PAK FA=Su 50E

PAK-FA-2

Rusii au anuntat, desi nu inca oficial, noul nume/indicatie al avionului lor de generatie a V-a: Suhoi 50, cu varianta de export Suhoi 50E.

Acest lucru s-a intamplat in contextul in care negocierile dintre indieni si francezi pentru cele 126 de avioane omnirol Rafale sunt intr-un impas destul de prelungit, problema hindusilor fiind se pare – pretul. Ei bine acesta a tot urcat odata cu avansul negocierilor, India observand cum de la 12.5 miliarde de dolari s-a sarit deja de 20, bineinteles pentru ca New Delhi doreste nu numai avioanele ci si transferul de tehnologie necesar pentru producerea aparatelor in India.

Ori in acest context rusii vin cu noi oferte. Daca pana acum spuneau ca India ar trebui sa anuleze negocierile cu Franta si sa continue cu Su 30MKI, acum rusii sugereaza ca India ar putea foarte bine ca odata cu terminarea productiei de Su 30 sa continue – pe aceasi linie de fabricatie – cu Suhoi 50E…

FGFA (varianta indiana a Su 50) ar trebui sa ajunga in India in 2017, un plan un pic prea ambitios, daca tinem cont de faptul ca Su 50 inca nu are motoare conforme iar Rusia se asteapta ca primul aparat sa intre in dotarea trupelor proprii in 2016 cu 2-3 escadrile operationale pana in 2020 (alt plan foarte ambitios).

PAK-FA-20

Pe de alta parte nu toata lumea este de accord in India ca Rafale poate fi inlocuit cu tehnologie ruseasca, existand suficenti ofiteri superiori care spun ca afacerea cu francezii este o oportunitate extraordinara pentru un salt calitativ si tehnologic cu totul deosbit atat pentru aviatia indiana cat si pentru industria aeronautica a tarii.

Din pacate problemele cunoscute deja raman pe masa: franczeii nu vor sa ofere garantie pentru cele 108 avioane care urmeaza sa fie fabricate in India neavand deloc incredere in capacitatea industriei indiene de a fabrica componenete atat de avansate tehnologic.

Dupa cum stim deja India isi dorea un PAK HA dedicat, cu doua locuri – Suhoi 55 – dar in urma problemelor in dezvoltare si cresterii de costuri sansele sunt ca FGFAul indian sa fie un apart multirol cu un singur lor, similar celui rusesc.

GeorgeGMT

 

39 de comentarii:

  1. Cu garantia la Rafale s-a mai negociat intre timp:

    PARIS – A compromise solution splitting contractual warranties between France’s Dassault Aviation and India’s Hindustan Aeronautics Ltd. (HAL) has removed the biggest obstacle to closing the long-delayed sale of 126 Rafale fighters to India.
    Dassault chief executive Eric Trappier confirmed here today that the compromise solution makes each company contractually responsible for its own work on the contract. This is of crucial long-term importance as HAL is due to gradually assume a bigger share of the 108 Rafales it is due to assemble, and ultimately manufacture, in India.
    “Now, there will be a shared warranty as each partner will be responsible for its own work, Trappier told reporters here, “and HAL will provide warranties for its own work.” The Indian government has been insisting that Dassault take responsibility for the aircraft assembled by HAL, over which it had no control, and both sides have wrangling over this point for the best part of two years.

  2. Prosti ar fi sa rateze sansa asta intr-adevar.

  3. Incurcata socoteala mai au si indienii …un avion consacrat dar cu multe fineturi pe care clar n-o sa le poata produce autohton si deocamdata o tanara speranta monoloc ,fara motoare .Dar pana la urma cred ca rusii vor gasi Solutia de a-I inghesui 2 in carlinga , eventual unul in brate la celalat ,si le vor satisfice si cerinta de biloc . Oricum , exista intotdeauna obtiunea cu niste f-16 la mana a 3 -a…

    @Blatula , am vazut si eu prezentarea , mi se pare foarte nerealista si neergonomica pt. un avion de transport .

  4. Mi se pare interesant numarul 50 din indicativul lui PAKFA Su-50. La rusi numerele impare din indicative arata ca respectivul avion este de supremație aeriana astfel avem Su-27, Su-35, MiG 29 care chiar dacă sunt cat de cat multirol au misiune principala lupta aeriana, sau mai vechiul Mig-21 care era interceptor dedicat, sau in WWii Yak-1, Yak-3 MiG-3 etc. Numerele pare indica avioane de atac la sol, bombardiere sau transport astfel avem Su-30 care chiar daca este foarte capbil ca vanator este in special pentru atac la sol (aer-aer cara doar 8 rachete fata de 14 cate cara fratiorul Su-27 ) si astfel toate avioanele Antonov, Ilushin sunt pare, la fel si toate elicopterele, nu prea ai cum sa faci un elicopter de vantoare.
    Sa insemne ca daca PAKFA se va numi Su-50 nu va fi dedicat pentru suprematie aeriana ci pentru atac la sol? Pare cam ciudat avand in vedere cat s-au chinuit sa-l faca super-manvrabil.

    • F. interesanta remarca, dar pare destul de improbabil ca Su 50 sa fie un avion dedicat, sau macar apropiat misiunilor aer-sol.
      Indienii in mod sigur nu vor un avion de atac la sol.

      • gogu de la pascani

        exista si contraexemple la sistemul par/impar de care spune Arhengel:
        Su-7 – impar = vanator-bombardier dar cu accent pe atac la sol
        Su-17 – impar =atac la sol
        Su-25 – impar = avion de atac la sol
        Su-39 – impar=atac la sol/lupta antitanc
        si viceversa:
        Yak-28 = interceptor
        Tu-128 = interceptor
        Tu-95-impar bombardier, Tu-142/Tu160-par tot bombardiere, samd.
        La MiG-impar, Mi-par e simplu, apropierea fonetica ar fi creat confuzii asa ca probabil de aia le-au departajat dar in rest n-au o regula gen impar=aer-aer, par=aer-sol.

        • -Su-7 proitectat initial ca avion de vanatoare de altitudine mica, reproiectat ca vanator-bombardier in varianta SU-7B : https://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-7

          -Su-17 deriva din Su-7 probabil ca i-au pastrat designatie de vanator, dar doar in serviciu URSS. L-au vandut ca vanator-bombardier sub denumirea de Su-20 si Su-22

          -Su-25 poate sa fie exceptie de la regula la fel si varianta sa Su-39

          -Yak-28 a fost produs inintial ca bombardier: https://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-28

          -Tu-28/128 a fost derivat dintr-un prototip de bombardier: https://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-98

          -Tu-95 este denumirea interna data de biroul Tupolev, denumirea oficiala inintiala era Tu-20. Denumirea de Tu-95 s-a dovedit mai populara si asta a ramas pana la urma si in documentele oficiale: https://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-95 citez: „For a long time, the Tu-95 was known to U.S./NATO intelligence as the Tu-20. While this was the original Soviet Air Force designation for the aircraft, by the time it was being supplied to operational units it was already better known under the Tu-95 designation used internally by Tupolev, and the Tu-20 designation quickly fell out of use in the USSR. Since the Tu-20 designation was used on many documents acquired by U.S. intelligence agents, the name continued to be used outside the Soviet Union. ”

          La Tupolev si Yakolev de multe ori ajungeau sa fie folosite indicativele interne in locul celor oficiale pentru ca indicativele lor interne erau tot cu Tu-xxx si Yal-xxx ca si cele oficiale. La Suhoi indicativele interne sunt T-xx pentru avioane cu aripa delta (Su-27 era T-10, PakFA e T-50) si S pentru alte tipuri de aripi (S-32/S-47 de plida pe care toata lumea il stie incorect ca Su-47: https://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-47 sau )

          • Ce-am zis fratilor de am intrat la moderare?

            • Pai iar oi fi zis ca Rafale e frumos si ca F35 sucks si s-or fi plictisit fratii de la NSA si esti in SPAM forever pe tot internetul 🙂 🙂

              • Ia sa incercam:

                Lockheed Martin F-35 sucks, Dassault Rafale is the best.

                • Nu se pare ca nu fu asta.

                • Rafale sucks, F35 is the best

                  • Vrei si o bombonica, sa mearga cu mintea aia a copiilor in care dai. Mai ramane sa ma ameninti ca-ti tii respiratia pana zic ca tine 😀

                    • Pastreaza bombonica, o serviti acolo la comun, o tineti fiecare injiner cate zece-cinspe secunde in gura 🙂 🙂 , asa, pt team building; si va ajuta si sa va concentrati mai usor cand proiectati IAR-urile alea Next Gen 😉
                      Ah, si sa nu uit, Rafale sucks 🙂 🙂

                    • Asta-i tot ce ai? Era mai buna replica cu tinutul respiratiei, m-ar fi impresionat cu 0,00000001% mai mult. 😀

                    • Sa intzeleg ca ai dat bombonica mai departe?
                      Sau esti omnirol si poti sa scrii si cu ea in gura 🙂

                    • E clar sunt prea batran ca sa inteleg genul asta de umor. Poate imi recomanzi niste materiale educative. La ce va uitati voi copilasii acolo prin Irlanda? Ca ma indoiesc ca de citit cititi ceva 😀

                    • Ca esti prea batran ne-am lamurit noi de cand iti place Rafale 🙂 🙂
                      Materiale educative pe domeniul matale, incearca asta: http://www.librarie.net/p/192384/Enciclopedia-pentru-toti-copiii-Aparate-zbor

                    • Ahh inteleg acum.
                      Deci de acolo a venit tu cu idei de genul F-35 super-avion care bate tot. Asta explica multe, pana si materialul de marketing de la Lockheed era scris un pic mai evaziv, dar o enciclopedie pentru copii unde lucruri sunt explicate in termeni simplii … da explica tot. Acum inteleg incapatanarea ta. 😉
                      Ce pot sa spun continua sa citesti cine stie poate in cateva decenii (sau secole) ajungi sa intelegi:

                      http://www.amazon.com/Design-Air-Combat-Ray-Whitford/dp/0710604262

                      sau

                      http://www.amazon.com/Dynamics-Flight-Stability-Bernard-Etkin/dp/0471034185

                      sau…

                      http://www.amazon.co.uk/High-speed-Aerodynamics-E-Carafoli/dp/B0043KLB2Y

                      Ar mai fi si altele dar cred ca deja creiarasul tau e cam confuz.

                    • Eu n-am secole la dispozitie sa le citesc mah, secole aveti voi acolo la Incas ca sa studiati tehnologia 🙂 , se mai mira careva ca nu mai terminati avioanele 🙂 …

                      Pai daca va apucarati de citit chestii complicate mah…

                      Arhenghele, esti prea batran mah ca sa mai pricepi chestiile alea de pe Amazon, si mai sunt si in engleza de pe .com sau .uk, qu’est-ce que c’est ca…

                      Incepi si matale cu d’alea mai simple, ai spus ca esti „prea batran”, eu ti-am recomandat ceva ca pt matale, ceva simplu, la varsta matale chestiile explicate la mintea copiilor prind cel mai bine 🙂

                      Daca-mi dai adresa ti-o comand si ti-o trimit eu, ca poate nu te descurci in atatea mouse clicks, nu trebuie sa fie aia de acasa, e buna si aia de la Incas, mai profita si colegii

                    • Da prost stai cu intelegerea.
                      Stai sa iti explic ca la copii de cinci ani, desi cred ca este peste nivelul tau, voi folosi CAPS-l ca Nemo ca altfel cred ca nu vezi literele alea, imi cer iertare in avans:

                      1) TI-AM CERUT EXEMPLU DE CE CITESTI TU NU DE LECTURA PENTRU MINE CA EU NU AM NEVOIE DE EDUCATIE.
                      2) CARTILE DATE DE MINE DE EXEMPLU LE-AM CITIT SI INTELES DE MULT
                      3) CEL CARE ARE NEVOIE DE SECOLE CA SA INTELEAGA RESPECTIVELE CARTI ESTI TU NU EU

                      IN COMPLETARE: MA DESCURC BINE MERSI CU MOUSE-UL A CARUI UTILIZARE VAD CA ESTE PENTRU TINE O MARE REALIZARE. 😉 FELICITARI AI FACUT PRIMII PASI PE CALEA SPRE EDUCATIA NECESARA PENTRU A SUPRAVIETUI IN LUMEA MODERNA, ACUM MAI AI NEVOIE DE DOAR CATEVA SECOLE PENTRU RESTUL EDUCATIEI NECESARE. DACA IMI DAI ADRESA TA DE …. PARDON AM UITAT CA ESTI DOAR LA MOUSE, MAI AI PANA SA INVETI DE E-EMAIL

                    • Esti intr-adevar batrana doamna Arhenghel 🙂

                      N-ai inteles ca eu iti recomand enciclopedia aia ca lectura suplimentara, sa-ti lamuresti ceea ce ai citit matale in secolele precedente si nu s-a prea sedimentat, ma rog, de sedimentat ti s-or fi sedimentat doar sinapsele cu zaharelu de la bomboana cu pricina

                      Foloseste CAPS cu incredere, ca si Nemo 🙂 🙂

            • Din cand in cand spamul mai opreste si comentarii in mod aleator, dracu sa-l ia 🙂 .

    • Chestia asta cu numere pare-impare, s-a practicat la avioanele MiG, anume pentru a diferentia modelul vanator de alte modele, toate fiind numite cu litera „I” ( И ) de la cuvantul „istrebiteli” in perioada de preserie..
      desi Suhoi au avut mai multe motive pentru asa diferentiere, marca Su avand mai multe tipuri de avioane, inclusiv bombardiere si avioane de antrenament de tipul Su 28

    • „Sa insemne ca daca PAKFA se va numi Su-50 nu va fi dedicat pentru suprematie aeriana ci pentru atac la sol?”
      Or fi vrand sa-l faca multirol saracii, ca n-au bani de mai multe variante, sau omnirol cum iti place lu matale 🙂

      „Pare cam ciudat avand in vedere cat s-au chinuit sa-l faca super-manvrabil.”
      Pai si care-i problema…o sa fie un avion de atac la sol super-manevrabil 🙂 🙂

  5. India a fost/este partener in programul PAK FA, ulterioara achizitie de T-50 sau cum s-o numi are o legatura foarte mica cu Rafale. Rusii vor sa le mai bage pe gat niste Su-30MKI, pe care indienii nu prea le mai vor. Pana la urma vor lua Rafale, se pare ca omnirolu’ ii incanta chiar mai mult decat invizibilu’

    • Pai io crez ca Rafale este mai avion din cam toate punctele de vedere decat Su 50, iar hindusii s-or fi prins si ei ca ivanii le cam soparlesc paraii degeaba…

      • Shhh ai grija sa nu te auda gsg-ul ca vine cu Enciclopedia lui pentru copii, aparate de zbor, sa-ti egzplice cum ca Rafale sucks si ca Su 50 e mai bun ca e generatia a cincea, asa scrie la enciclopedie 😀

      • 🙂 😉 Voi formati un cuplu extraordinar, o placere sa va citeasca omu’ ! 🙂 ))))))))))))))
        @GSG. Tiganusii se pare ca vor Rafale, nu le place adica de avionul lu’ ivan mai mult de aia 4 miliarde de dolari de i-a pacalit ivanii sa-i bage la ei in buzunar.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *