Raytheon saraca…

…trage cu dintii sa nu ramana fara obiectul muncii, asta dupa ce USAF a ales ca inlocuitoare pentru AIM 120 AMRAAM o racheta produsa de rivalii de la Lockheed Martin – AIM 260 JATM.

Si cum sa nu ramaie pe dinafara altfel decat aruncand in ring o noua racheta dezvoltata, de aceasta data, doar pe banii companiei. Noua “zburatoare” cu raza medie ar fi o intrepatrundere (sa nu spunem corcitura/hybrid) intre tehnologia AIM –9X si AIM – 120 AMRAAM, ambele rachete aflate in panoplia Raytheon. Adica, un fel de reciclare de tehnologie…

“Peregrine” ar avea o raza medie de actiune – Raytheon nu ne explica in kilometri sau mile ce inseamna aceasta raza medie – ceva peste Sidewinder dar sub AMRAAM, va fi semnificativ mai mica si va dispune de un sistem de tractiune vectoriala, similar celui de pe AIM 9X. Dupa lansare racheta va fi autonoma, dispunand de un senzor despre care Raytheon nu ne spune iarasi aproape nimic, decat ca va fi unul “tri-mode seeker”, posibil in IIR, posibil radar.

Dar marele avantaj, crede compania producatoare, este dat de pret (jumatate fata de AMRAAM) si de dimensiuni, tot jumatate dintr-o AMRAAM (lungime 1,8 metri vs 3,7m AMRAAM) si de aici un avantaj evident dat de faptul ca un avion poate transporta un numar aproape dublu de rachete “Peregrine” fata de o incarcatura clasica de AMRAAM-uri.

Si cu apropo direct la F 35, ei bine un F 35 ar putea sa-si dubleze incarcatura de rachete daca se opteaza pentru “Peregrine”, in contextul in care F 35A/C pot transporta 4, maxim 6 rachete AMRAAM (dupa ce LM a scos la iveala o noua cala pentru rachete, intitulata “Sidekick” care poate primi sase rachete).

Astfel, aritmetica Raytheon este simpla: unde intra sase AMRAAM-uri pot intra 12 “Peregrine”…

Compania producatoare ne anunta ca noua sa racheta este supersonica si poate angaja atat tinte clasice (avioane supermanevriere, elicoptere) cat si drone (ca tot sunt la moda) sau rachete de croaziera.

Si, bineinteles, racheta ar fi gata de productia de serie absolut imediat. Citam: “The beauty of it is we are using some of our additive manufacturing processes, military off-the-shelf technology, and readily available materials to put this together. It’s going to be rapidly produced. It is going to be low risk,” a spus domnul Mark Noyes, mai mare prin Raytheon company…

PS O veste extraordinar de buna pentru entuziastii transformarii IAR 99 intr-un aparat de vanatoare mai usoara, sa spunem. Desi nu-i supersonic si nu ar putea sa prinda macar un Airbus sau Boieng pline cu turisti, aceasta racheta ar putea sa fie – intr-un fel sau altul – legata de aripa, iar cuplata cu radarul AESA Vixen (sa mai zica cineva ca ala de-a avut ideea cu radarul n-a fost baiat destept si vizionar) ar face ravagii printre deltaplane, Cessne si alte asemene pericole grave la adresa sigurantei noastre nationale.

PPS Bineinteles ca eram doar un pic – foarte un pic – sarcastic…

GeorgeGMT

21 de comentarii:

  1. E din cauza numelui, va spun, e nume de loser: Peregrine.

    Ca „AirGuard” din Snake Eyes (cu Nicholas Cage) sau „Moonraker”… 🙂

  2. Salut. Nea George am ras cu pofta, idea cu baiatu destept si vizionar ma lovit direct in freza.

  3. LM și-a băgat coada peste tot,doar guvernul federal pot sa-i mai tempereze.

  4. daca racheta vine la un pret corect vor gasi utilizatori. LM are obiceiul sa puna niste preturi nesimtit de mari. Daca face ce spun ei se vor gasi multi utilizatori. trebuie doar sa o faca usor de integrat pe avioanele existente

  5. Care IAR 99 bre, nea George…..ca s-a asternut praful pe toate variantele alea de modernoizare, fezabile sau futuriste!?!

    AMIN!

  6. Daca fabricam macar 5.000 de IAR 99 (cum a vrut ceausescu sa fie impanzit cerul patriei de soimi), am fi avut in aer cate un IAR la aproape fiecare 50 km patrati si astfel viteza subsonica nu ar mai fi fost o problema. Fiecare IAR 99 ar fi avut de aparat cate 50 de km patrati, o nimica toata cu Vixen si Peregrine, nu mai trecea nici dracu. Dar noi am fabricat doar 20 si ceva de aparate, ca de obicei ne oprim pe ultima suta de metri. Sau macar 7.500 de avioane, ca nu au rata de disponibilitate chiar 100%.

  7. https://adevarul.ro/news/politica/lungul-drum-armatei-romane-secolul-xxi-1_5d9ae202892c0bb0c655ce0f/index.html

    Scuze pentru off topic , dar merita citit articolul din ziarul Adevarul. Se pomeneste si de IAR 99.

  8. Peregrine este o optiune foarte interesanta pentru F-35, daca va fi integrata pe F-35, in combinatie cu AIM-120 sau Meteor.
    O configuratie stealth de 4 AIM-120 plus 4 Peregrine ar fi mai echilibrata (decat 6 AIM-120) pt lupta AA. Dar are si Lockheed CUDA, desi nu am mai citit de ea de catva timp.

  9. Eu zic ca IAR 99 este mai bun decat un supertucano care are ceva clienti, cred ca daca am avea un program de modernizare am putea scoate ceva bun din el

  10. Cand o sa luam noi f35 o sa fie si asta noua de la lockheed inlocuita

  11. Stai ca nu înțeleg. Noua peregrine va avea 6feet lungime și 150 pound greutate și are raza medie. Aim-9x are aproape 10 feet lungime și 190pounds greutate și are raza scurta. Asta mica va înlocui aim120 sau aim9x? Sau pe ambele? Teoretic clienții lui aim9x vor migra în masa către nou venita peregrine care este mai scurta, mai ușoară și cu raza medie. Pe deagel zice ca ioc va fi atins în 2025 deci nu este chiar gata de producție.

  12. Pitica asta nu are cum sa înlocuiască amraam ul în cala f35 sau raptor vreodată. La ce dimensiuni are nu poate concura în liga +150km.din 70kg nu scoți 100km raza nici dacă o împingi de la spate. iar aim260 a concurentei tinde și mai sus. Sa concureze în segmentul chinezoaice pl 15 sau rusoaicei r37. Adica la +200-300km.

    • Cu ajutorul tehnologiei VLO se mai micsoreaza distanta de urmarire si angajare a tintelor iar in acest caz te va avantaja un numar mai mare de rachete mai mici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *