U2…un veteran batran si respectabil

                                                                                                     Veteranul U2

Desi mai batran decat intreaga flota aeriana americana, cu exceptia B-52, martorul Crizei Rachetelor din Cuba, nu vrea sa iasa la pensie si nu se lasa dus de mai tineri si informatizatii sai camarazi! Astfel incercarile armatei americane de a inlocui batranele pasari cu Global Hawk au avut parte de esecuri foarte neplacute.

Una din problemele esentiale tine de marime! Astfel desi noile generatii de senzori sunt mai compacti si mai versatili, spatiul disponibil pe Global Hawk, in comparatie cu U2, este insuficient . De asemenea nici sofisticatul sistem de softwere nu garanteaza navigatia autonoma sigura, fiind destule cazuri de aparate pierdute din cauze interne.

                                                                                               Global Hawk

Batranul U2 este folosit de Statele Unite din 1955,  iar de atunci au fost costruite doar 86 de bucati fiind zburat de mai putin de 900 de piloti. O misiune tipica a unui U2 implica zboruri lungi de 12 ore, intr-o cabina mica si presurizata, iar pilotajul unui astfel de avion este destul de complicat si extrem de solicitant din punct de vedere fizic.

Este de asemenea un avion aproape istoric, implicat in Criza Rachetelor si mai ales in faimoasa doborare, de catre sovietici a unui astfel de avion pe 1 mai 1960, cand pilotul Francis Gary Powers a fost capturat. In octombrie 1962 un alt U2 a survolat Cuba si a reusit sa fotografieze, clar si fara echivoc, rampele si instalatiile de lansare a rachetelor cu raza scurta sovietice…

                              O pagina de istorie U2. Resturile avionului doborat de sovietici pe 1 mai 1960

Acum mai vechea discutie avion pilotat versus drona autonoma, inclina spre drone, insa viitorul s-ar putea arata mai imprevizibil decat cea mai rasucita imaginatie umana! Omul din spatele armei nu prea poate fi inlocuit. In toate discutile de pe acest blog si nu numai toti am cazut mereu de acord ca cea mai valoroasa arma si cel mai de pret softwere in caz de lupta, este omul, pregatirea, agresivitatea lui, si capacitatea de a lua decizii cu totul neasteptate in conditii date.

Cel mai bun exemplu fiind aviatia de vanatoare, unde agresivitatea pilotului este considerata principala caracteristica a unei victorii!

Practic aproape in orice ramura militara calitatea umana si pregatirea militarilor valoreaza cel putin 50% din capacitatea de lupta, iar in cazul unor dicrepante mari intre tehnologia folosita, calitatea factorului uman, mai ales din pozitia celui dezavantajat de lipsa tehnologiei, este cruciala!

Avioane de vanatoare fara pilotii?! In curand?!  Acest “curand” s-ar putea dovedi foarte, foarte indepartat! Astazi nu avem altceva de facut decat sa salutam cu respect un veteran al aerului si un avion a carui tehnologie a fost, atunci cand a fost creeat, ceva cu totul deosebit…un salt in viitor!

 

Sursa: strategypage

 

Un comentariu:

  1. Uitasi sa scrii si ca e o diferenta uriasa de pret intre U2 si Global Hawk.
    Global Hawk costa 200 de milioane de dolari si nu face mare lucru de banii astia, in comparatie cu U2 .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *