Romania Military

Mircea Dusa la Moreni! Despre SAUR 2 si TBT 8×8

Marti, Ministrul Apararii, Mircea Dusa, a facut o vizita la Uzina Mecanica Moreni, invitat fiind cu ocazia Expomilului, pentru discutarea programului national de dotare cu tranportorul blindat pentru trupe 8×8.

Desi intial dicutile s-au purtat pe un ton mai glacial, rezultatul acestora pare a fi macar incurajator pentru viitorul TBT-ului si chiar al SAUR 2. Dar sa le luam pe rand.

 

SAUR 2

SAUR 2 la Expomil 2013

In primul rand SAUR-ul 2 pe care l-ati vazut la Expomil, va pleca astazi, cel tarziu vineri spre Craiova pentru incepere celor patru saptamani de teste intensive efectuate de catre personalul MApN. Daca ne aducem aminte SAUR2 si Craiova sunt cunostiinte mai vechi, tot in capitala Baniei fiind executate anul trecut testele de viteza. Atunci RoMilitary v-a prezentat poze de la aceste teste.

Mai mult decat atat, la cererea Armatei!!!, domnul Dusa a fost de acord sa faca tot posibilul ca SAUR 2 sa fie achizitionat cat mai curand, macar in 5-6 exemplare pentru inceput, militari vand o parere foarte buna despre capabilitatile acestui transportor, mai ales fata de parcul actual de tehnica de lupta avut la dispozitie. De asemenea Ministrul Apararii a fost destul de suparat de faptul ca nu s-au gasit bani pentru reparatia a doua transportoare blindate 8×8, aduse din Irak si care stau in halele Moreniului de patru ani. Asa cum sustineam si noi pe site, achizitionare de TAB-uri SAUR 2 nu numai ca ar prinde bine Armatei, dar ar ajuta si financiar vorbind, dezvoltarea TBT-ului… Deocamdata este pentru prima oara cand Armata cere, iar ministrul este de acord,  cu o eventuala achizitie de SAUR 2.

SAUR 2 in teste la Craiova in 2012

 

Iar acum despre TBT 8×8.

In cadrul vizitei, Mircea Dusa a declarat ca va lua legatura cu Ministerul Economiei pentru ca aceasta structura sa-si achite datoriile pe care le are fata de UM Moreni si astfel fabrica sa poata sa mai traga o gura de aer. In privinta noului transportor blindat TBT, cerinta ministerului, o cerinta foarte clara si explicita, a fost ca in acest program Uzina Mecanica Moreni sa dezvolte transportorul in parteneriat cu un mare constructor de tehnica de lupta, pe modelul colaborarii dintre Polonia si finlandezii de la Patria.

Mircea Dusa a sustinut ca nu are sens ca Romania sa reinventeze roata, adica sa dezvolte singura un transportor, ci ar fi mult mai avantajos, atat economic, cat si din punctul de vedere al termenului de finalizare, ca Moreniul, prin intermediul ROMARM, sa dezvolte un parteneriat cu o firma foarte cunoscuta si astfel sa se obtina nu numai o finantare continua si multumitoare a programului de dezvoltare, dar si un transfer de know-how catre fabrica romaneasca. Cei de la Moreni sunt total de acord cu aceasta opinie, doar ca, si aceasta problema a fost subliniata in fata ministrului, nici o companie serioasa nu se va implica intr-un astfel de proiect fara garantia livrarii, catre Armata Romana in principal, a unui numar rezonabil de trasportoare.

Din surse proprii stim ca sunt sanse semnificative ca  numele constructorului  strain sa fie cunoscut pana la sfarsitul anului, sau cel tarziu in ianuarie, negocierile dintre ROMARM si anumite companii interesate fiind foarte avansate. Nu stim care sunt aceste companii, dar putem specula numele a cel putin doua dintre ele: Iveco, cu SuperAV-ul, l-am vazut cu totii la Expomil si mai stim ca Iveco ar fi trebuit sa fie oricum furnizorul trenului de rulare pentru noul TBT si germanii de la Krauss-Maffei cu varianta Boxer, probabil una low-cost, germani care au venit la ROMARM in urma cu cateva  saptamani, destul de uimitor pentru mine si foarte siguri pe ei.

Bineinteles implicarea in negocieri a celor de la Iveco si Krauss-Maffei sunt doar supozitii proprii, fara nici un fundament, insa negocierile avansate in privinta alegerii unui partener extern credibil si puternic sunt foarte reale. Bineinteles nici Renault nu poate fi scos din discutie, dar tinand cont ca francezii nu au adus la Bucuresti un transportor blindat, ci doar un vehicul tip Humvee si un camion de uz general, putem presupune ca nu sunt, cel putin in mod direct, implicati in programul TBT.

Facem cuvenita precizare ca atat vizita lui Mircea Dusa, cat si rezultatele acesteia, sunt o consecinta a interventiei, in favoarea UM Moreni, a presedintelui CJ Dambovita, dl. Adrina Tutuianu, care a uzat de intreaga sa influenta politica in incercarea de salvarea a slujbelor din industria de aparare locala, asta in conditiile in care in Dambovita sunt trei unitati economice cu profil militar. Asadar daca se doreste si exista si un pic de interes se mai poate misca cate ceva…

GeorgeGMT

Exit mobile version