Romania Military

Soryu-class Australia

In fata concurentei crescute, pentru dotarea Marinei Australiene cu o noua clasa de submarine, japonezii fac si ei un pas in fata – pe model suedez – si se ofera sa construiasca navele in parteneriat cu companii australiene, daca Soryu-class ar castiga competitia.

Soryu class

Pana nu demult oferta japoneza – sustinuta si de anumiti politicieni australieni – era foarte simpla: japonezii costruiau submarinele in santierele lor si apoi le trimiteau in  Australia, doar ca alti politicieni din “Tara cangurilor”, ceva mai destepti decat primii, s-au intrebat de ce sa nu bage ei banii pentru submarine in economia nationala?!

Astfel aizbucnit chiar un mic scandal de presa intre adeptii achizitiei submarinelor direct de la producator si cei care doreau o implicare cat mai mare a industriei australiene in acest proiect-mamut. Lucrurile s-au acutizat dupa ce suedezii de la Saab-Kockums si-au deschis un birou in Australia si au propus o schema de colaborare pentru viitorul submarin australian, suedezii oferind o solutie mult mai avantajoasa, unele surse sugerand chiar ca Saab ar avea mandat de la guvernul sau sa ofere Australiei un parteneriat inter-guvernamental pentru impartirea fondurilor de R&D, atat timp cat si Suedia este in cautarea unui nou submarine (programul A 26).

Asadar Japonia ofera acum o cooperare industriala intre firmele celor doua tari, astfel incat cele doua parti sa contribuie la dezvoltarea si constructia de componente, urmand ca submarinele sa fie totusi asamblate in Japonia.

Argumentul celor care vor doar sa cumpere submarine la cel mai bun pret posibil, pentru cele mai bune nave existente este dat de faptul ca daca Australia ar cumpara pur si simplu navele din japonia, fara s-o intereseze nici o cooperare industriala, pretul ar fi un pic peste jumatatea sumei pe care ar plati-o daca s-ar merge pe constructia in Australia prin transfer de tehnologie, etc.

Poate ca din punctul de vedere al australienilor, una dintre cele mai bogate tari din lume cu un PIB de peste 1500 miliarde de dolari, posibilitatea de a plati semnificativ mai putin pentru flota de submarine, ocolind industria locala, este o solutie decenta, pentru ca efectiv isi permit, la adapostul unei economii extrem de performante si de solide.

In acest, foarte particular, caz tind sa dau dreptate celor care sustin ca trebuie achizitionate cele mai bune submarine la cel mai bun posibil pret, fara alte complicatii…

GeorgeGMT

Exit mobile version