Romania Military

Starea reala a armatei…

Sau cum e sa ai doar 2 camioane functionale din 4 la o baterie antitanc… iar efectivul unitatii sa fie in jur de 50% din necesar: asta ne spune clipul video postat de OBSERVATORUL MILITAR, clip sters intre timp de pe pagina lor!

Pacat ca l-au sters…

Cu dedicatie pentru cei care isi fac vise ca ne vom dota si vom opera corect, ca orice armata NATO care se respecta: rachete Patriot, 600 de TBT-uri occidentale, corvete noi, submarine, elicoptere de atac… etc.

Un alt lucru de neinteles: pana de curand, bugetul MApN era in colaps prin faptul ca peste 80% din el se ducea catre cheltuieli si plata pensiilor si salariilor (care sunt de mizerie la grosul armatei/ trupa, pe la 1200Ron/lunar net), asta inghitind aproape 1,5 mld. euro anual! Ceva nu e in regula, in conditiile in care abia se finanteaza cateva exercitii si misiunile externe iar alocarea pentru operarea tehnicii din inventar este aproape inexistenta!

Sa pornim de la genunchiul broastei: MApN nu are bani sa intretina parcul existent de camioane DAC si vehicule 4×4 ARO, care nu au electronica si hidraulica complicata de astazi, iar piesele sunt ieftine!

MApN nu are bani de trageri de antrenament cu munitie cal.100mm (nu stiu ce poate fi mai ieftin de atat la artilerie, alaturi de aruncatorul de 82mm)! Deci nu reusesc sa se descurce cu arme si utilaje de acum 50 de ani, dar relativ simplu de operat si intretinut, in sensul ca mai adaugi niste ulei/vaselina, mai dai putin la surubelnita sau cheie si eventual un ciocan dupa aceea si mai inlocuiesti o piesa facuta aproape artizanal!

Nemaivorbind de faptul ca in acest moment tehnica pe roti, si numai, este romaneasca si deci usor de reparat/intretinut, piese de schimb si consumabile sa ai, dar cand vom avea camioane si tehnica de lupta vestica?! Acolo, vorbesc din proprie experienta, nu merge daca nu respecti intocmai recomandarile producatorului, sunt camioane la care nu le poti porni motorul daca nu au uleiul prescris de producator, filtrele „no name” nu se potrivesc, piesele de schimb trebuie sa fie originale, iar reaparatiile nu prea pot fi facute in orice conditii si peste toate astea preturile cu piesele de schimb si alte consumabile sunt fabuloase fata de actualul parc…

Cat ii va costa sa opereze in jur de 2000 de camioane Iveco sau MAN, de cateva ori mai scump de operat decat un DAC?! Dar 600 de transportoare moderne, unde 6000 de euro costa doar un set de cauciucuri, ca sa nu mai vorbim de electronica ambarcata si de piesele de schimb de import!

Sau cum vor avea bani de antrenament si mentenanta cand vor inlocui S-60 cu VL-MICA?!

 

In 2015, din 2 mld. euro bugetati (1,42% PIB), 64% erau cheltuieli de personal si alti 15% cheltuieli de bunuri si servicii, deci un total de 80% (1,6mld. euro) mergea doar pe cheltuieli, in conditiile in care schema de personal era umpluta la pana in 60% iar cheltuielile de operare si intretinere erau minime, pe tehnica veche, putina si relativ simpla. Totusi uimitor ca reuseam sa cheltuim doar cu personalul si intretinerea peste 1% din PIB, suma care probabil astazi se apropie de 2 mld.euro!

Ce se intampla cand in viitorul apropiat, dupa cresterea de salarii din ultimii 2 ani (care raman in continuare mici), personalul aproape se va dubla, iar cheltuielile de operare si intretinere vor exploda, multiplicandu-se de 6-10 ori pe masura ce primim echipamente noi si creste numeric si numarul de sisteme in exploatare, mult mai complexe decat cele vechi? Un calcul simplist ne arata ca respectivele cheltuieli de personal ar urca spre 2,5-3mld. euro anual iar cele de intretinere ar putea depasi 1 mld. euro anual, deci aproape de 4 mld. euro anual cheltuiti fara a vorbi de achizitii!

Avem pe de o parte o lipsa acuta de personal, dupa unele estimari MApNul are o „gaura” de 15-20 de mii de militari, iar pe de alta parte vom avea in curand tehnica de lupta vestica, moderna si competitiva, ideea este daca s-au luat in calcul si costurile cu exploatarea acesteia in parametrii operationali sau ne vom multumi s-o incadram partial cu oameni si s-o tinem acolo sa fie la numar?

Daca noi nu suntem in stare sa pastram functionale camioanele DAC (relativ simplu de intretinut si care suporta cam orice) cum ne vom descurca cu Iveco, MAN etc. Am vazut la parada doua Iveco 8×8 (camioane grele pentru remorcare) nou-noute si le-am privit de aproape. Aveti voi idee cat costa un schimb de ulei hidraulic la un astfel de mastodont?! Al dracului de mult si trebuie sa-i dai uleiul pe care producatorul ti l-a scris in cartea tehnica nu ce gasesti tu la cel mai mic pret. Daca nu respecti prospectul vei avea surprize foarte surpinzatoare…

Despre piese de schimb nici nu mai merita discutat, daca noi nu suntem in stare sa mentinem DACurile operationale ce vom face cu Ivecourile?! Ce vom face cu noile transportoare blindate, in esenta tot niste camioane grele?

Pentru ca trebuie subliniat aici un aspect, faptul ca actuala flota de camioane este veche nu inseamna ca nu mai poate fi functionala, mai sunt si altii care au camioane vechi de 30 si mai bine de ani. Daca ai piese de schimb lucrurile continua sa functioneze fara probleme, iar din experienta multora camioanele armatei nu au chiar asa de multi kilometri la bord, asadar revine obsesiv o intrebare simpla: daca nici cu DACul atunci cum facem cu Iveco/MAN?!

Ce facem daca prin absurd de maine MApNul ar gasi suficienti doritori cu care sa-si completeze schema de personal la „plin” – 75 de mii personal militar, 15 mii personal civil?!

PS Ieri Seful Statului Major General ( nu-mi place noua titulatura „al Apararii”), generalul de patru stele Nicolae Ciuca a avut o intalnire informala cu presa, inclusiv cu cea militara 🙂 , adica au fost invitati si bloggeri care chiar stiu despre ce vorbesc (din pacate eu n-am putut ajunge), dar daca as fi reusit, prima intrebare ar fi fost de ce a fost materialul video ( la care noi facem referinta la inceputul acestui articol) sters de pe pagina de Facebook a Observatorului Militar, cand colonelul respectiv ar merita ridicat in grad la exceptional pentru curajul si onestitatea de a spune ceea ce cu totii stiam de mult: capacitatea de lupta a Armatei este din pacate la un nivel atat de scazut incat tinde spre neant…

Marius Zgureanu

GeorgeGMT

Citeste si:

https://www.rumaniamilitary.ro/scandalul-din-mapn-ia-amploare-militarii-in-prag-de-revolta-suntem-asistati-social-ministerul-invoca-sistem-de-salarizare-implementat-etapizat

. https://www.rumaniamilitary.ro/resurse-suplimentare-pentru-bugetul-apararii

Exit mobile version