Robot german din Canada

Un robot german

Canadienii au dus roboții în spațiu. Ok, nu tocmai roboții ci un braț robotic. S-a aflat la bordul navetelor spațiale iar unul mai nou se află acum la bordul ISS. Dar care este legătura dintre Canadarm și roboții germani? Mai exact Mission Master UGV? Și ce ar putea fi mai potrivit pentru acest articol decât o coloană sonoră?

Canadarm (NASA)

Coloana sonoră

Dacă într-un articol anterior am văzut cum teleoperabilele ajung la tot cartierul, continuăm pe linia fraților Răducănoiu (referință pentru oltenii trecuți de 40 de ani) și vedem cum și roboții vor ajunge la tot cartierul.

Mission Master

Metalul de pe Rin (Rheinmetall Defence) a dezvoltat un vehicul fără prea mult echipaj – Rheinmetall Mission Master. Este un vehicul cu mai multe modele configurații disponibile pentru cumpărători; TDI de 2.0 litri se pare că nu a fost inclus:

  • transport (Mission Master UGV – C)
  • cercetare (Mission Master UGV – S)
  • protecție (Mission Master UGV – P)

Prezentat în iunie 2018 la Eurosatory, a fost produs de fapt de Rheinmetall Canada. Iată și legăura de care vorbeam la începutul articolului.

A fost dezvoltat plecând de la o platformă comercială, însă a avut modificări majore. Propulsia vehiculului comercial se baza pe un motor cu ardere internă, Mission Master este însă electric. Pentru a identifica obstacolele din mediu folosește patru sisteme LADAR – trei 2D și unul 3D. La acestea se adaugă două camere (în față și în spate) și un sistem de observare a mediului care acoperă 360 de grade. Se pare că sistemul de identificare a obstacolelor și luare a deciziilor chiar este performant: la competiția ELROB a trecut cu viteza de 30 km/h printre doi copaci destul de apropiați fără a încetini, detectând de la 50 de metri faptul că există spațiu suficient pentru a trece. Nu necesită GPS, sistemele sale putând folosi și numai senzorii pe care îi are la bord.

Este amfibiu, putând transporta în această configurație o încărcătură de 300 de kg. Poate fi transportat cu elicoptere (CH-53 și CH-47) iar la nevoie poate fi și parașutat. Masa maximă pe care o poate transporta este 600 de kg. Poate funcționa 8 ore, deplasându-se cu viteza de 30 km/h și transportând cele 600 de kg pe toată această perioadă. Evident, utilizat la temperaturi scăzute capacitatea poate scădea și cu 40%. Poate avea o autonomie de până la 3 zile.

Modele/variante

Mission Master-C (Cargo) este modelul destinat transportului și este echipat cu sistemul de camuflare Rosy. Poate funcționa controlat, semiautonom sau autonom, armatele germană și olandeză fiind interesate.

Mission Master-C (Cargo)

Mission Master-R (Rescue) este modelul destinat transportului victimelor, armata olandeză fiind interesată de el. Ar trebui să aibă tărgi, posibilitatea de a stoca sânge pentru transfuzii, defibrilator, butelii de oxigen, scaune pentru personalul sanitar și posibilitatea de a stoca echipament medical. Modelul a fost prezentat la CANSEC 2019, la sfârșitul lunii mai.

Mission Master-R (Rescue)

Mission Master-S (Surveillance) este modelul destinat supravegherii și cercetării. Evident, pachetul de senzori se aflăpe un catarg telescopic și conține tot ce este necesar supraveghere – cameră cu termoviziune (MWIR) cu două obiective și rezoluție de 640×512, cameră normală cu două obiective și rezoluție de 1000×1000 și un telemetru laser care poate măsura distanța până la 10 km. Necesarul mai mare de energie al acestui model determină un compromis între mobilitate și posibilitățile de supraveghere.

Mission Master-S (Surveillance)

Mission Master-P (Protection) este modelul care poate să și muște. Echipat cu o teleoperabilă din familia Rheinmetall Canada Fieldranger, poate fi echipată cu armament cu calibru de la 7.62 la 20 mm. O declarație a Rheinmetall a vorbit și despre o versiune care să folosească tunul de 30 mm Northrop Grumman M230. O altă versiune dezvoltată folosea rachetele de 70 mm ale Thales în două canistre a câte 7 bucăți – evident ghidate sau neghidate și cu diverse încărcături. O altă versiune va avea două rachete EuroSpike și un lansator automat de 40 mm.

Mission Master-P (Protection)

Alte două versiuni planificate sunt Mission Master-CR (Communications Relay) dedicat comunicațiilor, cu sisteme de comunicații prin satelit în benzile X, Ku, Ka și sisteme tactice în benzile HF, VHF, UHF. Versiunea Mission Master-CBRN ar trebui să aibă un set complet de senzori.

Mission Master-CR (Communications Relay)

Mission Master-CBRN

În 2022-2023 Rheinmetall Canada estimează că o echipă de 5-6 oameni ar putea controla un grup de 70 asemenea UGV. Să ne delectăm cu filme și imagini.

Mission Master, Eurosatory 2018

Mission Master (Rheinmetall)

Mission Master-R, CANSEC 2019

 

La noi?

Evident, industria și tehnologia românească sunt la fel de avansate. Atelierele meșteșugărești ale ACTTM și MApN au dezvoltat vehiculul autonom de cercetare, patrulare și luptă Dacia Raider. Este dotată, evident, cu o teleoperabilă care ia singură decizii, folosind un modul românesc de inteligență artificială. În urma testelor s-a constatat că AI-ul care controlează teleoperabila a vândut vehiculul Dacia Raider pe bucăți și s-a refugiat într-o magazie. După ce va mai fi luat la pilă AI-ul în următoarea perioadă, se va realiza un program de integrare și se estimează că Dacia Raider va intra în dotarea armatei române începând cu 2050.

1476322_746738722008614_44746735_n

UGV Dacia Raider

 
Atât.

Iulian

Share
1 stea2 stele3 stele4 stele5 stele (medie: 5,00 din 5)
Încarc...  

Surse:
1. Rheinmetall Mission Master – The ultimate Unmanned Ground Vehicle
2. Mission Master multiplies its versions
3. CANSEC 2019: Rheinmetall Canada Mission Master UGV program update

Imagini: NASA, Wikipedia, Rheinmetall, Facebook, Janes, Pinterest, soldiersystems.net, edrmagazine.eu,esut.de, livejournal.com, fz.be, milmag.pl, heise.de, defpost.com.

11 comentarii:

  1. Nu stiu eu da iubesc conversia asta de la „utv-ul” civil la cel militar si mai ales modelu P, apropo parca si Romania are niste „utv-uri” civile daste pe la smurd le folosesc iarna parca ca ambulanta speciala …

  2. In caz de ceață de face? 😀

  3. Doua lucruri as zice:
    1) In articol, e un paragraf fara coada: ” Nu necesită GPS și sistemele sale folosesc …” @Iulian: inteleg ca tu esti autorul, daca ai timp poate revezi paragraful si completezi. Presupun ca e vorba de alte sisteme de ghidare, in locul GPS-ului.

    2) Stiu ca trendul este de „unmanned” la aproape orice, si nteleg motivele din spatele trendului, dar uneori am impresia ca se forteaza in directia asta dincolo de o limita rezonabila. Care e avantajul in avea un medevac (varianta rescue din articol) fara operatori umani la bord? Incarci ranitul (ranitii) pe targa si il lasi in plata domnului, fara nici o asistenta, pana ajunge caruta robotizata la destinatie? Si daca survine o pana, sau in urma unui atac vehiculul e imobilizat ranitii aia ce fac?
    Cat rezista astfel de vehicule (care din punct de vedere emisii radio si radar sunt efectiv niste faruri) in cazul unui conflict de mai mare intensitate?
    Cat de eficiente sunt vehiculele de lupta terestre fara oameni la bord, in codnitiile unui atac prin surprindere, cand loviturile pot veni simultan din directii diferite?

    PS: Cu ce face ACTTM cu Dusterul e altceva, aici realmente cred ca lucrurile merg in directia buna. Urmeaza sa ataseze si arme cu energie dirijata (a se citi boxe cu manele) si intram direct in top. 🙂

  4. Ma intrebam cind scriam articolul ce cauciucuri are – am mai vazut si pe alti roboti, identice. Ma refer atit la cele fara aer cit si la celelalte.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *