Luni, 26 ianuarie, guvernul a facut publica lista cu programele pe care Romania spera sa le deruleze prin programul SAFE.
Si avem trei categorii de programe.
Alocările SAFE pentru România:
- 4,2 miliarde euro – construirea segmentelor din Autostrada „Moldovei” A7 Pașcani – Suceava – Siret și Autostrada „Unirii” A8 Moțca – Iași – Ungheni
- 9,6 mld euro – achiziții militare ale MApN
- 2,8 mld euro – achiziții pentru MAI și celorlalte instituții din zona de siguranță și securitate națională
Ministerul Apararii Nationale va beneficia de 9,53 miliarde de euro pentru 21 de programe de inzestrare.
- Transportoare blindate de personal 8×8 / Piranha 5 – 139 produse – 761,2 milioane de euro. De remarcat ca s-a scazut numarul de la 150 de unitati suplimentare dorite initial;
- Platforme multifuncționale de transport și logistică pe roți – min 1370 vehicule – 471,5 milioane de euro. Adica Iveco;
- Post integrat de comandă pentru apărare aeriană și antirachetă – 2 sisteme – 160 milioane de euro;
- Vedetă de intervenție pentru scafandri -2 nave – 57 milioane de euro;
- Navă de patrulare maritimă (OPV) – 2 – 700 milioane de euro;
- Elicoptere multi-misiune H225M – minim 12 – 825 milioane de euro;
- Sisteme de rachete navale Naval Strike Missile (NSM) – 7 sisteme – 207 milioane de euro. Cel mai probabil aici discutam despre sisteme NSM care vor fi montate pe navele de lupta: NPR-uri, cele doua fregate, OPV-urile care vad ca tot cresc ca numar in flota;
- Armele și muniția individuală de infanterie la standard NATO – Aproximativ 240.000 de armament individual – aproximativ 440 milioane de euro;
- Mașină de luptă pentru infanterie pe șenile – MLI – 298 vehicule (nu doar 198 din comunicatul initial) – 2.983.566.000 euro. Aici am pus suma intreaga pentru ca este foarte detaliata, pana la nivel de mii de euro, ceea ce ar putea insemna ca avem deja un castigator;
- Sistem integrat de simulare reală de antrenament – 1 sistem – 94,5 milioane de euro. Foarte util la casa omului, probabil de la Thales;
- Platformă software pentru sistemele C4ISR – 70 instanțe – 19 milioane de euro;
- Sistem portabil de apărare aeriană – MANPAD – 231 sisteme cu 934 rachete – adica Mistral 3, acesta fiind pana acum si singurul program semnat si aflat in derulare – 625.560.000 euro;
- 7 Sisteme de apărare aeriană cu rază foarte scurtă cu capabilități C-UAS și C-RAM (SKYNEX), dislocabil – 7 sisteme – 476 milioane de euro. O surpriza foarte placuta pentru mine, nu credeam ca se uita dupa astfel de lucruri. Vorbim aici despre o soluție tehnica – SKYNEX, si o companie – Rheinmetall;
- 2 Sisteme de apărare aeriană cu rază foarte scurtă (V-SHORAD) cu capabilități C-UAS și C-RAM Skyranger 35mm, mobil – 2 sisteme – 330 milioane de euro. Iarasi discutam despre o idee foarte buna si despre o compania deja cunoscuta – Rheinmetall;
- 12 Sisteme de descoperire radar cu bătaie medie – 12 sisteme – 258 milioane de euro. Probabil ca discutam despre radare europene Thales din serie GM;
- 3 Sisteme de rachete sol-aer cu rază medie ( SBAMD(L)-MR / SBAMD(L)-M-MR) – 3 sisteme – 450 milioane euro. Aici eu imi prind urechile. Discutam despre sisteme de rachete sol-aer cu raza medie, 3 baterii, dar noi avem deja semnat un contract pe aceasta tema cu Rafael pentru Spyder (care nu va fi chiar Spyder) si atunci este vorba despre o suplimentare?! ( pe la colturi se zvoneste si IRIS-T…)
- Sisteme de lovire cu muniție loittering – 70 sisteme – 147 milioane de euro. vedem despre ce-o fi vorba;
- 2 Sisteme Navale de Apărare Antiaeriană cu Rază Foarte Scurtă cu Capabilități C-UAS și C-RAM (Millennium) – 2 sisteme – 36 milioane de euro. In primul rand al naibii de scumpe CIWS-urile astea, pe de alta parte doua bucati pentru cele doua OPV de mai sus (sau fregate?), pentru ca „otomana” vine parca cu un sistem propriu. Si aici discutam tot despre germanii de la Rheinmetall;
- Sistemul de drone pentru supraveghre și culegere de informații din clasa 1, mini-UAS – 56 sisteme / 22 deja contractate – 45.770.000. Aici avem compania germana Quantum Systems;
- Muniție de 35 mm prin NSPA (CRAM – Oerlikon + Skyranger) – 87000 lovituri – 23 de milioane de euro, adica 266 de euro per lovitura (Rheinmetall);
- Muniție de 35 mm (CRAM – Oerlikon + Skyranger, inclusiv muniție cu explozie programabilă de tip AHEAD) – 400000 lovituri – 393.275.000 euro, cam 983 de euro per lovitura (Rheinmetall).
Acum, sunt cateva lucruri care atrag atentia. TBT Pirahna 5 unde nu stim daca cele 139 dorite astazi se adauga celor 227 initial comandate, oricum ar fi, sunt necesare si binevenite. In privinta Iveco, un program care era bugetat multianual pare ca MApN doreste sa isi usureze sarcina bugetara si sper ca introducere acestui program in SAFE sa duca la diminuarea bugetului apararii.
OPV-urile. Ok, sunt mai bune decat nimic dar tare imi este ca flota noastra militara va avea in compunere ca nave de lupta noi doar OPV-uri si asta nu-i bine.
In privinta elicopterelor H 225M imi pare ca sunt bani aruncati direct pe geam. Cu 12 bucati nu facem primavara, iar pe de alta parte vad ca nu apar si aeronave H175M, cum se zvonea. Scumpe iar pana la 60-70 de bucati, cat ar fi necesarul, este cale foarte lunga…
Armamentul pentru infanterie. In sfarsit facem un pas in fata sa scapam de PM 86, PSL si AG 7, foarte util si trebuia de foarte mult timp sa fi rezolvat problema asta. In privinta SKYNEX si Skyranger ele reprezinta o surpriza pentru mine. Placuta, dar surpriza…
In rest trebuie sa fim atenti, avem mai putin de patru ani pentru a duce la sfarsit aceste potentiale contracte si deocamdata avem semnat unul singur, cel cu MBDA pentru Mistral 3.
In rest avem Rheinmetall ca mare castigator in cel putin 5 programe de dotare: doua care vizeaza munitiile anti-aeriene pentru tunurile de 35mm, SKYNEX si Skyranger, plus cele doua sisteme CIWS Millennium. Ar putea fi si cel de-al saselea – MLI cu Kf-41 Lynx.
Si evident ca lipsesc tancurile si poate ar fi mers si cateva sute de milioane de euro pentru cele 54 de obuziere auto-propulsate pe roti. Sunt sigur ca s-ar fi gasit bani si tare bine ar fi fost…
Nici cateva avioane de transport C 27J Spartan nu ne-ar fi stricat.
GeorgeGMT

prima observatie pe care o am uitandu-ma la lista e ca lipseste artileria complet.
sigur, avem HIMARS si LAROM-urile au inca relevanta, mai ales daca am face si munitii mai smechere aici.
Insa obuzierele de 152 mm md. 81 sunt prin Ucraina, alea md. 85 sunt si ele la limita si totusi calibru WP; sigur, vin obuzierele pe senile dar parca era loc si de alea pe roti. Artileria (inclusiv mortierele) merita o discutie separata pentru ca pe domeniul asta ar trebui sa facem aici cel putin tevi si munitie pt ce luam.
N-as zice ca H225M sunt bani aruncati pe geam pentru ca flota noastra de Puma are 40+ ani si modelul asta nou poate face chestii pe care ale noastre nu pot. Ar trebui un pic de coerenta aici si planificare pentru ca Pumele mai noi poti fi remotorizate si upgradate si mai pot fi tinute in serviciu o perioada fara probleme dar iti trebuie si ceva transport mai greu si aici H225M e bun si nu mai zic ca n-or fi tampiti olandezii si francezii ca l-au ales pentru fortele speciale…
Nu inteleg optiunea, daca chiar exista, pentru H175M, pare elicopter VIP, luam ceva sa plimbam generalii?
Am mai spus-o si-o s-o spun, avem aici o fabrica care mai poate face ceva cu Airbus, ar trebui sa ne preocupam putin nu sa visam la cai verzi pe pereti pentru ca alti producatori nu si-au manifestat interesul pentru a face ceva aici.
Eu tot sper sa nu fie Lynx, pt ca ar avea mai mult sens dpdv economic fabrica cu Hanwha unde sa produci si obuzierele si mli-urile si s-ar folosi turela si tunul „nostru”
Eu cred ca unirea cu Rep Moldova se discuta deja in spatele usilor inchise de ceva timp la modul serios iar planul de achizitii pt dotarea armatei imi intareste aceasta convingere.Uitati-va la planul de dotare al Rep Moldova,cu um buget infim,care cumpara,ce credeti,exact acele obuziere pe roti si asta dupa ce noi am validat achizitia celor pe senile.Nu vi se par o achizitie complementara care trebuie sa doteze probabil noua armata romana dupa reunirea cu Moldova?
Daca se punea la modul serios unirea cu Republica Moldova nu era parandaratul asa de mare , preturile de achizitie mi se par extrem de exagerate , afacerea Skoda e mizilic pe langa Safe asta.
…si nu „made in Hungary”… 🙂
PS – sa nu uitam ca 65% din SAFE e obligatoriu EUropean.
La drone slabut rau, realitatea din Ucraina ne arata ce importante sunt…
Ieri am fost tras de urechi cand spuneam ca niste milioane ar putea merge pe pregatirea unor tineri in strainatate, dupa mine resursa umana calificata este cea mai importanta achizitie…
Cat despre autostrazi, voi credeti ca tancurile pe care nu le avem vor ajunge mai repede unde-i nevoie? Este de ajuns sa pui jos un viaduct si gata. Amintiti-va de coloana ciolovecilor care se intindea pe zeci de km in drumul catre Kiev. Ce s-a intamplat cu ea?
Doar pe mine ma enerveaza cele aproape 3 miliarde luat de servicii? ce naiba se cumpara de banii aia de era urgenta asa de mare? MAI statea oricum mult mai bine la dotare decat MAPN, vezi elicopterele de exemplu.
De banii aia mai luam 3 corvete, inca 20 de elicoptere si alte Skyranger
da si pe mine m-a enervat dar sunt cateva chestii bune, de pilda cu avioanele alea de transport de degreveaza cele ale MApN, apoi si trenul ala poate fi folosit in caz de razboi.
la fel cele pentru apararea civila sunt utile adica generatoare, echipamente CRBN, tabere mobile
insa la drone si elicoptere mi se pare prea mult sa dai atata la MAI cu atat mai mult cu cat acolo sunt elicopere noi si nevoia de drone pare mai mare la MApN
apoi cred ca la armamentul individual intra si MAI…
In plus MAI au acces la fonduri UE, mult mai interesante.
da, asa au fost luate BlackHawk-urile, voiam sa mentionez si acest aspect dar uitai uitandu-ma pe lista
Salut, în caz de distracție în R. Moldova, nu te duci cu tancul!
Te duci cu ajutoare, salvări echipe de intervenție !
Lucru testat de ai noștri !
Zi buna !
La MAI sunt corvetele dumneavoastră!
Ar fi doar amuzant daca nu ar fi si adevarat…
La cum îs dotați jandarmii și poliția – cred că era loc și de toți ăia 2,8 pentru MAI
Totul are un scop, Politia de frontiera e in MAI si astia au nevoie de multa tehnica si diversa pentru securizarea granitelor si mai e si SMURD, ISU Jandarmeria etc…
Eu cred ca efectiv a fost eliberat bugetul pentru tancuri, viitoarele eurocorvete si obuziere pe roti majoritatea sunt programe deja funcționale care oricum mergeau înainte. Cu mli nu știu ce vor face probabil va fi kf51 ceia ce nu e obligatoriu greșit.
Sa dea domnu’ !
Oricum, preturile iti cam ridica parul pe ceafa.
10 milioane un MLI
70 mlioane un elicopter de transport.
50 milioane un SPAAG
Asta e…. acum 5 ani erau cam pe la jumatate, dar cine vorbeste mult,si face putin…
La MLI si elicoptere cam jumatate e pretul real, restul e logistica, antrenamentul, piese, integrarea, etc…
Io vreau sa stiu cate H225M sunt.. navale.
Eh si tu acum. For sure, niciunul 😉
Mie unul mi se pare, ca și concluzie finală, că au ținut cont (probabil) din discuțiile cu ucrainienii și evaluările NATO și/ sau probabil presiunea termenului scurt (2030) să fi dus la un SAFE axat pe apărare aeriană, și capacități/ echipamente livrabile rapid. Totuși nu trebuie uitat că SAFE este un instrument financiar condiționat. Prioritizarea nu cred că pleacă de la ”ce ne-am dori”, ci de la ceea ce este eligibil, poate fi contractat rapid, livrare 2029–2030 și ce are un risc industrial scăzut. Și ca o cloncluzie, să nu uităm că se ”vrea” 2,7% din PIB anul acesta. Lista de cumpărături este deschisă…
Noi plătim 842 milioane euro pentru armament producție Rheinmetall, SKYNEX, Skyranger și Millennium, care sunt variațiuni pe aceiași temă, tunul de 35mm pe care îl avem și pe Geparzi și pe Oerlikon-urile terestre, plus 416 milioane euro pe muniție de 35mm, total 1 miliard și 258 milioane euro. Armamentul e în regulă, comonalitate de piese, muniție, antrenament și folosire facilă între arme, dar…
De ce nu cerem linie de producție a muniției de 35 mm, inclusiv AHEAD, în țară?
@mihaistoian
– Armament și muniții calibru mediu și mare – Romarm https://share.google/HPJG0gfvBHOHEgzmE
– 45_Datasheet-35x228mm-ROUNDS.pdf https://share.google/MqtaJgtMvIbQiUa6E
Am mai postat-o pe aici. Despre A-HEAD, știu că am citit pe undeva, anul trecut, sau acum 2 ani, că vor să facă ceva cu turcii. Și nemții știu că sunt interesați de producția de muniție.
Să așteptăm și să vedem ce iese, zic.
Părerea mea, hâc…
Proiectilele de 35mm HEI si Practice target (poligon) sunt asimilialate … doar AHEAD nu este …deocamdata
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://romarm.ro/wp-content/uploads/2021/04/45_Datasheet-35x228mm-ROUNDS.pdf
Fabrica de munitie calibru mediu cu Rheinmetall se pare ca era deja pe tzeava, in discutii avansate.
https://www.rheinmetall.com/en/media/news-watch/news/2025/07/2025-07-28-rheinmetall-expands-local-production-activities-in-romania
https://www.zf.ro/zf-24/compania-germana-rheinmetall-va-produce-la-medias-blindatul-lynx-22865340
https://monitorulapararii.ro/compania-germana-rheinmetall-va-produce-in-romania-blindatul-lynx-la-medias-pulberi-la-victoria-dar-va-construi-si-o-fabrica-de-munitie-si-un-centru-1-58645
„Rheinmetall Munitions Romania will manufacture medium-calibre ammunition for infantry fighting vehicles and air defence, while Victoria Explosive Powder Factory will produce the propellants, for which Rheinmetall is providing expertise and technology for a propylene plant. ”
Se pare că tot lanțul va fi asigurat.
Părerea mea, hâc…
Așa să fie, sharky, în special pentru muniția AHEAD, că eu acolo direcționam întrebarea, avem nevoie mare de această muniție, mai ales că avem și pușcoace multe acum, aferim!
De la ce calibru in sus, se califica in clasa „medium-calibre”? 12.7mm, 14.5mm?
@Reis
A mai fost discuția asta, la articolele despre MLI-uri.
De la 20 în sus.
Părerea mea, hâc…
Am gasit.
„Key Characteristics and Common Calibers
Definition: Generally defined as ammunition between 20mm and 40mm (or up to 64 pdr in historical contexts).
Function: Used in autocannons for land, air, and sea applications, designed to destroy, suppress, or neutralize various threats.
Common Types:
20mm: Used in M61 guns on F-18s and other aircraft/ground systems.
25mm: Often utilized by Bradley Fighting Vehicles.
30mm: Common for Apache helicopters, A-10 aircraft, and armored vehicles (e.g., 30x173mm, 30x113mm).
40mm: Used in automated grenade launchers and naval mounts.
Types of Rounds: Armor-piercing (AP), High-Explosive (HE), Incendiary, Target Practice (TP), and Airburst.
Industry Producers
Northrop Grumman: Produces a full range of tactical and training rounds, collaborating with international partners.
Nammo: Offers specialized, high-accuracy ammunition for defense forces.
General Dynamics Ordnance and Tactical Systems (GD-OTS): Manufactures 20mm-40mm rounds.
Rheinmetall: Focuses on 20mm–35mm for automatic cannons. „
Comanda de 227 de Piranha 5 a fost aproape 100% livrata si este in curs de operationalizare astea 139 este comanda extra initial era vorba de 150 dar e bine si asa probabil dupa cele 139 vor urma si altele.
Nu ar fi posibil ca cele 150 (139) Piranha sa fie amfibii? Adica sa fie Piranha 3? Nu s-ar putea modifica contractul in acest sen? Ok pt aceaiasi bani.
Oricum s-a vazut pe fata ca banii dati de UE trebuie sa ramana in UE. Sper ca sa nu se rezilieze contractul cu sud-korreni de la Hanwha pt toap de 155 mm shenilat K-9 Thunder si vstm K-10 si sa i se dea lui KNDS-D pt RCH-155 Donar.
99% viitorul MLI shenilat al ArmRo va fi KF-41 Lynx care tot 99% va fi fabricat in…….Ungaria pt ca asa s-a dat ordin de la UE!
99% sud-korreni de la Hanwha i-si vor lua catrafusele si talpasitele si vor pleca spre tari care i-si vad mult mai bine interesul national in domeniul apararii.
Sper ca in viitorul apropiat sa sa se gaseasca bani in bugetul MAPNRo ca sa se cumpere 48 avslmr bi-motor sh pe modelul achizitiei F-16 ABM Falcon din Norvegia. Uite cum se arata in poza articolului de fata….EF Typhoon ca tot este made in Europe.
Chiar nu inteleg de ce cei din MAPNRo nu vor H-215 M care ar putea fi fabricat sub licenta in Romania? Nimeni nu da licenta completa pt un elicopter sau avion ultra modern in lume….nici macar sud-koreeni. Adica ArmRo a utilizat 60 de ani MIG-21 si acum se fac nazuri la H-215 M care in afara de lungime si capacitate de transport poate face tot ce face H-225 M. Fabricarea H-215 M sub licenta totala in Romania ar fi un pas urias sper un avans tehnlogic al industriei romanesti pe vertical si orizontal. Asa personal as vedea si fabricarea sub licenta totala a F/A-18 CD Hornet in Romania pt un numar de 80 avioane pt ArmRo/FARo, cu implicarea Avioane Craiova si Turbomecanica Bucuresti + alte companii din Romania.
Poate e bine ca ArmRo/FARo sa aiba in dotare si macar 4 A-400 M iar C-27 J Spartan sa fie 12 in dotarea ArmRo/FARo.
Daca tot s-a luat armament din Germania sper ca in programul armamentului pt infanterie sa se fi cumparat si cateva sute de MATADOR-90 si poate Alcotan C-100.
Cred ca bugetul de achizitii al MAPNRo sa ramana acelas iar SAFE sa fie o fericita completare! Pt ca lui ArmRo ii mai trebuie multe chestii in ceea ce priveste dotarea cu tehnica militara!
Pe unde o sa circule trenuletul cu beculete daca nu se aloca bani si pentru liniile de cale ferata?
Puteti sa incepeti sa numarati de acum in Ucraina cam cate trenuri mai circula si cam cate au fost atacate pana in prezent. Vorbesc de trenuri civile care nu au treaba cu armata.
Ramane cum am stabilit. Ne pregatim sa luptam cu propriul popor nicidecum sa luptam contra unor agresori care ne tot viziteaza de cel putin 200 de ani. Dovada?
Un MAI supradimensionat si o armata minuscula care dupa ce scadem civilii si pe cei din birou ramane cu cel mult 30.000 militari profesionisti
PS In teorie, un ranit din trenuletul cu beculete care pleaca sa zicem de la Iasi ajunge perfect sanatos la Bucuresti pe timp de razboi. Timpul vindeca orice rana
In practica trenuletul cu beculete va rugini la Socola/Iași pe timp de razboi pazit de un batalion de jandarmi
Ce tren cu beculete, bre?
Ii tren auto cu beculete de la coca-cola, vine in fiecare an de Craciun? Atata nu stii?🙂
Tin cu Pepsi, nu cu „its the seasoooon”…mi-au intrerupt prea multe filme interesante reclamele lor.
In rest, da, am auzit ca ayatollahu e iar pus pe fapte mari, e tristete mare cand nu e in centru atentiei.
Chestii, socoteli…
Ala de la MAI, bre.
Nu citisi?
Aaa, am vazut acum, citisem pe diagonala.
Tren medical… spital militar pe roti am vazut in realitate, tren medical nu, nici macar in Mash.
Probabil e mai avantajos dpdv conditii pt medici si pacienti.
Dar Arafat e mai curand tipologia care vrea un punct de plecare doar ca sa se extinda, ca omu e caracatita, asta stiu sigur de multi ani.
Toată suma rezervată MAI , e de fapt în proporție de 75% pentru protecția civilă . Avione , elicoptere medii și mici , tren medical pentru victime multiple, apropo , a dat exemplu cutremurul din Turcia , unde au fost mii de victime purtate cu avionul. Deci , nici o șansă să ruginească prin depouri . Se va plimba prin toată Europa. Ce am auzit eu în conferință de la Arafat , probabil, în câțiva ani, vom avea cel mai performant și dotat sistem de urgență din Europa. E bine , nu ?
Cata vreme nu sifoneaza bani pt programe militare din MApN pt fantasmagiriile lui, da.
Sa-si faca si metrou de interventie din partea mea, omu e foarte lacom, dar nu duce lipsa de aplaudaci care nu il cunosc.
care au prins vremurile la sfarsitul anilor 70 si 80 ai secoluli trecut io imi amintesc ca erau trenuri spital si inainte de 89, si incluiv un tren policlinica
https://foaiatransilvana.ro/romania-a-avut-doua-trenuri-sanitare-pregatite-complet-de-razboi-cum-arata-un-astfel-de-tren-si-ce-s-a-intamplat-cu-ele/
E in Ucraina unul activ
https://msf.org.uk/article/war-ukraine-guide-msfs-ambulance-train?fbclid=IwY2xjawPn-4ZleHRuA2FlbQIxMABicmlkETBCajBMQkh3dndTZjM5MDA0c3J0YwZhcHBfaWQQMjIyMDM5MTc4ODIwMDg5MgABHqr-utlsdK5a1YgnVlkn7w0PDDMl1hABoJTsUsWch9AI7CXO5tfmu3Ln4kzs_aem_ghFF-nYlQBwphNq5AiEYIA
https://www.doctorswithoutborders.org/latest/36-hours-aboard-msf-medical-train-ukraine
https://en.wikipedia.org/wiki/Hospital_train
Nu sunt o chestie rea, doar ca e suprinzatoare prezenta unui asa echipament. Se gandesc la transport raniti in masa, sa inteleg….
„Trenul cu beculete”……. 😆
Mulțumesc că îmi citezi din propriile înscrisuri dl cealaltă rubrica, cu același titlu…..
Dar lasând la o parte asta, adevăr grăiești/scrii
Prostu nu e prost , până nu e și fudul .
Este și va fi …un trenuleț cu beculete si zorzoane …pe o infrastructură precară…. Buna de pus o ținta pe el!
Parcă și vad…..o să-i ia o veșnicie să ajungă din punctul A, în punctul B…..
Avem imaginație?
Dacă pe timp de pace trenurile din România au ore întregi întârziere……. pe timp de răsboi crede câteva că acel tren prinde aripi ….?!?
Mai degrabă va fi primul ciuruit de dronele inamice ….cu tot cu depoul sau gara în care staționează…!
100 la 1000% Fatality pt sufletele îmbarcate în acel moment….
Vretnici ai noștri……😉
Fu……….le muma în ……… Cu trenul lor cu tot !!!!
Problema este ca nu s-au cerut bani mai multi, asa cum a facut Polonia. Dupa cum este scris in articol, obuzierele, mai multe camioane, ca anul asta se termina contractul pentru cele initiale cu IVECO si se mai gaseau cate ceva cu livrare pana in 2030. Mie unul imi este teama ca la MLI nu o sa poata RM sa produca si sa livreze in Romania pana in 2030 cele 298 de bucati. Cred ca inca se joaca cu acel contract pe masa, coreenii nu se lasa. Tancuri nu cred ca primeam asa repede, mai cu seama ca le vor macar asamblate aici! Si cu autostrazile am emotii pana in 2030. Daca comparam PNNR cu SAFE, avem toate motivele sa fim macar partial pesimisti.
Nimic despre restul de bani pentru MAI, SRI sau pe unde mai vor sa cheltuie ei. Lista lor nu e publica sau nu s-au hotarat inca ce anume cumpara?
Cica s-ar fi dorit mai multi bani dar nu ne-am incadrat din cauza deficitului mare. Slava PSD-ului. Sunt putin ingrijorat de pofta ungurilor de atata inarmare. Nu prea era stilul lor.
Da, poate inarmarea ungurior ii motiveaza mai mult pe decidentii nostri politici, decat au facut-o rusii!
Ne-au verificat la biroul de credit? Asa ceva…
asta esste vrăjeală, și Polonia are deficit de 7%…
Bani s-au cerut, dar aveam o ”bubă”… buzoianul fără bac făcuse praf deficitul
Sunt total de acord să ne întărim armata și să avem o dotare decentă. Da nu aș face afaceri deloc cu francezi , mă gândesc la ce preț oferim pentru 12 elicoptere ,mi se pare enorm. Poate am fi reușit mai multe bucăți cu polonezi ,doar zic. Restul vedem cum vor evolua,că eu unul numai am f mare încredere în clasa politică, nu se gândesc la tară ci doar la interesele lor financiare și e greu când avem gândul ăla merge și așa și e soluția optimă și calea de mijloc. Nu tată când vorbim despre securitatea națională și existența tari jocuri de culise ar trebui să cadă. Dar vedem ce înseamnă puterea și să ai banii unei tari pe mână ,cazul Ucrainei unde din păcate auzim cum ministrul x și y au atins banii tări și corupție. Mulțumim de completări . Era pe defense un articol larg dar nu așa bine sintetizat.
legat de termenul „noi” vreau sa te lamuresc putin.
– Statul Roman = taxe de la contribuabili.
– taxele se colecteaza de la pers. fizice dar mai ales de la pers. juridice.
– companiile straine tin baza bugetului, in special cele cu actionariat german (loc 1) dar si francez (loc 4).
Deci, cand te gandesti la „noi” sa-i bagi si pe acestia in ecuatie, ba chiar sa-i intrebi primii ce parere au, cam ce fac si prietenii din US.
Sectoarele cu Cea Mai Mare Contribuție la PIB :
Energie și Resurse: OMV Petrom, Hidroelectrica, Romgaz.
Retail (Comerț): Lidl, Kaufland, Carrefour, Profi.
Producție Auto: Dacia, Ford Otosan.
Tutun: British American Tobacco, JT International.
Ai shorad spyder ,long range patriot ,achizitie comuna cu germania sbamd l=land mr= medium range nu prea da decat iris t slm
Nu scapi de ag 7
Daca respecta cerntele sai
1 pistol
2 smg
3 arma de asalt
4 aruncatorvde grenade sub teava convertibil in utilizare fara arma
5 dmr
6 Mitraliera de grupa
7 mitraliera de pluton, companie
Asta cu mitraliera de grupa si inca o mitraliera pt pluton/companie e noua.
E mitraliera diferita doar in cazul ipotetic putin plauzibil ca o sa ne apuce harnicia sa luam 2 calibre si una sa aiba eventual si trepied.
In rest, e una universala, probabil iar in 7,62, entuziasmu cu 5,56 a cam disparut de multa vreme.
Dmr o sa fie doar o varianta a pustii automate care se ia pt toti, nu una dedicata.
In cazu fericit in care e „arma diferita”, doar optica o sa fie adaptata si poate-poate teava si ala e „sistemu”.
Pistolu mitraliera (smg) nu e la grupa, ala e in alta ciorba, ca nu faci shaorma cu „detoate” la organizare doar pt ca li s-a sculat unor comisari europeni sa impulsioneze vanzarile mamutilor economici.
Programul e al Mapn ,sa inteleg ca politia militara ,tre obligatoriu sa foloseasca pusca de asalt,sau ca nu apartine de d mapn
Unde ai pistol mitraliera (subunitati protectie/interventie in special) misiunile se desfasoara in general in spatiu urban.
Si erau fix 2 unitati in toata armata unde sa ai nevoie de pistol mitraliera la PM. Una a iesit din PM, ailalta a avut de la inceput pt fiecare militar si cate o pusca automata.
O vreme era ca la circ, se facea pregatire cu militaru dotat cu cate 2 arme pe el, PA si Mini Uzi.
da si eu inteleg ca mapn unificand cerintele si dorind schimbare pt toti a stricat fasolea unora ca ajung unii agreati sa numai se califice ,si se trezec unii ca raman fara sunca din fasole ca le-o iau altii
„In rest avem Rheinmetall ca mare castigator in cel putin 5 programe de dotare: doua care vizeaza munitiile anti-aeriene pentru tunurile de 35mm, SKYNEX si Skyranger, plus cele doua sisteme CIWS Millennium. Ar putea fi si cel de-al saselea – MLI cu Kf-41 Lynx.”
La un calcul simplu, Rheinmetall „culege” aproape jumatate (44,2%) din sumele alocate MApN. Eu nu inteleg de ce ne mai aburesc onoratii membri ai Guvernului Romaniei cu „vom analiza”, „vom evalua in functie de interesul esential de securitate al Romaniei”, „vom alege ce este mai bun pentru dezvoltarea industriei nationale de aparare”… Este evident ca pe programele cu sume detaliate la mie au fost deja batuta palma, IVECO (IDV) isi continua livrarile multianuale insa de acum pe SAFE iar cu Rheinmetall s-a batut totul in cuie inca din 18 noiembrie 2025, odata cu a doua vizita la Bucuresti a lui Armin Papperger – CEO Rheinmetall, prima pe 3 noiembrie. L-a mai si luat gura pe dinainte pe domnul Papperger a doua zi, cand a declarat public ca Rheinmetall a semnat contractul pentru MLI pentru Romania de s-au speriat onoratii guvernati mioritici si au dat dezmintiri prin presa…BLEAH
Boss, aia cu CEO RM ca a declarat ca s-a semnat ca s-a semnat contractul pt MLI @RO dmpdv e ori fake-news ori necunoastere a mecanismelor standard ale corporatiilor in lumea capitalista. Sau dorinta de senzational ‘eftin’.
In corporatii publice exista niste procese si proceduri standard. Unele din ele sunt intalniri obligatorii ale managementului corporatiilor cu exteriorul. Acestea pot fi annual shareholders meeting, analyst meeting, rapoarte de anuntat rezultate financiare (trimestru, anual samd).
Uite calendarul de evenimente al RM: https://ir.rheinmetall.com/investor-relations/calendar-events
In aceste intalniri CEO-ul (sau cineva din management) anunta si prezinta:
1/ rezultatele ‘actuals’ pe perioada incheiata. Adica cati cocosei albi, cati negri s-au vandut in perioada X de timp. Vanzari cu bani in banca, primiti, incasati.
2/ proiectii de venituri pe perioada viitoare (Q urmator, an urmator, 5-10 ani samd), documentata specific cu informatii in fct de produsele din portofoliu si pipeline-ul specific pt. a atinge acele obiective de vanzari. Pipeline sau funnel de conversie f f simplificat. O versiune stupida si teoretica a acestuia e aici: https://media.sproutsocial.com/uploads/marketing-funnel.jpg (conversie finala = vanzare/contract semnat).
Daca tu ca CEO nu documentezi un pic proiectiile de viitor cu niste info mai clare (cu grade de probabilitate), atunci oamenii (actionarii, investitori, analistii de la bancile de investitii samd) spun ca bati campii, incepe sa scada siguranta in companie, scade pretul actiunilor, toata lumea saraceste.
Si in acest context in 2025 Papperger a mentionat Romania pt. anumite produse ale lor din portofoliu ca fiind cu un anumita probabilitate de ‘finalizare’ (adica castigat competitia, semnat contract). Nu ca s-a semnat efectiv contractul.
Multi din jurnalistii economici de la publicatiile noastre (sarace de fel n-au bani sa angajeze oameni destepti si cu experienta/discernament) au publicat stirea ca s-a anuntat semnarea. Motiv: ca e stire mare + e senzationalist, nu neaparat real (daca urmaresti detaliile). Si pt ca poate nu se pricep prea mult la economie, guvernanta corporatista samd – nu cred ca au vazut ei prea mult viata din corporatii sau management sa vada cu ce se mananca.
E bine de mers pe fir la lucrurile asta cu un pic de discernamant.
My2cents, scuze de mesaj lung.
Ceva-ceva tot a fost, ca nu prea iese fum fara foc…: https://en.defence-ua.com/news/rheinmetall_claims_romania_signed_deal_for_298_lynx_ifvs_romanian_government_says_no_contract_exists-16587.html?utm_source=chatgpt.com
la programul SAFE care o fi principalul contribuitor financiar?
Cum nu stii?! Dacii 🙂 Aurul dacic finanteaza toata economia UE 😉
ala a finantat imperiul roman, ne-am „cumparat” asa numele de romani, am ramas partea aia a imperiului care refuza sa cada si se numeste ca pe vremuri (-le bune) 🙂
Mda…nu comentez achizitiile in sine ci problema industriei de aparare. Spuneau domnii Ministrii ai Aparari ca cine vrea banii Romaniei pe aparare trebuie sa produca sau macar sa asanbleze aici , la noi in curte . Daca ma uit la lista sunt cam putine lucruri care se vor fabrica pe aici . Elicopterele nu, radarele si sistemele AA nu , se fabrica prin Germania , munitia sa vedem dar nu cred …IFV- ul care este cea mai scumpa achizitie . Daca vor castiga cei de la RM si masina va fi fabricata in Ungaria am pus-o . Sper sa nu fim asa cretini . De aceea eu sunt fan Redback si oferta coreeana . Sa vedem cine castiga si licitatia pentru armamentul de infanterie . Aici Beretta a plusat cu o fabrica si productie locala . Pe parte navala sper ca OPV-urile alea vor fi manufacturate pe aici ca doar avem unde si cu cine. Si sper sa aduca mai degraba a corvete ….
Si inca o chestie , sa nu uitam ca mai avem si banii din bugetul propriu..Deci ar mai fi loc de achizitii .
Se tot rostogolea informația ca sa bagam Lynx prin SAFE si niste Redback din bugetul mapn. Cu toate ca nu vad rostul a doua MLI, dar te poți astepta la absolut orice de la ai nostri.
Nu cred , numarul total de masini este prn SAFE .
F35 scrie pe aia. Plus alte acareturi made in USA ori Coreea capitalista
John daca castiga RM la MLI bag mana in foc ca nu o sa le fabrice Ungaria pentru noi, suntem ca potential un client mult mai mare decat Ungaria din toate punctele de vedere mai ales strategic si militar.
Da, sa le fabrice la Medias..Parca aveau o fabricuta acolo si se laudau ca acolo o sa le manufactureze.
Da, Redback ar fi mai pe nevoile noastre.
Si e mai ieftina si probabil cel putin la fel de capabila.
Mai ales ca producem local cel ma puternic tun pt mapn ,tunul psd
Tu ce-ai? Ca pe topicu asta doar trollezi.
Ce-are a face Redback cu psd-ul?
Esti in pubertate de insisti sa vb fara legatura cu subiectul?
cand scrie febletea ta ,articole publicitare in defense ro ,pt produsul asta hawnha si la 3 zile modifica aia autoru in echipa defense ro are legatura sau nu el si urmatorul erau in coreea cand sa dus dulapul sa le smulga pixurile din mana ca sa nu semneze contracte in veselie ,cu „fabricare ” ca fac unii fabrica de la 1 ianuarie 2026 ,aa stai a fost ger si doamnelor de companie coreene le-au inghetat bulanele si nu au putut participa la evenimentul de la petresti unde au pus aia baraci au ridicat gard si au pus plancarta cu inceperea constructiei de la 5 ianuarie 2026,astept 1 aprilie poate se duc atunci ca au anuntat astia 25 de grade celsius, atunci pot sa poarte minijup
Sistemele Skynex nu au fost chiar asa o surpriza existau zvonuri de ceva timp de o posibila achizitie o achizitie dealtfel excelenta si necesara pentru protectia infrastructurii critice, iar un sistem contine 4x Oerlikon Revolver Gun Mk3 ,Skymaster Battle Management System, Oerlikon X-TAR3D Search Radar, Oerlikon Multi Sensor Unit (MSU), Control Node (CN-1). In schimb Skyranger 35 este intradevar o surpriza si ar veni in completarea Gheparzilor care nu pot folosi munitia AHEAD intrabarea ar fi cate unitati de tragere contine un sistem 4, 6 sau 8 oricum sper sa fie mai multe decat 4 si iarasi pe ce unitati mobile o sa fie aceste turele integrate o sa vina pe sasiu de Leo 1, sa fie Lynx in cazul in care castiga MLI sau se va incerca o integrare pe Piranha 5. La cele 3 sisteme de rachete sol-aer cu rază medie ( SBAMD(L)-MR / SBAMD(L)-M-MR) este o mica capcana SBAMD L este Land Based adica fix, iar M este mobil acum eu sunt curios daca e vorba de cate 3 sisteme din fiecare varianta sau 3 sisteme cu ambele variante, candidate probabile ar fi IRIS-T SLM/SLS dar cu sanse mai mici ar putea fi si NASAMS.
in plus noi avem inca sisteme GDF-003 potential modernizabile la Skyshield/Skynex.
@OzzO și eu mă gândeam la NASAMS. Nu uitați de radarele alea AN/MPQ-64 contractate în 2024.
Eu cand am vazut cele 3 sisteme sol aer, m-am gandit ca ar putea fi pentru cele 3 nave noi, cea turceasca plus cele 2 din program. Poate ESSM pentru ca asta s-a mai vehiculat
Uita de ESSM – daca este vorba de HISAR nu are loc si nu ai unde sa il plasezi – in plus este american si ai limitarea de a fi hot launch. Pentru o nava de 2400 tone este cam no go!
Si care draq e diferenta intre SKYNEX si Skyranger? Desi din ce gasec pe net pare cam acelati lucru in plus diferente mari de preturi… ciudat
Ranger e instalat permanent pe platforms, Net se poate muta de pe o platforms pe alta sau fix
Vad ca au tot aparut comentarii, ca de ce aia, de ce nu ailalta etc samd
Ignoram niste reguli de baza ale SAFE:
1. Achizitiile trebuie sa fie comune, cu cel putin inca un stat: „SAFE are ca scop sprijinirea industriei europene de apărare prin proiecte comune de achiziții publice. Se poate acorda un împrumut dacă cel puțin două state membre achiziționează împreună echipamente de apărare care se încadrează în una dintre cele două categorii de capacități menționate în regulamentul SAFE.” Permite totusi si achizitii specifice unui singur stat, dar pe cale de exceptie si daca se semneaza contractul pana in mai 2026.
2. SAFE sprijină achiziționarea de produse de apărare prioritare, grupate în două categorii:
Categoria 1: Muniție și rachete • Sisteme de artilerie, inclusiv capacități de lovire de precizie la distanță mare • Capacități de luptă terestră și sistemele lor de sprijin, inclusiv echipament pentru soldați și arme de infanterie • Dronele mici (clasa NATO 1) și sistemele anti-dronă asociate • Protecția infrastructurilor critice • Cyber • Mobilitate militară, inclusiv contra-mobilitate
Categoria 2: Sisteme de apărare aeriană și antirachetă • Capacități maritime de suprafață și subacvatice • Dronele, altele decât dronele mici (clasa NATO 2 și 3) și sistemele anti-dronă conexe • Facilitatori strategici, cum ar fi, dar fără a se limita la, transportul aerian strategic, realimentarea în zbor, sistemele C4ISTAR, precum și resursele și serviciile spațiale • Protecția resurselor spațiale • Inteligența artificială și războiul electronic
Pentru echipamentele specifice, de nivel înalt sau complexe (categoria 2), autoritatea de proiectare trebuie să aibă sediul în UE sau să fie transferată în UE.
Mai multe detalii aici: https://defence-industry-space.ec.europa.eu/eu-defence-industry/safe-security-action-europe_en
Daca citim cele de mai sus, poate intelegem de ce avem ce avem in lista aia… Una peste alta, mie mi se pare un lucru bun, aproape ca pot sa accept si autobuzele zburatoare numa’ bune de carat cartofii lu’ madam general vandute la pret de RR al elicopterelor… 🙂 BTW, un UH-60 Black Hawk pentru US Army se invarte pe la 20 de milioane USD. Nu’s ce fac H225-urile alea, dar sper s-o faca bine, ca un rezervor cu auto-etansare nu transforma un elicopter civil intr-unul militar decat in visele francezilor.
P.S. De remarcat, c-au mai facut-o si altii, Anla’shok parca, Fortele Navale Romane fug de rachete antiaeriene la bordul navelor mai ceva ca Dracul de tamaie… Fereasca Sfantul sa puna vreo racheta AA pe bordul copailor alora!
Editat si linkul pentru BH: https://www.armyrecognition.com/news/army-news/2025/u-s-army-awards-sikorsky-433m-black-hawk-contract-for-uh-60m-and-hh-60m-helicopters
La vaporasele alea doua (chiar 4 cu cele de la scafandri ) cu cine naiba suntem tovarasi?
Probabil cu nimeni… Asa cum nici la Pirania 5 sau la Iveco nu cred ca suntem cu cineva.
Croatii mai vroiau sa-si ia corvete, dar nu cred ca le-au bagat in SAFE. Probabil astea sunt exceptiile pe care ni le-au acceptat pentru ca putem semna repede sau am semnat deja.
La Lynx de exemplu, ma astept sa fie la comun cu Italia ca si aia au ales-o. Ca Ungaria e inca sub lupa, nu pare sa fi primit OK-ul final.
La antiaeriana probabil ca e la comun cu Germania.
Zic si io… 🙂
Nicolae, slabe șanse ca Lynx să fie în comun cu Italia, deși aveam dublu avantaj din serviciu, ca în tenis, motorul și transmisia vor fi Iveco, iar turela Hitfist va primi tunul nou Leonardo de 30mm (ITAR free) similar cu Bushmaster mk44, dar ei fac teste anul ăsta
https://x.com/CiroNappi6/status/2016446097296592996?s=20
Next steps
-First 5 Lynx HIFV delivered as is with german turret Lance, to be upgraded with Hitfist 30NG
-Leonardo new turret Hitfist 30NG (30mm) will equip 16 vehicle
-All of 21 will serve as testbed and trials
Chassis and engine
-IVECO have 15% of JV for engine and transmission
Nu te contrazic, nu sunt familiarizat cu specificatiile Lynx-ului italian, stiam doar ca au ales-o pe post de MLI si m-am gandit ca poate Comisia ne-a considerat la pachet, ca achizitie in comun. Acum, depinde si de cat de larg interpreteaza Comisia toate cerintele astea de la SAFE…
Cred ca mai este un aspect, care a contat in alcătuirea listei de produse si a cantităților acestora. Produsele ce urmează a fi contractate, vor fi obligatoriu livrate pana in 2030, pentru a se încadra in temenii programului.
Cam asta-i si parerea mea! Si aici ramane de vazut cu livrarea MLI-urilor si armamentului individual, ca aici aveam noi tot felul de cerinte specifice care, in trecut cel putin, au generat intarzieri.
pretul ala de BlackHawk / U.S. Army cred ca e pe bucata/poarta fabricii, nu contine restul acareturilor.
Cel mai probabil asa e. Dar iaca notificarea pentru Australia, UH-60 M, iese 48,750,000 USD bucata: https://media.defense.gov/2024/Dec/12/2003610648/-1/-1/0/PRESS%20RELEASE%20-%20AUSTRALIA%2022-51%20CN.PDF
Si 53,628,748 USD bucata actualizat cu inflatia la nivelul 2025.
Minunea civila militarizata Made in France iese la 68,750,000 euro bucata, asta daca nu reusesc sa negocieze sa ia mai mult de 12. Dar daca au iesit cu bugetul asta e clar ca au existat cel putin niste discutii preliminare. Poate intorc ceva bani in economie, nu stiu.
Nu mai zic ca daca transform in USD iese la 81,812,500 USD. Mai da-le-n ma-sa, ce-i asa special la autobuzele astea?
In fine. Poate apar mai multe detalii si ne mai lamurim. Momentan n-arata prea grozav.
oreign Military Sales (FMS) for new UH-60M Black Hawk helicopters typically range from roughly $75 million to over $85 million per aircraft, based on recent 2024–2025 contract notifications. These high-value deals (e.g., Greece at $1.95B for 35, Austria at $1.05B for 12) include extensive support packages, training, engines, and spare parts. Key Recent FMS UH-60M Contract Examples Greece (2024): 35 UH-60M helicopters with equipment and support: \(\approx \) \(1.95\) billion.Austria (2024): 12 UH-60M helicopters: Estimated \(1.05\) billion.Sweden (2024): 12 UH-60M helicopters: Estimated \(900\) million.Brazil (2024): 12 UH-60M helicopters: Up to \(950\) million.
La Skyranger35 pe wiki zice „It can be mounted on various wheeled and tracked vehicles. Prototypes were integrated on the Piranha IIIH, Piranha IV and Boxer 8×8 armored personnel carriers[6][7] and the Leopard 2 tank chassis.[8]”. Dar parca citisem candva ca Danemarca doreste o varianta pe Piranha V…
Danezii cumpar Skyranger 30 cu mistral pe el . E o turela mai usoara ca cea de Skyranger 35mm .Practic la cea de 35 mm nu e o schimbare de calibru, e o alta turela ce seamana cu Skynex. Ce spune AI. Contractul: Regatul Danemarcei a semnat un contract cu Rheinmetall Air Defence pentru 16 turele Skyranger 30.
Utilizare: Aceste sisteme vor fi integrate pe vehiculele blindate de transport Piranha V (platforme 8×8) deja aflate în dotarea armatei daneze.
Capabilități: Skyranger 30 este conceput pentru a combate amenințări aeriene, inclusiv drone, elicoptere și avioane de joasă altitudine, folosind un tun de 30 mm și rachete (Mistral este în discuție).
Livrare: Primele 4 prototipuri sunt așteptate la sfârșitul anului 2026, iar restul de 12 sisteme vor fi livrate în 2027 și 2028.
Prosti danezii, nu stiu sa umfle realizarile, spun inca turele, nu sisteme.
https://www.rumaniamilitary.ro/skyranger-30
Skyranger 35 pe sasiu de tanc .https://www.youtube.com/watch?v=orbzTpqlBok
Skyranger 35 pe KF 41 https://www.youtube.com/watch?v=rWkvQAK9pVE
Si Skynex mobil si fix , plus ce am postat mai sus sa vada toata lumea care nu a avut ideie cum sunt, cum arata diferenta intre ele de turele si ce mai au pe ele….https://www.youtube.com/watch?v=AJj83TYL5MQ
doar ca opinie personala, se vede o mutare in viteza catre produse germane in special Rheinmmetall. Francezii sunt pe locul 2.
Daca mai punem si fabrica de pulberi avem un business case de multe miliarde.
Acum sa ne amintim ce spunea Miruta „nu mai segmentam afacerile, vrem sa dam business cat mai mare cuiva care intoarce investitii”. O gandire foarte corecta, iar nemtii sunt super seriosi.
Daca RM vrea sa faca in termen cele 300 blindate, are nevoie rapid de o fabrica care sa poata prelucra si suda profile grele la nivel industrial modern, cu ca acum 40 de ani cand le incalzeau cu lampa de gaz la revenire. Pai fabrica aia exista si se numeste SN Mangalia, acolo unde se fabrica si cutia de P5.
Daca ne mai uitam putin si vedem ca metalurgistii de pe Rhein au devenit in sept 2025 proprietarii Naval Vessels Lurssen ce are 4 santiere navale printre care celebrul Blohm Voss, vedem ca baietii astia se lanseaza si pe business-ul naval.
Bolo, Miruta si Vlad sunt fix acum in Germania sa discute cu Merz, asociatia industriasilor germani, Boris Pistorius si „inspectorul general” Carsten Breuer, deci intalniri pe toate palierele, nu doar politice.
Eu cred ca vor bate palma si pe SN Mangalia si pe langa testoase vom avea si primele vase militare germane.
PS. daca ne iese deal-ul, luam fata ungurilor si dupa 81 de ani redevenim pricipalul punct de sprijin german din regiune. Vedem azi la ora 16 cand e conferinta de presa.
Ai zis bine, fix asta ai, un business case, nu dotare in functie de ce avem noi nevoie.
Dotarea aia la care te gandesti,tine mai mult de o saptamana de lupte intense?
detaliaza te rog, ce intelegi prin „noi”?
@ADR
Nu stiam de remarca lui Miruta precum ca „nu mai segmentam afacerile, vrem sa dam business cat mai mare cuiva care intoarce investitii” dar e mai mult decat OK.
Mai ales la ,,daca ne iese deal-ul, luam fata ungurilor si dupa 81 de ani redevenim pricipalul punct de sprijin german din regiune”….atunci Deutschland willkommen!
Atunci de 7 ori de cate 7 AMIN fie!!!….
am auzit asta in o emisiune tv, nu mai tin minte care. A spus si ceva de tipul ” ma duc la xxx ii pun pe masa un volum de business si il invit sa produca la mine”
”La ora 18:00, ministrul Apărării Radu Miruță și omologul său german Boris Pistorius vor susține o conferință de presă”
am mai scris mai sus, care stat e contribuitorul financiar principal la SAFE?
totusi nemtii au memorie de elefat, douarazboaie mondiale impreuna, we take care of our own
@noairbag
Nu prea are sens ce zici….
In primul ne-am cam bătut unii cu alții…. În al doilea, am fost și aliați, și inamici
Ce au ținut minte, sau care ar concluzia lor în urma celor 2 cafteli mondiale ?
Nu inteleg ce s-a intamplat cu dronele care trebuiau facute cu Ucraina – or fi alea de la „loitering munitions?” Ne trebuie capacitati de productie masive – si asta e o sansa pentru fabrici gen Romaero sau Avioane Craiova, sa prinda si ele contracte.
Altfel, citeam ca Ucraina are ca target sa produca 7 milioane de drone anul asta. Probabil azi sunt vazute ca o chestie consumabila – iar consumul e imens, nu doar ca explodeaza pe tinte, dar multe sunt si date jos de inamic sau se pierd diverse situatii, si doar 1/10 au succes.
Targetul ucrainenilor e 50.000 soldati rusi ucisi pe luna, crescut de la cei 35.000 omorati in decembrie, pentru a depasi rata de inlocuire actuala.
As fi investit in fabrici de drone si fabrici de fibra optica, plus o solutie de racheta cu raza lunga – cea mai buna aparare e atacul, degeaba de impanzim de antiaeriene (si alea fara munitie fabricata in tara) daca nu putem sa raspundem la atacuri. Iar posibilitatea de raspuns = deterrent. Daca ala stie ca poti bombarda Moscova se gandeste de 2 ori daca sa bombardeze Bucurestiul.
In alta ordine de idei, bine ca au scos tancurile din schema, in afara de faptul ca sunt greu de protejat, azi avem doar 10.000 de luptatori in armata, nici nu le ajungeau oamenii sa umple alea 800 de tancuri de care se vorbea. Tancurile raman in Ucraina o artilerie mobila secundara, insa pentru asta exista alte solutii mai bune, mai ales daca esti in aparare.
Altfel, e bine ca au multe proiecte cu Germania – nemtii sunt seriosi si vor face treaba daca sunt lasati. Sper sa aiba si cu cine.
„Deși Ucraina acoperă 70% din necesarul de sisteme de comunicații și peste jumătate din emițătoarele video analogice, ea produce doar 25% din controllerele de zbor și un procent infim de 14% din motoarele electrice și camerele termice. Programele de sprijin pentru producătorii locali de piese sunt în curs de desfășurare, dar independența totală rămâne, în prezent, un obiectiv îndepărtat.”
Deci, fabrici de motoare termice, de echipamente video, controllere, ba chiar si pale de elice de drone.
Apropo de OPV-uri, corvete, draci baltati Dragnea-rusificati… Cine-si aduce aminte?
https://www.rumaniamilitary.ro/ce-mai-face-damen-la-galati-nave-de-lupta-pentru-altii
si cand stai si te gandesti ca prin 2020-2022 trebuia sa fi fi avut deja operationale corvetele lui Ciolos amanate de Dragnea!….
Oare din Brazilia-Mercosur a lui Radu Mazare, Dragnea, Grindeanu… luam ceva? 🙂
Se lauda ca PSD ca cele 10 voturi ale lor au facut diferenta intre 334 Da si 324 Nu:
https://hotnews.ro/cum-au-votat-europarlamentarii-romani-sesizarea-curtii-de-justitie-in-cazul-mercosur-voturile-europarlamentarilor-psd-au-facut-diferenta-2154217
desi ministrul PSDist al Agriculturii se opune de ceva timp:
https://www.antena3.ro/politica/sorin-grindeanu-despre-acordul-mercosur-din-septembrie-ministrul-agriculturii-a-spus-ca-nu-sustine-acest-acord-in-aceasta-forma-774878.html
tot amintiri:
https://hotnews.ro/politic-show-haiducul-bugetului-liviu-dragnea-a-fugit-in-brazilia-ceata-lui-s-a-predat-buda-sare-la-gatul-pdl-istilor-care-nu-si-tin-gura-geoana-a-calcat-pe-becul-ghinionului-763162
Nu cred ca a uitat lumea asa usor prima afirmatie „anul acesta va fi ANUL MARINEI”…
Dupa aia submarinul lui Fifor etc etc
Daca bagau acum macar un submarin in SAFE eram… orgasmic.
România are alocate 1,3 miliarde de euro prin programul SAFE pentru componenta sistemului național de apărare, ordine publică și siguranță națională, a anunțat secretarul de stat în Ministerul Afacerilor Interne (MAI), Bogdan Despescu.
Lista proiectelor SAFE pentru protecție și apărare civilă
I. Managementul victimelor multiple și protecția CBRN-E (incidentele produse de agenți Chimici, Biologici, Radiologici, Nucleari și Explozivi).
Management victime multiple
Complet mobil cu capacitate de management fatalități în masa- 2 buc;
Autospecială transport personal și victime multiple (ATPVM)- 110;
Ambulanță transport înalt contagioși- 5;
Tren de intervenție (ERT – MEDEVAC cu o capacitate de 200-300 pacienți, incluzând victime critice) – 1;
Avion multirol – capacitate medical, tactică și logistică -2;
Simulator zbor H135, S70M-1;
Șalupă SAR – 2.
Protecție CBRN-E
Sisteme (corturi) de protecție colectivă (ColPro)- 15;
Container HAZMAT-15;
Echipament protecție individuală nivel A/- 900;
Echipament complet protecție individuală nivel C-12.000;
Dozimetru electronic individual -8.000;
Container decontaminare populație- 15;
Container decontaminare infrastructură și tehnică -15;
Dispozitiv de scanare muniție și identificare exploziv -42;
Detector de muniție rămasă neexplodată -42;
Costum protecție pirotehnică -42
Drone / UAV
Roboți de intervenție CBRN -8;
Sistem drone pentru stingerea incendiilor – 2;
Drone destinate identificărtii posibilelelor victime si a focarelor ascunse -45;
II. Gestionarea continuității sistemului energetic
Generator de curent electric 250 kVA – 100;
Generator de curent electric 450 kVA -50;
Generator de curent electric 700 kVA -50.
III. Managementul evacuării în masă
Elicopter multiroll mediu-greu 4.5-9.0 tone MTOW -7;
Elicopter mediu-usor 3.2-7.0 tone MTOW – 5;
Autocamion intervenție – 85;
Complet tabără mobilă (igienă și potabilizare apă) – 42.
IV. Comunicații critice, comandă, control și sisteme de avertizare ale apărării civile
Autospecială de comunicații -20;
Sistem național integrat de avertizare și alarmare -1;
Stație radio VHF -5.000;
Stație radio TETRA -14.000.
V. Mobilitate militară
Autoatelier mobil -15;
Cisternă combustibil -4;
Autospecială operativă (SUV 4×4) -150;
Vehicul de transport al trupelor configurație 16+1 -42.
https://romania.europalibera.org/a/proiecte-de-1-3-miliarde-de-euro-pentru-securitate-ordine-publica-si-siguranta-nationala-prin-programul-safe/33660453.html
La mediu ar intra 145-160 si la multirol mediu greu H215-H225-BH..chiar sunt curios ce vor lua…
La mediu cred că este H135, deoarece au pus si simulatorul in pret mai sus in tabel ”Simulator zbor H135, S70M-1;”
Acum am vazut ca scrie 135 sa nu fie totusi o greseala, ramane sa vedem , celalalt S70M-1 e pentru elicopterele de la polonezi BH.
H135 e mai degraba usor, hai usor-mediu.
Mai au la MAI din astea, de ce sa nu continue sa extinda parcul?
Iar ii dai cu H135 ? Flebletea ta…..ha,ha,ha !
eu doar iti zic ce au deja si ce ar fi logic sa ia…
Daca au 145 care e superior, de ce sa nu extinda parcul ?
H135 e mai compact, si la diametrul elicii, si ceva mai usor, poate sa se aseze in locuri unde alea mai mari nu intra. si mai ieftin.
depinde ce vor sa faca cu el, cat costa, etc.
Avand in vedere ca vor simulator S70M-1, elicopterele , multirol mediu-greu vor fi acelasi model cu celelalte de la SMURD luate de la polonezi, ce se echipeaza la noi si avem centru MRO, iar elicopterul mediu, daca nu e gresit scris e 135 care e viata lui MZ…..
@Cutărescu
Ai citit lista asta, sau tot la trenul cu beculețe ai rămas blocat?
Părerea mea, hâc…
@Sharky
Lasa-i sa boceasca. Mie imi place cum s-au miscat si ce achizitii au facut si mapn si mai. Sunt dispus sa pun pariu ca si serviciile si-au luat chestii faine.
@robi
Și mie-mi place, bro. Chiar au gândit-o bine.
Că mai vin unii impresari cu figuri de Buftea, să se plângă, că nu le convine nu stiu ce bălărie, și să-și etaleze complexele de inferioritate, mascate în aere de superioritate, e fix problema lor.
Părerea mea, hâc…
Echipeaza MAI ca e urgenta cu situatia de razboi la granita, cu migrantii, suntem si in Shengen, avem niste obligatii, nu se stie ce v a fi in Moldova in viitor ! Asa plata incepe peste 10 ani si au reusit sa degreveze multe cheltuieli cu investitile ce trebuiau facute din bugetul MAI si care se taraganau din lipsa de fonduri pe anii ce vin si situatia de la granita cerea urgenta…
Da niste bamveuri 7 sau mertzuri s classe n-ar trebui sa aiba jeneralii cand merge in inspectie sa constate? Le poate parca acasa si folosi zilnic sa se obisnuiasca, sa fie la indemana cu sofer cu tot in caz de trebuie fugit repede… din tara…
@georgel
Fi atent si la cantitatea de imbarcatiuni de scafandri
si banii investiti la Antipa fata de misiunile viitoare si fata de OPVurile saracite in faza actuala de achizitie.
Acum du te si priveste cati scafandri romani lucreaza
pe platformele marine diferite in lume, in special in
Marea de Nord ( Acolo i am vazut).
Reiese ca Romania finanteaza o mare cantitate din
puterea de munca pofesionala submarina internationala. Mai reiese ca Mercedes e o suma micuta fata de investitia in scafandri. 😋
Georgel in primul razboi mondial generalii englezi mergeau cu Rollsroyce-ul in inspectii pe front sa le luam si la ai nostri rollsroyce .
Mihais
Hopaaaa, ce te-ai activat asa, bre?
Te-ai mutat in tabara mejterilor sau ai sensibilitati bolojene/nemtesti?
Am atins un nerv sensibil, foarte interesant.
Ce ma mira e ca totusi tu erai un tip mai rational, acu vad ca insinuezi ca:
– DOAR ce e lista PARTIDULUI ai hotarat tu ca tine la mai mult de o saptamana de lupte intense.
Ca zici tu, asta zice si partidu, in fine.
Nu intru in performante tehnico-tactice si in ce e pe teren, ca in cel mai fericit caz ti-a scris nevasta replica, altfel inseamna ca pur si simplu nu stii despre ce vorbesti tu, Mihais.
Te politizasi, bre, rusinica.
Nu prea raspunzi la intrebari,dar o dai pe langa.Deci spune si tu ce ai vrea,nu e pe lista si poate fi facut sa functioneze sau sa fie inlocuit dupa o saptamana?
Mihais, nu iti raspund pt ca ai dat-o pe politruceala.
Din monentu asta pt mine ai intrat la categoria politruci.
O surpriza neplacuta, dar aia e.
Asta ai intrebat „Dotarea aia la care te gandesti,tine mai mult de o saptamana de lupte intense?”
Daca atat te duce „procesoru”, imi pierd timpu discutand cu tine.
Te-ai dat in fapt, punct.
ce suparacios esti, n-as fi zis, parea ca tii la tavaleala
Step- E dezamagire, il stiu de multi ani pe Mihais, dinainte de Romil, de pe Semper, deci deja de vreo 20 de ani.
Imi permit sa am asteptari de la el.
Aaahahahahaaaaa
Pe bune, iksveule? Tu, care arunci gherle după gherle p-acilea, și nu numai p-acilea, îl acuzi pe Mihais de politruceală??? Asta e gluma serii.
Părerea mea, hâc…
Era culmea sa nu te bagi si tu in seama, tot frustrat ai ramas de cand ti-am zis ca fabulezi cu infanteria marina aia „unde ai fost”, la fel cu Tatra.
Enjoy it.
Iksveule, o iei din ce în ce mai tare pe arătură! Mă rog, care dintre voi o fi la taste, acum…
Când am susținut eu, vreodată, că am fost la infanteria marină???
Ești sigur că mai știi cu cine te convorbești p-acilea, sau ai rămas cu gândurile tot pe acvila?
Părerea mea, hâc…
Sharky- din ce tin minte, probabil cand am pomenit de un demonstrativ al BIM, la cativa ani dupa 90, cu un desant de pe Midia in bp10, cand venisera americanii. Si am spus tangential si de Bg 34 Inf, intr-o vreme Bg Aparare a Litoralului (sau asa ceva) si apoi Bg 34 Inf Marina.
Sau alta data, cand am zis ca Rg 34 Inf „Vasile Lupu” avea berete albastre prin 91 si se numea Inf Marina.
Când ai pomenit de R. 36 inf „Vasile Lupu”. R 34 a avut altă denumire. Vezi cum te dai de gol?
Ai spus tu atunci de ei, că aveau berete albastre, și eu te-am corectat. La vremea aia, toată Divizia 9 avea berete albastre, pentru că era în subordinea Marinei, și au încercat ăia un experiment, să ne facă infanteriști marini pe toți, s-a menționat și prin presa militară a vremii, dar au renunțat relativ repede, au realizat că nu au nici mijloacele, nici banii necesari. Atunci au început să plece primii ofițeri de la noi, la USMC, la cursuri și schimburi de experiență, și tot atunci a plecat primul detașament la instruire în US of A. S-au încercat și niște simulări de debarcări, cu TAB-urile, de către cei de la 34 și 40, dacă nu mă înșeală memoria, la Tașaul și Corbu, în taberele de instrucție la apă, în sensul că se duceau cu TAB-urile pe apă și apoi veneau ca și cum ar veni la debarcare, dar au renunțat.
În curte la BIM am stat vreo 3 luni, prin ’97 cred, când am participat la niște trageri experimentale cu APR-urile și obuzierele de 152, se testau intens proiectilele cu submuniții, în toate condițiile meteo.
Părerea mea, hâc…
Salut Sharky, poti sa-mi trimiti pe romaniamilitary@gmail.com o adresa de mail? Am nevoie sa citesti ceva…
Ai un mail, nea George!
1.Tu sustineai mereu o dotare „cea mai buna” ,in antiteza cu ideea de a cumpara produse locale.
Ideea asta functioneaza ,dovedit practic,o saptamana.Sau merge in razboaie expeditionare contra unor amarati.
Timpul ala a trecut,acum e din nou treaba serioasa.
Sa nu vezi asta e in primul rand o eroare militara.
2.Daca guvernul vrea sa aduca firme de varf sa faca cat de multe la noi,sustin asta.Daca inseamna politizare,ma mandresc cu genul asta de politizare.
Ar fi mai mult decat a facut Romania in 1910 sau 1935.
Apropos,atunci am avut pe alocuri dotare de varf.Dar ghinion de nesansa cand s-a pus problema de inlocuit rapid.
Absenta „mejterilor” e ceva ce Antonescu a reprosat guvernarii anterioare.In toamna lui 39 Carol reprosa francezilor lipsa de interes pt dezvoltarea industriei romanesti.Prin trimisul sau Moruzov. Reprosul e tardiv,mortii nu invie pe lumea asta.
Sa unesti nevoile strategice ale armatei cu dezvoltarea industriala e ceva ce doar guvernul o poate face.Nu armata singura,nu industria singura.
Prima miscare decenta dupa anii 90.
3.Din lista ,cam singurul program major unde nonUE ar putea fi peste UE e MLI.
Mno,ce sa zic,turela ar fi Elbit oricare ar fi alesul,motorul e MTU la ambele,mi se rupe sincer cu ce-i omoram,pt ca ambele sunt masini superioare oricarui adversar potential.Comparat cu ce avem,oricare e nava spatiala.
Asta e.
E ideal? Nici vorba,lipsesc multe lucruri care maresc capacitatea de supravietuire si puterea de lupta in ziua de azi.
Astea lipsesc si in din alte programe.Asta e insa o problema din zona militara.
Inca sunt multi Batman-Batman,care traiesc in 2006.
Babaetzi, daca nici asta nu pusca in ochi ca iau in calcul scenariul negru cu nuculara atunci nu stiu de ce se cumpara numerele astea incredibil de mari – poate o fi vreo fabcirca de paine in apropiere de colaps si are nevoie sa fioe salvata de porcoiul de bani pt CBRN.
„Protecție CBRN-E
Sisteme (corturi) de protecție colectivă (ColPro)- 15;
Container HAZMAT-15;
Echipament protecție individuală nivel A/- 900;
Echipament complet protecție individuală nivel C-12.000;
Dozimetru electronic individual -8.000;”
8000 de dozimetre si 12000 de costume…zici ca e din Fallout. Mai ramane sa le zica Pip-Boy si sa le poarte la incheietura
Ai nevoie in fiecare oras sa ai cateva sute pentru echipele de interventii in caz ca pica vreo chimica sau vreo nucleara sau ai vreo epidemie. Nu merge sa astepti sa vina cu elicopterul costumele ca piezi ore bune.
Polonia și țările scandinave instruiesc populația ce să facă în caz de război, anunță că se va recurge la rechiziționări și nu se supără nimeni.
La noi se supără lumea că sunt cumpărate lucruri necesare pentru a nu mai da din cplț în colț ca la covid
Hai să gândim rațional și fără panică
Inteleg ca vii dintr-un sistem in care ordinul se discuta, nu se comenteaza sau noi militaurii stim mai bine decat prostii de cetateni.
Eu sunt mai pe carcoteala si intreb de ce si cum si care e justificarea.
Cam asta e democratia si nu alinierea in cuget si simtire cu ce fac autoritatile. Ca cetatean trebuie sa intreb si sa cer raspunsuri de la autoritati, nu sa inghit pe nemestecate tot ce trec ei in lista. Mai ales ca vorbim de onor statul roman care baga totul la „clasificat”
Acum ca voi ziceti merci ca au luat ceva – e fix problema voastra, eu intreb de ce s-au luat cantitatile alea si care era urgenta in loc de vorba cuiva pe aici – instruire factorul uman in vreo institutie de afara.
Sa nu mai o lungesc dar vorba parazitilor – ai nostri conducatori „au mintea luminata cu lanterna”
„Ca cetatean trebuie sa intreb si sa cer raspunsuri de la autoritati”
Și cine te oprește?
Scrie o petiție, o scrisoare guvernului și solicită răspunsul!
Site-ul acesta nu reprezintă guvernul și cunoști aspectul ăsta, doar te faci că uiți!
Instruirea factorului uman în instituțiile de afară nu e ca la școlile private, dai banu și intri, acolo e pe admitere, am avut tineri care au plecat și au studiat „afară”, mai e și opțiunea personală.
Și evident că nu are sens să o mai lungim, discuția, să nu înțelegi altceva, că am observat că îți plac parabole, săritul de la un subiect la altul, dar eu te voi ignora pe viitor.
nu ne instruieste nici dracu. au trimis o brosurica
la o adica habar n-am undear fi un adapost AA
cand am ajuns in suedia in 86, la fiecare proiect mai serios se puneasi un adapost. am piectat un hotel unde adapostu erea discoteca
@Reis
Doar așa, de dragul discuției, știi ce populație are orașul Cernavodă, plus localitațile din zonă?
Știi câte exerciții de protecție CBRN au avut loc, în zonă?
Nu e vorba numai despre nuculare, aici.
Părerea mea, hâc…
Pai ai dat-o in fapt…spargerea protectiei unui reactor…ai incident nucular sau nu cu degajare de izotopi radioactivi?
Au spart rusii invelisul de protectie la Cernobil, o centrala dezafectata? Da…au dat cu boambe pe langa Zaporojie? Da.
Cernavoda rezista la racheta in invelisul reactorului sau la shahezi?
P.S Babaetzi…un pic atentie mai mult de 5 secunde se poate sau sa nu ne mai ascundem dupa dud? Care e nevoia pentru 8000 de dozimetre? cand cumperi 12000 de costume si 8000 dozimetre….omul si dozimetrul? pai unde am vazut asta? Doar in filmul Cernobil sau in cele apocaliptice.
cheia penttru mine este numarul de 8000 dozimetre. De ce atatea sau a cui e shusta ca sa mance si gura unuia cu fabrica de paine?
„Care e nevoia pentru 8000 de dozimetre?”
Echipele EOD au dozimetre dupa ele. Echipele de interventie in caz de au asa ceva dupa ele.
Uneori le folosesti si contra materialelor necunoscute ca sa sti daca e vreun material radioactiv sau nu. Materialele radioactive sunt uneori aruncate necorespunzator si sunt folosite in destule industrii.
Pe vremea razboiului rece erau peste tot in armata si aratau ca niste stilouri de vreo 10 cm acum toate sunt cu ecran digital.
@reis
De paregzanplu, toți cei care lucrează în Centrala Nucleară, au dozimetru la purtător. Și sunt ceva oameni p-acolo.
Părerea mea, hâc…
Aia sunt angajati Nuclearelectrica, nu MAI
Intrebarea era simpla dar va otzaratzi toti pe aici:
Au luat in calcul ca da cu nuculara? Da sau nu? daca da, e bine si ar fi bine sa zica si populatiei sa nu mai viseze la unirea in cuget cu Rusia iar daca nu, tot la vorba parazitilor ajungem : „minti luminate cu lanterna”
Ești exasperant cu panica asta legată de ,,nuculara”, Reis! Ce e în mintea lui putler el știe, pericolul există încă din anii 1950 și nu va dispare decât renunță toți la ele,,slabe șanse.
Mai există și alte surse de radiații decât ,,nuculara” ta ori Cernavodă. Aparatele de radiografii, CT, tomograf. În cazul unei defecțiuni ori al unui incendiu în încăperea lor acestea pot elibera radiații posibil nocive, iar pompierii care aparțin de MAI trebuie să știe înainte de a intra în interior și să evacueze civilii în primul rând. De ce 8000, de ce nu 1 pentru fiecare localitate și îl ține „premarul” sub cheie? Au făcut analiza de câte sunt necesare și au stabilit. La fel și cu trenul, nu se aruncau în derizoriu cu achiziția fără o discuție serioasă, probabil și cu cei de la rescEU mecanismul de apărare civilă al UE.
Punct.
Aparatele CT si de radiografii NU emit radiații cand nu sunt in functie adica nu „e” băgate in priză. Folosesc magnetroane, ceea ce ai tu in cuptorul cu microunde doar ca microundele sunt folosite la bombardarea unei ținte si asa se eliberează radiația. A trecut vremea cand aveau incorporate surse de radiație permanenta gen peleți de material radioactiv incastrat intr-o manta de cadmiu/plumb.
De parca se da cu nucleara cum dă românul cu azotat pe cultura bio…
Armele nculeare sunt extrem de scumpe. Nu le arunci la întâmplare.
Cauta pe net https://nsarchive2.gwu.edu/nukevault/ebb538-Cold-War-Nuclear-Target-List-Declassified-First-Ever/
@Reis
Măcar cunoști în ce constă diferența dintre reactoarele de la Cernobîl și cele de la Cernavodă? Dacă ai ajuns să pui întrebări de genul ăsta, dacă rezistă la Shahezi, nu prea cred că o cunoști.
Părerea mea, hâc…
Shahed-ul , probabil , nici nu zgârie pereții exteriori ai reactoarelor de la Cernavodă.
Să aibă un metru de beton armat??
Mai mult, Niko! Mult mai mult!
Părerea mea, hâc…
Știu. E și , relativ impropriu spus peretele reactorului. Al clădirii ce îl găzduiește. Nu știu termenul echivalent care ar fi …de contențiune?? Sper să nu greșesc.
În mod normal , reactoarele CANDU sunt niște „oale de presiune” de dimensiuni foarte mari . Cu două circuite de răcire , în cascadă. Cu mai multe sisteme de răcire de urgență independente. Situate în aceste clădiri de „contențiune”. Care au , perete exterior(ce observă mulți , din tren , sau din afară) , și pereți interiori. Reactorul , dimensional e mult mai mic , raportat la dimensiunile clădirii.
Cele din Ucraina sunt total diferite. Prima diferență notabilă e absența incintei etanșe(oala de presiune) ptr tot „corpul reactorului”. Și a clădirilor de contențiune.
Nu sunt în domeniu , dar din ce cunosc , reactoarele de la noi sunt mult mai sigure. În fapt sunt printre cele mai sigure . Asta include rezistență și redundanță la …factori externi.
„Anvelopa de protecție” e termenul folosit, dacă nu mă înșeală memoria, Niko.
Voi întreba un vecin care a fost operator la reactorul 1.
Părerea mea, hâc…
Din ce am auzit eu, anvelopa de protectie este proiectata sa rezista la impactul cu un avion comercial. Pe de alta parte la nivel de siguranta nici macar nu merita comparata tehnologia CANDU cu cea sovietica macar si pt ca reactoarele sovietice folosesc uraniu imbogatit, CANDU uraniu neimbogatit.
15 corturi si 15 containere nu o sa ne ajute prea mult intr-un razboi nuclear. Pare vorba de echipamente pentru mici accidente industriale.
Nu inteleg insa ce fac cu 8000 de dozimetre individuale, unde se duc cu ele. Pe teritoriul national poti sa ai senzori ficsi, instalati pe cladirile guvernamentale, integrati intr-un sistem national de detectie a poluarii – sau poate le e frica ca cer angajatii un „spor de dozimetru”?
Fabrici de drone, programatori AI, sateliti, rachete balistice si de croaziera?
SAFE 2.0
Trupele de drone la vecini au undeva la 90000 de insi.La rusi si mai mult.In practica inseamna inginerii de chestii electrice,aitistii,ceva pirotehnisti si alte cateva domenii conexe,luati cu arcanul din civilie.
Adica trebuie mai intai creata o structura,un cadru de mobilizare a celor apti.
Dronele in sine sunt ultima grija.
De fabricat drone,super,dar trebuie fabricate componentele,sa nu depinzi de chinezi.Adica motoare,camere,ESC,elice.Adica multe,nu o simpla fabrica.Cadrul il fac elevii la traforaj,la o adica.
https://www.defenseromania.ro/romania-semneaza-cu-germania-un-memorandum-care-ne-permite-sa-ne-modernizam-industria-de-aparare_640577.html
Merz a precizat că miniștrii apărării din România și Germania semnează un Memorandum comun privind exporturile de armament. ”Acest lucru demonstrează că ne asumăm o responsabilitate comună pentru securitatea Europei”, subliniază cancelarul german.
„Germania este principalul partener economic al României. Comerţul bilateral a depăşit 42 de miliarde de euro în 2024. Investiţiile germane sunt de peste 18 miliarde şi jumătate de euro. Peste 10.000 de companii cu capital german sunt active în România, având peste 200.000 de angajaţi români. Ne propunem să dezvoltăm această colaborare”, a afirmat Bolojan, într-o conferinţă de presă susţinută alături de cancelarul federal, Friedrich Merz.
„De ce este important După ce a câștigat cea mai mare licitație pentru vehicule blindate din istoria României, gigantul turc va avea acum prima fabrică din Europa prin achiziționarea a 96% din acțiunile partenerului său local de producție, Automecanica. De asemenea interesant Prin această mișcare, Otokar se va transforma dintr-o companie care vinde doar vehicule într-un jucător global cu o unitate de producție în Uniunea Europeană. Compania Automecanica SA din Mediaș cumpărată acum de Otokar de la Andrei Scobioală și Serghei Glinka nu trebuie confundată cu o altă societate din România, achiziționată de germanii de la Rheinmetall de la omul de afaceri Nick Știrban și care la acel moment se numea Automecanica Mediaș SRL, fiind redenumită între timp Rheinmetall Automecanica SRL – VEZI MAI JOS A fost semnat un memorandum de înțelegere pentru achiziționarea a 96,77% din acțiunile Automecanica Mediaș S.A, relevă datele analizate de Profit.ro. Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată pe Profit Insider Acțiunile au fost cumpărate de la Automecanica SKB Property SRL și Andrei Scobioală. Automecanica SKB Property este deținută de Serghei Glinka, cetățean estonian, fost acționar și manager la cel mai important producător de locomotive și material rulant din Rusia. Această achiziție, evaluată la aproximativ 85 de milioane de euro, este prevăzută a fi finalizată până la sfârșitul lunii aprilie 2026, în urma aprobărilor necesare.”
Citește mai mult la:
https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/auto-transporturi/ultima-ora-tranzactie-surpriza-in-romania-cel-mai-mare-conglomerat-din-turcia-cumpara-automecanica-s-a-medias-22326120
Bun…turcii s-au miscat cu talent. Deci Hanwa unde e firma din RO?
hmmm… sa nu ne trezim cu un Tulpar sau un Altay.
Daca i-ar duce capul si pe turci dar mai ales pe ai nostri ar putea demara o productie pe rachete.Aparent este un domeniu in care ceilalti parteneri doar vand.Turcii au pornit de la o licenta pt Stinger cu niste ani in urma si au ajuns la balistice si de croaziera. Trebuie, la noi, viziune, curaj si consecventa.
Yep,mai ales ca principala calitate in razbelul e modern e cantitatea.Cata vreme face niste chestii minime,e ieftina,e buna.
Iti dai seama ca la un SAFE 2, Otokar Romania poate prinde contracte in UE ? Mai luam si noi cateva si se baga si altii…….
cred ca nu numai Otokar… si aia navalisti, aero/drone, etc
https://www.navalnews.com/naval-news/2026/01/stm-holds-keel-laying-ceremony-for-portuguese-logistics-support-ship/
Portugalia cumpără două nave de suport logistic din Turcia
Dar și portavionul de drone de la Damen România
https://www.g4media.ro/portugalia-a-contractat-constructia-primului-portavion-dedicat-dronelor-din-europa-don-juan-ii-compania-olandeza-damen-va-construi-nava-in-galati-romania.html
da stiu, de aia zic de nave.
Nu neaparat – SAFE nu iti da voie sa inregistrezi un SRL in Romania si sa vinzi marfa turceasca prin el.
Trebuie sa fie o firma cu adevarat independenta sunt niste reglementari privind guvernanta corporativa separata de firma mama, etc.
S-or fi gandit si coreenii dar nici europenii nu sunt prosti sa lase portite din astea prin care sa le sifoneze altii banii.
Solutia pentru turci, coreeni, britanici si altii e sa intre in SAFE (ceea ce presupune sa si contribuie cu bani). Acum sunt negocieri cu UK pe tema asta, dupa ce initial UK a refuzat sa contribuie la fond si a ramas pe dinafara.
Altay nu e chiar rau… Dar in loc de Tulpar ar fi bun Borsuk sa inlocuim Jderul cu ceva mai performant un proiect modern amfibiu….
Se pregatesc de SAFE 2, mai o corveta, mai niste lansatoare, poate un submarin, cine stie cu ce ne imbarliga turcii !Asa trebuia sa se miste si coreenii…..
Stim ca Piranha e privit ca APC insa m-as bucura ca din cele 139 de buc cele care vor avea UT30Mk2 cu SPIKE integrate (sper ca pe langa inflatie si aceasta alegere sa reprezinte diferenta de pret fata de cele initiale)
Ultima miscare (cumpararea de catre OTOKAR a pachetului detinut de rusi la Automecanica Medias) va complica putin viata celor de la Rheinmetall Automecanica Medias in privinta Lynx (daca rusii habar nu aveau sa managerieze fabrica si sa organizeze productia, turcii au know how): vor fi trei firme mari care se vor bate pe aceasi paiat a mainii de lucru : STAS Belgia, OTOKAR Turcia, Rehinnmetall Germania
Sunt curios ce elicoptere grele vor lua cei de la MAI (BTW, jos palaria ptr lista lor de achizitii)
Daca cele 3 sisteme sunt Iris-T SLM, m-i se pare o miscare inteligenta (asa cum inteligenta a fost si selectarea SPYDER All-in-One ptr SHORAD), ptr ca astfel va exista o umbrela eficienta ptr trei locatii (baze militare, orase mari – exemplu la 40 km raza max acopera Cincu, Fagaras, Victoria) degrevand alte sisteme AA.
mells poti pune oricand si pe alea pe care le ai ca doar e safe
MLI e pe SAFE deci va fi Lynx.
Inseamna ca Germania a plusat peste Hanwha. Sa fie KF-51? EuroPULS?
Sisteme de rachete sol-aer cu rază medie: VL Mica NG, ca tot am luat Mistral.
Cele doua se integreza intr-un sistem mai mare, cu orizont catre SAMP/T NG.
Parca au vorbit ceva cu Macron …
Urmează patru luni de negocieri și apoi semnarea contractelor la sfârșitul lunii mai 2026
https://m.digi24.ro/stiri/actualitate/politica/irineu-darau-despre-programul-safe-negociem-la-sange-ca-echipamentele-militare-sa-fie-produse-in-tara-de-catre-romani-3606039
https://www.globalfirepower.com/country-military-strength-detail.php?country_id=romania
Inca un chix marca UE, momentan vad ca vinde Franta si Germania si ceilalti platesc ce produc respectivii. Fondurile pentru autostrazi si protectie civila trebuiau sa nu faca parte din SAFE.
Sa fie primit ca oricum suntem in curul gol, totusi de remarcat ioc submarin, canci fregate, nada vectori de lovire +300km, zero tancuri si putine drone.
Asptep sa vad cat se va face local, nu stiu de ce dar am senzatia ca realitatea o sa fie destul de trista.
De ce este chix cand cumperi la comun cu Germania si Franta partenerii tai strategici din UE cu credit garantat UE?
Lasă l in pace , el voia acord de înarmare cu cei de la est. E mai bun T 72 decât orice tanc din lume.
Este cel mai bun tanc T-72… La aruncat turela.
https://hotnews.ro/de-ce-va-da-armata-850-de-milioane-de-euro-pe-12-elicoptere-care-nu-vor-fi-construite-in-tara-a-doua-cea-mai-mare-achizitie-militara-prin-safe-2160283
De ce va da Armata 850 de milioane de euro pe 12 elicoptere care nu vor fi construite în țară
…..
Ce atrage atenția, însă, este suma foarte mare pentru o astfel de achiziție: 852 de milioane de euro pentru 12 aparate înseamnă, la un calcul simplist, circa 71 de milioane de euro per aparat, un cost mult mai mare decât majoritatea achizițiilor similare de elicoptere realizate de alte state în ultimii ani.
Surse apropiate de întocmirea planului de achiziții militare SAFE pentru România au explicat pentru HotNews că pentru acest contract suma mare prevede un spațiu de negociere pentru România, atât pentru producția în țară a unor componente ale elicopterelor, dar și pentru un potențial centru de mentenanță și reparații capitale și modernizări ale viitoarelor elicoptere în România.
Posibilitatea de a produce în țară unele componente sau subsisteme a fost confirmată și de către ministrul Apărării, Radu Miruță. În plus, prin prezența pe care o au deja la Ghimbav, Airbus Helicopters România și IAR sunt într-o poziție favorabilă de a fi integrate în fluxul de mentenanță și reparații în țara noastră pentru astfel de elicoptere.
În plus, în urma negocierilor și a ofertei primite de Airbus e posibil chiar și numărul de elicoptere comandat să fie, în final, mai mare. „Programul prevede un minimum de 12 elicoptere, dar în funcție de cerințele tehnice, de alte aspecte ce vor fi negociate, e posibil ca bugetul să permită o suplimentare a comenzii cu unul, două sau mai multe aparate”, a explicat pentru HotNews o sursă guvernamentală.
O altă explicație pentru costul ridicat al programului este și că livrarea elicopterelor vine la pachet și cu un suport tehnic și logistic, cu pregătire pentru piloți și tehnicieni, dar și cu o posibilă dotare suplimentară pentru unele elicoptere cu echipamente și senzori specifici unor anumite tipuri de misiuni specializate, au spus aceleași surse.
La sistemele navale NSM, îmi dă cu virgulă…avem 7 sisteme, însă 3 NPR, 2 fregate, 1 corvetă HISAR și încă 2 OPV, deci 8. Se pare că o navă va rămâne fără NSM, deși anunțaseră că se pot monta și pe HISAR
La sistemele sol-aer cu rază medie se spune ”achiziție comună cu Germania”, deci în mod cert este IRIS-T. Dar de ce doar trei baterii, ce se întâmplă cu SPYDER?
Elicopterele H175M sunt pentru SRI, să înlocuiască vechile Dauphin și Puma, de asta nu sunt trecute la MapN, ci intră la cele ” 2,8 mld euro – achiziții pentru MAI și celorlalte instituții din zona de siguranță și securitate națională.
Nu cred că puteau include obuzierele K9, fiind coreene. Probabil de asta nu au băgat nici tancurile, dacă sunt K2, exclus să fie prin finanțare UE.
Și da, Rheinmetall este marele câștigător, de asta și-au înfipt steagul aici.
posibil ca sistemul pt Hisar sa fi fost deja contractat sau nu poate intra pe SAFE?
cred ca SPYDER va fi in continuare achizitionat cu fonduri proprii, sa vedem si ce intra exact in suma respectiva ca nu stim, daca e ceva transfer de tehnologie, cate Piorun si cum etc; achitizia de IRIS e sigur in afara acelui program, eu am mai tot zis, Diehl pe civil e in Romania de ani buni si au chestii in lista de produse care ar fi foarte interesante pentru noi.
E foarte bine ca e interesata Rheinmetall de noi, si eu as fi, pentru ca au produse bune si mi-ar place sa aiba mai multe fabrici aici
Ai dreptate si cu H175M,. bine totusi ca nu iau elicoptere transport VIP pentru armata 🙂
pt ca spyder este program very short range(vshorad) -shorad(short range) ,alea 3 sisteme probabil Irist-t SLM sunt sistem MR medium range ,iar mim 104 patriot sunt LR adica Long range ,achizitia de spyder o vreau unii si medium range dar uite ca nu e
asta probabil si explica de ce erau zvonuri ca radarele sunt alea de short range la Spyder, nu doar rachetele…
Ar putea si MR daca i s-ar da cu ce…
Video cu lynx la italieni https://www.youtube.com/watch?v=In1w4_TfrGE
https://www.armyrecognition.com/news/army-news/2026/italian-army-receives-first-lynx-kf-41-ifvs-from-leonardo-rheinmetall-to-replace-dardo-fleet
Mai julte informații despre Lynx-ul italian, slabe speranțe să ne lipim la programul lor!
The Lynx KF-41 infantry fighting vehicle delivery to Italy followed the signature, at the end of 2025, of an initial contract covering 21 A2CS Combat vehicles and represents the first vehicles physically handed over to the Italian Army under this program.
Beyond the initial batch, a second contract phase planned within the first half of 2026 foresees the acquisition of an additional 30 A2CS Combat vehicles, which would bring the total to 51 vehicles before series production.
The A2CS is structured into two main phases: the first, running until 2029, focuses on prototype development and testing, followed by a second phase starting in 2030 dedicated to series production and deliveries.
Practic italienii vor începe producția lor în 2030, 1050 bucăți în 16 variante
pai poate isi baga si ungurii al lor pe SAFE
Postasem la un comentariu a lui Nicolae mai sus, Lynx-ul italian va primi motor și transmisie Iveco, partener Leonardo în joint venture cu RM, plus noul tun de 30mm produs de Leonardo, ITAR free, asemănător cu Bushmaster-ul mk 44, în turela Hitfist, erau două motive bune pentru o colaborare, dar ce ne facem de perioada de livrare după 2030, SAFE parcă zice până în 2030
la noi trebuie sa fie simplu si rapid, cu piese/subansamble deja in productie, de-aia zic de unguri.
Hm, cooperarea cu ungurii nu mă atrage, dar sper să mă înșek
Sa mearga pe repede inainte punem turela de la Elbit si atunci procentul de productie in tara creste……timpi de livrare/pregatire echipaj. Poate sa trimita de acum sa se antreneze pe simulator Elbit tragatorii… castiga timp, mai ramane conductorul/soferul si Cdt, cand vine Lynxul…. Ce vreti mai rapid ca asta ?
Armin P. a spus intr un interviu ca ei pot pune turela de la Elbit sau orice alta turela….
De la AI citire : Da, declarațiile CEO-ului Rheinmetall, Armin Papperger, și documentația oficială a companiei confirmă faptul că blindatul Lynx KF41 este conceput modular, permițând integrarea unei varietăți de turele, inclusiv cele de la Elbit Systems (precum UT30MK2) sau alte opțiuni dorite de clienți.
Iată principalele aspecte legate de flexibilitatea platformei Lynx:
Modularitate ridicată: Lynx este conceput pentru a adapta turele diferite în funcție de cerințele specifice ale misiunii și ale forțelor armate beneficiare.
Integrarea Elbit: Compania a confirmat în broșurile oficiale succesul integrării unor turele precum UT30 de la Elbit Systems – o turelă fără echipaj (unmanned) echipată cu tun de 30mm.
Versatilitate: Deși turela standard este Lance 2.0 (dezvoltată de Rheinmetall), platforma suportă diverse variante, inclusiv turele cu echipaj, fără echipaj sau turele de calibru mare.
Contextul contractelor: Această flexibilitate a fost demonstrată și în cazul unor parteneriate, cum ar fi cel pentru Armata Italiană, unde Lynx este configurat cu soluții de turelă adaptate, conform specificațiilor din contracte recente.
pai ai 227 de piranha livrate ,doar ala care conduce ca este o diferenta de utilaj poate necesita ceva fata de alea, in rest tragerea si bms sunt aceleasi
Nu ai inteles ce am spus ! Daca Lynx-ul o sa fie noul MLI, trimiti tragatorii/echipajul de pe MLI Jder sa se antreneze pe simulator la Elbit iar conductorul cand vine transportorul, sau poate exista un simulator si de conducere, naiba stie… Ce treaba are cu Piranha ? tu spui ca si cand iei tragatorul de pe Piranha ca are turela Elbit si il pui pe Lynx…
iar nu intelegi, acu ceva luni cand se publicase faptul ca vom lua mli in safe i-am pus o intrebare steppe despre ce crede ca reprezinta turela hitfist 30 pe Lynx italian,si i-am explicat ca pe acelasi model daca aia pot putem si noi ,dupa a venit si elbit cand a simtit schimbarea cu clarificari ca lynx integreaza ut 30 mk 2 si acu de cateva postari ne babani tu ce postam eu acu cateva luni ,si tot nu intelegi ca singura diferenta intre turela elbit de pe linx fata de piranha va fi poate modulul de Mells cum ii zic nemtii la Spike ,totodata inca nu intelegi ca sistemul de comunicatii si BMS de pe piranha si abrams va fi si pe linx deci ,,in concluzie afara de mecanicu conductor ,comandantul de piranha si tunarul tre sa stie sa opereze cu ce e dotat linx ,daca vine cu alea nationale nu cu nemtesti cum scrie in cerintele publicate
O tii intruna ce nu intelegi ? Cei ce lucreaza pe MLi Jder vor lucra pe Lynx , nu cei de pe Pirnaha 5 astia nu au habar cum e pe turela de pe Elbit pe Pirnaha 5….. Vorbesti sa te afli in treba ! Trebuie antrenati pe simulator pana vine Lynxul.
pai cum sa ii muti daca alea raman in dotare nu se caseaza pt ca au program de modernizare conform ministerului economiei :
20| P a g e
Retehnologizarea graduală pentru sporirea competitivității inclusiv pe piețele
externe și asocierea furnizorilor tradiționali, inclusiv cu firme cu capital privat din
industria națională pentru a putea face față provocărilor actuale și viitoare.
Dezvoltarea unor colective de proiectare pe domenii de interes în vederea
reorientării către tehnologii duale (civil-militare) și acordării unei mai mari atenții
posibilităților de transformare a tehnicii militare excedentare în echipamente utile în
caz de intervenții la calamități și dezastre.
Ținte 2030
Programele la care pot participa operatorii economici de stat și cu capital privat
din industria națională de apărare care dețin capacitați de producție si fabricație din
domeniul blindatelor, autovehiculelor,tractoarelor pentru artilerie și rachete:
Fabricare ”Transportor blindat pentru trupe PIRANHA 5 (TBT 8X8)” etapa II
si III;
Proiectare, fabricare, testare, omologare și mentenanță „Transportor
blindat pentru trupe flotabil (TBT 8X8)”;
Fabricare,testare, omologare și mentenanță ”Autovehicul tactic blindat tip
ușor – ATBTU”;
Modernizare și mentenanță „Mașină de luptă a infanterieipe șenile – MLI-
84M „Jderul”;
Fabricare, testare, omologare și mentenanță „Mașină de luptă a infanteriei
pe șenile – MLI (odată cu achiziția unui nou produs);
https://sgg.gov.ro/1/wp-content/uploads/2024/11/ANEXA-44.pdf
Hai ca sa iti spun parerea mea ca tot ai sarit din Piranha V la MLI Jder, care nu aveau nici o treaba cu faptul ca noua ne trebuie oameni pregatiti pentru Lynx. Romania are 3 batalioane de ” jderi modernizati” si in ca unul nemodernizat,pe care cred ca le tin de piese, din moment ce au incercat sa vanda turelele. Nu vad ce modernizare sa le mai faca, au pus turele, motoare ,senzori, senile, etc Ca sa modifice podeaua sa o faca in V sau sa mai puna blindaj, e posibil sa nu mai fie amfibie si ar fi un cost mare nejustificat si se v a intinde pe ani multi plus ca e un design si un concept depasit ! Daca pana acum au fost 3 batalioane „moderne”, te gandesti ca vin aproape 9 batalioane de Lynx? Cati oameni si cati bani si logistica trebuie pentru asta ? Eu cred ca le vor retrage in urmatori 5 ani, posibil daca se mai vrea amfibie pe senile sa luam Borsuk, care e cel mai blindat amfibiu pe senile si are in jurul a 30T fata de 16.5T Jderul…. Asta e parea mea….
Necesitatile le scriu aia , se pare ca nu intelegeti niciunu dar visati, scrie program tbt flotabil dar voi vreti borsuk de aia pisa e varza,se duc aia in finlanda voi visati polonez,ce e mai ieftin si cum trebuie sa iei licenta de la patria sau sa le iei la cheie de la polonezi naspa cu pisa
„”Necesitatile le scriu aia , se pare ca nu intelegeti niciunu dar visati, scrie program tbt flotabil dar voi vreti borsuk” Alooo prietene visator, Borsuk e amfibiu ! asa ati visat la Boxer la RCH 155, la programele scrise de „experti” la corvete, la submarine Scorpene, …. Toate astea au disparut acum se scriu altele pe lista. Lista care se schimba dupa cum bate vantul in politica romaneasca de la Washington sau Bruxelles….
Proiectare, fabricare, testare, omologare și mentenanță „Transportor
blindat pentru trupe flotabil (TBT 8X8)”;sa inteleg ca borsuk e 8×8
lista e aceiasi e negociata cu Nato in 2023.nici un ministru roman nu o sa recunoasca ca o au ,sursele de achizitie si prioritatile sau modificat in functie de sursele de finantare
La fel cum am spus despre Jder ca nu se mai merita alta etapa de modernizare e si cea propusa la TR 85M1….. Care s ar intinde pe ani multi cu rezultate mediocre fata de ce e acum pe piata si cand ai nostrii se vor apuca de surubarit la primele 10 deja vor fi venit 25-30 buc sau mai multe , din noul tank ce se va achizitiona, ca sigur va fi un lot ca si la Cobre fabricat la producator si pe urma asamblare/fabricare la noi….. si de ce sa arunci banii pe vechituri cand poti lua ceva nou mai bun…
Turela o punem de la noi motorul, transmisia si senilelr vin de la nemti, posibil senilele din C sa vina din Canada, carcasa o facem aici si restul de galeti role etc… De la unguri doar Paprika, Gulas sa sarbatorim cand ies pe poarta !
e vorba de achizitie comuna, in configuratie similara, nu neaparat de cooperare.
Ungurii nu produc destul de rapid nici pentru ei, d-apăi să mai intrăm și noi pe fir. În plus, derivatele le vin de la Rheinmetall Australia, și, nu sunt sigur dacă am reținut bine, cred că am mai postat link pe aici la articolul despre Lynx, ori turelele Lance, ori carcasele, le vin tot de acolo. Nu e treabă.
Părerea mea, hâc…
Nu am ideie daca tabla e taiata in alta parte dar ce am vazut in toate videoclipurile, in care se sudeaza carcasa e steagul ungurilor pe utilaje si pe pereti si vorbeste un „TAMAS”, deci sigur carcasa se sudeaza la ei altceva nu am vazut, doar cheseii ce se fac inclusiv turela in germania…. Adica nu era ceva in genu la fabricarea Cobrei la turci unde a aratat tot ce se face la ei, etapa cu etapa…
Aaa uitam…. spunea „Tamas” ca ai lor au fost 6 luni sau mai mult la nemti sa invete cum e cu sudura la otel pentru blindate…. La noi nu e cazul ca avem sudori la nave si cei care fac la Piranha, o sa fie si cei de la Otokar langa ei la Medias , au de unde invata….
ma refeream la mersul la comun in configuratia ungurilor, sau apropiata, nu ca ar produce ei pentru noi.
Nu stim MZ… presupunem si noi, ca daca ar fi totul la vedere, am avea mai putin subiect de discutii aici ….
Am înțeles mesajul, era și mai sus, s-au amestecat cu altele, sper să fie așa cum ziceți voi, vedem la sfârșitul lunii ,ai
La pagina 7 sunt poze cu variante diferite pentru cateva tari, varianta romana e aratata cu turela UT30 de la Elbit. Spre sfarsitul documentului spiune ca e una din turelele care este deja integrata.
Lista completa cup rinds Lance2, UT30, Hitfact si Hitfist, mortar 40mm si Skyranger.
@ Gerula, comentariul era pentru tine in referinta la linkul postat, scuze pentru confuzie. Good stuff .
Eu de ce crezi ca am postat ? Sa vada si altii care poate nu au vazut !
Aici isi fac ei reclama cu turelele montate pe Lynx https://www.rheinmetall.com/Rheinmetall%20Group/brochure-download/Vehicle-Systems/B425e0725-LYNX-Armoured-Fighting-Vehicle.pdf
S-a aprobat si SAFE 2 dar Romania nu e printre tarile care vor beneficia de imprumuturi.
Despre SAFE 2:
– https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_26_211
Părerea mea, hâc…
România a primit aprobarea în SAFE 1, stimabile! Ai sumele și proiectele aprobate trebuie semnate contractele până la sfârșitul lunii mai 2026!
Sau sperai să mai primim alți bani? Nu, ceea ce a cerut România s-a aprobat deja!
Nu e safe 2.0. E a 2-a runda de aprobari (lista de tari aprobate) pe proiecte safe1.
Estonia, Greece, Italy, Latvia, Lithuania, Poland, Slovakia and Finland.!
Am impresia că Ungaria va fi penalizată politic!
https://monitorulapararii.ro/sunt-preturile-din-safe-umflate-un-opv-350-milioane-euro-un-transportor-piranha-5-5-5-milioane-euro-71-milioane-euro-pentru-un-elicopter-si-10-1-59679
Doamne ajutã dacã ii adevãrata informația(sursa:HotNews.ro) : https://hotnews.ro/surpriza-din-cel-de-al-treilea-mare-contract-militar-safe-sistem-german-de-ultima-generatie-pe-o-parte-din-noile-blindate-piranha-5-construite-in-romania-2161178?utm_source=facebook&utm_medium=postare&utm_campaign=facebook_hotnews
Sharky- tu cateodata despici firu mai mult decat e cazul, serios.
Nu stiu ce film ai tu in cap ca „ma dau de gol”, problema ta.
Da, am spus de „Vasile Lupu”, cat era, au facut imediat dupa 89 francezii reportaj pe-aici si s-au oprit si la ei.
Au pus o foto cu ei defiland, cu berete albastre si cred ca primisera si niste esarfe albe pe sub veston, eu asa tin minte, dar dupa aia iar te-apuca, in caz ca nu le stii tu. Nu mai erau porcariile alea de bocanci din carton cu 2 cleme, toti aveau bocancii aia cu sireturi si o catarama, tin minte si asta pt ca erau rari si niciodata la o intreaga subunitate, plus bineinteles mozaicul proaspat primit.
Era una dintre primele foto ajunse in strainatate care arata o armata fosta comunista transformata radical in bine la capitolul imagine, cu o uniforma moderna, cu nadragii aia cu 10 buzunare.
Primeam pe vremea aia si revista „Marina Romana” sau cum ii spunea, una alb-negru, cu coperti colorate, unde fix in perioada aia a fost un mic articol despre BIM, din subordinea Marinei Militare dintotdeauna, dar nu se mentiona ca au aparut si alti infanteristi marini. Tin minte ca de ei pomeneau doar in legatura cu Delta, era si o foto alb-negru de-aia gen xerox cu un militar printr-un papuris.
Un prieten care era subofiter tancuri si mergea des in Babadag tot imi spunea de „armata marina”, referindu-se la corpul de armata din Dobrogea, probabil la asta se referea, ca sunteti toti „marinari”.
Cu proiectilele alea cargo de 152 mm testate ce s-a intamplat de nu au intrat in dotare?
Si din cate stiu tot pe vremea aia erau trageri prin Babadag cu tunul de 130 mm, il laudau unii, nici ala nu a facut multi pureci.
@Xv
„Cu proiectilele alea cargo de 152 mm testate ce s-a intamplat de nu au intrat in dotare?
Si din cate stiu tot pe vremea aia erau trageri prin Babadag cu tunul de 130 mm, il laudau unii, nici ala nu a facut multi pureci.”
Despre muniția cargo pot să-ți spun că, după tragerile alea experimentale, în următorul an, noi am descărcat și băgat în depozite 2 garnituri de tren, de câte 10 vagoane, la brigada de artilerie în care serveam atunci. După transformări și închideri de unități, nu știu ce s-a mai întâmplat, și pe unde a ajuns muniția aia.
Am participat și la tragerile experimentale cu tunul de 130, prin 91-92, nu mai știu exact. Avea același afet, tren de rulare și închizător ca obuzierul de 152, țeava mai lungă și bătaia mai mare, țin minte că am depășit 30 de km, atunci. Știu că se vorbea că avea ceva probleme, se cam ridica de o roată când trăgea la încărcătura maximă, nu prea era stabil, au zis producătorii că vor remedia problema și vor reveni. Nu au mai revenit. Artileriștii erau foarte încântați de el, mai ales în rol antitanc, îl alintau „ucigașul de tancuri”.
Ah, că era să uit, referitor la bocanci, cei cu 2 clape erau bocanci de vară, iar cei cu șiret și o clapă erau de iarnă, asta de pe timpul plumbuitului. Erau preferați cei cu șiret pentru că țineau piciorul mai fix, și dădeau mai bine-n poză, cei cu 2 clape erau mai largi și îți jucau pe picior, ceea ce ducea la bătături și bășici. De asta erau lăsați mai mult la militarii în termen.
Eșarfa albă a apărut cam odată cu ținuta de camuflaj, în ’92 noi deja plecam în aplicații în ținuta de camuflaj, și țin minte că în 94, când s-a reorganizat regimentul în brigadă, la paradă tot efectivul avea eșarfă albă la gât. Până atunci, se foloseau doar la jurământ. După ’90, zic, că înainte nu aveam așa ceva.
Părerea mea, hâc…
Uite aici, iksveule, la 30 octombrie 1990, Regimentul 34 își schimbă denumirea în Regimentul 34 Infanterie Marină, apoi, la 2 Aprilie 1994 se transformă în Brigada 34 Apărare Litoral, dar asta pentru scurt timp, nici măcar un an.
– https://www.ligamilitarilor.ro/activitati/stiri-din-domeniul-militar-national/sarbatoare-la-topraisar/
Părerea mea, hâc…
Interesant, pe pagina alocată sistemului Skynex din site-ul RM apare o posibilă integrare cu racheta Halcon SkyKnight, 10 km rază, 60 de rachete instalate într-un container alocat unui sistem, practic ai patru tunuri și 60 de rachete coordonate de un radar și un sistem de comandă
https://www.rheinmetall.com/en/products/air-defence/air-defence-systems/networked-air-defence-skynex
Posibilă dezvoltare ulterioară a unităților cumpărate prin SAFE
Good deal!
Indonezienii au deja integrate Chiron (LIG Nex 1) in Skyshiled ( https://web.archive.org/web/20221208232532/https://www.armyrecognition.com/november_2018_global_defense_security_army_news_industry/indonesia_might_buy_more_chiron_manpads_systems_from_south_korea.html ) asa ca si la noi nu ar trebui sa fie un efort fantastic sa poti atasa manpad-urile existente deja in dotare de la Sud Coreeni
pai aia au cerut indonezienii ,rheinmettal spune stinger or equivalent ,adica la fel de bine pot fi piorun sau mistral
@iat, de ce aș integra un lansator cu două rachete gata de lansare la Skynex, atenție NU la Skyranger!, când integrez un container de 20ft cu 60 de rachete gata de lansare și cadență CINCI rachete/secundă!
Dacă te referi la turelele de Skyranger care vor fi instalate pe Piranha5, asta e altă problemă!
raspunsul la prima intrebare: intreg containerul plus incarcarea cu rachete e SCUMP al naibi, si e o tinat excelenta pe cand nu unul, ci mai multe lansatoare dispersate iti dau mai multe sanse de supravietuire a sistemului, in plus aloci atatea lansatoare cate consideri ca e nvoie ptr obiectivul aparat, de ca sa dai bani pe container daca nu ii aloci mai multe 10 rachete de exemplu (ce trebuie luat de la Rheinmetall e modulul IFF care este optional, CHIRON deja avand capabilitati IFF)
raspunsul la a doua intrebare: danezii au tunul de 30mm cuplat cu rachete pe aceasi turela, in SAFE noi vrem tunul de 35mm care in mod automat duce la o turela mai mare si mai grea. Nu am vazut pana acum turela cu tun de 35mm cu rachete, daramite sa fie si sa fie comandata/achizitionata de cineva. Piranha5 a cat un autobuz insa are niste limite (eventual pe un sasiu senilat – ca si Ghepardurile pe Leo5). Vizavi de SAFE si sumele alocate: nu ar fi rau ca in banii aia sa intre si ceva modernizari ptr Ghepardurile existente
Aici este site-ul producătorului, Edge Group
https://edgegroupuae.com/solutions/skyknight
Containerul poate fi folosit și mobil pe camion din mers, iar mărimea lui probabil că va varia în timp după integrarea în sistemul Skynex făcută de producător, RM, deci nu plătești suplimentar pentru ea. Până la urmă și numărul de tunuri deja poate varia, de la 4 la 6-8, doar plătești mai mult.
Racheta are capabilități declarate și de C-RAM, împotriva artileriei și mortierelor, și C-PGM, împotriva proiectilelor ghidate, și C-UAS, împotriva dronelor, dar și AA, împotriva elicopterelor și avioanelor de atac la sol, per ansamblu pare un IRON DOME. Pentru protecția unei centrale nucleare, Cernavodă, ori a zonei Ploiești unde ai trei rafinării ori Năvodari cred că rentează, mai ales că la un moment dat chiar se vehicula achiziția sistem uluiIRON DOME se către România.
care e sensul sa mai cumperi o alta racheta, cand deja ai CHIRON, vei primii PIORUN si mai vei avea si MISTRAL?
BTW: deja CHIRON este imprecheata cu Gheparzii la 𝐁𝐚𝐭𝐚𝐥𝐢𝐨𝐧𝐮𝐥 𝟑 𝐀𝐩ă𝐫𝐚𝐫𝐞 𝐀𝐧𝐭𝐢𝐚𝐞𝐫𝐢𝐚𝐧ă ,,𝐏𝐨𝐭𝐚𝐢𝐬𝐬𝐚”
@iat, tu vezi sistemul Skynex protejând trupele în prima linie, eu îl văd protejând bazele aeriene și linia a doua și, mai ales, infrastructura civilă sensibilă, că pe asta o vânează rusnacii în draci, ca azi noapte în UA.
Respect!
Produsele CZ relevante pentru programul SAFE includ pistoalele CZ P-10, puștile de asalt CZ BREN 2, pistoalele-mitralieră CZ SCORPION EVO 3, arme de foc configurate în variantă DMR, precum și lansatoare de grenade. Toate sunt, în prezent, în dotarea armatelor europene și îndeplinesc standardele NATO.
https://www.defenseromania.ro/oferta-cz-pentru-armele-de-asalt-ale-romaniei-confirmata-de-companie-arme-cz-bren-2-si-alte-tipuri-de-armament-cu-transfer-de-tehnologie_640853.html
mitraliere de unde ?