Primul zbor al unui pilot român, în cadrul Centrului European de Instruire F-16

Luni, 15 ianuarie, a avut loc primul zbor al unui pilot român instruit în cadrul Centrului European de Instruire F-16 (European F-16 Training Center – EFTC), cu o aeronavă F-16 pusă la dispoziție de Forțele Aeriene Regale ale Țărilor de Jos, împreună cu un instructor aparținând companiei Lockheed Martin.

În prezent, șapte piloți români efectuează pregătirea teoretică și practică în cadrul Centrului European de Instruire, dar și la simulatorul F-16 aparținând Forțelor Aeriene Române și vor continua instruirea până la atingerea nivelului „Pregătit Pentru Misiune”.

***

Centrul este un hub internațional pentru instruirea piloților de aeronave F-16 și facilitează creșterea interoperabilității dintre aliați.

Totodată, acesta contribuie la crearea unor standarde operaționale comune și la întărirea capacității Alianței Nord-Atlantice de a face față provocărilor complexe din regiunea Mării Negre și din Europa de Est. Conform acordului de colaborare, ministerul român al apărării pune la dispoziție Baza 86 Aeriană „Locotenent Aviator Gheorghe Mociorniță” din Fetești, facilitățile de instruire și sprijinul națiunii-gazdă, Forțele Aeriene Regale ale Țărilor de Jos pun la dispoziție aeronave F-16, iar Compania Lockheed Martin asigură instructorii și mentenanța. Deocamdată, piloții români sunt singurii care se pregătesc în cadrul Centrului European de Instruire F-16.

MApN – Biroul presă

MApN – FB

30 de comentarii:

  1. 50 de ani de F-16
    _________________
    https://news.lockheedmartin.com/2024-1-16-In-Production-F-16-Block-70-Fighter-Jets-for-Bulgaria

    GREENVILLE, S.C., Jan. 16, 2024 – Bulgarian Minister of Defence Todor Tagarev, Bulgarian Ambassador Georgi Panayotov, and Bulgarian Defence Chief Adm. Emil Eftimov visited Lockheed Martin’s (NYSE: LMT) F-16 production facility in Greenville last week to view progress in the production of Bulgaria’s future F-16 Block 70 fleet.

    Currently, seven Bulgarian F-16s are in various stages of production, and the inaugural flight of the first Bulgarian F-16 Block 70 is planned for later this year.

    11
  2. Bravo lor.
    Totuși, 7 piloți in formare e cam puțin când aștepți alte 29 zburatoare din Norvegia. ( 3 au fost deja livrate).
    Poate restricții bugetare împiedică o instruire mai vastă.
    Și totuși nu pricep de ce nu au rezervat ” ai noștri” locuri la mega baza aia din USA in care se formeaza- antreneaza- specializează piloți F 16 de cam peste tot.
    Sau tot bănuții sunt problema.

    PS.
    Remarc că instrucția se face pină la nivelul NATO „Pregătit Pentru Misiune”. ( mission ready)

    Deasupra mai este și ” gata de lupta” . Adică
    ” combat ready”.
    Care e clasificarea strategică a oricărui pilor de vânătoare.
    Unde se face , in afara de USA , nu am habar.

    7
  3. Poate sa imi spuna cineva cand vom avea primele F-35? Si cand se preconizeaza ca vom avea toate F-35 achizitionate? Mersi!

  4. O veste cu adevarat buna asteptam in 2 ani sa avem suficienti piloti pentru cele 3 escadrile complete ce le vom avea in dotare.Cred ca F16 V Block70/72 era mai adecvate pentru Fortele Aeriene , F16 e un avion matur cu un cost mult mai mic de operare undeva la 26.000 mi euro , cred ca 48 de F16 ar fi fost sub 3 miliarde de dolari si ma repet am fi avut experienta cu intretinerea lor . Cat de F35 cred ca e super scumpa ptr noi , inca are bolii de copilarie , nu stim cat de disponibila ar fi flota de F35 vedem ce probleme au unele state mai avansate tehnologic cu operarea lor ma refer la Sud Coreeni , Olanda , Statele Unite , plus ca vorbim de un cost pe ora de zbor dublu fata de F16 sundeva la 41.000 mi euro , plus ca programul in sine costa enorm de mult am serioase indoileli ca vom avea piloti care sa zboare un numar suficient de ore pe F35 ,atunci vorbim de modernizarile bazelor care trebuie sa opereze F35 . Oricum sunt sceptic ca curand vom demara acest proces al achizitie de F35 cand azi vedem ce masuri fiscale ea guvernul pentru a aduce bani la buget si a reusi sa acopere nevoile statului si vorbim si de imprumuturi anuale , deci nu stiu cat de mult clasa politica va fi disponibila sa arunce cu 6,5 miliarde de dolari. Bine ar fi sa achizitionam sa semnam contractul in 2030, da ma indoiesc ca ne vom misca rapid.

    2
    • Bro la Campia Turzii s-a modernizat una dintre piste au fost 3 F22 prin luna mai am filmare cu exercitile spectaculoase , se face un adevarat cartier pt trupele nato si avioanele f16 care vor veni aici , americanii au investit masiv in aceasta baza si acum se lucreaza intens pt inca o pista f lunga , deci in 7-10 ani cand vor ajunge si F35 totul o sa fie pregatit de catre americanii.

      17
    • nu poti folosi fo 4 F35 ca dispecer pt f16?

      cred ca si gripen ar avea de castigat daca s-ar integra cu f35

      in loc de jde escadrile

      1
    • deja dai bani pt M6.6 OFP , iar voi vorbiti de un avion deja produs in 1000 de bucati cand altii nici de 500 de bucati nu au produs si problemele pe care le au ei nu sunt publice ca la F35

      4
  5. Conform Adelin Petrisor 6 piloti romani fac pregatirea in baza SHEPPAR TEXAS pentru a putea trece pe F16 , fiind nevoie de 8-12 luni , doar ca costul e super ridicat 1,5 milioane de dolari pentru un pilot. deci 2,3 ani vom avea piloti

    2
    • Ok, la Sheppard sunt 6 acum, în Portugalia și la 53 tot atât. Deci o escadrila. Din 2016 pana acum credeți ca au stat degeaba? No panic man

      24
      • @VS
        Nu-ți mai bate capul, n-ai cu cine.
        S-au tot pus link-uri, articole, cu piloți la instruire în diverse locuri, de vreo 2 încoace, ei tot se plâng de piloți.
        Și când or zbura F-urile alea ei tot așa o să se plângă, atâta pot.
        Părerea mea, hâc…

        28
      • conform RoAF, alți șase piloți încep pregătirea
        https://www.facebook.com/100069060975241/posts/pfbid0cSQhey9GQrxFE4dS1audLGd4t2B93xVwk6tpvAGhcQ8LnCi7DobwmuDUrhuS6kkal/
        Vineri, 19 ianuarie 2024, în baza NATO Sheppard AFB, 6 tineri studenți români au asistat la începutul unei noi etape din cariera lor de piloți – în cadrul programului ENJJPT – Euro-Nato Joint Jet Pilot Training.
        „Welcome brief” a marcat startul viitoarei perioade de pregătire pe aeronava T6, pe care o vor zbura pentru aproximativ 6 luni, alături de studenți din alte 5 țări.
        Cu un orar încărcat, acești tineri se lansează în studii profunde, gata să depășească orice provocare.
        Entuziasmul este palpabil, iar ei sunt determinați să performeze și să se mențină în standardele programului ENJJPT.
        Mult succes tuturor!

        3
        • Programul ăla asigura trecerea piloților pe avioane cu reacție.
          După urmează alt curs. Dedicat pentru F 16.
          Și care la rândul lui are 3 și programe.
          Popular ar fi începător, avansat și specializat .

          Este un standard NATO privind pregătirea piloților.
          Fiecare nație membra are scoli de piloți.
          La italieni îl cunosc.
          1- pe lîngă teoria aferentă zborului , se incepe cu planor.
          2- Se trece la avion cu elice. Dubla și simplă comanda.
          Ziua și ulterior noaptea. Tot in dubla și simplă comanda.
          3- Curs inițial de zbor cu avion cu reacție. Dubla și ulterior simplă comanda .
          4 – Curs preoperator pe avionul de lupta ( la italieni e Tornado sau Eurofighter. În funcție de unde e repartizat pilotul respectiv) .
          Merge așa pină ajunge la mission ready. Adică ” gata de misiune”.
          5- Curs de specializare pină se obține calificarea ( care e
          temporara. Trebuie reînnoită periodic ) ” combat ready”. Adică „gata de lupta” sau altfel spus ” pregătit pentru război”.

          Toate aceste cursuri costa. Cam 2,5- 3 milioane dolari / pilot .
          Când ajung pe la vreo 1.000 ore – 1.500 ore zbor pe avionul de lupta , pot cere încadrarea în școală de instructori. Care e alta cheltuiala și se învață multe chestii . Inclus chestii legate de psihologia pilotului și metode de învățare, stăpânire a stresului, fricii, etc.

          Nu toți piloții ajung instructori. Raportul ( grosolan) e la 10 piloți combat ready unu ajunge instructor.
          În marina USA se practică cea mai dura pregătire de piloți militari. Deoarece a ateriza și decola de pe o buturuga numita portavion, nu e la îndemâna oricui.
          E și partea de aviație ( marina) cu cei mai mulți piloți calificați combat ready.
          Reversul medaliei, au și cam +/- 20 de morți anual în varie accidente. La peste 1.500 piloți activi.
          Minimul orelor anuale de zbor / pilot = 180. Plus 20 ore
          anual pe simulator.
          Adică total 200 ore anual. E MINIMUL.

  6. F35 e mai scump pt noi , nu zau ,invazia muscula este mai ieftina?!

    Ar trebuii inceputa si pregatirea pilotilor de F35!!
    Integrarea F16 cu F35…..

    Asa pt inceput sa patruleze un F35 in MN la vanatoare de submarine ….

    10
    • F35 + submarin… ma duce gandul doar la Mediterana sau la Pacific, unde au fost testate in submersie ?
      As zice mai degraba Swordfish sau Seahawk pt treaba asta… si nu cred ca sunt neaparat mai ieftine.

      2
    • Pai pregatesti piloti pentru F35, cand nici nu e sigur ca o sa il ai vreodata? Nu exista vreun contract, nici finantare, nimic nimic, doar o declaratie de intentie de partea noastra, si un ok vag de la Sam, atat…si nu e prins in niciun plan, proiect, buget, whatsoever, deci…

  7. La momentul in care Romania o sa primeasca primele F35, avionul o sa fie ultima versiune,adica se v a integra o multime de chestii noi mai ales in urma concluziilor trase din razboiul din Ucraina si tinand cont ca vor trece 10 ani costurile de operare vor scadea si „bolile copilariei vor fi rezolvate.

    6
    • Poate le vine mintea la cap americanilor sa mareasca numarul de producatori de componente F35 prin parteneriate cu fabrici din tari NATO din Europa. Atunci se vor face ansamblarea avioanelor mult mai repede si vor scadea preturile de achizitie si intretinere..

      1
      • Vezi ca sunt parteneri pentru F35 prin NATO din Europa. Putina documentare, la naiba…iar la momentul in care RO primeste F35….mai, da’ cand e momentul ala? Stii tu ceva ce nu stim noi, astia, planeta Pamant?

        4
        • Cum n-am reusit sa gasesc articolul legat de poza ta pe thedrive, a trebuit sa sap putin putin sa ma lamuresc ce naiba cauta Turkish Aerospace Industries intre furnizorii pogramului F35. De fapt e mai complicat de atat (https://www.tusas.com/en/products/aerostructures)

          Legat de ceea ce afeteaza RO:
          – H215M – Turkish Aerospace is the single source supplier to Airbus Helicopters
          – Black Hawk – Turkish Aerospace is the center of excellence for empennage sections of Black Hawk helicopters and a major supplier to Sikorsky: Cabin, Cockpit, Tail Cone, Tail Rotor Pylon & Stabilizer
          – F35 – Turkish Aerospace is among the industrial partners to JSF Program and the second source for F35A Center Fuselage manufacturing outside the USA: Center Fuselage, Air Inlet Duct, Metallic Sub-Assemblies, Composite Components, Air-to-Ground Alternate Mission Equipment Pylon
          – Boing-boing civil- Turkish Aerospace is the single source company and the Tier-1 supplier to Sprit AeroSytems: Serial manufacturing, subassembly and delivery of detail parts for Boeing 737, 737MAX, 747, 767, 777, 777X platforms.
          (~ 40,000 items/month)

          Acum vre-o saptamana faceam misto de ei ca doar importa piese pe care le asambleaza pt drone … dar daca dincolo de marketing-ul sclipicios de tip „ARCA” al site-ului stau capacitatea industriala, retelele logistice si centrele R&D, probabil ca influenta Turciei e mai mare decat ar putea fi aia a SUA in orice scenariu de dezvoltare a Romaniei. Deocamdata, tinuti de Erdogan la gardul Europei, avem noroc ca nu pot sa sufle chiar toate contractele industriei din est. Pare ca banii trag la ei sa se inmulteasca, indiferent ca e vb de Airbus, Lockheed, Leonardo sau KAI.

  8. Un lucru foarte mare ca avem centru de antrenament in Romania cu instructori Lockheed si bonus zburam orele alea pe celule olandeze si nu consumam resursa la escadrilele noastre.

    Legat de f35 poate ar trebui sa ne facem un exercitiu de imaginatie ce le ar face f35 la rusi daca ucrainienii ii tin in corzi cu su24m

    11
  9. In 5 ani nu am fost in stare sa pregatim un singur pilot instructor pentru F16? Cine conduce armata asta ?O sa avem avioane fara piloti.Cand in mod normal numarul pilotilor trebuie sa fie semnificativ mai mare decat al avioanelor!

    2
  10. Bun ! La cati mai multi piloti pregatiti ! E mare nevoie

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *