S-a semnat si pentru masini blindate 4×4

Otokar a semnat un contract în valoare de 857 de milioane de euro pentru furnizarea de autovehicule 4×4 tactice blindate  de tip ușor COBRA II către Ministerul Apărării Naționale din România

Producătorul global de sisteme terestre OTOKAR și C.N. ROMTEHNICA S.A , ca reprezentant al Ministerului Apărării Naționale au semnat un contract multianual în valoare de 4,26 miliarde de lei (aproximativ 857 milioane de euro) pentru furnizarea a 1059 de autovehicule 4×4 tactice blindate de tip ușor COBRA II către Ministerul Apărării Naționale din România. Conform contractului, cea mai mare parte din autovehiculele COBRA II 4×4 vor fi fabricate local, în România.

In data de 27 noiembrie 2024, Otokar a semnat contractul prin care Ministerului Apărării Naționale din România a atribuit companiei furnizarea a 1.059 de autovehicule 4×4 tactice blindate de tip ușor COBRA II la o valoare in echivalent Euro de aproximativ  857 milioane  fără TVA.

Conform contractului, primele 278 de autovehicule 4×4 tactice blindate de tip ușor COBRA II vor fi produse în Turcia, iar  celelalte 781 vor fi fabricate în România. Livrările sunt planificate să fie realizate în loturi, pe parcursul a 5 ani, începând cu ultimul trimestru al lui 2025. Licitația include, de asemenea, unele servicii integrate de sprijin logistic, pe lângă cele 1059 de autovehicule 4×4 tactice blindate de tip ușor.

Otokar a depus, in 20 martie 2024,  oferta in cadrul procedurii de achiziție de autovehicule 4×4 tactice blindate de tip ușor,  inițiata de compania C. N. Romtehnica S.A., ca reprezentant al Ministerului Apărării Naționale  În urma finalizării cu succes a etapelor de calificare, de evaluare tehnică, de testare și de evaluare a ofertei financiare, la data de 4 octombrie 2024, Otokar a fost înștiințat ca fost declarat câștigător a procedurii de achiziție.

Otokar singura ofertanta

COBRA II ESTE UTILIZAT ÎN MOD ACTIV ÎN 13 ȚĂRI

Autovehiculul 4×4 tactic blindat COBRA II 4×4, produs de Otokar, este utilizat în mod activ de peste 20 de utilizatori din 13 țări.

Ca un rezultat al celor aproape 40 de ani de experiență a Otokar și a capacități demonstrate de producție în industria de apărare, COBRA II este proiectat ca o platformă modulară care poate fi dezvoltată pentru diferite cerințe de misiune. Începând cu 2013, COBRA II a fost proiectat și produs în mai mult de 30 de versiuni diferite, în conformitate cu cerințele și nevoile utilizatorilor săi. Autovehiculul COBRA II care a fost oferit la licitație de Otokar, va fi, de asemenea, special echipat în conformitate cu cerințele tehnice și tactice ale Ministerului Apărării din România.

În plus față de mobilitatea sa superioară, COBRA II oferă protecție ridicată împotriva amenințărilor balistice, a minelor și a dispozitivelor explozive improvizate. COBRA II este potrivita pentru integrarea unei game largi de opțiuni de arme și echipamente de misiune.

177 de comentarii:

  1. Proasta alegere dpdv militar.
    Facem iar dotare pt industrie și combinații MAE.

    16
    • Vehicul produs de catre o tara implicata permanent in conflicte, si apoi testat deseori in conditii de lupta reala. Nu a dezamagit, si fost achizitionat de o gramada alte tari. Dar apare cineva de nicaieri, unul xv, si zice ca e o decizie proasta….de ce sa fie o alegere proasta???? Ai cu ce sa argumentezi sau doar dai cu pietre?

      46
      • Ia cu pâine, ești paralel cu domeniul, puisor.

        6
        • Cobra II se descurca chiar bine in Ucraina. Ce testare mai buna de atat vrei?
          Si rolul ei nu e sa fie transportor blindat, ci escortare / patrulare – cum chiar tu ai zis. In Ucraina e folosita si pentru asalturi locale prin surprindere.

          Comparatia cu BTR-ul e irelevanta, compari mere cu pere doar ca sa-ti iasa replica.

          26
      • In ce conflicte era implicată Turcia când a început proiectul ăsta, in anii 90? Insurgenta PKK era conflict?
        Asta e un pârlit de MRAP ușor pt misiuni de escorta/patrulare, un fel de ABI mai adus la zi. Nu transportor blindat clasic.
        Lumea a 3a l-a cumpărat, sunt bune pt contra-insurgenta.
        A fost folosit in Georgia initial și a fost lamentabil in fata BTR-urilor, au capturat rușii mai multe pt că le părăsiseră echipajele și infanteriștii din ele de bune ce au fost.
        Au mai pus niste table pe modelul mai nou, dar tot porcarii sunt
        Puneți mâna și învățați diferențele dintre categoriile de vehicule blindate, dacă tot dați din taste, că e plin netu de de-ăștia cu pene pe spate, nici lucruri elementare nu știți.

        .

        10
        • pai asa a fost licitatia. pentru blindate usoare.

          18
        • Admins, putem sa ii dam o pauza la arogantul asta prost Xv?
          indiferent de opinia despre Cobra 2, fata de care realist vorbind nu am nicicare experienta de orice fel, trebuie sa si pastram un minim de decenta pe forum.

          12
        • Nu cred ca BTR-urile sunt echivalentul lor de la rusi ci mai curand familia Tigr.

          22
        • XV Cobra II nu este in aceeasi clasa cu un BTR/TBT asa ca n-ai ce sa compari.
          Daca sunt porcarii atunci de vina este MApN.

          10
        • Mai nea…. BTRila.
          Echivalentul BTR la noi sunt Piranha.

          15
          • Btr82 15 tone, cobra2 14 tone, piranha5 30 de tone.

            2
          • Mai nea Mihaeanu, echivalentul BTR la noi e B33, care e chiar un BTR mai palmat, pt că aici se făceau pt tot Pactul, inclusiv pt nemți, probabil știi lucrurile astea.
            TAB-71 și 77 sunt cu mici licențe poetice, motoare samd.
            Proaste fata de-alea originale. Mai ales iarna. Și blindajul e „merge si-asea, baga mare”, am mai spus că unele au fost găurite cu 7,62 la Rev. De „gloanțe cu cap vidia”, asta era refrenul.
            Piranha e tot transportor blindat, deci da, aceeași categorie, dar cu totul alt standard, elvețienii sunt meticuloși.
            Căruța turceasca e transportor blindat în exact măsura în care Humvee e. Transporta militari și e blindat. Că e mai dichisit și e conceput și pt noile amenințări post GWOT, da.
            E de linia a 2a, un ciuruc pt lumea a 3a, Asia, Africa.

            7
        • Aceste vehicule 4×4 au roluri pe care diverse armate le indeplinesc in ziua de azi cu vehicule ARO, Toyota Hilux, Suzuki Vitara, Humvee, URO Vamtac, si mai nou cu JLTV, Arquus Sherpa etc. Sunt vehicule care permit deplasarea rapida pe orice fel de teren, avand capacitate decenta de transport si protectie impotriva minelor si eventual IED. Eventual le poti atasa si o remorca, ceva artilerie usoara si o multitudine de arme de la banala mitraliera pana la baterii de rachete diverse si lansatoare de drone. Incepand cu atat de cunoscutul Willys MB, armatele lumii au descoperit ca si vehiculele usoare au un rol extrem de important in razboiul modern.
          Niciodata nu s-a intentionat inlocuirea vehiculelor de lupta ale infanteriei cu asa ceva. Pur si simplu au alte roluri. Iar Turcia a fost in conflicte multiple inca incepand cu Grecia….ulterior dupa razboaiele din Golf, au fost conflicte reale in extremitatea estica a Turciei, nu doar PKK, dar si forte din Irak, Siria.
          Te-am etichetat corect ca fiind un nimeni. Habar n-ai cu ce se mananca treaba asta, razboinicule de fotoliu! Auzi la el….lumea a 3a si contra-insurgenta…..esti praf!

          28
        • @All

          Si cu toate astea are dreptate @Xv

          Nu e nici o diferenta de utilizare intre btr si cobra 2.
          Tot rolul de a cara militari, platforma pentru o mitraliera, recunoastere si suport face.
          Acum poate intelegeti de ce e un rahat pansat. Mai ales pentru o armata de linia 1 ca noi.

          Chiar daca cumva magic asta o fi fiabil mecanic tot o rabla de agregat e. Un cosciug cu 2 table pe el care o sa joace rolul de APC.
          A fost creat pentru misiuni urbane,peacekeeping, coin. E un mrap deghizat in APC.

          Ca sa fiu sigur ca se intelege ce spun. Nu e pe post de humvee sau jltv adica utility, personel mobility chiar daca arata similar cu ele. E spoit sa para ca e din clasa sherpa,jltv. Cobra 2 e mai degraba apropriat de Maxxpro pentru cine isi aminteste de cutiile alea.

          13
          • Bre, intreb si io ca prostu’ ca as vrea sa inteleg. Sunt proaste ca vehicule in sine sau sunt proaste ca alegere a unei categorii de vehicule?
            Ca un nepriceput ce sunt, ma uit ca US Army a inlocuit Hummer-ul cu JLTV care inseamna Joint Light Tactical Vehicle (Vehicul tactic ușor comun). Daca ar fi sa fac o analogie, ABTU – autovehicul blindat tactic usor, Cobra astea vor inlocui Aro, nu altceva.
            Tendinta ar fi similara, vechile masini de teren extrem de usor blindate sunt inlocuite cu niste camioane mai grele capabile sa sustina un blindaj mai performant dar care totodata pastreaza mobilitatea alora usoare.
            Daca inteleg bine, ce zici tu aici e ca au ales masina gresita, nu? Adica trebuiau sa ia JLTV sau similar nu Cobra care e un MRAP downgradat ca sa intre in cerintele specifice unui ABTU. Totusi, caietul ala de sarcini pleaca de la cerintele armatei peste care s-au suprapus cerintele de revigorare a industriei interne cu localizarea si integrarea productiei in tara.
            https://www.youtube.com/watch?v=-IVKbR6QaS0
            https://www.motortrend.com/features/humvee-compares-to-new-oshkosh-jltv/

            16
            • JLTV e un agregat multirol care face practic rolul un jeep sau Aro.
              JLTV avand 6-7 tone pe care poti sa adaugi x,y,z sa il faci ce vrei. A fost din start gandit pentru rolul asta si asta face. E practic un jeep mare.

              Cobra 2 are 14 tone deci din start mai putin loc de x,y,z si marea parte din protectie e pe burta anti-mine (pentru ca e un mrap). Deci nu e chiar asa de multirol. Greutatea mai mare si faptul ca protectia e de tip mrap anti mine/ied deja ti l-a specializat pe o nisa. Asta din start a fost un mic autobuz care l-au tot bibilit sa arate ca un jeep.

              Tu Romania nu il cumperi pe nisa aia de mrap ci pentru ultility. Fiind mai greu ii se trag multe probleme. Consum mare, uzura pieselor, nu merge modificat in ce vrei foarte usor, mobilitate scazuta pe teren accidentat etc etc.

              Este un stift de masina pe care or sa o tina mai mult in depozite decat pe camp.
              Mai ales ca e mai ieftin ca alea care au jumatate din greutatea sa ridica mari semne de intrebare. Trageti ce concluzii vreti despre partea asta.

              P.s.
              Vad ca cineva da vina pe soferi pentru problemele cu autobuzele otokar….Hai sa nu fim ridicoli. Un sofer de autobuz merge la fel cu orice autobuz o fi ca doar nu e ozn.

              https://www.gandul.ro/actualitate/exclusiv-autobuzele-otokar-au-la-bord-zeci-de-mii-de-defectiuni-iar-mentenanta-este-in-pana-nu-mai-aveau-franare-placute-19979896

              p.p.s.
              jltv puteau sa il ii puna pe el protectie suplimentara, arma pe el si putea sa faca si rolul lui cobra 2. Invers sa faci din cobra 2 un jeep utilitar nu merge. E prea balena si prost gandit sau ma rog nu prost gandit ci gandit pentru COIN.

              11
              • Israel cumpara JLTV cu invelis de la
                Plasan Sasa

                https://en.wikipedia.org/wiki/Plasan

                • Pentru ca JLTV poate sa faca si rolul de MRAP dar cobra2 nu poate sa faca rolul de ARO.

                  JLTV e gandit foarte bine in jurul a tot felul de kit-uri si module.

                  7
              • @robi Merci! Hai s-o luam putin altfel. Ce parere ai de programul Scorpion al armatei franceze si de vehiculele incluse in acel program si cum ai vedea-o la noi?
                Si inca ceva, am vazut ca francezii, in afara de Scorpion, au deschis si un program de vehicule usoare bazate pe sasiu si mecanica Ford (5 usi si camioneta) modificate de Arquus.

                2
                • @nicolae

                  Nu cunosc agregatele franceze. Nu le-am vazut niciodata pe viu in interior si nu stiu suficiente despre ele.

                  1
                  • Eu lucrez pe Jaguar, dacă aveți întrebări aici sunt.

                    1
                    • Pe ăla de cercetare?

                    • @Xv
                      Ca doar nu pe ala cu reclame woke. 😉

                      1
                    • @Valkyrion

                      Ce autonomie are cu incarcatura de lupta si echipaj pe drumuri de tara nepavate, pietris, nisip, noroi si vegetatie deasa ?
                      Cat de accesibile sunt compartimentele unde ti diverse lucruri ?
                      A fost testat la vreo aplicatie in rol de suport pentru infanterie ? Daca da cum s-a descurcat ?
                      Cat de usor este de transportat pe cai ferate, barci ?
                      Cat este de stabila pe foc din mers si care este distanta si viteza la care poate sa loveasca tinte cu acuratete ?
                      Fiabilititatea si durabilitatea cum ti se par comparativ cu alte produse din gama asta ? Chiar si alea mai vechi de le inlocuieste daca sti.
                      Cat de usor e de reparat in camp caz de defectiuni mecanice minore? Cat de mult dureaza reparatii capitale in atelier ?
                      Cat dureaza sa ii faci plinul complet de munitii si combustibili ?
                      Cat echipament poate sa care in plus ? Are optiuni de extra protectie ?
                      Cat costa mentenanta si operarea unei masini pe un an ?
                      Este construita in jurul echipamentului francez sau e modulara si poate sa accepte si alte echipamente ?
                      Cat de bine stai in scaun cand conduci pe teren accidentat la viteza in regim de urgenta ?

                      Orice nu m-am gandit sa te intreb daca vrei sa adaugi e binevenit.

                      p.s.
                      De aparatura de la bord nu te intreb ca stiu ca nu poti sa vorbesti, mai ales pe net.

                      3
              • Nea Robita, tu mai bine ramai la CSGO ca esti total pe langa…. in toate postarile unde ti-ai dat cu parerea, numai tampenii ai postat…Tu cred ca ai o problema si cu citirea si limba engleza.. de unde ai scos tu aberatiile ca are JLTV 6-7 tone???? JLTV Gross vehicle weight: 22,500 lb (10,200 kg)…. esti in pom si pomu in aer ………JLTV si Cobra 2 sunt folosite pentru acelasi rol de cadrul NATO indiferent de micile diferente intre ele sau acronimele folosite. Oskosh nu au mai fost lasati de guvernul SUA sa participe la licitatie cu JLTV in speranta ca vor putea castiga AM General care se chinuie sa scape de faliment… iar ofertele celor de la Nurol, Arquus si Uro Vamtac sunt net inferioare….

            • Sa nu uit btr 82 e pe la 15 tone deci cobra2 p’acolo e.

              3
          • Normal ca are dreptate….si la cat este xv de prostanac, trebuia sa mai vina inca un prostanac – adica robi – sa ii ia apararea. Pai ba razboinicilor expirati, BTR reprezinta o saracie ieftina de transportor blindat….facut ieftin de catre o tara de lumea a 3a adica ruzzia. Echivalentul NATO poate fi intalnit sub diverse forme – Striker, Boxer, Piranha, Patria. Acu’ daca tinichelele occidentale sunt de 2 ori mai grele si de 10 ori mai bune, nu e vina occidentului ca le face bune, ci vina ruzziei ca le face proaste.
            Iar Cobra, Sherpa, JLTV, Humvee reprezinta echivalentul occidental la Lada Niva. Acum ai inteles? Telijentule care esti!

            16
            • @G-Man

              Bai expertule activ doar pentru ca arata ca un JLTV nu inseamna si ca e. La fel cum BTR doar pentru ca arata ca un apc greu nu inseamna si ca e.

              BTR e un apc usor sa fie amfibiu, cobra 2 e un mrap deghizat in jltv. Practic ai cumparat un BTR cu extra protectie anti-mina si niste geamuri mari. Geniala afacere.
              BTR nu are echivalent in armatele NATO pentru ca NATO are alte idei si doctrina.

              Pe fraieri ca tine au si mizat turcii de au facut cobra 2 sa arate ca jltv.

              Poftim marite expert direct de pe site-ul otokar. A ce suna asta ? Descrierea asta suna a ARO sau a MRAP ?

              „COBRA II 4×4 Tactical Wheeled Armored Vehicle is a modular platform with superior technical and tactical characteristics. Besides outstanding mobility, COBRA II provides higher ballistic and mine protection, increased payload capacity and internal volume.”

              https://defense.otokar.com.tr/wheeled-armored/4×4-armored/cobra-ii-4×4-armored

              Compara:

              „The MaxxPro Plus utilizes the best of the company’s original MaxxPro MRAP vehicle and incorporates enhancements to performance and survivability, including increased payload and additional engine power. Customers will also notice many commonalities across platforms to maximize troop interface, training and maintenance.

              Speaking from Paris, Navistar Defense President Archie Massicotte commented, “The Maxx Pro Plus expands our vehicle portfolio and provides tremendous cross-platform value to our customers. The additional armoring and other capabilities will provide troops additional protection from hazards in theater.””

              https://news.international.com/news?item=153

              JLTV e construit in jurul a tot felul de KIT-uri in functie de ce e nevoie.

              P.S.
              E o diferenta intre a ma vaita si oferi argumente si a avea o discutie. Ma opresc aici ca oricum nu cred ca vei intelege ceva.

              10
            • Gogo-man, pune mana pe carte, că emani lipsa de neuroni și sinapse foarte rare.

              4
            • Lasa ma ca armata romana are nevoie de jeep ! O sa se inscrie la off road sa concureze cu Wrangler Rubicon, Vitara, Suzukii, Nissan, ca alea mai au loc de pus pe ele cate ceva.. Mor de ras…..! Ungurii alti prosti fabrica Ejder Yalcin ! Cum dracu nu le au trecut prin cap sa ia ceva mai usor ?

              9
        • Vezi ca esti pe lângă subiect grav…nu e MLI si nici transportor blindat e un 4×4 …rolul lui e sa înlocuiască Aro 44 sau Hammer sau TAB C 79 …Pirania 5 si licitați pr MLI este alceva…americani folosesc acum Oshkosh …voiau sa nil bage pe gat …extrem de scump si cu un consum imens..contract .guvern la guvernul am luat pt trupe speciale…asta e făcut în tara ceea ce e alceva…probat in in razboi de gherila ceia ce e grozav ca fiabilitate si lecti trase..eu zic sa faci diferenta intre ce ni se baga pe gat cu pret unpus si o licitație…

          3
        • Esti paralel total cu tehnica militara, tu esti genu de nea Romica carciumaru care stie tot si este expert si in mecanica cuantica….

    • este proiectat împreună cu firme americane solide, nu este o alegere proastă

      15
  2. Ok
    În ideea că în prima linie va acționa P 5 iar Cobra va servi că transportor

    5
  3. S-a ales Otokar pentru ca altceva nu s-a putut, dar haideti sa nu facem inmormantare din acest contract, ca nu-i cazul. Acum este important unde anume se vor fabrica/asambla ele in Romania si ce alte firme romanesti vor fi implicate in acest proces, anume ce furnizori si subcontractori?

    Vor alege Moreniul sau alta firma romaneasca de profil? Vor merge pe ‘atelierul’ Otokar din Romania pe modelul Iveco? Cred ca aici autoritatile noastre puteau sa fie mai explicite pentru a ‘resuscita’ industria autohtona, pentru ca altfel furnizorul va dori maximizarea profitului, iar acest lucru nu este in interesul nostru national!

    15
    • Nu vreau să fiu rău, dar cînd au luat autobuze Otokar la București toată lumea a strîmbat din nas, apăreau mereu informații de cît de prost sînt gîndite și făcute, cît de des au probleme, etc. Astea sînt altfel de le acceptă toată lumea? Pot să înțeleg că sînt diferențe între produsele civile și cele destinate uzului militar dar chiar așa de mare să fie diferența de calitate?

      3
    • Salutare! Asamblarea sa va face la Uzina Mecanica Medias! Dar nu de Parte luata de nemti.

      4
    • Exact! Daca nu luam, de ce nu luam..daca luam, proasta alegere! Stiu ei de ce au luat asa! Poate face parte dintr-o intelegere mai ampla

      6
  4. În Ucraina Cobra 2 s-a descurcat decent, din câte am văzut. Sa speram ca va fi o achiziție utila

    8
  5. Romania ar trebui sa-si produca singura autovehivulele 4×4 militare. Pentru sustinerea si modernizarea permanenta ar trebui sa existe in paralel o varianta civila ieftina a acestora (cum a fost ARO, dar la un alt nivel). Relatia cu Otokar poate fi un inceput.

    8
  6. Din curiozitate dacă luam același număr de mașini dar ar fi fost JLTV sau ceva de la francezi, cam cât at fi costat ? Săream de miliard presupun…

    6
  7. Otokar si Otosan sunt ambele parte conglomeratul Koç, nu m-ar mira daca alea facute in Romania vor fi la Ford-Otosan Craiova…

    9
  8. Proasta alegere precum mizerabilii ce ne guverneaza. Aveam o solutie locala mult superioara din Cluj cu transfer tehnologic pt motorizare adusa din Germania. Bravo dinnou guvernantilor anti armata.

    2
  9. Mai guvernantilor, de asta ati auzit?
    VLAH (Vehicul de Luptă Autonom Hidramat), superior de departe turcismelor

    1
    • In cate bucati/variante s-a fabricat VLAH? Pt ca daca discutam despre un prototip, precum masina 4×4 a celor de la BGS discutam discutii…
      Nu sunt deloc un mare admirator al masinilor turcesti, dar au totusi ceva mai multa experienta decat Blue Space.

      20
      • Nea George ,lumea e doritoare/visătoare la de made in Romania ..dl cercetare până la ieșitul din uzina și trebuiesc și ei înțeleși pt nostalgia vremurilor apuse.
        Ce uita dânșii e că Romania nu mai are puterea financiara și nici capacitati industriale nu mai avem .
        Ce avem noi sunt niste firme particulare…. că cele de stat mai au nițel și ruginește și rugina din ele.
        Dorei calificați încât să lucreze la idei noi nu avem și nici bani pt asemenea proiecte nu sunt…..
        să aducem forță de muncă bine plătită pe zona de cercetare și dezvoltare …. Păi asta ar da dureri de cap la guvernanți !
        Așa că …..d-aia Romania/MApN caută în afara la aliați tehnica militara și refuza sa cumpere made in Romania…. !
        Ce facem noi acm in Romania sunt șuruburi și piulițe …
        Cu greutate facem și asamblare …. la ce ne-am înhămat până acm sa facem….
        Nus oameni , salarii mici … Lipsa de interes, strategie defecta…etc,etc,etc !!!
        Cineva ,nu zic cine…..a avut grija să pună pe butuci tot ce a însemnat fabrici de armament românesc. Trista realitate !

        2
        • La Piranha produci in tara carcasa, turela, sistemele optice, sistemele software, daca nu ma insel munitia si bombele fumigene primite offset tot in tara se fabrica.

          Mai mult decat suruburi.

          Cobra2 au fost la ucrainieni cu turela anubis 2 romanesti.

          3
          • Ai dreptate , așa este…. se mai face și câte ceva pe plaiuri mioritice……
            Dar departe de a fi suficient !
            În comparație cu polonezii , cu turcii și alții ce ne sunt vecini și aliați ….. Încă suntem departe…fabricile noastre de alta dată sunt fier ruginit…. uitate in secolul trecut!!!
            Când mă refeream că Romania e încă la stadiul de piulițe și șuruburi , mă refeream că suntem ft departe de a realiza lucruri cap coada ….. așa cum doresc multi oamenii să vadă ; e voaba de demnitatea națională ,de orgoliu de a face ceva pur românesc …de care sa fim mândri … că și noi putem, nu doar alții …..
            Păcatul nostru este că nu mai avem dezvoltare, nu mai avem oameni …toți fug din tara pt o leafă mai buna!!! Firmele de stat sunt falimentare in marea lor majoritate ; capusate de șmecheri care statul nu le face nimic .
            Hai sa nu ne mai mințim, nu mai avem fabrici și cele existente sunt pe butuci …. Oameni buni , hai sa nu ne mai învârtim după colac …. Realitatea este tragică in sistemul de stat romanesc…
            Tot ce a fost, acum e fier vechi …. !
            Așa că uite realitatea …. Ne mulțumim cu ce fac alții și cumpărăm orice …. Încât să avem și noi ce șurubării !!!
            Noi nu suntem in stare să facem o pușcă de cal nato cap coada și s-o dam soldatului român și unii visători vor mașini 4×4 vlah …eu zic sa ne mulțumim cu ce primim și să ne trezim din vise !
            Daca am ajuns așa de jalnici ….e doar vina noastră !
            Am întrebat și eu niste soldatei cu grade …despre ce vor să facă cu aceasta mașinuță (cobra2) …. Și exact cum ziceam …. O sa fie o mașină buna la toate ….. Si poate , cu ajutorul bărbosului din cer ….ale noastre fabrici ora să renască precum phoenix-ul și o să avem și noi ocazia sa facem lucruri și mai bune pt armia romana….până atunci cumpărăm , ne luam notițe și redescoperim roata și focul cum se fac…pt că se pare că noi am uitat …!

            1
            • Pai nici turci, nici polonezii nu fac nimic cap coada domnu…. toate programele sunt facute in mare parte cu componente din alte tari europene plus SUA si acum mai nou Corea de Sud. Ca exemplu Turcii fac mai toate programele importante cu firme din afara, in special Germania, UK, Franta etc, mre parte din componente sunt straine…. Polonezi spre exemplu se lauda cu petarda aia de Borsuk care dupa ce ca lucreaza la el de ani si ani nici dupa prezentarea cu fanfara nu a intratin productie, desi polonia vrea sa cumpere in jur de 1300 si nu se mai aude nimic de el…. si inafara de otelul folosit la blindaj si ceva cablaje nu este nimic polonez pe el…. foloseste sasiul de obuzier corean K9 + motor+cutie de viteze si mare parte din electronice. Ciar si turela pe care o lauda ca e made in Poland este aceeasi poveste, nimic polonez infara de blindaj si cateva mici componente restul sunt made in France, UK, US… Stai tu linistit ca nu umbla cainii cu covrigi in coada in Polonia si Turcia.

    • Cate mii au fost facute pana acum? Cate zici ca ai vazut cu ochii tai? Cine il fabrica? Cate alte armate l-au mai comandat? Ce experienta de lupta are vehiculul pe care il lauzi? De caracteristici tehnice nu te mai intreb…..

      13
    • Da, stai linistit si VLAH e tot copiat , dupa un vehicol slovac…si am auzit de el de vreo doi ani de cand se tot chinuie sa-l omologheze

      6
  10. Mai domnisoarelor, mai dativă-n dragostea mea aia mare ;cobra 2 pe scurt este un ARO al sec 21… mai bine costumizat ,mai bine înarmat și protejat…
    Un 4×4 bun la de toate și mai la nimic și cu asta basta!
    Este o mașină ok-ish pt segmentul ei din care face parte…
    Clar nu este o masina de linia întai ….nu este APC de carat trupeți , nici IFV, nici tanc …nici nava cosmică pe roti.
    Cobra2 ca și celelalte modele asemănătoare ei …le găsiți în orice armata moderna, pt că oferă o mobilitate ridicata….
    Nu e de vină Turcia că Romania nu are un program serios de a-și realiza propria mașină 4×4 …. si mergem pe soluții deja existente pe piata externa….
    Sa fim serioși ,toți jucătorii au mașini 4×4 blindate..cum era ca Romania să rămână fără; mai ales cu situație avem la granite…ziceți săru-mana că am semnat și asta cu turcii …că de nu ; erați in stare sa vă plimbați încă cu căruța trasă de armăsar!
    Că se putea mai bine … Este alt subiect …mda,mereu se va putea ; totuși este bine venit contractul … și mai lăsați bocitul …la asta eram eu „AS”
    Până nu demult,eu eram clopoțelul de serviciu …. ce băgăm batul prin gard….
    Mi-ați luat pâinea dl gura mai copii …. si nu va iert .
    Dintr-o dată o grămadă de cetățeni au început să intre pe acest site (cea ce este bine și nu prea) ce baga batul prin gard …și refuza sa accepte când li se zice că greșesc .
    Am impresia că suntem cotropiți de omuleți verzi , puși să comploteze in defavoarea orcariu subiect de pe acest forum, doar de dragul de a enerva majoritatea ….. si de a ne întoarce 1compotriva altuia.
    Îmi vine să beau o bere și să-mi iau pastilele de nervi…când văd cât de mulți newcomers comentează p ici fara să aibă habar măcar de subiectul în care se afla… …. Oare așa de rău am ajuns… o țară de bocitoare …și neasumati !
    Visam cu ochii deschiși și când ne trezim la realitate; suntem în curul gol …. și plângem că alti-s devină!!!!
    Părerea mea :felicitări , hai și cu turcii , mai dam de făcut ceva la fabricile noastre ….este nevoie mare de know-how ….. !

    19
  11. Ce ramura a armatei va utiliza in principal aceste vehicule ? Infanteria, VM, PM, parasutistii, logistica ? Ca sa intelegem cat de buna e sau nu achizitia…sau macar sa ne dam cu parerea ca inca e o tara libera 😁

    2
    • Cred că or să le distribuie pl toate unitățile in mod egal…. O sa fie ceva de genul „masima de serviciu” care este buna la toate…
      Un 4×4 cu ceva blinbaj o poți folosi practic la tot soiul de întrebuințări …. Imaginație sa ai !
      Logistică ,VM, infanterie … Poate recunoaștere , grăniceri …. Sky is the limit !
      PM știam că au dustere in dotare , nu cred că au nevoie de așa vehicule blindate 4×4

      5
      • spune clar in nota de fundamentare cine beneficiaza parca era articol aici ca doar documentele sunt de pe vremea lui dancu

        3
        • In nota de fundamentare zice 881 la fortele terestre, doar ca aici intra destui…nu e foarte clar…

          1
          • pai si anumite tipuri de vehicule sunt folosibile numai la anumite unitati deci?pana la urma ce vrei si indicativele unitatilor in care se fac dislocarile de echipamente si cantitatile ?

            1
            • Nu. Ma gandeam ca poate grosul merge la VM de ex. sau poate la infanterie motorizata. Ma gandeam ca poate s au luat doar pentru anumite tipuri unitati dar pare ca sunt cam pentru toti in functie de varianta. Am citit nota de fundamentare si m am lamurit cat de cat…

              2
    • @Anonimus
      Giiiiiizăăăăz fakin craist…
      Băbăeți, să mor de nu sunteți fenomenali.
      A fost discuția asta de nenumărate ori, cu ATBTU-urile, rolul lor, și unde vor ajunge.
      Începem iar, ca Pristanda, 2 la prefectură, 2 la primărie, 1 la școala de fete…
      Eu am postat linkul de 3 ori.
      Dați o căutare pe guagăl, program ATBTU, și de la pagina 2 a pdf-ului găsiți stipulat, clar, ce variante sunt și unde vor ajunge.
      https://sg.mapn.ro/proiecte/BLINDATE%20ATBTU.pdf
      Părerea mea, hâc…

      15
  12. Eu chiar sunt bucuros ca acest contract a fost semnat…pana in final a ramas cei care a acceptat termenii contractului . Singurul lucru care imi este neclar este de ce s-au retras francezii….

    5
    • Francezii s_au retras ca și în cazul corvetelor deoarece nu le convine sa fabrice la noi ceva. Vor sa facă la ei în exclusivitate totul. Sa aibă muncitorul francez o pâine și nu muncitorul roman. Și apoi de ce sa înveți tu roman sa fabrici asa ceva la tine în tara când poți sa ramai prost și sa cumperi de la mine totul de_a gata.?

      15
      • mananci rahat deja de ceva ani grupul Reanault a vandut armatei romane arouri fabricate de grup in Romania neblindate ,intrebare pt tine asa de emfaza ca tot o dati cu mareata competitie unde numai aia care au fost de acord cu toate conditiile impuse de mapn au castigat ,
        Renault a vandut duster armatei
        urovesa a vandut urovamtac armatei
        Iveco are contract cu armata
        crezi ca astia nu au antenele lor in minister care sa le spuna cine e favorit la contract si daca mai au vreo sansa ,si atunci de ce dracu sa participe sa se laude otokar ca uite cum iam batut noi pe toti ce maret produs avem

        3
      • Bre Rombat , tu votezi cu Calin Georgescu ! Am dreptate ?

        2
    • Nu au ramas aia ,doar ei au participat ,restu sunt basme propagandistice menite sa mascheze manaria

      1
  13. Cearta inutila… Esență esta alta… După ce turcul o sa se vadă în buzunar cu banii pentru cele 200 și făcute la ei și pe care le vor livra, ne vor lua avans pt cele care le vom face la noi și… Atât… Nu vor mai face nimic în tara (linie de producție, etc) pentru ca vor găsi ei motive destule sa nu ( nu le place locația, nu vor depune documentația care trebuie pt autorizația de mediu, va muri ariciul cocoșat dacă se construiește vreo fabrica acolo, etc) și ne vor spune ca dacă vrem sa ducem contractul la capăt și pe restul sa le cumpărăm de la ei…

    3
    • Gresit . ai un contract semnat si ii poti da in judecata pe turc Acum depinde si de ce este stipulat in acel contract . Daca in contract scrie ca restul trebuie sa le faca aici vor trebui sa le faca aici . Negru pe alb pe hartie si semnat

      3
  14. ghiveci aka carcalete.

    3
  15. Las aici ca poate mai sunt alti ignoranti ca mine: „transportul, protecţia şi sprijinul diferitelor subunități specializate de la nivelul structurilor forţelor armate;
    tractarea aruncătoarelor cal. 120 mm din organica batalioanelor de vânători de munte;
    transportul, protecţia şi sprijinul plutoanelor dotate cu aruncătoare cal. 81 mm din organica batalioanelor de infanterie;
    transportul, protecţia şi sprijinul forţelor din organica grupelor dotate cu sisteme de rachete antiaeriene cu bătaie apropiată/rază foarte scurtă de acţiune, portabil, denumit în continuare MANPAD;
    transportul, protecţia şi sprijinul forţelor şi echipamentelor destinate subunităţilor cercetare de geniu şi cercetare CBRN din structurile beneficiare;
    evacuarea şi protecţia răniţilor, (denumit în continuare MEDEVAC – Medical Evacuation).Prin contractul multianual de furnizare se vor achiziționa următoarele variante de realizare/configurații:a) Autovehicul tactic blindat de tip uşor – varianta de bază (transport personal);b) Autovehicul tactic blindat de tip uşor pentru cercetare;c) Autovehicul tactic blindat de tip uşor cu turelă telecomandată;d) Autovehicul tactic blindat de tip uşor destinat transportului echipei antiblindate dotată cu instalaţii portabile de lansare a rachetelor tip „SPIKE Long Range”;e) Autovehicul tactic blindat de tip uşor adaptat pentru tractare aruncător cal. 120 mm;f) Autovehicul tactic blindat de tip uşor adaptat cu aruncător cal. 81 mm;g) Autovehicul tactic blindat de tip uşor – pentru cercetare CBRN;h) Autovehicul tactic blindat de tip uşor – pentru cercetare de geniu;i) Autovehicul tactic blindat de tip uşor pentru evacuare răniţi MEDEVAC.”

    Practic inlocuiesc mai degraba TAB C 79 in diversele lui variante, la fortele terestre cel putin…

    6
    • Buna ziua, la asta ma gandeam si eu, ca acest vehicol va inlocui batranul TAB C79, chiar astept pareri legate de aceasta afirmatie,Salutari la toata lumea.

      1
      • Normal că vor înlocui TAB-C 79. Cum dracu să înlocuiești un ARO 244 cu un vehicul de 14t?? ARO urile au fost înlocuite deja de Duster uri.

        3
  16. Daca tot voiau sa cumpere blindate de tip usor,cred ca Duster erau cea mai buna alegere in loc de rablele turcesti Otokar si oricum tabla pe Dacia intrece cartonul presat de pe Cobra 2 altfel orice armata din lume cu mai mult de un neuron mergeau pe Oshkosh JLTV!Cred ca cineva a luat spaga grasa pentru mizeria de contract!

    1
    • Cred ca nu stii ce vorbesti….citeste !!!

      8
      • Bre cred ca esti singurul habarnist pe aici….orice este peste 556 inclusiv Rpg7 trece ca prin branza prin mizeria de blindaj Otokar deci despre ce vb!Inclusiv conserva arsa de Cobra cu rotile in sus in Burkina Faso de la Ied deci cred ca Toyota pick-up truck este mai mrap decit orice produs AFV facut de turcaleti!Overpriced junk cumparat de Mapn pe post de ultima tehnologie…Varza!

        0
        • Deci un vehicul distrus de IED iti spune tie ca orice proiectil peste calibrul 5.56 trece printr-un blindaj facut zici tu din carton presat Asta suna a barfa la una mica nu a discutie serioasa.

          6
          • Concluzia trasa de tine in comentariul de mai sus imi aduce aminte de nivelul intelectual al unui proaspat candidat care a luat prin surprindere lumea zilele astea.Sunt sigur ca va cunoasteti!
            Cobra asta este un kkt made in Turcia care a cotizat baban la politicieni, intratit incit in caietul de sarcini a fost dedicat Otokar,restul companiilor cu produse net superioare(JLTV,URO,Sherpa) au renuntat din start drept pentru care ca platitor de taxe nu ai ales ce este mai bun,te-ai multumit cu resturile de pe fundul sacului!
            2.Daca JLTV se apropiere foarte tare de MRAP ca nivel de protectie Cobra 2 in pozele din Burkina Faso imi aduce aminte de UAZ Buhanca care face flic flacuri prin aer, la o adica un taranuş burkinez cu o mina facuta la Cugir si un RPK cu green tips iti face de ras febleata ochilor tai.
            3.Ca sa inchei,***.Clar?!

            *editat de RazMih – bre, vezi ca te cam intinzi la prostii, ia-o usor cu invectivele…

            1
            • Pfff inca un *** care crede ca daca face ironii cu personajul zilei pare mai destept. Ai testat tu vehiculul in Burkina Faso si stii ca are blindaj de carton presat. Ba stii si plaja de calibre de la care este perforat pentru ca avea rotile in sus unde oare? In Burkina Faso desigur. Asa cu JLTV in sus si-n jos mai inghite-ti flegmele si coboara de pe soclul pe care te-ai urcat singur in aventurile onirice cu teste pe coclauri africane.

              3
        • Level 2Kinetic Energy

          7.62×39mm API BZ at 30 meters with 695 m/s

          Grenade and Mine Blast Threat

          6 kg (explosive mass) Blast AT Mine:
          2a – Mine Explosion pressure activated under any wheel or track location.
          2b – Mine Explosion under center.

          Artillery

          155 mm High Explosive at 80 m

          Angle: Azimuth 360°; elevation: 0–22°

          la ce visezi tu sa reziste astea nu stiu daca si piranha face fata

          4
        • @TsuSun
          Bre, tu și alții care vă plângeți de protecția oferită de panaramele astea, știi de la ce vine acronimul ATBTU?
          Autovehicule tactice blindate de tip ușor.
          Ce pretenție de protecție ai de la un BLINDAT UȘOR, la greutatea aia de 12 tone, cât au cerut ai noștri?
          Vrei să reziste, ca Bradley, la lovituri de 125 mm explozive? Aia a fost cerința, nivel 2 protecție, nu să reziste la lovituri de AG și alte bălării de aruncă ăia de peste drum în el. Majoritatea ar trebui, conform rolului, să se plimbe prin spatele frontului, nu să stea la bătaie. Dacă ajunge acolo, aia e, depinde și de operatori cât de pricepuți sunt în utilizarea lui.
          Important e să meargă, să fie fiabile, și asta o vom vedea.
          Părerea mea, hâc…
          P.S. Ca o opinie strict personală, sunt foarte curios cum vor performa cele de la V.M, pentru că alea vor avea uzura cea mai intensă.

          14
    • Bine că sau luat, erau și sunt necesare! ARO, nici în anii lui de glorie nu a fost o mașină militară reușită. Le cunosc bine…Cei care lucrau în Secția specială unde făceau așa-zisul „ARO blindat”, mașină numită de nostalgici, adică de ăia care spun mereu „mamă ce industrie aveam”, ABI, râdeau cu gura până la urechi de „porcăria aia”…Să ne bucurăm că Armata scapă, într-un final, de rahatul numit ARO! VLAH, când va fi, dacă va fi, o să aibă sanșa lui…Până atunci să lăsăm Otokar 2 să se desfășoare, personal nu cred că s-a făcut o alegere proastă. Față de ARO, fiindcă pe rabla asta o înlocuiește, e muuult superior! Bravo MApN, baftă cu Cobrele😁

      17
  17. Si ce consum are? Sa fie un consum real mult mai mare ca cel din foaie si nimeni nu il va scoate din depozite.

  18. Eu am spus o data aici ca in SUA situația Marii Negre e văzută cu Turcia ca și contrapondere la Rusia , iar celelalte tari Nato vor construi parteneriate cu Turcia …
    Lumea nu m-a crezut , ca Turcia se închina in fata Rusiei , etc , etc
    Eu va spun ce am auzit – ca o fi , ca nu o fi – nu am linie directa la Casa Albă
    Dar ca Marea Neagră sa devină “ lac Nato “ Turcia va trebui sa își asume un rol mult mai important , România și Bulgaria vor deveni parteneri ai Turciei , Ucraina deja este partener al Turciei in diverse programe plus faptul ca a devenit dușman de moarte al Rusiei – și uite așa Sua vrea sa construiasca contraponderea Rusiei la Marea Neagră …
    In viitor veți vedea mai multe parteneriate dintre Turcia și Romania , tocmai pentru a cimenta relația care va deveni tot mai apropiată …
    Sua încet se vor retrage și din Europa și din Orientul Mijlociu , mutându-se in Asia , unde China e alta rasa , alta forța …
    Legat de achiziție – e un pas înainte înspre o armata modernă , poate nu o fi cea mai buna achiziție , dar având in vedere ce am spus mai sus plus faptul ca linia de producție / asamblare va fi in Romania pentru marea majoritate a mașinilor , ne duce înainte …
    Turcia este o țara cu o industrie puternica , care produce echipamente de o calitate acceptabila la un preț pe la jumătate fata de occident – aici ma refer la sectorul civil …
    Legat de sectorul militar , Turcia produce cam tot in aceleași condiții , preț mai bun decât Occidentul , calitate acceptabila …

    10
  19. Parcă mi-e dor de vremuril când dădeam unu-n altu cu dezbateri JLTV vs Sherpa

    3
  20. Sasiul Amg,motor Cummins,transmisie Allison,yep,turceasca masina,in loc sa ne rugam sa isi mute ALlisonul productia din Ungaria in Romania,noi tot cu jalea noastra mioritica o tinem.

    12
  21. Hai ca la ‘branconaj’ or fi bune. Duce o grupa de vânătoare. Oare câți mistreți încap în el?

    5
  22. BTW, turcii produc si alt blindat, Yelcin se chiama care i aproape similar cu Cobra II

    https://en.wikipedia.org/wiki/Nurol_Ejder

    1
    • Stim si noi… Ungurii au luat licenta si le fabrica, tot 14 T. Au spus ca nu vor JLTV ca e scump si standard e slab blindat si ca sa puna kit de blindaj aditional costa mult si ajunge la o greutate apropiata, plus lipsa transfer de productie. O fi bine? O fi rau ?

      8
    • Aceasta (Dragonul de Piatra) a fost alegerea Ungariei, care nu a deranjat atata pe nimeni (cum vad ca se intampla pe la noi). La licitatia noastra , alaturi de JLTV si Sherpa, era asteptata alta turcoaica, anume NMS 4×4 tot de la NUROL dar ceva mai potrivita pentru noi (a fost putin testata si intrun poligon din tara). Insa nu e pentru cine se pregateste…

      2
  23. problema nu este ca a fost semnat contractul – foarte bine, dar nevoie este. problema este oare ce o sa facă Turcii la Cobra 2 ca sa devină JTLV, pardon sa intre in caietul de sarcini? o sa ia la pila alea 2, 3 tone in plus fata de cele 10 tone din caietul de sarcini, dedicație ptr JTLV? Cred ca celor din minister nu le-a venit sa creadă cum și-au furat o ……. si acum se dau cu capul de toți pereții….

    2
    • Nu mai e nici o problema, atat timp cat cei pentru care a fost facut caietul de sarcini cu 10 T nu s au incadrat cu transferul de productie in tara, etc, nu mai are nici o relevanta ! Vroiau sa ne ia banii sa faca ei sula mare , sa produca la ei si romanii sa dea cu crema cauciucurile… Daca ar fi fost o spaga, manarie cu spun unii… erau la contestatii gramada, ca la asta nu i intrece nici dracul pe astia din afara. Nu plecau ei cu coada intre picioare. Pentru noi nu avea importanta cate tone avea, ca oricum e transportabila cu aeronave,etc, la noi era important sa aiva in portofoliu produse testate in conditii de front, sa aiva clasa de blindaj cerut si mai ales producerea in tara. In curand o sa fie prezentat si video cu modelul ” usurat” testat in tara. A fost usurat sa se incadreze in tonajul cerut de licitatie, spre a nu aparea contestatii …

      12
      • IDV are linie de productie Lince lmv 2 in brazilia pt o productie de 420 de vehicule si nu facea in Romania pt 1000 ,voi ascultati ce propagati pe aici ? tot va agitati sa faceti fum ,contractul a fost pregatit pt aia care au castigat pt nimeni altcineva ,a participat oshkosh? a participat Renault? a participat IDV? nu , singura oferta a fost otokar cand unii produc in Romania si livreaza statului roman si nu participa la o astfel de ofertare tre sa iti pui intrebari , de ce?

        4
        • Lasa ne cu scenarii de James Bond de combinatii,masinatiuni etc..Daca vroiau sa se inscrie nu i a retinut nimeni ! Nu s au inscris ca nu le iesea cascavalul, nu vroiau sa faca transfer la nivelul cerut de romani. Daca s ar fi inscris si ar fi castigat turcii, ar fi contestat, dar in baza la ce ?, ca sigurul motiv ar fi fost greutatea, dar turcii au avut grija sa vina cu o cobra usurata….. Asa nu s au inscris. Statul daca vroia sa faca o jmecherie , facea G2G si le dadea contractul si asa zisii competitori ramaneau cu buza umflata.

          9
          • valoarea contractului brazilian la 1000 de bucati ajunge pe la 500mil de dolari fabrica in care se fac a costat IDV 23 mil de dolari cand sa facut pt Guarani , gandeste si tu cu mintea ta din capul tau ca la ce incredere oarba ai in politicienii pesedisti ca nu fura si smecheresc contracte chiar nu am ce comenta

            5
  24. Off offff, greu e cu voi oameni buni! Daca nu se semneaza contractul nu e bine! Daca se semneaza nu e bine ca nu e alalalt….Daca e alalalt nu-i bine ca e prea scump! Nici cum nu sunteti multumiti! Eu zic ca lucrurile merg spre bine….mai incet, e drept, dar merg….

    10
  25. Câteva considerații despre contract.

    Referitor la proiectele românești s-a discutat și prin octombrie într-un Permiteți sa raportez..mi au explicat și mie forumisti mai experimentați că atât BlueSpace Vlah cât și Stimpex Dracon nu sunt omologate..practic sunt Work in Progress..pt peste 1.000 de bucăți nu pot fi luați în calcul. End of story din păcate.

    Despre autobuzele Otokar sunt din București și pot spune că sunt foarte proaste..eu postez și pe blogul de transport Metrou Ușor și va zic că asta e părerea generală și acolo..și ai și șoferi sau tehnicieni STB pe acolo. Și sunt postări cu oameni care au discutat cu tehnicieni din depouri care împărtășesc aceeași opinie-deci opinii la prima mana. Țin minte din prima zi cand le-au băgat că am avut senzația că merg cu căruța..la cea mai mica frana sau curba parca te aruncă de pe scaun..fata de vechile Citaro Mercedes nu se compară..

    Sa nu ne facem iluzii..in Romania se cumpără autobuze, troleibuze (chiar tramvaie) din Turcia sau China că sunt mai ieftine decât cele din Vest (Mercedes, Man, Volvo, Iveco etc). Am călătorit cu multe modele de transport in Italia, Spania, Germania, UK..nu se compară.. evident că ele merg..s au cumpărat 400! Doar nu mai putem sa le returnam..Se cârpesc și asta e..dar nu cred că prind vechimea Citaro..și mai se întâmplă și grozăvii sa ia foc din senin..

    https://hotnews.ro/nicusor-dan-dupa-ce-un-autobuz-otokar-a-luat-foc-n-mers-nu-e-normal-dar-totusi-nu-este-ceva-care-sa-ne-ngrijoreze-1536910

    Contractul se zice c a fost cu cântec..dat cu adresă de Firea.

    Asta nu înseamnă că pe defense e același lucru..se pot dovedi bune..timpul va demonstra..(asta daca aflăm vreodată că nu suntem Australia dacă sunt defectuoase să facem gură).

    Asta cu prețul cel mai mic e discutabila pe înzestrare (că presupunem cu toții că Otokar a câștigat prin prețul mai mic) dar nu cred că mai e de actualitate in cazul României.

    @Patriot..România cumpără cele mai bune și scumpe avioane de vânătoare (F-35) dar la vehicule 4×4 cum de nu? Cum decide MApN că la unele luam crema dar la altele luam de umplutura? Să se joace cu vulnerabilitatea României? “Lasă ba că astea s niste mașini nu zburam cu ele..” ..bine zic unii aici că mai bine pui blindaj pe Dustere..sigur ieșeam cel mai ieftin..dar ne permitem riscul?

    Eu am pus la îndoiala că România poate susține programul F-35 in schema actuala (32 cu optiune încă 16). S-a sărit că România are bani..sa luăm cel mai bun și cel mai scump..fara număr! Pai și pe alte arme de ce nu se aplica același raționament? De ce nu luam ce e top sau lider pe piata?

    Contractul este ciudat parerea mea..atât aici pe RoMil cat și pe Defense Romania favoriți erau dați Oshkosh JLTV și Arquus cu Sherpa. Uitați articol din mai 2023:

    https://m.defenseromania.ro/blindate-4×4-pentru-armata-romania-a-demarat-oficial-un-program-urias-privind-achizitia-de-blindate-si-cunoastem-marii-favoriti_622895.html

    Ceva s-a întâmplat între timp. Să fie doar prețul?:

    https://m.defenseromania.ro/turcii-de-la-otokar-au-ramas-singuri-in-competitia-privind-achizitia-de-blindate-4×4-a-romaniei-motivele-pentru-care-ceilalti-grei-ai-spus-pas_627471.html

    E prima oară când luăm de la un furnizor totuși minor player sa zic așa..

    Plus că mi se pare și mai ciudat de ce nu au participat granzii care de fiecare dată când e anunțat un program de înzestrare sunt prezenți..

    GDELS cu Mowag Eagle:

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mowag_Eagle

    Rheinmetall cu Survivor:

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/RMMV_Survivor_R

    Iveco cu LVM Linx:

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Iveco_LMV

    Kia cu K-151 Raycolt (că tot sunt in voga sud-coreenii)

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/K151_Raycolt

    Urovesa cu URO Vamtac noul BN-3 (cu blindaj superior):

    https://weaponsparade.com/weapon/uro-vamtac-st5-bn-3/

    O părere personală..intre ăștia ii vedeam pe Otokar pe ultimul loc.

    Armata a colaborat cu acești furnizori.. exista fabrici (Iveco, Rheinmetall), licențe (Mowag), sau comenzi anterioare (Oshkosh, Vamtac, Arquus cu Panhard PVP).

    Nu era logic că MApN să meargă cu un furnizor pe care îl cunoaște?

    Comanda e consistenta..peste 1000 de bucăți. La MLI de ce sunt toți? Sau când a fost programul pt TBT? Cu ce e diferit acest program? Nu vi se pare ciudat?

    Si in perspectiva..se nasc alte incertitudini.. eu am găsit un studiu de prin 2008 că România are nevoie de 2.842 de vehicule 4×4..in diverse configurații.

    Cu comenzi cu tot (am pus maximal deci optimist că sunt contracte/livrări in desfășurare ca JLTV), am găsit următoarele cantități: 322 de Humvee, 176 Oshkosh JLTV, 102 Vamtac, 16 Panhard PVP). Total 616.
    Cu cele 1.059 de Cobra vine 1.675 buc. Până la cifra estimată in 2008 ar mai fi peste 1.000 de bucăți. (recunosc că nu știu dacă studiul a luat în calcul și vehiculele “urbanizate” 4×4.. România mai are aproape 1.000 de Dacia Duster, Jeep Wrangler, plus vechi ARO etc).
    Dar daca studiul se referea strict la 4×4 de lupta (transport, reconaissance, escorta etc) Cu restul ce facem? După 6 ani abia ajungem la a comanda sa atingem jumătate din necesar!

    Chiar și cel mai ieftin..tot suntem în pom!

    Plus ca..sunt deja 5 furnizori..cu implicații pe costurile de mentenanță..piese de schimb etc.

    Nu vi se pare mult? Cei care se pricep mai bine..

    Și asta că se produc local..e bine..dar acum la fiecare contract facem mereu o fabrică nouă? Și când se termină contractul ce facem cu fabrica respectiva?..in lipsa de comenzi.. Se adaugă celor neperformante..cu linii de producție depășite.. bune de închis?

    Iveco când termină de livrat camioanele tactice..ce mai produce? Să sperăm că vor fi comenzi din afară..dar părerea mea că trebuia să se meargă:

    – Pe un furnizor cunoscut (pt reducerea dependenței fata de mai multi producători)
    – Preferabil cu facilități de producție actuale sau colaborare pe licența (Iveco, Rheinmetall, General Dynamics cu Mowag)
    – Preferabil model european (“banii” de pe patente, licențe etc) sa rămână în UE . Chiar daca era ceva mai scump. Banii se întorc tot la noi (prin fondurile europene).

    Așa banii se duc..cum bine sugerează Dov..cine stie..pe campaniile electorale viitoare ale lui Erdogan (sigur patronii Otokar tre sa cotizeze sultanului).

    Stie cineva balanta comerciala dintre Romania și Turcia? Cumpărăm dublu față de cât exportăm..

    https://www.agerpres.ro/economic-intern/2024/03/14/ccib-turcia-este-principalul-partener-comercial-al-romaniei-intre-statele-din-afara-ue–1264876

    Cu contractul asta se dezechilibrează și mai mult balanta/creste excedentul..halal parteneriat strategic..

    Faceam paralelă cu autobuzele..că luam mereu prețul cel mai mic..ia gândiți vă dacă era așa și pe înzestrare (și a fost..prin anii 2000-2010 parcă asta era criteriul de departajare dacă îmi amintesc bine)..

    Pai cumpăram din China! Și J-35 și tancuri etc..

    Nu sunt nici pt scump..dar și ieftin- suntem prea saraci sa cumpărăm cel mai ieftin!

    PS: Poate cineva care știe scorurile sa posteze cum se prezintă sistemele astea la nivel de preț. Ar fi interesanta o comparație in stilul lui George sau Marius cu tabel..de pilda când a fost contractul pe TBT.

    Poate ajungem la concluzia că cel mai bun raport specs/ preț tot la Cobra e..ce aș râde.

    12
    • Peste 5 ani cand le vom avea pe toate in ograda, Vamtac, Humvee,Panhard etc vor lua drumul R Moldova si a altor state… Vor ramane doar cele care au sisteme, gen radare, statii etc care nu pot fi relocate pe Cobra, astfel se vor uniformiza logistica si vor scadea costurile intretinerii, in cativa ani o sa plece si Piranha 3 tot in R Moldova, se are in vedere inlocuirea lor !

      11
      • Astia pe care i-au acceptat azi or sa ramana cu fabrica in Ro si peste 5 si peste 15 ani de acum inainte – asta inseamna ca raman si mai putine oportunitati pentru firmele europene, ca forta de munca, furnizorii si banii sunt limitate.
        Cu turcii ramanem sa ne spalam pe cap trei generatii de-acu inainte. Or sa insurubeze la masini cu fer turcesc trecut pe spaga la Constanta pana la sfantu-asteapta, nu doar pt armata romana ci pt toti clientii din jurul Marii Negre, asa cum s-or aranja lucrurile dupa razboi, din Georgia pana in Bulgaria, iar de vehicule facute dupa standarde contemporane de protectie a personalului, fiabilitate si confort nici nu se pune problema.

        Daca vre-odata s-or intampla achizitii comune de echipamente pentru Romania si Moldova, probabil ca tot rahat turcesc s-ar lua… sau cel mult israelian, sa fie siguri ca raman dependenti de o ruta lunga si instabila de transport pentru piese de schimb.

        Achizitiile astea nu se fac in interesul national… iar mecanismele de control ale statului – servicii, justitie, politie de frontiera, finante – nu functioneaza decat petru ele insele.
        Armata cumpara totul prin sistemul de achizitii publice, de la patrunjel si beton pana la munitie si softuri. Cate probleme de coruptie au gasit insistutiile statului la astia in 30 de ani?

        Armata nu e decat o alta institutie a Romaniei, care alaturi de invatamant, justitie, servicii, sistem de sanatate de stat etc nu are in afara de entuziasmul catorva punkeri din interior nici un motiv sa functioneze in sistem, pentru sustinerea unui plan national de emancipare. Un asemenea plan, rezultat dintr-o viziune si o misiune asuma la alegeri, dezbatuta si acceptata de toti stakeholderii din societate nu a existat niciodata si nici nu va exista in timpul vietilor noastre. Trebuie sa fii orb, sa iti doresti „la multi ani” pt asa ceva.

        ..o identitate avem totusi, care nu sta nici in scoala, nici un politicieni, nici in biserica, nici in armata, nici macar in felul in care arata astazi harta tarii. Arde in noi – pentru asta spun azi „La multi ani!”

        5
    • Atat pentru Iveco cat si pentru turci, cifrele actuale sunt la inaintare, cantitatile necessare sunt cu mult mai mari, o sa fie bussiness on going…daca lucrurile nu merg prost. Perspectiva e de peste 10 ani in productie si mentenenta

      2
  26. Nu face inghetata…

  27. Parerea mea e ca s-a pornit gresit de la inceput.

    Licitatie – nu inseamna atribuire directa, adica doar 1 singur ofertant !!!
    WTF.
    Aia nu mai e licitatie… e atribuire cu dedicatie. Punct.

    Acum, vorbind e acest vehicul, MAPN e responsabil pentru ce a cerut in carnetul de sarcini, ce vrea sa faca cu el si la ce il va folosi.

    Pina Armata nu schimba directia spre cea in care FIECARE SOLDAT CONTEAZA – si nu masinaria in sine – tot vom lua marfa ieftina, cu bube.
    Asta e clar.

    Vroiam ceva gen ARO, usor-blindat, pentru suport/cercetare/patrulare – dara care sa asigure surveivabilitate mare ? Nu luam cobra-N, de la UNICUL ofertant.

    Asta s-a dorit, asta s-a luat, contract cu dedicatie.

    Poate inainte de asta ar fi trebuit luat un lot si testat, sa vezi ce si cum, la conditiile de la noi, nu in desert… O fi bun sa urce pe drumuri de munte? Se incinge transmisia si trebuie sa te opresti ? Se inneaca motorul daca sta cu botul in sus, mai mult de 25 de grade si 30′ ? Pana mea, producem aici, bun asa, dar ce anume ? Sicrie 4×4 ?
    Iarna pornesc ? Sau ingheata benzina ?

    Mentatiltatea asta de hai sa luam repede si ieftin ce ni se ofera nu e buna, hai sa testam intii citeva luni, in diferite conditii, un lot, si pe urma hotarim ce si cum.

    Doar de parada, mai bine luam Humvee…

    Parca la specialli din Ucraina am vazut niste Jltv, de recunoastere si interventie rapida … deci testate super. Am fi putut sa luam mai putine, pe aceeasi bani, si poate sa facem ceva mentenanta – daca productie nu se poate – aici. Zic si eu.
    Oricum, n-am vazut general sa se plimbe in Humvee… si nici sa vina la parada in cobra …

    1
  28. Bun, ca a trecut inundația de trolli ai industriei/articol, care una-doua, când e vb de un învârtit de șurub pt ei, deci foame de contracte și bani, nu de dotare pt beneficiari, se activeaza.

    Paradoxul e că mejterii noștri i-au învățat pe turci meserie, pe cand cu RN-94, intrat în dotare la turci pt probe la Jandarmerie, care la ei are rol și de Poliție Militară și ajuns in Bangladesh.
    TAB-71 a fost exportat în Iugoslavia și RDG, clienți cu standarde ridicate, deci nu tari „bantustaneze”.
    Nu în nr mare, e adevărat, sub 50 ambele contracte. La nemții „cei buni” erau la echivalentul lor al Trupelor de Securitate, deci la interne, nu armata. Și nemții au luat și AGI-3×40, alt produs performant și foarte rar pe plan mondial.
    „Succes” la export a mai avut IAR-330, „produs de vârf al industriei”, bineînțeles 100% românesc, tunul ăla AA cal 30 mm (teapa data libienilor) și strămoșescul PM, alt 100% românesc pt unii naivi sau nostalgici, fenomenala teava aia forjata la rece, tine 100 de ani

    PM 90 exportat în Arabia Saudita, la Garda lor Națională, chiar și la unitate specială de-acolo, un contract muncit, greu de bifat ținând cont de concurenta și pilele altora.

    Pe lângă astea, Dac, ajuns în dotare la vecinii unguri, care ne „iubeau” foarte mult, evident, dar au cumpărat produsul, poate ca sa îl studieze, poate pur și simplu le-a placut sau căutau altceva decât sovietice.

    Carpatiul in mod sigur nu era proiectul palmat de Secu după PPK și luat la pila, ca-94 nu e vreo strela sovietică, la fel 95 e mioritic, tr-580 nu e copiat după t-55, tunul-obuzier de 152 e neaos, Cugir 95 nu e Jericho 941 etc etc etc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *