Rafale a castigat! Bravo lui!

Revenind incet, dupa socul de ieri, cand recunosc nu ma asteptam ca francezul sa castige, si fara prea multe informatii despre atuurile invingatorului, Dassault poate fi, in sfarsit, felicitat!

 

A asteptat, a sperat, dar a prins un contract de povestit nepotilor! Cum Rafale este in competitie in Emiratele Arabe si Brazilia, sansele ca ratusca cea urata a lumii aviaonelor de generatie 4.5, sa se transforme intr-un mare invingator pe ultima turnanata, sunt acum foarte serioase. Hai sa fim seriosi, cu exceptia fanilor sai, cine ii dadea sanse francezului, la inceputul competitiei?!

MIG-35, deja indienii opereaza o sumedie de avioane rusesti, Typhoon-ul incoronat neoficial ca fiind cel mai bun si aristocratic(ca pret), avion al generatiei sale, Gripen E/F, mai ieftin, full transfer de tehnologie, nu mai zic de americani cu F/A 18 si F-16!

Rand pe rand ceilalti au cazut din diferite pricini, de la motoare putin fiabile(MIG-35), la tehnologie considerata la capat de drum(F-16), sau la lipsa unui transfer serios de tehnologie(F/A-18). Ramas cap la cap cu Eurofighter Typhoon, Rafale nu parea chiar favorit, iar informatile precum ca francezul a fost ales datorita pretului mai mic per unitate cu aproximativ 4 milioade de dolari, nu mi se pare justificat. Patru milioane /unitate nu este mare lucru, este costul catorva rachete AA cu raza scurta, asadar ar trebui sa fim atenti de ce a pierdut EF.

Pentru ca intrebare care se pune acum este daca Rafale a castigat, sau Typhoon a pierdut. Nu trebuie uitat ca EF-ul s-a dus cam peste tot cu un avion slab in rol de multirol, fara capacitati prea pronuntate in atacul la sol, cu un demonstrator de radar AESA montat pe un elicopter si cu o gramada de promisiuni. Ca va fi si va face…idee este insa in cat timp si cu ce costuri?!

S-ar putea ca Trache 3, cu AESA in botic, sa fie intradevar scumpa, s-ar putea ca mentenenta sa fie mult mai dificila decat pare la o privire de departe…S-ar putea ca Eurofighter sa nu fie decat un adolescent foarte promitator, cu parinti foarte bogati si puternici, dar fara note prea bune la scoala.

Iar Rafale este oricum un avion ceva mai matur. Mai trebuie amintit aici si flota de Mirage 2000, pe care India o detine si care in mod sigur va fi upgrad-ata acum in concordanta cu tehnologia si avionica de pe Rafale, cele doua avioane fiind perfect compatibile pentru lucrul in echipa.

Rafale si Mirage 2000, deasupra Libiei, impreuna si in Indian Air Forces

Ce avion va avea de infruntat francezo-indianul in urmatorii ani?!

 

Pakistanul probabil ca a inceput sa caute solutii inca de cand stia ca in competitie au ramas doua avioane europene extrem de puternice! Care va fi raspunsul sau, putem doar ghici! Cum relatile dintre SUA si Pakistan s-au inrautatit , iar cele cu China sunt aproape de excelente, am putea prognoza o accelerare a productiei avionului pakistano-chinezesc JF-17, mai ales ca se preconizeaza ca varianta JF-17B sa dispuna, in premiera pentru au avion fabricat de China,de radar tip AESA. De asemenea noul stealth made by China, J-20, ar putea intra si el in vederile pakistanezilor.

Oricum la avansul pe care India il va lua in urmatorii ani, din punct de vedere al dotarii fortele sale armate, Pakistanul nu va putea face fata mult timp de acum incolo. La nivel de Marina Militara, India va avea doua noi portavioane, dotate cu MIG-29K, Harrier si posibil chiar Rafale, iar la nivel de aviatie, India are deja suprematia prin flota de Suhoi 30 MKI, upgrad-area Mirage 2000, iar acum Rafale, un avion care este la ani-lumina, de tot ce poate ridica Pakistanul astazi in aer!

Cel mai probabil Pakistanul va intra din ce in ce mai mult pe orbita Chinei, in probleme militare, India fiind un dusman comun ambelor tari, singur nemaiputand sa faca fata avansului aproape covarsitor al indienilor.

Interesant de urmarit, urmatoare miscare a pakistanezilor si reactia Chinei prin J-20 si nu numai!

De mentionat ca semnarea contractului se asteapta pentru luna martie, Dassault fiind acum intr-o faza de negociere exclusiva a termenilor contractlui, conform declaratilor franceze.

Inca odata trebuie sa dam Cezarului, ce-i al Cezarului si sa apaludam o victorie cu adevarat istorica pentru Dassault! Nice job Rafale!!! 2012 ar putea fi anul Lui!

9 comentarii:

  1. Multi i-au cantat prohodul lui Rafale insa acest aparat a renascut din propria cenusa.Decizia indienilor a fost corecta.EF-ul nu este capabil sa indeplineasca toate tipurile de misiuni pe care le poate indeplini Rafale.Nu este exclus ca acest aparat sa fie preferat si de britanici pentru portavionul lor.
    Felicitari Rafale.

    • da, Rafale e mai complet la ora actuala – Typhoon inca nu face toate misiunile, insa daca se vor gasi bani (iar ei ar fi venit de la indieni, ca europenii sunt in rahat cu bugetele) se putea face T3 care ar fi completat capabilitatile avionului.

      insa indienii nu au ales Rafale pe motiv de capabilitati – ci de costuri. se pare ca sunt ceva mai jos decat la Typhoon, mai ales cele de operare, care in unele tari (UK) sunt la 100.000 lire pe ora. India realistic vorbind, nu isi permitea sa opereze o flota masiva de astfel de avioane – mai ales daca te uiti ce s-a intamplat in ultima vreme cu economia lor – caderea rupiei, exporturile au probleme, etc.

      insa sa nu anticipam, inca nu e garantat ca francezii vor primi contractul. mai e mult pana departe iar negocierile bilaterale de abia incep.

      de altfel, uite ce zice Eurofighter – ca inca spera la contractul din India, pana nu se usuca cerneala pe aceste contracte, ele sunt disputate pana in ultimul moment. mai ales in India, care de multe ori a dat contracte la firmele de pe locul 2 atunci cand nu s-a inteles cu firma de pe locul 1 la negocieri.

      nu e exclus nici sa nu dea contractul la niciuna din aceste 2 firme, daca scenariile economice din India se inrautatesc.

      http://timesofindia.indiatimes.com/articleshow/11720646.cms

  2. Chiar daca China va da J20 Pakistanului, India are deja spatele asigurat cu Suhoi T 50 prin cooperarea cu Rusia. Cred ca indienii au ales Rafale tocmai pentru ca au operat Mirage 2000.

    • mai mult si ptr transferul de tehnologie care va fi facut.apoi modernizarea mirage cu avionica de pe rafale,mai mult ca sigur vor baga si pe suhoi ceva.poate le pica si licenta la motor ca ei sunt varza(se chinuiau cu motorul ptr hal tejas-ul lor).suhoi30mki,suhoit50,mirage 2000,rafale,mig29k.nu stau rau deloc.mai au sa si faca un avion de antrenament .mai bine ar face din hal tejas unul de trecere pe supersonic asa incat sa nu mai pice n draci.

  3. mie imi vine sa rad… nu inseamna ca Rafale e mai bun decat Typhoon, inseamna ca EADS nu a stiut sa lase pretul, asta din cauza arogantei probabil. pentru ca asa ar fi trebuit sa faca, mai ales ca in cazul Typhoonului inca se lucreaza la implementerea multor accesorii deja existente pe Rafale. Ce va fi mai departe e usor de prevazut. Desi indienii au pus mana pe un avion occidental, vom vedea aceleasi nemultumiri, plangeri si prabusiri din motive stupide dupa care se va da vina pe avion. Probabil ca nici macar F-22 nu se ridica la inaltimea pilotilor indieni care, spre comparatie cu noi, au ce sa zboare! dar tehnica pilotajului este prea „bine insusita” si de aceea probabil au mai multe incidente(sau accidente) decat noi.

    • pai sa radem atunci – ca EADS nu plange deloc. EADS are 46 la suta din Dassault si din Eurofighter detine cam tot asa, daca nu chiar mai putin daca scadem partea spaniola (13%: EADS CASA (Spain) si 33%: EADS Deutschland (Germany)

      BAE a cerut luna trecuta sa preia el conducerea consortiului din India, insa EADS a refuzat. As zice ca EADS a lucrat la doua capete, sau in orice caz nu se poate spune ca s-au spart reducand preturile ca sa castige in orice din variante – ce motivatie aveau sa lase la pret?

  4. „Rafale a castigat! Bravo lui!”…in timp ce elefantul indian (Ganesha probabil: http://en.wikipedia.org/wiki/Ganesha) nu mai vrea „peanuts money” (bani de alune) de la UK! 😀 😀 😀

    http://www.dailymail.co.uk/news/article-2096628/British-foreign-aid-India-tells-Britain-dont-need-peanuts-offer-us.html?ito=feeds-newsxml

  5. Testele facute din 2008 in Elvetia pa Rafal,Typhoon si Sabb l-au dat invingator pe francez,net,cred ca ar fi bine sa tinem cont de ele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *