Mistralul rusesc

Daca n-au avut parte de cele patru nave de asalt amfibiu port-elicopter Mistral, rusii s-au apucat sa-si construiasca singuri si pe 20 iulie 2020 a inceput lucrul la prima nava Proiect 23900 “Ivan Rogov”.

30 de mii de tone deplasament, 16 elicoptere K 52K sau K 27 si patru drone. Ca armament, va dispune de sisteme de aparare de tip CIWS (Kashtan, 3 bucati), Pantsir M x 2 si un tun de 100mm.

Contractul prevede constructia a doua astfel de nave port-elicopter, care ar fi sa ajuga in flota rusa in 2026 respectiv 2027, una in Flota Nordului, iar cea de-a doua in Pacific.

Ca date generale, “Ivan Rogov” va putea sa transporte pana la 900 de militari, zeci de vehicule blindate, provizii etc, nava putand sa navigheze pana la 60 de zile fara sa intre in port.

Pentru marina rusa o astfel de nava este ceva nou si ii va creste capacitate de a disloca rapid trupe si tehnica acolo unde este nevoie de ele ca si cantitati mari de echipamente sau provizii.

O astfel de nava este o achizitie de foarte mare valoare tactica si strategica pentru rusii, dar ar putea face diferenta mai ales din punct de vedere logistic. Pe langa faptul ca poate transporta mari cantitati de echipament, poate face acelasi lucru si cu elicoptere, combustibil, piese de schimb, oferind in acelasi timp si capabilitatile unei baze aeriene avansate dotate cu toate cele necesare sustinerii aeronavelor in stare de functionare in zona de dislocare.

De mirare doar ca Rusia nu a investit mai de mult in astfel de nave desi tentative au mai fost.

In privint alocarii navelor, Flota Nordului are legatura cu Marea Mediterana, fara sa mai treaca prin Stramtori, iar Flota Pacificului are in grija si insulele Kurile, un etern subiect de controverse cu o Japonie din ce in ce mai puternica din punct de vedere militar.

 

 

GeorgeGMT

84 de comentarii:

  1. si nu e de „april fool’s day”…

    5
  2. Au facut-o acum pentru ca au furat de la francezi ce nu aveau dpdv tehnic pentru constructia acestei nave. Inteleg ca trebuie sa vinzi, dar nu oricui. Norvegienii au facut spume cand au auzit de intentia gigantului Rolls-Royce de a vinde Bergen rusilor si le-a dat-o la gioale cat e el de gigant. Rusii si-au zis bogdaproste cu Mistralurile. Nu mai trebuie sa mai cerceteze ani de zile nici sa-si trimita spionii la furat. Zici ca sa mai ai incredere in francezi … inca o dovada a lacomiei inconstiente a occidentului

    21
  3. Fără sa am probe care sa susțină ce afirm, sunt ferm convins ca aceasta nava a fost construita cu sprijinul informativ al GRU care este foarte activ și eficient. SVR, la fel.

    4
  4. Nush de ce ne miram asa, rusii nu-s nici pe departe incompetenti in domeniul naval, au fost printre primii care au avut portelicoptere dedicate (clasa Moskva), printre primele elicoptere navale (pt. ASW, samd) deci e o dezvoltare naturala a intereselor lor geopolitice si abilitatilor lor tehnice. Normal ca pe langa afaceri imobiliare si cu furnituri medicale, „serviciile” lor se mai ocupa si cu ce trebuie adica spionarea adversarilor, samd.

    14
    • Asa este. Când vine vorba de servicii de informații si propaganda(unii zic ca și diplomatie) , rusii sunt mari maeștri. Mai ales la servicii de informații, rusii le dau clasa americanilor și vest europenilor. Israelienii cred ca ar fi singurii care sunt cel puțin egalii rușilor la munca de informații.

      4
    • corect dar si-au mai iesit si ei din mana,se vede.

      2
    • @stelian Eu nu ma mir deloc. Navele astea sunt urmarea fireasca a experientei din Siria si consecinta recapatarii treptate a abilitatilor (pierdute in anii ’90) de a proiecta nave de mari dimensiuni. Declaratia lor, cand au luat Mistral, a fost ca prefera sa procedeze asa pentru ca lor le-ar mai trebui 10 ani ca sa fie capabili sa le faca. Aia 10 ani au cam trecut si au fost implicati si in procesul de fabricatie al Mistral.
      Intamplator (gand la gand cu George), tot ieri, am publicat si eu pe rnhs un articol pe aceeasi tema: https://rnhs.info/noutati-la-marea-neagra-viii-expresul-sirian-si-capacitatile-amfibii-ale-rusilor/

      3
  5. ” iar Flota Pacificului are in grija si insulele Sahalin, un etern subiect de controverse cu o Japonie din ce in ce mai puternica din punct de vedere militar.”

    cred ca te gandeai la kurile

    4
  6. Adica japonezii cu Izumo + F-35, iar rusii in izmene?
    Hai cu YAK-141 🙂

    • Împotriva japonezilor, rusii pot folosi aviatia cu baza la sol. Su35 și Su57 au cel puțin o autonomie de zbor decenta.
      Pana la proba contrara, când as ști ceva concret, nu as subestima Su35 și Su57.
      Unele publicații occidentale considera ca singurul avion care ar fi superior celor doua rusoaice, menționate de mine mai sus, ar fi doar F22. În rest, toate sunt considerate ca fiind inferioare. Atât la performante aerodinamice, cât și la avionica+armamentul folosit. Asta în teorie, pe baza celor prezentate oficial de rusi care uneori fac din martoaga, armăsar de rasa.
      Oricum, noi, cu F16A/B, nu contam în fata Su30 și Su35, dislocate în Crimeea.
      Rusii nu trebuie supraestimati dar nici subestimați. Din ce se știe oficial, rusii nu neglijează dezvoltarea forțelor lor armate, în limita bugetului lor.

      10
      • „cât și la avionica+armamentul folosit. ”

        sunt sub f15,eurofighter, rafale

        12
      • ,,singurul avion care ar fi superior celor doua rusoaice, menționate de mine mai sus, ar fi doar F22. În rest, toate sunt considerate ca fiind inferioare.,,

        Hai ca ti-ai incasat rublele si pe ziua de azi.

        20
        • Vorbesti prostii.Linkurile de mai jos sunt o parte din sursele de informare in baza carora am facut afirmatia.Am incasat si incasez ruble pentru opiniile pe care le postez la fel de mult ca si tine.
          https://aviatia.net/eurofighter-vs-su-35/
          https://aviatia.net/rafale-vs-su-35/
          https://militarywatchmagazine.com/article/russia-s-su-35-vs-america-s-f-15x-air-war-in-the-4-generation

          7
          • Salut.Tovarasu tot asa si in ani 60/70/80,etc sburatoarele ivanesti cica mancau occidentalele pe paine,dar realitattea era alta,vezi matale din 90 incoace tehnologia muscaleasca a ramas mult in urma din lipsa de bani sau pe motiv de emigrare.

            10
            • Tovarasu, ca sa fie pe aceeasi frecventa cu tine, dupa anul 2008, pana in anul 2014, in domeniile sensibile pentru rusi, inclusiv aviatie militara, s-au facut progrese atat prin accesul la tehnologii cat si spionaj.
              Nu ii surpraestimez pe rusi dar cred ca este gresit sa fie subestimati.

              7
              • Ce nu stiu sursele mentionate de tine, sau au uitat sa ne spuna, sunt alte chestii, mai subtile…
                Ca un singur exemplu, capacitatea sistemului rusesc de comunicare radar avion – racheta aflata in zbor. Ok, radarul Su 35 este superior celui de pe F 16MLU, dar radarul american poate dirija racheta pe intreaga traiectorie de zbor, lucru care nu poate fi sustinut de rusi si radarele/rachetele lor.
                Una dintre marile slabiciunile a sistemelor rusesti radar/racheta este comunicarea, racheta pierde repede semnalele transmise de radar (corectii de traiectorie) si atunci intra in mod autonom, adica foloseste mijloacele proprii de detectie, care mijloace proprii au o raza mult mai mica decat radarul aparatului lansator.

                Ce se intampla daca racheta numai primeste date de la radar dupa 50 de km parcursi, iar avionul-tinta este la 35 de km si radarul micut al rachetei nu-l vede?!

                Daca ne luam dupa calculul hartiei: raza radar, raza racheta atunci da, par superiori, necazurile incep atunci cand realitatea nu bate cu hartia.

                Un alt exemplu este tunul de bord. La F 16 il armezi, simplu, din cabina, cu ajutorul unui comutator. Il poti arma inainte de decolare sau in timpul zborului.
                La avioanele rusesti tunul este armat de catre tehnicieni la sol si daca ai decolat cu el armat e de bine, daca tunul nu a fost armat de la sol, pilotul nu-l poate arma in timpul zborului…

                Si sunt doar doua exemple, mai sunt si altele: raza efectiva de detectare a tintei, distanta maxima de incadrare a tintei, atat cu radarul cat si cu sistemul IRST, posibilitatea reala a radarului de a conduce focul pe mai multe tinte simultan etc.

                Asadar F 16MLU – desi batraior – nu este chiar cu totul neputincios in fata Suhoi 30SM/Suhoi 35S, pentru ca are in dotare AMRAAM si un radar care si-a dovedit fiabilitatea, plus LINK 16.

                Si fata de ce fabuleaza unii pe net, Romania are AMRAAM C7 modernizate la standardul D, fara raza AMRAAM D, iar AIM-9M este inca o racheta decenta si daca nu ma credeti aflati ca Germania produce si astazi sub licenta AIM 9L, racheta care si-a facut debutul in razboiul din Falkland, aceeasi racheta – AIM 9L – fiind folosita si de sistemul CIWS RAM…

                Am cumparat si ceva AIM-9X2…

                13
                • @ George GMT – eu tare ma indoiesc ca un radar PESA nou de generatia 2016 de pe SU 35S este mai prost decat radarul de pe F 16 MLU care are scanare mecanica.
                  Apoi in afara de anii 1990-2001 in car eintr-adevar rusii au ramas in urma in domeniul militar dupa au jucat tot timpul catch from behind – deci sa zicem ca in AD 2010 Rusii au ajuns la tehnologia anului 2000 a NATO.
                  Prin extrapolare ca nu stim caracteristicile adevararate ale sistemelor de detectie actuale radar si IRST – putem presupune c rusii sunt undeva la nivelul 2010 al USA si NATO si asta si din cauza franarii programelore din domeniul militar care au avut loc in vest.
                  Ori cam orice avion cu PESA din 2010 al NATO are mult mai bun radar decat avem noi pe F 16 MLU.
                  Link 16 – sa nu uitam ca rusii s-au jucat cu data link-uri dupa ce au spionat la greu pe suedezi si ca Su 27 / MIG 31 sovietice aveau data link acum 30 si ceva de ani.
                  Deci nu i-as subestima deloc.
                  R 77 si versiunile noi nu stim exact ce tehnologie incorporeaza dar stim pe de alta parte ca AMRAAM este tehnologie verificata si robusta – totusi nu m-as hazarda sa spuns ca R 77 nu a a ajuns aproape de tehnologia AIM 120 AMRAAM C deci nu cu mult inferioara lui D actual.
                  Sa nu uitam si sistemel de bruiaj electronic – in anii ’90 americanii au avut surprize cu MIG 29 G-urile Germaniei reunificate care au bruiat radarele F 15C de la momentul acela in exercitii.
                  Cat priveste AIM 9L/M noi le-am luat ca erau mai ieftine ca si X-urile pentur politie aeriana ca orice rachete are un numar de ore in care poti sa o tii captiva pe aripa, este o racheta depasita punct! Oricine spune altceva minte si omite generatia noua de rachete care a inceput cu R 73-ul rusesc. Am intrebat un pilot de MIG 21 LanceR la un moment dat si mi-a spus chiar el ca intre ce are ca opriuni pe MIG 21 LanceR – „R 73 all the way” si asta si din cauza fiabilitatii dar si datorita faptului ca DASH functiona foarte bine cu racheta.
                  Deci nu treuie desconsiderati ci tratati ca un potential adversar redutabil si care ar putea sa iti provoace pierderi 1:1 cu ceea ce poti tu sa ii provoci lui.

                  8
                  • „sa zicem ca in AD 2010 Rusii au ajuns la tehnologia anului 2000 a NATO”
                    Mai degraba 1990 a NATO

                    6
                    • Eu zic ca esti tare optimist daca speri ca in 2010 NATo avea un avans tehnologic de 20 de ani fata de Rusia. Dar fie cum spui tu, cifrele insa nu prea sunt in favoarea presupunerii tale.

                      7
                    • or avut 20 de ani de cadere rusii, plus ca nici in 1989 nu erau la nivelul NATO… daca le insumezi, rezulta vreo 30 de ani de diferenta… hai sa zicem 20.
                      Si cum au recuperat decalajul? Importand compente occidentale?

                      Tu consideri ca SUA + NATO au stagnat in toti anii astia, ca rusii sa recupereze? Ia compara sumele investite in programe noi!

                      4
                    • Pai hai sa o luam asa – 1990 – Occidentul descopera rachta R 73 si sistemul de ochire pe casca pe care nu il au si totodata realizeaza ca racheta in sine este mult mai evoluata ca si AIM 9 L/M -ul lor – se devolta ASRAAM, IRIS-T si AIM 9X sa contracareze avantajul avut in WVR – deci cine pe cine prindea din urma aici?
                      Apoi tot la nivel de 1990 – AIM 120 AMRAAM A intra in dotare in mare parte din escadrila AIM 7 Sparrow era racheta de baza si dincolo de gard exista R 27 R ca standard.
                      E discutabil daca AIM 7 era superioara lui R 27 R in mainile irakienilor de exemplu.
                      Apoi MIG 31 cand a aparut avea electronica de zbor comparabila cu orice avion occidental al vremii. Deci 1990 poate nu erau la nivel NATO dar nici departe.
                      Sa zicem ca NATO avea 2 ani avans.
                      Bun anii 1990 -2000 rusii au cam stat avansul tehnologic s-a accentuat dar totusi la momentul fabricarii SU 30 MKI -ul exportat la indieni era peste F 15 C la partea de electroica, F 15 E-ul a intrat rapid apoi cu radar AESA, SU 30 inca este dotat cu PESA.
                      Despre PESA – is AEGIS-ul are PESA si nu poate nimeni afirma ca nu este un sistem cu radare redutabile.
                      Apoi anii 2000-2010 Rusia incepe se recupereze din decalaj, acces la tehnologii occidentale, licente chiar in cazul unor sisteme de ochire, transfer tehnologic, computerele se ieftinesc, apare un jucator nou dispus sa transfere tehnologii – Israelul dar si UE prin Franta si Germania.
                      Deci in cel mai bun caz se pastreaza avansul tehnologic al NATO de 10 ani.
                      Apoi anii 2010-2015 – in ciuda episodului cu conflictul din Georgia Rusia nu este vazuta ca un inamic si balanta este mutata spre China si zona Pacific, Rusia are si mai mare acces la tehnologii, computerele se ieftinesc alea de uz general, Suhoi-ul colaboreaza cu Boeing in materie civila si cu restul producatorilor de motoare occidentali, occidentul face infuzie de transfer tehnologic in Rusia, CNC-uri, etc.
                      Industria rusa de software ajunge la chestii civile in top 5 vezi programele de antivirusi.
                      Din ce in ce mai mult poti miniaturiza din cauza ca apar procesoarele de smartphone si acestea au putere de calcul mai mare in unele privinte decat un PC bun din anii 2000.
                      Episodul Ukraina – se racesc relatiile – se cam taie colaboarile dar par alte oportunitati si parteneri pentru rusi – Turcia dar si China care nici ele nu au stat pe loc.
                      Deci unde sunt cei 20 de ani de avans tehnologic?
                      Si sa nu mai spun cat au frant programele care daca ar fi fost razboi rece erau deja dezvoltate ex. F 35 / Rafale/ Typhoon etc care au franat in dezvoltare.

                      4
                  • Acum fara suparare, cand postati o replica ori nu intelegetu ce a a scris „preopinentu”, fie nu cititi cu atentie, fie nu va intereseaza ce a spus numai sa va faceti numarul. GMT nu a zis ca radarul de pe MLu este mai bun decat Irbis-ul de pe Su-uri. Ci ca distanta dintre ele nu este decisiva in favoarea Irbis-ului, fapt confirmat de unele teste care pun la indoiala peformantele clamate ale rusului. Ca de exemplu distanta maxima de detectie 400 km cand el poate detecta, nu incadra, o tinta de marimea unui B52 de pe la 200.Si se pare ca are probleme si cu incadrarea unor tinte la peste 100 km. Pe langa asta AIM9X cu JHMCS reduce enorm din avantajul supermanevrabilitatii Su in lupta WVR. Ce sa mai vorbim de deschiderea capului de lupta la rusoaice situate undeva la 60 grade comparativ cu 90 grade la 9X.
                    Problema nu sta in capacitatile F16 ci in numarul redus. Si da avem nevoie de avioane noi sau macar mai noi cu radare de generatie noua pentru ca la raportul de forte actual noi avem nevoie de superioritate tehnologica nu de paritate.

                    14
                    • Cam asa ceva, eu nu discut despre distanta maxima de descoperire a tintei ci despre distanta de la care o poate incadra si obtine o solutie stabila de tragere. Mai apoi apare problema comunicatiei dintre radar si racheta.
                      Ca sa fiu mai clar, o racheta aer-aer este o chestie foarte mica, cu un diametru de ordinul zecilor de centimetri si cu o baterie nu de foarte mare capacitate, de unde rezulta ca radarul rachetei este mult mai slab in comparatie cu cel al aparatului-lansator si daca comunicatiile nu functioneaza pe intreaga traiectorie a rachetei aceasta intra in mod autonom si poate foarte usor sa nu vada tinta.

                      6
                • Ce uita sa spuna sursele lui Sorin este ca radarele de pe Su-uri vede la 150-200 km tinte de marimea unui Jumbo Jet, pe un F16 il vede tot de la 100 – 120 km cam de unde il vede si radarul de pe MLU.

                  5
                  • Irbis-E de pe Su 35 vede o țintă de 5 mp de la 400 km, AN/APG68 vede una de 5 de la 120

                    4
                    • Asa clameaza pliantele de marketing in realitate nu putut vedea o tinta de marimea unui B52 decat de cca 200 km. Vezi ca am pus un link mai sus despre asta.Ar vrea ei sa-l vada de la 400.
                      Ce ziceai de AN/APG 68?
                      https://de.zxc.wiki/wiki/AN/APG-68#AN/APG-68(V)9

                      5
                    • Un indian, a carui tara opereaza Su 30 spune despre radarul de pe Su35
                      „Despite being marketed as 4++ gen, Su-35 has the least capable avionics suite among its competitors. It’s the only major 4th gen. aircraft without an AESA radar or any form of Sensor Fusion. The Irbis-E is marketed as having a 350 km range against 3 m^2 target while in reality that’s only in cued-search in a tiny FoV. What’s rarely stated is that in normal volume search that range shrinks down to 200 km.

                      ‘More importantly, Su-35’s radar has a maximum targeting range of 250 km – even for a B-52 like target.”

                      5
                    • radarele rusesti mai au nitel si vad navele klingoniene de pe pluto.
                      din 2000 si ceva tot astept radarul ala minune care face pe astea invizibile inutile

                      5
                    • Matematica zice ca de la înălțimea de 20 km poți vedea la 500 km pe suprafața pământului, un avion în zbor evident ca mai departe. E evident ca toate datele astea sunt promoționale și luate in condiții ideale dar asta nu înseamnă că is false. Rusii au pe avioane radarele de care au nevoie și mai ales pe care bugetul le permite, asta nu înseamnă că nu ar avea disponibile radare AESA de exemplu. Ca mașina de zburat Su 27 e o platforma extraordinara, poate duce mult cu viteza și pe distante mari, e manevrabil.. A avut un succes teribil la export, rusii și-au scos banii pe el însutit.. Chiar nu înțeleg de ce va place sa va amăgiți singuri..

                      1
                    • nu ne amageste nimeni. Su-27, aerodinamic vorbind, e o platforma superba.
                      Insa cu electronica, sistemele si armamentul adaugate, e o platforma mediocra la nivelul anilor ’90. Depasita astazi.
                      Su-30/35 sunt doar modernizari ale acestei platforme.
                      Tu ce vorbesti sunt chestii teoretice. apoi intervine sensibilitatea antenei, capacitatea de procesare simultana, datalinkul de ghidare a rachetelor etc.

                      3
                    • Suhoi 27 succes teribil la export? Pai si atunci F 16 cam ce succes a avut si inca mai are cu peste 4400 de aparate livrate pana acum?! Super-teribil?!
                      Noi nu ne amagim doar ca nu ne place sa credem tot ce spun rusii despre ei insisi, mai si gandim un pic…

                      5
                    • Iti raspund la ultimul comentariu. Confruntarile aeriene indo-pakistaneze de la Balakot de acum doi ani sunt cea mai pertinenta dovada ca este o diferenta majora intre ceea ce pretind rusii despre tehnica lor si ce poate in realitate. Su30 suoer-duper care stersese pe jos cu F15 si F16 la exercitii comune cu americane nu a fost in stare sa faca fata unor F16 si JF-17 pakistaneze. Indienii au trebuit sa trimita in lupta MIG21 Bison pentru ca radarul maretului Su30 nu era in stare sa selecteze tinta asa ca a ramas unde in spate sa dea rotocoale. Deci rusii si-au scos banii insutit iar altii au cazut de fraieri crezand gogosile lor.

                      4
                  • Aviation Geek Club? Nu cred ca ești serios..Ce Indian, bucătar, frizer.. India nu opereaza avioane dotate cu Irbis-E. Altfel aceleași zvonuri și preconceptii uzuale.

                    3
                    • Tu ramai la 400 km ca asa iti convine. Vezi ca si chinezii spun ca Su35 nu-i tocmai crema asa cum il prezinta rusii. Daca nu ma insel rusii insista sa-l vanda chinezilor si nu chinezii se dau de ceasul mortii sa-l cumpere. Asociaza si tu date disparate si asa poate vezi ca Su30/35 si avionica lor nu sunt chiar cum le lauda rusii.

                      4
                    • Pe de alta parte, in confruntarea F 16- Su 30MKI (India – Pakistan), F 16 dotat cu AMRAAM a iesit la lupta, indienii si-au tinut Suhoiul mai la fereala. Oare de ce?

                      5
                    • hai sa folosim un pic de bun simt.

                      daca radarul ala minuscul de pe su 35 vede la 400km de ce mai au nevoie de datamai radarale pe s400?

                    • #Robi. 400km… pai daca luam in considerae si curbura pamantului, ajungem la concluzia ca radarul respectiv trebuie sa fie la foarte mare inaltime- n-am idee cat de sus ca sa vada 400km – dar tocmai aceste date ne arata ca raza maxima poate sa apara, daca apare, numai in conditii foarte deosebite, in rest e marketing pentru gospodine.

                      Cate lupte aer-aer s-au dat la inaltimii foarte mari? Pentru ca daca te iei de par la 1000-3000m raza radarului n-are cum sa fie 400km…
                      La distanta asta poate sa detecteze vreo furtuna mai mare, uragan etc…

                      Dar noi ar trebui sa avem in vedere chestii mult mai practice: raza efectiva de detectie, distanta de la care poate ilumina tinta eficient pentru rachete si mai ales distanta la care avionul poate dirija racheta catre tinta in mod real.
                      Pentru ca daca racheta pleaca pe tinta dar pierde comunicarea cu radarul la jumatatea distantei se duce de capul ei de te trezesti ca-ti i-a la ochi si vreun avion amic…

                      Crede cineva ca o racheta aer-aer, cu un radar de doar cativa zeci de cm in diametru, poate localiza un aparat inamic de vanatoare de la 40-50 km? Basca ca aparatul vizat stie ca a fost luat in colimator si va incerca sa puna distanta intre el si rachetele care-l urmaresc…

                      5
                    • @george ale rusilor se indoaie, merg dupa colt. vodka tehnology

                      3
                    • 😉 Adevarat ca daca pui patru Suhoi 35S la 100 de unul de altul, toate impreuna bat la 400 de km, asta daca le functionaza cum trebuie comunicatiile – date fusion sau cum dracu ii zic americanii pe limba lor 🙂 …

                      2
                    • N-ati înțeles nimic.
                      La ruși pământul e plat.

                      4
          • boss aviatia.net ala e site de copii mici are note scoase de la el de la masa.

            ratinguri in procente si cifre scoase din fund.

            astea sunt dovezi ? astea sunt basme

            4
          • cred ca belarusii astia nu e de incredere pt rusi, cred ca sunt niste tradatori ai CSI, ca de aia au livrat aia avioanele fara avionica rusa superioara tuturor avioanelor vestice si au fost aia nevoiti sa apeleze la Thales sa achizitioneze o avionica inferioara din toate punctele de vedere celei rusesti

            https://defence-blog.com/news/russia-delivers-su-30-fighters-with-french-made-advanced-avionics-to-belarus.html

        • Uite ce zic australienii despre al lor, F/A18 E/F vs SU35.
          http://www.ausairpower.net/DT-SuperBug-vs-Flanker.html

          2
  7. PDF-uri rusesti care nu vor ajunge niciodata sa fie construite, degeaba furi tehnologia vestica ( Franta ) daca nu esti in stare sa o pui in practica.

    1
    • Nu exclud ca de nevoie, rusii sa colaboreze cu chinezii pe anumite proiecte militare. Împreună, cele doua popoare tot pot realiza ceva, împreună. China sta cel puțin decent cu banii și nu este afectata de curentul asa zis progresist care duce occidentul la involuție.

      4
      • Rușii și chinejii popoare înfrățite?! Învrăjbite de când se știu!
        Nici pe vremea kominternului n-a fost lapte și miere!
        Dar deh! sputnicismul îi vaccinează pe mulți!… n-aș fi vrut să spun boșorogi… leat cu putin!

        1
    • Ce pdf – uri visezi? Spune și în articol ca 2 nave sunt în construcții și probabil seria se va extinde.

      3
  8. coca o fac, au experienta in nave mari si mai au dat cu ochiu’ pe la altii sa se inspire. Au avut sigur access la planurile de Mistral, ca si client este perfect normal.
    Dar cu motoarele cum fac, pun reactor ?

    2
  9. Hunter (Scythia Minor)

    Rusii nu trebuiesc subestimati! Pentru ca niciodata nu sunt sinceri si practic nu se stie exact ce au in ograda. Ca si americanii, isi dezvolta programele in liniste si au un buget serios, traditie etc. Oricat ne place sa-i luam peste picior, sunt o nuca prea mare pentru noi si tre’ sa-i tratam cu respectul cuvenit. Astia au resurse, industrie, sunt usor de condus si cel care-i conduce e fost spion, deci nu-i un prost. Mai mult, toti oligarhii aia sunt fosti spioni…clasa lor politica e net superioara fata de tot ce exista prin Europa.
    In timpu’ asta, ai nostri nu-s in stare sa citeasca un discurs, care evident nu-i scris de ei…

    Europa ca sa aiba o sansa, ma refer la partea centrala si de sud est, tre’ sa se inarmeze. Prea ne culcam pe o ureche, ca ne protejeaza americanii…
    Ne-am mai bazat noi pe francezi, polonezii pe britanici…apoi si noi si ei (lesii) am iesit destul de tavaliti din WW2.

    Sincer, nu pricep de ce Statul Major General nu e mai activ in privinta dotarii – si aici ma refer mai ales la aviatie – cand ne invecinam cu o Rusie din ce in ce mai agresiva.
    Am putea arata mult mai bine din punct de vedere militar, sunt sigur ca resurse exista.
    Recent m-am uitat pe niste statistici, si Romania are cea mai mare economie din Balcani. Suntem o mica putere in zona. Tre’ doar sa ne inzestram decent…
    Cu o conducere serioasa, puteam face mai mult in chestiunea basarabeana…
    Uneori am senzatia ca ai nostri guvernanti sunt total dezinteresati de tot ce se afla peste Prut…

    Sa nu ma luati cu rusii sau rublele… chiar nu e cazul.
    Va salut cu respect!

    10
  10. Chiar daca numele propuse pentru cele doua nave sunt Ivan Rogov and Mitrofan Moskalenko, e putin probabil ca denumirea clasei sa ramana Ivan Rogov, chiar daca Wiki spune asa.
    Au avut numai ce clasa Ivan Rogov, cu doua nave retrase de curand.
    Posibil ca denumirea clasei sa fie Priboi sau ceva pe acolo.

  11. Conform traditiei adica…

    • George , o intrebare .
      Azi-dimineata erai in capul listei de comentatori , doua comentarii , dau click si ma trimite la inceputul articolului , ca la orice comentariu in asteptare .
      Azi asa , ieri asa .
      Tu asa , Zgureanu asa .
      Intrebarea : WTF ?

      • Nu stiu Nicusoare mie imi functionaeaz normal. O fi fost ceva anomalie dar intre timp s-a remediat.

        • nu e anomalie,pt mine cel putin sunt chestii normale ,pur si simplu daca dai refreh continuu iti apar unele comentarii care nu sunt inca scoase de la moderare eu patesc frecvent asta chiar si cu 7-8 comentarii mai jos din capul listei de recente pe mine nu ma deranjeaza da na 😀 de cateva ori am nimerit sa nu vad comentariul la recente si totusi daca dadeam pe articol si si cautam in comentarii era comentariul aparut

          • Da Nicu 4 , pentru tine e norrnal , dealtfel si pentru mine , noi fiind postaci de rand .
            Odata dat click pe ” publica comentariul ” , acesta intra in asteptare pana cand il citeste un admin si ii da ok .
            Dar Zgureanu e admin , iar George e proprietarul siteului .
            Pe George nu l-am prea prins in capul listei , el comenteaza mai putin .
            In schimb i-am urmarit pe Zgureanu si pe inca unu ` , Zgureanu apare cu intarziere iar inca unu ` la timp , o singura data am vazut intarziere .
            Vezi tu Nicu 4 , am o deformatie profesionala : ori un program e bun si functioneaza snur , ori e rau si nu merge si resetezi de-ti vine acru , ori isi baga cineva coada .
            1 din 3 , nu 3 in 1 ca la cafea . Sau la cadouri cand stai rau cu banii ..
            Ma rog , nu ar trebui sa fie problema mea .
            Dar voiam sa stiu ” Qvo vadis ? „

            1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *