ORDONANȚA MILITARĂ nr. 4 din 29.03.2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19

Având în vedere dispozițiile art. 24 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 22 din 21 ianuarie 1999, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 453/2004, cu modificările și completările ulterioare,

Ținând seama de evaluarea realizată de Comitetul Național pentru Situații Speciale de Urgență, aprobată prin Hotărârea nr. 15 din 29.03.2020,

În temeiul art. 4 alin. (2) și (4) din Decretul Președintelui României nr.195/2020 privind instituirea stării de urgență la nivel național, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 212 din 16 martie 2020, al pct.1 și 3 din anexa nr. 2 la același decret și al art. 20 lit. n) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.1/1999, cu modificările și completările ulterioare,

Ministrul afacerilor interne emite următoarea

Ordonanță militară

Art.1 – (1) Circulația persoanelor care au împlinit vârsta de 65 de ani, în exteriorul locuinței/gospodăriei, este permisă și în afara intervalului orar 11.00-13.00 dacă aceasta se face pentru rezolvarea problemelor de natură medicală, precum tratamentele oncologice planificate, dializă etc. folosind mijloacele proprii de deplasare sau ale familiei/susținătorilor sau, după caz, mijloacele de transport sanitar special destinat.

(2) Pentru verificarea motivului deplasării în situațiile prevăzute la alin. (1) se prezintă o declarație pe propria răspundere completată în prealabil, care trebuie să cuprindă numele și prenumele, data nașterii, adresa locuinței, motivul și locul deplasării, data și semnătura.

(3) Circulația persoanelor prevăzute la alin.(1), în afara locuinței/gospodăriei, este permisă și în intervalul orar 20.00 – 21.00, dacă aceasta se face pentru a asigura nevoile animalelor de companie/domestice doar în proximitatea locuinței/gospodăriei. Declarația pentru acest interval orar nu este necesară atunci când deplasarea se face în acest scop.

(4) Măsurile se aplică începând cu data publicării prezentei ordonanțe militare în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art.2 – (1) Operatorii economici care comercializează alimente și produse de strictă necesitate și care își desfășoară activitatea în condițiile dispuse prin ordonanțe militare în perioada stării de urgență își vor organiza programul de lucru pentru a facilita și a asigura, cu prioritate, accesul persoanelor de peste 65 de ani în intervalul orar 11.00-13.00, limitând, în acest interval, accesul persoanelor din alte categorii de vârstă.

(2) Măsura se aplică începând cu data de 30 martie 2020.

Art.3 – (1) Persoanele care părăsesc locul în care au fost carantinate, fără aprobarea autorităților competente, vor fi sancționate contravențional conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență, cu modificările și completările ulterioare, și vor fi obligate să reia ciclul de 14 zile de carantinare, suportând cheltuielile efectuate cu carantinarea lor.

(2) Persoanele care nu respectă condițiile izolării la domiciliu și sunt identificate în afara spațiului de izolare, vor fi sancționate contravențional conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr.1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență, cu modificările și completările ulterioare, și vor fi obligate să intre în carantină 14 zile, suportând cheltuielile efectuate cu carantinarea lor.

(3) Măsurile se aplică începând cu data publicării prezentei ordonanțe militare în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art.4 – (1) La intrarea în țară, pentru protejarea propriilor familii, conducătorii autovehiculelor de transport marfă cu capacitatea maximă autorizată mai mare de 2,4 tone optează pentru carantinare/izolare, dar nu mai mult de 14 zile, în perioada dintre curse, pentru una dintre următoarele modalități de protecție împotriva răspândirii COVID-19:

  • a) carantinarea în spații puse la dispoziție de către angajator;
  • b) izolarea la domiciliu împreună cu toate persoanele cu care locuiesc/se gospodăresc, sau singuri, în alt spațiu locativ disponibil;
  • c) carantinarea la cerere, în spațiile puse la dispoziție de autoritățile administrației publice, cu suportarea cheltuielilor aferente carantinării.

(2) Opțiunea pentru una dintre modalitățile prevăzute la alin. (1) se materializează prin completarea, de către conducătorii autovehiculelor de transport marfă cu capacitatea maximă autorizată mai mare de 2,4 tone, a unei declarații pe propria răspundere prin care își asumă una dintre cele 3 variante de carantinare/izolare.

(3) Prevederile alin. (1) și (2) se aplică în mod corespunzător și piloților de aeronave și personalului navigant.

(4) Măsura se aplică începând cu data de 31 martie 2020.

Art.5 – (1) Se instituie, pentru o perioadă stabilită de angajator, măsuri de izolare preventivă la locul de muncă sau în zone special dedicate în care nu au acces persoane din exterior, pentru personalul care ocupă funcții esențiale pentru asigurarea funcționării producției, transportului și distribuției energiei electrice și gazelor naturale, a activităților de întreținere și mentenanță a echipamentelor și instalațiilor specifice, precum și a celorlalte activități de aprovizionare, respectiv, extracție, producție și procesare a resurselor și materiilor prime și/sau semiprocesate energetice necesare funcționării corespunzătoare Sistemului Energetic Național în concordanță cu prevederile Planurilor proprii de continuitate a activităților de bază în cazul instituirii stării de urgență pe teritoriul României.

(2) Refuzul izolării preventive de către personalul prevăzut la alin.(1) atrage răspunderea disciplinară, civilă, contravențională sau penală, după caz.

(3) Măsura se aplică începând cu data de 31 martie 2020, ora 12.00.

Art.6 – (1) Autoritățile administrației publice locale vor asigura montarea de dispozitive cu soluții dezinfectante la toate intrările blocurilor de locuințe situate pe raza unității administrativ-teritoriale și vor dezinfecta periodic lifturile, casa scărilor și alte spații comune.

(2) Măsura se aplică începând cu data de 31 martie 2020.

Art.7 – (1) Ministerele cu rețea sanitară proprie și autoritățile administrației publice locale care au în subordine sau în coordonare unități sanitare vor asigura la cerere spații hoteliere destinate repausului între ture sau gărzi personalului din sistemul public sanitar, în vederea prevenirii răspândirii virusului COVID-19 în rândul cadrelor medicale sau al familiilor acestora.

(2) Măsura se aplică începând cu data de 31 martie 2020.

Art.8 – (1) În perioada stării de urgență prețurile la energie electrică și termică, gaze naturale, alimentare cu apă, salubritate și carburanți nu pot fi majorate peste nivelul practicat la data emiterii prezentei ordonanțe militare, acestea putând fi doar diminuate în funcție de cerere și ofertă.

(2) Măsura se aplică începând cu data publicării prezentei ordonanțe militare în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art.9 – (1) În perioada în care este instituită starea de urgență, alertele sanitare, comunicatele, textele, materialele fotografice și audio-video cu mesaje de interes public care sprijină măsurile de prevenire a răspândirii COVID-19, guvernamentale și/sau sponsorizate de către operatorii economici publici sau privați, persoane fizice sau organizații neguvernamentale, vor fi mediatizate gratuit și se vor adăuga ca timp suplimentar spațiului alocat pentru publicitate.

(2) Difuzarea categoriilor de mesaje prevăzute la alin. (1) va fi solicitată radiodifuzorilor sau instituțiilor mass-media de către Grupul de comunicare strategică din cadrul Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență și se vor identifica în momentul difuzării cu mențiunea „Mesaj de utilitate publică.”

(3) Măsura se aplică începând cu data publicării prezentei ordonanțe militare în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art.10 – (1) Pe perioada stării de urgență se autorizează Centrul de Cercetări Științifice Medico-Militare, Centrul de Cercetare Științifică pentru Apărare CBRN1 și Ecologie, Agenția de Cercetare pentru Tehnică și Tehnologii Militare și Institutul Național de Cercetare Dezvoltare Medico-Militară „Cantacuzino” pentru avizarea/autorizarea materialelor, componentelor, echipamentelor și dispozitivelor medicale necesare pentru prevenirea și combaterea răspândirii, precum și pentru tratamentul infecției cu virusul SARS-CoV-2, respectiv a biocidelor.

(2) Măsura se aplică începând cu data publicării prezentei ordonanțe militare în Monitorul Oficial al României, Partea I. 5

Art.11 – (1) Transportul maritim și pe căile navigabile interioare, accesul navelor în porturile românești, precum și inspectarea și operarea navelor se desfășoară fără restricții, cu respectarea tuturor măsurilor de prevenire a infectării cu COVID- 19, impuse de Ministerul Sănătății.

(2) Se interzice accesul piloților la bordul navelor maritime și fluvio-maritime, sosite din zonele de risc roșu sau galbene, dacă nu dispun de echipamentul de protecție stabilit de Ministerul Sănătății.

(3) Măsura se aplică începând cu data publicării prezentei ordonanțe militare în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art.12 – (1) După alineatul (2) al articolului 3 din Ordonanța militară nr.2/2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID -19, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.232 din 21 martie 2020, se introduce un nou alineat, alin.(3), cu următorul cuprins: „(3) Interdicția privind circulația persoanelor într-un grup mai mare de 3 persoane se aplică exclusiv circulației pietonale.”

Art.13 – (1) Sunt abilitate să asigure aplicarea și respectarea prevederilor prezentei ordonanțe militare:

  • a) Poliția Română, Jandarmeria Română și poliția locală, pentru măsurile prevăzute la art.1;
  • b) Poliția Română, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului și poliția locală, pentru măsura prevăzută la art.2;
  • c) Poliția Română, Poliția de Frontieră Română, Jandarmeria Română, poliția locală, direcțiile de sănătate publică și conducătorii autorităților administrației publice locale, pentru măsurile prevăzute la art.3 și 4;
  • d) Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, pentru măsura prevăzută la art.5;
  • e) Ministerul Sănătății și Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, pentru măsurile prevăzute la art.11.

(2) Nerespectarea măsurilor prevăzute la art.1-5 și art.11 atrage răspunderea disciplinară, civilă, contravențională sau penală, în conformitate cu prevederile art.27 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.1/1999, cu modificările și completările ulterioare.

(3) Personalul instituțiilor prevăzute la alin.(1) este împuternicit să constate contravenții și să aplice sancțiuni, în conformitate cu prevederile art.29 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.1/1999, cu modificările și completările ulterioare.

Art.14 – (1) Prezenta ordonanță militară se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(2) Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligația de a informa publicul, prin mesaje difuzate regulat, pentru cel puțin 2 zile de la data publicării, despre conținutul prezentei ordonanțe militare.

Ministrul Afacerilor Interne

Ion Marcel Vela

MAI , informații publice – utile

15 comentarii:

  1. Art.1 – (1) Circulația persoanelor care au împlinit vârsta de 65 de ani, în exteriorul locuinței/gospodăriei, este permisă și în afara intervalului orar 11.00-13.00 dacă aceasta se face pentru rezolvarea problemelor de natură medicală, precum tratamentele oncologice planificate, dializă etc. folosind mijloacele proprii de deplasare sau ale familiei/susținătorilor sau, după caz, mijloacele de transport sanitar special destinat.

    (2) Pentru verificarea motivului deplasării în situațiile prevăzute la alin. (1) se prezintă o declarație pe propria răspundere completată în prealabil, care trebuie să cuprindă numele și prenumele, data nașterii, adresa locuinței, motivul și locul deplasării, data și semnătura.

    (3) Circulația persoanelor prevăzute la alin.(1), în afara locuinței/gospodăriei, este permisă și în intervalul orar 20.00 – 21.00, dacă aceasta se face pentru a asigura nevoile animalelor de companie/domestice doar în proximitatea locuinței/gospodăriei. Declarația pentru acest interval orar nu este necesară atunci când deplasarea se face în acest scop.

    Art.2 – (1) Operatorii economici care comercializează alimente și produse de strictă necesitate și care își desfășoară activitatea în condițiile dispuse prin ordonanțe militare în perioada stării de urgență își vor organiza programul de lucru pentru a facilita și a asigura, cu prioritate, accesul persoanelor de peste 65 de ani în intervalul orar 11.00-13.00, limitând, în acest interval, accesul persoanelor din alte categorii de vârstă.

    • Art.4 – (1) La intrarea în țară, pentru protejarea propriilor familii, conducătorii autovehiculelor de transport marfă cu capacitatea maximă autorizată mai mare de 2,4 tone optează pentru carantinare/izolare, dar nu mai mult de 14 zile, în perioada dintre curse, pentru una dintre următoarele modalități de protecție împotriva răspândirii COVID-19…

      E vorba de MAXIM 14 zile (in cel mai rau caz):
      https://evz.ro/romania-in-scenariul-4-strigatul-disperat-al-transportatorilor-sa-se-clarifice-nu-la-televizor.html
      ”Poate să fie o zi, două zile, trei zile, nu 14 zile, așa cum s-a prezentat în mod eronat. În cuprinsul Ordonanței militare este o perioadă de maximum 14 zile, nu o perioadă de 14 zile. Șoferul, când se întoarce din cursă, poate să stea până pleacă din nou în cursă o perioadă de timp cât este necesar până la plecarea în cursa următoare, indiferent că e vorba de 24 de ore, de 48 de ore sau de cât stă până la plecarea în cursă”, a explicat premierul Ludovic Orban.”

      1
  2. Buna ziua. Cu riscul de a repeta o intrebare pusa si de altii : de unde am putea afla o estimare a procentului numarului zilnic nou de infectari provenit din cei aflati in carantina (si/sau din cei aflati in autoizolare) raportat la infectarile directe?

    La articolul 5 aliniatul 2 :
    (2) ” Refuzul izolării preventive de către personalul prevăzut la alin.(1) atrage răspunderea disciplinară, civilă, contravențională sau penală, după caz.”

    Asta se aplica si la cele spuse de Arafat, conform caruia medicii infectati cu forme usoare vor putea trata infectiile ?!!?

    Pe de alta parte, care vor fi criteriile de detasare a personalului medical din unele spitale la cele din „linia zero ” a epidemiei ?
    Cum spuneau unii comentatori in emisiunea lui Catalin Striblea de azi, de la „Europa FM”, pe ce criterii vor fi alesi „carne de tun” medicii detasati ? Alti comentatori, putin cinici, spuneau ca „dom’le, daca s-au complacut in mizeria lipsei de echipamente atatia ani de zile acum sa taca din gura medicii”…
    Acum se va vedea cine va avea „cojones”,sa se solidarizeze cu medicii de la Mioveni…

    1
    • Nu exista publice informatii de genul acesta. Si daca ar fi sa imi dau cu parerea, nu exista nici privat la decidenti. La nivelul institutiilor se vede acum incompetenta: cei care ar trebui sa stie sa faca asemenea analize sau sint pasta (prosti gramada cu diplome universitaare si de doctorat adica) sau nu au datele la dispozitie, pentru ca nu exista o infrastructura care sa functioneze in asemenea situatii. Companii de apartament si persoane fizice din Romania au in casa mai multa infrastructura IT (hardware si software) care sa se preteze la asemenea scenarii decit are statul. Cum se va rezolva problema? Va trece, cum au trecut si Colectiv, 10 august, Caracal.

      Articolul ala din ordonanta si suportul acordat de stat medicilor alaturi de metodele de a ii convinge ma duc cu gandul la armata rosie si soldatii care primeau doi o arma, in spatele lor fiind ‘reprezentantii’ NKVD pentru a ii convinge sa apere mama Rusie.

      In stare de urgenta te poti solidariza doar pe Facebook, pe mail, in scrisori cu cuvinte grele. Asta daca nu a fost taiat accesul. Sint singurele cojones pe care le ai la dispozitie.

      3
    • Wiki?
      Google: „coronavirus – insert country name”

      • Ce intreba George era despre o statistica referitoare la cei in carantina, contactele lor, cei infectati de ei si cei infectati de ei sunt ce procent din total. Asemenea cifre nu exista; au existat in primele doua saptamani pentru a colecta date referitoare la transmitere, pana pe la 500 de cazuri.

        Deja nici acel numar total de 2000 nu mai e relevant. Pentru ca sunt cazuri cunoscute, in nici in caz un recensamant al lor.

  3. cum era aia cu eroii din prima linie din spitale?!
    romanul la greuca intodeuna ramane singur,statul isi da demisia….dar trece si nebunia asta.

  4. Autoritatile au la dispozitie mai putin de 5 luni pentru a lupta cu succes contra coronavirusului. Daca pana pe 23 August nu castigam, intoarcem armele si luptam pentru coronavirus…

    3
  5. Capătu satului

    Situatia este gestionată prost
    Testarea se face si mai prost
    Demisia ministrului sănătății este apa se ploaie

    Ceseateu, serviciile, ministresu de intern si ala de sanatate au facut prea putin si prea târziu

    Am inteles ca la ministresu de intern lucrurile se decanteaza in puterea nopti
    Asa ca, in mod normal, toate conferințele, ordonanțele militare etc nu se pot face decat tarziu in noapte
    O fi poate de la ordinu ala cu imnu care trebuie cântat la ora 21,00
    Noaptea este un sfetnic bun sau poate cel mai bun
    Atuncea incepe de fapt activitatea ministerului
    Sau o fi de la lefurile mărite la demnitari si înalții functionari publici, marite de hotii de la pesede
    Sau o fi de la marirea sumelor de bani supte de partidele palavramentara din bugetul de stat ca subvenție

    Mai era unu, acum cativa ani, fost sef la penele care nu se trezea decat dupa amiaza, ala cu monstruasa coaliție cu pesede, care nu putea sa tina conferinta de presa decat dupa-amiaza, ca dimineata nu avea fler sau avea alte ocupatii de astea de somn

    Am aflat acuma seara ca inca nu s-a finalizat testarea personalului de la spitalu judetean Suceava
    In conditiile in care acolo este cel mai mare nr. de cadre medicale infectate

    In urma cu putin timp, aflam ca un senator pnl era infectat si binenteles ca efect al aflării ca este infectat au fost testați o grămadă de zerouri din palavrament, care oricum nu prea fac altceva decât legi proaste in favoarea hoților
    Pt personalu medical care a transportat senatoru penele nu era urgenta testarea
    Este adevarat pana la urma s-a facut testarea si la personalu medical care a fost in contact cu senatoru penele, dar după zerourile din palavrament

    Ala e lucrul bine facut
    Hotii cu drepturi

    Nu stiu ce este pana la urma cu rezerva aia de stat
    Unii zic ca este carne

    Păi normal ca măsti chirurgicale, manusi de unică folosință si alte chestii de astea medicale nu sunt necesare
    Dacă pleaca omu din lume macar sa fie satul de carne

    Saptamana trecuta zicea ministeru de sanatate ca mastile nu sunt obligatorii, decat daca esti bolnav sau intri in contact cu un potential bolnav sau intr-o zona cu potențiali bolnavi
    Chinezii si coreeni zic ca toți oamenii trebuie sa aibe masca si manusi si sa testezi intens
    La noi, in nici o farmacie nu mai sunt măsti, manusi, anumite medicamente, etc.

    De fapt, la noi mastile nu sunt obligatorii pt ca nu exista
    Cum o sa obligi oamenii sa aiba manusi si măsti daca ele nu există

    Apar stiri de astea cu medici cu saci menajeri in picioare
    Se cauta, acum, capacități de productie măsti si dezinfectant
    Iar ultima stire de azi este că este in lucru un vaccin la noi – vaccin care va fi disponibil peste minim 1 an

    Păi e foarte grav
    Ce au păzit serviciile externe pana acum
    Apoi, aia cu epidemiile, inclusiv de la armată
    Ceseateu
    De ce nu s-au luat masurile necesare pt dotarea cu manusi si măsti macar a personalului medical
    Populația de ce nu poate procura manusi si mastile
    Sau are măsti dintr-un material care nu are efect la coronavirus

    Dacă aia de sus nu se trezesc urgent
    O sa fie rău

    Stim cu certitudine ca sistemul sanitar italian si cel spaniol sunt la ani lumina de sistemul nostru sanitar
    Spre exemplificare sistemul sanitar spaniol este campion evropean la transplantu de organe

    Normal spaniolii n-au avut noroku de a avea la conducere unu ca inculpatu valcovu care stabilea cand si cum se fac spitalele rejionale – la un pret de 3 ori mai mare decat cel stabilit de UE
    Noroc cu autoritatea judecătorească care a suspendat inclusiv procesul valcovului cu lingouri prin cimitire si tablouri prin pereti

    Iubesc trădarea dar urăsc pe tradatori

  6. Sunt curios daca maine suna alarma (prima miercuri din luna) la 10:00.
    Deja ma gandesc ca o sa inceapa sa sune si seara, zilnic, ca sa ne cacam si mai mult de spaima.
    WWIII.

    13 oameni raportati ca decedati numai la Suceava (de abia) azi…dar de fapt au decedat intre 22-29 martie!
    „Toate cele 13 persoane cu vârsta cuprinsă între 40 și 80 de ani au fost internate în Spitalul Judetean de Urgență Suceava, in mai multe sectii, după cum urmează, nefrologie, boli interne, chirurgie plastică, gastroenterologie.
    Decesele au fost înregistrate în perioada 22 – 29 martie 2020.
    Data confirmării rezultatelor pozitive către INSP este 30 martie 2020.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *