Romania Military

PAK FA T 50 nr. 6

A intrat in faza de testare prototipul T 50 nr 6 6th T-50 fighter jet conducts flight in Zhukovski ! O diferenta intre numarul 5 si 6 ar fi in zona motoarelor! Insa deocamdata rusii nu au dat prea multe informatii.

                                                                 Suhoi T 50 numarul 6

Si o scurta recapitulare a principalelor proiecte stealth ale rusilor

Prin tehnologie ,,stealth” se inteleg o serie de contramasuri pentru evitarea detectarii avioanelor, rachetelor și navelor militare. Tehnologiile urmaresc sa le faca putin vizibile (ideal invizibile) in domeniile: radar si infrarosu.

Cel care a pus bazele-principiile, dupa care aveau sa fie realizate primele modele  de avioane ,,invizibile”, a fost un rus: Petr Ufimtsev, absolvent al Universitatii de stat din Odessa (1954).

Pyotr (Petr) Yakovlevich Ufimtsev

La inceputul anilor „60 Ufimtsev a inceput sa creeze modele matematice care sa descrie difractia (in fizica, difractia se refera la diverse fenomene asociate cu ocolirea de catre unde a obstacolelor aparute in calea lor) undelor electromagnetice de catre obiectele, cu  forme complexe, bidimensionale si tridimensionale, stabilind teoria fizica de difractie (en. : Physical Theory of Diffraction -PTD)

Sovieticii  nu au anticipat insa ca vor gasi aplicatii importante in domeniul militar, astfel incat in 1962 editura Radio Sovietica publica cartea lui Petr Ufimtsev intitulata: ,,Metoda de valuri de margine in teoria fizica a difractie”, iar in 1971 U.S. Air Force, Foreign Technology Division (National Air Intelligence Center) va traduce cartea in engleza publicand-o sub acelasi nume. In urma lecturarii cartii de catre Denys Overholser, inginer Lockheed, avea sa ia nastere Lockheed F-117 iar mai tarziu celebrul Northrop Grumann B2.

                                                                                  F117 & B2

In 1981 U.S. Air Force avea sa lanseze programul Advanced Tactical Fighter (ATF) in urma caruia avea sa fie ales viitorul avion de superioritate aeriana ce avea sa raspunda amenintarilor venite din partea noilor modele sovietice Mikoyan  MiG 29 (Fulcrum) si Sukhoi Su-27 (Flanker).

Avand in vedere embargo-ul tehnologic la care era supusa Uniunea Sovietica, singura modalitate pentru specialistii rusi de a obtine informatii despre tehnologia ”stealth” era spionajul tehnologic. Pe 19 iunie 1986, atasatul militar al Ambasadei URSS in SUA, Vladimir Izmailov, a fost arestat pentru culegerea de informatii secrete legate chiar de tehnologia “stealth”. Informatiile referitoare la tehnologia anti-radar le-a obtinut de la un ofiter al US Air Force, care lucra sub acoperire pentru agenti AFOSI si FBI.  Atasatul rus a afirmat ca i-a oferit ofiterului USAF suma de 41000$ pentru date legate de rachete de croaziera, programe de cercetare in aviatie, bombardiere strategice „invizibile”, avioane hipersonice de pasageri si vehicule trans-atmosferice. Dupa investigatii, Izmailov a fost expulzat in URSS.

Kent Bankus, un fost membru al Comisiei de aparare din Senatul SUA, sustinea ca atunci cand americanii lanseaza o tehnologie noua, rusii ii urmeaza si lanseaza aceiasi tehnologie dupa ce trec aproximativ 10 ani. Pentru sovietici dorinta de a avea tehnologie „stealth” a fost ca o forta calauzitoare inca de la sfarsitul anilor ’70.

Cu o economie slabita, dar cu o cursa a inarmarii departe de a fi incheiata, Uniunea Sovietica anunta propriul program de raspuns, la adresa americanilor: ,,Mnogofunksionalni Frontovoy Istrebitel -MFI”(Avion de vanatoare multirol de front).

Primul proiect rusesc care a experimentat  tehnologia „stealth” a  fost MiG 1.44 cu aripi delta, initiat de URSS in anii’80 mai apoi dezvoltat si testat de Rusia.  MiG 1.44 a efectuat doar un singur zbor in 2000 dupa care programul a fost anulat. Nu se stie cat de eficienta era tehnologia anti-radar pe care o includea, avand in vedere ca a fost testat foarte putin.

                                                              MiG 1.44 prezent la MAKS 2015

Intr-o declaratie data de Generalul-colonel Anatoly Sitnov, acesta sustinea ca T 50 (PAK-FA), ales in dauna MiG 1.44, nu are suficient potential in comparatie cu M.F.I.! Pe cand  fostul sef al aviatiei, generalul Vladimir Mikhailov, considera ca nu poate compara cele doua avioane, datorita diferentei de 15 ani in tehnologii. Corporatia RAC- MiG a refuzat sa comenteza afirmatiile referitoare la planurile in ceea ce priveste viitorul prototipului MiG 1.44, aflat in stocare si conservare in hangarul Institutului de Cercetare a Zborului Zhukovsky, si a celor 4 prototipuri aflate in diferite stadii de asamblare, depozitate la uzina Sokol! De asemenea compania a precizat ca majoritatea informatiilor legate de proiect sunt clasificate!

Experienta acumulata in urma acestui proiect a fost  utilizata in dezvoltarea noului avion invizibil T 50 si a avionului dezvoltat in baza programului LFI (Lyogkij Frontovoj Istrebitel-Avion de vanatoare ușor de front) ce nu s-a mai materializat.

Un alt prototip  creat  de Sukhoi, cu o tehnologie inovativa, a fost si proiectul Suhoi-47  Berkut (Vulturul Auriu), cu aripi inclinate spre fata – forward-swept wing (in sageata negativa) – manevrabilitatea sa fiind extraordinara chiar si la viteze subsonice.  Acest model a fost un avion supersonic multirol cu statut experimental pentru testarea noilor tehnologii ce urmau a fi folosite in dezvoltarea unui aparat de zbor de generatia a V-a, tehnologiile dezvoltate in urma proiectului fiind regasite la T 50 si Su 35.

O declaratie interesanta a venit din partea comandantului Fortelor Aeriene Ruse Generalul-colonel Viktor Bondarev care spunea, in ajunul Zilei Fortelor Aeriene(2014), ca Rusia continua cercetarile in dezvoltarea unui avion cu aripa in sageata negativa similar cu Su-47, un nou prototip putand fi dezvaluit in vitorul apropiat.

                                                        Su 47 Berkut alaturi de Su 27 si Su 30

La inceputul noului mileniu, dupa abandonarea programului MFI, se va incepe un nou program PAK -FA -Perspektivny Aviatsionny Kompleks Frontovoy Aviatsii -Sistem Aviatic de Perspectiva pentru Aviatia Tactica.

Pentru a pune in executie Proiectul PAK-FA  este aleasa in 2001 compania Suhoi. In crearea primului prototip s-au urmarit  4 caracteristici: super-manevrabilitatea, vizibilitate radar foarte redusa (stealth), zbor de croaziera la viteza supersonica fara utilizarea in regim de postcombustie a turboreactoarelor – pentru a economisi combustibil – si  acuratetea inalta in lovirea tintelor multiple atat aeriene cat si terestre.

Actuala denumire de T-50 este una provizorie si va fi schimbata o data cu introducerea sa in  dotarea fortelor aeriene ruse. In trecut Su-27 a  fost denumit in faza sa de prototip T-10. Toata documentatia tehnica necesara demararii proiectului a fost finalizata de compania Suhoi in 2004. Ca loc de testare si productie a noilor aeronave invizibile rusesti fiind ales orasul Komsomolsk pe Amur.

Caracteristicile prototipului stealth Suhoi T-50, care il ajuta sa fie invizibil radarelor, este fuselajul sau plat, materialele compozite din care este fabricat si vopseaua cu proprietatii de absorbtie a undelor radarului. De asemenea, ca orice avion invizibil, Suhoi T-50 are munitia depozitata intr-un compartiment interior al avionului.

Primul zbor al lui Suhoi T-50, menit s-ai testeze forma aerodinamica, a fost realizat în  29 ianuarie 2010.  Avionul este creat pentru a putea opera chiar si de pe piste scurte sau prost amenajate, pentru a  sustine indeaproape linia frontului sau pentru folosirea lui de catre unitati expeditionare. Acesta urmeaza sa fie construit in mai multe versiuni: simpla comanda, dubla comanda si de asemenea se urmareste si dezvoltarea unei versiuni ambarcate. De aici putem trage concluzia ca T 50 urmeaza sa ocupe rolul pe care platforma T-10 l-a avut si anume acela de platforma versatila, care in urma unor modificarii nesemnificatvie si a modernizarii continue sa ramana competitiva de alungul anilor urmand sa formeze nucleul fortelor aeriene.

                                                                      PAK FA T 50 Nr.5

La ora actuala au fost construite cinci prototipuri, iar al saselea -cu numarul de bord „056” – a efectuat primul zbor la 27 aprilie 2016 pe aerodromul KnAAPO, din Komsomolsk pe Amur. Iar de aici, la inceputul lunii mai, acesta  a fost transportat la bordul unei aeronave An 124 la centrul de testare din Zhukovski.

                                                                       PAK FA T-50-6-2

Cat despre PAK-DA  comandantului Fortelor Aeriene Ruse, Colonel Generalul Viktor Bondarev – cu ocazia unei vizite a unitatii de productie  KnAAPO, din Komsomolsk pe Amur – declara ca: ,,munca la PAK-DA continua si suntem multumiti de ritm. Scopul nostru este de a avea un prototip capabil de zbor in 2021, dar in cazul in care lucrarile continua  la fel acest lucru s-ar putea intampla mai devreme!”

PAK-DA -Complexul Aerian Viitor pentru Fortele Aeriene Strategice, va avea o configuratie de tip ,,aripa zburatoare” similar cu Northrop Grumman B-2 Spirit, urmand sa fie subsonic. La proiectarea lui putem considera ca sursa de inspiratie ar fi proiectul celor de la MiG cu al lor SKAT (Diavolul de mare),  UCAV(Avion de lupta fara pilot) care pentru a fi in conformitate cu reglementarile aeronautice ruse urmeaza sa aibe si o versiune pilotata.

MiG Skat UCAV

                                                          MiG 29 -Skat Comparatie

In ciuda declaratiilor optimiste venite de la Bondarev in acest inceput de an,  datorita dificultatilor economice pe care le traverseaza Moscova, rusii se vad in situatia de a recunoaste ca trebuie sa amane programul de dezvoltare a  bombardierului strategic, conform ministrului rus adjunct al apararii, Yuri Borisov, motivul amanarilor ar fi  dat de necesitatea finalizarii unui alt program, cel al variantei modernizate a bombardierului Tu-160 (se are in vedere reinceperea productiei a Tu 160 intr-o varianta nou, moderna). Astfel, programul PAK DA se va amana undeva dupa anul 2023.

Borisov a mai declarat ca programul bombardierului Tu-160M2 a intrat în linie dreapta. Pe aceasta varianta a bombardierului, ruşii vor monta motoare noi (NK-32 din seria 2) ale caror performante vor creste raza de actiune a avionului cu cel putin 1.000 de kilometri.  Acestea  vor fi produse de uzinele Kuznetsov într-o cadenţa de 20-22 de unitati pe an.

 

In concluzie

Dupa ani de criza financiara generata de colapsul URSS, Rusia incearca sa tina pasul cu cercetarile in tehnologia militara de varf avand in continuare un cuvand de spus in acest domeniu, singura problema fiind in continuare subfinantarea.

Ionut B.

Surse:

http://articles.latimes.com/1986-06-21/news/mn-19627_1_fbi-agents

https://www.rt.com/news/329964-pak-jet-production-russia/

http://curierulnational.ro/Extern/2015-07-23/Bombardierul+Tu-160M2+pune+o+piedica+programului+noilor+avioane+strategice+rusesti

http://www.romanialibera.ro/stiinta-tehnologie/stiinta/foto–incredibil-sau-doar-bizar–asa-va-arata-pak-da–viitorul-bombardier-strategic-al-rusiei-299375

http://www.pravdareport.com/russia/economics/15-07-2008/105795-unmanned-0/

http://forums.eugensystems.com/viewtopic.php?t=50109

http://www.arms-expo.ru/news/armed_forces/glavkom_vvs_rf_poobeshchal_v_blizhayshee_vremya_prodemonstrirovat_prototip_istrebitelya_su_47/

https://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan_Project_1.44

http://www.ruaviation.com/news/2013/12/30/2114/?h

https://en.wikipedia.org/wiki/Petr_Ufimtsev

https://en.wikipedia.org/wiki/Stealth_aircraft

http://www.historia.ro/exclusiv_web/general/articol/enigmele-prototipului-avion-invizibil-rusesc-suhoi-t-50

 

Exit mobile version