SU-25 modernizat in Georgia – primul zbor

 

Ministerul apararii georgian a anuntat ca un Su-25 revitalizat si modernizat local a efectuat primul zbor in data de 6 martie, zbor desfasurat fara probleme.

Chiar daca este foarte probabil sa nu fie vorba de noul SU-25NG/ GE-31 Bora, asa cum fusese promis de georgieni, este vorba totusi de un efort de a moderniza si mentine in serviciu Su-25. Lucrarile au fost realizate de 2 companii: JSC Tbilisi Aircraft Manufacturing Plant (Tbilaviamisheni – TAM) si Delta.

Este posibil ca o parte din sisteme si integrare sa fie contributii ale unor companii israeliene. De asemenea, ar putea sa fie implicati si ucrainenii, care au si ei interes in a moderniza si intretine propria flota de Su-25, in jur de o duzina active dintr-un total de aproape 60.

Nu este clara sursa pieselor (sursa anterioara fiind Rusia, care a impus embargo) si nici volumul realizabil, ministrul apararii georgian anuntand in 2020 intentia de a oferi modernizarea si revitalizarea si pentru export, nu doar pentru piata interna.

Anuntul georgienilor face referire si la reluarea productiei, fiind vorba de structuri noi, desi e putin probabil ca industria georgiana sa mai poata produce cap-coada un Su-25.

SU-25 partial asamblat

Este cunoscut ca in uzinele georgiene se afla vreo 5 duzini de structuri nefinalizate de SU-25, de la sfarsitul perioadei sovietice, deci e posibil ca primele loturi de productie limitata sa se bazeze pe acestea. Aviatia georgiana inca detine 12  aeronave SU-25, sase in varianta KM Skorpion modernizata cu israelienii de la Elbit si 6 UB-uri. In ultimii trei ani se pare ca nici unul nu a mai fost capabil de zboruri.

SU-25 si MI-24 georgiene

Alaturi de Su-25, in programul de modernizare sunt incluse si elicopterele MI-24: 2 MI-24V si 3 MI-24P. Pana in 2022 este prevazuta si revitalizarea flotei de 5 aparate L-39C Albatros, 2 fiind deja in curs de reparatii, MI-8T (inventar de 21) si UH-1 Iroquis (inventar de 13).

Sa ne reamintim si de Su-28, varianta „pura” de antrenament a Su-25

Pe viitor, forta aeriana georgiana intentioneaza a se dota cu UAV/UCAV, care vor opera in paralel cu elicopterele.

Marius Zgureanu

 

Citeste si:

Su-25-ng-georgian

Rumaniamilitary.ro/rusii-lanseaza-modernizarea-su-25-sm3

 

Surse:

Altair.com.pl/news/view?news_id=32949

Repair and modernisation of Su-25s and… – Scramble Magazine | Facebook

Georgia Is Rebuilding Its Air Force – Jamestown

Georgia announced the restart of production of the Su-25 (scramble.nl)

Georgia’s first refurbished Su-25UB takes flight (key.aero)

59 de comentarii:

  1. Salut. Cred ca mai bine cumparau un Avion nou ex. M 346.

    • ala e altceva, si e doar disponibil de pe raft, fiind si scump.
      Su-25 este gestionabil si fabricabil in industria lor, mai ieftin, inclusiv de intretinut, mai robust.
      Su-25 a avut si o versiune trainer, extrem de interesanta:
      https://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-28

      1
      • Gogu de la Stână

        Marius – overall este doar o vechitura upgradata:

        Subsonic, 250 lovituri de tun, manevrabilitate asa-si-asa, raza mica de acțiune, avionica deja depășită si după upgrade, piese de schimb tot din vechituri. Aliajele îmbătrânesc și dacă stau degeaba.

        Fac și ei cum facem și noi – mai peticesc pe ici pe colo sa zică și ei ca au aviație.

        4
        • Subsonic – asa si trebuie sa fie pentru atac la sol, si foarte manevrabil
          Tun – utilizabil doar pentru lupta de aproape, cand ai epuizat restul optiunilor. Nici A-10 nu mai face in mediu modern sarje cu tunul de bord.
          Io zic ca e destul de manevrabil, versiunea neblindata SU-28 pretandu-se la acrobatii
          Unii folosesc avionul mai mult de 30 de ani, fara probleme… deci alea care au zacut fara sa miste, nu cred ca au probleme structurale.
          Raza de actiune de lupta cu munitii si 2 rezervoare e de 750km, eu zic ca suficienta.
          Avionica poate fi modernizata substantial de Elbit.
          Ideea era ca georgienii sa gaseasca surse noi de aprovizionare cu piese de schimb… si se pare ca cel putin partial au reusit.

          6
      • Eu ma refeream ca e inutil sa incerci sa aduci o vechitura la standar de 2021,cred ca e mai bine sa faci un efort cumperi 14 M 346,incepi pregatirea pilotilor pe o aeronava noua dupa care daca te tine carca te uiti dupa ceva cu care sa poti infrunta aviatia muscaleasca,tu de asa ceva ai nevoie ca doar ivani iti sunt vecini si nu San Marino.

        • M346 nu e avion de atac la sol, sa nu mai amestecam de toate in ciorba. Dar na, daca unii au o fixatie, sa isi cumpere.
          SU-25 este special conceput pentru ceva anume, ca si A-10 dealtfel.

          10
          • Stiu ca M 346 nu e avion dedicat pentru atac la sol si nu am o fixatie pentru acest avion,ce a ce vroiam sa spun e ca si cu un avion ca S 25 nu reusesti sa faci mare lucru daca ai intentia sa te iei in coarne ca ivanii,o tara seriosa si cu vecini hapsani trebuie sa aiba alta viziune,spre avioane noi care sa-ti dea autoritate si respect,eu am spus ca m-346 il folosesti pentru ati pregati piloti spre viitor dupa care te uiti spre un avion multirol.

            • M346 nu e nici el supersonic, in schimb e un trainer destul de pretentios de scump. In aer/aer nici M346 nu are sanse impotriva aiatiei ruse, avand doar arme cu raza scurta. Pentru atac la sol e mult sub su25.
              Daca e doar pentru format piloti, au L39 care e arhisuficient si modernizabil. Sau niste Pilatus.
              Nu cred sa aibe intentii de multirol supersonic, ca in fortaj risca sa iasa din propriul spatiu aerian in 10 minute. Cel mult o mana de Gripen, daca in viitor ii dau banii afara din casa.
              Vor drone, probabil si pentru aer/aer

              5
  2. Povesti. Motoarele Tumanski nu mai sunt produse de 30 de ani.

    Georgienii nu mai au competenta (tot de 30 de ani nu au mai fabricat un avion nou) si nici banii.

    3
    • Gogu de la Stână

      Deah …. groaznic sa n-ai aviatie. Sa mai discutat de o mie de ori asta dar oare pe unde este echilbrul între: ne apara alții și sa avem și noi acolo ceva ?

      Și incep cu coada – acel „ceva” dacă nu e si calitativ și cantitativ degeaba e … aici în coasta Rusiei.

      Iar la chestia cu ” ne apara alții ” – oare pana unde si în ce condiții sunt dispuși sa intervină o USA o Franta sau UK pentru noi dacă se îngroașă gluma?

      E clar ca pentru Romania o aviatie bine pusa la punct înseamnă cel puțin 70-80 de fightere gen Rafale sau F-18 basca cel puțin 30-40 baterii anti-aeriene – dar per total asa ceva inseamna cel puțin 35-38 miliarde de euro.

      Nu știu de ce dar cred ca acum stam mai rău decât la 22 Iunie 1941 si nici speranțe nu sunt de mai bine. Covid-ul ne-a terminat de tot.

      By the way – Boris a zis ca vrea sa mărească cu 40 % arsenalul nuclear al UK. De ce oare?

      5
      • „Boris a zis ca vrea sa mărească cu 40 % arsenalul nuclear al UK. De ce oare?”
        ca sa-l aduca de la stadiul de penibil la stadiul de „subtire”. Se pare ca din arsenalul lor nuclaer doar un Vanguard cu ale sale Tridenturi este necunoscut ca locatie, el patruland mereu.

        2
      • Nu stiu cum ai calculat necesarul, iti dau un hint. Cand faci un calcul de asta, ia in considerare urmatoarele: controlul spatiului aerian, suprematie aeriana, zona de interdictie aeriana. Par la fel conceptele, doar ca sunt 3 elemente distincte in razboiul modern. Cand ai evaluarea exacta a amenintarii si planul facut de contracarare, faci necesarul tinand cont de elementele astea trei si de doctrina. Iti ies mii de variante de dotare, nu una. Si da, daca e sa o luam simplist, nu iti ajung niciodata avioanele sau AA-ul, mereu mai trebuie ceva. Mai ales in coasta ursului, care nu pare a se potoli deloc, ba dimpotriva.Daca e sa ma intrebi pe mine, as vedea defensiva in adancime, dar…cum sa aperi balticele, de exemplu, din Polonia? Cam astea sunt distantele pe hartile strategice actuale, deci….

        1
    • Probabil mai gasesti Tumansky r-13 sh la fosti utilizatori de mig21

    • Pentru Tumansky, ar putea sa ajute ucrainenii, astia le au cu motoarele.
      Motorul e un derivat fara postcombustie a celui de MIG-21… deci si Aerostar au competente de intretinere.
      Iar despre avionica Elbit… practic avem niste bile sa operam si intretinem asa ceva 🙂

      1
  3. Au inca celule ce pot fi completate si folosite 2 duzini.
    Daca fac treba cu ELBIT pot sa le faca la nivel vestic.
    Plus ca dau de munca la industria mica dar proprie.
    M346 e prea scump pentru ei …

    Si la noi daca ar vrea se poate la Craiova. UN

    2
  4. Bun. O tara destul de saraca cauta sa-si aduca tehnica militara cat de cat mai aproape de zilele noastre. Ce putem vinde? IAR-99 SuperSoim, elicoptere franco-romanesti, Dacia Duster Army :))

    3
  5. ce dracu fac astia cu su-25 ? pe cine vor sa bombardeze?
    ei au nevoie de avion de suprematie aeriana nu de bombardier
    inteleg cai mai ieftin ca un f16 dar efectiv nu are valoare combativa
    o sal tina la sol in caz de tavaleala ca si armenii

    3
    • se numeste sprijin la sol. Actualizat cu electronica si sisteme de arme israeliene (Elbit), are o avionica similara cu MIG-21 LancerA.
      Posibil ca protectia aeriana sa o realizeze altfel, nu au un teritoriu/spatiu aerian prea mare, ar putea fi aparat cu diverse solutii.

      7
      • intre armeni si azeri su 25 a fost inutil. in ucraina su 25 iar inutil.
        ar trebuie sa fie o lectie pentru cei ce vor sa traga de fiare antice si modernizari fara rost.

        nu mai pot supravietui in era asta nici macar in fata unor sam-uri vechi de razboi rece.

        ca sa faci cas cu un avion lent ca su25 ai nevoie de suprematie aeriana si de sead.
        un avion gandit intr-o complet alta era unde amenintarile sol aer erau limitate si de obicei fixe

        2
        • Ce nivel de modernizare aveau su25 armene?

          • ce modernizare iti trebuie sa dai drumu la niste bombe ? pana si iar 93 putea sa arunce 2 bombe

            • e vorba de senzori si contramasuri, in primul rand, si apoi da, bombe ghidate, in al doilea rand. Si apoi rachete ar-aer in al treilea rand, pentru autoaparare.

              • Nu doar de rachete ghidate, poate sa fie vorba inclusiv de navigatie, calculator balistic, samd. E suficient de uitat pe simulatoare sau pe youtube ce procedura aveai ca sa pornesti un Tu-154 de exemplu si ce procedura ai pt. un Airbus-320. Sau ce diferenta e intre a lansa bombe cu un F-4 Phantom vs un F-15E. Acum vreo cativa ani la un BIAS un pilot de Eurofighter imi povestea ca la Tornado F.3 era o filozofie intreaga sa interceptezi un avion, totul se facea manual sau doar semi-automat pt. calcularea cursurilor, ajustarea vitezei, samd.
                La Eurofighter are un pointer cu care marcheaza pe radar tinta care trebuie interceptata si se ocupa avionul de tot. Si la Su-25 daca ai aparatura moderna, avionul te duce in sectorul unde e nevoie de tine, iti face tot felul de calcule cu balistica,etc, iar tu ca pilot poti sa te ocupi de situational awareness, sa te uiti dupa tinte, dupa
                aparare A-A, samd.

                1
              • „Si apoi rachete ar-aer in al treilea rand, pentru autoaparare.”
                su 25 nu are radar de bord sa gaseasca alte avione in cer
                cum tragi cu rachete aer aer?
                de aia ii zice avion pt suport la sol

              • bravo lor ca incearca sasi ajute industria militara totusi

              • asa cum insistai si la mig 21. ti-a mai zis sharky prea multa inginereala strica.

                au valoare militara pe hartie. in realitate sunt depasite de vremuri. ai avioane doar sa ai avioane in caz de conflict fie le ti la sol fie la moarte.
                cum s-a intamplat in mai toate conflictele recente.

                zi un razboi din 90 incoa in care su25 a facut ceva? si a participat la cateva.
                pana si in cecenia au fost pierderi de su25 si ceceni nu avea mare scofala de aparare aa si alea erau cele mai modernizate su25 versiunea rusa nu de export

              • The Russian news agency TASS quoted Russia’s defence ministry as saying a Russian Su-25 warplane was brought down in Syria’s Idlib province on Saturday, and the pilot was killed during „a fight” after ejecting by parachute. The defence ministry said that the aircraft was downed by a portable surface-to-air missile.

                https://www.cbc.ca/news/world/russian-warplane-shot-down-syria-pilot-killed-1.4518395

                un amarat de manpad l-a dat jos.

          • si daca ii modernizat nu pica din cer la fel ca ala nemodernizat sau ce vrei sa spui?

    • exact asta ma gandeam si eu

      1
  6. Pentru atac la sol este net superior Mig – ului 21 Lancer A daca va fi echipat cu avionica similara si arme Israeliene (protectie, putere de incasare si manevrabilitate deosebite) . Sunt de felicitat ca incearca ceva. Noi macar sa demaram modernizarea IAR 99 Soim pentru aviatia noastra militara.

    8
  7. Dacă pe fișa postului scrie ground attack asta nu înseamnă că nu poți pune pe piloni și altceva. Containere de război electronic și faci grawleru săracului, gatlinguri 7.62 anti drone, bombe antisubmarin, chiar și amraamuri, un Poseidon să ai să le dirijeze, adică de ce supertucano ar avea viitor și ăsta nu, caftul global e pe vine și orice e bun, doar să știi să te gospodărești.

    5
  8. Parca sunt Romania anilor ’90 cand am modernizat si noi MIG-ul 21. Tot cu israelienii.
    Modernizeaza ce au si, ca si noi atunci, au cam rupt-o cu rusii. Dar ar cam avea nevoie de un multirol gen F-16.

    Saraci, cu o perspectiva pentru NATO, dar cu sanse mult mai mici decat am avut noi in anii aia (Abhazia, Osetia). Singura lor sansa sunt americanii. Mare pacat! Spun asta pentru ca am vizitat Georgia acu’ cativa ani, mi-a placut mult, dar m-am simtit acolo ca la sfarsitul anilor ’90, inceputul anilor ’00 in Romania. Tara-i foarte faina, vinul bun, mancarea excelenta si o istorie interesanta.

    7
    • vor folosi drone in curand, SU-25 e stop-gap. Dar cu dronele si munitiile inteligente cu raza extinsa, s-ar putea sa fie inca interesant inca 20 de ani de acum incolo.
      Nu cred sa isi ia prea curand multirol supersonic, iar de o sa fie, vor fi numar extrem de mic. Nu renteaza.

      1
      • Sunt inca destule misiuni pe care nu le poti indeplini cu o drona. Cum ar fi, de exemplu, interceptia unui avion de linie civil care nu mai raspunde la apel. Folosesc Su-25 ca nu au altceva si nici fonduri. Dar sunt si optiuni SH, F-16, Gripen C/D. Dat fiind ca legatura cu rusii s-a rupt. Sau un FA-50 cu care pot desfasura destul de multe misiuni si mai e si supersonic.
        Dronele sunt departe de panaceul universal pe care-l crede lumea.

        5
    • Gogu de la Stână

      @Nicolae – e un talmes-balmes in Caucaz-ul ala. Pe 3 lulele suprafata de pamint s-au format atitea popoare atit de diferite între ele și mai ales ne-inrudite = Ossetini, Abkhazi, Georgieni, Armeni, Ceceni, Azeri etc etc. Si toți stau pe un butoi de pulbere pentru ca aceasi bucata de pamint in istorie sa tot „plimbat” de la un popor la altul. Cei mai „îndreptățiți ” sa ceara pamintul „lor” par a fi Georgienii si Armenii. Situația e complicată si pentru ca Turcia mai baga bățul prin gard din cind in cind. Cei mai mari pierzători in mod clar sunt Armenii care cu un ochi la slănină (NATO) își mai aduc si ei aminte asa ca sunt și creștini și se duc sa plângă si pe umerii rușilor. Asta evident cind sunt la înghesuială.

      NU cred ca vreodată NATO va primi o tara din Caucaz. Cu Turcia membra avantajele geo-strategice sunt neglijabile. A încercat ceva cindva Madam Rice de era sa se termine cu o invazie „sovietica” pe cale larga.

      Si ca sa ma întorc la Su-25 eu mi-as dori „macar” o escadrila de 24 de Rafale. Frumos avion … dar scump …. scump de te ia ameteala …. cu tot cu muniție, antrenament, mentenanță etc trece de 7,4 miliarde de euro toată povestea.

      • Gogu de la Stână

        Erata – calculele sunt pentru 2 escadrile . Sorry! Prețul pentru o escadrila plus restul este în jur de 2,7 miliarde de euro după umilele mele calcule. Adica … enorm!

  9. Un avion bun de atac la sol si destul de bine protejat, cândva era mândria armiei CCCP cu care se pregătea la o adică sa ,,are “ ogoarele Occidentului, azi probabil i-si va retrăi o a doua tinerețe cu ajutorul evreilor, interesant ar fi dacă ar revita mai multe celule pt a scade costul Per aparat, oare bulgarii mai au in stocare așa ceva?

    Stau si ma gândesc , oare subsonicele astea gen su25, iar 99 nu se pretează pt UCAV-uri?

    2
  10. Poate ar trebui sa ne gandim si noi sa luam 1-2 escadrile de A-10.
    Scos tunul de bord si transformat avionul in weapon truck, pentru misiuni aer-aer, sa primeasca informatii de la F35 sau F16 care sa-i desemneze tintele iar el sa stea in spate si sa traga cu AMRAAM.
    Ar trebui sa poata integra pilonii de acrosaj folositi pe F15 EX si sa ia un numar cel putin egal de rachete aer-aer.
    Sau integrat pe el JSM, pilonii de acrosaj ii permit sa ia undeva la 6 rachete fara sa transpire. La fel, primit parametrii tintei de la P8 sau drona sau F15 sau F35 si lansat salva de rachete antinava, de la o distanta suficient de mare incat sa nu poata fi lovit de apararea antiaeriana de la bordul navei adverse.
    Cand se va mai coace tehnologia, instalat sistem laser in bot, in locul tunului, pentru combaterea dronelor, cel putin.

    3
    • Iti recomand un Boeing P-8/737. Cel putin asta poate fi exportat.

      http://www.b737.org.uk/mma.htm

      2
      • Nu ca n-ar fi fain dar nu ne tine buzunarul. Se duce spre suta de milioane bucata.
        La A-10, chiar daca nu au exportat pana acum, nu le vor tine indefinit in serviciu si la un moment dat vor fi disponibile, la preturi mult mai mici.
        In plus, A-10 decoleaza de pe te miri unde, spre deosebire de P2 care are nevoie de pista de decolare pe care poti sa o pierzi rapid in caz de bubuiala.

    • A10, daca ar fi sa ni se vanda vreodata, va fi stop gap si il vom folosi asa cum e.

      La 2 duzini sau 3, nu merita modificari semnificative, in afara de upgrade de avionica, cu integrarea de noi contramasuri, noi sisteme de arme si containere pe piloni.Ceva, Elbit style…

      Teoretic, am avea sanse mai mari sa cumparam de la georgieni su25, modernizat cu Elbit, iar instalarea avionicii sa se faca la noi cu pachete modernizate retrase de pe lancer cu resursa epuizata.Intretinerea motorului, similar cu al MIG21, la Aerostar.Pentru restul componentelor specifice, cautat variante cu georgienii si ucrainenii.

  11. Eu zic ca 50% mai bine decat nimic.Bravo georgienilor ca incearca sa salveze ceva din industria lor.

    Referindu-se la cei 2 vânători de care improvizaţi din
    carele T.60 şi R.2, Lt.Colonel Ventz a spus: 50% sunt mai bune
    decât nimic”.
    https://www.worldwar2.ro/documents/maresal.pdf

    Si daca ucrainienii au fost in stare sa vanda crapaturile astea la irakieni, poate gasesc si georgienii pe cineva sa le cumpere avioanele.
    https://www.rumaniamilitary.ro/tab-ul-cu-termopane#prettyPhoto%5B76854%5D/1/
    https://www.rumaniamilitary.ro/tab-ul-cu-termopane

    2
  12. Avionul este in regula, problema este daca giorgieni mai au capacitatea tehnica si financiara de a rezolva problema cum spunea si MIrceaS

  13. Senator McCain despre inlocuirea A-10 cu B-1 bomber in CAS
    ‘don’t insult my intelligence!”
    https://www.youtube.com/watch?v=_up7IHd3LDs

    1
    • Insulta sau nu B-1 este platforma principala pentru CAS la ora actuala; cel putin in aria de responsabilitate a USCENTCOM. Iar asta se intimpla de ani de zile.

      1
  14. Zboară?
    Îl fac la ei in curte?
    E folosit incă de „glorioasa” armată roșie?
    S-a intors din teatre de razboi?
    Raspunsurile par să fie pozitive.

    3
  15. https://youtu.be/JQRtXkpmqLU
    Asa e o confruntare su 25 – Shilka ?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *