Noul F-16 Viper

OK F-16 V de la Viper!  Cei de la Lockheed Martin spun ca aceasta varianta va fi o noua platforma pentru viitoare dezvoltari a F-16 si ca nu include F-16 Block 60, de asemenea  este diferit de varianta oferita Indiei (F-16IN “Super Viper”) in recenta competitie MMRCA, castigate de Rafale.

F-16 Block 60 apartinand UAE, singurul client de pana acum

In linii mari LM –ul bate modena pe interoperabilitate cu variantele F-16 mai vechi, ofera radar AESA si rezervoare conforme, modernizari si upgrad-ari ale avionicii, inclusive modificari in cockpit.

Daca F-16 Viper este un avion mai bun dacat variant block 60, nu putem sa stim, si nici daca modificarile aduse Viper-ului sunt mai extinse, dacat cele aduse F-16 50/52 pentru al transforma in Block 60.

La vremea aparitiei sale Block 60 a fost un mare pas inainte si contine un pachet foarte extins de update-ari si modernizari, fata de variant clasica 50/52.

Astfel F-16 Block 60 beneficieaza de radar AESA AN/APG-80 „Agile Beam Radar”, de transmiterea informatiei prin fibra optica.

LM a montat in noua varianta AN/ASQ-28 IFTS, (Internal FLIR and Targeting System), renuntand la pod-ul montat in exteriorul avionului, capabilitati extinse de bruiaj (ALQ-165, Airborne Self-Protection Jammer (ASPJ) si capacitate de atac la sol sporita si folosirea a unei varietati foarte mari de arme.

Asadar noul F-16V este o varianta, care cel mai probabil include lectii invatate de Lockcheed Martin in urma dezvoltarii ambelor variante; F-16 block 60 si F-16IN Super Viper. Daca noul membru al familiei este/va fi, un integrator al celor mai noi ideei dezvoltate de americani si daca va fi ceva intradevar nou, daca se va bucura de atentia clientilor si chiar se va vinde, timpul o va spune.

Cel putin deocamdata varianta Block 60 nu a avut asa mare succes, fiind in acest moment doar in dotarea Emiratelor Arabe Unite. Iar pretul este unul prohibitiv!

Arata acest nou proiect, cat o fi el de nou pana la urma, o doza de teama la LM?!

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=1GIhJe1ZbR0&w=560&h=315]

Noul F-16 V, la Singapore Air Show

 

 

Surse: defensenews ; www.f-16.net

 

 

20 de comentarii:

  1. Americanii incearca sa isi pastreze linia de productie pentru F16(poate ca iau in calcul esecul proiectului F35 ) asa ca , datorita competitiei cu Gripen NG, Rafale, EF, si aparatele rusesti, incearca sa vina pe piata cu un produs cosmetizat, care sa poata concura , cel putin la nivelul avionicii, cu acestia.Poate ca pe acest aparat(daca va fi produs)va fi montat si motorul de pe F35.

  2. motorul acela e prea mare ptr f16.imi dau si eu cu parerea.e bun acela de pe block60 care are 145 kn.iar la dezvoltarea lui au participat si arabii cu vreo 2 mil bune,si banuiesc ca au intaietate.a fost mai mult o cosmetizare ceruta de ei exclusiv.sau o colaborare in stilul f2-ului japonez.

  3. Ma intreb daca vor pastra sistemul de alimentare probe-and-drogue pe conformal fuel tanks ca in varianta pt. India…

  4. Ar fi ok daca ar fi modificata priza de aer a aparatului F16, pentru a se evita aspirarea eventualelor impuritati aflate pe pista de zbor.

    • Si totusi!
      Cat de susceptibil este F-16-le la aceasta problema? Aveti date concrete (adica accidente produse)?
      Intreb asta pentru ca daca ne uitam la el, roata din fata este in spatele admisiei si _nu_ poate sa arunce nimic inauntru. Pentru comparatie, alte aparate (MiG 29, EF, sigur si altele) au roata in fata admisiei si nu am auzit de accidente (cel putin, nu frecvente) din cauza asta.

      *din cate stiu, faimoasele admisii dorsale au fost elminate de pe cele mai recente MiG 29, ramanand doar ceva grilaje de protectie in admisii

  5. Zboara, puiule, zboara!

    Apropos ati vazut ca in primele imagini video, in spatele prezentatoarei se afla macheta unui F16 alaturi de cea a unui KAI T-50?

    Le fac marketing impreuna.

    Pe F16 s-ar putea renunta la priza aia mare si joasa de aer in schimbul a 2 mai mici, sub aripi, ca la modelul AIDC Ching-Kuo, sau macar de s-ar inlocui priza cu cea de F35, testata initial pe F16.

    Ar fi fost frumos sa se introduca aripa delta, asa cum se spune ca era initial proiectul BL60… dar probabil nu renteaza, deoarece pierd multe piese comune pentru aripi fata de modelele anterioare, care nu vor mai putea fi aduse complet la noul standard.

    Motorul de 145 kn este suficient, comparat cu 80 de kn ai Gripen, desi daca tot vor ceva cu adevarat nou, ar fi trebuit intr-adevar sa introduca un motor mai puternic sau capabil de supercroaziera… ca sa nu mai vorbesc de tractiune vectoriala…

    Mai vedem ce se mai anunta…

  6. Iata cine ar trebui sa fie responsabili de offset Agenţia de Compensare pentru Achiziţii de Tehnică Specială.:

    http://www.acats.gov.ro/index.html

    Iata si fazele pentru compensatii:
    http://www.acats.gov.ro/html/ro/a_derulare.html

    E ciudat ca mai intai se semneaza contractul de achizitie…

  7. Uitati de varianta XL. Aripa delta nu este asa de buna cum se crede.Ar fi total inutila folosirea ei cat si deranjul prea mare.Vrei manevrabilitate fara limite, atunci iei motor cu tractiune vectoriala e simplu.

    • eu nu vorbeam de aripa delta doar din punctul de vedere al manevrabilitatii, ci si al stabilitatii la viteze supersonice, al razei de actiune marite cu 1/2, al capacitatii aproape duble de stocare de combustibil si portantei ce dubleaza „payload”-ul.

  8. La cat cara f-16 ma indoiesc ca ar mai putea fi inghesuit ceva, indiferent de aripa pe care o are. Iar chestia ca la viteze supersonice este mai stabil, ei bine nu cred asta. Daca e mai stabil e din cauza unor computere de bord, in niciun caz datorita aripii delta.

    • Chestia asta cu „nu cred” mai bine ai lasa-o deoparte si ai consulta concluziile programului F16 XL, pe wiki sau unde vrei tu!

      Eu ti-am citat din concluzii. Uita-te la foto cu F16 XL umplut cu bombe si vei vedea ca se pot inca inghesui multe! Apoi, poti avea si piloni de sarcina mai mare, acolo unde structura de rezistenta o permite (de obicei pe fuselaj si la incastrarea aripilor)…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *