Ucraina, bau-baul de langa noi…

  Ucraina, vecina si “prietena” noastra! Un stat cu care avem relatii politice, economice si militare bune, cel putin la nivel declarativ. Realitatea insa este cu totul alta!

Mostenind de la fosta URSS, o bucatica de Romanie (Bucovina de Nord, aflata acum in regiunea Cernauti, avand o suprafata de 6262 de km patrati, dezlipita din trupul Tarii in vara lui 1940, de catre nenorocitii rosii), Ucraina nu pierde niciun prilej de a ne acuza de pretentii teritoriale, revizuirea granitelor, amestec in treburile interne, etc. Au sau nu dreptate, nu stim nimic cert; cert este faptul ca, acest teritoriu romanesc este pierdut odata pentru totdeauna, fiindca pe masura ce vechea generatie se stinge, odata cu ei dispare si ultima urma de romanism si…romani! Despre interesul clasei politice, nici nu mai are rost sa vorbim.

                                                                                                Su 27 ucrainean

Ucraina, dupa cate se pare, a renuntat la “valentele” europene si la dorinta de a accede in NATO, reorientandu-se catre vechiul sau stapan, Rusia. Daca pe plan economic relatiile sunt bune, si pe plan militar acestea incep sa se dezvolte (oricum, dupa parerea mea, era de asteptat). Sa nu uitam ca acest stat a mostenit o puternica industrie militara, care producea tancuri, avioane, radare, etc, pe timpul defunctului URSS. Acum aceasta industrie, dupa ani de stagnare si regres, datorate in mare parte fostei economii centralizate sovietice, lipsei de fonduri si coruptiei, a inceput sa-si revina, avand chiar succese la export (ce bine ar fi sa avem si noi asemenea succese. Sau avem!? Avem! Succesuri…).

                                                                                                     MIG 29 

Situatia actuala a Armatei Ucrainene este oarecum ambigua! Pe de o parte, se afla o imensa cantitate de armament si tehnica mostenita de la fosta URSS (mare parte dintre acesta este stocat, facandu-se eforturi pentru revitalizare si modernizare, intr-un ritm lent, datorita coruptiei si a lipsei de fonduri -parca la noi ar fi…altfel); iar pe cealalta noile produse autohtone, ce dispun si de componente occidentale, ce-si asteapta intrarea in inzestrare, dar…merg la export! Un prilej de “bucurie” pentru noi; uite ca ne asemanam, cel putin la lipsa de interes si stagnarea intrarii in inzestrare a unor produse noi, rod al industriei locale…In sfarsit, asa conducere avem, mama lor de nenorociti!

                                                                          BM-30 Smerch, scoase doar la parada…

                                                                                      BM-27 Uragan…tot la parada

Armata ucraineană are trei comandamente operaţionale: de Vest (Liov); de Sud (Odessa) şi de Nord (Chernihiv/Cernauti!). Nu toate insa dispun de toate categoriile de forte (spre exemplu, comandamentul de Nord, nu dispune de elicoptere de atac).

Cu toate ca a mostenit o intreaga gama de armament sovietic, inclusiv aeronave, Ucraina are mari probleme de mentenanta si logistica. Desi teoretic, dispune de peste 120 de elicoptere de atac sau inarmate, precum MI-24 (in diferite variante) si MI-8, acestea in marea lor majoritate sunt stocate. Conform surselor NATO, aproximativ 25 de elicoptere MI-24 mai sunt operationale, alaturi de cateva zeci de MI-8 in diferite variante si aproximativ 2 MI-26 (inca operationale). Acestea sunt de fapt rămăşiţe ale fortei de elicoptere mostenita de la URSS ( dupa unele surse, doua regimente!). In curand insa, si elicopterele MI-24 HIND ramase, vor iesi din uz, din cauza epuizarii resursei, a lipsei de fonduri destinate revitalizarii si modernizarii, etc, desi Ucraina dispune de facilitati de reparatii si upgrade-uri, la
Uzina de Aviaţie de la Konotop „Aviokon” (fosta bază de reparatii sovietica, nr. 57). Exista chiar si un proiect de achiziţie a unor elicoptere Mi-171 şi modernizarea unui număr limitat de MI-24; proiect ce nu dispune inca si de fondurile necesare (ceva cunoscut si pe la noi –lipsa fondurilor alocate programelor de inzestrare), cu atat mai mult cu cat elicopterele de atac existente, nu dispun de facilitati NVG.

                                                                                                                BTR -4

                                                                               2S1 , la parada of course…

Situatia nu este cu nimic mai buna in ceea ce priveste aviatia de vanatoare si trupele terestre, iar de Marina nici nu mai incape vorba!

La Aviatie, Ucraina dispune, cel putin pe hartie, de 3 regimente aviatie de vanatoare (62, de la Baza Aeriana Belbek, avand in dotare MIG-29; 114, la Frankovschi, cu MIG-29; 161, de la Limanskoye, ce zboara MIG-29; 831, de la Mirgorod, ce zboara SU-27; 894, la Ozernoye, avand SU-27); un regiment de bombardiere (nr.7, Starokonstantinov, cu SU-24M); un regiment de atac (229, la Saki, avand SU-25); un regiment de recunoastere (511, la Buyalyk, avand SU-24MR); doua regimente de transport mixt (2, la Odessa; 243 la Liov, avand avioane AN-12/26, IL-72 si elicoptere MI-8); o unitate aeriana destinata antrenamentului, unde se afla si Scoala de Aviatie, la Vasilkov, dotata cu L-39, MIG-29 UB si SU-27 UB. Teoretic, conform datelor aparute pana acum, Ucraina dispune de peste 1000 de avioane (aproximativ 150 de MIG-29; peste 50 de SU-27; peste 50 de MIG-25; 150 de SU-24M; peste 100 de MIG-23; peste 30 de SU-25 si un numar incert de SU-17M4R, de recunoastere), aproximativ 170 de avioane de transport (peste 160 de IL-76MD, dintre care au livrat recent Pakistanului, 4 bucati; un numar nedefinit de AN-12/26/32/38, la care se adauga 2 MI-26, un AN-225 MRIYA –pe care doresc sa-l modernizeze cu ajutorul Rusiei. Tot cu ajutorul Rusiei, doresc sa lanseze productia de AN-70, 5 bucati, dintre care ar fi urmat primele doua anul acesta; insa situatia este incerta din lipsa de fonduri), inclusiv modernizarea si revitalizarea unui numar neprecizat de MIG-29 si SU-25. Antonov a castigat recent un contract in valoare de 400 milioane de dolari, din partea Indiei, pentru modernizarea si revitalizarea avioanelor AN-32 din dotarea Indian Air Force.

         …si „faimosul” Kolchuga, radarul care prinde orice invizibil, adica un fel de paparazzi in lumea radarelor! Nimeni nu scapa de el… 🙂  Este bineinteles doar parerea ucraineanilor!

  Desi pare impresionanta puterea Aviatiei Ucrainene, in realitate, ea nu este ceea ce pare! Mare parte a avioanelor, elicopterelor, echipamentelor de intretinere de la sol, etc, sunt stocate sau inoperabile, avand resursa expirata. Aviatia, dealtfel ca intreaga Armata, confruntandu-se cu lipsa fondurilor, a carburantului, coruptia din randurile militarilor si a ofiterilor superiori (au existat nenumarate cazuri de abuzuri, furturi de armament, dezertari, etc.) –moralul in randul militarilor fiind scazut, existand probleme cu plata salariilor si nu numai! Pilotii de vanatoare spre exemplu, zboara extrem de putin, cam 10 ore pe an…  

Fortele Terestre nu stau nici ele mai bine, cu toate ca s-au facut ceva modernizari si achizitii de noi echipamente. Acestea decurg greu, din lipsa de fonduri. Astfel, teoretic Ucraina dispune de peste 4000 de tancuri:T-55 (stocate, dupa cate se pare), T-64, pe care au inceput sa le modernizeze local la standard BULAT –vor cel putin ca 400 dintre ele sa fie aduse la acest standard, insa proiectul avanseaza extrem de greu…cam 20 de bucati pe an. De tot rasul! Au proiecte de modernizare a T-72, nu se stie insa sigur daca au si in dotare asemenea tancuri modernizate, iar T-84 OPLOT sunt…rare. Au deasemenea cam 5000 de AIFV si APC (BMP-2, BMP-1, BTR-60/70/80 si cateva BRDM-2; peste 4000 de piese de artilerie de diferite calibre: D-30/M-30 de 122 mm, D-20 de 152 mm, 2A36 de 152 mm, aruncatoare de mine de diferite calibre, peste 600 de MLRS incluzand BM-21, de 122/130/220/300 mm). Au un program de modernizare a BTR-80, la standard BTR-4 BUCEFAL; acesta a avut succes la export in Irak, iar Armata Macedoneana (ARM) doreste sa cumpere 200 de bucati, eventual asamblate pe plan local prin deschiderea unei fabrici de catre ucraineni. In armata ucraineana acestea sunt in dotare in numar mic. O alta modernizare a BTR-80, este BTR-3U cu tun KBA-105 SKVAL de 30 mm si rachete antitanc KONKURS (se pare ca n-au inca in dotare asa ceva, dar l-au exportat in Azerbaidjan, Ecuador, Kazakhstan, Nigeria, Irak, Myanmar, Thailanda si Emiratele Arabe Unite. BRAVO LOR, ca au stiut cum sa faca export!). Sunt in curs de introducere in dotare a armei de asalt produsa local VEPR, de 5,45×39 mm, derivata din AK-74.   

Ucraina va ansambla in India, printr-o firma locala, cateva sute de APC –uri 4×4, 8×8 si 6×6, printre acestea numarandu-se si DOZOR-B.

                                                                                              DOZOR- B

Dispun de asemenea de aproximativ 130 de SS-1 SCUD, SS-21 TOCKHA/TOCKHA-U, rachete operativ-tactice, insa nu se stie clar daca si sunt operationale. Au sisteme antitanc: AT-4/5/6 si sisteme de rachete AA, SA-4/6/8/11/12/15, intr-un numar nedefinit; nici acestea operationale in totalitate. Au mostenit o gramada de sisteme radar de fabricatie sovietica, insa au realizat sistemul radar KOLCHUGA , despre care afirma ca poate detecta avioane stealth! Daca este sau nu asa, ei stiu, insa se pare ca au doar 3-5 asemenea radare…

                                                                     Cel mai modern tanc ucrainean…  Oplot-ul

                                                                                               T- 64 Bulat

Marina Ucraineana nu sta nici ea bine! Aceasta dispune de nave invechite mostenite de la URSS, precum: 2 fregate din clasa KRIVAK III; un submarin neoperational din clasa FOXTROT; 4 corvete (2 din clasa GRISHA V; doua din clasa GRISHA III); 2 corvete purtatoare de rachete din clasa TARANTUL; 2 nave de patrulare din clasa PAUK; 6 vanatoare de mine (2 clasa SONYA, 2 YEVGENYA, 2 NATYA); 3 LST (2 clasa ROPUCHA si una clasa ALLIGATOR); 2 LCAC din clasa POMORNIK; o nava de comandament din clasa BAMBUK si un petrolier din clasa PEREYESLAV. Nu toate navele sunt insa operationale, neexistand date certe despre ce navigheaza si ce sta in porturile Sevastopol, Odessa, Ismail, Kerch. Exista insa dorinta (fiindca nu sunt resurse bugetare alocate in acest sens. Nu inca!), de a construi pe santierele locale o noua clasa de corvete/fregate usoare (interesanta denumirea!), 4 la numar, cu un tonaj cuprins intre 2500-3000 de tone, numit programul GAYDUK, Proiect 58250. De asemenea intentionau sa revanda Rusiei crucisatorul purtator de rachete din clasa SLAVA, numit UKRAINA; acesta se afla intr-o stare deplorabila, avand nevoie de reparatii masive, nefiind terminata din 1990 incoace. Rusia deocamdata n-a acceptat oferta ucraineana (nava se afla in santierul naval din Mikolaiv, fiind realizata in proportie de 70%).

  Una peste alta, nu trebuie insa sa subestimam puterea militara a Ucrainei, fiindca date certe despre situatia militara reala, sunt greu de gasit. Cu toate dificultatile financiare, politice si militare, Ucraina ramane totusi un colos, raportat la noi si vecinii nostrii. Daca acest colos are sau nu “picioare de lut”, ramane de vazut in evolutia sa viitoare, inclusiv pe plan militar. Deocamdata, evolutia pe plan militar este plina de incertitudini, lipsuri financiare si dorinte (despre noi putem spune acelasi lucru!). 

Merita citit si:

Ukraines military in even worse shape than russias


                 WW

 surse:http://www.antonov.com

http://www.antonovplc.com/

http://www.morozov.com.ua/

             http://www.morozov.com.ua/eng/body/dozorb.php

30 de comentarii:

  1. hai sa nu ne mai uitam spre Bucovina de Nord ca e ca si pierduta.Sa incercam sa facem cu ceea ce avem , inca jumate din Romania e praf.Am fost acolo si la fel ca in republica Rusmoldova -rusificarea a mers brici, e cam greu sa mai facem ceva…ca si Rusia, daca Ucraina va fi afectata de ceva asta se va produce din interior si probabil cu puternicul ajutor al Rusiei, pe principiul noi v-am facut noi va facem praf…Ucraina e o tara trista cu drumuri praf si pulbere cu un nivel de coruptie la care noi nici nu gandim sa ajungem vreodata si o crima organizata care functioneaza mult mai bine decat toata armata si politia lor….contrastele dintre orasele mari si restul tarii e izbitor la fel ca in Rusia

  2. Virgiliu Culiceanu

    Cateva precizari:
    – Ucraina are de la noi si Basarabia de Sud (Bugeacul), unde a fost sfintita vara asta, la Hagi Curda prima si singura biserica romaneasca din Ucraina, apartinand de Biserica Ortodoxa Romana. Bineinteles cu scandalurile ucrainene de rigoare!
    – Contrar aparentelor, romanismul din Ucraina renaste, multi tineri facand studiile in Romania, cu burse, un bun exemplu fiind Eugen Tomac, nascut in Bugeac, care acum este directorul Departamentului Romanilor de Pretudindeni, din Guvernul Romaniei.
    – Deocamdata, Ucraina este inca o tara, dar nu si o natiune, populatia din Vest fiind profund prooccidentala, cea din Centru nationalista, iar cea din Est total rusofila. Elita politica a Ucrainei este concentrata in Lvov, iar elita de afaceri in Odesa, unde si acum, cartierul rezidential din centru se numeste Moldovanka (de ce oare?). In cazul unui faliment al statului Ucrainean, multi politologi, inclusiv de la Stratfor , dau ca sigura scindarea Ucrainei in trei – patru parti, Crimeea fiind cea de-a patra. In luna decembrie a acestui an este scadenta primei transe a datoriilor facute de Ucraina, iar guvernul Ucrainean nu are bani, si nici bancile, dar nici FMI, nu vor sa mai crediteze.
    – Din punct de vedere militar, Romania se aseamana cu Ucraina in privinta dotarii, dar in ceea ce priveste instructia trupelor, Romania este net superioara. Romania este singura tara din regiune care are 10 000 de militari rodati in lupte reale, in Irak si Afganistan.
    – Romania este singura tara din lume care are in subordine trupe americane, Batalionul romanesc din Afganistan comandand si o companie de 250 de militari americani care, culmea, se simt mai in siguranta alaturi de romani!
    Recent, ambasadorul american Mark Gitensten a declarat ca trupele terestre romanesti sunt printre cele mai bune din lume. La fel a declarat si despre pilotii militari romani.

  3. BTR 4 si Dozor -ul sunt niste super scule, si pe langa asta se mai si vand. oare ce insemna daca prostii care ne conduc pe noi ar fi dat o sansa SAUR si nu se cumpara Pirahna alea de rahat, oare reuseam sa vindem si noi 400 de SAUR catre IRAK, ca tara care am ajutat la democratizarea IRAQ ului, ca sa nu mai zic de datoria IRAQ ului fata de noi. da este normal cum sa poata industria ta de aparare sa exporte tehnica militara, atata vreme cat tu ca tara producatoare nu cumperi acea tehnica. mare pacat. oare nu putem sa realiyam si noi ceva gen DOZOR, ma gandesc ca tare bine ar prinde o trascaleta dasta trupelor din IRAQ si Afganistan.

    in alta ordine de idei, vroiam sa va intreb daca aveti ceva info despre MLVM ul romanesc, ptr. mine acest proiect este un total mister – pana mai acum ceva vreme nici nu am avut cunostiinta de existenta lui. de asemenea daca se mai aude ceva despre modernzarea gepardului, si daca a ramas varianta cu echiparea lui cu a-94m.

    • MLVM?!Din ce stiu eu este tot un BMP-1 facut la noi cu tun de 73mm, are cam acelasi sasiu ca Jderul! Rferitor la Gepard se executa doar mententa, nu am auzit de modernizare, iar Gepard-ul cu rachete a fost unul singur. Din motive necunoscute inovatia a ramas la nivel de proiect si nici nu se prefigureaza intrarea sa in serie…
      Apropos de Irak, au venit si la noi sa cumpere TAB-uri, da ce sa le dam?! Pana s-au hotarat ai nostri cu SAUR-ul au prins alti contractul…

      • Automecanica Moreni a realizat SAUR 2 tocmai pentru export in Irak . Ambasadorul Irakului in Romania era o persoana care isi facuse studiile la noi , si iubea Romania mai mult decat o iubesc multi dintre cetatenii ei .A luptat peste tot in tara lui ca sa primim noi contractul .Cand a vazut cate piedici se pun contractului de catre partea romana s-a exprimat plastic si clar : v-am adus mancarea la gura si refuzati sa o mestecati .
        Cautati declaratia pe net , nu e asa multa vreme de cand a fost data .

    • @sintax. MLVM -Masina de Lupta a Vanatorilor de Munte, a aparut in dotarea trupelor de VM, pe la jumatatea anilor *80. Masina era de fapt un BMP-1, care a fost modificat radical, in vederea reducerii greutatii. Are montata pe el, aceeasi turela ca pe TAB-71 cu acelasi armament: mitraliera de 14,5 mm KPVT si cea PKT de 12,5 mm. Proiectul a fost 100% romanesc, fiind construite aproximativ 100 de bucati, dintre care doar cateva zeci (probabil 60 de bucati), mai sunt operationale. Prin 2005 a existat un proiect de modernizare a MLVM la UM.Mizil, prin echiparea cu turela OWS 25R -identic echipata ca si cea de pe MLI-84M, noi sisteme de ochire si electro-optice, etc. Desi a fost propus MApN, acesta nu s-a materializat in productie, renuntandu-se intr-un final. De ce, nu stiu insa! Posibil din lipsa de fonduri.

  4. tun de 73 mm pe MLVM? esti sigur? eu din cate am vazut are doar o mitraliera de 14,5mm, si desi seamana cu BMP 1, nu prea e acelasi lucru. te intrebam de gepard, ptr.ca teoretic conform planului in 2010 trebuia sa intre in a 2-a faza de modernizare (ok, nu a fost 2010, nu a fost nici 2011, dar poate o fi 2012). banuiesc ca a 2-a faza de modernizare este cea de montarea a unui complex de rachete AA pe turela, ptr.ca din cate stiu eu cand au fost preluate de la nemti au fost deja modernizate.

    • Nu frate Gepardul cu rachete s-a dus, MLVM…bre io asa tin minte, da stai sa ma uit ca parca aveam o poza…

    • Ai dreptate …mitraliera. Am vazut MLI nemodernizat la munte, pe zapada si mi-a ramas pe retina…Din pacate date tehnice nu am si nici un numar sigur de unitati operationale. Wiki zice ceva de 70-80 de unitati.
      Ce stiu sigur este ca nu au fost modernizate, poate doar la comunicatii, si nu stiu nici daca mai au viata lunga la VM. Mi se par un pic greoaie pt habitatul lor, dar nici specialist nu sunt, dar nu au fost modernizate odata cu restul MLI-urilor, asa ca ma gandesc, ca ei se gandesc sa inlocuiasca MLVM-ul cu altceva…

      • eu sincer, am ramas surprins zilele trecute cand din greseala am dat peste MLVM. mie unul imi pare un super transportor ptr. VM. teoretic la 9t, nu este greu, si poate fi ”lucrat” usor cu el in aria de ”lucru” a VM. de modernizare habar nu am absolut nimic – dupa cum iti spuneam doar ce am aflat de existenta lui din greseala acum 2, 3 zile

        • Modernizarea ar fi presupus, sau presupune, montarea aceluiasi kit ca pe MLI-84, respectiv tunul de 25 si optional lansator de Spike. Prototipul a fost prezentat public prin 2005, de atunci nimic, daia zic ca poate s-au razgandit si nu-l mai vor…
          Vizavi de Gepard un zvon, dar repet doar un zvon, auzit tot pe blog spune ca germanii nu ar fi fost de acord cu montarea de rachete A94 M pe vehicul. Acum daca este adevarat sau ai nostri s-au razgandit…nu stiu!
          Doua poze cu Gepardul inarmat cu rachete, inclusiv trageri, gaseti aici:http://rumaniamilitary.wordpress.com/2011/11/03/racheta-a-94-m/

        • Greutatea mica a fost obtinuta pe seama blindajului si una din probleme ar fi tocmai protectia foarte scazuta. Chiar si asa, cu un blindaj minim, are puterea specifica mai mica decat MLI-84, ceea ce e o problema pentru o masina de lupta destinata terenului greu.
          Fie va fi modernizata la un standard asemanator cu MLI-84M (dar cu puterea specifica mai buna) fie se renunta total la MLVM si se vor folosi MLI-uri.
          A treia varianta ar fi un proiect complet nou, dar daca s-a renuntat (se pare) la MLI-2000 atunci nu sint prea multe sanse pentru un proiect nou dedicat VM. De altfel MFA Mizil a si lipsit de la Expomil, se aude ca are avea mari probleme din lipsa comenzilor.

        • Nu cred ca o noua masina de lupta a infanteriei mai este de actualitate. Cel mai probabil SAUR 3 va lua treptat si locul MLI-urilor. Problema e ca si MLI-ul pe senile are rolul lui, iar un transportor pe roti nu poate inlocui total un senilat, mai ales in unitatile de tancuri.

  5. ba, dar astia chiar sunt idioti la cap. chiar asteptam sa vad cand au de gand sa demareze proiectul. deci sti sigur din surse ca nu va mai exista a 2-a faza de modernizare a gepardului?

    • S-a renuntat la montarea de rachete pe Gepard…nu stiu insa motivul pentru ca tragerile in poligon au fost bune. Exista un singur exemplar dotat cu patreu rachete, am si cateva poze cu el, inclusiv de la trageri. Si repet motivul renuntari la proiect imi este totatl necunoscut…

    • eu nu inteleg ce plm treaba au germanii – dupa ce am platit ceva drept urmare este in proprietatea mea fac, ce vrea kilu meu cu acel lucru. nu cred ca asta sa fie o problema – in realitate problema este sigur factorul politic / militar aflat la conducere acum – niste incompetenti si spagari. legat de MLVM, un viitor upgrade cu turela de pe MLI ar fi un mare lucru – clar ar spori puterea de foc, acum nu stiu ce ar insemna asta raportat la greutate – totusi ideea este ca acest transportor sa ofere mobilitate unitatilor de VM care nu actioneaza tocmai pe camp si deal. legat de blindaj, nu prea ai ce sa ceri – adica nu este ca si cum in luptele de prin zone muntoase, paduri etc ai sanse sa te intalnesti cu mari arme antitanc (gen tancuri, tunuri etc) sau eu mai stiu ce, deci teoretic transportorul asigura protectie contra armelor cele mai intalnite pe un astfel de camp de lupta.

      referitor la viitorul unei masini de lupta ptr. infanterie, mie personal imi pare o mare tampenie sa renunti la asa ceva. nu cred ca un transportor pe roti poate oferi aceiasi protectie, mobilitate in campul de lupta pe langa marile unitati de tancuri. nu vad un TAB, SAUR sau ce o fi el pe roti sa tina pasul cu un tanc pe un camp desfundat, plin cu noroi sau zapada. o mare prostie – eu unul nu cred ca cei de la SMG sunt atat de dusi cu pluta. este nevoie de o masina de lupta pentru infanterie, si ep moment MLI 84M este ok – dar trebuie ca de la mizil macar sa iasa un nou proiect care sa fie implementat cand o sa fie bani (peste 2, 3 – 5 ani).

      • Cateodata te mai poti intalni si cu tunuri de 30mm (BMP-2/BMD-2), 73mm (BMP-1), mitraliere de 12,7mm si aruncatoare de grenade RPG-7/22/29, asta ca sa ramanem la subiectul Ucraina.
        Blindajul MLVM ar trebui modernizat serios ca sa faca fata la asa ceva sau macar sa dea o sansa de supravietuire iar MLI-84 este un minim de la care se poate pleca.

    • @sintax. Din pacate nu mai exista niciun proiect legat de Gepard! Viitorul lui in Armata Romana este incert. Nemtii ne-au propus modernizarea acestuia, aproximativ identic cu pachetul de modernizare aplicat Gepard-urilor Armatei Germane, Olandei, Belgiei, insa nu s-a materializat nimic. Modernizarea consta in principal intr-un nou radar, mai puternic, noi sisteme de transmisie, radio, de protectie, etc; cel mai interesant era faptul ca vehiculul urma sa primeasca o vopsea speciala, care-i reducea amprenta termica. Dupa cate stiu, per vehicul, costul modernizarii se ridica la aproximativ 150000 de euro -o suma nu foarte mare, daca tinem cont ca noi avem putine. Au unii „smecheri” masini mai scumpe decat ar fi costat modernizarea unui Gepard! „Norocul” nostru ca avem cretini in conducere, altfel lucrurile n-ar fi mers asa „struna”!

  6. Problema, in comertul cu arme, e ca ai nevoie de aprobarea constructorului pt modificari. Dar repet ce ti am spus este un simplu zvon, nu exista nici o reactie oficiala la neimplementarea rachetelor pe Gepard. Referitor la MLI, problema este ca din totalul de aproximativ 400 de bucati detinute, doar 99 sunt moderzate, si nu exista nici un proiect pt un nou model.

  7. Eu am citit ca Ucraina are 80 de Miguri 29 operationale si 65 Su 27.
    Modernizarea si intretinerea IL-76MD ar fi costat mai mult decat construirea AN 70 .

    • Mai tii minte unde ai citit? Tare m-ar interesa, pt ca mi se pare foarte mari aceste cifre.

      • Pe wikipedia in limba engleza am citit ca Ucraina avea 80 MiG-29S operationale în luna ianuarie 2011 si ca a început modernizarea MiG-29 9-13S la MiG-29MU1s .
        Dupa aia nu mai stiu unde am dat click la referinte si de acolo am dat peste un site rusesc in care se spunea de 180 Mig 29 din care 85 sunt operationale ( septembrie ) iar Belarus era creditat cu maxim 36 MIG 29 operationale si cu 5 MIG 29 in modernizare .

        • Pe wiki tot asa am gasit si eu, dar rapoarte facute de experti europeni spun ca desi ar avea un numar de avioane, teoretic, apte de zbor, lipsa fondurilor pt piese, ore de zbor si lipsa de piloti calificati, ar reduce drastic cifrele…O estimare realista inca nu am gasit, de aceea eram curios.

        • Niste neni de pe un forum in care isi bagau parerile si niste americani care se vedea ca le cam au, scriau pe un forum ca Ucraina are peste 85 de avioane gata de lupta .
          Avion gata de lupta inseamna ca e un avion care e apt de zbor si poate lupta in orice moment .
          Tot pe forumul ala un nene o baga cotita cu 60-65 de avioane MIG 29 operationale, ba chiar 40-46 sau chiar sub 50, dar lume informata a venit si cu informatii de genul „5 avioane in baza cutare, 2 in atelierul de reparatii cutare, la 9 avioane li se inlocuieste cutare, la 14 avioane se modernizeaza o chestie „.

          Imi pare rau ca nu retin forumurile dar eu bantui cu google translate aproape peste tot si nu salvez linkurile in bookmarks pentru ca am multe bookmarks-uri salvate si mi s-a intamplat sa am mai multe linkuri si de mai multe ori, plus ca sunt forumuri in care sunt sterse postarile din topicurile unde se face flame .

          Niste polonezi credeau ca Ucraina are 65 de avioane operationale si faceau comparatie cu Belarus care cica are 50-55 de avioane in stare de functionare .Mie mi se pare un numar foarte mare, dar poate ca oamenii stiu ce scriu, mai ales ca mai sunt date si detalii .

          Ca fapt divers, comentariile de pe multe site-uri rusesti sunt sterse, mai ales acele comentarii care vin cu detalii, cum ar fi cele care sustin ca in Abhazia sunt 300 luptatori Spetsnaz, 200 in Georgia, 50-150 in Azerbaijan, 200-600 in Armenia ( din astia cica ar fi si in Iran) . Dupa una lume, in Caucaz sunt maxim 3000 de luptatori Spetnaz, din care 800-1200 sunt in misiune, restul facand doar antrenament .

          Ca sa obtii informatii relevante, trebuie sa citesti ce comentarii apar pe siteurile rusesti si nu numai, pana in ora 8 dimineata, pentru ca dupa aia unele informatii sunt sterse, mai ales alea care vin cu informatii concrete, de genul „41 tancuri au facut manevre nu mai stiu unde in Abhazia”, „in Gudauta a aterizat un avion IL-78” .

          Exact cand lumea se intreba ce dracu realimenteaza armata rusa in Abhazia pe aeroportul din Gudauta, a fost stearsa intrebarea dar mai tarziu a aparut pentru scurt timp o parere care sustinea ca au fost cel putin doua avioane IL-76MD, parere care a disparut .

        • E clar… și-au însușit din plin conceptul de glasnost (deschidere – nota redacției :p)

      • Inainte stergeau comentariile dupa ora 12, dar acuma cred ca lucreaza baietii de la FSB de acasa .

        E o mare veselie sa vezi cum dispar comentarii sau/si apar altele in locul lor, sub acelasi pseudonim .

        Inainte chestiile astea se petreceau mai des, adica mai pe vara, dar acuma cred ca a revenit toata lumea din vacanta si FSB-ul a vizitat suficient de multa lume, astfel incat nu mai apar „informatii nesustinute de adevar”. 😀

        Ce imi place cel mai tare este ca in toate forumurile din spatiul CSI exista cate un optimist de serviciu, iar la unele comentarii la care se raspunde imediat, raspunsul este actualizat, adica daca eu deschid un topic acuma, mi se raspunde in maxim 24 de ore, iar raspunsul este actualizat in sensul ca raspunsul va aparea din ce in ce mai indepartat in timp, ca si cand abia atunci mi s-ar fi raspuns.

        Multi utilizatori sunt banati pe motiv ca ” Membrii nu trebuie să anunţe în mod deliberat informaţii, care este fals” si in multe forumuri nu poti posta cu proxy, plus ca multe site-uri s-au reprofilat iar mare parte din ele nu mai permit postarea de comentarii .

        Asta este un exemplu clasic de democratie ruseasca .

        Va dati seama ca este nevoie de ceva munca sa monitorizezi atatea informatii, avand in vedere ca sunt multe site-uri rusesti, dar baietii isi fac treaba destul de bine .

        • Bre multam de info! Exact de aceleasi probleme m-am lovit si eu de cand caut date exacte despre Ucraina, militare si economice. Cred ca pana la urma imi iau inima in dinti si fac o cerere la DGIA…astia sigur stiu mai multe si sunt si foarte comunicativi! 🙂 🙂 🙂
          In privinta sit-urilor…te inteleg perfect, nici eu nu tin minte, si daca-mi notez, uit unde am notat, etc, etc…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *