Suma pe care Bucureștiul o are aprobată este de 16,68 miliarde de euro. Plățile trebuiesc făcute până la sfârșitul anului 2030, există o perioadă de grație de zece ani, iar dobânda este una foarte mică față de cea la care se împrumută astăzi guvernul. Foarte important, maturitatea împrumuturilor (parioada maximă de rambursare) poate fi de 45 de ani, ceea ce implică o presiune foarte scăzută pe bugetul de stat.
- 4,2 miliarde euro – construirea segmentelor din Autostrada „Moldovei” A7 Pașcani – Suceava – Siret și Autostrada „Unirii” A8 Moțca – Iași – Ungheni
- 9,6 mld euro – achiziții militare ale MApN
- 2,8 mld euro – achiziții pentru MAI și celorlalte instituții din zona de siguranță și securitate națională
Pe zona civilă știm deja că avem autostrăzile A7 si A8, adica sectiunile Pașcani – Suceava – Siret si Pașcani – Iași – Ungheni împreună+200km.
Pe zona militară “știm” ce știm din zvonuri de presă, singurul contract ferm, gata semnat, prin SAFE este achiziția de rachete Mistral, în rest zvonuri.
Aflăm cu surpindere că Bucureștiul și-ar dori ca un milliard de euro să meargă către achiziția de noi elicoptere de la Airbus, modelele H 225M și H 175M. Câte să fie? Probabil că dacă ne ajung bani de 20 de bucăți să zicem Doamne-ajută…
Ar mai fi pe lista SAFE și programul MLI, continuarea achiziției de blindate 8×8 Pirahna 5, probabil că ar fi vorba de cele 150 de unități suplimentare, față de cele 227 deja contractate, dar guvernul a anunțat cu ocazia aprobării de către Comisia Europeană a planurilor noastre că în săptămâna această va face publică lista programelor avute în vedere.
Dar din păcate se apropie sfârșitul lunii și nu am aflat încă nimic despre SAFEul românesc…
Se tot vorbește, pe la colțuri, despre armament de infanterie, despre nave de lupta, camioane Iveco etc despre câte și mai câte dar deocamdată nu avem nimic clar cu excepția contractului pentru Mistral 3. Iar dacă ne amăgim iarăși cu industria noastră națională de apărare cel mai probabil că vom rata SAFE, sau măcar o parte importantă a lui, cu același succes cu care am ratat și tinele din PNRR, sau absorbția fodurilor europene la modul general.
Dar să rămânem optimiști, să vedem ce obiective avem și mai apoi să așteptăm luna mai, când ar trebui să demareze semnarea contractelor.
GeorgeGMT
*editat:

Daca se cedeaza managementul pt proiect pt alea mari unor companii mari si nu vor tine cu dinti sa dea salarii imense unor politruci analfabeti sunt sanse sa iasa ceva,daca nu, nu, ne vom bucura ca vom lua penalitati de milioane de euro de la companii de stat falimentare
https://economedia.ro/ministrul-apararii-romania-va-finanta-34-de-proiecte-prin-programul-safe-din-care-21-pentru-inzestrarea-armatei-romania-va-produce-arme-de-asalt.html
pana acum stim asa:
– autostrazi – 2 proiecte
21 de proiecte pur militare:
1) Mistral – clar
2) arma de asalt
3) elicoptere -> probabil s-a profitat de acest imprumut pentru ceva ce nu era pe lista urgenta
4) MLI
5) drone
6) radare (Ground Master 200 probabil)
7) nave de patrulare
8) more Piranha V (?)
9) camioane Iveco (?)
Comic e ca vor sa cumpere pusti si mitraliere.Ok,minunat.Dar optica pt ele?
Asta nu e chestie optionala,merge si asa,desi probabil o vor trata ca atare.Face pusca bum fara luneta?E buuunaaa.
exact, mai ales ca avem IOR in curte de care zic de ani de zile aici ca pare folosit prea putin, desi fac chestii competitive
Unde scrie ca nu ai optica pe ele?
Nu scrie nicaieri ca le ai.Nu scrie,nu e prevazut.Daca gresesc,ma bucur sa fiu corectat.
E contract acordat de cateva mii ior
Mea culpa.Totusi,cateva mii sunt ceva mai putin decat 100000.
capitanul si lentul au voie cu optica, restul e prea prosti sa aiba si e mai scumpa optica decat omul. Cam asta pare gandirea burtosilor instelati din Mapn.
@Mihais
E vorba de AVN-uri, maître, nu de optică de montat pe arme.
– https://monitorulapararii.ro/mapn-cumpara-de-la-ior-4-000-de-aparate-de-vedere-pe-timp-de-noapte-cu-100-milioane-lei-1-54882
Părerea mea. hâc…
Greseala mea ,probabil asteapta sai ca sa comande si alea
A răspuns Miruță in conferința postata, ca in bugetul Safe alocat, nu sunt acoperite echipamentele de ochire pe timp de noapte pt armamentul individual.
Daca cele de la IOR se vor dovedi bune, se vor mai lua separat.
Nimic pentru artilerie? Nu ne-ar trebui și nouă mai multe “Tunete”, ceva de genul Caesar, etc.?
Din cei 16,68 miliarde de euro pentru partea de înarmare au rămas 11,68 miliarde, conform cu ce spunea ministrul apărării în acest weekend. Banii rămași se vor folosi pe 21 de programe de înzestrare, iar aici putem presupune pe ce se duc banii:
1. 630 milioane pentru mistral
2 3 miliarde pt MLI
3. 1 miliard elecoptere
4. Vreo 400 milioane pentru armament individual
5. Vreo 700-800milioane pt cele 150 de Pirahna.
Din 5 programe s-a dus ușor jumătate din suma. Restul de 16 programe ce pot să aducă nou: 2-3 corvete( dacă avem noroc și dacă mergem toți cei care citesc pe acest site la biserică să aprindem o lumânare) care pot să ajungă să zicem 1 miliard de euro, de restul… mizilicuri.
Să nu uităm ca noi folosim 5 miliarde din acest program de pe partea de înarmare și o ducem pe partea de infra. Oare de 5 miliarde ce s-ar mai fi putut cumpăra? Ungaria are prin programul SAFE alocați tot peste 16 miliarde de euro. Oare ei ce cumpără? Cu produc? Cu ce se înarmează?
Știu ca am mai spus, dar vreau să readuc în discuție ca cele 8 miliarde de euro pe care vrem să le cheltuim pe tancuri după părerea mea sunt bani cheltuiți degeaba. Cu Cele 11,68 miliarde de la Safe + 8 miliarde de la tancuri+ încă 7 miliarde ( să zicem) din pib pt înarmare cred ca am fi făcut multe fără sa cumpărăm tancuri. Daca tot vrem sa creștem numărul de militari puteam lua mai multe MLI-uri, Cobre, Pirahna, artilerie autopropulsata, Himars , elecoptere, poate ceva elecoptere de atac, f multe drone și multă muniție pt ele.
stai ca asta mi-a scapat, Ungaria 16 miliarde?? dupa ce initial s-au opus?? wow
https://adevarul.ro/amp/politica/banii-din-safe-pentru-ungaria-starnesc-ingrijorari-2502540.html
Poate cineva ‘acolo sus’ stie ca Ungaria de dupa alegeri nu va mai fi Ungaria pe care o stim si de care s-a cam saturat toata lumea. Si au pus ceva provizioane si pentru ei
wishful thinking… 🙂
O prostie. Sa tina banii blocati pana vedem clar linia de politica externa dupa alegeri, nu sa-i dai lupului cheia de la stana in speranta ca isi schimba naravul. Incredere zero in unguri, daca polonezii indiferent de culoarea politica toti tin frontul antirus – magiarii toti jelesc mai moderat sa mai radical Trianonul.
nu stiu ce sa zic, mie si Magyar Peter mi se pare un nationalist cam la fel ca Orban Viktor…asa mai bine ramane asta ca e stiut ca oaia neagra, ne face pe noi sa aratam bine 🙂
Ungaria ramane aceeași pt noi. Lupul își schimbă părul dar năravul ba. Mare atenție cu ei.
unguri au un program, un orizont,
inceput de mult,
https://pressone.ro/ungaria-deschide-fabrici-de-armament-pe-banda-rulanta-orban-investeste-miliarde-de-euro-prin-companiile-de-casa
la noi in aceiasi perioada noi cautam cum sa punem tara inainte, in fata hotilor, lu dragnea,
ca asta facem si acum,
victimele sa plateasca ca avem justitie si servicii, si militie, parchet, etc
grindeanu, ciolacu reclamati pt ce au facut
https://recorder.ro/stirile-zilei/16-iunie-2025-schema-nordis-ciolacu-si-grindeanu-reclamati-la-dna/
dar ciolacu si grindeanu dau lectii de gandire, ei stiu cum se potrivesc astrele pt hoti,
care nu ne pricepem ramanem pe dinafara,
lucreaza si parchetu jeneral direct spre pensie, dar ei nu stiu, asteapta pensionarea din prima zi de serviciu,
sa fi om ii o intamplare, cand poti fi altceva
noi mai pe sistem traditional, ca degeaba: Mircea cel Batran, Stefan cel Mare, Vlad Tepes, Mihai Viteazul, Al. I. Cuza, si cei cativa putini ca ei, ca grosu conducerii erau cu pantalonii jos asteptand cu infrigurare inamicu,
ca n-are rost sa lupti,
ca mai bine te predai,
ca prostii fac armata,
ca prostii mor in razboi,
ca daca esti obosit de la multe femei nu mai ai vlaga la lumina zilei – ca la 1940, etc etc
serviciile secrete, armata si inzestrarea merg foarte bine, ca stim ca avem atatia generali la exceptional pe merit, ca nu are cum sa fie pe altceva decat pe merit, toti pensonati anticipat, ca erau pensonati inca inainte de acordarea gradului de general, da ei nu stiau,
ca stim ca avem o inzestrare de exceptie si o armata de exceptie,
soros e de vina, ca i-a legat cununiile lu dragnea, ciolacu si grindeanu,
uni zice ca le-a bagat si ceva argint viu,
da vine jeorjescu – semeon si ne integreaza direct in spatiu rusesc,
ca justitia pana termina procesu lui jeorjescu dureza mult,
ca si procesu revolutiei stim cum a mers, nici n-a inceput inca bine – dupa doar 36 de ani,
ne asteapta inca cateva cincinale de impliniri marete
iubesc tradarea dar urasc pe tradatori
@Sergiu
De ce vă e, frate, așa frică de ungurii ăia? Ce pot să vă facă???
Părerea mea, hâc…
Nea Sharky , iartă-ma că mă bag în discuție …
Nu este vorba de ce ne pot face ungurii în sine …
Că dfv al armatei sunt mici , chiar și în comparație cu noi …….
Dar susținuți de alții…….. Au o voce mai puternică , decât a noastră.
Problema apare atunci, când prin ei (ungurii) .anumite țări prieteni-dușmani….ne pot șicana suficent încât să nu avem somn….
E costisitor să știi că ai un răsboi la granița …. cu o Rusie năvălitoare și pusă pe japca de teritorii, și în coasta ta, să ai și o țară precum, precum a lu Orban Victor….
Același Victor Orban ,care este prieten la cataramă cu nea Donald „rățoiul” Trump…. care e și el este cu capsa pusă, pe noi teritorii….
În contextul dat exemplu …Romania e cam golașe…..
Și nu prea vad vreun aliat să ne ajute în adevăratul sens …daca va fi cazul…. Așa că este bine să fim pregătiți pt orice…!!!!!
Nu este vorba doar despre o simplă rivalitate și animozitate …
O zicală din popor zicea: ai grija la „prieteni”, că de dușmani ……
Părerea mea…. că asta e sentimentul românesc, pe care și eu îl cam împart , când vine vorba de vecinii noștri dragi !
PS: noroc cu marea neagră….
Sărmana, e singura cu care nu am avut sicane …..incă,😆
@Marian
În afară de ruși, cine ar putea să îi ajute pe unguri?
Sunt înconjurați de vecini care îi „iubesc”, ca și noi, din perspectivă istorică, și deabia asteaptă să ridice capul. Iar cu rușii, după cum se vede, slabe speranțe să realizeze ceva, în viitorul semi-îndepărtat.
Am mai spus-o pe aici, și geografia, și matematica, sunt împotriva lor. Sunt cca 9 milioane de pechinezi de stepă, la câmpie, înconjurați de cca. 30 de milioane de vecini „iubitori”, care nu uită binefacerile „civilizației” maghiare.
Au o brigadă blindată cu 2 batalioane de infanterie mecanizată, unul de tancuri și unul de artilerie autopropulsată, o brigadă cu 2 batalioane de infanterie și una cu un batalion de infanterie, plus unul care se va forma.
De aviație, nu mai spun, cu 14 Grippen-uri închiriate…
Soar gura e de unguri!
Părerea mea, hâc…
Nea Sharky , mă întrebi cine înafara de ruși îi poate ajuta …pai tocmai prietenii și amicii noștri americani … Îi pot susține și aici nu trebuie tras un glonț ci lobiul făcut de americani (la un caz )e suficent sa tremure papagalii de la Cotroceni …. și ai lui Orban sa jubileze de fericire….
După cum am zis ai eu în com meu de mai sus….Ungaria , militar , ne este inferioară….. Vise umede să ne cotropească….dar este suficent de incomodă ,încât ne ține treji ! Cu ajutorul cui trebuie….. niciodată nu poți fi prea sigur …… și ungurii dacă nu alt ceva, sunt răbdători…….!
au gripen cu aesa si meteor, te pusca de la budapesta
au blindate moderne
cu drone fut tot pin transilvania pe modelul ukrainean
Au pe dracu!
Au Gripen cu radarul normal de la Gripen C/D nu au să aibă AESA nici pe cele 4 bucăți noi pe care le -au contractat.
PS 05 A MK 4 nu e AESA este radar normal clasic procesorul de semnal este upgradat fiind mai rapid și SW optimizat și pentru ținte low observable ceea ce nu înseamnă AESA.
Vezi ce inseamna sa vorbesti fara sa ai habar??? De unde AESA pe rapandulele alea vechi? Gripen are AESA doar pe E/F care e cu totul alt avion. Pana acum ungurii au beneficiat doar de update-uri de soft, si nu o sa primeasca nimic altceva deoarece nu au bani alocati de upgrade-uri.
In plus, minunile lor Gripen, cand au fost comandate, s-au targuit ca la usa cortului cu suedezii pana si-au adus aia aminte ca au in depozite niste structuri de Gripen A/B fabricate prin anii 90. Le-au sters de praf, le-au indreptat din ciocan, au pus fiare noi in ele, si le-au iesit 12 Gripen C si 2 Gripen D. Dar deoarece au frame-uri de A/B, rablele astea au si aripile de A/B, asa ca performantele lor dinamice sunt sub Gripenurile suedeze sau ale cehilor. Ca sa nu mai vorbim ca nu sunt complet compatibile cu C/D nativ, asa ca cele 4 aparate noi o sa fie o problema in plus, necesitand modificari in operatiunile de intretinere si reparatii. Asa ca las-o moarta in papusoi.
@noairbag
Iar ai văzut prea multe filme?
Părerea mea, hâc…
Au pe dracu să-i ia ….. Avioane închiriate !
Nea Sharky are dreptate …. din punct de vedere militar ….. Ungaria nu reprezintă o amenințare ….. Nu pt moment!
Ei doar politic și poate economic, pot să pună bețe în roate….manipulareaa celor din Transilvania… Este un instrument care le este la îndemână și prinde la prostime din păcate ….
Încă o dată, mă repet militar Ungaria e cuțu care latră , dar încă nu are dinți …dar ajutati de anumiți factori…. Poat să ajungă să ne muște de poponeață….
Dacă nu suntem cu băgare de seamă !!!!
Geopolitică asta este o adevărat cur……vă !!!
PS:scz-imi franceza, dar cam asta e realitatea….
Buna observatia !
https://www.euronews.com/my-europe/2026/01/27/eu-commission-to-probe-hungarys-giant-defence-loan-request-over-risk-of-misuse-by-orban
luncile s-au desteptat
de acord pe chestia cu tancurile
daca ar baga banii in trophy pentru toate vehicolele le-ar dubla sau tripla numarul, tinand seama de rata pierderilor ar fi mult mai mica
avem norocul ca se pot trage concluzii din razoiul din UKr
drone si razboi electronic
Eu as fi profitat de programul asta pentru reinoirea flotei militare….probail o sa mearga pe 2 OPV-uri. As fi mers pe alea 4 corvete . Dar ai nostri vad ca se incapataneaza sa mearga pe programul ala Corveta Europeana…In sfarsit vad ca sunt foarte multi bani , sa vedem daca suntem in stare sa-i cheltuim . Si sa nu uitam si de banii din bugetul propriu care din ce se vorbeste ar fi vreo 10 miliarde euro anul asta . Destepti sa fie sa-i cheltuiasca cu cap !
Prosti suntem, cap nu avem, de cheltuim îi cheltuim.
@John Doe
Ce să faci cu ele acum în Marea Neagră? Luptăm cu turcii sau cu bulgarii?
Ca să fiu înțeles corect – evident că avem nevoie, dar ele trebuiau deja să fie gata. Însă la momentul de față chiar nu sunt o prioritate.
Din 2027 o sa incepi sa exploatezi gazul din MN . ZEE nu iti intra in articolul 5 NATO . Cu ce aperi zona aceea ?? Cu ce iti aperi platformele marine ?? Cu ce iti aperi conductele submarine ???
@John Doe
Le aperi de cine? FYI, rușii demult au copiat dronele ucrainene Seebaby. ZEE se află în raza de acțiune a oricării rachete antinavă. Dacă trăiești cu iluzia că cineva de la București va avea curajul să tragă în direcția rușilor – ce îi oprește să folosească rachetele de pe mal? Drone să patruleze platformele? Lumea a trecut în sec. XIX de ceva vreme, vorbesc de drone din 2019, dar nici în 2026 se pare că nu se înțelege cum s-a schimbat câmpul de luptă (indiferent de vorbim despre aer, apă, sol).
Iar pe post de sperietoare – aia luată de la turci e mai mult decât suficientă pe moment.
Daca aveam Exxon la Neptun Deep acum, nu mai trebuia sa se agite nea ghinararu. Putea 4amane la fel flota doar pt fonctii.
Poate fi o slutie si ce spui tu …dar oare de ce polonezii isi trag 3 fregate si trei submarine cand pot folosi si ei NSM ???
@John Doe
Polonezii se află puțin în altă parte a hărții și cu ruși efectiv în coaste. Iar ce ține de noi, obiectiv vorbind, când a fost ultima dată când rușii și-au scos bărcile la plimbare prin MN?
Dacă am fi avut acum corvete – ar fi fost minunat, dar pentru că nu avem tre să le mulțumim USLiștilor și să suportăm consecințele – când ești prost – mori ca prostul.
Însă la momentul de față să vorbim de bani SAFE pe corvete e cam târziu – sunt alte priorități care trebuiesc acoperită urgent. Și dacă mai rămâne – facem și corvete, de ce nu.
@John Doe
Cam greu sa lipim marina la SAFE. Sa ma explic. Ca racheta nava-nava avem NSM-ul luat pe filiera americana, nu norvegiana. Ca racheta antiaeriana, au declarat ca vor ESSM, de asemenea americana.
Aici poate ar fi ceva spatiu de manevra, stiu ca nemtii produc RAM la ei, nu stiu daca si ESSM (cred ca doar componente), o racheta foarte populara la nivelul marinelor NATO. Dar chiar si asa, am fi dependenti de sisteme verticale de lansare din SUA. Deci nu prea e spatiu de manevra.
Daca au bagat navele de patrulare in SAFE, inseamna ca vor lua iar niste nave inarmate cu un tun si 2 mitraliere si cam atat. Asta daca n-o-ntorc ca la Ploiesti si adopta alta racheta antiaeriana, care n-ar putea fi decat VL Mica sau Aster, ca-CAMM vine de la UK care nu e inclusa in SAFE, daca nu ma inseala memoria.
Sau fac o „turceasca”, i-au niste nave relativ chele cu speranta ca le vor inarma dup-aia. Istoria fregatelor nu e de bun augur in acest caz.
Mai departe, daca tot nu se au bine cu Damen, ramane de vazut de unde vor lua aceste OPV-uri, probabil la cheie, ca Damen e cam singurul santier naval care livreaza nave militare la cheie pe la noi.
Dienaris are si el dreptatea lui. Navele ne trebuiau ieri, nu maine. Cu platformele sunt doua posibilitati:
– razboi in zona „gri”, sabotaje etc samd, daca Doamne fereste pica Ucraina (adica pierd litoralul) am belit-o, va fi precum filipinezii cu chinezii in Marea Chinei de Sud. Dar aici Garda de Coasta joaca primul rol, ca nu vrei sa escaladezi implicand marina militara.
– razboi declarat sau, ma rog, „operatiune speciala” cand iarasi am belit-o grav, de data asta complet, ca n-o sa putem apara cu mai nimic platformele alea de la tarm.
Ceea ce ma ingrijoreaza pe mine e ca pare sa nu existe o strategie clara. Adica, ce vrem si avem si bani sa facem? Sea Denial sau Sea Control? Daca pentru moment nu ne permitem sa ne inzestram corespunzator Sea Control (ceea ce ar implica nave mari, cu capacitati robuste de lupta in toate mediile, adicatelea fregate), atunci hai sa vedem cum o dregem cu Sea Denial.
Cat timp lucrurile raman in zona „gri” sau, mai rau, Ucraina pierde litoralul si ne trezim de facto vecini cu rusii si incep sicanele prin ZEE (fara ca totusi sa avem un razboi deschis cu ei), o combinatie de cateva nave multirol mai mici (corvete adevarate totusi, nu OPV-uri) cu multe drone si aviatia de la MK ar trebui sa fie suficient. Asta inseamna sa renuntam la visele de „marire” cu 3 fregate, 4 corvete, 3 nave de patrulare, si ce ne mai prosteste Panait prin presa…
Asta inseamna ca, fie inarmezi decent cele 2 fregate (daca tot le-au reparat capital si remotorizat), cele 3 NPR-uri si mai iei o Hisar (pe langa aia luata deja) si-ai terminat-o cu navele, restul drone, fie casezi absolut toate vechiturile, mai iei o Hisar si in loc de astea doua nave de patrulare prin SAFE iei 2 corvete mai izbutite, tot prin SAFE, ca fac europenii destule corvete, avem de unde alege. Daca vrem neaparat sa fie construite la noi, luam 2 Sigma 10514 de la Damen, punem maximul de armament care poate fi pus pe ele, ii rugam sa incerce sa le faca ceva mai rezistente la avarii si ne rugam bunul Dumnezeu sa nu se scufunde la prima racheta incasata. Si oricum ar fi, le luam inarmate de la bun inceput ca vor sfarsi ca fregatele daca face Trump pace cu Putin… 🙂
Dar asta inseamna ca dispar jumatate din functiile de comanda si mai mult de jumatate din cazanele comuniste care trebuie sa intre la resapat la prietenii cu santiere navale si fabrici de paine… asa ca probabil nu se va intampla.
@Nicolae, în problema UK ai dreptate, nu este inclusă în programul SAFE, UE au cerut o taxă de vreo șase miliarde euro, briții au refuzat, adio și la gară
https://m.digi24.ro/stiri/externe/ue/ue-cere-o-taxa-de-675-miliarde-de-euro-pentru-ca-marea-britanie-sa-adere-la-safe-londra-a-respins-termenii-nerezonabili-3497723
Văd că în SAFE sunt trecute șapte sisteme Naval Strike Missile (NSM), astea nu au cum să fie americane, deci vor veni de la producătorul original norvegian, ce vor cuprinde cele șapte sisteme trebuie să aflăm.
În rest, punctezi bine, ca de obicei despre marina română!
Aye aye, captain!
@ Nicolae – daca nici de cei 700 milioane cat dam pe alea 2 OPV-uri nu o sa fie SIGMA 10514 atunci chiar suntem prosti la 350 milioane pe nava ar trebui sa fie corveta din moment ce la 1.25 milioane erau 4 corvete si modernizarea fregatelor.
Din ce stiu CAMM ER se fabrica si de catre Leonardo in Italia – mai e o sansa mai ales ca Silver 43 cica are versiune de magazie cu 4 rachete CAMM ER.
300 milioane in 2019 fac 380 milioane azi…
Asa e, si MBDA Italia face CAMM, dar nu apare pe lista…
@ Nicolae – era vorba de 300 de milioane in 2023 cand ai nostri ca brazii nu au gasit sa se scobeasca de 50 de milioane pentru 4 corvete noi si modernizarea de 2 fregate Type 22….
Avand in vedere ca sunt 2 nave cred ca se pot califica la OPV-uri 2 corvete moderne de 2500 de tone.
Sa nu uitam ca si Bulgaria are 2 „OPV” uri si nomenclatorul NATO cred ca va califica ca si corveta ce trece de 3000 de tone.
@Nicolaie
Foarte bine punctat. Eu nu mai am răbdare să scriu astfel de texte și să repet lucruri pe care le consider evidente și despre care vorbesc de ani.
Războiul ruso-ucrainean ne artă că nimeni nu poate apăra platformele – nici rusnacii, nici ucrainenii.
@Dienaris
Tot războiul ne-a demonstrat că Ucraina, fără nave mari, a recucerit, în 2023, platformele pierdute în 2015, printr-o operațiune a GUR.
Dă o căutare după „turnurile Boyko”.
Părerea mea, hâc…
@sharky
Interesantă definiție pentru ”a controla”. O parte distruse complet, o parte nu mai pot fi folosite și alea 2 pe care le ”controlează” sunt pustii, folosite doar pentru diferit echipament electronic pe care rușii periodic îl distrug, iar ucrainenii periodic îl reinstalează.
Și da, rușii le-au luat în 2014 când au anexat și Crimeea. Sunt convins că te descurci cu traducerea 😉
https://militarnyi.com/uk/articles/boyi-za-vyshky-bojka-strategichna-perevaga-na-mori-first-division-blog/
Orice se poate. Pe elicoptere au luat racheta AN italiana: Mars.
Au fost achizitionate patru salupe pentru interventii rapide.Seamana cu cele de plimbat turisti prin delta.Iarasi o afacere profitabila in numele armatei.
@newman, alea 4 salupe sunt pentru scafandri
O sa risipim banii pe armament inutil din Franta.
Ce-mi place ca va roade Franța. Înseamnă ca fac ei ceva bine.
Și au început comentariile legate de Franța!!!
Da! Sa ne aduca intai apa de la Vidraru anapoi si dup’aia stam de vorba!
Toate programele ar trebui sa fie publice ca sa vedem si noi si urmasii nostri ce anume platim, cat platim, cat se face in tara, ce criterii au avut la alegerea produselor, etc.
in nici o tara participanta nu e niciunul din programele din mecanismul SAFE public, cel putin nu deocamdata. vor fi dupa aprobare/parafare etc.
Foarte rau ca e asa, nu ma incalzeste cu nimic ca si ceilalti politicieni europeni sunt imbecili si sufera de secretomanie
Toate programele finanțate din bani publici trebuie să fie publce! Nu în detalii tehnice sensibile, desigur, dar precizate cu claritate, argumentate și mai ales supuse dezbaterii publice. De acord aici cu observația ta, RTI.
pai care-s banii publici? sunt imprumuturi de la UE, de pe piata de capital. si oricum n-a zis nimeni ca nu vor fi publice programele ci ca nu acum.
Imprumutul e plătit de contribuabil – deci banii’s publici, nu?
Ratele si dobanzile imprumutului SAFE se platesc din bani publici de la buget.
Hmm, daca ungurii au si ei acces la 16 miliarde, ar trebui ca noi sa avem 32 de miliarde…
Vremea păcii cred ca a trecut. Tre să aducem cat mai mulți bani pt înarmare, iar cele 11 miliarde sunt doar o parte din suma aia mare pe care trebuie să o cheltuim pe arme. Cu Ungaria bine înarmată în vest, cu Bulgaria la sud și Doamne ferește cu Rusia la est și nord ne-am ars. Nu vreau să par foarte pesimist dar cred ca ar trebui luat în calcul cel mai negativ scenariu, din toate punctele de vedere. Uitați-vă la Polonia. Felul în care se înarmează trebuie să fie un semn de întrebare și pentru noi.
Da’ ce ti-au facut bulgarii?
Să vedem ce urmează! Deja s-au pus trompetele pesedisto-aurifere pe Miruță, pentru declarațiile alea, cum că ar fi mare ceaușist!
Foamea este mare, iar partidul are necoie de bani!
Părerea mea, hâc…
Erată: …nevoie de bani.
Părerea mea, hâc…
Păi normal, e chestie de copyright, numai ei au voie să fie (mândri că sunt) ceaușiști.
Sa vedem ce fac concret si cu banii. Chit ca vorbim de bani europeni, parca vad ca ramanem cumva blocati prin pdf-uri scoase la imprimanta capsate si apoi bagate intr-un dosar. Cu șină.
Ai nostrii or fi avand o lista ,pregatita si pentru” SAFE 2″ ? Ca europenii au spus ca e nevoie de mai multi bani si sunt multe tari care vor o noua transa de bani europeni pentru inarmare. Acum dupa faza cu „Greolanda”, o sa isi doreasca banii mai multi pentru inarmare, mai ales cu tehnica europeana si tarile cu iesire la Atlantic…..
Nu vreti sa cercetati cauzele pentru care industria de aparare a ajuns in starea in care se afla acum ? Asta prin comparatie cum este organizata de 35 de ani industria de aparare din Polonia de exemplu, ( cate comenzi a primit de la armata Poloniei in 35 de ani , forma de organizare , de proprietate etc , ). Nu industria de aparare este vinovata de starea actuala . Iar daca vom continua cu aceeasi politia din partea MApN situatia se va agrava in acesta industrie.
@Eduard
Ia explică-ne tu, dacă tot știi. Dar simplu, să înțelegem și noi, și dacă se poate și cu exemple comparative, dacă se poate, ce a produs industria de apărare poloneză, și ce a produs industria de apărare românească, în cei 35 de ani. Așteptăm nerăbdători.
Părerea mea, hâc…
Greseala mea ,probabil asteapta sai ca sa comande si alea
@sharky
S-ar putea ca și @Eduars să aibă 5 minute dreptate
Nu stau acum să caut, dar parcă caietele de sarcini au cam fost bălării, condiții gen cifre de afaceri, unități vândute,șamd. Vrem 90 buc, nu mai vrem, vrem doar 20….hai ca luăm doar 12 până la urmă
Bugetul MApN pt achiziții cam pe drojdie au ținut-o langa cu pdf-uri până au ajuns la achiziții de urgență
Parcă erau făcute sa nu poată participa, sa ii excludă din start ….i-au căpiat și pe cei cu ditamai companiile de prin afara, dar măcar aia nu stăteau în baza MApN…
Plus politicul nostru cu sinecuriști pe la Romarm, și iaca pozna, cresc copaci prin halele uzinelor…
Când aveau timp nu au găsit un manager de proiect care sa organizeze treaba pt low production rate cu ce se putea integra in produse militare din componentele sculei respective, fie firme private sau de sat…dar ar fi trebui sa știe și firmele câte bucăți și în cat timp….
Durere la patina și prin Min Eonomiei, și Romarm, și MApN, dar toți au depins de factorul politic…
Și uite cum ne văităm de deficit, dar cumpărăm cu banii jos, parcă suntem țară membră OPEC
Cum ne sucim, cum ne învârtim, tot la prostia politică ajungem.
Polonezii nu sunt mai zmei, nici românii mai prosti ca alții. Doar ca Polonia a avut și are un plan (mai bun, mai prost, nu mai contează ) se ține de el, a investit în el și are ce ajusta în caz de nevoie
Noi ne-am umplut de hârtii și am făcut achiziții la hei-rup
Zic și io…
@dan/
Cam pierzi ideea de bază, din câte observ.
Cerința mea era despre produsele industriei de aparare, nu despre caiete de sarcini. Care industrie este de foarte mulți ani, în subordinea Ministerului Economiei. Ai o armă cât de cât modernă, produsă de măreața industrie? Ai un transportor modern?
Ai o rachetă AA? Plus alte si altele. Pot să fie caietele de sarcini cât de proaste, dacă tu nu produci nimic, ce să cumpăr de la tine? Să mă întorc înapoi în 1980, când toată lumea e în 2020?
Părerea mea, hâc…
Ideea pe care eu vreau să o transmit este ca acele uzine aveau bani de salarii și de plătit curentu, minim…nici să dea cu var pe ce clădiri au în patrimoniu nu au avut…
Cum sa se dezvolte ceva ?
Uzine prinse între:
-Min Economiei : nu avem bani de dat pt retehnologizări ,dezvoltări de produse noi
– MApN : avem nevoie, dar pt ca nu avem bani, nu știm să vă spunem când și cât vom vrea, dacă ne întrebați ce ar trebui să facă scula respectivă nu suntem chiar hotărâți, deci în principiu ar trebui să spargă lemne, să bată cuie, șamd și să fi fost fabricat în minim x bucăți, achiziționat de nu-s ce state, etc. Și oricum la achiziții nu prea zicem noi când,cum și cât
– Cireașă de pe tort sau cuiul de la paltonul de scânduri, management numit politic, timpul trece, leafa merge
Cum ai reuși să faci un plan să ieși break evean, nu zic de profit, în asemenea condiții ?
Adevărul e ca și EMag s-a dus direct să se bată cu Amazon pe piața SUA, și abia după aceea a început bussines- ul în RO
Nu zice nimeni de întors în anii ‘80….dar la un moment dat e nevoie de mentenanță, piese de schimb, reparații, muniții …
Într-un fel nimeni nu are nici o vină , dar toată lumea a “ajutat” un pic
@dan/
Fără să vrei, sau să știi, ți-ai dat răspunsul, singur.
Care e numitorul comun pentru „Ministerul Economiei-nu avem bani de retehnologizare”, „Ministerul Aparării-avem nevoie, dar nu avem bani” și „managementul numit politic”?
Lăsând la o parte calitatea produselor, la privați cum s-a putut face treabă, iar la stat, nu?
Părerea mea, hâc…
Industria de aparare e si privata sau doar de stat?
Păi pe privat ai șopronul numit Nova Modul, ai Blue Space Technology care și ăla e un șopron, ai Autonomous Flight Technologies pe drone si Interactive Systems pe software tip BCS, Aerostar, Pro Optica si Electro Optic Components Măgurele. In rest….. daca mai știi alte firme…. N-am pus ELMET si A/E International ca alea sunt cu capital străin.
sa inteleg elbit iveco acu otokar rheinmetall nu sunt industrie de aparare ca ce? aaa nu e romanesti ,si nu produc in romania doar importa toate alea la cheie si le livreaza la mapn ,cand termina isi iau catrfusele si pleaca ca si gdels face la fel in jointventure cu umb ,cum am mai zis ia o pauza si racorestete
Pot sa isi bage in fund elicopterele alea pe care vor sa le achizitioneze!
Armata Romana nu le doreste, Fortele Aeriene la fel, nu discuta decat cu francezii si astia vin cu pret de cocaina.
Black Hawk era mai potrivit, Leonardo are si el oferte mai bune, chiar suntem idioti?!
SAFE inseamna imprumuturi avantajoase dar nu sunt gratis banii astia.
Adica noi cetatenii o sa trebuiasca sa ii returnam cumva in viitor!
Puma a avut primul zbor in 1968
Black Hawk in 1974
de ce Black Hawk?
Pentru ca ai un contract pt MAI și SMURD!
nu are nici o legatura una cu alta. bugete diferite, cerinte diferite.
Fiindca Super Puma a avut probleme cu angrenajul rotorului principal si cateva accidente? Pentru ca Black Hawk-ul are vaersiune navalizata si Super PUma este prea mare pentru a fi navalizat pentur nave de tip OPV sau Corveta?
Pentru ca dincolo de gargara francezii se tot impotmolesc in programe tzeapa la adresa Romaniei?
Cat au cantat cu lunia de H 215M, cum au procedat cu programul celor 4 Corvete AS? Lista poate continua.
Noi avem nevoie de un elicopter care sa fie la nevoie si gunship nu numai autobuz si asta este cred un criteriu foarte valid.
„Fiindca Super Puma a avut probleme cu angrenajul rotorului principal si cateva accidente”
aia a fost o problema de calitate a unor rulmenti de la un anumit furnizor la H225 (de care vrem si noi), dupa ce zeci de ani nu avusese nici o problema la H215/AS 332.
intr-adevar, Airbus are un punct slab aici pentru ca in afara de NH-90 n-are un elicopter nava pur, capabil sa vanat submarine cum trebuie
cand spui ca Black Hawk are versiune navalizata probabil te refer la un elicopter capabil de ASW si ala e Sea Hawk care in nici un caz nu e facut in Polonia ca BHurile MAI, sa intre pe SAFE (si alea au fost luate cu fonduri europene)
Si oricum, pt ceva specializat ca SH nu e nevoie sa iei toate elicopterele de un tip, in conditiile in care iti poti face mai usor intretinere in tara cu Airbus.
N-avem de ce cumpara BH, a fost o tampenie sa luam si pt MAI, atata timp cat n-o sa avem o cooperare industriala in Ro.
@steppewolf
Eu as pune problema altfel:
H225 – aparat civil militarizat
Black Hawk – aparat militar („civilizat” in cazul MAI/SMURD)
Daca vor niste autobuze de carat cartofi in spatele frontului, H225 sunt numa’ bune. Dar cred ca daca o dam in CSAR si alte balarii asemanatoare, nu mai zic de vreo forma de atac la sol, nu prea mai ai decat optiunea americana.
Zic si io… 🙂
@nicolae: eu zic ca dinmomnet ce francezii il folosesc pentru SOF, nu e chiar asa autobuz si nici nu poti spune ca e un civil.
nu pentru atac la sol le iau, e clar
ti-am mai spus ca ai nostri cer altceva, cu mai mult volum interior / elicopter si probabil BlacHawk nu se califica,, posibil nici H215.
H225M are printre cele mai mari spatii cabina la clasa sa, fara sa intram in zona elicopterelor greme gen NH-90 sau a celor tri-motor.
da, H225M are raza de actiune dubla, incarcatura utila dubla, timp in aer dublu
BH chiar daca e facut in Polonia ramane cu motoare americane, avionica americana, arme americane (si n-are Spike)
H175M vom lua probabil pt misiuni mai putin dificile si transport mai usor…mai ramane de luat un elicopter usor care sa poata folosi rachete AT (Spike NLOS/Brimstone); nu avem nevoie de elicopter dedicat pt asa ceva
iar daca vom avea bani de elicoptere ASW atunci alea se pot lua separat, ceva ultraspecializat
Eu ma mai gandesc la o treaba, Cate H215 luam de banii pentru 12 H225?
probabil alea 16 ca sa inceapa productia locala la Brasov?
PIORUN?
No.
https://www.profit.ro/stiri/politic/bolojan-se-duce-in-germania-intalnire-cu-friedrich-mertz-22323240
+ Miruta, + Vlad
s-a rezolvat si cu ” corvetele ” https://www.defenseromania.ro/pana-la-corvete-si-fregate-avem-salupe-in-dotarea-romaniei-au-intrat-trei-salupe-rapide-de-interventie_640426.html
Aproape la fiecare postare, apare ceva de genul: ”francezii au vrut să ne dea țeapă, israelii au vrut să ne păcălească… s.a.” Din păcate… nu, nu ne păcălește nimeni din afară. Nici francezii, nici israelienii, nici americanii. Statele și companiile își urmăresc interesul propriu, exact cum e normal să facă!!! Vin cu oferte, propuneri, lobby, promisiuni (unele mai bune, altele mai slabe). Dar atât. Responsabilitatea alegerii și negocierii este exclusiv a noastră, a românilor (decidenți). Dacă un program a eșuat, a fost blocat sau s-a transformat într-o „țeapă”, vina nu e la producător, ci la decidenții politici care au urmărit doar ”ce-mi iese”, mapn și structurile de achiziții care au scris prost (sîc) cerințele sau le-au modificat din mers, lipsa de asumare și competență din ultimii 35 ani. Nimeni nu ne-a obligat să bâjbâim ani de zile cu H215M, sau să ”dăm de pământ” programul corvetelor (că nu-i convenea lui bosânceanu) sau să nu avem o strategie coerentă pentru elicoptere. Dacă vrem să facem achiziții conforme cu realitatea, asta se definește clar în cerințe, se bugetează corect și se urmărește consecvent. Este într-adevăr mai comod să dăm vina pe ”francezii neserioși/ americanii care ne vând ce nu trebuie”. Dar adevărul incomod e că problema este la noi, la cei care ne-au condus și încă ne conduc.
Conferinta de presa Miruta pe tema SAFE:
https://www.youtube.com/watch?v=2ieFuRZ2dYc
BREAKING Au fost desecretizate achizițiile pe care le va face România prin Programul SAFE
https://www.g4media.ro/breaking-au-fost-desecretizate-achizitiile-pe-care-le-va-face-romania-prin-programul-safe.html
Lista de achiziții militare pe care le va face Armata: https://hotnews.ro/oficial-pe-ce-va-cheltui-romania-166-miliarde-de-euro-din-programul-safe-lista-de-achizitii-militare-pe-care-le-va-face-armata-2157509
https://www.facebook.com/share/v/16JvW64dk3/ conferință de presă comună MApN, MAI etc.
https://hotnews.ro/oficial-pe-ce-va-cheltui-romania-166-miliarde-de-euro-din-programul-safe-lista-de-achizitii-militare-pe-care-le-va-face-armata-2157509
Lista de achiziții militare ale României:
Transportoare blindate de personal 8×8 / Piranha 5 – 139 produse 761.200.000 Euro
Platforme multifuncționale de transport și logistică pe roți – min 1370 vehicule 471.505.000 Euro
Post integrat de comandă pentru apărare aeriană și antirachetă – 2 sisteme 160.000.000 Euro
Vedetă de intervenție pentru scafandri -2 nave 57.000.000 Euro
Navă de patrulare maritimă (OPV) – 2 700.000.000 Euro
Elicoptere multi-misiune H225M – minim 12 852.000.000 Euro
Sisteme de rachete navale Naval Strike Missile (NSM) – 7 sisteme 207.000.000 Euro
Armele și muniția individuală de infanterie la standard NATO – Aproximativ 240.000 de armament individual 439.860.000 Euro
Mașină de luptă pentru infanterie pe șenile – MLI – 198 vehicule 2983.566.000 Euro
Sistem integrat de simulare reală de antrenament – 1 sistem 94.500.000 Euro
Platformă software pentru sistemele C4ISR – 70 instanțe 19.000.000 Euro
Sistem portabil de apărare aeriană – MANPAD – 231 sisteme cu 934 rachete 625.560.000 Euro
7 Sisteme de apărare aeriană cu rază foarte scurtă cu capabilități C-UAS și C-RAM (SKYNEX), dislocabil – 7 sisteme 476.000.000 Euro
2 Sisteme de apărare aeriană cu rază foarte scurtă (V-SHORAD) cu capabilități C-UAS și C-RAM Skyranger 35mm, mobil – 2 sisteme 330.000.000 Euro
12 Sisteme de descoperire radar cu bătaie medie – 12 sisteme 258.000.000 Euro
3 Sisteme de rachete sol-aer cu rază medie ( SBAMD(L)-MR / SBAMD(L)-M-MR) – 3 sisteme 450.000.000 Euro
Sisteme de lovire cu muniție loittering – 70 sisteme 147.000.000 Euro
2 Sisteme Navale de Apărare Antiaeriană cu Rază Foarte Scurtă cu Capabilități C-UAS și C-RAM (Millennium) – 2 sisteme 36.000.000 Euro
Sistemul de drone pentru supraveghre și culegere de informații din clasa 1, mini-UAS – 56 sisteme / 22 deja contractate 45.770.000 Euro
Muniție de 35 mm prin NSPA (CRAM – Oerlikon + Skyranger) – 87000 lovituri 23.150.000 Euro
Muniție de 35 mm (CRAM – Oerlikon + Skyranger, inclusiv muniție cu explozie programabilă de tip AHEAD) – 400000 lovituri 393.275.000 Euro
0
Zero!.. rachete de croaziera (nu, nu vorbim de NSM, oricat de „extra navale” sunt).
Zero!
Nimic la 300 km!
Zero!
Noi ne aparam raul ramu’, distrugerile numai la noi sa fie, tampitii dracului ce sunt, Doamne-fereste sa atingi inamicul si cu o pana!
@R.M.
Poate ne lipim de frații noștri de la Rocketsan de vreo rachetă d-aia. Și dacă le luăm, crezi că îi duce mintea pe iluminați cum să le folosească? În 2017, când am participat la ultimul mare exercițiu al forțelor terestre, normele tactice erau calibrate după limitele armamentului nostru, nu luau în considerare și ce aveau băieții de peste drum. Poate le-or mai fi schimbat între timp.
Părerea mea, hâc…
„Tayfun” de la Rokestan !
Erata..Rocketsan ! Tayfun 4 , mach 5, bataie 1000km…
Sau poate ai nostrii sa rezolve mai repede si mai ieftin raman cu MIDLAS VLS si rachetele HISAR si monteaza rachete antinava NSM….Pe corveta turceasca, asta ar duce la o echipare rapida, ieftina si posibil intr un santier romanesc cum e Mangalia cu turcii si a celorlalte nave ce trebuie modernizate si o s avem doar rachet NSM cumparate…. Cand te gandesti ca urmeaza rocada cu PSD si Nicu spunea ca treba cu pesches….orice e posibil.
La Nemtii pleaca Bolojan in vizita, la noi urmeaza sa vina in primavara Erdogan, mai spunea cineva pe aici ca noi suntem pe Axa Franta,Germania,Turcia,SUA………
Toti vb doar de „sisteme”, la orice.
„…7 Sisteme de apărare aeriană cu rază foarte scurtă cu capabilități C-UAS și C-RAM (SKYNEX), dislocabil – 7 sisteme 476.000.000 Euro
2 Sisteme de apărare aeriană cu rază foarte scurtă (V-SHORAD) cu capabilități C-UAS și C-RAM Skyranger 35mm, mobil – 2 sisteme 330.000.000 Euro…”
Dar cate intra intr-un sistem? Sper ca Skyranger vine montat pe P5, nu pe Boxer sau caruta.
Ma bucur ca mai suplimentam la apararea de coasta.
12 elicoptere? Si ne miram ca nu primim ceva fabricatie? Pai nu puteau suplimenta programul, sa avem masa critica necesara?
Si tancuri canci! Corvete canci! Avioane de supraveghere canci!
Sorry, dar mai pupam noi program din asta cand o zbura porcu.
SAFE 2.0 e pe tzeava.
Is tare curios sa aud de la jeniile noastre cum se dezvolta ind nat, daca cumparam MLIuri Lynx.
Sisteme la ucraineni au fost baterii. Parca cu 4 piese fiecare.
Uai, Skyranger e o turela de o pui pe-o carcasa cu motor (tr85 lol, dar probabil Leo1 :)).
Skynex de-l luam noi e un sistem cu 4-6 pistoale separate, radar + sistem de management. Pistoale ce le pui de principiu pe camioane (speram Iveco). Si contractul din 2023 al RO este tot pt a face upgrade al sculelor vechi + a le integra in sistemul Skynex.
Surse:
https://static.nv.ua/shared/system/MediaInfographic/images/000/022/078/original/e9GxSnCahVgxd7x56Kqv.jpeg?q=85&stamp=20240805102147&f=webp
https://www.rheinmetall.com/en/media/news-watch/news/2023/12/2023-12-22-order-air-defence-from-romania
Scumpe, dar sper sa-si merite banii.
4 tevi pe sistem. Deci 7×4. 28 de turele din ce am cautat eu.
si ce luam intre patriot si Shorad, 3 sisteme de vreo 450 milioane de euro
Sincer e mai mult decat ma asteptam. S-au miscat ok cu ce bani au avut.
Achiziție MAI prin SAFE
– Stație radio VHF -5.000 ….panther via Thales / Elprof ? De care stații ? handheld, MP, pt vehicule?
Elicopter multirol mediu-greu 4.5-9.0 tone MTOW -7;
Elicopter mediu-usor 3.2-7.0 tone MTOW – 5;
Oare tot H225 / H 175 ?
Luam ceva și de la Leonardo, să mănânce toată lumea ?
Le mut ceapa mamii lor cu declarațiile lor de presă de 2 lei
nu inteleg ce fac la MAI cu atatea elicoptere
Probabil pentru intervențiile la nivel european anti-incendiu, vom afla într-un final
Ai uitat de tren!!!
https://m.digi24.ro/stiri/actualitate/mai-va-achizitiona-un-tren-avioane-multirol-elicoptere-roboti-si-drone-pentru-situatii-de-urgenta-de-unde-vin-banii-3602231
Din articol:
Vorbim de 7 elicoptere de categoria mediu greu, care vor fi:
– 3 destinate ordinii publice
– 4 destinate protecţiei şi apărării civile dar cu capabilităţi multirol.
Un alt număr de elicoptere, 5 elicoptere de nivel uşor-mediu care vor fi folosite cu scop de transport medical, cu transport minim 2 persoane, comparativ cu ce avem acum, care este pentru o singură persoană, la elicopterile uşoare, dar şi cu posibilitatea executării altor categorii de misiuni.
La un calcul sumar, Pirandele au sărit de la 3,94 milioane, la primul contract, la 5,47 milioane verzișori, la al doilea contract, grosso modo.
la Skyranger speram la un 24 de bucăți, dar, având în vedere că doicilandezii au aruncat 595 de milioane de europeni pe 19 piese montate pe Boxer, mai realist e să sperăm la 12 piese Skyranger. Probabil batalioanele de la 2 și 81, montate pe Pirande???
Părerea mea, hâc…
La Pirande pare sa fie mai mult sau mai putin actualizarea cu rata inflatiei din 2018 pana astazi… 3,94 milioane euro in 2018 fac astazi 5,06 milioane euro… Daca adaugam si isteria inarmarilor din ultimii ani, cerere mare, cam aia e…
La o prima ghiceala,cele 7 baterii Skynex vor apara cele 7 de Patriot,iar cele 2 baterii Skyranger vor fi probabil la cele 2 divizii.
Sa vedem ce se mai petrece si cu SHORAD.
400k AHEAD ajung pt Gerani,Lansete si altele care sa miste in adancime 20km+.Inclusiv la bataie de inalta intensitate.
Daaar,ce vedem din lista e o armie care sa faca fata unei crize,nu unui razboi lung.Sunt si pasi in directia asta.
240k flinte vin cam la 1800 euro bucata.Ai zice ca vrem sa avem 3-4 pusti de om.Sau sa inarmam poporul.Nu se produc asa multe in timp scurt,poate viseaza nus ce peste 10 ani.
Ce inseamna 70 de sisteme hoinare la 2.1 milioane bucata,sa vedem.Pare scump.
Idem mini-uas.Depinde ce inteleg prin sistem.Par 2 de btn manevra.Amu,se intampla chestii pe linia asta,dar nu au aparut pe FB,am uitat ce voiam sa spun.
NSM-GAME,SET,MATCH la MN.
Nu stiu ce stiu sa faca navele pt scafandri,dar cred ca au treaba cu tevile de gaz de pe fundul marii.Alea de doresc colegi sa le apere cu crucisetoare,Corvette,goelete.
In rest,chestii ok,cred ca ne vom da cu Lynx.E bine,masina gandita pt 8 insi,sa incapa lejer 4-5 .AC-ul sa mearga,sa tina apa rece.
Ce NU e? Muuult,dar sa o luam domol,sa nu ametim.
„240k flinte vin cam la 1800 euro” – acolo sunt incluse si mitraliere usoare si grele, pusti cu luneta/DMR, pistol mitraliera…dar suna bine, s-ar putea sa fie si ceva de calitate. sper sa fie FN sau HK
Nu e relevant pretul mediu. La armament individual se incadeaza si pistoale, aruncatoare de 40 mm si altele, care au un cost mai mic de media calculata de tine.
si pistoale si aruncatoare de de grenade de 40 mm. dar da, pare un numar ok
„Nu stiu ce stiu sa faca navele pt scafandri,dar cred ca au treaba cu tevile de gaz de pe fundul marii.Alea de doresc colegi sa le apere cu crucisetoare,Corvette,goelete.”
Iti cam trebuie o goeleta ca sa vezi rusul indreptandu-se spre sau umbland pe la tevile de gaz…
Sunt nave de interventie, inlocuiesc asta (suport scafandri pana la adancimi de 50 m, tevile alea de gaz merg si mai jos): https://www.centruldescafandri.ro/vedeta-maritima-de-interventie-cu-scafandri-venus/
Si asta: https://www.centruldescafandri.ro/vedeta-maritima-de-interventie-cu-scafandri-venus-2/
Aia de la Centrul pentru scafandri stiu sa faca lobby. O mai avea legatura si cu Centrul ala european de antrenament scafandri unde suntem natiune lider: https://www.pesco.europa.eu/wp-content/uploads/2025/10/2025-RO-European-Union-Network-of-Diving-Centres-EUNDC-Website-leaflet.pdf
Nu le am cu astea,dar ce vor ai nostri stiu si cu robotei?Ca tevile is otara mai jos decat pot sa se scufunde scafandrii,m-am prins.
Ce pot sa ma prind si fara sa intreb e ca tevile si platformele vor fi una din principalele batai de cap ale GNFOS.Poate ar merita o structura separata,chitita strict pe misiunea asta.
Stai linistit, nici eu nu le am cu astea, dar chibitez si io de pe margine… 🙂
Este unul din domeniile in care americanii ne-au tot ajutat, inclusiv cu donatii. Este vorba de programul Maritime Domain Awareness (e si cu bulgarii unul la fel). In cadrul acestui program am primit cele doua sonare tractate pentru fregate, un sistem V-Bat si planoare submarine autonome.
Posibil sa mai fie si altele de care eu sa nu stiu, transparenta la institutiile noastre este un concept foarte abstract.
1. As zice ca roboteii (submarini, de suprafata si aerieni) pot avea cu siguranta un rol de suport si de suplimentare / diversificare a senzorilor, sa le zicem conventionali.
Neshte linkuri relevante pentru discutie:
https://www.rumaniamilitary.ro/buletin-naval-din-nou-despre-fortele-navale-romane
https://www.rumaniamilitary.ro/buletin-naval-program-maritime-domain-awareness-cu-sua
https://www.rumaniamilitary.ro/buletin-naval-o-comparatie-neobisnuita
Dar nu pot inlocui complet senzorii de pe o nava de lupta. Insa pot contribui la crearea unei imagini a unui raion dat, suplimentand senzorii navei.
2. Avem si scafandri de mare adancime, dar si aia se duc pana pe la 100 m adancime din cate stiu eu. Mai jos se complica treaba. As zice ca nu numai FOS ar avea treaba aici ci si puscasii marini. Ideea e sa ai o imagine clara a zonei: sa detectezi in timp util amenintarile si sa le opresti inainte sa se intample. OPV-urile alea de le vor lua au avantajul de a fi nave dotate cu hangar si helipad, RIB-uri, drone (cand le vor lua), ceea ce va oferi flexibilitate si posibilitatea de a actiona rapid chiar si in conditii meteo mai zbuciumate. Atat timp cat ramanem in zona „gri” (sa-i zicem asa), OPV-urile, suplimentate de drone, impreuna cu aia de la Garda de Coasta ar trebui sa fie suficient.
Daca se ajunge la „operatiuni speciale”, am belit-o si poti sa uiti de platforme daca nu luam niste nave mai izbutite. Sau te joci cu ele cum s-au jucat rusii cu ucrainenii pana acum: cu FOS, nu cu drone si rachete care sa distruga platformele, ca nici rusii, nici ucrainenii nu le-au distrus asa cum am mai vazut prin Golf acu’ multi ani.
Zic si io… 🙂
@nicolae
„Dar nu pot inlocui complet senzorii de pe o nava de lupta. Insa pot contribui la crearea unei imagini a unui raion dat, suplimentand senzorii navei.”
Poate ai un sistem de senzori, și ai deja imaginea, cam ca la aia aeriană.
Părerea mea, hâc…
Sharky, la ce mediu de lupta te referi? Suprafata sau submarin?
@nicolae
Dacă vorbeai de țevi, scafandri de mare adâncime, roboței submarini, mă gândeam că vorbeam despre submarină, nu?
Părerea mea, hâc…
P.S. Când vorbești despre Maritime Domaine Awareness, la ce te gândești???
„Aia de la Centrul pentru scafandri stiu sa faca lobby.”- pai cred ca au si pentru ce. Sunt singura autoritate care certifica scafandri din Romania . Fara ei nu poti lucra ca scafandru. Cand mai facea Dov figuri cu scafandrii pe aici am citit de curiozitate cu ce se ocupa centrul de scafandri. Si are atributii „civile” consistente . Nu sunt sigur dar cred ca ei aduc bani la buget nu consuma (venituri mai mari decat cheltuieli)
Nu am găsit prin programul SAFE o referire la tancuri.
Sau corvete noi.
Să înțeleg că rămânem la alea 54 tancuri Abrams si la 1 nava patrulare turcă ?
O parere: nu, nu ramandem doar cu cele 54 de Abrams si cu corveta de la turci. Dar SAFE se termina in 2030, pana atunci poti sa faci plati si sa primesti produsele. EPC (corveta) din cate stiu inca nu au finalizat nici macar proiectul. Care ar fi fost sansele sa fie gata pana in 2030? La tancuri, daca ofertantul chiar o sa faca localizarea de productie ceruta, vor trece vreo doi ani in cel mai fericit caz pana ar putea incepe ceva. Si 200 de tancuri nu le produci chiar asa repede. Pluc ca bugetul pentru tancuri era estimat pe la 6 mld, manca mare parte din banii din SAFE. Eu zic ca ce e pe lista e bine, e ce trebuie sa fie. Sa nu uitam ca SAFE e (sau ar trebui sa fie) pe langa bugetul MApN. Daca acum s-au mai degrevat de urgente, ar putea folosi banii lor pentru altceva, inclusiv tancuri sau nave.
Eu sunt curios care e treaba cu cele 7 sisteme NSM, presupun ca sunt in afara ceor deja contractate. Vor fi tot pentru litoral (lansare de la sol) sau pentru a fi instalate pe nave (care nave?)? Si ca tot vorbim de nave, cand vad pretul pentru 2 OPV-uri, iar ma apuca dracii ca nu am semnat contractul pentru cele 4 corvete. Sper ca la banii astia or sa fie tot ceva in genul ce am fi luat atunci, si OPV e doar o eticheta noua (oricum, Sigma 10514 tot OPV era, dar mai incarcat)
E pe tzeava SAFE 2.0.
https://www.reuters.com/business/eu-commission-considers-second-safe-loans-scheme-defence-projects-sources-say-2025-12-11/
Probabil acolo vor intra mai multe aici, inclusiv tancurile, sateliti, starlinkul european (cand o aparea) + altele.
Prost sa fii sa nu te folosesti la maxim de schema asta, la care ajungi sa platesti rata daca esti serios, cand deja esti intrat in zona euro (wishful thinking).
Navă de patrulare maritimă (OPV) – 2 700.000.000 Euro
Sisteme de rachete navale Naval Strike Missile (NSM) – 7 sisteme 207.000.000 Euro
Și probabil pentru modernizarea perechii regale, 2 Sisteme Navale de Apărare Antiaeriană cu Rază Foarte Scurtă cu Capabilități C-UAS și C-RAM (Millennium) – 2 sisteme 36.000.000 Euro
Millenium mai degraba pentru OPV-urile alea doua…
Dupa cum se arata, cred ca fregatele vor ramane asa cum sunt acum…
Millenium sunt pentru fregate. Așa a spus Panait în interviu la Hotnews în 2025. Puteau sa ia trei, sa scăpăm de Gokdenizul turcilor.
Asa este declaratia oficiala, ai dreptate, uitasem! Si cand ma gandesc ca un sistem bazat pe RAM mi se parea prea putin pentru fregate… Am recitit articolul din 2025, vor ESSM, dar inca nu s-a luat o decizie daca sa le puna pe T22-uri. Iar asta ar insemna si senzori noi, CMS, in fine, mai multe.
Ai prins vreun zvon cu ce OPV-uri vor sa ia? As zice ca momentan am scapat de alte Hisaruri si, data fiind obligatia de a semna pana in mai si de a livra pana in 2030, Damen pare sa fie cam singura optiune locala.
Sau ne trezim cu o preluare fulger a SN Mangalia (desi mi-e greu sa cred ca s-ar putea realiza pana in mai) si se fac acolo?
Din ce înțeleg eu OPVurile trebuie luate cu încă un stat… Momentan achiziții de OPVuri sunt la francezi (PH) si la italieni… Nu știu cum s-ar putea lua cu Damen. Poate îmi scăpa mie ceva aici din SAFE. Teoretic ăștia trebuie sa contracteze pana în mai 2026 toate programele, iar caietul de sarcini ptr OPVuril oficial nu e gata. Nu mai zic de nota de fundamentare si aprobarea parlamentului. De la CSAT la Parlament, a durat cam 3-4 luni sa se aprobe cadână turcească anul trecut.. Având în vedere ca bugetul pentru OPV e 700 mil euro, Damen ar putea oferta doua Sigma 10514/10513 mai chele… but… dar nu știu. Mai grav e ca Miruta le-ar vrea făcut la… Mangalia.
Pe Hisar e dezastru. M-am uitat acum cu atenție cu ce dotări vine si radarul CENK-200N e o mizerie – raza instrumentată e 100 km. Cele 42 de milioane de euro în plus nu acoperă mari schimbări. Adică doar 2×4 NSM (cam 28 de milioane de euro daca judecam după costurile celor 7 seturi de rachete NSM incluse în safe). Oricum sper ca NSMurile pentru Hisar sa fie în afara SAFE, pe baza LOR/LOA de la licurici, ca altfel ajungem cu cadână turcească precum cu Type 22. Pe baza bugetului de modificări nu cred ca intra un lansator veritical Mk 56 pentru Hisar.
Realmente Panait trebuie dat afara de la marina pentru chestia asta, iar Talvar luat la întrebări de DNA.
Daca voiau o măgărie competență cu sultanul, mai bine luau si celălalt barcaz, nu ne mai încurcăm. 500 mil de euro si la revedere si un praza verde pana în 2030 si, când vin EPC daca vin.
Din cate am mai citit (pe diagonala) despre regulile SAFE, se pare ca sunt permise exceptii de la regula achizitiilor in comun. Oricum ar fi, cred ca aprobarea Parlamentului se va obtine la pachet cu celelalte ca timpul e scurt si la cum se misca ai nostri de obicei am pierde toate programele.
As zice ca Mangalia sare din schema, pur si simplu timpul e prea scurt pentru astfel de experimente. Ori le comanda la Damen, ori le iau la cheie de cine stie pe unde…
Nu stiu mare lucru despre Hisar si, in general, nu stiu mare lucru despre sistemele turcesti. Si cred ca in afara de turci nimeni nu stie prea bine… 🙂 Ramane de vazut ce vor reusi sa puna pe Hisar, dar nu am motive sa fiu optimist.
Sincer, cred ca o afacere mai buna era de facut cu alea 2 Ada pentru ucraineni… Le luam noi si le faceau lor altele ca si asa nu cred ca vor intra in vreun port ucrainean prea curand.
In fine, vom vedea, merci de raspuns!
Se pare ca s-a luat o optiune in ce priveste tancurile, si nu este vorba despre Leopard.
Iar daca vrei sa produci tancuri K2, SAFE devine inutil. Plus ca organizarea productiei mananca timp, iar 216 tancuri nu vor fi gata mai devreme de 3-4 ani de la inceperea fabricatiei. Posibil ca tancurile sa ramana pe bugetul MAPN.
Nu sa luat nici o decizie ca nu esti germania sa cresti deficitul programat doar pana la 4 % in 5 ani ,ci romania care ai mentinut deficitu sa nu fii junk crescand taxele fara nici o masura reala si sustenabila sa scazi cheltuielile numai sperati ca nu risca sa arunce la gunoi tara decat psd si ca sa ia spagi si sa faca imprumuturi majore tre sa duci deficitu la 3-4 % si nu sunt ei capabili de asta ca se dizolva ca partid asa ca ii lasa pe altii pe care sa dea vina
2 opv la 700 mil nu e pret de corveta. Or fi corvete botezate opv?
doar o OPV si doua nave pt scafandrii
La OPV zice 2 – 700.000.000!
Ma intreb daca pt rachetzii de raza medie luate cu nemtii or fi Iris T. Ar fi f frumi, poate cu ocazia asta ne schimbam directia la ‘arma’ asta de la evrei spre ceva din UE. Ar fi un ‘foot in the door ca sa crestem volumele cu acelasi producatoe + diversificam (pt ca are Diehl in lucru vectori suplimentari)
In rest, sa avem minte sa ducem programul pana la capat. Sa nu facem cu SAFE cum am facut cu PNRR (melearde pt spitale, mediu/desertificare, amenajari de mediu,infrastructura etc – pierdute) PSDul din pacate are puterea aci sa dea sandrama cu cracii in sus daca vor sa ciordeleasca mai in pace cu hAUr (ca apoi in 5 ani ii asimileaza de tot pana la disparitie sugeranistii, asta e alta discutie).
Na belea, din 11,6 s-au facut 9,6! Îi frumoasă viața de roman! Mereu e surprinzătoare, nu te plictisești și înjuri tot timpu. Suka!
Cât este TVA-ul din sumă?
https://www.defenseromania.ro/vizita-premierului-bolojan-in-germania-pregatita-atent-discutii-la-cotroceni-cu-nicusor-dan_640490.html
„Vizita în Germania, pregătită intens la Cotroceni, Palatul Victoria și MApN………..Întrevederea vine la nici o săptămâna după vizita la MApN a ambasadorului Germaniei în România Angela Ganninger, potrivit unui comunicat al MApN. ……….Mașina de luptă a infanteriei, pe șenile (MLI) se va produce în varianta de bază și patru tipuri de derivate, în număr de 246 de produse, în prima etapă. Durata contractului multianual este de o p t ani, printr-un contract de aproximativ 2,5 miliarde de euro….Interesul esențial de securitate pentru statul român îl constituie protejarea lanțului de aprovizionare prin transfer tehnologic pe teritoriul României a unor capacități de a s a m b l a r e , integrare, testare și asigurarea mentenanței tehnicii și produselor menționate”
1.Deci se pare ca ne-au inghitit nemtii+ungurii cu ….”asamblarea”(inaintea integrarii)!
2. Contract pe o p t ani, cu asamblare care nu inseamna transfer tehnologic. 8 ani(!) depinde cand incep, se pot intinde pana in 2038. Coreenii cei buni investeau mult mai mult si mai repede https://www.dcnews.ro/ceo-ul-hanwha-dezvaluie-oferta-fara-precedent-in-europa-facuta-romaniei-locuri-de-munca-si-investitii-de-sute-de-milioane-de-euro_1024312.html
Oferta Hanwha https://www.g4media.ro/exclusiv-interviu-peter-bae-ceo-hanwha-aerospace-romania-despre-contractul-de-3-mld-de-euro-pentru-masini-de-lupta-ale-infanteriei-propunem-un-transfer-de-tehnologie-fara-precedent-peste-70-din-p.html
In plus Oferta Hanwha se diferențiază prin trei piloni strategici, potrivit lui Bae: Independență logistică: Un punct critic ridicat de Bae este riscul dependenței de Ungaria, unde se află baza logistică a competitorului principal (Lynx). „România trebuie să analizeze cu seriozitate dacă își poate permite să depindă de un lanț logistic localizat în Ungaria”, avertizează el.
Bani UE, arme UE! Nu spun ca deal-ul propus de koreeni nu ar fi fost bun. Poate iese ceva cu K2 via Polonia.
Inca nu s au pus toate cartile pe masa ! Sa avem rabdare ! E posibil ca pretul mare platit la MLI de la 246 la 198 de buc sa il fi cerut nemtii pentru a ridica fabrica la noi sa nu avem treaba cu ungurii. Se stie ca nemtii sunt scumpi.. Daca nu s ar face transfer sigur statul ar lua cu banii in mana de la coreeni ! Nu atat modelul ii intereseaza pe ai nostrii in sine cat cerinta pentru transfer si capacitati de productie in tara si revitalizarea industriei ! Asa chiar daca sunt bani multi e chestia ca avem banii de la UE si o sa i dam peste 10 ani prima rata….
Si mai e o chestie, daca Rheinmetall se apuca de MLI, ca se intinde pe 8 ani, nu mai are cu cine unde sa se intinda sa faca KF 51….. In concluzie tancul o sa fie k 2..
Ti-a zis miruta ca trebuie sa acceptam un pret mai mare pe scule pt tranfer de tehnologie de aici 198 de buc
E undeva un interviu in care spunea ca preturile cerute sunt mai mari in functie de de gradul de implicare a industriei nostre/transfer tehnologie,cea ce e logic ! Daca ti a spus Miriuta de ce sunt doar 198 la 2,98 miliarde si nu 246 la 2,5 miliarde , spune-ne si noua….
avem aici lista mai in amanunt:
https://hotnews.ro/oficial-pe-ce-va-cheltui-romania-166-miliarde-de-euro-din-programul-safe-lista-de-achizitii-militare-pe-care-le-va-face-armata-2157509
ma intriga ca se cumpara sistem C-UAS/C-RAM Millenium naval, separat, fara nava. Sa fie oare pentru cele doua OPV-uri? si 7 sisteme NSM? asta ce inseamna, sistem? 4 lansatoare? sa fie tot pentru OPV-uri si Tarantule? ce de rahat suntem ca nu le facem cu Damen, avem un santier militar in tara si noi ne batem joc.
munitie de 35 mm e achiztionata off the shelf sau sunt ceva planuri sa facem si aici?
Piranha V de la 150 buc au ajuns 139?
fara tancuri probabil inseamna ca nu s-a cazut de acord pe KF-51, sa vedem daca iese ceva cu Lynx desi parca as vrea tot Hanwha
Skyranger mobil…2 sisteme? oare ce inseamna asta, 2 x 4?
3 sisteme SBAMD(L)-MR / SBAMD(L)-M-MR, asta ar fi palierul intre Patriot si SHORAD…tot nu-mi vine sa cred ca am ales sistemul israelian. aici e posibil sa fie IRIS-T SLM (Diehl/Hensoldt), posibil in program comun cu Germania. Cred ca e prima data cand aud vorbindu-se de ceva mediu ca raza de actiune a interceptorului…pana acum era V/SHORAD si Patriot
la sisteme de drone loitering, ce dracu o insemna sisteme nu se stie, cred ca doar polonezii fac ceva operational in EU; inrest sunt Switchblade US, israeleinii cu IAIHero si polonezii cu Warmate…interesant e ca numarul lor (70) e similar cu nr. de 70 pentru platforma software comuna pentru integrare C4ISR (Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance & Reconnaissance)
mini UAS alea s-ar putea sa fie ce face Carfil deja
radare probabil GM200 de la Thales pe raza medie, pe raza lunga avem FPS-117 si TPS-77
platforma software probabil va fi tot cu Thales, ar fi si pacat mai ales ca are o prezenta buna in Romania.
Ce zice Ai-ul:
– „The IRIS-T SLM surface-to-air missile system costs approximately €100-140 million per fire unit (including launchers, radar, and command systems), with individual interceptor missiles estimated between €250,000 and over €400,000, depending on the contract. Recent, larger procurement deals have highlighted its competitive, lower-cost position compared to alternatives like the US Patriot system.
IRIS-T SLM Pricing Details (Approximate):
System Unit Cost: €100–€178 million, with 2025 contracts (e.g., Sweden) showing roughly €115–€128 million per unit.
Interceptor Missile Cost: €250,000–€564,000 per missile, with some estimations for advanced variants potentially reaching higher.
Recent Procurement: In 2025, Sweden secured 7 fire units for SEK 9 billion (approx. €810 million). Bulgaria contracted 1 unit for roughly €182 million in 2024.
Usage: The system is designed for medium-range air defense with a ~40 km range.
The cost can vary significantly depending on whether the contract includes the missile stockpile, spares, and training support. ”
S-ar încadra la preț, deci e foarte posibil să ne procopsim de niște baterii Iris-T SLM. Probabil ajund la regimentele AA ale diviziilor?
Părerea mea, hâc…
@sharky asa pare, ca ar fi la divizii, daca socotesti si multinationala; cam asa ar fi si pe doctrina NATO si regimentele acelea (Medgidia, Craiova, Floresti) vor avea IRIS-T SLM si Mistral probabil.
@steppewolf
Divizia 2 are 2 regimente AA în organică, iar Divizia 4 are doar unul.
Toate regimentele au primit Hawk, în locul Kub-urilor și OSA-urilor donate la ucraineni. Tot la regimente cred că vor ajunge și bateriile de SPYDER. Să vezi circ, atunci.
Parerea mea, hâc…
Sharky, și forțele aeriene au Brigada 1 de AA cu șapte batalioane separat de regimentul Patriot
https://en.wikipedia.org/wiki/1st_Surface_to_Air_Missiles_Brigade_(Romania)
@mihaistoian
Știu, brigada aia era cu Volhov-uri, nu cred că mai sunt operaționali. De acolo au recrutat, la început, pentru regimentul Patriot, așa că nu știu ce încadrare ar putea să mai aibă brigada aia.
Părerea mea, hâc…
Corect, dar poate ei știu altceva! Sperăm să știe bine!
Brigada 1 RSA e operațională 100%, fostul Batalion 4 e actualul Regiment 74. Restul batalioanelor din lista aia aveau Hawk-uri.
As zice ca sunt pentru scutul ala european unde nemtii sunt tara lider. Si da, as paria pe IrisT SLM.
dar oare de ce-am luat solutia Rafael daca vrem in scutul ala european? posibil si ce spui tu da, sa fie pentru acela
Pai in scutul european am si intrat… 🙂
Am luat Rafael ca sunt singurii care s-au incadrat in buget si cerinte. Restul si-au luat talpasita cand au vazut cerintele si bugetul alocat.
Sau Rafael si-a dorit mai mult victoria, zi-i cum vrei 🙂
Nr e similar patriot pt fortele terestre
Penca in teorie au inca cele 4 sisteme Hawk… iar astea noi ar trebui poate sa le completeze, ca sa avem toate Patriot interconectate cu cate un MRAD?
Daca urgenta e sa ai forte de manevra protejate pt a juca in deplasare,ca poate doctrina Nato nu e sa stea sa incaseze in codri, la rauri si ramuri
practic daca luam si iris t sls la shorad luam LVS NNbs german sub patriot
Scutul asta m-as astepta sa fie la Fortele Aeriene. Posibil sa zic prostii…
La sisteme mini UAS o sa fie Vector de la Quantum Systems 56 de sisteme din care 22 au fost deja contractate in 2024
Deci de 2 miliarde d8n banii pt inzestrare s-au lipit si MAI.
E bine ca macar pe protectiw civila au luat lectii de la ucraineni cu acea achizitie de generatoare si 8nca 8n numere mari.
Faptul ca iau si tren medevac plus atatwa chituri cbrn, poate 8nduce ideea ca baietii au luat in calcul ca in caz de cafteala, rusul sa foloseasca pt prima oara si o nuculara tactica. Daca stai sa tw gandesti sunteem cei mai potriviti pt astfel de test…vor sa ne vada rasi, pe ucraineni ii vor asimilati, pw la polonezi vor sa treaca spre Berlin iar la noi – desert…din pacate, populatia e la si altele si va trage paiul scurt. In caz de ceva pac,pac real…asteptati-va la Total war Attila 2 cu rusii pe post de huni cu raze the settlements. 😉
My 2 bani gauriti. Eu tot zic ca in caz de pac pac ne luam nuculara tactica in mecla!
Ne luam pe dracu. Sa faci asa ceva inseamna implicatii de neconceput. Se poate intampla inimaginabilul? Da… e bine de liat in considerare. Realist? Nah.
https://hotnews.ro/ceasul-apocalipsei-setat-mai-aproape-de-miezul-noptii-ca-niciodata-cate-secunde-mai-are-omenirea-pana-la-dezastrul-total-2158342
Da, il stiu. Din copilarie tot aud de el, cum il seteaza tot mai aproape.
Mai băieți , nu mai tot băgați strâmbe – ca nu e bine așa , ca era mai bine altfel , etc
Romania se doteaza și in sensul construirii unor parteneriate .
In acest sens , se pare ca a fost gândit un parteneriat pe 3 piloni – Turcia , Franța si Germania + partenerul strategic SUA …
Sa nu aveți niciun dubiu ca blindatele Kobra II si corveta multifuncțională au fost gândite cu scopul construirii unor relații mai apropiate cu Turcia – mai ales ca anul acesta se discuta despre organizarea vizitei lui Erdogan in Romania …
Cu Franța avem o istorie lunga , faptul ca luam H225 mi se pare de bun augur din mai multe perspective .
Dacă MLI va fi german , nu e nicio problema , e un pas in direcția consolidării unei relații militare si cu Germania .
In spatele deciziilor din ultimii ani eu vad o strategie coerenta …
Cel mai important mi se pare ca in jurul anului 2030 vom avea o armata modernă …
România nu se va lua niciodată la trântă cu Rusia asa cum poate , ar face Polonia …
Forța României sta in aliatii ei …
Nu va tot stresați cu Ungaria , ca nu are Ungaria șanse in fata noastră , mai ales la ce relații bune construiește cu Ucraina …
@John Connor
“România nu se va lua niciodată la trântă cu Rusia asa cum poate , ar face Polonia …”
Da bre, in ‘in 41 bunicii noștri au plecat la o plimbare spre est….
Nu mai fi așa sigur ce ar face sau nu România….are așa un talent aparte la a surprinde câteodată
Poate conducatorii ei. Aici ar trebui sa ne dwa de gandire si sa devwnim mai responsabili cu votul propriu si personal carele estem. 😉
Măcar un sfert , dacă nu mai mult dintre cei care compun instituțiile de forța sunt proruși / filoruși …
Măcar un sfert din populație sunt filoruși , dacă ii mai punem pe cei săraci cu duhul care pun botul la toate minciunile , nu stam prea bine …
Bunicii noștri au trăit in alta epoca , sa comparam situația de acum cu cea a bunicilor noștri e greșeala – comparam mere cu nuci …
mai degrabă rusofobi
https://www.caleaeuropeana.ro/sondaj-inscop-aproape-9-din-10-romani-se-opun-iesirii-din-nato-si-ue-si-sustin-directia-occident-a-romaniei-45-considera-ca-rusia-sustine-propaganda-in-romania/amp/
Partea cu calea europeană e alta discutie ….
Dacă ar fi armata rusa masata la granița estica a României , iar forțele navale ruse ar patrula in jurul Constanței , câți romani și-ar săruta familia și s-ar înrola ca sa apere țara ?
Prezent. O zic cu un nod in gat.
38%
Arhidestul.Imparti la 2 pt ca barbati si femei,inca o data la 10 ca sa rezulte aia cat de cat buni la ceva,tii cont ca poate mai sunt 10 milioane in tara si iti da aprox 200k.Tinem cont ca ii avem pe poloni,finlandezi,baltici si ucraineni,tinem cont ca rusii sunt facuti gramada,iese pe plus.
Doamne ajuta !!
Nu vă mai faceți iluzii în privința Redback. Proiectul este, practic, închis. S-a ales calea asamblării în detrimentul independenței industriale, ceea ce ne împinge într-o nouă relație de dependență — de data aceasta față de Ungaria. De ce să ne fie bine, când ne poate fi mai rău? Responsabilitatea este, din nou, a deciziei politice, incapabilă să negocieze dur și în interes național. Măcar integrarea tunului nostru pe platforma Lynx ar fi fost un compromis acceptabil. Așa, pierderea e aproape totală.
Seriojnaia ca o sa fim unealta ungurilor? Ai vazut matale detaliile contractului, ai fost matale la fabrica ungurilor sa vezi cat produc local, cat aduc din DE si cat ansambleaza?
Hai sa ne calmam pana nu vedem cat de cat niste info publice, nu speculatii si promisiuni de la kooreni ca ne si platesc numa sa semnam cu ei.
Nu isi fac ucrainienii probleme din astea ca sunt in razboi cu rusii si la cutite cu ungurii si ne facem noi,si noi nu avem tun ,tunul este mk44 busmaster mk 2 30 mm produs exclusiv de Northop-Grumman in Sua ,nu conteaza cat de mare e comanda
Ungurii sudeaza carcasa, o frezeaza/gauresc si fac INTEGRAREA finala cu „pese” din Germania. De ce nu am putea face ca la Piranha 5 unde carcasa e sudata la Damen, turela e făcută la ElMET Bacau si asamblată la Elbit Magurele +integrarea finala se face la Uzina Mecanică București? Nu o tot dati cu ungurii si „marea ” lor industrie care e de fapt fix pix. Ce e tehnologic avansat se face in Deutschland nu in Ungaria.
ÎNTREBARE?
Văd că o parte din programele de achiziții se fac în comun cu Franța și Germania.
Ce presupune asta și care este avantajul pentru noi?
Înseamnă că prețul la care primim produsul este același la care îl primesc și armatele Franței și Germaniei?
Mileniu probabil vor fi pentru fregata
O nedumerire.
Care este diferenta dintre Skynex si Skyranger?
Din cate stiu Skynex este doar artilerie AA(categoric automatizata, radare, etc, etc). Skyranger este o combinatie de artilerie si rachete AA cu raza scurta, Mistral putand fi implementat in sistem.
Daca ma insel, sa ma corectati.
https://en.defence-ua.com/industries/how_much_rheinmetalls_skynex_and_skyranger_air_defense_systems_cost_and_what_ukraine_is_getting-16543.html
Daca e asa cum zice in articolul pus de tine( „The Skyranger 35 setup is more unusual. Each system includes only four self-propelled guns.”) atunci e cam albastra treaba. 2 sisteme = 8 masini pentru 330 milioane…. Munitia e pusa separat, deci nu o mai punem la socoteala aici. Hai ca mai dau o piesa de shimb, niste tevi de tun de schimb, dar totusi…
ar trebui sa suplimenteze Gheparzii
Poate pun Skyranger 35 pe Lynx ca ungurii si astfel suplimentam…
ungurii platesc ptr dezvoltarea acelui Lynx cu Skyranger, deci implicit va trebui sa le decontam ceva cheltuieli de R&D , asa ca…cauta altceva (vezi ca danezii il comanda pe sasiu de Piranha 5)
E bun si pe Piranha 5, dar unde merge senilata e altceva ! Au pus ei si pe Leo A1, nu cred ca e asa de costisitor sa pui pe Lynx….
Vezi ca danezii au skyranger 30 ,astia la noi am inteles ca vor skyranger 35 sa foloseasca aceiasi munitie cu oerlikoanele si cu skynex ! De aceia se ia atata munitie ,inclusiv AHEAD
Si vezi Link-ul pus de @Robi ce se spune acolo..
doar ca ala nu e dedicat AA, ii trebuie senzori in plus.
La care te referi ? Ca in linkul lui Robi scrie si arata si imaginea „Skyranger35 are optice, are radar” Nu scrie Lynx turela lance 35 IFV…..
O nedumerire: este posibil să dăm 850 milioane de euro pe 12 elecoptere? Aproape 71 milioane de euro în elecopter?
cauta cat au costat cele 2 H215M navalizate
Mai bine ne luam 200 de pinguini și ieșeam mai ieftin.
Discuțiile au fost axate pe analiza stadiului programelor de înzestrare cu sisteme de înaltă tehnologie produse de compania Lockheed Martin, derulate în prezent de Armata României, și identificarea modalităților de accelerare a proceselor de modernizare a tehnicii intrată deja în dotare, ca aspecte esențiale pentru consolidarea capacităților naționale de apărare.
„Printre proiectele comune de succes aflate în derulare cu compania americană Lockheed Martin se află găzduirea, în baza aeriană de la Fetești, a Centrului European de Instruire F-16 (al doilea centru de acest fel, alături de cel din SUA), manifestată sub aspectul angajamentului țării noastre de a oferi piloților români și celor din statele partenere ale NATO, inclusiv Ucraina, un mediu de pregătire la cele mai înalte standarde, cu acces la resurse tehnice și expertiză de ultimă generație”, a declarat ministrul apărării.
Un alt subiect pe agenda discuțiilor a fost transferul de tehnologie și dezvoltarea industriei de apărare a țării noastre
https://www.mapn.ro/cpresa/19126_ministrul-apararii-na%C8%9Bionale-s-a-intalnit-cu-vicepresedintele-pentru-opera%C8%9Biuni-strategice-interna%C8%9Bionale-al-companiei-lockheed-martin
„2,8 mld euro – achiziții pentru MAI și celorlalte instituții din zona de siguranță și securitate națională”
Acest SAFE a fost gandit prost de unde a plecat. Trebuia sa fie cat se poate clar inca de la inceput, inca odata MAI vrea sa mute castravetii murati de la Rosiori de Vede la Bucuresti cu elicoptere noi. Stilul Carmen Dan. Armata poate sa mai astepte, in SAFE 3 sunt prevazute sume pentru elicoptere cu motoare cuantice. Doua, trei Spartan pentru MAI sunt necesare sa care mobila de la Maramures la Bucuresti. Uite asa se fac si functii noi in cadrul MAI etc etc Un pilot-comisar la manșa unui Spartan ar fi ceva nou, o scoala de aplicatie pentru pilotii-comisari ar fi mai mult decat binevenita
Cu un MAI supradimensionat si o armata minuscula statul roman se pregateste mai degraba sa puna cu botul pe labe populatia proprie, nicidecum sa se apere impotriva unui agresor care stim cu totii ce i poate pielea. Arta apărării la români, ediția 2026!
Vom vedea batalioanele MAI cum tremura la gurile Dunarii de frica muscalilor de pe malul opus? Mai bine zis aia care nu au suficiente pile si relatii? MAI are treaba pe la meciurile de pe stadioane asa ca tot armata aia cu 30.000 militari profesionisti carpiti si rupti in fund va apara inclusiv gurile Dunarii. Nu scrie nicaieri ca se suspenda meciurile de fotbal pe stadioane in caz ca muscalii ajung la gurile Dunarii 🙂 De unde rezulta ca mai important este un meci de fotbal din liga a doua, muscalii sa astepte la gurile Dunarii pana termina astia meciul de fotbal…
Din toate planurile astea nu se observa exact ce era mai interesant si necesar: tancurile!
Stiu, eterna batalie drone VS tancuri castiga dronele in conceptia multora.
Armata romana nu are nevoie de tancuri par sa spuna autoritatile romanesti prin actuala impartire a banilor din SAFE, in locul batalioanelor de tancuri punem batalioanele de jandarmi cu pieptul de arama si insemne de tanchist. Levierul de tanchist in mana!
Au uitat sa cumpere corvete pentru MAI. Se poate repara la urmatorul SAFE 2. Trebuie si scoala de aplicatie a fortelor navale din MAI, un comandor-comisar ar fi ceva, un centru de scafandri al MAI , cum ar suna scafandru-comisar?
Acest SAFE a fost gandit mai degraba pentru a da romanilor mai multe functii, pentru a imprastia banii in cat mai multe directii, pentru a pierde urma banilor cat mai usor, pentru a pastra functii calde in anumite ministere supradimensionate
Era de asteptat …
In caz de conflict nu ai nevoie de spitale, de pompieri, de autospeciale, de aviatie de urgenta, de CBRN, de protectie civila, de logistica civila, de reparatii, drumuri, poduri, cai ferate? Ce facem cu toate astea, lasam ranitii si mortii in transee ca rusii?
Puneti si curvele ca si alea au nevoie de silicoane pe banii de la aparare…
Tot ce enumerati dv acolo primesc bani de la buget anual exact pentru asa ceva.
SAFE a fost gandit strict pentru dotarea armatelor cu armament si munitie, dezvoltarea de noi fabrici pentru armament si munitie, autostrazi. Exact pentru dotarea si asigurarea deplasarii unei armate europene in regim de urgenta!
Trebuie sa fii rauvoitor sau orb sa nu vezi ca 90% din rachetele lui Putin cad peste civili si infrastructura civila. Cand esti in razboi, esti in razboi cu totul. Daca nu incerci sa te intaresti sa devii rezilient in toate punctele vulnerabile te prabusesti ca stat indiferent cat de bine tine linia frontului propria armata. Stiu o sa spui, pai da, daca am lua suficiente siteme AA nu ar mai cadea rachetele peste civili. Asta este o gandire complet mediocra.
Stimate domn,
Incercati sa nu ma impresionati cu cuvinte gen „rauvoitor”, „orb”, „mediocru” si mai ales „rezilient”.
Cad bombe si rachete peste civilii ucrainieni in primul rand datorita anilor de coruptie din statul ucranian cand trebuiau cumparate pentru armata ucrainiana destule. Daca armata ucrainiana ar fi fost dotata corespunzator in 2022 acum Putin isi cauta serviciu la ecarisaj.
Asa si cu statul roman, daca armata romana ar fi fost dotata corespunzator in ultimii 35 de ani acum ar fi fost floare la ureche sa l asteptam pe Putin la gurile Dunarii.
Poate reusiti sa i intrebati totusi pe sefii dv din structura din care faceti parte daca sunt dispusi la un audit in viitorul apropiat 🙂
Ramane cum am stabilit, SAFE a fost gandit si dezvoltat strict pentru dotarea armatelor cu armament si munitie, dezvoltarea de noi fabrici pentru armament si munitie, autostrazi.
Sunt civil 100% nu fac parte din structuri. Programul de achizitii a fost aprobat de comisia europeana.
Si soborul de preoti de la manastirea Berevoiesti tot asa sustinea cand binecuvanta pagina cu pagina biblia post ’89
Daca ai fi fost civil nu luai partea structurilor, altele decat MAPN.
Daca programul de achizitii a fost aprobat de comisia europeana atunci de ce ma tot tragi de maneca cum ca sunt rauvoitor, orb etc etc?
Pana una alta vine auditul 🙂
Prietene nu ti se pare ca esti putin radicalizat? Sunt civil pasionat de tehnica militara d-aia urmaresc acest blog. Lucrez in IT ma ocup de site-uri si marketing. Nici macar armata nu am facut-o ca am prins la final. Ce inseamna chestia asta cu luatul partii doar a MAPN-ului? Daca oamenii astia au gandit ca este o ocazie buna sa carpim mai multe zone sensibile cu acesti bani, inclusiv autostrazi care e problema ta? S-a aprobat si in parlamentul Romaniei. Security Action for Europe (SAFE) asta inseamna. Nu doar cuparatul de gloante. N-am auzit pe nimeni sa conteste. Nici macar din zona politica sau a unor militari in rezerva care tot apar pe TV. Nevoi sunt multe. Daca cumperi doar gloante si nu privesti tabloul general… nu e bine
Nu imi dau seama de unde suntem prieteni dar hai treaca de la mine…
Partidul e in toate. Chiar si cand ai nevoie de comenzi pentru a supravietui in IT
Unde vezi tu „cu luatul partii doar a MAPN-ului” ca am zis eu asa ceva. Interpretezi asa cum spune partidul ca deh a vazut ca este agitatie pe tema SAFE.
UE a spus ca SAFE a fost gandit si dezvoltat strict pentru dotarea armatelor cu armament si munitie, dezvoltarea de noi fabrici pentru armament si munitie, autostrazi.
Ca au aparut o gramada de institutii care pur si simplu capuseaza acest SAFE se datoreaza strict politicienilor dornici sa si aranjeze clientela politica.
Las’ ca va luati trenulete cu beculete.
A zis Putin ca va lasa liniile intacte doar ca sa va plimbati cu trenuletul pana pe linia frontului.
Zeciuiala necesara. Are si rol politic. Ce-ar mai fi tipat suvernistii din gura de sarpe ca ne imprumutam la UE ca sa luam numai arme ca sa ne ducem la razboi, asa au comentat numai cu juma’ de gura. Daca se materializeaza si banii nu sunt sifonati votantul care nu sta sa gandeasca mult va simti ca s-a facut ceva si pentru nevoile lui imediate. Iar logistica adresata conteaza si ea. Per total nu e o combinatie rea, atata timp cat sifoanele inevitabile sunt mentinute la nivel decent si minim.
Avem nevoie și de astea domnu Emil , dar de ce pt numele lu Dumnezeu are nevoie MAI de un tren nou cu zorzoane și beculete ….?????
Nu găseau nemernicii ăștia un tren prin depourile CFR și se termina bâlciul……. Îi dădea o vopsea nouă , un aspirator înăuntru și gata…. Mai strângeau piuliță la o osie , mai băteau un cui și gata trenul …… Pus pe sine și dat bătaie….nu tren nou….și pt ce , că la ce căi ferate avem …acel tren va pleca cu întârziere și va ajunge la destinația finală …….probabil în secolul următor ……!!!!!
Dar nuuuuu că noi vrem tren nou…. cu fotolii și canapele din piele de brontozaur….. si vagon restaurant, unde să-și bea șprițul șmecherii din guvern….. Lua-iaș în p……..lă de trădători de neam !!!!
SAFE=țeapă pt Romania și dacă nu iese scandal pt cine a făcut lista …….ne meritam soarta și sper să fim călcați în picioare de toți ……
Sincera simt trădat până înaduva oaselor…. și cine a fost de acord cu , cumpărăturile astea …..merita împușcat la zid , precum Ceaușescu !!!!!!!!!!!
Nimic, nici o vorbuliță despre retehnologizarea industriei, nimic făcut aici ….decât șuruburi….. !!!!!!!!!!!
Bravo România !!!!!!
PS:iertare Emil … Primele câteva rânduri era o intrebare pt tine,…cu trenul lu pește prăjit …dar restul este o explozie ……de nervi….. Că de, câtă rabdare să mai încapă în noi…ăștia plătitorii de taxe !!!!!
Take a chill pill dude.
Pai eu sper sa fie un tren medical, nu cred ca o sa fie un trec cu zorzoane si beculete. Un fel de spital de urgenta in vagoane cu care sa transporti multi raniti rapid si pe distante mari. Cel putin asa sper si asta am inteles. Si ar fi al dracului de bine. Este ca am fost toti mandri cand pompierii nostri au facut senzatie in Grecia? Eu privesc ce se intampla in Ucraina si mi-am dat seama ca in spatele frontului mai este un razboi de dus.
Incearca sa mergi cu trenul de la Iasi la Bucuresti pe timp de pace. In cat timp ajungi?
Incearca sa calculezi cam cate zile faci pe aceeasi distanta pe timp de razboi.
Iti spun eu, in cel mai bun caz daca reusesti sa scapi din primul triaj cu trenuletul tau cu beculețe cu tot
Oamenii lui Putin trag in tot ce misca in Ucraina, cu drone cu tancuri cu tot ce au pe moment. Inclusiv in ambulante si tot ce este marcat cu Crucea Rosie. Iar tu visezi ca scapi cu ditamai trenul :))))))) Au ras sate intregi cu civili, orase intregi si tu crezi ca se impiedica de un semn pus pe un tren aflat in miscare? Daca apuca sa se miste acel tren.
Majoritatea armatelor lumii au renuntat la transportul trupelor si ranitilor cu garnituri de tren, acum toata lumea isi trimite ranitii cu elicopterul ori avioanele din dotare/auto catre spitale
Cel mult armamentul greu sa mai fie transportat cu trenul dar si aici exista rezerve exact datorita faptului ca liniile ferate sunt tinte perfecte pentru tot felul de rachete ori sabotaj.
Aici pe site mai sunt oameni care au fost la transporturi militare, sigur te lamuresc oamenii in ce priveste infrastructura romaneasca
@Cutarescu
Ce faci cu tancurile, mli-urile & sh!t, dacă nu le poți asigura protecția AA și C-UAS?
Mai întâi asiguri umbrela AA, ceea ce se face ACUM, apoi vezi ce faci și cu tancurile. Am mai spus-o, acum nu aș da bani pe tancuri nici să mă pici cu ceară. Aș mai aștepta câțiva ani, să văd ce scoate lumea pe piață, nou, și apoi aș da banii pe cele noi, chiar dacă mai scumpe, dar adaptate războiului actual.
Părerea mea, hâc…
Peste cativa ani poate cumparam direct T*/Type* la cum se misca lucrurile
Ori poate schimbi totul. Ca asa vrea noul aliat strategic. Au mai fost cazuri in istoria noastra
Eu sunt total de acord ca trebuie sa cumparam protectie AA, dar nu sunt de acord ca din banii din SAFE sa si traga partea toata lumea.
Pur si simplu trebuia ca UE sa specifice CLAR cine, cand, cum si in ce conditii acceseaza/cheltuie acesti bani
Peste ceva timp toata lumea o sa arunce problemele de pe front in spinarea armatei uitand sa spuna ca atunci cand trebuiau sa cumpere sisteme AA pentru armata au preferat sa cumpere elicoptere pentru MAI. Si lista poate continua
@Cutărescu
Cum se mișcă lucrurile???
Momentan, ciolovecii nu fac față, cu producția, nici să acopere pierderile lor, iar viitorul apropiat nu arată că ar avea parte de vreun surplus. Din contră…
Iar de Type-uri, s-avem pardon, ne desparte un continent. Ei se chinuie, de ceva ani, să treacă o sută de kilometri de strâmtoare, ce mai înseamnă câteva mii, până la noi?
Sau, cine știe, poate au descoperit teleportarea, și o țin secretă.
Momentan, își împușcă generalii pentru corupție &shit, tancurilor lor le cam sar țevile, portavioanele noi cam crapă la punte, radarele lor antistealth au fost făcute varză de americani, știi tu, chinezării d-alea…
Părerea mea, hâc…
Armele vin totdeauna in urma influentei, influenta si ideologia cuceresc in urma unor rupturi/schimbari la nivel politic.
Razboaiele incep cu mult timp inainte ca motorul de tanc sa fie pornit de plecare in misiune reala.
Daca secolul trecut continentele desparteau usor influente si ideologii, in acest secol influenta si ideologiile depasesc estimarile initiale datorita tehnologiei
Nu trebuie sa mai explic eu cum se misca lucrurile, toata lumea a observat deja.
Rusii pot oricand apela la atelierul lumii pentru productie rapida T 90/T14. Depinde doar cum se negociaza si imbunatatirile aduse. Economia rusa se misca prea incet pentru gusturile lui Putin. Desigur pentru pretul corect. Cam ca multe din dronele rusesti
Timpul este contra lui Putin mai ales dupa discutiile referitoare la nemurire cu Xi. El are nevoie de tancuri si drone maine dimineata cel tarziu la pranz cand se trezeste. Nu peste 10 ani cand isi revine economia ruseasca. El vrea poimaine sa cucereasca Kievul, saptamana viitoare Varsovia in timp ce trece cantand Kalinka prin Bucuresti. Daca vrea cineva cu adevarat sa l puna pe coji de nuca pe Putin apoi doar trebuie sa i strice pe termen lung relatiile cu Xi.
Stiu, relatiile cu un dictator nu prea sunt admise cand e vorba de UE, dar cand e vorba de doi dictatori rus si chinez care impreuna cu alt dictator in devenire pe numele sau Trump nu prea ai de ales.
Avand in vedere ca relatiile lui Putin cu Trump nu pot fi nici macar deranjate sunt de inteles anumite contacte chiar si timide UE-China. Si de aici un Trump nervos nevoie mare dispus sa critice pe toata lumea in timp ce se lauda ca fara el…
Xi a conceput un sistem dictatorial stil Stalin. Chiar daca vrea sa para un regim lustruit si dornic de schimbari in bine. Acum culege exact ce a semanat, chiar daca cei 2-3 opozanti sunt inlaturati sigur vor aparea altii mai tarziu. Soarta oricarui dictator. Daca ne gandim bine nu prea avea cum sa ramana la putere fara un sistem dictatorial. Priveste istoria Chinei, seamana pe undeva cu a Romaniei, cati imparati chinezi au murit in patul lor de moarte buna? Asta avand in vedere „afinitatile” romano-chineze care ni se servesc de la Nastase incoace
Pe undeva are cam aceleasi aere de grandomanie exact ca Putin ori ca nou venitul in club Trump. Doar ca Xi este cu mult mai ascuns decat Putin ori Trump. Ceea ce il face mai periculos pentru lumea noastra.
Este evident ca opozantii lui Xi nu puteau concepe o lovitura de stat fara sprijin extern. Sa vedem pe cine isi revarsa furia Xi la extern :), e clar ca nu va incerca sa loveasca direct in vinovatul principal dar va lovi in interesele celui pe care il considera vinovat.
Oricum Xi nu va inghiti in sec la nesfarsit, cumva va reactiona
PS Nu a contat ca armele rusesti erau slabe in comparatie cu armamentul occidental, Venezuela a cumparat avand in vedere influenta ruseasca in zona. La fel armele chinezesti
@Cutărescu
Bla-bla-bla…
Influențele alea nu prea o să le vezi curând prin zonă.
Despre nevoile lui Putin, mi se rupe, sunt prea multe la ce putere industrială are la dispoziție, iar ajutoare pe tema asta, nu prea vin, de nicăieri.
China nu are niciun interes să fie Rusia puternică, la fel ca acum 40 de ani, din contră. Marii pretin si frați Putin și Xi se vor pupa, demonstrativ, în timp ce Xi îi va mai baga niste cuțite-n spate lui Putin, câțiva ani, cât mai au de trăit.
Între timp, noi, târâș-grăpiș, în dulcele ritm mioritic, ne cârpim pe unde putem, și o să-ți vină și tancurile alea după care plângi.
Mai erau unii care plângeau p-acilea, acum 14 ani, că vine bau-baul și să luăm ce tancuri găsim, și uite că nu a venit. Dacă luam atunci tancuri, acum tot răpciugi aveam, si aceiași indivizi plângeau că iar nu avem tancuri…
Părerea mea, hâc…
Romania is significantly intensifying its efforts to acquire more main battle tanks, signaling a strategic pivot towards diversifying its armored vehicle fleet beyond its initial order of M1A2 System Enhancement Package version 3 (SEPv3) Abrams tanks. This proactive stance, confirmed by Lieutenant General Dragoş-Dumitru Iacob, deputy chief of defence for the Romanian Armed Forces, at Defence IQ’s International Armoured Vehicles conference in Farnborough, UK, on January 22, 2026, highlights Romania’s unwavering commitment to strengthening its defense capabilities and enhancing NATO’s collective security on the eastern flank.
While General Iacob indicated that the process had advanced to “investigating options,” sources at the conference suggested that progress on this initiative could be much swifter than publicly implied, with a significant milestone potentially being reached within a matter of “months.”
https://azat.tv/en/romania-accelerates-tank-search-beyond-abrams/
Pentru toti cei dezamagiti ca achizitia de tancuri nu a intrat in SAFE in primul rand era greu sa intre pentru ca la 200+ si productie sau ansamblare locala te duceai undeva la 6-7 miliarde de euro ceea ce era trei sferuri din buget plus ca erai legat de niste termene de livrare extrem de scurte si cam aveai de ales intre Leo care se stie ce termine de livrare au sau tancul inexistent Kf51. Eu zic ca e cel mai asa SAFE-ul a scazut presiunea de pe bugetul armatei si asa se poate negocia linistit cu coreenii pentru K2 si asa ii impaca si pe ei ca e clar ca MLI merge la Rheinmetall in rest sa fie numai de bine.
Nu s-a gandit nimeni sa prevada cateva milioane pe an pentru scolirea unor tineri la academii militare celebre?
asta cred ca e program de achizitii, nu de educatie
Stiu, dar daca tot facem autostrazi cu o parte din bani…
Autostrazile intra la componenta de infrastructura….de ce tot incerci sa dai pe langa?
„Fregate” Istanbul-class de 3100 de tone… de la marina Turceasca pt. cea Indoneziana
„Romania mentioned”!.. but not the way you think, or maybe you do. 🙂
Momentul 2:15
https://www.youtube.com/watch?v=cXwV4sgdeJs
„Sisteme de rachete navale Naval Strike Missile (NSM) – 7 sisteme pt 207.000.000 Euro”
deci ar fi pentru :
– Tarantule = 3 sisteme
– Corveta turca = 1 sistem
– Fregale englezesti = 2 sisteme
si ramane 1 sistem … Ala o fi oare pentru Marasesti ? Chiar il mai upgradeaza si pe crucisatorul/distrugatorul neamului ? 🫣
@YCE
Mărășești este crucișător/distrugator/fregata, te rog frumos….mai e timp să adauge în titulatura și corveta/opv
stii, montarea NSM-urilor pe copaia lui ceasca e ca si cum ai vrea sa pui o placa video Nvidia pe un calculator ICE Cobra iar la T22 sa pui aceiasi placa video pe un 386 cu Win 95.
Ca sa tragi cu racheta aia ai nevoie sa-i incarci/actualizezi destinatia si profilul IR al tintei.
Navele alea au nevoie si de un CMS modern, nu doar de rachete.
Domniile voastre , nu am avut timp să răsfoiesc prea mult , dar din cate observ eu , din SAFE-ul asta românii au omis arma „tanc” ….. Dc oare????
Parcă doream vreo 200 de bucatele……
Oare cumpărăm din propriul buget …… Mira-m-aș
Ce surpriza….cumpărăm după raft rachete franțuzești , mai botezăm un viitor opv…. la Sf așteaptă ….
Cumpărăm o mână de belișcoptere, la care nu cred că vom avea nici șuruburi de de strâns ,ci totul va venii pe linie din Franța , gata asamblat ….. Alți bani aruncați …..!
Mai aurubarim la câteva pirande în +, si o mână de skynex … la care în contract pt7 sisteme, am impresia că e batjocură curată……. Prea puține !
Și să nu uit …camioane, multe camioane…… Și nouă pușcă de asalt , pt mandri noștri trupeți și nu numai.
Parcă și văd cum la prmul glonț tras de inamic ….ai noștri decidenți , or să fie îmbarcați (sub îndemnul noilor arme cumpărate )în aceste camioane noi și duși (cu sila, sau cu frumosul ) în fața cotropitorilor …. Pe modelul „iai și executai pe toti… Că și așa ne incomodează…..!
Ultimele rânduri scrise poate este o răutate din partea mea ….dar n-ai ce-i face, romanul visează frumos…..😆
Dar revin ….ce facem ….tancuri ciu, ciu …. si elicoptere pt parada și de restul guma de rumegat !!!!
Am mai citit azi că pe alt palier…. din bani SAFE…. MAI-ul mioritic îsi trage tren ……
Săracii, nu au găsit prin depourile CFR , un tren …… pt nevoile lor ….😂
Vor tren noi , cu fotolii din piele și vagon restaurant ….mini bar și tot ce trebuie ; unde sa cinstească un păhărel😉
Offff câtă corupție și imbecilă incompetența…..
Și idioții ăștia de au aprobat SAFE-ul …. Ce or ziseră în sinea lor?
Dai dracu de români …daca vor sa arunce și șansa asta la gunoi ……nu au decât ….. În caz de porc,poc îi folosim pe model de carne de tun ….ora fi ei buni la ceva ……. Cam așa gândesc vesticii , în cea ce ne privește….și cine zice alt cv …… Visează mai ceva că mine….. !!!!!
PS:Am impresia că se putea mult, mult, mult mai bine această listă !!!!!!!
Cinste ălor noștri …cu caietul de sarcini și mâzgăliturile din el și ălora care l-au semnat….. Ok , acm o să caut o piatră unde să mă ascund…. De rușine,de sila ,de dezgust ….și de teamă , că luarăm țeapă…….. !
se pare ca a fost o eroare in ceea ce priveste MLI-urile, e vorba de 298, cu localizare productie dupa vehicului cu nr. 27
https://hotnews.ro/eroarea-din-programul-de-modernizare-a-armatei-si-detalii-despre-cea-mai-scumpa-achizitie-militara-a-romaniei-cate-blindate-de-lupta-cumpara-de-fapt-armata-si-ce-producator-european-e-in-pole-posit-2158079
Si in plus mentin senzatia ca totusi Lynxu’ nu e chiar done deal si chiar si coreenii ar putea juca in continuare la masa printr-o smecherie birocratica :).
Bine ar fi sa fie o eroare si ca” Rheinmetall e in pole position !”……Ha.ha.ha..
https://www.youtube.com/watch?v=PeShzmFtXog
Mai complet video cu lynx la italieni https://www.youtube.com/watch?v=In1w4_TfrGE
Médecine de guerre : les armées réapprennent à soigner en haute intensité
Garrots, amputations, blessures par brûlure ou causées par des drones… Le service de santé des Armées se prépare à l’hypothèse d’un conflit majeur.
https://x.com/i/status/2015858023282180504
Văd că și francezii își reînvie medicina militară de urgență, parcă și Germania face la fel, așa nu mai apar ciudate achizițiile pe partea MAI DSU
Rogu-vă, lămuriți-ma si pe mine care e faza cu sistemul AA cu raza medie? Stiam ca vom lua Spyder cu (posibil ) 2 rachete, Python 5 (raza scurtă), Derby/I-Derby (sau poate Python 5 MR?) (raza medie). Alea nu intra in SAFE. Dar totusi vad ” 3 Sisteme de rachete sol-aer cu rază medie ( SBAMD(L)-MR / SBAMD(L)-M-MR) cu 450 milioane euro.” Poate să-mi spună cineva care ar fi sistemele „ochite” de România? SURSA: https://monitorulapararii.ro/romania-isi-construieste-propriul-dome-antiaerian-cu-bani-de-la-buget-si-imprumuturi-prin-safe-1-59654
e deja in comentarii la articolul asta… IRIS-T SLM.
in principiu un sitem IRIS-T SLM poate apara fie o locatie strategica fie un oras, asa ca avand 3 astfel de sisteme, poti debloca un numar echivalent de Patriot care asigura AA la astfel de obiective
Eliciopterele s-au luat ca au mai ramas niste bani….cum mi-am luat eu caramele de 10 euro cand am venit din cursa ca aia erau ultimii bani
https://www.stiripesurse.ro/oana-gheorghiu-avem-jalon-pnrr-pana-pe-31-august-restructurare-pentru-cel-putin-trei-companii-de-stat-statul-trebuie-scos-din-management_3853163
Visele ca reducem deficitu si imprumutam
Programele astea sunt un mijloc UE de a lovi in concurenta foarte solida, care are si produse de multe ori superioare.
Americanii produc(eau) in general armamentul cel mai bun, israelienii pe cel mai accesibil ca pret (desi nu mai e cazul de la o vreme, au inceput iar cu vrajeli comerciale sa creasca preturile, ca regula), mai sunt si sud-coreenii, care ofera produse competitive la preturi ceva mai ok ca americanii si europenii.
Sa te limitezi doar la ce e produs in Europa e prostie dpdv militar.
Dar financiar (ca birocratia europeana favorizeaza zona asta, a mamutului financiar-bancar, apoi a celui industrial, nu aia militara, militarii nu produc nimic) e avantajos, e un impuls pt dezvoltare a productiei si a consumului.
Ok, e produs si in UE „Blackhawk”, desi e vb de varianta civila.
S 70 a fost exportat in timpul Razboiului Rece in China, deci dpdv militar e vax, monkey model.
Dupa ce zboara ametitu asta din minister, ca ii numara zilele „cartitele” lui Nicu Grasu implantate, dar alea sunt pe faras, aia e, se „depenelizeaza” ministerul, o veni si unu mai cu tiglele pe casa, nu e vreo certitudine, ar fi fost daca nu era si la americani haosul din administratia actuala.
Nu-l duce procesoru, calca in prea multe strachini si din ce barfe am auzit, ii deranjeaza si pe unii de la el, pe partea asta habar n-am ce intrigi sunt in partidu asta de pui de securisti.
Certitudinea e ca americanii nu apreciaza deloc cresterea influentei UE in NATO.
Ca asta e bottom line, armata are standarde NATO, nu UE, UE fiind in multe cazuri o piedica.
Dar „europenistii” tot pedaleaza pe refrenul Trump- Kgb, meciul Trump-Macron, ca acolo e buba, continua.