Salonul aerian Le Bourget 2023… partea 1

Intre 19 si 25 iunie a avut loc editia cu numarul 54 a Salonului Aeronautic Le Bourget.

Cum ne-am obisnuit deja, expozitia a avut 2 componente – una cu expunere in interior, in hale, si alta in exterior, in jurul pistelor, pana in zona muzeului.

Incepem cu standurile din hale… prima oprire standurile sud-coreene ale Korean Aerospace Industries cu KF-21 si FA-50 in prim plan, alaturi de KUH-1 Surion:

Si tot sud-coreean, un fluturas al celor de la Hanwha:

Am fost placut surprins de producatorul de turbine de mici dimensiuni din Cehia: PBS:

Bineinteles, cei de la Elbit:

Iar alaturi, cei de la Aeronautics cu Orbiter 5, fratele mai mare al Orbiter 3 care castigase o licitatie la noi:

Apoi tot la sectorul israelian, standurile IAI si Rafael:

Pentru ca suntem la capitolul rachete, cev interesant si la standul Diehl:

Si nu departe, la zona americana, trona o macheta de MQ-9 Sea Guardian al General Atomics:

Teledyne va spune ceva? FLIR Systems?

Si ca sa nu disperam, iata-i si pe ai nostri, cu un „conglomerat” din ce a ramas din capacitatile noastre aeronautice:

Iesind putin la aer, am descoperit standurile Rafale si Mirage 2000 al DGA pentru testarea echipamentelor de Rafale:

Apoi imediat langa, NH-90 si o macheta de H-160M (alte aparate de acest tip au avut si evolutii in zbor), la ultimul insistand putin mai mult in cabina intr-o discutie cu cineva de la Thales care mi-a prezentat functionalitatea ecranelor de pe plansa de bord:

Continuand turul pistei… am ajuns la sectiunea armamente. Primul – standul KNDS

Apoi Thales si MBDA:

Ne oprim pe moment aici… continuarea in partea a doua.

 

Marius Zgureanu

22 de comentarii:

  1. Deci standul ‘conglomeratului’ românesc te lasă fără aer… ? 🙁

    13
  2. Trist…
    Together into the future
    Care „together”?
    Nu avem un produs real, nu avem programe comune. Doar fabricanti-prestatori de servicii.

    6
    • Eu m_as multumi sa facem si subansamble pentru rachete si lansatoare deocamdata ca la cum stam in educatie si aia e ceva.La Aerofina am vazut ca s-au dotat baietii cu masini moderne.La Aerostar nu mai zic. La Avioane Craiova a mers la Calitate cineva din Oradea care s-a casatorit cu o olteanca.Mare minune ca au achizitionat si aia un brat de masurat 3D cu scanare.Imi pare rau ca la Patriot n-au negociat imbecilii astia sa facem mai mult…poate avem noroc cu racheta Stunner.

      1
    • @ Bloomberg
      De fapt sloganu ala se traduce ca ”Toghether intru the Fu-tere ”
      In loc de 1 nume pe afis si 10 produse , acolo erau vreo 10 nume pe un afis care se mandreau cu un desfacator de conserve si o macheta a unui avion produs acum 40 de ani …de antrenament

      3
  3. Standul Ro e identic si la fel cu cel prezent la Farnborough. Mai am si acum pozele. Pariez ca si leaflet-urile si machetele alea sunt identice si la fel. Aceleasi, an de an. Doar schimba copertile. Impresionant.
    Pe la altii, Rapidfire ala e beton.

    8
  4. Nu stam rau pe partea de postere, stegulete, bannere și pliante.

    5
  5. O parere personala: frumos tare e NH-90 (ca forme/design industrial & echipari), mi-a placut de prima oara cand l-am vazut, pacat ca sufera de toate bolile de exploatare – cunoscute, fara sa fiu tendentios cu proiectul acesta. Ar fi fain sa fie doar boli ale copilariei cum a avut si F35, dar cam prea multi l-au tras pe dreapta si nu prea si-a asumat nimeni ‘frontal’ si fara retineri problemele, sa faca un roadmap clar de rezolvare etc.

    Plus pretul cam prohibitiv daca nu esti tara bogata.

    Aici e recunoscuta explicit problema cu o jumatate de gura.

    https://aviationweek.com/defense-space/aircraft-propulsion/nhindustries-says-availability-concern-500th-nh90-delivered

    1
    • Arată ca un BlackHawk foarte șmecher !!! Păcat , într-adevăr ca nu e un echipament fiabil …

      1
    • începătoru'

      Tot timpul aud că NH90 și Tiger sunt aoleu și Australia, Norvegia, Belgia renunță iar Germania se chinuie… Dar Franța și Spania cum o duc? Se descurcă sau ce fac de la ei merg ok!?

      • In Franta lucrurile merg destul de prost, disponibilitatea flotei este relativ jalnica.

        1
        • Airbus Helicopters face elicoptere civile foarte bune dar la cele militare lasa de dorit. O gramada de proiecte in general vechi adunate de prin toate ograzile si „unificate” cu denumirea aia cu H in fata si cateva elemente de design exterior, management prost cu decizii politice mult inaintea celor tehnice, samd.
          Dpmdv, pentru elicoptere militare, cele americane sunt calea de urmat pt. noi, oricate fabrici ar face Airbus Helicopters la Brasov.
          Poate as face o exceptie pt H145M in rol de antrenament, de „scout” si atac usor dar inarmat cum trebuie, nu la misto.
          Cu NH-90 au reusit performanta sa-i calce pe nervi atat de tare pe norvegieni incat le-au spus aia va vor banii inapoi si le trimit rablele pachet acasa. Cam rar vezi asa ceva in domeniul asta…

          6
        • Pentru elicopterele din forțele franceze

          Disponibilitate Tigre în 2021 : 35%
          Disponibilitate NH-90 în 2021 : 27%
          Disponiblitate Panther (Marine Nationale) în 2021 : 75% (programul de mentenențà HELIOSS implementat 100% la aceste elicoptere)

          2
  6. Nu stiu daca observi cate poze ai facut la drone si cate ai facut la aeronave pilotate 🙂
    Acum vreo 6-7 ani, cand spuneam ca si la noi ar trebui abandonate prostiile cu AESA pe IAR-99, unu’ care spunea ca lucra la INCAS imi replica foarte de sus ca de drone ar trebui sa se ocupe „atelierele” (sic!) si cluburile de copii. Ca ei sunt seriosi. Ca se ocupa cu avioane, nu cu jucarii. Ca integreaza radar AESA si avionics pe un avion cum nu s-a mai vazut…in CATIA V6, cu realitati virtuale, etc

    8
  7. Prima racheta de la Diehl e o racheta anti vectori hipersonici.Mi se pare ca acelasi concept cu separarea motorului ca la Rafael Sky Sonic.

  8. Nu stiu cum plm o mica firma ceheasca face motoare care ar fi numa’ bune la drone si ditamai „institutul de cercetare” COMOTI nu is in stare sa faca asa ceva desi au baza materiala moderna…pur si simplu cred ca e vorba de nepasare si lene.

    3
    • @Silviu. Cunosc COMOTI binisor:)….intr-o perioada m-am intersectat cu ei pe anumite proiecte. Idei sunt destule si la ei insa…..cand incepi sa propui proiecte/produse catre armata sau altii incepe balciul specific romanesc….adaugand si ce spui tu cu nepasare si lene care sunt din belsug rezulta ce avem azi si nu numai in COMOTI…cam peste tot in tara asta.

      Spor sa avem!

      2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *