Totusi americanii vor si T-50 Golden Eagle

 

T-50A al Lockheed Martin/KAI

E vorba de cei de la Hillwood Aviation care doresc sa inchirieze intre 4 si 8 aparate sub titulatura F/T-7X pentru utilizarea in antrenamente la baza aeriana Langley, in contul celor de la Air Combat Command/ USAF.

Anuntul a fost publicat de Aviation’s Week in 18 martie cu privire la programul RFX al Air Combat Command (ACC), ideea fiind de a incredinta direct catre Hillwood (subsidiara a Perrot Group, la randul sau reprezentat al T-50 KAI in SUA) pentru a dispune rapid de niste aparate de antrenament pana la sosirea noilor T-7A Red Hawks, aparate care sa zboare aproximativ 4500 de ore a cate 3000 de zboruri anual, pe parcursul a 5 ani, atingerea capacitatii initiale operationale pentru T-7A fiind planificata pentru 2024 cel mai devreme. In acelasi timp, la 2 ani dupa incheierea competitiei TX americane, Lockheed Martin inca afiseaza oferta T-50A pentru Advanced Pilot Training.

Cum era laudat KAI T-50A in timpul competitiei T-X prin 2017:

Cei de la ACC vor sa se foloseasca de oportunitate pentru a testa un nou concept de antrenament, Project Reforge, care sa ofere o alternativa metodei de antrenament in uz si introduse in anii ’30 ai secolului trecut, care presupunea un stagiu de 12 luni. In actualul sistem calificarea pilotilor – „Undergraduate Flying Training” – cuprinde 3 faze: cea la sol, faza pe trubopropulsor T-6A Texan II si cea pe T-38 Talon – trainer supersonic.

Familia Vulturului Auriu sud-coreean
T-7A Red Hawk
In acest moment USAF plateste 7 firme de subcontractori pentru misiunile „Red Air” si logistica asociata, iar mutarea T-7A in aceste roluri ar reduce semnificativ costurile, luandu-se in considerare chiar o varianta light-fighter denumita F/T-7X. Pana atunci insa, T-50 A are deja integrate in avionica un numar de sisteme de armament cu raza scurta (capacitate acrosata pana la 3,7 tone), sisteme de tintire si lupta electronica, dar si o varianta de radar – ELTA EL/M-2032 – cu o a doua varianta AESA in curs de dezvoltare de asocierea Samsung Thales.
Gama de arme a T/A-50

In aceasta logica, pentru implementarea proiectului „Reforge” planificata pana in 2023 este nevoie de o aeronava cu capacitati similare lui T-7A care sa inlocuiasca temporar T-38, T-50 fiind o aeronava deja matura si in uz cu alte forte aeriene. Prima publicare a RFI-ului pentru aceasta nisa a fost in mai 2019, insa a trecut fara multa valva in spatiul presei. Concurentul celor de la Hillwood pentru acest RFI au fost texanii de la Mission Support Systems (MSS), acestia oferind Leonardo M-346, care si el participase initial in competitia T-X cu varianta T-100.

Cert este ca flota de T-38 Tallon trebuie inlocuita rapid, defectiunile tehnice si accidentele multiplicandu-se alert in ultimii ani. Pacat ca reproiectarea sa in Model 400, nu a mai fost lansata de Northrop Grumann in competitia T-X:

In fine, T-50 si AT-7 sunt aeronave comparabile construite in jurul aceluiasi motor GE F404:

 

T-50 T-7A T-100
Lungime 13,144m 14,15m 11,49m
Anvergura 9,45m 10m 9,72m
Inaltime 4,94m 4m 4,76m
Masa gol 6470kg 3250kg 4610kg
Masa tot 12300kg 5500kg 9500kg
Motor F404/78,7kN F404/ 76,5kN 2x F124/28kN
V. max 1837,5km/h 1300km/h 1255km/h
Plafon 14630m/serv 15240m 13716m/serv
Raza de Actiune 1851km 1840km 1981km
V. ascensionala 198m/s 170m/s 11,75m/s
Sarcina utila 3,7 tone N.A. 3 tone

 

 

GE F404 – variante si caracteristici

La noi abia s-a reinceput competitia modernizarii IAR-99 la noul standard pentru F-16, iar peste IAR-99 TD s-a lasat o liniste asurzitoare.

 

Marius Zgureanu

Surse:

. https://www.globaldefensecorp.com/2020/03/27/the-usaf-to-procure-eight-t-50-golden-eagle-dubbed-f-t-7x/

. https://www.thedrive.com/the-war-zone/32645/air-force-wants-to-acquire-losing-t-x-jet-trainers-to-help-revolutionize-pilot-training

. https://www.meta-defense.fr/2020/05/16/le-futur-avion-dentrainement-de-lus-navy-pourrait-ne-pas-embarquer-a-bord-des-porte-avions-americains/

. https://www.thedrive.com/the-war-zone/33524/the-navys-next-carrier-jet-trainer-wont-be-able-to-land-or-take-off-from-a-carrier

30 de comentarii:

  1. Northrop/Grumman Model 400 nu are ca motor tot F-404-GE-400 cum avea F-20 Tigre Shark?
    Ce frumos era in FARo un tandem F/A-18 CD Hornet – FA-50 Golden Eagle.
    Dar daca s-a ales conform trendului F-16 Falcon…..acum asta e.

  2. Salut. Nu ar fi buna pasarica si pentru noi ca tot vrem sa cumparam f-35.

    • IAR 99 Soim: am I a joke to you?

      3
    • imi imaginez ce urlete si strigate indignate ar izbucni, poate chiar si de la tine, daca am renunta la singurul avion romanesc al FARo pt unul strain. mai ales ca nu s-ar mai outea face nimic loco, cel putin o perioada

      1
      • IAR-99 e mult mai ieftin de zburat decat categoria lui T-50 – usor supersonice.
        La subsonice, americanii inca folosesc Goshawk dar se pare ca se cauta un inlocuitor partial si pentru respectivul, la marina.

        6
  3. T-50 a fost probabil cel mai bun avion din competiția T-X, la mare luptă cu M-346. Câștigătorul, Boeing-Saab este departe de maturitate și momentan , luati-o că o parere neavizata, pare descleiat, firav și făcut din componente sh.
    Recunosc că sunt fanul T-50, dar la noi momentan nu i-as vedea rostul că trainer, cred că IAR 99 este o platformă care încă poate fi dezvoltata, vointa să avem. Dacă ar fi remotorizat, ar fi….

    4
    • Cu ce ai vedea tu remotorizat IAR-99 SoiM? Important este sa fie un motor mai puternic care sa traga mai mult de 20 KN in dry. Personal mi-ar placea pt IAR-99 ca motor nou RR-Turbomeca Adour Mk 871. Este mai mic in diametru decat RR-Viper 623-41M dar mai lung.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Turbomeca_Adour
      https://en.wikipedia.org/wiki/Armstrong_Siddeley_Viper
      Ma intreb cum ar fi fost IAR-93 AB Vultur modernizat, precum MiG-21 ABC LanceR, poate si redesenat/reproiectat un pic, cu radar, cu inca un pilon pe fiecare aripa si 2 piloane sub fuselaj (total 8 piloane) si cu RR-Turbomeca Adour Mk 811, versiunea reheat- cu postcombustie……?!

      3
      • Sincer, nu stiu. E treaba complicata, INCAS ne poate spune. Până la urmă s-ar putea să îți dai seama ca nu merita – stiu mă contrazic singur, dar dacă te uiți cât ar fi costat remotorizarea Jaguar indiene (2.4 mld usd, cu F125) parcă mai bine iei ceva nou.
        Mie imi face rau cu ochiul, M-345. Mi se pare destul de potrivit că înlocuitor pt IAR99.
        Ref la IAR-93, greu de zis, cel mai probabil, nu ar fi meritat.

        • Nu cred ca IAR-99 si-a spus ultimul cuvant….cel putin dpdv al design-ului. Honeywell F125 este mai scump decat RR-TM Adour Mk 871/811….e mai nou Honeywell-ul. Bine pretul depinde de multi factori.
          Personal vedeam dar in viitor Adour modernizat fabricat sub licenta la Turbomecanica redivivus……asta daca vor fi bani, vointa si puterinta in Romania!
          Si un pic de SF……daca s-ar fi facut IAR-95 si s-ar fi putut macar dupa revolutie un motor indicat pt el si cred eu accesibil la achizitionat/produs sub licenta ar fi fost Volvo RM 8….motorul care a fost pe JAS-37 Viggen….?!

      • E frumos visul tau! Crad ca ar fi iesit exact ca un adevarat Jaguar! 😉

  4. E amuzant ca, daca te iei dupa lumea de pe rumil, avioanele nostre de antrenament ar ajunge mai degraba sa fie de atac la sol :)))

    • Păi soimul nu asta e, antrenament si atac la sol?….pt noi T/A 50 ar fi bun si ca avion standard decât nimic, adica un fel de intermediar între soim și ce va urma peste vreo 20 de ani, ca nu cred sa mai pupam alte espadrile de F16 block>50/52 iar F35 nu stiu daca vom avea mai mult de una …..ideea e că coloana vertebrală a aviației militare tre so construiește pe un avion pe care reușești sa-l zbori mult cu costuri rezonabile si oe care sa ti-l permiti in numar mare , nu suntem Bulgaria, Cehia sau Ungaria, noibar trebui sa avem aviatie macar la 2/3 din ce are Grecia, zic si io ca fraieru, asta daca cu adevărat vrem să avem aviație militară și să fim respectați…bune iar asa cu numele

        • Lasand la o parte „erezia” de-ai fi scos lui L-39 bidoanele de la capatul aripilor si eu cred ca pt. viitorul avion de antrenament al Romaniei o varianta care sa implice si industria locala ar fi un urmas al lui L-39 produs in cooperare de Cehia/Polonia/Romania si cine mai e dispus sa se bage in combinatie, poate Ungaria, poate Ucraina. S-ar aduna ceva competente tehnice. Avionul est-europenilor. Din pacate s-ar aduna si multa coruptie, smenuri, aranjamente.
          IAR-99 saracu’ n-are nici o sansa in afara Romaniei. Chiar si in Ro, scopul lui e sa tina fabrica de la Craiova in viata. In mod normal trebuia adus la zi la Bacau. In mod si mai normal trebuia pana la ora asta sa ne gandim serios la un inlocuitor.

        • Decat resaparea cehilor nu mai bine resaparea românilor, un TD ceva sau vreun urmaș de-al său?…..

          3
          • @serghey…nu, nu e mai bine. E ca si cum ai compara un Golf 4 cu o Solenza. Ambele de aceeasi generatie dar in ce ai baga banii daca n-ai avea bani de ceva nou?
            L-39 e facut in 3000 si ceva de bucati si exportat in zeci de tari unde s-a comportat decent si in conflicte reale. In SUA zboara mai multe L-39 private decat a avut vreodata RoAF. Un aparat usor de intretinut si ieftin.
            IAR-99 e un avion produs local intr-o serie extrem de mica (in mod normal nici nu poate fi considerat c-a ajuns la cadenta de serie), un aparat tarat inca de „bolile copilariei” desi e batran.

            2
            • reversul medaliei este ca IAR-99 a fost conceput exact pentru a inlocui la noi L-39, deci macar pe hartie, performantele sale sunt superioare. Ca sufera din cauza imaturitatii design-ului, a seriei mici si a subfinantarii proiectului, e adevarat, dar ca si potential, trebuia sa surclaseze L-39.
              Cehii au creat intre timp L-59, L-159, L-169 ALCA, L-39NG, F/A-259…
              https://www.rumaniamilitary.ro/aero-f-a-259
              https://www.rumaniamilitary.ro/aero-vodochody-prezinta-l-169-alca
              Noi inca ne chinuim cu nasterea unui singur IAR-99 DT si o modernizare mai mult a avionicii pentru restul parcului. Am pierdut trenul evolutiei platformei, desi la un moment dat s-au incercat niste derivati: IAR-99 AMTA, XT/ SC…
              https://www.rumaniamilitary.ro/programul-iar-99-td-incotro
              https://www.rumaniamilitary.ro/iar-sc-xt-sau-nimic-la-avioane-craiova
              https://www.rumaniamilitary.ro/avioane-craiova-reloaded
              https://www.rumaniamilitary.ro/un-te-duci-tu-xtdt-ule-episodul-2
              https://www.rumaniamilitary.ro/aripi-romanesti-iar-xt

              1
              • @marius zgureanu…de la „trebuia” si pana la realitate e cale lunga. Din ciclul „s-a nascut talent si-a murit speranta”.
                La ora asta ambele avioane (L-39 si IAR-99) sunt perimate conceptual (aerodinamic, structuri). Diferenta e ca L-39 a acumulat cu enorm de mult mai multe ore de zbor, a demonstrat ca poate fi zburat in misiuni reale la mii de km departare de „casa”, are un lant logistic viabil, samd.

                • pai asta e… al nost’ nu a mai apucat sa treaca prin etapele astea, nascandu-se prea tarziu, in timp ce cehoslovacul a profitat de o decada in blocul comunist, sub obladuirea URSS, timp in care si-a facut referinte si s-a maturizat.

                  • @marius zgureanu..da, adevarat ca L-39 a prins o perioada (mult) mai propice. Si au avut si mult mai multa experienta, venea pe baza pusa de L-29. Ca sa nu mai spun ca cehii produsesera sub licenta o gramada de avioane cu reactie: Me-262, Mig-15, 17, 19, chiar si bombardiere Il-28. Pana la urma conteaza si asta.
                    Cum ziceam…din pct. meu de vedere IAR-99 e un drum inchis (de fapt a fost asa dintotdeauna dar n-am stiut-o noi) poti sa pui pe el radarul de pe F-35 in bot si ala de pe Su-57 in coada, el va fi conditionat la max doua duzini de exemplare. Pur si simplu nu renteaza.
                    Aparatele occidentale sunt scumpe sau foarte scumpe. O cooperare est-europeana pornind de la nucleul L-39 poate ar fi o varianta. S-ar aduna cel putin 100-150 de comenzi de la toata lumea (Polonia, Cehia, Romania, Slovacia, Ungaria, Bulgaria, Ucraina) si poate ar renta. Ma rog..faptul ca ai nostri probabil nici n-ar vrea sa auda nu schimba faptul ca IAR-99 nu prea are nici un viitor.

                    3
                    • Polonia a trecut la M 346 si nu cred ca se intoarce inapoi la L 39 Next generation sau cum l-om numi. Pentru noi este mai profitabil fabricarea din kit-uri de M 346 sau FA 50 Golden Eagle ca avem ce invata din chestia asta indiferent cati o sa imi sara in cap ca ei nu vor sa strangem doar suruburile etc..
                      IAR 99 Soim C sau D sau cum s-o nimi o sa mai zboare inca 10 -15 ani fiind in nisa M 345 si avand moarele canibalizate de la IAR 93 asa ca ore de zbor fara numar.
                      Sa crezi insa ca poti face CAS cu PRND-uri de 57 mm si tun de 23 mm in conditiile in care elicoptere de atac MI 24 si SU 25 in Ukraina nu au facut fata sistemelor antiaeriene ultraportabile este cel putin o utopie daca nu un vis departat rau de realitate.
                      Eu unul vad FA 50 Golde Eagle ca fiind cel mai ieftin avion care poate inlocui MIG 21 LanceR la ora actuala mai ales ca avion de atac la sol si politie aeriana pentru a nu se consuma resursa de F 16 MLU.

                      1
  5. De ce sunt blocat la comentarii?

    2
  6. Ghita Bizonu'

    Scuze da ce naiba mia vreti de la IAR 99?

    Adica avion de antrenament din 87 (acu 33 ani!) cu motor Viper din 1951 (eu sunt nascut in 52! Si sunt pensionar!!!) . Adica fost-ai lele cat ai fost .. da nici atunci nu era prima lele ca locu era ocupat de BAE Hawk din 1974.

    IAR 99 o fi fots „curatel” in tineretea lui dar …. dar anii! Pacat ca nu a fost „sprijinit” pe pete exterene – ca era si o intreaga publicitate ptr industria romaneasca in gnl (ceva in genu – daca sunt destui de buni sa cumapram avioane reactoare de la ei … si nu cad ..atunci ce cusur sa aibe camionu care daca se defecteaza macar nu cade ?!”)

    TD ? Ce de Demonstreaza ? Imortalitatea motorului Viper?!

    Scuze. Chiar ca imi pare cu regret dar, asta e. Sa zic asa ar fi momentul pocaintei ..da si asta extrem de tardiva (dupa .. „moarte”)

    4
  7. Capătu satului

    Asa o fi cum zici tu
    Vyperu este deja de departe depasit
    Dar nu se stie ce iese daca-l iei la pila si mai pui cateva etaje de turbina

    Aia care au ordonat sa se taie toate 93 -le i-au pensia majorata linistiti
    Poate cu alte motoare si un pic de ajutor extern ar fi fost inca un aparat zburabil la un cost rezonabil

    Cred cu tarie ca tara putea mai mult decat td
    Dar unde nu exista vointa nu exista putinta

    La mintea mea, conducerea armatei atat de incapabila nu cred ca am mai avut
    Dar timpu poate demonstra ca pot exista si mai incapabili

    Cum Boeing a putut sa dezvolte drona valkirie pt australieni, T 7 pt programu tx, etc etc
    Daca noi nu suntem in stare sa facem un avion pt ziua de azi, se putea contracta Boeing pt a proiecta un avion de antrenament pt atmsta noastra in sec XXI, aparat care sa poata executa si misiuni de atac la sol

    T50 este tot un fel de F16 mai scurt si mai ingust

    La mintea mea T 7 al Boeing este mult mai frumos
    Este un alt avion, proiectat, calculat, nu o copie la scara redusa ca T50

    Americanii isi permit cate avioane vor
    Si alea T50 vor fi probabil in rol de adversari
    Alta conducere militara

    Daca am lua si noi cateva aparate in rol de advesar pt antrenament, inclusiv pt pilotii de F16, n-ar fi rau
    Niste aparate cum au luat argentinienii, etc.
    2-4 bucati.

    Dar la noi si F16 th sunt prea mult
    Fara rachete AN pt F16, canibalizare, etc etc.

    1
    • Daca si cu parca ….

      Ma ala din coada satului un motor reactiv de avion nu este un motor de Trabant pe care cam oricine putea sa il „dopeze” („lumini” mai mari, pistaone cu capete mai „inalte”, eventula „segmentele” alezate sau inlocuite ca sa mai faci rost de vreo 50-70 cmc). Mergea si la Dacie ..

      Insa inca catvea etaje la tirbine? hm.. hm hm. Este o odificare majora a motorului care cere o reproiectare a fuselajului care. Si mai vezi ca Viper este doar „turboreactor” nu „turboventilator” (in engkeza turbofan sau fanjet) …. iar remotorizarea cu un asa motor impune o reproiecatre mai drastica /(diametru mai mare!)
      Pe scurt nu se merita!

      1
  8. Valeuuuu au inceput aia de la FARo sa canibalizeze deja F-16 3-th hand alea de la portughezi? Aaaaaa poate de aia vor ei sa ia 12+5 F-16 3-th hands ex-portugheze…ca unul sa-l canibalizeze si celelate 16 sa formeze o iscadrila….lol!!!!
    Deja nea Nicu Ciuca ministrelu a spus ca programul de dotare al FARo cu avslmr s-a incheiat….sper ca sa fi terminat prima etapa.
    Intreb si eu…..in cazul in care poate cu voia lui Dumnezeu Romania va avea intr-un viitor nu prea indepartat un guvern responsabil si adevarati profesionisti la conducerea MAPN, si normal mult mai multi bani decat are acum, ce ar fi mai bine si ieftin si eficient, sa se cumpere cel putin pt FARo avioane si elicoptere sh-uri, o parte ca sa zboare si cateva pt canibalizare/piese de schimb, asta in cazul in care se va face mentenanta lor in Romania sau sa se produca sub licenta in Romania cat mai multe tipuri de avioane si elicoptere necesare FARo??? Chiar daca se vor cumpara avioane si elicoptere noi pt ArmRo…..cred ca tot va trebui sa le importam piese de schimb, cu mentenanta preferabila a fi facuta la Romania.
    Merci anticipat de raspuns!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *