Stryker pe senile

Pe 20 noiembrie constructorul transportorului American Stryker Double-V Hull (DVH) a prezentat o mare realizare si anume un Stryker pe senile. Modelul nu este inca de serie, ci doar un demonstrator pentru a fi aratat pe la targuri si expozitii, insa asteptarile sunt mari, iar fabricantul isi lauda progenitura cu ochii in lacrimi, de emotie.

Stryker pe senile-concept

Bineinteles ca este o mica problema. Ruland pe senile noua creatie nu este nici foarte fiabila si nici nu poate parcurge distante senzationale, dar daca, guvernul American ar avea amabilitatea sa arunce niste bani pe dezvoltare, sigur s-ar putea realiza un vehicul teribil de bun. Intrebare care se pune ar fi insa de ce ar cumpara cineva un TAB pe senile?! Sau de ce s-ar apuca cineva sa-l dezvolte, sau ce dracu sa faca cu el?!

DVH Stryker s-a bucurat de ceva succes, atat in armata americana, cat si, era de asteptat, in tarile arabe din Golf, care fie vorba intre noi se comporta exact ca papagalii, imitand, fara prea mult talent, pe ceilalti. Astfel ciuhabii din Golf, cumpara orice le vad ochii, mai ales armament care si-a dovedit eficienta in razboaiele purtate de occidentali pe langa granitele lor.

Stryker cu carena dubla in forma de „V”, lovit de IED.

Mergand pe ideea ca daca un anumit tip de arma si-a dovedit valoare in armatele vestice, va face acelasi lucru si in mainile lor, ciuihabii cumpara sarguinciosi arme ultramoderne, de zeci de miliarde de dolari, uitand ca o arma este la fel de buna precum cel care o opereaza, sau precum lantul sau de comanda si cum arabetii sunt vestiti pentru „abilitatile” lor ingineresti si de razboinici, stai si te intrebi la ce se mai obosesc sa le cumpere?!

Acum revenind la Stryker, in acest moment sunt pe banda de fabricatie, deja comandate, 762 de bucati, atat pentru US Army, cat si pentru ciuhabii din Golf. Pretul la zi al unei fieratanii (DHV) este de 2,1 milioane de dolari, iar in prezent americanii au opt brigazi Stryker, ultimele doua in curs de dotare cu tehnica. Intradevar “senilarea” Strykerului, adica incaltarea lui cu senile in loc de opt roti, ar rezolva una dintre problemele cu care se confrunta orice transportor pe roti: inaintarea pe terenuri moi, mocirloase sau extrem de accidentate, numai ca senila, desi are ceva avantaje, este mult mai pretentioasa la mentenanta, nu dezvolta aceeasi viteza si una peste alta este semnificativ mai scump de operat si de produs.

Noul DHV are bineinteles o carcasa, care in partea de jos are o forma de “V”, forma care s-a dovedit ca rezista foarte bine, sau ma rog, mult mai bine, la IED-uri in particular si la mine in general, numai ca dezvoltarea carcasei cu partea de jos in “V”, i-a costat pe americani 58 de milioane de dolari. Doar cercetarea-dezvoltarea, asta apropos de cei care cereau aceleasi lucru pentru SAUR II. Nu zic ca baietii nu aveau dreptate, clar ca aveau, numai ca nu poti cere astfel sume Moreniului, cand ei saracii au construit SAUR II pe banii lor!

Asata ca sa ne facem o idee cu ce comparam noi SAUR 2, ca sume si potenta financiara!

O brigada Stryker are in dotare 332 de vehicule APC-uri, in diverse configuratii si cu diverse tipuri de armament. Totusi majoritatea vehiculelor sunt pentru transportul trupelor, adica sunt construite in varianta de APC/TAB si pot lua la bord noua oameni echipati complet, cu doi oameni in echipaj. Masina de lupta dispune de o turele automata cu mitraliera de 12,7mm si una de 7,62. Optional se pot adauga tunuri automate, lansatoare de rachete AA sau AT, centru de comanda, MEDEVAC, etc. Strykerul nefiind altceva decat o platforma, nu o arma in sine. Cam la fel ca SAUR 2.

Sursa: strategypage

 

GeorgeGMT

 

12 comentarii:

  1. Salutare. E interesant Strykeru da cred ca mai mult e ca in poanta cu ala de vroia sa si vanda vaca da la targ dupa ce i-a facut unu publicitate s-a razgandit crezand ca pana la urma ce zicea ala e adevarat si de ce sa o mai dea. Iata aici o comparatie interesanta cu primu(pe roti) transportor amfibiu BTR-60 http://www.youtube.com/watch?v=lqaENzh3mQU&feature=related. Ce se bate atata moneda cu o” bucata ” de blindaj in V ?! preluata de fapt din Lav-25 . Avantajul este acel blindaj plus panourile de ceramica aplicatesi posibilitatea de a fi schimbate . Saur 2 ar fi ideal pt o buna inlocuire a asa zis batranelor BTR-60, 70 care normal ca nu pot rezista unui DEI ce poate distruge si un tanc ; ca doar astea nu au fost gandite pt astfel de lupte .Ori chiar si in razboi o mina antitanc distruge un astfel de transportor dapai un DEI.

  2. In 2018 armata SUA il va pensiona pe batranul M113 si cred ca vor sa il propuna ca inlocuitor

    • Pai cam aceasta este si intentia declarata…

    • Si cantareste 38,1 tone! O, da, ati citit bine!..cu un motor de 675 cai putere.

      Si iata din un motiv pentru care poate as fi preferat ca TR-85M al nostru sa fi fost conceput cu motor in fata!

      Si acum ceva simplist, matematica lu’ Tugui:

      -TR-85M1, 860 hp / 50 t = 17,2 hp / t

      -Striker pe senile, 675 hp / 38,1 t = 17,7 hp/t .

      *O sa gasiti unele site-uri/blog-uri dand masa de 42 tone, insa este o eroare, fabricantul spune clar „84 000 pounds”.

      Aplauze insa pentru care stiu ca „nevoia si experienta sunt cei mai buni profesori”:

      -Namerul israelian, 1200hp / 60 t = 20 hp / t;
      si
      -CV-90 suedez 810 hp / 35 t = 23,14 hp / t.

  3. Au mai existat astfel de studii… vezi SEP al BAE Systemes insa a fost abandonat. Era un concept bivalent roti-senile:

    http://imagegallery.baesystems.investis.com/default.aspx?catid=176

    http://www.youtube.com/watch?v=obgAYvLI2Zw

  4. BAE astia scot modele pe banda rulanta si de calitare si la noi o companie DE STAT nu face UNU.
    Probabil deaia se numesc „DE STAT”…

  5. din punctul meu de vedere, asta ar fi o modalitate mai ieftina de a realiza o platforma comuna senile/roti. In faza in care se afla TBT-ul acum, nu stiu daca s-ar preta la o dezvoltare comuna, pentru un viitor MLI, nu doar APC. Nu stiu daca cei de la Iveco le-au dat pana la urma trenul de rulare celor de la Moreni, ca parca asta era punctul in care s-au oprit cu proiectul.

    Daca ar fi sa dezvolte sasiul de TBT si pt. MLI, ar trebui sa aiba capacitatea de a primi pachete care sa urce greutatea pana pe la 40-45 de t pe viitor. Un fel de CV-90… si Stryker intr-un singur pachet.

    Din pacate, nu cred ca MFA Mizil sau UM Bucuresti ar mai putea asigura trenul de rulare pe senile…

  6. Se pare ca MFA Mizil, desi s-a orientat catre aplicatii civile dupa privatizare, isi mentine anumite capacitati militare, cel putin la nivel de mentenanta:
    http://www.indaparare.ro/Publicatii-Media/Ce-mai-stim-despre-MFA-Mizil-.html

    S-ar putea ca pana la urma privatizarea asta sa fie cat de cat reusita 🙂

  7. E posibil ca aceasta varianta sa umple in timp, daca se prevede si echiparea cu tun de 105 sau 120, spatiul lasat de anularea proiectului M8 Bufford – Armored Gun System (inlocuitorul lui Sheridan):
    http://www.youtube.com/watch?v=AcBIvW5HQnE&feature=related

    http://en.wikipedia.org/wiki/M8_Armored_Gun_System

    E o simpla prezumtie nu o informatie sigura, de pe surse…

    Din aceeasi categorie ar fi CV-90 cu tun 120 si Cadillac Stingray:
    http://www.youtube.com/watch?v=zrw20j0ga6Q

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *