Radar AESA chinezesc?!

Cu ceva timp in urma revista Jean’s anunta existenta unui nou tip de J-10 si anume J-10B. Aceasta dezvoltare a canardului chinezesc are, se pare, noi prieteni. Pe internetul chinezesc circula poze si zvonuri,  cu un nou soi de radar, pe care cei de la avitionweek.com il cred ca fiind un electronically scanned array radar, pare-se asemanator cu radarul ESA pasiv de pe Rafale.

Insa baietii de la  china-defense-mashup, cred cu tarie ca este de fapt un ESA activ, adica mai pe romaneste, varianta  J-10B este primul aparat chinezesc dotat in standard cu radar tip AESA, dezvoltat se pare in urma unor campanii zdravene de furt de date cu ajutorul calculatoarelor. Cyberespionage adica.

Radar de conducerea a focului tip ESA. Daca o fi si activ?!

Daca China a intrat pe piata radarelor tip AESA s-ar putea ca lumea sa se umple rapid de astfel de sisteme, datorita pretului mai mic si a faptului ca va fi disponibil pentru oricine are bani. Primul pe lista posibilior cumparatori se pare ca este Pakistanul cel mai apropiat aliat al Chinei care a primit in 2011 o escadrila de J-10B. Acum daca suntem intradevar in fata primului avion chinezesc dotat in standard cu radar AESA nu putem fi siguri, insa e clar ca e ceva “putred” in…China!

 J-10B prins cu radarul in bot!

Acum intr-o lume ideala cred ca nici noua nu ne-ar sta rau cu 60-72 de J-10B cu radare AESA si niste sisteme de rachete AA HQ-9, aduse la standard NATO cu tehnologie israeliana! In mod sigur mult mai ieftine, de cumparat si operat, decat avioanele americane sau europene, iar offset-ul ar putea fi negociat fara probleme, la orice nivel, China dand fix doi bani pe regulile UE in materie de offset! La fel si constructia in tara a avioanelor si rachetelor.

Sunt convins ca din partea Chinei am avea tot ajutorul si bunavointa, pentru ca lasand la o parte relatiile foarte bune, ganditi-ca ce reclama ar fi pentru industria de armament chinezeasca un contract de asemenea anvergura cu o tara membra NATO, cu o tara europeana, care are acces la orice tip de tehnologie doreste, dar alege totusi armament din China!

Vise, vise…pacat ca nu ne duce capul sa privim dincolo de ziua de maine. O strangere a legaturilor economice si militare cu, posibil, viitoarea superputere care se prefigureaza a fi China, ar fi o decizie politica de viitor extraordinara. Oricum ori cu 48 de F-16, ori cu 60 de J-10B tot dracul ala ar fi, dar ar conta legaturile si mai ales interesul  Chinei in Romania. Am avea mai multe carti in mana, mai multe surse de ajutor, mai multe variante de luat in calcul.

Probabil ca si in relatia cu Rusia, cu o China mare investitor si partener strategic al Romaniei, am avea alta statura politica!

 

 

 

 

5 comentarii:

  1. pai s-au chinuit ei sa copieze si f35-ul.dar un radar aesa!

  2. pai bineinteles ca ne-ar sta bine, J-10 nu e decat o copie a lui IAI Lavi si tot ce e facut de evrei de destul de bine facut….poate scrii un articol si despre primul avion din lume cu aripa canard (parca asa ii zice), ca tot se falesc astia de la Gripen ca ei l-ar fi inventat , dar cand faceau evreii probe cu Lavi in 87, muedezii inca se jucau pe planse..hai sarbatori cu bucurie la tat poporu

    • Grippen nu este primul suedez cu aripa canard.In ’87 suedezii aveau in serviciul operational avionul J-37 Viggen tot cu aripa canard deci erau inaintea isrelienilor. Documenteaza-te si o sa vezi ca gresesti.

  3. http://en.wikipedia.org/wiki/File:AurelVlaicuReplicaII.jpg hai nu mai aberati aici cu ampenajele canard, ele s-au nascut cam in acelasi timp cu aviatia, si nu sunt nascocirea israelienilor sau a suedezilor, si oricum ati lua-o suedia le-a folosit inaintea IAI Lavi, dar si altii inainte de SAAB AJ/JA 37 Viggen http://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-45 si daca ma pun o sa gasesc si la USA exemple de astfel de aparate, nimic nu e nou ca si idee, este nou ca si apllicare!
    SI gand vad J 10 nu pot sa nu ma gandesc la masinile chinezesti care cu toate ca arata foarte bine la exterios si motorul merge nu reusesc sa ia testele la EURONCAP…..de ce?! Din lipsa de experienta in alegerea materielelor si lipsa programelor de simulare a accidentelor, avioanele supersonice or fi mai bune?- Doar un conflict in care este implicata o armata dotata cu avioane made in China ne poate elucida intrebarea (mai bine nu, fiindca nu ne place sa vedem morti oriunde ar fi in lume!)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *