Sisteme SHORAD: Falcon

Prezentare generală

Sistemul Falcon, o coproducție Lockheed Martin, Diehl Defence și Saab, a fost prezentat recent, la IDEX 2019. Colaborarea a fost inițiată în 2016, Lockheed Martin oferind sistemul de management și control al focului – Sky Keeper, Saab radarul Giraffe 4A iar Diehl Defence interceptorul Iris-T SLM (Surface Launched Medium Range).

Falcon este promovat ca fiind un sistem cu arhitectură deschisă, înlocuitor al bătrânului Hawk și nu numai.

“Our international customers are looking for the next generation short and medium range air defense solution. Falcon is threat driven and ready now,” a spus Scott Arnold – Lockheed Martin vice president and deputy for Integrated Air and Missile Defense. “Falcon is a great example of working with our customers to identify potential gaps and find rapid-response solutions to take on today’s evolving threats.”

O baterie Falcon standard este formată din centrul de comandă și control Sky Keeper, un radar Giraffe 4A și trei unități de lansare dotate cu câte opt interceptoare Iris-T SLM lansate vertical (lansarea verticală pare viitorul), pentru un total de 24 de interceptoare pentru fiecare baterie. Evident, toate aceste elemente de sistem sunt instalate in containere de 20 ft, conforme ISO, montate pe camioane și, tot evident, noi unități de lansare pot completa bateria.

Datorită arhitecturii deschise, producătorii pot integra relativ ușor și alte tipuri de rachete interceptoare iar sistemul însuși poate fi integrat într-o rețea de apărare antiaeriană mai vastă.

Primul partener avut în vedere de consorțiu sunt Emiratele Arabe Unite care urmează să înlocuiască sistemul Hawk aflat în dotare dar și alte țări din Orientul Mijlociu sau Europa. Venind de la Scott Arnold, probabil că și noi suntem vizați ca potențial client.

Falcon

Componentele sistemului Falcon Sursa: Diehl Defence

Interceptorul

Interceptorul este produs de Diehl Defence și este vorba despre racheta Iris-T – Infrared Imaging System-Tail/Thrust Vector Controled. Este o rachetă foarte modernă, dezvoltată de Diehl Defence pe baza cerințelor de realizare și operaționalizare a unui interceptor care să completeze capabilitățile rachetei PAC-3 MSE ATBM. Iris-T SLM a fost selectată ca al doilea interceptor în cadrul viitorului sistem german de apărare antiaeriană TLVS (Taktische Luft Verteidigungs System – alternativa germană la MEADS), sistem care urmărește asigurarea unei apărări antiaeriene stratificate. Decizia Diehl Defence de a produce această rachetă a fost luată ca urmare a cererii Bundeswehr-ului, care avea nevoie de un înlocuitor pentru sistemele Roland și Hawk, care au ieșit din serviciu.

Versiunea inițială a Iris-T SLM este o rachetă aer-aer care este integrată pe Eurofighter Typhoon, F-16, F-18, Panavia Tornado şi Saab Gripen.

Capul de ghidare este foarte modern, performant şi cu o foarte bună rezistenţă la contramăsuri, inclusiv împotriva celor bazate pe fascicule laser – DIRCM. Capul de luptă este dotat cu un senzor de proximitate radar. Manevrabilitatea rachetei este și ea la cote înalte datorită tracțiunii vectorizate și design-ului aerodinamic, permiţând tragerea peste umăr, așa cum puteți vedea în clipul de mai jos:

„Development and production of seeker heads focus on passive and active electro-optical sensors over the entire wave length range. Dual-colour seeker heads allow target acquisitions in greater distances and in difficult scenarios. Intelligent processing of sensor and image signals is essential for EMC resistance and precision in the target. Scalable electronics support development of modular missile architectures.”

Falcon

Raza de acțiune a Falcon Sursa: Diehl Defence

Datorită motorului rachetă mai puternic, versiunea SLM – Surface Launched Medium Range are o rază de 40 km și urcă până la altitudinea de 20 km, păstrează ghidarea IIR (Imaging Infrared) dar primeşte data link, sistem de navigaţie inerţială şi GPS. Testele și tragerile de calificare efectuate în Africa de Sud au fost realizate la cererea Bundeswehr-ului și au demonstrat și raza minimă de acțiune, estimată la mai puțin de 1 km.

Ce mi s-a părut cu adevărat notabil ar fi faptul că Iris-T SLM se remarcă prin rezistența la contramăsuri și un catalog foarte bogat de ținte, după cum se poate observa și în imaginea de mai jos.

Falcon

Catalogul de ținte al Iris-T SLM Sursa: Diehl Defence

Racheta se păstrează pe întreaga durată de viață (estimată la 30 de ani) într-un container certificat ceea ce aduce evidente avantaje pe partea de depozitare și întreținere.

Radarul

Radarul sistemului provine de la Saab, modelul Giraffe 4A, un radar AESA ce lucrează în bandă S. Cuvântul magic, pentru că am văzut că-i la modă este: nitrură de galiu -GaN.

Acoperă un câmp de 360° şi are o rază de detecţie de peste 200 km. Poate fi folosit împotriva unei categorii extinse de ţinte, de la cele mai lente până la cele mai rapide şi poate fi folosit şi în rol C-RAM. Este dotat cu ceea ce Saab numeşte Automatic Sense & Warn şi poate urmări mai mult de 800 de ţinte simultan.

Radarul este proiectat să opereze atât în mediu marin cât și terestru cât și în cele mai extreme condiții meteo, de la deșert până la climat arctic. Saab îi laudă fiabilitatea, spunând că este proiectat să funcționeze peste 2500 ore fără probleme majore, reparația tipică durând mai puțin de 45 de minute.

O altă trăsătură evidențiată de fabricant este funcția de detecție a obiectelor care zboară jos, încet și au dimensiuni reduse, așa cum sunt dronele.

Falcon

Radarul Saab Giraffe 4A Sursa: Saab

Radarul este evident mobil, după cum de altfel rezultă și din poza de mai sus.

Sistemul de management și control al focului

Sistemul de control al focului se numeşte Sky Keeper, este produs de Lockheed Martin şi este capabil să urmărească mai mult de 800 de ţinte simultan şi poate ataca simultan 24 de ţinte. Sistemul poate administra și ataca și mai mult de 24 de ținte cu condiția adăugării de noi unități de lansare, suplimentare.  

În cazul Falcon, Lockheed Martin va fi principalul contractor şi integratorul întregului sistem. Sky Keeper are la bază sistemul LEAPP – Land Environment Air Picture Provision al Marii Britanii despre care am mai vorbit cu altă ocazie, un sistem dezvoltat de Lockheed Martin UK pentru sistemul antiaerian al Marii Britanii.

Unul din atuurile Sky Keeper este capacitatea de a crea o imagine cuprinzătoare a campului de luptă mulţumită unui sistem de comunicaţii furnizat de Harris ce primeşte informaţii din toate mediile. Fiind componenta BMC4i a LEAPP, Sky Keeper se află în serviciu din decembrie 2014 iar versiunea sa Sense and Warn a fost folosită cu succes în Irak şi Afganistan în misiuni de detecţie a proiectilelor cu traiectorie balistică. Iar acum va fi folosit și pentru Falcon.

În imaginea de mai jos sunt evidențiate capabilitățile sistemului:

Falcon

Capabilitățile Sky Keeper foarte elocvent ilustrate Sursa: Lockheed Martin

Unele concluzii

Intrăm oare în epoca rachetelor ghidate IIR? Sistemul Falcon folosește și el tot o rachetă ghidată IIR ceea ce arată o mare încredere în tehnologia capului de ghidare al rachetei, dublat totuși de un data link, un sistem de navigaţie inerţială şi un GPS. În afară de sistemul VL Mica, care și el folosește și o rachetă ghidată IR, nemodificată însă față de versiunea sa aer-aer, germanii de la Diehl Defence au preferat să adapteze racheta lansării verticale de la sol, motorul mai mare permițând performanțe similare sistemelor cu rază medie de acțiune în timp ce performanțele rachetei în ceea ce privește raza minimă de angajare a țintei (sub 1 km) permit utilizarea Falcon și ca sistem SHORAD.

Falcon

Componentele sistemului Sursa: gbp.com

Merită cred menționat faptul că Diehl Defence a vândut relativ recent unui client nord african un sistem antiaerian bazat pe rachetele Iris-T SLM, respectiv Iris-T unde sistemul de management – Tactical Operations Center este furnizat de Airbus, comunicațiile de Rohde & Schwarz iar radarul este furnizat de Hensoldt. În aceeași notă, remember Siret?

Ajunși la al treilea articol despre sisteme SHORAD, nu pot să nu remarc faptul că toate sistemele noi sunt gândite astfel încât să poată integra orice rachetă sau orice radar își dorește clientul și, mai departe, orice sistem SHORAD poate fi integrat într-o rețea națională sau chiar internațională de apărare antiaeriană.

În cazul sistemului de față avem o rachetă foarte modernă, Iris-T, atât în versiunea SLS (rază scurtă) cât și în versiunea SLM (rază medie), o rachetă care a fost deja integrată pe F-16 astfel încât, în cazul unui eventual contract de achiziție, va putea folosi și aviației.

Un alt avantaj în acest caz particular ar fi deschiderea companiei germane Diehl Defence de a transfera tehnologie în cazul unui contract, iar aici surpriza mea a fost foarte mare aflând că, pe lângă integrarea montajului final și a întreținerii, germanii de la Diehl Defence și-au arătat deschiderea și disponibilitatea de a transfera construcția motorului rachetă în România.

Conform informațiilor la care am avut acces, se pare că Diehl Defence este deschisă cooperării industriale cu România, care ar urma astfel să devină coproducător al rachetei Iris-T SLM, rachetă pe care germanii o vor introduce în curând în dotarea propriei apărări antiaeriene. Putem fi cu toții de acord că o astfel de cooperare ar însemna un salt tehnologic uriaș pentru industria românească.

 

Nicolae Hariuc

 

Surse:

https://www.diehl.com/defence/en/products/guided-missiles/#iris-t-sl

http://www.deagel.com/Artillery-Systems/IRIS-T-SLM_a002642001.aspx

https://saab.com/land/istar/multi-role-surveillance-system/giraffe-4a/

https://www.lockheedmartin.com/en-gb/products/skykeeper.html

https://www.janes.com/article/86580/falcon-has-the-uae-in-its-sights-idex19d3

Lockheed Martin-led team unveils Falcon air defence weapon system

IDEX 2019: Lockheed Martin, Diehl and Saab unveil Falcon ground-based air defence (GBAD) system

28 de comentarii:

  1. Americanii se pare ca și au dat seama ca au nevoie și de altceva nu doar patriot și avenger. Altfel nu îmi explic toate colaborările astea cu firme europene sau israeliene ptr șist cu raza medie sau scurta. Teoretic Falcon asta arata bine. Însă are un mare minus. Nu este în dotarea vreunei armate. Nu cred ca este o idee buna sa faci experimente când ai un buget limitat și multe gauri de acoperit. Rămân la părerea ca nasams2 sau camm sunt variante mai bune.

    • sistemul ca atare da, nu e inca in dotare, dar toate componentele sunt deja mature si in serviciu, iar integratorul e cea mai mare firma de armament din lume.
      La noi s-ar potrivi manusa, ba chiar ai putea sa integrezi si cateva baterii mai vechi, Hawk sau chiar SA-uri. Dupa o drona sau un elicopter nu merita sa dai cu o IRIS
      pana la urma integrarea e o chestie de software. rachetele vechi pot avea multe intrebuintari

    • Falcon se afla deja in dotare unei tari arabe si este gata de impementare in Germania. Radarul este deja matur (unul dintre cele mai bine vandute in clasa lui), iar racheta IRIS T este in dotarea a cateorva aviatii NATO.
      Asadar n-are nici un minus ci un mare plus datorita rachetei, IRIS T este la ora actuala o racheta ultramoderna si extrem de performanta. Mai buna decat ea…succes la cautat.

      • Am avut azi surpriza sa constat ca germanii au al V-lea buget al apararii din lume: 49.1 miliarde USD in 2019, peste UK si Franta.

        https://www.instagram.com/p/Bxsan6qp3xl/

        Sistemul lor, TLVS este foarte interesant si nu s-a vorbit prea mult despre el. Se va baza pe PAC-3 MSE si Iris-T SLM/SLS. Ar trebui sa bagam si noi o geana, sa vedem ce si cum cu el.

      • Datorita rachetei are un mare minus. Nu prea o vad prea curând în dotarea roaf sau usaf. Pe nasams2 poți sa pui inclusiv Iris t sau essm este un produs matur, aflat la a doua varianta și tocmai a câștigat licitații de 2 miliarde juma. Plus ca fdc ul lui poate controla baterii de hawk.

    • Americanii s-au concentrat pe alt tip de razboi de la 9/11 incoace. Acum au constatat ca schimbarile i-au prins nitel cu chilotii in vine: Avenger este un sistem vechi, Hawk nu cred ca-l mai folosesc, astfel incat pana la Patriot nu mai au nimic.

      Pe partea de SHORAD, americanii au cateva programe:

      1) M-Shorad, maneuver Shorad, unde au ales o turela produsa de Leonardo pentru a echipa Stryker-ele: https://breakingdefense.com/2018/07/army-anti-aircraft-stryker-can-kill-tanks-too/
      2) IPFC, in stilul Nasams, Falcon, VL Mica, Iron Dome etc s.a.m.d.
      3) Si partea de laser castigata de LM&Dynetics, bazat pe un pachet de putere conceput de RR

      De citit: https://www.defensenews.com/digital-show-dailies/smd/2018/08/07/lockheed-dynetics-team-and-raytheon-locked-in-battle-to-build-100-kilowatt-laser-for-us-army/
      https://breakingdefense.com/2018/03/army-accelerates-air-missile-defense-five-years-mshorad-mml-lasers/

      Toate elementele sistemului Falcon sunt deja in serviciu, nu e vorba de experimente aici. Intr-adevar, ca utilizatori de Amraam ar trebui sa ne orientam catre integrarea acestei rachete in viitorul sistem SHORAD autohton. Altfel, Iris-T este peste Sidewinder si ofera performante bune.

      Adauga faptul ca nemtii sunt dispusi la transfer tehnologic ceea ce nu prea e cazul cu americanii.

      • Cred ca si mult iubitul meu MML era si el parte a unei potentiale viitoare dezvoltari. Desi era doar lansatorul, nu si adiacentele.

      • Și ce faci cu transferul tehnologic? Pățim ca în cazul piranha. Elmec ul de abia reușește sa facă racheto modelele alea penibe anti grindina. Tehnologic e în urma cu 30 de ani, toți specialiștii au plecat(au rămas câteva zeci care așteaptă pensionarea).si dacă vor sa facă angajări nu au de unde.

        • S-o inchida si s-o faca de la zero. Sau sa deschida o sectie de formare. De la zero, fara rebuturi ceausiste. Sau sa o dea, in schimbul unui transfer de tehnologie (transferul sunt dispusi sa-l faca dragule, dar nu moca. Doar dispusi 🙂 ).
          Sau ii pui sa-si aleaga o companie autohtona care poate, daca Elmec nu e aia. Sau sa-si aduca un partener.
          Mare grija si cu coruptia in cazuri de genul asta (transfer, offset).

        • 1) Ce am vrut sa evidentiez este faptul ca sunt dispusi sa faca asta la un nivel mai mare decat altii, care nici macar nu sunt dispusi sa faca asa ceva;
          2) Cazul Piranha se datoreaza integral inconsecventei si prostiei autoritatilor romane de resort, in speta Min. Economiei. Nu cred ca i-a obligat germanii sa infiinteze societatea aia si nici sa semneze contractul prin care se bloca UM Moreni. Amatorismul si incompetenta romanilor au generat aceasta stare de fapt.
          3) Elmec-ul a fost evaluat si de francezi si de germani pentru ca statul roman insista sa faca asta prin propriile societati, acolo unde are control 100%. In tara mai sunt si alte firme, precum Aerostar, mult mai capabile sa preia astfel de lucrari, cum de altfel s-a intamplat cu contractul cu Raytheon pentru Patriot.
          4) Opinia mea este ca privatizarea Elmec-ului pe model SN Mangalia – Damen este optima fata de orice alta solutie imaginata de aut. romane. Garantarea de catre germani a coproductiei si asumarea unei comenzi ferme atat pentru Romania cat si pentru Germania ne-ar asigura ca dupa ce se termina contractul cu noi, fabrica astfel infiintata nu va ramane fara comenzi.

          Sa nu uitam ca Diehl mai produce si Spike, Sidewinder si RAM.

          1
          • Sunt dispuși la orice ptr ca sunt disperați ca vor lua americanii tot caimacul. Vor și ei ceva din miliardele ce vor fi investite în armata. Dar dacă se vor crampona pe un singur interceptor, Iris, nu vor avea mare succes. Chiar dacă s ar întâmplă minunea tot transferul ar fi montarea de kit uri.

            • Ceea ce tu denumesti cu atata autoritate disperare eu o denumesc cerere si oferta. Normal ca vor si ei o felie, tre’ sa fii nebun sa nu vrei. Dar au inteles ca pentru a avea o sansa in plus trebuie sa ofere mai mult decat americanii.
              Rachetele sunt consumabile, americanii ti le vor livra prompt intotdeauna, dar pe bani. Multi bani.
              Oricum tu pari sa le stii pe toate, inclusiv oferta Diehl, asa ca nu mai am ce comenta…
              P.S. Eu chiar am vazut oferta lor. Mint ei, mint si eu.

              • Nu ma pricep la toate dar la rachete zic ca știu câte ceva. Am lucrat la electromecanica 10 ani și la productie(ila95/ca95) și la mentenanta tehnica rachete a a(sa2, sa3, sa6, sa8). Chiar și la o licență nu vei primi totul. Producătorul își va păstra unul sau mai multe module f. Importante pe care vei fi obligat sa le cumperi de la el. De pomana faci 90%din rachetă dacă nu ai modulul respectiv. În privința achizițiilor voi fi mereu contra ghiveciului calugaresc(indian). Avem amraam la aviație și posibil essm la corvete/fregate de ce sa ne legam la cap la vshorad/shorad cu mistral, mica sau Iris? Ne dau banii afara din casa ca pe sauditii?

                • Iti inteleg argumentele si inclusiv eu am spus mai sus ca ar fi mai simplu cu Amraam, deja in exploatare.
                  Scopul articolelor din serie este sa vedem si alternativele disponibile. Nu cred ca e ceva rau in asta, din contra. Sa tinem optiunile deschise astfel incat sa nu aruncam urmatorii 30 de ani si 2,1 miliarde pe fereastra.
                  Nemtii nu au vorbit de licenta sau productie integral la noi, au vorbit de co-productie. Atat.
                  Altfel, daca e sa evitam ghiveciul, Amraam ramane singura alternativa viabila. Deci fara Camm de care ai vorbit mai sus.
                  P.S. Inteleg ca ai experienta in domeniu dar n-ar strica sa o “impui” cu ceva mai multa “blandete” in ton. Eu iti simt tonul ca si cum ai da cu parul… poate exagerez, dar asa il simt eu.

                  • Scuze dacă asa se”aude”.dar de multe ori îmi vin piticii când aud inepții de genul :2-3 mk41 cu zeci de essm pe o amarata de corveta de zici ca aia e o conserva goala sau hai sa facem de la zero un mbt cu sașiu de tr85 și nu știu ce turela de zici ca tunezi dacia în spatele blocului. Eu dacă nu ma pricep neam tac sau ma documentez și după aia vorbesc.

                    • Fair enough! 🙂 Nu cred ca ai auzit de la mine chestii cu „n”-spe mii de VLS-uri pe corvete…
                      Cu totii avem proprii pitici, dar hai sa-i pastram pentru noi in ceea ce priveste exprimarea lor in public… 🙂

                      P.S. Urmeaza articol cu Nasams, nu stiu cand, dar asta-i urmatorul.

                    • De abia aștept. De mult tot caut pe net date despre nasams2 și nu prea găsesc. Poate și unde tot pun aia enspe interceptori pe ele. Și nu nu era vorba de tine.

      • Daca sunt dispuși la transfer tehnologic că în cazul Afilia, mai bine nu…O sa ceară o sumă imensă up-front astfel încât să blocheze și Elmec sau cine mai face rachete prin Ro.

        • Ce s-a intamplat cu Agilis este rezultatul incompetentei si inconsecventei partii romanesti. Nu i-au obligat nemtii pe ai nostri sa blocheze UM Moreni in proiectul Agilis, am facut-o singuri…

  2. Frumos. Eu cred ca in urmatorii cinci ani nu are rost sa Ne facem speranțe prea multe. Dar e frumos sa mai vedem ce zboară pe la alții

    • Pai asta-i si ideea seriei de articole, sa fim informati in ceea ce priveste alternativele, astfel incat atunci cand vor mai vrea sa ne vanda gogosi de genul F16 TH ultimul racnet dar nu chiar, sa nu punem botul la gargara politicienilor.

  3. S-ar puta sa fie din categorii diferit, da ma intreb cum se compara cu NASAMS?…

  4. Atat as vrea, in cele ce tin de SHORAD/raza medie de actiune: sa cumparam ceva, pe care, in caz de razboi sa putem fi aprovizionati fara probleme. Desigur, daca rezistam 7 zile, intr0un eventual confilct, ca dupa, sper sa intervina NATO. Bine, 7 zile pe Prut(desi mi-e greu pana si mie sa cred), mai degraba pe Carpati. Dar aici deja e offtopic.
    P.S. Imi pare rau ca am lungit atat, da sunt a 12a si am invatat sa mananc kkt(scuzati exprimarea), cand e vorba de un subiect.

    • Pustiule ,ca sa rezisti “pe Prut” inseamna ca Ucraina a cazut,inclusiv Kiev si Odessa,pana sa reuseasca rusii asa ceva,ar fi cateva dizivii NATO in Romania si Polonia,nimeni nu e atat de cretin sa lase ivanii sa ajunga pe granita NATO fara repercursiuni…..,asta nementionand ca logistica la mujici a fost intotdeauna calcaiul lui Ahile,iar din Crimea si Novorossya pana la Prut sunt multe sute de km,care ar fi ambuscate de partizani ucraineeni….# viatanuiknfilme ?

  5. Si totusi ma gandesc ca mai bine ramanem la NASAMS, eventual cu noua AMRAAM-ER (ca tot o sa avem ESSM, mai mult ca sigur, si la Marina).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *