Traian Basescu fata cu …F-16

Dupa ultimele declaratii ale ambasadorului american Mark Gitenstein, dublat de Traian Basescu, multa lume a ramas pe doua randuri! Adica dupa euforia primelor vesti si sperantele de avioane noi, de avioane americane F-16, lucrurile s-au mai nuantat…sau nu?!

Acum trebuie avuta in vedere si conjunctura economica nu foarte fericita prin care trece Romania si cam toata Europa. Ori in aceste conditii sensibile lucrurile stau cam …altfel!

Practic daca analizam informatile eliberate de cei doi demnitari nu putem sa nu remarcam ca sunt destul de coplementare. Adica americanul declara ca o flota noua de avioane F-16 ar fi foarte necesara Romaniei si acest lucru s-a discutat deja. Mai mult SUA ar sprijini o astfel de intreprindere (asta am inteles-o eu printre randuri).

Pe de alta parte Basescu spune, de doua zile intruna, ca si noi am vrea avioane noi, dar ca suntem saraci si nu prea avem bani. Da avioane sigur vrem!

Basescu merge mai departe si incepe sa detalieze conditile in care Romania ar putea sa cumpere  F-16 si cere de fapt un aranjament financiar care sa nu depaseasca 300 milioane de euro pe an. Ori SUMA, intr-o negociere este destul de secreta. Nu cred ca Romania ar fi aruncat pe piata banii pe care este dispusa sa-i cheltuiasca anual pe avioane, numai daca…

Acum hai sa ne imaginam ca Basescu chiar este inconjurat de oamenii destepti! Ce l-ar sfatui acestia sa faca, cum sa comunice el, unei tarii in care se reduc salarile si pensile, ca Guvernul a batut palma cu LM pentru avioane in valoare de cel putin 3,5-4 miliarde de euro?!

Pai …prin psihologie inversa! Adica se apuca sa spuna tuturor celor care-l asculta ca nu putem plati avioanele decat in anumite conditii! Ca nu avem bani, ca este recesiune, ca multe si cornute…ca pentru a putea achizitiona acele avioane, de care avem de fapt foarte multa nevoie, ar trebui ca SUA sa ne faca o oferta exceptionala si nemaivazuta.

In principiu astfel de declaratii sunt mereu facute pentru un public tinta. Ori tinta este SUA, mai lasati la bani ca altfel luam Gripen, ori ii incaiera pe americani si suedezii, pentru o ofereta cat mai buna!

Dar…dupa coplementaritatea declaratilor Presedintelui Romana si ambasadorului american nu poti sa nu te gandesti ca discursurile nu sunt altceva decat o pregatire a pietii pentru anuntarea contractului si implict a sumei enorme pe care o vom plati pentru avioane.

Pur si simplu impresia pe care o am, ascultand spusele Presedintelui, este ca ne pregateste pentru anuntul final, cand toti vom ramane socati si placut impresionati de abilitatea Presedintelui nostru, care a negociat cu americanii atat de dur incat acestia au cedat…

Partea in care declaratile nu fac decat sa puna presiune pe LM si SAAB, desi este foarte logica, nu prea se incadreaza in tiparul diplomatiei noastre si mai degraba pare doar o perdea de fum in spatele careia contractul cu LM pentru F-16 este deja antamat!

Acum, eu ca fan al Armatei nu pot decat sa ma bucur foarte mult, nu atat pentru achizitia de F-16, ci pentru ca, in mod aproape sigur vom avea avioane NOI! Si asta este tot ce conteaza. Pilotii nostri nu vor mai zbura sh-uri ci avioane noi, produse de…nici macar nu ma interesaza! Insa accentuaez ca pe o opinie proprie ca de fapt se incearca sa se inoculeze idea unui contract aproape miraculos si extrem de bun, cea ce s-ar putea chiar sa fie asa.

Dar tot miscare de PR este, chiar daca scopul este unul foarte bun si placut urechilor mele 🙂

32 de comentarii:

  1. In ecuatia asta trebuie bagat si Emil Boc cu PDL cu tot .
    Boc se opune din rasputeri achizitiilor de tehnica militara si de asta Basescu vrea sa-l schimbe .

  2. „Planul Gitenstein” este realizabil sau nu? Intr-un viitor apropiat sau la pastele cailor?

    • e doar o smecherie de marketing – zici ca faci o constructie regionala, faci intalniri cu gramada, analizezi, discuti, angajezi cumparatorii in proces, ii faci sa simta ca au investit efort in treaba asta, si-au ales si avioanele si toate echipamentele de pe ele, etc.

      apoi ii iei pe rand, hai bulgarule ca am vorbit cu romanul, se baga, croatul se baga, numai tu strici „proiectul regional” si tot asa le zic la fiecare.

      iar oferta nu vine pana nu sunt astia toti ca gugustiucii, sa manance din palma.

      dar e criza si americanii cu toate promisiunile nu prea vor nici ei sa dea conditii bune de pret, offset si finantare, cand vine la o adica lumea va tusi la bani.

      nu e imposibil insa e improbabil sa mai muste astia ca prostii, cred ca s-au mai scolit in ale comertului, nu mai e anul 1990, nu e nici anul 2000 sa vrem sa intram in NATO si sa dam contracte gen Bechtel ca suntem la mana lor, acum venim de pe o pozitie de negociere buna, nu avem obligatii la americani ci dimpotriva ei ne sunt datori pe multiple planuri – nu le-am luat bani de scut, cum le-au luat polonezii 20 de miliarde, am fost si in Irak, Afganistan, pentru ei.

  3. Sa ia macar 12 bucati si apoi mai vedem. Ajung si pilotii sa le cunoasca, tehnicienii, vedem cat ne costa si apoi mai continuam sau nu. Plus ca le mai taiem elenul vodcarilor.

  4. 1. Basescu vorbeste de Rafale si Gripen – dar negociaza numai cu americanii. Mai mult spune si conditiile in care ar accepta o oferta americana.
    2. Ministrul de externe al Romaniei comenteaza pozitiv declaratiile ambasadorului SUA.

    Deci vor fi F-16, in conditii avantajoase. Cel mai probabil. In rest rabdare si tutun

    • In aceasta seara pe TVR 1 a vorbit NUMAI de oferta americana si a scapat pasarica…a spus ca se cauta o solutie pentru finatarea afacerii. Nu asta m-a mirat ci faptul ca pe langa Bulgaria, Cropatia si Romania , Basescu a pomenit serios, Ungaria…
      Totul se incadreaza in premisa articolului, si anume ca se va da drumul la informatie treptat, de fiecare se vor anunta mai mu;lte amanute, pana cand…”pe date de…….primul aparat F-16 va ateriza in Romania!” Intrebarea este ce vom face pana vor veni aparatele noi, nu mai devreme de 2014, cred eu…Vom trage de MIG-uri sau vom inchiria?! De fap0t asta si programul economic, anuntat partial deja, sunt singurele necunoscute pentru mine…

      • Eu nu inteleg de ce baga Ungaria in ecuatia asta. Budapesta are leasing cu luare in posesia de la suedezi si nu sunt nemultumiti de Gripen. Cehii sunt nemultumiti la nivel politic de Gripen si pun presiune pe Saab. Singurele state din zona in afara de Bulgaria, Romania si Croatia care ar mai avea nevoie de avioane sunt Slovacia si Slovenia.

      • Uite confirmarea:
        E si o chestiune de demnitate, Romania si-a aparat intotdeauna spatiul aerian
        Acest proiect ne leaga definitiv si pe termen lung problemele de securitate de SUA si nu ascund ca a fost unul din obiectivele mandatului meu.

        Pentru mine e clar. Decizia la Bucuresti e luata. Mingea e pe terenul Washingtonului. Vom lua F-16 si pe urma F-35.

      • Exact ce cred si eu! Si nu cred ca LM s-ar supara pt o comanada suplimentara de 14 F-16 cu destinatia Budapesta, deloc nu s-ar supara. Poate stie Basescu ceva ce noi inca nu stim…

      • Basescu vrea sa arate ca e un lider regional, dar nu are credibilitate !

    • ce nu inteleg eu, intrebarea de 1000 de puncte, de ce vorbeste de Rafale si de Gripen? care e scopul? sa-i faca pe americani sa vina cu finantarea aratandu-le pisica? sau chiar are de gand sa se reorienteze spre alte alternative?
      vorba lui george, astia merg cu tactica revelarii graduale, vom afla incetul cu incetul unde bate Basescu. dar e clar ca se intampla ceva.

      • Scopul este sa-i invite pe francezi (mai ales!) si pe suedezi la masa negocierilor. F16 noi in varianta Romania+Bulgaria+Croatia a cazut. Croatii si bulgarii nu vor.

  5. george, ca recitisi acum tot articolul tau – ieri eram in graba – eu inteleg ideea ta ca Basescu ar vrea sa pregateasca populatia pentru o cheltuiala, unele din declaratii ar avea sens in directia asta – dar ce sens avea sa zica de cateva ori ca nu vrem avioane americane neaparat, ci avioane compatibile, fie ele Saab, F-16 sau Rafale?

    asta nu are sens decat daca vrei sa redeschizi competitia, altfel nu se explica. asta nu e un mesaj de pregatire, cand stii ca americanii sunt mai scumpi si tu ai vrea sa iei de la ei nu ii mai compari cu ceilalti – iti bati singur cuie in talpa.

    si a zis asta si in Adevarul – cand l-au intrebat aia de avioane americane – el zice „nu neaparat” 0 cu avioane compatibile.

    eu cred ca dupa semnarea acordului cu scutul Basescu a obtinut legarea strategica de SUA si nu mai trebuie sa cumparam relatia asta prin afacerea cu avioane, care oricum nu erau asa o legatura la fel de puternica cu stationarea de trupe americane, scut, etc. Dimpotriva, ar fi drenat resurse mult prea mari si ne-ar fi afectat capacitatile militare de export prin Afganistan si alte zone, ca sa nu mai zic ca restul armatei ar fi fost in mare rahat, nu mai vedeau nimic nou inca 20 de ani de acum incolo.

    asa, dupa semnarea acordului cu scutul, nu mai e nevoie sa dai miliarde in plus, pe care nu le ai, pe niste avioane expirate moral, luate si in conditii proaste si intr-un moment in care economia atarna de un fir de par iar lumea se pregateste de o noua criza majora.

    cred ca de data asta Basescu pregateste fie licitatie, fie direct o competitie intre Gripen si F-16 din care va castiga oferta mai buna. sper intr-o decizie rapida, ca vin alegerile si se alege praful.

    Nu se stie acum sigur care oferta va fi mai buna, ca nu se cunoaste oferta americana si daca ea va fi subventionata de SUA sau nu. Eu cred ca nu, americanii nu prea isi permit la ora actuala iar linia lor de productie nu ii ajuta sa fie competitivi cu suedezii cand vine vorba de numere mici de avioane – daca era o chestie de cateva sute de avioane, da, puteau si americanii sa fie apropiati la pret, insa cand e vorba de numere mici, nu.

    vezi toate deal-urile recente de avioane F-16 – pretul e urias la ora actuala si e in crestere, nu in scadere.

    a propos de pret – suma de 200 de milioane pe an pentru 48 de avioane mentionata de Basescu nu e relevanta la capitolul pret, ci la capitolul finantare, asa ca omul nu da din casa cat vrea sa dea pe avioane in total, ci cat vrea sa dea anual pe avioane ca maxim.

    depinde ce imprumut va fi – pe 15 ani, pe 20, pe 10 ani, pe 30 de ani, etc. una e sa dai 200 de miliioane timp de 10 ani si alta e sa dai suma asta timp de 30 de ani – variatia ar fi intre 2 mld si 6 mld – la banii astia ar putea sa ia orice, chiar si Rafale, ca tot l-a pomenit.

    a propos, Franta e cam in belea cu finantele si nu cred ca ne da credit de 5-6 mld, Italia ce sa mai vorbim, tocmai a fost retrogradata, singurii care stau bine la capitolul asta sunt suedezii, care merg in continuare extraordinar de bine cu finantele si proiecteaza surplus bugetar pe 2011.

    • @mad max
      De unde scoti costuri uriase? De unde cifra asta de 5-6 miliarde de dolari????
      Polonezii au platit 3,5 miliarde de dolari pe credit cu SUA. Crezi ca vom scoate mai prost decat ei daca luam 48 de bucati?
      Unde a sarit pretul la F-16 in ultimii ani, cand este cel mai ieftin aparat produs de SUA????

      • vorbeam de credite – daca ai 200 de milioane si iei credit pe 30 de ani – inseamna 6 mld.
        daca iei pe 10 ani inseamna 2 mld.

        ideea e ca din suma anuala pe care zice basescu ca vrea sa o dea nu-ti dai seama cat vrea sa dea in total, suma ar varia intre 2 mld (daca e un credit pe 10 ani) si 6 mld (un credit pe 30 de ani) deci nu s-a dat de gol cat ar vrea sa dea pe avioane in total.

      • Dar cine a spus 20 de ani? Sau 30 de ani? Suedezii au oferit imprumut pe 15 ani. Nu-si are rostul un imprumut pe 30 de ani. Probabil durata va fi intre 10 si 20 de milioane.

    • 1. „cred ca de data asta Basescu pregateste fie licitatie, fie direct o competitie intre Gripen si F-16” – Bulgarii si croatii au spus NIET. Deci F16 poate sa ramana acasa (ca in Elvetia).
      Se vor lua la „palme” doar Gripen si Rafale.

      2. „Franta e cam in belea cu finantele si nu cred ca ne da credit de 5-6 mld” – Corect. Dar : Rafale se lupta in Brazilia, in Elvetia si in Emiratele Arabe Unite. Un contract cu noi ar debloca situatia. La anul sunt alegeri in Franta si Sarko sta prost in sondaje. Insa daca ar bate palma cu noi : +10 puncte in sondaje, Rafale scapa de eticheta „avionul care nu se vinde”, Dassault spune „bogdaproste”.

      • Romania nu a avut bani de F-16 si Gripen, cele mai ieftine aparate din competitie si vrea Rafale (care se apropie lejer de 100 de milioane de dolari bucata). E ca si cum ai spune ca nu ai bani de o Dacie la mana a doua, dar visezi un Citroen C8. Hai sa fim seriosi. Romania cu scut american si cu avioane frantuzesti.

      • Citroen C6 :)))))),e mai cu staif.

  6. bre, vezi ca iar zice Base ca nu ne-am angajat la F-16, ci la 48 de avioane compatibile, cred ca e clar ca merge spre Gripen sau spre o competitie intre suedezi si americani, e a 3-a oara ca spune „compatibile” de cand s-a intors de la Washington, e clar ca americanii nu au venit cu o oferta buna cat a fost el pe acolo:

    Preşedintele Traian Băsescu a declarat, miercuri, referindu-se la achiziţia de avioane F16, că România nu are acum bani să angajeze asemenea contracte, dar că se caută soluţii de finanţare pe termen lung, care să nu afecteze bugetul României într-un mod brutal.

    „Securitatea, indiferent de deciziile de achiziţii ale României, ale statelor din regiune, nu este pusă sub semnul întrebării. Securitatea instalaţiilor şi a ţării, a României, nu este condiţionată de achiziţii de avioane. Dacă noi avem o condiţionare, sunt problemele noastre, angajamente la intrarea în NATO, când ne-am angajat să avem 48 de avioane compatibile NATO. Ceea ce vorbea Bogdan Aurescu este o propunere americană, care pleacă de la realitatea faptului că este criză economică, şi Statele Unite au propus României, Bulgariei, Ungariei, Croaţiei o viziune regională asupra capacităţii forţelor aeriene din regiune. Sigur, asta implică o coordonare, cu atât mai mult cu cât Polonia este doată cu avioane F-16, deci, regional, s-ar putea crea o structură de forţe aeriene aparţinând statelor membre NATO, care să poată asigura în mod curent patrularea aeriană, pe de o parte, în cadrul Programului Open Sky şi, pe de altă parte, securitatea aeriană a statelor din regiune”, a declarat Traian Băsescu la TVR1.

    El a precizat că niciun stat dintre cele amintite nu a răspuns favorabil acestei propuneri.

    „Deocamdată, niciun stat n-a spus «da», toate se gândesc. Şi sunt convons că toate se gândesc la ce ne gândim şi eu am spus foarte deschis partenerilor americani: România nu are acum bani să angajeze asemenea contracte. Sigur, şi partenerul american poate răspunde, «bine-bine, dar când v-am primit în NATO, v-aţi angajat». Nu ni s-a pus această întrebare sau nu a venit acest răspuns, dar se caută soluţii de finanţare pe termen lung, care să nu afecteze bugetul României, spre exemplu, într-un mod brutal. Punctul meu de vedere este că România poate suporta un program pe termen lung, în care să plătească anual două-trei sute de milioane, pe care le-am putea aloca Ministerului Apărării, pentru că ceea ce ne aşteaptă este altceva, dacă nu ne dotăm”, a continuat şeful statului.

    • 1. Bun sa se redeschida competitia! De fapt sa se deschida. Pana acum nu am avut competitie adevarata. S-a mers doar pe F16. Sa fie invitati americanii, francezii si suedezii.

      2. „e clar ca americanii nu au venit cu o oferta buna cat a fost el pe acolo” – Si nici nu o sa vina. Eventual o sa mai adauge o roata (Mongolia de Vest) la caruta ca sa traga de timp…

      3. „El a precizat că niciun stat dintre cele amintite nu a răspuns favorabil acestei propuneri.” – Cine… ? Croatia? Saraca se roaga la Dumnezeu sa fie primita in UE. Bulgarii alearga dupa Schengen.

    • din ciclul „Daca doriti sa revedeti….” . pt cei care nu au vazut emisiunea in direct
      http://www.tvr.ro/inregistrari.php?file=DATA-2011-09-21-20-28.flv&id=Editie speciala

  7. Ma amuza faptul ca bagati atata in seama Dassault Rafale pe care l-a „livrat” presedintele. In primul rand Romania nu-si poate permite un asemenea aparat in numar de 48 bucati datorita pretului mare de achizitie indiferent ca vine cu finantare din partea aurolacilor sau nu iar in al 2-lea rand costurile de operare ar fi mult prea mari pentru un bimotor de categoria sa. Alt criteriu negativ pentru acesta ar fi ca aurolacii nu ne-ar da o parte din tehnologia lor in cazul unei astfel de achizitii plus ca pista Dassault Rafale si Eurofighter Typhoon a cazut de mult timp, inca de cand era la guvernare Tariceanu si s-a mers doar pe F-16 Flighting Falcon si pe Saab-39 Gripen care sunt specificati si in momentul de fata. Un alt lucru important va fi daca firma care va castiga contractul pentru multirolul armatei romane (48 bucati – putine de altfel la necesitatile noastre de a ne putea apara spatiul aerian) va investi si in industria locala, va investi in dezvoltarea IAR-XT si nu in cele din urma va veni cu un offset convingator.
    De altfel, si noi ar trebui sa ne miscam rapid si sa modificam legislatia offsetului care nu permite in momentul de fata decat 80% (amintesc ca polonezii au primit 180% pentru achizitia celor 48 F-16 iar Grippen venise cu un offset de 140% daca nu ma insel) ceea ce rezulta ca am pierde multi bani in investitii in tara intr-un astfel de moment neprielnic noua si intregii lumi iar „criza” nu a trecut inca.
    De asemenea in cazul semnarii contractului trebuie avuta in vedere si armamentul care este foarte divers (mai putin daca vom alege Rafale care utilizeaza armament francez), trebuie nu numai sa ne imbunatatim capacitatea combativa aeriana ci si de lovire navala sau la sol.
    Eu zic sa ne vedem cu totii sanatosi la Expomil, sa ne informam cu date si informatii si sa mai asteptam o perioada pana lucrurile se vor linisti si vor fi puse cap la cap pentru a ne putea face o idee clara asupra unui asemenea proiect.

    • offset de 80 la suta e minimul – nu e vorba ca nu se permite mai mult prin actuala legislatie. EDA nu permite acum sa te angajezi ca producator la mai mult de 100 la suta.

      ce e ciudat la noi cu offsetul e ca nu prea cunoastem nimic despre el – fata de celelalte tari care publica rapoarte detaliate cu proiectele de offset derulate si graficele de indeplinire a obligatiilor pentru diversi producatori, la noi nu am vazut vreodata ceva, e un mare mister ce se intampla, dar poate n-am stiut eu sa caut.

      si eu cred ca Rafale e nepotrivit pentru Romania, ca si Eurofighter, nu am fi in stare sa operam o astfel de flota datorita costurilor de operare foarte mari si faptului ca e foarte francez – iti limiteaza mult optiunile pentru viitor.

      • Posibil sa se ocupe cei de la Institutul National de Statistica si de statistica cu offseturi (daca am primit vreodata in baza unui contract), o sa intreb o colega care a fost detasata 6 luni la INS sa vad ce pot afla.

      • Da…din pacate la noi totul este strict secret…iar offset0ul poate depasi fara probleme 80%, dar nu in mod oficial, insa se pot negocia contracte de investitii, care aparent nu au nici o legatura cu achizitia de armament.

  8. Bulgarii au incheiat un acord cu concernul MIG pentru asigurarea mentenantei la aparatele MIG29 aflate in dotarea aviatiei militare bulgare.In aceste conditii mai pot fi interesati bulgarii sa isi cumpere un alt multirol?
    As prefera aparatul Rafale in dotarea aviatiei noastre insa nu cred ca ni-l permitem sa il cumparam iar ulterior sa ii asiguram mentenanta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *