr. 172 și Institul de Proiectări Științifice al Artileriei

An proiectare: 1946-1950

Producător: MOTZ, Norinco, Abu Zaabal, Arsenal Reșița

An producție: 1954-1971

Greutate: 7,7 tone

Lungime: 11.73 m

Lungime țeavă: 7.6 m (cu frâna de gură)

Lățime: 2.45 m

Înălțime: 2.55 m

Echipaj: 8

Proiectil: neacuplată

Calibru: 130 mm

Închizător: pana orizontală

Recul: hidropneumatic

Afet: bifleș

Câmp de tragere vertical: -2.5° și +45°

Câmp de tragere orizontal: 50°

Cadență de tragere: 5-6 lovituri pe minut

Viteză inițială: 930 m/s

Bătaie maximă:

27.5 km (proiectile convenționale)

38 km (muniție specială)

 

Sursa: Tehnicamilitara.blogspot

 

 

12 comentarii:

  1. Nu ar putea sa fie adaptat pentru a fi montat pe tanc? Daca exista licenta la Resita si tot ne gandim la un nou tanc, in loc sa cumparam tunuri nemtesti de 120 mm, poate ca am putea adapta acest tun intr-o turela noua pentru actualele T-55. Nu are teava lisa, dar cred ca nu e o problema, la o adica si Challenger are teava ghintuita si se descurca f bine.

    • Are nato 130mm caibru prin ograzile sale , NU. Deci in principiul mai catolici decat papa (ca tot a fost si cosaru probabil pt a primii ceva indicatii pretioase prin gura astuia ) de ce sa facem noi asa ceva , si catot intrebai intr-o alta postere ceva despre tactici de tancuri „sub acoperirea de artilerie mobila” CE-I aia artilerie MOBILA ?!! Contopistii doctrinari si da aia de dau ordine gen Executa-l !!nu ma intereseaza cum ,au pus asa ceva la „marinat” pt ca mai apoi sa fie data la gratar(topit) ca si alea is de 122mm si tot ase noi mai… Lasa ca avem !52 urile care-s tractate si dupa ce trag ai nostrii cateva lovituri ii depsteaza radarele de contrabaterie si pana sa se „mobilizeze” ei le vine o plezneala de s-a rezolvat si cu asta. Bine ca mai avem acele APR si LAROM da cu sa traga cu pietre. Dar bineinteles ca ne vom indeplinii obiectivele din cadrul aliantei , cred ca le-am indeplinit sa avem si o artilerie de genul celei otomane..

    • Daca conducerea MAPN este realista, actualele T55 ar trebui vandute sau casate.

      • Ba deloc. Ar putea fi transformate in BMPT sau in platforme AA sau chiar MLRS.

        • nu sunt la fel de incantati vechii maistri militari.
          La TR85M1 unul din marile avantaje este modernizarea trenului de rulare.

          Saracul profesor Balekics (era croat de origine) i-a blestemat in fel si chip pe aia de la minister ca au indraznit sa se atinga de „copilul” lui fara sa ii spuna.

        • Tancurile T55 sunt scoase la casat, nu mai scoti nimic din ele. La starea lor, trebuie investit in ele cat nu face.

    • Sa fim seriosi!
      Este lovitura neacuplata (dar nu asta este baiul), dar nici nu vreau sa ma gandesc la ce recul are chestia aia!
      1) trebuie incarcator automat! Apucasem in 1999 vad la reparatii la Sibiu una bucata modernizata care mai poseda si o chestie hidraulica care infigea proiectilul in teava. Nu exista metoda simpla de scoatere daca se renunta la tragere!
      2) Teava este enorma pentru un tanc. Mai trebuie scurtata putintel….

      • Reculul ca reculul…(care in cazul tunului acesta e 512mm) dar nu va ganditi cat de greu e monstrozaurul asta? Numai teava + inchizator au 4 tone.

        Si culmea e ca rusii au incercat o versiune pe un tanc, ce s-a numit „Obiect 260” sau IS-7. Folosea incarcator automat, dar pana si rusii au considerat ca e mult prea greu si complicat asa ca au construit doar trei prototipuri si abandonat proiectul revenind apoi la tunuri de 122/5mm pentru tancuri grele.

  2. noi am vandut de-astea dupa Revolutie. Asta inseamna ca ori ne-am dat singuri teapa (TR-850) ori erau depasite si ne-am scapat de ele (L-29, IAR-316, etc).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *