Skorpion II UAV

Dupa tentativa infructuoasa a proiectului avionului de asalt subsonic polonez PZL-230 SKORPION in anii 1990, au trecut mai bine de doua decenii pana in 2019, cand numele acestuia a fost resuscitat. Cei de la Universitatea Tehnica din Varsovia (WUT) si Universitatea de Tehnologie Militara (MUT) au semnat o intelegere cu scopul obtinerii resurselor financiare pentru constructia prototipului si testarii acestui sistem UAV.

Misiunea a ramas aceeasi, antitanc, la care se adauga cea antisubmarin (?!), iar costul estimat al unui astfel de sistem este de aproximativ 220.000$. La acest cost redus, designerii polonezi adauga avantajul obtinerii de experienta intr-o nisa ingusta de UAV-uri precum si posibilitatea unor modernizari si evolutii pe baza cerintelor clientului principal, armata poloneza. Fata un avion clasic, acesta economiseste tot spatiul si masa necesare unui pilot (blindajul cabinei, scaunul catapultabil, sisteme de protectie si mentinerea vietii) si nu are constrangerile de suprasarcina ale factorului uman.

Dimensiuni si performante (sursa: http://grupakarczew.pl)

Ideea de baza a acestui UAV este ca avand costul unei singure munitii ghidate, acesta sa poata efectua mai multe misiuni folosind munitii neghidate de mici dimensiuni, pentru a lovi tinte multiple.

Un alt set de cerinte sunt manevrabilitatea deosebita, sa fie dificil de detectat datorita dimensiunilor reduse (Low Observability), sa aibe capacitate de operare la altitudini foarte joase si cu lansare de pe catapulte usor de ascuns si deplasat (standard STANAG 4110, 4425 si 4367, neavand nevoie de piste) respectiv recuperare cu o plasa flexibila instalata pe piloni pneumatici. Aceste caracteristici, alaturi de senzorii electrooptici pasivi, il fac o tinta extrem de greu de detectat sau contracarat.

Varianta de transport si lansare (sursa: http://grupakarczew.pl)

Stocarea este de asemenea simpla si ieftina, componentele si armamentul fiind usor de stocat, fara conditii speciale de intretinere.

 

Caracteristici tehnice propuse :

  • Anvergura 4.5 m
  • Lungime 4.5 m
  • Suprafata portanta 5.1 m2
  • Alungire (aripi ?) drona 3.9
  • Viteza minima 115 km/h
  • Viteza in regim de lupta 800 km/h
  • Plafon 6000 m
  • Timp intoarcere cu 180°: 4 s
  • Autonomie zbor regim de lupta 30 min
  • Supraincarcare permisa 15G
  • Incarcare alara 69-108 kg/m2
  • Masa totala maxima 550kg
  • Masa fuselaj 200kg (<250kg)
  • Masa combustibil 180kg
  • Masa sistem navigatie/pilotare 20kg
  • Masa armament 100kg
  • Masa motor <42kg (masa sistem propulsie <50kg) – categoria MicroTurboTRI40 cost 50.000$
  • Forta motor start 340 daN
  • Consum motor <1,2kg/daN

Caracteristici ale motorului si masa alocata componentelor (http://grupakarczew.pl)

Practic UAS-ul are dimensiunile unui mic avion cu reactie (SubSonex JsX-2, FLS Microjet) care nu necesita infrastructura de aeroport, poate fi pilotat la distanta cu ajutorul unui sistem autonom inovativ si ieftin, cu elemente de inteligenta artificiala, si integreaza un armament bazat pe rachete de mici dimensiuni. UAS-ul este destinat operarii la nivel de subunitati. Pentru operare sunt prevazuti doar doi operatori, suficient pentru a asambla si lansa sistemul in doar 5 minute de la initierea actiunii.

Module constituente la asamblare (http://grupakarczew.pl)

Dincolo de simplitatea si fiabilitatea structurii din materiale compozite si operarii sale, alaturi de un cost redus, Skorpion 2 este relativ imun la interferente electromagnetice.

Si asta deoarece poate opera autonom fara control de la sol, cu puncte de traseu de zbor prestabilite si zone predesemnate pentru atacat tinte (weapon-free) precum si zone interzise atacului (weapon-hold), in completa « liniste » radio, folosind sistem inertial+GPS+telemetrie.

La nevoie, poate primi si emite foarte scurt rafale de date, pentru sincronizarea cu baza/actualizarea/confirmarea misiunii sau cu alte UAV-uri in mod roire (datorita logicii ambarcate care permite colaborarea in grup), pentru a isi desemna/aloca reciproc tintele. De asemenea, in cazul in care aeronava este avariata in timpul misiunii, se declanseaza o secventa de autodistrugere, fiind emis in prealabil un semnal radio criptat de putere maxima continand locatia si motivul autodistrugerii.

Zborul spre tinta se desfasoara la altitudini foarte joase pentru a evita sistemele antiaeriene, iar recunoasterea/selectia tintelor si a elementelor de referinta-teren de pe harta digitala ambarcata se face cu ajutorul optronicii pasive din bot, acestia fiind utilizati si pentru alternative de aterizare la intoarcere. In timpul atacului se pot folosi un altimetru radio ambarcat si un marcator LASER pentru desemnarea tintelor.

Racheta calibrul 70mm „LANCA” (sursa: http://grupakarczew.pl)

Atacul se efectueaza cu pana la 10 rachete dirijate/nedirijate calibrul 70mm din containerul ventral, mini torpile sau cu o bomba de pana la 100kg. Rachetele calibrul 70mm au la baza proiectul polonez « LANCA », inceput in 2012 la Facultatea de Mecatronica si Aviatie a Universitatii de Tehnologie Militara, la Institutul de Mecatronica, avand ca scop crecearea unui vector de aparare antiaeriana cu raza foarte scurta de actiune (VSHORAD).

Pentru maximum de simplitate si efect pe tinta, s-a avut in vedere :

  • Motor adaptat de la rachetele Hydra, cal. 70mm si deci si un fuselaj similar sio distanta maxima de actiune de 10km
  • Sistem simplu de lansare a vectorului
  • Capacitate de fixare pe tinta la lansare sau in zbor
  • Detector ambarcat simplificat de tip mozaic (in locul celui racit cu gaz) plus program ambarcat de coordonare
  • Absenta miscare de rotire in zbor a proiectilului, pentru a simplifica sistemul de control (analogic) si logica de coordonare
  • Maximizare spatiu si masa cap de lupta prin eliminarea capului optic giroscopic de urmarire
  • Modularitatea elementelor rachetei permit stocarea si transportul separat al componentelor

Zona de performante a „LANCA” (distanta/viteza vs eficienta transportului incarcaturii de lupta )versus alte sisteme

Variante de traiectorie de zbor in functie de distanta pentru racheta cal. 70mm

Optronica conectata la logica ambarcata este folosita si pentru a evalua si marca tinta dupa atac, cu optiunea de a re-angaja tinta daca nu este considerata distrusa. Un senzor meteo este integrat in bucla adaptarii si automatizarii parametrilor de operare a motorului, a zborului si a secventei de tragere cu armamentul.

Exemplul de roluri de misiune in cadrul roiului de UAV-uri (sursa: http://grupakarczew.pl)

Durata unei astfel de misiuni de lupta variaza intre 15-30 de minute, cu o viteza de aproximativ 800km/h, ceea ce inseamna o distanta parcursa dus-intors de pana la 400km si deci o raza de actiune inferioara la 200km (100km in modul conservator, cu rezerva de actiune in zona obiectivului si atacuri multiple).

In cazul unui atac de tip munitie kamikaze, distanta maxima pana la obiectiv poate fi de 250km.

Raza de actiune in functie de tipul misiunii (cu/fara intoarcere la baza de lansare) (sursa: http://grupakarczew.pl)

Ca remarca, sistemul Skorpion II aminteste de o versiunea usor rescalata a dronelor tinta, cum este cazul lui Do-DT45 sau al Banshee Jet 80+. Aceasta din urma avea o lungime de aproape 3 metri, o anvergura de 2,49m si se putea deplasa datorita celor 2 motoare tubojet cu o viteza de 720km/ora la altitudini de pana la 9km, autonomia fiind de peste 100km (+45 minute).

Banshee pe catapulta de lansare

 

Marius Zgureanu

 

Sursa materialului original complet aici:

http://grupakarczew.pl/assets/Files/Skorpion-2-WAT.pdf 

63 de comentarii:

  1. rezervist voluntar

    interesante, dar pentru orice sistem militar as lua ca referinta ce produce sua. ei stiu cel mai bine in ce merita investit.

    aveau vedere de noapte in ww2, numai ca fata de nemti ei stiau ca nu e pretabil. se chinuiau nemtii sa faca tiger 1 dar bietul sherman luandu-i in cont panta blindajului ajungea tot la 100mm. francezii isi rup spatele cu mistral 2 care cantareste vreo 80kg, dar americanii sunt destul de destepti sa faca un sistem usor pentru ca oricum la peste 2km nu vezi, nu auzi tinta

    in rest toti produc, insa americanul stie cel mai bine ce merita, pe expresia „been there, done that”. daca si ei incep cu mopeduri zburatoare (acestea poloneze precum si sahedurle iraniene care merg cu 150km/h si ajung a doua zi la destinatie).. daca baga americanii bani in asa ceva e groasa, trebuie sa le luam!

    4
  2. Eu ii credeam băieți serioși pe polonezi. Acum fac reclama la o drona și o racheta care cine știe când vor exista, dacă vor exista. Cam cum făceam noi la tr 2000 sau iar 95, cu diferența ca la noi se începuseră proiectele. Ideea cu misiunile antisubmarin e pusa în practica deja https://www.chinadaily.com.cn/a/202211/10/WS636c51aba3105ca1f2275200.html

    7
    • sunt alea 2 universitati care au propus un proiect pentru care au avut finantare sa il desfasoare.
      Mie imi place cum gandesc, e primul concept de UAV de atac (nu derivat din drona de observatie) dezvoltat sa fie si ieftin.
      Un Harop nesinucigas daca vrem 🙂

      8
      • Vedem cât de ieftin e după ce cumpăra primul client. Înțeleg ca ei vor un fel Logan al dronelor. Concurenții cu traditie nu cred ca sunt entuziaști dacă au un nou concurent.

        5
        • Eu il consider un proiect mort deja, desi conceptul e foarte interesant… dar ar putea fi evoluat si pus la punct in timp, rezultand un alt produs care s-ar plia mai bine pe cerintele unui eventual client.

          1
  3. Aduce putin cu Harop.

    • Jupiter (Abel Tasman)

      aduce cu nimic .. prea mare … prea lenta … prea ca la tara … o dau rusii jos imediat de pe cer daca intra mai adinc in teritoriu

      • @Jupiter (Abel Tasman)

        Pe alea ucrainene, care a zburat 700 km, nu prea au reușit să le dea.

        Ca să fiu înțeles corect, nu laud drona poloneză, doar încerc să mai aduc pe pământ martorii celei de a doua armate din lume, care tot mai apar pe ici-colea.

        5
        • nenea …. alea 2 drone au fost date jos imediat de rusi . baza aeriana strategica Engels-2 are pe linga ea mai multe radare si rachete sol-aer decit toata Romania la un loc. nu exista imagini din satelit care sa arate ceva.

          in schimb Ucraina e tocata marunt zi de zi desi cele mai performante sisteme anti-aeriene din lume sunt acolo. mai lasa din brate Kiev-ul ca nici unii nici altii nu sunt mai breji. Ucraina ocupa in clipa asta pamint romanesc daa ? te faci ca nu vezi asta aaa? de ce nu zic ei ca tot ii ajutam – hai luati Bucovina inapoi ca stim ca nu e noastra!

          • Iar cele doua bombatdiere rusesti au fost avariate de ciori nu-i asa?

            5
            • serios acum… tu chiar crezi ca 2 basini sub-sonice treceau de AA de linga o baza ca Engels-2? partea proasta este ca au fost lansate de pe undeva mai aproape – probabil din Stepa calmuca de catre agenti infiltrati …. daca era sa loveasca ceva era plin net-ul de poze …

              • Sunt lovituri de moral. Este suficient faptul ca ucrainenii au reusit sa avarieze doua bombardiere strategice, sa loveasca doua baze rusesti despre care se credea ca sunt sigure cu tiata apararea AA rusa a carei imagine este umflata cu compresorul. In fata unei operatiuni SEAD facuta de o putere cu posibilitati rusii sunt pe faras si atunci toate fornaielile despre ferocea lor aparare AA n-o sa-i ajute cu nimic. Degeaba haliti voi coprolis moscal pe aici, evidentele din teren nu va ajuta.

                3
                • @Anla’shok
                  Taci, nu-l stârni, că acum începe să delireze iar, cu săgețile de tungsten lansate de Pioni pe post de umbrelă impenetrabilă AA, susținut de niște calculele fantasmagorice, pentru că e știut lucru, rușii sunt cei mai tari, dar nu vor să arate, și încă n-au început războiul.
                  Părerea mea, hâc…

                  2
                  • Sharky – de ce nu recunosti ca ti-ai furat-o cu alea 3 cercuri ? Te-ai facut de bacanie … penibilule.Mereu si mereu vorbesti fara sa gindesti. Numai caterinca de 2 bani e de tine.

          • Asta e din ala de voteaza cu aur, scrie de la tiraspol si inventeaza inventii pe stomacul gol.

            3
  4. E loc de mai mult si de mai bine , dar … rachetele nedirijate de cal 70 nu au prea mare putere de distrugere … o asemenea optiune este probabil OK pentru tinte de mica valoare in amplasamente fixe , in scopul incapacitarii temporare a acestora , nicidecum pentru distrugerea tintelor mobile blindate ( gen tancuri sau tbt cu protectie activa moderna ) sau amenajari genistice intarite .
    Probabil ca la alegerea acestei variante a contat doar ceea ce au pe stoc si ceea ce stiu deja sa produca de zeci de ani , eventual ar ” drege busuiocul ” cu o incarcatura de lupta duala cumulativ / termobarica , altfel ar fi o risipa de resurse incredibila .
    Evident , este un inceput de drum , deoarece polonezii se afla la intersectia a doua mari puteri iar in decursul istoriei au fost desfiintati ca entitate statala , de minim doua ori .
    Bine , si ei au ocupat si desfiintat ceea ce denumeam noi o mare parte din Prusia Occidentala si au belit Moscova la superlativ in Evul Mediu , dar nimeni nu uita si nu iarta . de altfel , pe ei nu-i ajuta relieful …

    Ma astept la evolutia acestui concept UAV !

    1
  5. Pe parte de drone cei de la IAR Brasov ar fi trebuit sa de tonul. Au produs elicoptere militre si planoare (inclusiv mototplanoare) la viata lor.
    Cat de complicat era sa pui pe un motoplanor electronica de SOCAT si 4x Spike ?
    Nu trebuia sa rezulte un produs de top gen Reaper ci o drona low-tech / low-cost la care sa fii capabil sa produci structura si sa integrezi componentele. Puteau face asta oricand dupa 2004 cand am intrat in NATO si am primit acces la mare parte din tehnologia militara a aliatilor.
    Ulterior puteau perfectiona produsul si produce cat mai multe din componente in tara.

    Din cate imi dau seama cam asta a fost si evolutia Bayraktar, din pacate presidentii nostri nu au detinut macar un ginere intreprinzator…

    7
    • nu intelegeti ca IAR Brasov n-a facut niciodata (recent) proiectare de ceva nou, de la zero.
      Uitati-va cine sunt designerii si in cazul UAV. Nu e nici cazul PZL.

      7
      • Nu era vb. de proiectare de la zero (au mai incercat sa modifice produse ex. IAR 317 si aveau in plan sa modifice si IAR 330-ul, au modificat planoare etc. nu neaparat cu foarte mare succes)

        Puteau porni de la asta: https://en.wikipedia.org/wiki/IAR-46#Specifications_(IAR.46)
        Nici nu trebuiau modificari mari, puteau pastra structura, adaugau o bila optica sub fuselaj, in locul pilotilor aparatura de navigatie etc eventual si acrosaje sub aripi…

        Acuma ca echipa de proiectare era la IAR sau INCAS sau in alta parte conteaza mai putin…ideea e ca se putea face ceva daca chiar se dorea…cu bani putini si rezultate bune…si chiar daca ar fi de la zero e vb de o drona low cost nu un fighter gen 6…

        Daca se apucau din 2004 acum puteau fi departe…
        Da, inteleg ca nu s-a facut…nu inteleg in schimb de ce nu s-a facut…

        Nu sunt inginer, dar imi dau sema ca nu e chiar asa simplu cum pare, cu toate astea a existat o industrie, o experienta in domeniu, o traditie etc spre deosebire de alte tari care habar nu aveau cu ce se mananca aeronautica si acum au linii de productie de drone si exporta in draci…

        3
        • Eu sunt inginer. Procesul de realizare a ce spui tu e un pic mai complex si implica investitii destul de mari ca obtii un produs care sa si faca ce spune ca face. Nu zic ca e imposibil. Resurse umane si materiale s-ar gasi, dar nu a fost, nu este si nu cred ca va fi vreodata, vointa politica sa se dezvolte local ceva. Comisionul la achizitie cred ca e mai important pentru factorii decidenti politic, zic eu.

          8
          • Și cam ce mari investiții, mă rog? „Procesul de realizare a ce spui tu e un pic mai complex…” poate vrei să-i spui birocrație – să-mi fie cu iertare.

            2
        • tocmai, aici e mai degraba proiectare de la zero…

          La noi ar putea rezulta ceva interesant cu implicarea locala a Elbit.

          3
      • Sa zicem airfox, deși era la baza iar 316. Insa

        6
      • bei oltenilor, voi nu ați fost în stare să faceți nimic nici măcar în materie de drone, deși era clar că se putea dace ceva măcar în direcția voastră! V-a făcut Ceașcă fabrică degeaba cu specialiști aduși din alte părți degeaba, nu ați avut nici tradiție nici nu v-a dus minte la aeronautică.
        (”https://adevarul.ro/stiri-interne/evenimente/de-la-cine-cumpara-armata-romana-drone-inarmate-2227161.html”)

    • Au intreprins si ginerii alora doi de-au avut fete, dar in domeniul penal…

      2
    • Din păcate în România nu au imaginație și interesele sunt altele (sfintele comisioane). În alt plan Europa a greșit rău și continuă să nu dezvolte industria de aparare, dar se plâng că SUA are prețuri foarte mari la echipamentele militare. Acum se platește prețul pentru lipsa de viziune și lipsa viziunii politrucilor europeni în multe domenii.

      3
      • Atata timp cat armata nu cere si nu finanteaza proiecte cine sa se apuce sa le faca ? Nu suntem ca americanii unde marile companii sunt private si primesc cpmenziile de la guvernul american…plus ca mai este si anomalia asta cu toate fabriciile de armament la min economiei …Deci cineva trebuie sa ceara un produs iar cineva sa finanteze realizarea produsului respectiv Eu chiar ma mir ca le-a iesit chestia asta cu Piranha 5 fabricata la noi

        4
        • Fabricate la noi? M-as mira.Interlocutorul lui Adelin Petrisor sau chiar Adelin Petrisor zicea in transmisiunea de la parada de 1 Decembrie ca 100 de Piranha au fost livrate (poate cineva confirma?).Alea nu cred ca au carcasa sudata la noi fiindca ultima oara se gandeau sa faca sudura carcasei la Damen daca bine stiu. Cel mult asamblare. La Elbit m-as gandi sa facem un autopropulsat aici devreme ce nenea ala cu accent moldovenesc din clipul cu obuzierele zicea ca autoloaderul e proiectat local si fabricat local. Deja altcumva suna treaba. Ar mai trebui o linie de tevi si am sta ok pe partea de artilerie.

          2
  6. Faci o drona care la viteza aia nu-si poate detectat singura ținte, care lansează muniție neghidata, cu penalitate aferenta de precizie, și care seamănă ca tehnologie cu rachetele tinta ale anilor 60. Seamănă a proiect didactic.
    A, e făcut de doua universitati! Atunci se explica.

    4
  7. Tot timpul m-am întrebat dacă noi am fi putut transforma IAR-ul 99 într-o dronă.

    1
  8. „Skorpion 2 este relativ imun la interferente electromagnetice.
    Si asta deoarece poate opera autonom fara control de la sol, cu puncte de traseu de zbor prestabilite si zone predesemnate pentru atacat tinte (weapon-free) precum si zone interzise atacului (weapon-hold), in completa « liniste » radio, folosind sistem inertial+GPS+telemetrie.La nevoie, poate primi si emite foarte scurt rafale de date, pentru sincronizarea cu baza/actualizarea/confirmarea misiunii sau cu alte UAV-uri in mod roire (datorita logicii ambarcate care permite colaborarea in grup), pentru a isi desemna/aloca reciproc tintele”

    Paragraful asta este un to do mai mult decat fantezist. Azi nineni nu a ajuns la asemenea nivel de automatizare, ca sa faci aceste task-uri in mod autonom este nevoie de de un algoritm predictiv extrem de bine pus la punct (decizie de atac pe baza de task-uri ??? wtf), ceea ce inseamna in primul rand un soft revolutionar dezvoltat „in house”, in al doilea rand date istorice pe care sa inveti AI-ul, in al treilea rand o masina super performanta in cloud pe care sa rafinezi rata de predictie, in al patrulea rand sa pui tot soft-ul asta pe o masina care trebuie sa incapa pe un aeromodel alimentat de un motoras si la final un munte de bani + o echipa experimentata cum este cea a lui Barayktar.
    Polonezii azi nu pot indeplini nici macar una dintre cele 5 preconditii, paragraful asta e doar PR.

    3
    • Sa nu complicam prea mult lucrurile, eu il vad mai mult ca ceea ce este implementat deja pe rachetele de croaziera, cu posibilitate de actualizare din mers a coordonatelor si/sau tintelor.
      De fapt conceptul acestui UAV este un fel de racheta de croaziera reutilizabila.

      1
      • chiar si asa cu tinte fixe predefinite va fi o provocare. Pana la urma rusii care au facut asa ceva din anii 70 au acum probleme. de precizie la tinte fixe si de navigatie (nema ceva similar TERCOM). La tinte mobile complexitatea este 100x, ii vezi pe polonezi In stare sa faca un DSMAC?
        Nu ma pronunt in domeniu aeromilitar (cu toate ca sunt si au fost cvasi absenti), dar in It sunt slabuti rau.
        Mai degraba va fi ceva similar dronelor dumb persane + o actualizare de geocode in near real time.

        1
  9. Ok , deci de aici trebuie sa intelegem ca acesta e un proiect de studiu facut de studenti , nu de o firma cum ar fi de exemplu PZL pe baza unei cerinte in teren .De aici banuiesc ca e si forma mai ”clasica ” cu ampenaje drepte , fara prea multe stealthizari .
    Tot e o realizare , inseamna ca polonezii , chiar daca nu vor scoate in productie de serie aparatul , pregatesc viitorii ingineri pentru produse de viitor …ceea ce ridica intrebarea : In tarisoara asta , a noastra exista asemenea proiect de viitor sau noi pregatim doar chelneri la univertsitatile tehnice ?Apropo , se mai aude ceva de drone sau or ingropat si subiectul asta ca si cel cu corvetele ?
    Apropo am vazut un automobil electric cu panouri solare facut de niste elevi de la un liceu tehnic , chiar foarte ok si decent realizat si mi-a placut cu cate pasiune povesteau elevii despre el , desi materialele nu erau de ultima generatie .
    Deci oameni pasionatisi inteligenti si in tema mai exista , doar trebuie promovati acolo unde trebuie dupa absolvire si scosi din functie tradatorii care ocupa abuziv pe pile aceste functii

    7
  10. pana fac polonezii sau europenii ceva, se pare ca vor face ucrainienii impinsi din spate de nevoie. 1000 km e o raza enorma. Azi a fost lovit aerodromul Engels la 800 de km de granita. Sa fie un real demo cu seria 0?
    https://twitter.com/WarMonitor3/status/1599703102537740288?t=lQMvyVNRHZwYfHSUzKpExw&s=19
    Spre deosebire de ponezi sau noi in visele nostre umede, ucrainienii chiar pot, au unde si cu cine sa faca asa ceva. KH-55 era facuta si in fabrica din Harkov, iar de acum 50 de ani in Dnenipr se fabrica SS18 (Satan) si sisteme de ghidaj pentru modulul lunar.
    Ma astept sa apara cat de curand racheta balistica ucrainiana cu raza de 300km, cea ma simpla metoda pentru americani e sa-i ajute in dezvoltare si fabricare, nu sa le dea ATACMS.

    5
  11. In ciuda celor afirmate aici la ICA Ghimbav s-au proiectat planoarele si motoplanoarele IS , si mai exista un colectiv de cercetare in domeniul utilizarii materialor plastice armate in constructia aparatelor de zbor .
    Cam ceea ce s-ar potrivi realizarii unui UAV .
    Dar vorbim la timpul trecut .

    In plan istoric , la Brasov s-au proiectat intre altele avioanele de vanatoare romanesti de la IAR-12 la IAR-81 .

    8
    • Și cam ce planoare/motoplanoare au proiectat și când? Colectiv de cercetare…. mă faci să mi se aplece.
      Unul care proiectează avioane in Romania de la 0 – motor cu combustie internă sau electric – le și vinde …. e Radu Berceanu. Oare l-o fi întrebat MAPN: ești în stare să ne faci o drona … așa și așa?

      2
        • Planoare făcute în anii ’70-’80 man. Erau și pe Clinceni tractate de Vilga. Odată….cândva se făceau și la noi.
          Langa podul CFR de lângă fântâna Miorița era un club de aeromodelism și altele. Aia erau cei ce le visau de când erau copii. Trebuia doar să le asiguri materialele și să spui ce vrei de la ei. Dar nepăsarea statului i-a risipit in 4 zări.

          4
          • Aici gasesti o lista cuprinzatore a planoarelor fabricate in lume .
            https://www.j2mcl-planeurs.net/
            Gasesti planoarele romanesti la pozitiile IAR, ICAR , ICA , RG , Şilimon

            Colectivul de cercetare
            Nu inteleg de ce desconsideri acei oameni .
            Ai idee cum se realizeaza o structura in autoclava sau la rece ?
            Ei asta studiau ,
            Materiale, pregatire matritei, timpi, temperaturi , scoaterea din matrita si altele
            Rezistenta mecanica, rezistenta la descompunere chimica , etc
            Plus trebuiau ca caute materiale , sa vada cine le poate fabrica ( la intern preferabil ) ,

            Drone
            Cam de cat timp esti pe site ?
            S-au prezentat atatea drone fabricate in tara , INAV, AFT , ACTTM , Aerostar , ARCA , universitati, copiii cu expozitia de la Cercul Militar
            Nici macar nu era nevoi sa ceara MApN lui Berceanu sa le realizeze o drona ( omul a spus clar ca se ocupa doar de structura, nu de partea electrica , ce sa mai vorbim de optoelectronica )

            Si da,ai dreptate cu nepasarea ,mai mult , li s-a spus sa plece din tara

            1
            • Cel putin cu ARCA vorbesti prostii.

              6
              • A zburat, nu ?
                Deci tu vorbesti prostii .
                *** editat ***

                • Drone fabricate in tara […] ARCA
                  Cand pui in acelasi context ARCA si realizare arati ca nu ai habar despre ce vorbesti. Sau in cazul de fata, ce inseamna ‘a fabrica’.

                  Altfel, hai sa traiesti, ca e de nume azi!

                  8
                  • N-au vândut măcar una.

                  • Mda, la dezbaterea dronei ARCA pe RoMil venise un jmeker care spunea ca nu ca putea decola pentru ca forta motoarelor era mai mica decat greutatea .
                    Wow .
                    Prin afirmatiile tale vad ca te-ai situat in aceeasi categorie cu el .

                    1
                    • Nu vorbeam despre designul dronei ci despre a pune ARCA si realizare in aceeasi fraza, care arata ca nu intelegi ideea de realizare (sinonime: reusita, succes). Nu imi amintesc sa fi scris nici un comentariu pe tema dronei ARCA si a ‘calitatilor’ ei.

                      Treci inapoi cu lopatica la groapa cu nisip.

                      2
            • Eh, uite că în procedee tehnologice nu prea am habar. De altfel nici n-am chef să intru in polemica cu tine. In afara de planoare eu n-am văzut alte zburătoare românești. Dar aveam de la cehi Zlin-uri, de la ruși Mig-uri și helicopterele după francezi, și Rombac-ul după englezi. Mai vedeam așa la zile mari IAR-urile de la Craiova. Colective de cercetare …. oare ce cercetau? Ca la nenorocita aia de Dacie? Mai puneau un buton in plus și gata….un nou model?
              A da, ne mandream și noi că Iustin Capra a fost primul care a făcut ruxacul zburător. Dar astea erau așa….ca niște curiozități cu care ne mandream că noi românii am putea sa….
              Ce sa spun….facem și dregem! Niște nenorocite de scannere concepție românească, zac în vămi și nu mi le putem repara.
              Spune tu nicusoare un avion, drona, drac bălțat concepție românească ce zboară în afara de jucăriile lui Berceanu….că mă și enervez….colective de cercetare! Ce pompos suna….

              8
              • Dan,
                ” Colective de cercetare …. oare ce cercetau?”
                In domeniul materialelor de aviatie planor din materiale compozite prototip , pale de elicopter , structuri fagure , aliaje pentru motoare .
                Centrala inertiala , sistem de navigatie laser la joasa altitudine .
                Primele care mi-au trecut prin minte .
                Specialistii aero au fost primii emigrati dupa 1989 , au fost .primii care au inteles ca va urma puterea narodului pus de cineva sus de tot ca sa dea ordine .
                Vezi ca am avut aici pe site un om care s-a ocupat de calculul structurilor la IAR-93, IAR-99 .
                Nu mai intra pentru ca s-o fi saturat de tampiti , pacat .

                Mda , Zlin-urile .
                Ce sa-ti povestesc .
                Veneam inapoi in Spania , pe drum catre aeroport cumpar de la chioscul de ziare de langa regionala CFR Cluj ultimul numar din TOP GUN .
                Nu mai cauta chioscul , ca l-a zburat si pe acela nimurucul .
                In revista , conducerea Aeroclubului Romaniei se jeluia ca la reparatia capitala a Zlin-urilor li s-a cerut sa plateasca zecii de mii de euro pentru schimbarea schemei de vopsire a avioanelor .
                Erau revoltati, cum dom`le noi am ajutat Zlin, cand nu mai cumpara nimeni avioane de la ei noi am dat o comanda de avioane-scoala si i-am salvat de la faliment , si uite, ne trateaza ca pe carpe.
                Normal ca ii tratau ca pe carpe , caci asta au si fost .
                Pentru doua lingusiri au cumparat niste avioane invechite , motoare cu consum mare , cu restrictii drastice de functionare , tehnologie ww2 , care nici nu se comparau cu motoarele Lycoming sau Limbach de pe IAR-uri .
                Dar uite , ” au ajutat ” o firma aproape falimentara a altui stat , in timp ce la noi nu aveau comenzi la intern, ca export aveau atunci .
                Ai inteles acum cu Zlin -urile ?

                ” Niște nenorocite de scannere concepție românească, zac în vămi și nu mi le putem repara.”
                Ai idee care sunt avariile si care este bugetul de reparatii ?
                Pai uite , majoritatea avariilor sunt loviri cu vehicule .

                1
                • La ora când credeai in „specialiștii” români votai cu Vadim, că altă explicație nu am? Schema de vopsire la Zlin…..?… era avion militar cumva? Cehii puteau cere oricât – specialiștii noștri nu puteau să vopsească un avion de 2 locuri sau monoloc Zlin 50? Cehii fac și acum avioane concepție proprie – motoarele le-or fi schimbat cu unele mai performante din import. I-am salvat noi din faliment …. mda, cu 3 lulele comandate. Ce tipuri am luat noi deja vechi de la ei:526, 726, 142,50….care?
                  Iar pentru scannerele alea mai exista și mentenanță obligatorie și asigurare daca vrei să-ți și funcționeze – dar, hai sa le stricam sa nu ne strice ele noua socoteala.

                  2
      • Și chiar se pricepe.

        2
  12. Mie îmi pare o dronă antidronă, cu container de 10 rachetuțe. O idee de viitor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *