AH 1 Ro Dracula

Un articol vechi, de prin 1998, care arata ceea ce RoMilitary a  sustinut tot timpul; investitia in aparare aduce beneficii si profit pe termen mediu si lung. Trebuie doar sa fii destept si sa vrei…

bell_ah-1w-s

Programul de fabricatie a elicopterelor Dracula va duce la salvarea unor intreprinderi romanesti

Ministrul Reformei, Ilie Serbanescu, apreciaza ca derularea programului de fabricatie a elicopterelor AH 1 RO Dracula in Romania va duce la salvarea unor intreprinderi romanesti. „Pe termen lung, cu bani romanesti sint salvate intreprinderi de virf, cu tehnologii dintre cele mai avansate„, a declarat ministrul Reformei pentru PRO TV.

Ministrul apreciaza ca o astfel de finantare este de preferat variantei in care intreprinderile primesc bani de la bugetul statului. La program vor participa IAR Brasov, Turbomecanica Bucuresti precum si Aerostar Bacau, in colaborare cu firma Elbit din Israel. Elicopterele vor fi platite de la bugetul Ministerului Apararii Nationale, in urma obtinerii de catre statul roman a unei finantari pentru care s-a lansat o licitatie internationala.

 

Prim ministrul Victor Ciorbea a anuntat ca Executivul intentioneaza adoptarea unei hotariri de Guvern, privind finalizarea negocierilor cu Bell Helicopters si privatizarea societatii IAR Brasov. Ciorbea a afirmat ca la IAR Brasov se vor fabrica elicoptere militare atit pentru dotarea armatei romane, cit si pentru comercializarea lor pe piete specializate. In plus se va discuta cu firma Bell si posibilitatea executarii unor elicoptere civile, precum si a unor componente pentru autoturisme. Premierul a anuntat si intentia companiei General Electric de preluare a societatatii Turbomecanica Bucuresti.

Turbomecanica urmeaza sa execute, sub licenta General Electric, componente apartinind motoarelor elicopterelor de atac AH 1 – RO Dracula. Consiliul de Administratie al FPS a hotarit la sfirsitul anului trecut prelungirea cu inca sase luni a termenului de intrare in vigoare a contractului de cumparare a actiunilor la IAR Brasov. Contractul prin care Bell Helicopters prelua 70% din actiunile societatii IAR Ghimbav era conditionat, printre altele, si de intrarea in vigoare a contractului pentru livrarea catre Ministerul Apararii Nationale a elicopterelor AH 1 RO – Dracula.

Profitul pe care il va aduce, pentru urmatorii 12 ani, proiectul initiat de Bell Helicopters si industria romaneasca de aparare, pentru producerea, in Romania, a unor elicoptere de atac, se ridica la aproape doua miliarde de dolari. Costul proiectului a fost estimat, de catre Ministerul Apararii Nationale, la aproximativ 1,5 miliarde de dolari, incluzind si o investitie de 250 de milioane de dolari.

 Ziarul de Iasi

Cu ne-am ales pana la urma stim cu totii…

 

 

92 de comentarii:

  1. Ghita Bizonu'

    1998? Pai acordul fusese iscsalit de diniante de 96!!

  2. Ghita Bizonu'

    Si gasit comnetariul asta in Romania Military
    sorin2
    Post Time 13 iulie 2012 la 13:55 – Răspunde

    Imi aduc aminte cand in 1999 le povesteam cunoscutilor despre Dracula, ce ar insemna pt Romania ca tara sa isi produca propriul elicopter de atac si mai ales sa il exporte. Tot atunci vorbeam de Turcia ca si viitor client care dupa cum bine zici, se aratase foarte interesata sa-l cumpere. Era vorba de cifre mari (96 pentru noi, la pretul si vremurile alea cine stie cate pt Turcia, minim 128 avand in vedere ca avea o populatie si o armata de 4 ori cat noi), plus alti clienti potentiali. Tot dupa cum bine zici, motoarele puteau fi fabricate la Turbomecanica, intreg elicopterul la IAR iar optoelectronicele de catre aceleasi firme care s-au ocupat de SOCAT (tot autohtone).

    Dar nu, nu asta e partea incredibila… incredibil e ca toti romanii care ma ascultau ramaneau cu gura cascata, nu de mirare ci de soc: sa producem noi elicoptere, noi nu producem nici hartie igienica (idee veche de altfel, pe atunci neadevarata, astazi, devenita realitate…), sa exportam in Turcia, dar de ce? De ce sa exporti? De ce sa produci? De ce sa nu importi Apache, imi spuneau toti la unison. Si sa dam 1,3 miliarde de dolari pentru elicoptere de atac, dar cine ne ataca?? Emisiunea “Chestiunea Zilei” cu Florin Calinescu a emanat ideea asta cateva zile mai tarziu la nivel national, radeau si curcile de mine cand mai aduceam vorba despre subiect. Nu lipsea mult si ajungeam sa fiu poreclit “Dracula”…

    Cred ca e ceva extrem de putred in mentalul comun al poporului astuia, au trecut 13 ani si toate ideile s-au pastrat intacte, ba chiar au devenit si mai puternice:
    – de ce sa produci, cand poti sa importi ?
    – daca tot produci, deocamdata, atunci de ce sa exporti ? ce, aia is fraieri sa ia de la tine ?
    – ce sa facem noi cu elicoptere de atac, ne ataca cineva ?
    – ce nevoie avem de armata, nu mai bine o desfintam ? unde mai sunt razboaie in ziua de azi ?
    – eu n-as zbura in viata mea intr-un aparat de zbor fabricat in Romania
    – etc etc etc

    Toate aceste idei, si multe altele, le gasim la fel de bine infipte azi in mintea tuturor romanilor, ba de vreo 4 ani incoace de cand cu criza ele au devenit mult mai incoltite si risti sa fii injurat daca aduci vorba de economie, armament, export, productie… citez: “ce, de-alea ne trebe noua ?” Nu, nu, importante sunt ajutoarele, medicamentele, sa dea bani la pensionari, sa ne dea case, sa ma ajute si pe mine…

    Sa vina si sa ne dea… Ce repede trece timpul, au trecut 13 ani… si totusi parca a fost azi-dimineata. Pana la urma e inevitabil sa ajungi la concluzia ca fiecare popor isi merita soarta, fiindca si-o face cu mana lui ! Iar la romani e a treia oara cand ii prind vremurile nepregatiti. Sa fie atenti sa nu fie si ultima…
    Si cautand am mai gasit si asta :
    naliza economica a producerii elicopterelor Cobra in Romania nu este multumitoare, considera Daianu. El spune ca analiza nu este corespunzatoare pentru o operatiune in valoare de aproximativ 2 miliarde de dolari si ca nu se poate declara de acord nici cu aranjamentul financiar propus pentru aceasta operatiune. Conform lui Daianu, realizarea contractului cu Bell Helicopter Textron presupune alocarea unor sume care nu se jusifica, in conditiile in care „gradul de integrare a productiei in economia romaneasca, de 70%, vehiculat de unii, nu este garantat de nimeni”. Ministrul afirma ca, pe linga costurile necesare proiectului, se vor adauga si costurile pregatirii pilotilor si cele necesare utilarii aparatului. Prin realizarea acestui contract, bugetul anual al Ministerului Apararii Nationale va creste, in termeni reali, cu 20-25%. „Pentru noi, tranzactia este costisitoare, iar alocarea resurselor e dificil de efectuat”, a conchis Daianu. SPe de alta parte, ideea vehiculata recent, conform careia Bell Helicopter nu va fabrica elicoptere in tarile vecine Romaniei, pentru a asigura piata acesteia, nu este o forma de protectie a industriei romanesti: „Prin aceasta nu se garanteaza nimic. Bell nu este singurul producator mondial de elicoptere”, a subliniat ministrul. &El a adaugat ca, daca Bell Helicopter a ales Romania pentru realizarea acestui proiect „datorita plaiurilor mioritice”, atunci ar trebui sa achizitioneze neconditionat actiunile IAR Ghimbav, iar armata romana ar trebui sa cumpere elicopterele numai atunci cind isi va permite aceasta. FPS si Bell Helicopter Textron au semnat, la 21 mai 1997, un contract de vinzare-cumparare de actiuni, in baza caruia firma americana urma sa achizitioneze 70% din actiunile SC IAR. La aceeasi data, s-a semnat intre MApN si firma americana contractul de achizitionare a 96 de elicoptere de atac Cobra AH-1RO. Intrarea in vigoare a contractului implica indeplinirea unor conditii prealabile: intrarea in vigoare a contractului de vinzare-cumparare a elicopterelor de atac Cobra, care la rindul sau, este conditionata de identificarea unor surse de finantare pentru care se cauta in prezent solutii. Conform contractului, toate aceste conditii ar fi trebuit indeplinite de catre partea romana, pina la data de 16 septembrie 1997. Deoarece, pina la acea data, clauzele contractului nu s-au realizat, guvernul Ciorbea a prelungit intrarea in vigoare a contractului pina la 30 iunie 1998. La rindul sau, Cabinetul Radu Vasile a fost nevoit sa recurga la aceeasi solutie, prelungind din nou termenul pina la 30 septembrie 1998. (http://www.ziaruldeiasi.ro/economic/daniel-daianu-da-cartile-finantelor-pe-fata~nif9u)

    Asta imi aduce aminte ca cineva – persoana f emportanta – zicea despre Petromidia : „pai ei importa materie prima. Noi nu avem nevoie de asa ceva ne trebuiesc produsele finite!!”. Persoana in cuza nu este „asitat”, pesnionar sau alt din asta .. nu!
    Da observati argimentatai lu Daianu (care nu este muncitot „prost” si nici fosta „fata de la APCACA”) :
    – BELL ar trebui sa achizitioneze neconditionat actiunile IAR Ghimbav;
    – armata romana ar trebui sa cumpere elicopterele numai atunci cind isi va permite aceasta (nici azi!!)
    – Bell nu este singurul producator mondial de elicoptere (eu l-as fi intrebat daca poate zice un alt producator de elicoptere de atac)
    – pe linga costurile necesare proiectului, se vor adauga si costurile pregatirii pilotilor si cele necesare utilarii aparatului.

    Lasa dom’le ca au rusii si ptr noi!!!

    –––––––––––––––––
    Tot arhiva voastra , despre mod de gandire :
    sorin
    Post Time 9 februarie 2012 la 17:29 – Răspunde

    Armata romana a fost echipata corespunzator epocii respective, doar de doua ori, prima data in timpul regelui Carol I, cand Romania si-a proclamat independenta fata de Imperiul Otoman, cand armata detinea carabine si artilerie de ultima generatie, made in Deutschland In materie de „carabine” Made ala in Doicea insemna Dreyse care la 1877 era depasit de Peabody ul aflat si el in dotare .. Da daca e cand armata detinea carabine si artilerie de ultima generatie, made in Deutschland si zici rege .. ehe !! Nici MARV nu se compara!!
    Nici asta nu e „asistat” ..

  3. in 1998 elicopterul cobra era o teapa ( elicopter din anii 60 de timpul razboiului din vietnam ) cum sunt acum avioanele f-16 de pe vremea lui ronald reagan pe care vrem sa le luam azi de la portughezi , singurul beneficiu ar fi fost cel remarcat de ilie serbanescu faptul ca ar fi fost produs in tara si ar mai fi pastrat ceva locuri de munca insa militar era o prostie mai bine ne-am fi axat pe ah-64 apache .

    • Dupa cate stiu , caci urmarisem si eu subiectul la vremea sa , doar proiectul era unii din anii 60 , elecopterele ar fi fost noi , produse in Romania , updatate , aduse la zi , cu cockpit modificat si avionica la fel , era alt elicopter din multe puncte de vedere fata de originalul Cobra , nu e comparabil cu proiectul F16 unde intr-adevar sunt la mana a 3-a , si ca tot aduceti in discutie apache ……si alea sunt vechi acum si de ce apache , de ce nu comanche….daca tot pledam pentru ceva nou..

      1
    • A dracu teapa, sa fi avut acum 96 de Ah-1 Dracula noi, construite in Tara, sa fi avut o industrie de profil serioasa si poate export catre Turcia.
      Pacat ca nu ne-am luat astfel de tepe.

      1
      • george o tara din categoria celor in care e si romania nu-si permite sa-si schimbe tehnica militara in timp scurt ( 5-10 ani ) o tara ca romania cand face o achizitie militara sau de orice alta natura care implica costuri mari raportat la potenta economica o face pentru a se folosi de acea investitie foarte multi ani ( 30-50 de ani ) referitor la elicopterul cobra nu stiu ce am fi putut face cu el si acum in 2014 in caz de doamne fereste nevoie daramite perin 2030-2040 ( ca pana prin anii aceia daca mergea afacerea cu cobra nu mai pupa aviatia romana alt model de elicopter ) , fara sa mai amintesc de smenul celor de la bell care vroiau sa cumpere fabrica de la ghimbav cu banii nostri ( adica cu banii pe care ii luau de la statul roman pe acele elicoptere )

        • Bell vroia sa cumpere fabrica cu banii nostri…Bine ca i-am pacalit si au falimentat-o directorii nostri patrioti, furand ca-n condru. Trebuie sa intelegem ca o fabrica nu are nici o valoare daca nu produce. O dai si pe un dolar cu conditia ca investitorul sa continua sa produca, s-o retehnologizeze, sa-i asigura piata.
          Referitor la programul Cobra, puteam sa le folosim pana in 2030 si chiar mai departe, modernizandu-le din cand in cand.
          Americanii zboara fara probleme elioptere construite fizic in anii „60 si nu se mai plang.
          Am fi avut industrie, acum avem pe dracu ghem.

        • Ghita Bizonu'

          N-ai intels tizule.
          Florin e aprioric impotriva .. sa se faca ceva in Romania!
          Astia sunt ce Zeltin numea reactiun agrara. Unsutria si modenrismul sunt bune ptr altii. Rolul romanului este la sapa (si la mop) sluga la darvala . Modernism inseamna doar ca ei sa poarte haine dupa modan nemteasca, sa faca comsum ca-n vest5 si sa sincronizeze dpv literar cu vestu. Restu? Ce importa? Asa era si pe vremea lu Carol I cand aga! Romania avea moneda e aur!! Ca toata lumea ave a(cu excepti Cionei si Siamului) asta nu au falat.
          Poate este si impotriva ca sa avem o armata echipata decent.
          Mai vezi si cestia ca poa 96 erau prea mult .. ca ajungeau 24-35. Poate acum avem chair cat ne trebe !!

    • Bre Cobra e ca si Loganul… salarii mici pentru produse ieftine si care isi fac treaba. Cam asta e nivelul la care poate spera Romania in Occident. Ce e mai sus de atat nu se face in Romania.

      Varfurile de gama se fac acolo unde salariile sunt mari si valoarea adaugata e pe masura Germania Franta UK.

      • Varfurile de gama se fac acolo unde salariile sunt mari si valoarea adaugata e pe masura Germania Franta UK.
        CORECT!
        PLUS CHINA, RUSIA,IRAN,IN CURAND PAKISTAN…

      • Porsche Cayenne se va fabrica in Slovacia…si e varf de gama…in curand si pe Bentley va scrie Made in Slovakia. Dacia a fost gandita de la inceput ca un brand low-cost. Ce spui tu nu este deloc o regula.
        In RO exista si producatori care au adus tehnologie inalta, putini cei drept in comparatie cu fostii „parteneri” din caer.

        • Bre exista si exceptii de la regula dar statistic e exact cum ti-am zis.
          Un exemplu probabil de referinta e Nokia care nu asambla nici pe departe varful de gama in Romania.

          BitDefender e un prods premium romanesc dar el e un caz singular in rest facem kestii low tec sau produse care nu sunt varf de gama. Pentru ca viziunea occidentului despre noi e un fel de bantustana tiganeasca unde ei vin si ne civilizeaza contra cost evident.

      • nu uita de Italia , in special in industria de elicoptere

      • Marile companii isi plaseaza productia acolo unde au facilitati. De ce s-ar produce ceva varf de gama in romania, daca tu nu ai ce sa le oferi, nicimacar infrastructura? uita-te la renault cum se roaga de guvernanti sa inceapa rahatul aia de autobahn ca sa nu mai faca trailerele cu masinile lor 1 zi pana la iesirea din tara. idem ford. plus coruptia, legislatia varza, forta de munca slab pregatita pentruca in scoli nu se face nimic practic. zi mersi ca dacia a fost luata de francezi si ca fac masina aia, buna sau rea in tara si nu a ajuns dacia precum aro,
        voi vreti ca in romania sa vina toti marii producatori de orice numai asa pe ochi frumosi dar noinu usntem in stare sa facem ceva pentru asta.

      • @ Watcher – vezi ca in Romania se fac si produse care ajung pe E Classe si C Classe si chiar pe Gullwing Mercedes. Asa ca nu toate sunt destinate Logan-ului, trebuie sa te uiti mai departe un pic de Bucuresti, prin Sibiu si Timisoara.

    • Din anii 60 dar:
      „The Bell AH-1 SuperCobra is a twin-engine attack helicopter based on the United States Army’s AH-1 Cobra. The twin Cobra family includes the AH-1J SeaCobra, the AH-1T Improved SeaCobra, and the AH-1W SuperCobra. The AH-1W is the backbone of the United States Marine Corps’s attack helicopter fleet, but it will be replaced in service by the Bell AH-1Z Viper upgrade.” – http://en.wikipedia.org/wiki/Bell_AH-1_SuperCobra
      „The Bell AH-1Z Viper[3] is a twin-engine attack helicopter based on the AH-1W SuperCobra, that was developed for the United States Marine Corps. The AH-1Z features a four-blade, bearingless, composite main rotor system, uprated transmission, and a new target sighting system.[4] The AH-1Z is part of the H-1 upgrade program. It is also called „Zulu Cobra” in reference to its variant letter.” -http://en.wikipedia.org/wiki/AH-1Z_Viper

      O fi USMC mai varza decat ROAF???

    • daca habar nu ai, nu spune tampenii, era vorba de AH1W bimotor varianta modernizata pentru dotarea US Marines pana in 2030

  4. m-am referit sa producem apache , sunt sceptic ca turcia ar fi cumparat in anii 1998 elicoptere cobra .

    • Bine ca USMC cumpara in continuare King Cobra si AH 1 W Super Cobra asa-i?

      • Ma uit ca unii habar nu au si compara AH Dracula cu vechiul Cobra,bai fratilor! voi nu vedeti ca la specificatiile cerute de ROAF este aproape ca AH 1W VIPER – ZULU!,pe care il folosesc numai USMC? Credeti ca de prosti americanii folosesc acest tip de elicopter numai ei? Pretul lui este cu vre-o 10mil mai mult ca Apache,de ce oare? Apache au vandut la toti ! Pai va spun eu este ca la Avioane F22 care sunt mai bune si mai scumpe le tin pentru ei si da la tugulani F35!

    • Toate Apache-urile vandute vreodata au fost produse in Arizona, daca n-au vandut licenta, nici macar dat drept de asamblare altor tari gen Japonia, Anglia sau Israel, ma indoiesc ca va fi Romania prima tara din lume care sa produca/asambleze elicoptere Apache, cu atat mai mult cu cat abia si-ar permite vreo 12, sau 24 daca „pusca” bugetul 🙂

      Turcia ar fi cumparat elicoptere respective, la vremea aia, ori cu subansable sau motoare pt ele fabricate in Romania, ori cu colaboarare:

      The Turkish Army selected the AH-1Z King Cobra in July 2000 with a request for 50 out of a total requirement for 145 helicopters. In May 2004, it was announced that the acquisition was to be cancelled. The helicopters were to be built in Turkey by Tusas Aerospace Industries (TAI).

      In orice caz, 96 noi, 100 si ceva ei, iesea un pret infim pe aparat.

      Iar ce faceam noi azi cu ele, ce sa spun, preferi Puma SOCAT neblindat, zgomotos si cu resursa expirata? 🙂

      PS: e la fel de adevarat ca 96 de bucati poate erau prea multe, dar 24-36 daca se construiau, era mana cereasca.

      • Incearca United Kingdon WAH-64 fabricat sub licenta de Augusta Westland

        • Uite de astea nu stiam… credeam ca sunt cumparate.

          Nu pe astea vrea Anglia sa le vanda acum ?

          Ce inseamna propaganda, am vazut interviuri din fabrica din Mesa in care atat angajatii cat si sefii se laudau ca toate Apache-urile din lume au fost fabricate acolo si ca SUA nu vor acorda niciodata licenta altor tari 🙂

          La fel au spus si despre C-130, pana cand India a tras inspre A-400M si atunci le-au promis asamblare indienilor daca opteaza pentru C-130J. Nu mai sunt la curent cu contractul respectiv, daca a fost atribuit sau nu.

          Adevarul e ca in plina criza mondiala poti negocia aproape orice, dar cine sa faca asta, unii care cumpara la mana a treia cu plata inainte indiferent daca se distrug/avariaza aeronavele pana la livrare…?

        • @Sorin UK nu are de gand sa vanda niciun Apache. C-130 a fost, este si va continua sa fie fabricat numai in Augusta, Georgia USA. Pentru indieni dea s-a livrat marfa (de fapt inidienii au si pierdut un aparat in ultimile saptamani). Offset nu aveau de unde sa primeasca pentru ca a fost on intelegere de la guvern la guvern de tipul Foreign Military Sales, under guvernul US are interzis prin lege sa negocieze pentru tine intelegeri de offset.

  5. D.p.v. comercial suna a teapa. Adica Bell Helicopters cumpara 70% din actiuni la IAR Brasov, dar vrea sa-si recupereze imediat investitia prin vanzarea catre MApN a 96 de elicoptere si care trebuia sa gaseasca si surse de finantare (credite).. Mai bine cumparau licenta . Este doar o problema comerciala, dar pentru dotarea armatei nu iei in calcul doar eficienta pe termen scurt. Si depinde foarte mult de cunoasterea interesului si calitatea celor care negociaza pentru a obtine cele mai bune conditii. Pentru o astfel de afacere este nevoie de un puternic sprijin politic.
    De fapt, cred ca problema s-a creat din disperarea cu care statul a vrut sa scape de toate capacitatile de productie pentru ca, nu-i asa?, „statul nu este un bun administrator”…
    Si uite asa am ramas cu buza umflata, nu avem nici azi elicoptere de atac.

    • Decat licenta mai bine privatizam dracului fabricile alea care acum sunt niste epave. Pe langa Ah am fi avut si productie de elicoptere civile, de motoare. Elicopterele alea nu veneau toate intr-un an, am fi integrat poate si ceva avionica, armament, am fi avut o adevarat industrie aeronautica si o arma de temut…
      2 miliarde de dolari ti se pare mult?! Si ce sa faci cu licenta daca ai fabrica la tine in batatura?! Bell vene in Ro sa produca 70% din elicopter, turcii, care au licenta pentru A-129 nu au integrat 70% din aparat in tara.
      Era fabrica noastra ce ne mai trebuia licenta?!

      Am ratat afacerea vietii nostre in aparare.

      • George, fiecare noua zi aduce oportunitati noi. Stai linistit ca daca vrem si azi putem sa facem niste afaceri bune pentru noi. Mie imi place sa cred ca „afacerea vietii este intotdeauna urmatoarea”.

      • Fii sigur ca imi pare rau ca nu avem si nici nu producem elicopterele de atac. Odata pus in fabricatie ar fi gasit cu siguranta si clienti pentru export, ar fi fost posibile imbunatatiri ale avionicii si azi am fi avut elicoptere. Daca mi se pare mult o investitie de 2 mld $? Pentru dotarea armatei sunt sume pe care trebuie sa le investesti.Ptr ziua de azi….vezi ca nici 1 mld nu au dat pentru F16, dar in ’98 s-ar fi gasit solutii daca era vointa politica sa se realizeze afacerea.

      • cough cough saab gripen cough cough

      • ce ziceti voi de aveam in prezent si AH Dracula si Saab Gripen in batatura ?

        aratam ca niste oameni f seriosi zic eu. nu ca in prezent…

        food for thought.

      • Toata afacerea a fost blocata de jigodia de Daianu, min finante, care nu a vrut sa semneze fiindca fratele lui era lobby-istul Eurocopter si avea liber la orice suma ca sa-i blochee pe Bell. Francezii nu erau speriati ca producem SuperCobra, ci de posibilitatea de a fabrica 206 Long Ranger in Romania, in care caz ei ar fi trebuit sa inchida fabrica nerezistand la competitie cu 206 produs in interiorul Europei.

        1
        • Imi aduc minte de dezaxatul oniric CTP, cum zbiera „Cobra sare la gatul bugetului”. Lectia este ca dementii nu au dreptul sa aiba pixuri

          1
    • LICENTA NU TI-O ACOPERI CU 96 DE BUCATI, NICI CU 200 !
      VEZI, GANDIREA ASTA LIPSITA DE LECTIA DE ECONOMIE NE DUCE PE NOI DE RAPA.
      DACA LUAI LICENTA, IN AFARA DE COSTURILE DE INTEGRARE A PRODUCTIEI-SUPLIMENTARE DESIGUR-TE OBLIGAI SINGUR CA PROSTUL SA CUMPERI CAT MAI MULTE -SI FITI ATENTI, CA NU MAI VB DE 316 SI PUMA, CARE AU DESTINATII MULTIPLE, CI DE UN ELICOPTER DEDICAT, SPECIALIZAT STRICT, ASA CA AJUNGEAI SA TE ROGI PRIN LUME SA-L DAI, DOAR-DOAR TI-AI AMORTIZA INVESTITIA !
      UITE AICI DIFERENTA:
      DACIA A FOST LICENTA, ASTFEL INCAT STATUL ROMAN A UMBLAT PRIN LUME SA O PROMOVEZE , S-O VANDA, DE ACEEA AU ACHIZITIONAT UN AUTO DEOSBIT DE MODERN LA ACEA VREME SI FABRICAT IN SERIE INTAI LA NOI, PENTRU A AVEA PRIORITATE PE PIETE.
      OLTCIT A FOST IN PARTENERIAT-FIRMA MIXTA, S.A.-CITROEN AXEL CLUB/SPECIAL S-A FABRICAT DOAR IN ROMANIA SI NICIGAND INFRANTA, IAR FIRMA FRANCEZA SE OCUPA DE DISTRIBUTIA LUI PE PIETELE TRADITIONALE CITROEN, ROMANIA NU L-A EXPORTAT PRIN CONTRACTE GUVERNAMENTALE DECAT IN TARILE COMUNISTE SI ITALIA-CA OLTCIT, DESIGUR.
      DECI, UN CASTIG ENORM !
      OLTCIT A FOST O TZEAPA?
      NU CRED, A ADUS BANI CU GHIOTURA SI CEA MAI MODERNA FABRICA DIN EUROPA LA ACEA VREME.

      • Ghita Bizonu'

        Nemo stiu ca nu ma iubesti insa nu ai putea za zbieri mai putin? Ca ma dor urechi.. pardon ochii de majusculele tale ! Ce naiba nu suntem intre surzzi si nci ma atleirul de cazangerie …

        Sim Oltcit nu a fost o facere cine stie ce.. Macar ptr ca modelul de baza (Bisa) era al dracului de nereusit. Ca deh asa sunt unii pe la noi : vaed o traznaie novataore si zic ca asa trebe .. noi ne laudam cu prosteala insa toata lumea injura …
        Cestia buna a gost ca am avut cea mai modern a fabrica .. mai modern decat unele din Vest ! Dar in 92 nu prea a contata nu? Ca noi eram pe litsa proasta

        • BIZOANE, NU TE LUA DE CAPSU’MEU MARCA OMOLOGATA TE ROG !
          DACA VREI SA DEZVOLTAM O DISCUTIE PE LINIA VISA CLUB/SPECIAL, O PUTEM FACE SEPARAT SI LA O BERE, DAR CAM GRESESTI, NU DE ALTA, NUMA’CA OLTCITU’A INCEPUT SA AIBA NECAZURI PE MODELELE DE INTERN SI RELATIA EST-ITALIA, UNDE SE VINDEAU CELE „MODERNIZATE” DUPA 88, LA COMANDA PARTIDULUI DE ECONOMII, IN REST, SORRY, DAR VEZI CA SU NT NISTE CLUBURI PRIN LUME CARE LE AU SI SUB MARCA CITRI SI OLT , DESIGUR TOATE FABRICATE LA CRAIOVA SI SA VEZI CE SPUN ACEI OAMENI, DA?
          PE LANGA ASTA…AM CAM MANCAT CITROEN PE PAINE, INCLUSIV OLTCIT SI NU VB AIUREA.
          DIN VREO 20 DE MODELE DE MASINI DETINUTE PANA ACUM DE SUBSEMNATUL, AU FOST SI 2 CLUBURI, UN GSA, UN BX SI UN C4.
          VISA 2 DIESEL, CARE S-A FABRICAT DOAR IN FRANTA SI CHINA A AVUT CU ADECARAT PROBLEME F MARI, RESTUL…CA CELELALTE, INDIFERENT CE MARCA ERAU.

      • s-a fabricat citroen axel si in franta incepand cu 1976 si pana ne-au dat noua licenta noi botezand-ul oltcit, diferenta de calitate enorma intre axel si oltcit .

        • Ghita Bizonu'

          In Franta nu s-a fabricat nici un Axel. Crede-ma .. am un catalog auto francez din 1978 ci canci Axel. Numa Visa

        • NU AI INTELES NIMIC!
          1-OLTCIT NU A FOST LICENTA, A FOST FIRMA MIXTA CU CAPITAL MAJORITAR ROMANESC,CONSTITUITA SPECIAL PENTRU CONSTRUCTIA ACESTOR DOUA MODELE DOAR AICI.
          2-CONFUNZI AXEL I MK1 CU AXEL CLUB/SPECIAL,
          3-MODELELE DESFACUTE SUB BRANDUL CITROEN AVEAU CONTROL DE CALITATE TOTAL SEPARAT, DE LA FRANCEZI, BRANDUL OLTCIT ALTA MANCARE DE PESTE.
          4-MODELELE DEVIATE CALITATIV AU INCEPUT CU RM (ROMANIA MODERNIZAT) CARE NU MAI AVEAU FRANELE LA CUTIA DE VITEZE-TIPIC CITROEN-CI PE ROATA ,CLASIC, DISCURILE SI ETRIERII FIIND DE DACIA 1300 !-ACESTE MODELE-RM,RT,TRS-PLECAU DOAR ITALIA SI TARILE COMUNISTE PLUS INTERN, FIIND MAI IEFTINE.,AVAND SI ALTE MODIFICARI DE TREI PARALE.
          SI GATA CU OLTCIT .

      • licenta nu ti-o acoperi cu 96 de bucati la elicoptere ? cate alouette si puma a facut romania sub licenta pe timpul lui ceausescu ? ma indoiesc ca ceausescu a iesit in pierdere la afacere .

  6. uite de ce „teapa” ne-am ferit…e mai bine ca folosim elicoptere de transport pe post de elicoptere de atac…dupa aceeasi logica de ce mai avem nevoie de tancuri? punem un tun pe duster si am rezolvat treaba…chiar nu ii inteleg pe unii…cu elicopterele alea de atac tineai la respect vecinii

  7. ADEVARUL ESTE CA IN ANII 90 CAND DAEWOO A PRELUAT AUTOM CRAIOVA,TOTI ERAU INDIGNATI:” CUM, SA FABRICE OPEL REKORD CARE ESTE INVECHIT?ASA PROSTI SUNTEM?”
    CU TOATE CA CIELO APARUSE IN REVISTA AUTOTYURISM, CINE SA O CUMPERE?TOTI CREDEAU CA ESTE VB DE „RACER”, MODELUL 100%OPEL REKORD SI NAIBA STIA DE CIELO, CARE CA BAZA PLECA DIN REKORD DAR O DEPASEA TOTAL!
    AH1 COBRA DRACULA ERA PROPUS CU IMBUNATATIRI SI UPGRADE CONSIDERABIL, NU MAI ERA DE MULT ELICOPTERUL DIN ANII 60, ACEASTA A FOST O CAMPANIE OSTILA IN PRESA SI F AGRESIVA PE CARE MULTI AM LUAT-O IN SERIOS, PANA AU INCEPUT SA TRANSPARA MAI MULTE INFORMATII:MOTOR RADICAL MODIFICAT, GRUP REDUCTOR MODERNIZAT, ETC SI AMD.,DAR DEJA MECIUL ERA PIERDUT.
    ADEVARUL ESTE CA NOI CAND AM CUMPARAT LICENTELE DE ALOUETTE SI PUMA, ACESTEA DE ABIA SE FABRICAU SI ERAU VARF DE GAMA,IAR ACUM NI SE PAREA CEVA STRANIU SA CONSTRUIM CEVA CONSIDERAT OUTDATE, DAR DIFERENTA ERA TOTALA, DEOARECE UNA ESTE SA IEI O LICENTA SI ALTA SA VINZI O PARTE DIN FABRICA SI PARTENERUL SA SE ZBATA SA SI VANDA CEEA CE SE PRODUCE,DECI SI PRIN URMARE INTREBAREA CA „CINE LE CUMPARA” A FOST O TAMPENIE:BELL AVEA GRIJA !
    IAR LA NOI IN ARMATA?
    PAI…E BINE CA AVEM SOCATURI NOI, DESIGUR, DAR AU ACELEASI MOTOARE, GRUPURI, STRUCTURI CA IN ANII 60, DECI…?
    IAR ELICOPTERE DE ATAC…NEXAM !
    ATUNCI CA SI ACUM AU FOST NISTE TAMPITI LA CONDUCERE.
    DACA TOT VROIAU SA FACA CEVA, PUTEAU SA DEA DRUMUL LA AIRFOX, NU DE ALTA, DAR MACAR AVEAM TOTUL INTARA, AVIONICA FIIND USOR DE „SOCATIZAT” SI ACUM, CHIAR DACA NU AVEAM COBRA SAU APACHE, ERAM DOTATI CU O JUCARIE CARE NU AR FI FOST 316 SI AR FI AJUTAT ENORM.

  8. Se mai poate relua proiectul astazi, sau este invechit?

  9. Azi poate avem mai multe sanse datorita evenimentelor din Ucraina. Un morcov bine plasat face minuni..:)) Sa speram….

    1
  10. @Cezar. Categoric da, se poate!Cobra nu-i o scula rea nici astazi, el este elicopterul de atac al US Marines, iar in Razboiul din Golf a avut o disponibilitate tehnica remarcabila fata de Apache, respectiv de peste 87% fata de doar 66% la cel din urma, ceea ce spune multe despre viabilitatea acestei aeronave. Din cate stiu US Marines dispune de aproximativ 500 de exemplare, dintre care peste 200 au fost modernizate. Astazi, o Cobra este capabila sa scaneze campul de lupta pe o arie larga si sa transmita in timp real informatii trupelor de la sol (pozitia amicilor si cea a inamicilor, pozitia tintelor, senzori FLIR, TV, radar, identificarea emisiilor radar inamice, planificarea misiunilor in functie de natura amenintarilor, comunicatii video/voce/satelit, GPS, etc). AH-1RO DRACULA era superior celei mai moderne variante de Cobra din dotarea US Marines, si anume AH-1W Super Cobra, si urma sa dispuna de o panoplie de arme deosebita: tun turelat GIAT, calibrul 20 mm, acelasi ca si pe SOCAT; rachete inteligente antitanc in doua versiuni (inclusiv impotriva blindajului reactiv); rachete aer-aer pentru aparare proprie (se avea in vedere o varianta a RAV-RS modernizata, dar si una de provenienta SUA); containere PRND. Motorizarea ar fi fost de ultima generatie, doua GE T700-GE-401, de 3380 CP, ceea ce asigura aeronavei o viteza ascensionala de 10 m/s (pe-atunci era considerata a fi superioara tuturor aeronavelor asemanatoare existente in uz). Avionica era deosebita, partial identica cu cea de pe SOCAT, insa asigura aeronavei capacitatile necesare executarii de misiuni variate si complexe, inclusiv a misiunilor de atac si cercetare pe orice vreme, ziua sau noaptea, in zbor la joasa altitudine cu avertizare in timp real asupra obstacolelor de la sol (cabluri, antene, pomi, inaltimi, chiar si stalpi de telegraf si liniile aferente acestora). Aeronava era deosebita, cineva spunandu-mi ca la nivelul lui 1999 un singur exemplar de DRACULA ar fi costat cam 13 milioane de dolari. Cu siguranta astazi, daca s-ar relua programul, DRACULA ar putea fi lesne upgradat si adus in secolul XXI, numai sa vrem asta! Pe-atunci, turcii si polonezii erau interesati de programul elicopterului de atac romanesc, dar s-a dus naibii, fir-ar…

    • capatu` satului

      mai lasati-o cu AH 1 RO ca era de departe inferior lui AH 1 W incepand de la rotoru` principal cu 2 pale in versiunea romaneasca si 4 pale la americani, motoare, etc;
      sau credeti ca americanii ne dadeau ultimele generatii de motoare, io nu prea credl;
      in orice caz viitoru` elicopterului de atac se indreapta in alta directie, exemplu este S 97 care ar trebui sa zboare din acest an;
      eu nu vad nic`o problema in cumpararea licentei pt. Ka 25-26, s`a incercat si in Turcia…
      interesant ce multitudine de arme incarca unii pe AH 1 RO, fara sa spuna ca acesta avea o capacitate redusa de incarcare cu armament nu se compara delor cu apache,
      daca ar exista inca ingineri dispusi la munca patriotica io cred ca s`ar putea construi un elicopter de atac pe baza lui airfox, binelteles cu alt rotor principal (cu minim 4 pale) si alte motoare.

      • Licenta de elicoptere de atac rusesti pentru Romania ? Vorbesti serios ? 🙂

        Ka-25 este un elicopter naval vechi, iar Ka-26 este un elicopter agricol pe care eu il iubesc dar UE vrea sa il interzica pt ca „nu e sigur”, si e o dezbatere in curs pe tema asta fiindca multe tari il folosesc si n-au bani sa le inlocuiasca.

        Nu stiu despre ce postezi, dar nu prea are legatura cu realitatea…

        • capatu` satului

          am gresit, m`am grabit ma refeream la Ka 50-52, versiunea pt turci se numea erdogan….
          pe de alta parte, cred ca rooivalk este un exemplu prost, respectiv un exemplu cum se pot arunca bani pe fereastra

  11. A, alta mancare de peste. Totusi, n-o sa vanda Rusia niciodata o licenta la un avion de vanatoare sau elicopter de atac actual Romaniei, si chiar daca presupunand prin absurd ca ne-ar vinde aparatele respective fabricate la ei, capacitatile, piesele de schimb si poate si niste mici „virusi” tot de la ei ar veni.

    Rooivalk zic si eu ca e un exemplu prost, personal nu cred ca mai are rost sa se lucreze la IAR-317, au trecut 3 decenii… insa daca nu are tara bani (vezi-Doamne…) de 12 Apache, noi fabricam deja Ec-135, nu? Cum ar arata Ec-635 multe, foarte ieftine, si cu Spike pe ele 😉

    Ec-135 se vinde si la 6 milioane euro/bucata fata de 35 de milioane pt un Apache, costul de operare e de asemenea la o fractiune. Nu e blindat, dar e mai mic, manevrabil si silentios decat un Puma si se pot fabrica rapid in tara in nr destul de mare. Nu e elicopter de atac si nu va fi vreodata, dar cand ai 30 de milioane/an pt achizitii si vrei elicoptere… asta e.

    • Raspunsul era pt „capatu` satului” replica de la 13:06

    • Ghita Bizonu'

      317 sau Airafox a murit din „debilitate structurala”. Ca era un 316 INSA 316 era calculat la mere fix. Adica rezistenta structurii nu suporta transformarea in elicopter de atac (nici francezii nu au incercat!!)
      Si EC 135 precum si varinata sa militara … bune ca si Gecu in Africa … Nu cand ai anumiti vecini europeni!

    • Eu tot EC135/EC635 as prefera, in cateva zeci de bucati, customizat pentru armata. Chiar daca nu are blindajul unora dedicate, un kit de protectie pana la 12,7mm o putea duce si cateva variante de armament pe 2-4 piloni..

      Cat despre un eliicopter dedicat, eu as prefera o platforma cat de cat comuna fie cu EC-135, fie cu cel de transport, care deocamdata ar fi Puma/Super-Puma.

      CSH2 Rooivalk nu este un exemplu bun ca si desfasurare si costuri ale proiectului, insa daca tot e finalizat, eu cred ca si sudafricanii ar dori sa-si mai scoata din parleala si sa ne ofere licenta macar pe o parte din solutii.

      Ar mai fi varianta in care asteptam putin sa vedem finalitatea programului KAH sud-coreean, care este bazat pe Surion/Super-Puma intr-una dintre variante.

      Tigre din pacate este prea pretentios si scump pentru noi…

      • Familia EC pentru transport. ATAT !!!

        Atac (US) : AH-1Z !!! + cateva AH-6i

        Sau Manguste daca suntem obligati sa cumparam UE…

    • rooivalk este un exemplu prost,
      ROOIVALK ESTE UN EXEMPLU SI ATAT!
      PENTRU CEEA CE A FOST CONCEPUT ESTE EXCELENT.
      IDEEA FIIND CA PE BAZA UNUI PROIECT EXCELENT-PUMA/330- SE POT REALIZA MULTE,ATATA TIMP CAT ESTE DEJA INTEGRAT IN INDUSTRIA ROMANA.
      CLAR?

  12. Ghita Bizonu'

    Iar incepem …ca in 97.

    Ca Cobra era din anii 60. Deci depasit. In anii 97 se mai scria ca nu ar avea decat tunu’ si rachete de 70 nu si dirijate. „Ce plasa! Ce teapa!!”
    Ca nici macar prin spatiul vod dintre urechi nu le trecea ca din anii 60 urma sa fie doar aspectu’ ca restu era mult mai modern .. Nu le trec ea sau doreau sa minta cac sabacica (ca un caine. Expresie rusa si limba ruseasca asa dupa cum este si beneficiarul „nelamurilor” lor).
    Ca era vechi si prea scump ptr noi. Pai daca era prea sc ump cum ar fi fost un Longbow sau un Gerfaut?!

    Oare Turcia ar fi cumparat Cobre in anii 90? Nu dom’le nu ca acu vor produce un derivat Mangusta care era sub Cobra!! Sub ca pret dar mai ales ca dotare si putirinte.  Mai bine dansam tango Apache. Ca era mai scump! Ca pricum cica nu aveam bani ptr ala mai ieftin … m

    Ma mir ca nu a aparut cestia ” e singuru cu elice bipala!!”

    Din gandirea cainele gradinarului D.p.v. comercial suna a teapa. Adica Bell Helicopters cumpara 70% din actiuni la IAR Brasov dar vrea sa-si recupereze imediat investitia prin vanzarea catre MApN a 96 de elicoptere . Ntz. Unele contracte nu sunt chiar ce se pretinda fi. Daca un bosorog vinde pe 100 de lei o masina bununtza nepotului favorit fii sigur ca este vorba despre o donatie mascata. Asa cum unele donatii sunt mita curata (io donez lu’ d-na ma-sa si cumatu lui imi aproba contractu’) .
    Cestia era simpla : Romania (cu Ilici in frunte!) dorea nu stiu de ce (poate ca ii durea fix in Tighina si Tiraspol?) 96 elicoptere de atac. De ce 96? Pai conform unor intelegeri Romanai avea dreptul/voie la 112 elicoptere. Avea 16 „carute” (transport) . Restu de 96 nu se existau nici sub forma de jucarie … Deci era vorba de cumparare a 96. Insa de unde molozu dintr-o data ? Si altele. Asa ca era o schema incrucisata . Bell urma sa primeasca comanda ptr 96. Adica acum BELL era „assigurat” ca avem intentii „serioase” si „cumpara” 70% din IAR Brasov. Nu stiu cat ar fi „dat” dar putea sa fie o creditare mascata (eu cumpar de la tine, tu vei cumpara de la mine folosind si banii pe care ti-i-am dat eu). Dupa care urma si transferul de tehnologie (planuri, specificatii de fabricatie, unenele masini unelte) pregatirea omanenilor. Adica cam astea ramaneau aici ca si in cazul licentei! Fara sa se zica si sa se ceara aprobarea lu Congresu unde Tpm Lantos facea cam mult scandal .. In plus ar fi urmat „cointeresarea” GE in Turbomecanica … Noi mai punream 250 mil $ …
    In final al fi avut o uzina care putea produce Cobre (asta fac si iraienii dupa ce au „sublerit” pe alea care le-a cumparat sahul) si de capul ei (din 96 sa zi cem ca se sifonau 8. Inlocuire. Unele mai vechi puteau fi vandute la altii mai prapaditi so oar trebuiua inlocuite cu unele noi!) Plus BELL venise cu o oferta turceasca .. Ata ar fi in semat si „demonstratie” de capacitate tehnologica si posibiliati de export si ptr alte sectoare („pai daca fac elicoptere de atac or fi in satre sa faca si m aisni agrfricole nu?!”)
    In plus nezis azi, putin discutata atunci. Licenta franceza Aérospatiale se cam termina dpv comercial. Adica npi ne facusem plinu. Nu prea avem unde vinde. Ca si ce producema era invechit din anii 60! Ca si Cobra si Puma au avut primul zbor in 1965!! Si 316 ce sa mai zic… nu se mai producea din 1986!! Deci era necesar un nou elicopter chit ca era vechea Cobra da care avea piata! (Se presupunea ca poate totusi ar putea fi interesata si Polonia).
    Sa nu mai zic ca Tubomecanica cam iesea din piata cu vechile motoare Viper, Spey si Turbomeca. Asa ca venirea lui GE era o speranta.
    Deci noi am fi avut elicopere , modernizare de productie si locuri de munca… Nelinistitoir ar fi fots cestia ca poate lui Bell i-ar fi placut in Tara Barsei si ca ar fi pitit s aaiba idea creata sa produca aici si elicoptere civile. Scandalos nu?!

    Asa ca dupa cestia ca cum era vechi si nu avea decat rachete neghidate fara capacitati AT a aprut si zbiaratu : „Noi vrem in Europa! Deci neraprat Eurocopter”
    Si Eurocopter a fost pana la urma .. In prima faza IAR Brasov a devenit service ptr Pume. Fara productie. Si s-a tot redus. Azi ?!

    Si mai trebuie sa zic ca comanda de stat este necesara AZI. De ex frumuselu ala F20 Tigershark a murit fiindca guvernu SUA nu a vrut s acoman de vreo 40-60 de aparate. Ca daca un avion nu intra in dotarea tarii under esste produs devine automat suspect :”da daca titusi e ceva?” Si interesul dispare!!! A da. Noi in 90 am avut o mica feresatra de oportunitate. Cu IAR 99 . Niste latinoamerlocani pareau interesati. Insa s-au orientat catre altii si ptr ca guvernele romane (mai ales CDRiste) au tratat cu dosul. Si nefind comenzi interne se punea problema daca .. Nu0i nimic tot rasul spre binele Cehiei – ei au dat comneiz la Aero si au exportat in Tunisa si Egipt. Azi unele mai vechi se cumpara de ocazie prin SUA! Cica compartimentu unde erra tunu e numa bun ptr bagaje..

    A sa nu uit. Multe din argumete sunt din ciclul din putza gandirii .. ca si fragata mArasesti cica ar fi mai buna decat cele englezesti ca consum mai putin si are 4 tunuri! Ca alea engelzesti nu pot aevea amrmament pe ele samd.

    A da. Uitasem dupa ce vazu cestia cu Dracula am docatozat Pumele. Si imediat au sarit desteptii „Ba o Puma inarmata e mai buna devat o Cobra. Cu Cobra nu transporti decat 2 oamnei pe cand cu Puma transporti si 10 oamebi si 2 lazi de bere!!” ..

    Pana la urma ce ne trebuiau noua elicoptere de atatc? Are Rusia si pentru noi!!!

    • Presedintele Bell fusese la Brasov si dispusese sa se inchirieze locuinte pentru inginerii si tehnicienii americani care urmau sa lucreze la Ghimbav.

  13. Ne gândim la elicoptere de luptă dar noi nu fabricăm nici măcar vaccin antitetanic în țară. Am închis Institutul Cantacuzino din interese meschine. Nu știu cine ar trebui să conducă țara asta dar în mod sigur SRI-ul și DNA-ul ar trebui să aibă puteri sporite.

  14. Io cred ca afacerea Bell a cazut din motive de spaga…

  15. Ghita Bizonu'

    Nu va mai gargarisiti cu reluarea programului Dracula.
    Ca nu se mai poate!!
    Pentru ca dupa atataia ani de „reforma” au disparut multe capacitati in dustriale. Oamenii au imbatranit. Altii s-au apucat de altceva. Multi tineri au emigrat. Multi dintre cei ramsi sunt cam rpost pregatiti ptr industrii de varf …
    In plus IAR care gavbrioca elicoptere este al Eurocopter. Care cu ma bailiatte va intreba : Francez? German ? Ca in ROmania decat reparam .. unele.
    Si sa nu uitam :d atorma o multime de bani!!

  16. Datorita Turciei, din punct de vedere economic, nu cred ca mai este viabil sa se construiasca un elicopter de atac, decat daca se ofera un cost/performanta mai bun. Ceea ce nu cred ca este posibil.
    Din punct de vedere strategic merita dar export nu prea vad cum. Am avut o sansa si am pierdut-o.

    EC635 daca il mai si blindezi (absolut necesar la un elicopter de atac, daca vrei sa nu pati ca MI 8-urile ucrainineilor doborate cu AK-ul) cat mai poate cara in jur de 1t? Nu prea ai ce pune acolo, vedeti cat de greu este sistemul SOCAT de pe pune.

    Prefer modernizarea Puna SOCAT si importarea unui elicopter de atac cu mentenanta locala.
    Puna SOCAT+:
    -remotorizare;
    -echiparea cu un sistem de degivrare;
    -blindarea usora a zonelor vitale (si poate a partii inferoarea a eliopterului si/sau a zonei pilotului);
    -un sistem de contramasuri mai eficient;
    -integrare a SPIKE NLOS; sa poti sa alegi intre ea si ES;
    -inlocuirea pateticului S5 cu S8 (STAR80L cu raza extinsa sau altceva pt. precizie).

    Daca problemele din Ucraina devin grave, ne pot vanataja doar in ce priveste transportoarele, IFV sau tancurile pt. ca ei asta exporta. Daca as putea decide o analiza serioasa a unui tanc romanesc TR-2000+ si a continuarii programului TBT-ului….

    • Ghita Bizonu'

      Poate la ei in Africva sa fie o scula teribila …
      Insa in gnl iti faci armele dupa „amicii” din zona. De ex sa zicem avitaia nipona, In 1940 era grozava rau. Insa fusese proiectata pentru chinezi cu dedicatie. Cum s-ua descurcat cu rusii au zis ca e harasho asa. Apoi au dat peste colonii europenesi au zis all right si tre bien. Apoi a urmat „Marea vamnatoare de curcani” cu vreo juma de duzin aasi intr-o singura zi!!! Si au muscat otelul. A da nici tancuri nu [prea aveau. Si alea cam prapdite- ptr chinezi.
      Asa si cu armele sud africane .; Fumusele, „dau bine” dar dacva le-am cvompara oare cu alea europene? E?!
      Si noi nu suntem,vecini cu Portugalia ..

  17. In contractu cu Bell Ghimbavu primea drept de modificare pe aparat . In 2000 a aparut AH Viper care este o Supercobra cu multe imbunatatiri.Marina americana a cumparat pe primu in 2010.Daca semnau in „98 ii prindea anu 2000 pana organizau productia .Puteau sa faca Viper pe acelasi contract .
    Apache are pe el niste sisteme care nu se vand separat.Platforma nu stiu cu ce este mai buna.
    Americanii mai ofereau licenta pt.Zuni Hydra si Helfire .
    Puma cu motoru de Supercobra iesea superior lu Superpuma ;actualmente echipeaza NH90.
    In epoca a curs multa cerneala cu Dracula ,M.Dinescu facea pe la MT.Show ” Domle, elicopterele sant bune ,le vede pe sus ,le face cu mana ,da n’are ce manca domle”.
    Ce nu stie lumea : CAND CUMPERI ARME ,ITI CUMPERI PARTENER POLITIC.

    • In epoca a curs multa cerneala cu Dracula ,M.Dinescu facea pe la MT.Show ” Domle, elicopterele sant bune ,le vede pe sus ,le face cu mana ,da n’are ce manca domle”.
      Ce nu stie lumea : CAND CUMPERI ARME ,ITI CUMPERI PARTENER POLITIC.
      DINESCU A FOST SI A RAMAS UN IPOCRIT NENOROCIT.PENTRU CA NU AVEA LUMEA CE MANCA, NU A FACUT CANTINE CI RESTAURANTE SCUMPE SI DE FITZE.
      CORECT GIGELE,AR FI FOST O CHESTIE DE VIITOR, ASA SE DESCHID DRUMURILE,POTI INCEPE CU 96 SI AOI FACI SI PENTRU ALTII DACA TE DUCE MINTEA

  18. Ar fi fost super-fain ca „treaba” sa se fi „realizat” in ’98… am citit comentariile la multi de aici, ca conceptul e invechit, ca tehnologia e veche, bla, bla, bla… dar un lucru conta enorm de mult… am fi detinut tehnologia de fabricatie a fuselajului elicopterului si mai mult de atat nu-ti trebuie! Fiindca electronica si motorizarile indiferent cat de „ultima ora” ar fi cu trecerea timpului oricum se dezvolta lucruri noi, chestii/concepte complet noi, deci electronica(avionica si sistemele de ochire si urmarire) si motorizarea vor ramane in mod constant in urma cu trecerea anilor… Daca va uitati atenti la cum arata Comache, va bagati voi mainile in foc ca Comanche nu e nimic altceva decat o reproiectare in stil stealth a lui Cobra?! 🙂 Daca am fi detinut tehnologia de fabricare la AH-1, mai incolo am fi putut singuri sa reproiectam fuzelajul in stil Comanche(nu neaparat o copie fidela)! Un bun inceput ar fi fost de exemplu, sa scapam de picioarele fixe de aterizare si sa le inlocuim cu roti pt. aterizare retractabile in interiorul fuzelajului! Un prim pas pt. a reduce ceva din semnatura radar! Un al doilea pas in reducerea semnaturii radar/infrarosu ar fi si o coada cu elicea stabilizatoare incadrata in fuzelaj ca la Comache… al treilea pas ar fi presupun, gasirea de modalitati de a integra in interiorul fuzelajului cantitatea de armament(stocul), rachetele AA si AT prin fie expandarea fuzelajului sau echiparea cu motor mai mic si mai potent decat cele vechi, sau amandoua variantele… si deja am pornit… 🙂

    • file:///C:/Users/uidl6500/Desktop/Virtual%20Printer/Advanced_Purchasing/Baran/Resboiu%20Nr.1.pdf

      Aici gasiti prima parte a articolului despre elicoptere de atac scris de Marius-Eugen Fenchea,

      dupa ce va uitati pe performante la AH 1 Z/W imi spuneti si mie daca nu era bine sa avem macar 24 de bucati ca si asa nu excelam la tancuri si armament antitanc.

  19. @florian
    2-CONFUNZI AXEL I MK1 CU AXEL CLUB/SPECIAL,
    .
    PARDON, VROIAM SA SPUN „CONFUNZI VISA MK1 CU AXEL CLUB/SPECIAL”

    • visa n-are nici o treaba cu oltcit-ul , nici macar nu seamana sunt diferente majore intre visa si axel .citroen axel a fost prima masina citroen proiecatata cu ajutorul computerului cu ajutorul unui program cad .

  20. SCUZE CA SCRIU ANAPODA SI-MI APAR COMENTARIILE CA NAIBA SI CA TIMP SI IMPRASTIERE, DAR SE PARE CA AM LUAT VREUN BALAUR PRIN JUCARIE, PENCA-MI FUGE PAGINA MEREU SI SE DA POSTATA CAND VREA EA.

  21. Dumitrescu Sorin Aurel

    Am avut contractul in mana cce urma sa fie semnat! Motoarele urmau sa fie facute la TURBOMECANICA , in Bucuresti. Restul este secret profesional!

  22. Dumitrescu Sorin Aurel

    Atat va pot spune, ca aceste elicoptere erau relicve al razboiului din Vietnam, si SUA le mentine ca arma strategica pana in 2015, cand vor fi scoase din uz. Motoarele erau de origine GE si restul era de la Bell Helicopters, cine stie ce spun poate confirma!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *