OK, cumparam elicoptere!

Adica deie Domnul sa cumparam dar ce anume vrea Romania?!

Intial toata lumea s-a dus pe aeronave second-hand (conform traditiei locale, „of course”) aduse din SUA, doar ca lucrurile nu sunt atat de simple pe cat par.

In primul rand pentru o achizitie din surplusul american lucrurile sunt chiar simple – am vazut in cazul croatilor, si ale lor 16 OH-58D Kiowa Warrior, cum  s-au dus baietii pana in State, si-au ales 16 bucati de prin hangare, acestea au fost “ciocanite” si trimise in Croatia cu ceva armament.

elicoptere militare pentru romaniaUH-60 Black Hawk

In cazul nostru, delegarea US Army Aviation Command via DSCA – pentru tatonarea pietei americane nu pra indica second-handul sau poate ceva mai complex.

Cel mai probabil  cineva a conceput o scrisoare de cerinte cu ajutorul celor de la Office of Defense Cooperation, de la ambasada SUA din Bucuresti, care au inaintat-o celor de la DSCA care au inaintat-o, la randul lor,  mai departe catre unul dintre atelierele de achizitii are US Army Aviation Command.  De obicei oamenii astia nu se prea joaca cu ciurucuri de genul articole scoase din uz si puse la conservare.

Iar daca stam un pic si ne gandim OH 58ul cam iese din discutie, fiind un elicopter foarte specializat, un aparat de atac usor, recunoastere/cercetare si cam atat. Nu poate face MEDEVAC, centru de comanda sau transport marfa. Este mic, sarcina utila cateva sute de kilograme si nu prea ai ce sa modifici la el sa-l faci mai mare si mai puternic.

A U.S. Marine Corps UH-1Y Venom aircraft assigned to Marine Medium Tiltrotor Squadron 162 (Reinforced), 26th Marine Expeditionary Unit, flies over a live-fire range in search of simulated enemy targets during a Tactical Air Control Party (TACP) at an undisclosed location in Southwest Asia, Dec. 14, 2015. TACP is designed to enable live, virtual, and constructive training for participating units and allows participating services to strengthen partnerships and their interoperability. (U.S. Marine Corps photo by Lance Cpl. Clarence Leake/Released)UH-1 Y Venom

Dar pe de alta parte pentru achizitia unor elicoptere sh din Excess Defense Articles nu este nevoie de RfI, scrisoare, etc. Pur si simplu le ceri, ti se aproba, te duci sa ti le alegi, intra la refacere si cu asta basta, exact asa cum au procedat croatii.

Astfel ca, desi la prima vedere OH 58D ar putea parea favorit, procedura folosita de Romania (dar mai ales cerintele) ar putea indica cu totul altceva, un elicopter mediu din clasa UH-1Y Venom sau UH 60, doar ca UH-ul (o varianta ideala) este si cea mai scumpa, 20-30 de aparate pot ajunge la o suma considerabila cu tot cu intretinere, piese de schimb, etc, ori noi nu dispunem de astfel de sume, croatii platind pentru cele 16 OH-uri douazeci si ceva de milioane de dolari. Am putea sa cumparam elicopterele cu imprumut de la Trezoreria Americana (dobanda ajungand in aceste zile in jurul valorii de 1,6%), dar deocamadata noi nu am folosit aceasta oportunitate.

Asadar ce va fi?! Cred ca putem fara probleme sa scoatem OH-ul – si alte elicoptere din clasa lui – de pe lista  si ramanem cu intrebarea: ce elicopter mediu de transport poate oferi Statele Unite, dar care aeronava sa poate executa si misiuni de cercetare, transport, misiuni de tip CAS, centru de comanda, etc?!

Raspunsul este (din punctul meu de vedere) unul singur: UH 60!

Ba chiar ma intreb ce-o fi fost in capul celor de la Jane”s  cand au ajuns la concluzia ca OH 58 ar fi favoritul, cand tot ei ne explica si ce vrea Romania: “Romania is looking to procure a close air support (CAS) helicopter with secondary troop transport, cargo, and medical evacuation (MEDEVAC) capabilities…”

In privinta ideii ca Fortele Terestre sa aiba propriile lor elicoptere aceasta imi pare una normala.

In rest rabdare si tutun, sa nu uitam ca deocamdata inca asteptam rezultatul competitiei pentru modernizarea fregatelor si o semnatura in cazul TBT 8×8, pana la o deciziei in cazul unor noi elicoptere va mai trece vreme…

Noi sa fim sanatosi!

GeorgeGMT

151 de comentarii:

  1. Si mie imi pare normala ideea ca terestrii sa aiba elicoptere desi pe aici unii comentau ca ce sa faca astia cu ele . Americanii au elicoptere ale army , francezii asa ca le asteptam cu interes . Parca s-au mai trezit si astia ai nostrii din amorteala si au inceput sa-si puna capu la contributie . Oricum suntem la ani lumina de polonezi . Sa vedem ce o sa fie dupa alegeri…..

    • Exact la asta m-am gandit si eu ,Hollande a venit pana in Brasov sa vada noua investitie Airbus si directorul programului a spus ca primul elicopter va iesi doar in 2018 ,poate si mai repede daca Romania comanda cateva bucati,dar aceste elicoptere sunt doar o intrare de gama ceva genul Dacia.Nu sunt specialist in elicoptere dar asta e scris in presa franceza,deci dupa cate inteleg eu cartile sunt jucate ca Francezi creaza 350 locuri de munca ceea ce nu e de neglijat si ai un elicopter nou,dar stiind cum e romanul simt ca o sa cumpere elicoptere vechi de la americani ca aia banuiesc ca stiu cum se ingrasa porcul la noi,si au la indemana pe agentul Tariceanul care vezi doamne taie si spanzura in parlament ,si cum a facut autostrada cu firma Bechetel (SUA)o teapa de milioane trasa contribuabilului roman(pe fata)dupa care toti ne-am sters obrazul si am trecut la alceva asa sa intampla si cu avioanele (viitoarele hellicopteres)care au fost utilizate de SUA apoi de Portughezi etc (gunoaiele altora cu care noi ne mandrim)asta deduce ca suntem o tara bananiera(SI ISTORIA SE REPETA)la mai bine domnilor

  2. Pana nu vad,nu cred. Intentii sunt cu duiumul,acum sa vedem cate se vor concretiza.

  3. Nespecialist aici 🙂 Ce avantaje are un UH60 fata de IAR 330 pe care le putem produce noi?

  4. Am impresia ca.la cat ia m bestelit cu adormirea lor in izmene.băieții sa u pus pe treabă.primul pas-rfi uri la greu..tancuri.elicoptere, tbt,modernizări etc.deocamdată vorbe,promisiuni.concret-doar f urile luna asta.e si asta un pas..depinde cu cine ne comparăm..cu bulgaria sau..polonia:)

  5. Sa nu uităm totusi ca vin alegerile si in buna nostra traditie..stergem tot ce a fost inainte..alte rfi-uri,alte contracte,alte asteptări.

  6. „inca asteptam … o semnatura in cazul TBT 8×8”
    Da ce se screm atat? Sau iar iese o facatura ordinara? Cine nu semneaza, aia ca nu vor sa transfere know-how-ul integral sau ai nostrii care vor tehnologie stealth si pe bani putini? Sau nu se inteleg la nr, le-or fi zis aia ca pt 12 bucati nu se dau jos din pat? Cu cat dureaza mai mult cu atat se impute treaba, ar fi trebuit sa aiba clar in cap ce vor pana acum nu sa redescopere apa calda.

  7. eu nu as cumpara elicoptere de transport.

    As cumpara elicoptere de atac.
    Daca tot dai un ban… de ce sa-l dai pe ceva care deja ai in tara?

    Avem IAR 330. Am mai construit si KA 226.

    asa cum am dat comanda de Puma Naval putem sa dam comanda de elicoptere catre Brasov. daca vrem. La un pret de aparate noi.

  8. Pana una-alta, francezii vor sa se ne vanda ei 10 elicoptere

    http://www.bursa.ro/francois-hollande-inaugureaza-astazi-fabrica-de-elicoptere-airbus-de-la-ghimbav-serge-durand-airb…&s=companii_afaceri&articol=307131.html

  9. Eu cel putin nu consider urgentă achiziția de elicoptere in acest moment.ar trebui sa ne concentrăm pe aviație f urile la noi -achiziții noi măcar 48sa avem dak tot le place alor nostri multipli de 12.avem iar ghimbav investiția noua de la brasov..pe transport suport trupe medevac suntem ok.trebuie finalizată afacerea tbt.pe cap a azi artilerie mobila suntem descoperiți total.si la cap infanterie ar trebui lucrat..drone echipamente,noua pusca de
    asalt:)alt capitol in ceata,sisteme antitanc moderne.

    • După 2020..tancuri noi.sau second ..potrivit traditiei.modernizari.upgradeurila greu.compatibil cu anii 2000+.la capitol infanterie usoara as insista..mapds.,sisteme antitanc mobile pt trupeti gen milan tow.etc pt inlocuirea anticelor ag 7..drone.armament nou ma refer la upgradeuri la vechiul al.cam atat:)sa vedem ce vor face ai n ostrii cu micii pe piept..vorbe,rfi uri noi sau ceva concret.

    • Multipli de 4 . 4 este o patrula ….. asta este standardul
      Escadria are n patrule …. unde n de la 2 la 4 .. depanda de cate avionae ai cati bani ai si teritoriu si ce „necesitati” ai sa dai grade mari ,,,
      Romania mai in deficit cu banii avea si in interbelic escadrile de 12 aparate – adica 3 patrule

  10. Eu nu pricep de ce am cumpara UH 60 – foarte scump, sau Venom – un elicopter vechiut operat de USMC si nu ne uitam la Airbus H 215 fabricat la noi in curte…

    • S-ar putea sa fie ceva finantare cu ajutor american – alea vin cu conditii de cumparare de armament american.

      • si eu inclin sa cred ca asta ar fi logica, poate pentru dotarea brigadei alea internationale, altfel cineva a scrantit-o rau…

        UH-1 Y Venom s-ar putea sa fie putin mai ieftin de cumparat si operat decat un H225/125 militarizat, fiind mai mic, cu viteza ascensionala mai ridicata si mai rapid decat acesta (in fapt varianta militara a celui care va fi produs la Brasov inca nu este disponibila). Asta daca ar fi sa comparam un Super Puma si un Venom produse local…
        Ce ma deranjeaza la Venom este existenta a doar doi piloni pentru arme, desi Bell are in dotare kit-uri de instalare pentru 4 piloni pe Bell-407 GT/MRH. Armele sunt si ele limitate, neexistand inca integrate rachete antitanc sau aer-aer. Poate o SOCAT-izare ar da rezultate.

      • Finantarea nu-i o noutate, americanii mereu au tinut buzunarul Trezoreriei deschis. UH este insa foarte scump la operat si intretinere, iar Venomul este totusi un aparat vechi. H 215 este superior Venomului ca si capacitate de transport trupe sau cargo.

        • Venom-ul e in alta categorie fata de Super-Puma, e mai mic si mai rapid si cu sarcina utila mai redusa.
          Un Venom pare sa coste ca si flyaway cost pe 2014 pe la 26,2 mil.$ (zice Wiki/ „”Department of Defense Fiscal Year (FY) 2014 President’s Budget Submission, Aircraft Procurement, Navy, Budget Activity 01-04″. Department of the Navy. April 2013. p. V1-79.”).

          EC725, in cazul contractului polonez pt. 50 de elicoptere/ 3,5 mld.$ (din care peste 40% sunt costuri colaterale, de formare si mentenanta), pare sa coste unde spre 35. mil.$ bucata…

          Referitor la H215 Super Puma ce va fi produs in Romania, Airbus vorbeste de 150 mil.eur pentru 10 aparate noi, probabil in varianta mai mult civila. Modernizarea a 10-12 elicoptere IAR-330 ar costa spre 68 milioane euro.
          De modernizat, eu as moderniza doar SOCAT-urile, completand poate cu cateva exemplare pe cele pierdute: motoare noi (+40-70% putere, sarcina utila dubla, raza de actiune aproape dubla), rotoare noi cu degivrare, protectie balistica, anti-impact si anti-incendiu, optronica si avionica modernizata, poate modul aer-aer deblocat si poate noi arme integrate, inclusiv STAR-80L.
          http://www.rumaniamilitary.ro/puma-naval-sm-sau-super-puma

    • Nenea George ,pai Airbus face 7,03 bucati pe an ,pai si no ce facem cu inarmarea petermen scurt despre care vb acum cateva zile ,chestia cu lungitul nu merge la noi ,ce.i in curte e al nostru ,altfel iara vin altii la putere si taraganeaza treburile ,trebuie demarate acum toate ,e un moment bun un guvern care doreste sa faca .

    • Salut George, mi-a luat vorba din gura, intrebarea mea este identica, ce dreaq I-a apucat pe ai nostril, elicopterele europene nu-s bune ? sau poate sunt mai scumpe de operat ? Castravetii folosesc de ani buni ceva Puma(e) militarizate si nu-s bune ? plus Panther-e specializate in largul marii. parerea mea ca sunt mai ieftine de operat astea americane ?

    • George, ce protectie au H-215 de la Brasov?
      Parca vechile SOCAT-uri de acum nu stau prea bine. Eu le-as vinde pe toate cu revizie la zi prin Africa si as cumpara H-215 armate bine mai ales pt antitanc.
      Ar mai merge si cateva in versiune navala de pe fregate, dar actualizate militar cu francezii si optimizate pt lupta antisubmarin.
      Ce-i drept, cand e nou parca-ti creste inima… iar cu amerlocii mai luam un Patriot si niste F-16 (poate noi) si asa toata lumea-i multumita.

  11. Ca o curiozitate personala, unde anume a aparut anuntul respectiv? M-am uitat si eu pe site-ul FedBizOpps si n-am vazut nimic de genul. Are cineva link-ul?

    Cat despre OH-58, nici eu n-am inteles pe ce logica vad cei de la Jane OH-58-ul candidat potrivit pentru rolul de CAS/transport. Black Hawk s-ar putea sa fie cam scump pentru bugetul Romaniei, dar un H225, de exemplu, nu s-ar potrivi mai bine pe cerinte? Sau 215, ca tot avem fabrica aia de la Brasov…

  12. Despre intentia Bell de a fabrica Venom si AH in Romania, in caz ca romanii decid sa opteze pentru astfel de elicoptere, ce se mai aude?

    Sa se justifice astfel RFI-ul romanilor? Ar fi pre frumos! 🙂

  13. Ar putea fi totuși UH60 – e singurul cred care poate fi modificat si transformat ontr-un adevărat elicopter de atac MH60DAP – o platforma impresionanta de atac …

  14. OH-58 urile croate au intre 100 si maxim 300 ore de zbor. Acum sincer cred ca merita la pretul acela si la ce resurse au. Se pot folosi pentru recunoastere/atac usor eventual si pentru Politie.

    • Alea croate of fost recapitalizate si au la bord intre 100 si 600 de ore de zbor dupa recapitalizare. Au fost initial fabricate la mijlocul anilor 1980.

      • Alex tu ce crezi ca ar fi mai potrivit pentru fortele terestre Venom sau uh-60?
        Personal cred ca Venom deoarece este mai mic mai ieftin,rapid si cred ca ar fi in primul rand utilizat de fortele speciale ca elicopter pentru desant in spatele liniilor inamice si recuperare asigurand si acoperirea cu foc a operatiei

  15. Scuze da la ce folosesc? Mai ales Kiowa…
    Eh …. eh … si ar fi trebuit sa avem 96 de AH 1 Dracula ….. da nu erau bune ca purtau cica doat rachete de 70 mm neghidate. Ins azi mama ce tare ! Kiova si Sikorsky pot purta Hydra!(aceiasi de 70 mm) Sa nu mai zic ca opricare dintre ele cara mai muote lazi de bere decat AH 1. Ba mi se pare ca pot fi folosite si la contrabanda de votca Moskoskaya si tigari Друг: Aport!
    http://img-fotki.yandex.ru/get/6000/george-charsky.4/0_3dd14_dd50466c_L.jpg

    • Kiowa pot purta si Hellfire si posibil pot fi modificate pentru Spike.

      Battlehawk poate fi foarte interesant ca elicopterul FOS, are Spike integrat, se cer capabilitati cercetare/comandament…foarte interesant.

        • Am vazut, l-ai mai postat (stiam de DAP al lor mai multe); Battlehawk mi se pare ca vine manusa, mi-ar placea sa aiba si posibilitatea de inarmare aer-aer pe langa variantele de inarmare care acopera cam orice.

          Cel mai interesant mi se pare cerintele privind polivalenta, e clar ca vizeaza un produs care sa poate face cat mai multe cu modificari minime, daca e posibil intre misiuni

          Cand ziceam ca vine manusa ma gandeam la un scenariu cand FOS ar opri o ofensiva separatista sprem Chisinau 😉 ai tot ce-ti trebuie pe battle hawk (CAS, AT, transport) inclusiv comunicatii ceea ce e o oarecare surpriza si arata atentie la detalii ( nu sunt sigur insa daca e f capabil ca cercetas). Spike-ul e integrat, Nexter-ul de 20 mm la fel (depinde de kit, misiune etc.)

          Inteleg ca e o fabrica Airbus in Romania dar nu vad cum ar putea scoate ceva cu capabilitatile cerute …

          Imi place mult ideea cu Battlehawk, sper sa se concretizeze, e facuta cu cap pentru operatiuni militare serioase cererea.

          • pai crezi ca e diferenta mare intre UH-60 DAP si un Super-Puma SOCAT?

            • Mi se pare ca DAP e ceva mai versatil si probabil echipamente mai moderne; H-ul care se va face la noi nu e versiune civila?

              • Super-Puma low-cost va avea si versiune militara.
                Armamentul si sistemele sunt de fapt un kit de upgrade, un SOCAT adaptat pentru US Army sau clienti de export. Ca ai evolutie SOCAT sau iei kit-ul american de-a gata, performantele militare sunt cam tot pe acolo.

                Super-Puma este superior la sarcina utila (peste 1t in plus), viteza ascensionala, plafon si puterea motoarelor… depinde si de versiune. UH-60 e putin mai rapid, cu vreo 20km/h si pare sa aiba raza de actiune usor superioara variantei scurte de Super-Puuma. Mie imi par elicoptere apropiate ca si performante.

      • Pot pune arme si pe un camion. Pot si sa il si blindez. Insa nu va egala un tanc .. pricepesti?
        Sau AKM ul are unele „limotari”. Nu e vun la vrabii si soareci. Nu are precizia certa sa vanzi capre negre. Da ca sa omori oameni la gramda este mai bun decat o pusca automata de 12, decat o carabina cu care iei o capra neagra de la 1340 metri.
        A da. Ia gandeste otara : daca aste inarmate „e” atat de bune de ce SUA mai rispiesc banii pe AH 1 Viper sau AH-64 Apache? Ie prosti aia care cumpra elicotere de atac ca cand le-ar fi bune din astea camion inarmat?

        • Nu cred ca elicoptere de atac vor sa cumpere, ci elicoptere pentru forte speciale si uitandu-ma la 160th SO nu are elicoptere de atac. Doar francezii au in unitatea lor similara 6 Tigre.

          • Transport/infiltrare, sprijin la sol, MEDEVAC.

          • Haulio fratilor!
            Deci asa SOAR trupe speciale din alea de se vaz prin filme la televjzir? Grenada, Somalia, , Afganistan DAESH! Holio muica!
            Da asa intre noi sa fie vorba – ce sanse avem noi sa ne invadeze .. Grenada?! Sau Somalia ?!

            Eu fiind mai batran si mai prost si mai comunist nereshapat sa ma gandeam ca cele mai mari riscuri le-am avea cu Muscalia. Da ma bucru ca ma listinisti – Putin e om bun si neintels, decar nitel prea iubaret cu alea tinere (insa sa il intelegem- e in buna forma, face sport nu burta asa ca poa are nevoie de unele sa nu zica ca le doare capul .. )
            Am intels : URSS bastionu pacii e!
            Io-te ce sa vezi.. si in in privinta asta m-a prostit Ceausescu!
            Ura si in Somaliland!

  16. Uite chestia asta cu low cost nu-mi da mie incredere, in plus SOCAT e totusi un proiect romano-israelian. Ce-ar fi de facut, luam un Super Puma civil si in SOCATizam? Ca sa intram in Schengen? 😉

    • S.Puma e low-cost pentru ca refoloseste tehnologia de pe altele mai scumpe, gen EC-725, dar standardizat, la un nivel de echipare mediu. Asta nu inseamna ca tu nu poti cere chestii mai scumpe.
      http://www.airbushelicopters.com/website/docs_wsw/RUB_49/tile_3350/215M-AL-16-100-01E.pdf

      SOCAT-ul e proiect mai mult israelian, facut pe cerinte romanesti… ulterior cei de la Elbit au refolosit experienta din SOCAT pt. DAP, cu tehnologia mai moderna existenta atunci. Posibil ca daca le ceri acum o evolutie a pachetului SOCAT, vei obtine ceva peste pachetul DAP/BattleHawk ca si performante. SOCAT oricum nu iti mai ofera nimeni, pentru ca anumite componente trebuiesc inlocuite. Integrarea sistemelor de arme e in functie de cerintele clientului.
      Teoretic, poti sa comanzi catre Elbit si US chiar pachetul BattleHawk/DAP, daca ai bani pentru customizare si eventual daca primesti acordul US pentru partea integrata in pachet la cerererea si pe banii lor.

      • „In February 2012, Eurocopter offered a lower cost basic Super Puma configuration in order to better compete with the Russian-built Mil Mi-17;[13] Starlite Aviation became the launch customer for this new variant, designated AS 332 C1e.[14] In November 2015, Airbus Helicopters announced that manufacturing activity of the AS 332 Super Puma, which was redesignated as the H215 at that point, would be transferred to a new purpose-built final assembly facility in Brasov, Romania.[15] This move is aimed to cut production time and cost by simplifying production to a single baseline configuration that shall then be customised to meet the needs of both civil and military customers”

  17. Si inca o treaba, Battlehawk e totusi facut la vreo 15 ani dupa SOCAT

  18. Unicu merit pe care il gasesc camionului imarmat este ca ne va face sa credem ca suntem .. dotati.
    Sa credem bu sa fim!

  19. Greu de zis.
    Faptul ca e intai CAS si cu capabilitati SECUNDARE de transport, MEDEVAC etc NU ma face sa cred ca ar fi ceva gen elicopter de transport, surubarit sa faca si ceva CAS ci, mai degraba, un elicopter de cercetare – atac usor, cu capabilitate (mai mica) de transport etc.
    Adica nu duce 20 de oameni ci doar 5-6, nu duce 6 targi ci doar 1-2.
    Cam pe acolo.

  20. Ramane de vazut daca dupa alegeri, indiferent de guvern sau parlament, partidele respecta cat de cat acel pact in privinta inzestararii armatei… pt ca daca nu, o sa vedem iar plafonari bugetare alte rfu- uri, etc…

  21. Pumele parca sunt descoperite la picioarele pilotilor,ar putea cu prastia sa i loveasca prin sticla aia ,in afara de transport trupe nu e buna de nimic,bani irositi aiurea

  22. Pentru ca a intrebat cineva de ce nu luam elicoptere produse la Brasov cu francezii.
    Firma este proiectata sa atinga capacitatea maxima de productie ….. in 2019 cand va putea livra …………… atentieeee ……… 15 elicoptere pe an 😉

    • daaa… si noi cumparam de anul asta zeci de elicoptere? 🙂

      • Abordarea rationala ar fi, in opinia mea, H225. Mentenanta locala, upgrade local, etc. Puma a fost o experienta excelenta pentru Romania. Numai daca vine Bell cu o oferta locala de AH-1 s-ar putea discuta altceva. Chiar si asa, Romania nu va cumpara mai mult de 24 de elicoptere dedicate pt atac, asta daca va cumpara asa ceva intr-un termen previzibil.

        • Pentru transport mediu H215 sau alte variante ar fi ok dar pentru infiltrari nu te poti duce cu ele pentru ca sunt zgomotoase si greoaie.
          Ai nevoie de ceva agil, sa te poti strecura, la nevoie, printre copaci si cladiri, sa fie silentios si sa-l poti ateriza intr-o batista.

  23. Mai oameni buni voi chiar credeti ca se cumpara ceva?singurul imbold serios ar fi ca un avion militar rusesc sa traga cateva rachete in parlament,asa ne.am inarma in 2 timpi si 3 miscari,dar asa vin alegerile trebuiesc bani pentru pomeni electorale,dupa alegeri nu ne mai ataca nimeni…

  24. Super Puma nu se prea simte bine.. Dupa ultimul accident din aprilie 2016, in Norvegia, a urmat o lunga perioada de retinere la sol .
    And Airbus Group chief executive Tom Enders, speaking during an investor presentation on 13 July, made clear the extent of the problem: around 80% of the Super Puma fleet was “now on the ground”, he said.
    Firma CHC, un mare operator de servicii aeriene , inclusiv in industria petroliera (230 aparate), proprietarul elicopterului din Norvegia si-a declarat insolventa , urmand a reduce flota de H225 la 3 buc fata de 40 in operare. Asta inseamna 37 oferite ca SH si anularea unor noi comenzi.
    In plus , dupa accident a aparut si o petitie cu peste 27 000 de semnaturi pentru „interzicerea” zborurilor cu Super Puma
    https://www.change.org/p/civil-aviation-authority-remove-the-airbus-225-super-puma-from-service
    Si inca ceva : o fabrica de elicoptere cu 50 angajati e o gluma.

    • accidentul ala are o cauza, identificabila exact – mai mult ca sigur o componenta neconforma. Daca inlocuiesti componenta, problema n-ar trebui sa fie rezolvata.
      Si mai usor de rezolvat cu noile produse, care ar trebui sa includa lectiile invatate.
      Au mai fost astfel de cazuri si cu avioane de pasageri, unde au cedat componente, si nu-mi amintesc ca asta sa duca chiar la consecinte catastrofale pe piata pentru respectivul producator.

      • Sigur se va gasi cauza si se va remedia. Problema e de imagine, care insemana marketing si vanzari. Concurenta va specula din plin nefericitele accidente.

        • „The gearbox had suffered „unkind treatment” (road accident) during transport in Australia, and was repaired before being mounted in LN-OJF. On 15 June, Airbus requested operators to check for metal residue in oil and to report unusual gearbox events.
          On 28 June the AIBN released a new preliminary report where they stated that the most likely cause to the accident was a fatigue fracture in one of the second stage planet gears. They had not yet determined what initiated the fracture.[44][45] AIBN draws similarity to the 2009 Bond Helicopters Eurocopter AS332 crash, also caused by a gearbox fracture. Whereas particles had been detected in the Scottish gearbox’s oil prior to the crash, no such indication was present for the Norwegian gearbox”

          • E ca la masina, daca gasesti span pe busonul cu magnet ai probleme. Mai nasol e ca la cel din Norvegia nu s-a gasit span in ulei. Atunci e mai greu de gasit cauza.

    • Subscriu…..e asa de fenta, si poza .

  25. pume,socati,draci ,laci..elicoptere aproape epuizate total psihic si fizic.
    investitia de la ghimbav este pe termen lung,la fel si comenzile mapn-ului.
    intre timp insa sunt de acoperit niste nevoi imediate.daca uncle sam ofera si niste facilitati eu zic sa profitam pana nu se razgandesc decidentii autohtoni.
    eurocpter este cioara de pe gard,pana la ea avem nevoie de vrabia din mana.
    pentru fabrica veche ce planuri exista?

  26. Groundings[edit]
    Shortly after the accident oil companies and helicopter operators voluntarily grounded similar helicopters until further notice,[7] except for aircraft being used for search and rescue purposes.[8] This was later followed by a grounding by the Civil Aviation Authority of Norway, specified to public transport flights and commercial air transport operations with EC225LP helicopters.[9] Later that day the British Civil Aviation Authority issued a Safety Directive which grounded all EC225LP helicopters on the United Kingdom Civil Aircraft Register, or flying in United Kingdom airspace, except for aircraft being used for search and rescue purposes.[10][11] On 30 April, Airbus Helicopters issued a Safety Information Notice expressing their support of the decision to put all commercial passenger flights with Super Puma helicopters of model EC225LP „on hold”. Other versions of the Super Puma were not included in this decision.[12]

    On 1 May Airbus Helicopters stated in a press release that „Considering the additional information gathered during the last 48 hours, Airbus Helicopters’ decision, at this stage, is to not suspend flights of any nature for the EC225LP”. They did not specify the nature of the additional information leading to this decision.[13]

    On 11 May the Norwegian Civil Aviation Authority and the UK Civil Aviation Authority jointly agreed to extend the grounding, now also including Super Puma helicopters of model AS332L2.[14][15] The decision was based on similarities between the two helicopter models.

    On 2 June the Norwegian Civil Aviation Authority and the UK Civil Aviation Authority extended the grounding of EC225LP and AS332L2 helicopters, now also including search and rescue flights.[16][17] The updated directives were results of a recommendation in the preliminary report published by the AIBN on 1 June.[18] Later that day the European Aviation Safety Agency decided to prohibit all flights with EC225LP and AS332L2 helicopters in Europe.[19][20] On 3 June the US Federal Aviation Administration (FAA) issued a directive prohibiting flights with EC225LP and AS332L2 helicopters.[21][22]

    The similar military Eurocopter AS532 Cougar and Eurocopter EC725 of Germany and Brazil were grounded around 7 June in response to the accident,[23] and the South Korean Surion was grounded in July 2016.[24] By July 2016, 80% of the world fleet was on ground. The French military continued to operate its fleet.[25]

    https://en.wikipedia.org/wiki/CHC_Helikopter_Service_Flight_241

  27. Dece ? Dece sa cumparam / dotam intai cu elicoptere comanda/ transport/ MEDEVAC ? In conditiile in care :
    1. nu avem si nu vom avea suprematie aeriana cel putin inca 20 de ani !?!
    2. evacuarea ranitilor n-o facem decat la 20-30 km, in conditiile noastre(deci sunt bune si cele existente – ro). Valabil si pt desant aerian – nu cred ca suntem in situatia de a fi „foarte” ofensivi.
    Dece nu un luptator ? Un vanator de tancuri …
    Astept un raspuns dela cineva mai competent. Eu armata am facut-o la asigurare tehnica(tancuri)

    • De ce nu un luptator?
      De ce nu un luptator acum?
      In afara NATO/SUA, Romania nu va avea suprematie aeriana deasupra propriului teritoriu niciodata in raport cu un adversar de talie mare. Un elicopter specializat pentru atac este strict necesar, insa nu in competitie cu un elicopter multifunctional, de transport si sprijin, ci mai degraba in detrimentul numarului de tancuri din dotare, ambele, atat tancul cat si elicopterul at, fiind arme ofensive si antitanc.
      In orice armata moderna, numarul de elicoptere at este redus in raport cu cel al elicopterelor multifunctionale/de transport, tocmai datorita utilitatii lor specializate. Or, daca RoAF nu are rezolvata problema elicopterului multifunctional/de transport, cu o utilitate mai larga si mult mai necesar pentru o mobilitate generala a trupelor, dar si avand un cost mai scazut, nu se poate trece la dotarea cu un elicopter at, desi ar fi, si in opinia mea, foarte necesar. Am mai spus-o, decat tancuri, mai bine elicoptere at, dar decat un numar mic de elicoptere at, mai bine un numar mai mare de elicoptere multifunctionale. Asta in conditiile in care nu ai resurse financiare pentru ambele. Poate gresesc, insa, si sunt convins ca sunt si opinii contrare.

      • Asta este ca cestia aia ca cum Ahile nu poate intrece broasca testoasa …

        • O poate intrece bizoane, insa nu o poate depasi.., chestie de nuanta.

          • Apoi mai trebuie sa dai si un semnal americanilor, care sunt prietenii nostri. Daca faci investitii in Ro, esti un pic avantajat la achizitii in raport cu cei care nu fac, pe segmentele unde aceste investitii exista sau se propun a fi facute..
            Daca ai fabrica de elicoptere in Ro si vrei sa cumperi de la cei care nu au, at cei care nu au tr sa vina cu oferte super interesante sa poata vinde..
            Trebuie sa incepi sa iti valorifici pozitia si nu sa stai ca o molusca pt ca sunt moluste mult mai mari si mai faine decat noi ca sa le putem concura. A se vedea vecinii de la N.

            • Da draga de acord cu tine
              Insa in loc de camioane (utility) eu as fi rpeferat niste AH . Stii cestia aia mai ingusta, cu piloti in tandem (unu in spatele altuia), blindat si dedicat atacului. Nu mai stiu cum este acum insa prin 2000 se considera ca un elicopter de atac distruge cca 8 tancuri inainte de a fi lovit.
              Su cf wiki un AH 1 Viper ar cista US$31 million (new built) cf „Fiscal Year (FY) 2011 Budget Estimates, Aircraft Procurement, Vol. I, BA 1–4″ (PDF). US: Department of the Navy. February 2010:
              un UH 60 : US$21.3 million (avg. U.S. procurement, 2012)[United States Department of Defense Fiscal Year 2012 Budget Request: Program Acquisition Costs by Weapon System”, p. 1-13.” Office of the Under Secretary of Defense (Comptroller)/CFO. February 2011.
              Ma rog Bipera e mai scump si nu cari alzi de bere cu ea … si nici nu duci amtele la iarba vede in Bucegi, dar cum zic pe mine ma0 prostiot comunismu si as vrea sa am ceva jucarele din astea findva si cand faceam armata (1973) tit regimetu de puda de la Botsani stica ca la oa dcia cel mai sigir dusman era ala de pisti Prut

              Si orice ai zice si AG 1 este tit american ..

              Insa daca e cica ca AH 1 costa cu 10 muilioane mai mult decat camionu atunci macar sa luam un camion mai ieftin. Ca ma rpog e la mana a 2a ins afaci economii sim mai iei cateva AMRAM (300.000- 1.700.000 $ depinde de tip)

              • Camioanele vechi sunt mai vulnerabile la manpads. S-ar putea sa nu faca toti banii..

                • Daca nu ai AH, atunci iti trebuie camioane destepte, care sa suplineasca AH-ul intr-o cat mai mare masura, AH-ul e mai manevrabil, insa si camionul poate duce 8 Spike ER. Daca are si o amprenta ir si radar scazuta si mai cari cu el bere si alte alimente trupelor infometate, daca e greu de dat jos, at poti zice ca ti-ai luat un camion bun. AH-ul, fara camionul care sa ii duca munitia, nu se simte f bine. Un camion vechi, cu amprenta cat un neon noaptea, iti omoara trupetii f repede si da rau la familii si la media. Scade moralul f drastic in timp record.

                  • Am rezolvat enigma:

                    -Camioane locale Aribus si IAR

                    -Vipere si Venoame tot local construite.

                    Am impacat si capra si varza. 🙂

                    Astfel avem ‘camioane’ clasice, ‘camioane’ mai noi + din alea hoate de tot si nu in ultimul rand asasinul necesar armatei!

    • Ne pregatim de razboi? Lasati elicopterele si dati pensii la oameni ca de-aia nu avem autostrazi 😀

      Si acum serios: pana nu se semneaza contractul nu-mi fac mari iluzii/sperante.

  28. In surplusul US Navy si US MC si foarte multe elicoptere tip:
    1 . UH-1N HUEY – care pot indeplini cerinta noastra …dar si
    2. AH – 1W COBRA – elicoptere de atac mai slabute decat AH-1Z .
    Sper daca se face afacerea sa fie modelele de mai sus

  29. Ce vedem acum este tipic pentru marile contracte de aviatie si armament : lobby, politica, presiuni, promisiuni, RFI peste noapte – este absolut normal in concurenta de astazi. Doar nu credeti ca se alege dintr-un tabel de performante si costuri facut in Excel.
    Doar regina nu l-a plimbat pe Ceasca de drag cu caleasca !Ca o adevarata patrioata ne-a bagat pe gat Bac-ul muribund si ne-a mai tras teapa si cu motoarele Spey . Se pare ca am uitat si acum credem ca nu se mai poate intampla ca suntem democrati. E doar busyness as usual.

    • Toti fac la fel. Iranul ca s apoata cumpara S-75 a trebuit sa cumpere si F-7. Daca vrei banane, numai cu peste oceanic se poate (putea). Puma si Dacia nu au fost afaceri rele, chiar daca trebuiau luate cu peste oceanic..
      Intelegi vorba mea..

  30. Sorry – business !

  31. De asta exista ambasadori atasati comerciali, militari si chiar presedinti – platiti sa apere interesele tarii lor. Era sa uit – chiar si regine.

  32. Ce naiba au ăștia în cap?
    Tocmai ne vizitează Hollande și se face sigur fabrica de elicoptere la Brașov și noi cumpărăm din afară second hand?

    Bine că într-o lună ies la pensie ca să nu mă mai oftice decidenții din armată.
    M-am săturat de gafele (voite sau nu). Sper totuși că vom reveni vreodată pe făgașul normal.

  33. Eu tot nu inteleg de ce trebuie un elicopter usor de cercetare/atac sa faci cercetare, cand ai drone care pot face cercetare…
    Iar daca nu faci cercetare cu respectivul elicopter atunci iti ramane doar atac dedicat (poate sa fie si usor).
    Revenind la chestiunile intens dezbatute aici: orice elicopter am lua trebuie sa aibe si transfer de tehnologie. Offset baieti, sau nimic.Ca daca depinzi de altii la capitolul armata, ghici ce? Nu faci nimic fara sa vrea ei. Nu intervii vreodata in Moldova fara sa vrea ei. Nu iti evacuezi cetatenii din Cipru fara sa vrea ei. Se cam bate cap in cap cu ideea de suveranitate, nu credeti? Aici Airbus au un avantaj: le e mai usor sa faca treaba asta cu offsetul. Au fabrica si centru aici, si o relatie lunga cu noi. Banii dati pe aparate se intorc la noi. Gluma, negluma, fabrica exista si produce. Americanii….mai putin.
    Elicoptere de SOF…cu tot respectul….ai nevoie de….cate? 3? 5?….silentioase. Restul pot sa nu fie silentioase, ca transporti trupe cu ele la vedere oricum. Si cum Mi-17 nu putem lua (decat daca vrei sa iei de la chinezi….) raman urmatoarele variante:
    1) Venom sau Blackhawk prin trezorerie. Cel mai probabil fara transfer, si fara mentenanta la noi. Adica nu se intoarce nimic la noi. Nu bani, nu capital uman, nu training….Noi doar le zburam, si platim ora la americani. Plus dobanda la trezorerie. Vi se pare o afacere buna? Mie nu.
    2)H215 si variante. Discutata deja. Cumparam de la noi pentru noi. Singurul risc ar fi productia relativ mica. Dar poate francezii iau asta ca imbold sa mareasca ritmul sau productia. Si poate colaborari viitoare pt H225 (mai mare, mai tare) sau altele mai mici.
    3)Altele sunt ori prea scumpe (versiuni avansate de Blackhawk, NH90, AW101, etc) ori inaccesibile (Kamov, Mil, etc).

    • vorba filmului ,mai e mult pana departe cu airbusul la noi.sa le acordam beneficiul indoielii si sa-i lasam cativa ani sa-si faca mana .
      tare natia asta…stam cu rusii in coasta ,ne rugam la Doamne Doamne in fiecare seara sa nu ne lase americanii de izbeliste dar ne stopsim cand cumparam niste tehnica noua care sa ne satisfaca unele nevoi imediate..
      si chiar daca nu ar fi asa eu tot zic ca e mai bine decat deloc,o mana spala pe alta.le aratam ca acolo unde ne este gura sunt si banii si ca pretuim parteneriatul asta mai mult decat declarativ.asa se ung rotiele si se mentin relatiile …cu ursul in coasta noi ne descoperim deontologia.
      la cat sifoneaza statul roman din bugetul de stat macar cu astea ramane,.

      • Eu nu zic sa nu cumparam. Ci doar sa cumparam de atac . De la muricanilSi zic asta cand ma gandessc la Crimeea.

      • Eu vreau sa cumparam…da sa ne gandim bine ce ne trebuie. Ca ce cumparam acu o sa avem si peste 20 de ani. Cand esti sarac, nu-ti poti cumpara adidasi care sa te tina 6 luni.
        Daca numai…..am putea restarta productia de Ka126…….dar nu stiu cum ar fi posibil…..

    • Pentru a mari productia in caz de urgenta/necesitate, Airbus poate sa apeleze la serviciile IAR Brasov. Ei fac mentenenta la o parte din ele, au construit atatea PUME(tatal lui Super Puma) si integra o parte o productiei acolo. Asta ca si cerinta a statului roman daca vor sa primeasca contractul ala. Faptul ca nu pot livra elicopterele decat peste cativa ani, ofera posibilitatea concreta sa le punem sula in coaste pentru a implicare mult mai mare a IAR in acest program. Si productie pe langa mentenenta si revizii. E o idee si asta! 🙂

  34. bon,avem o licenta si aportul tehnologic aferent anilor ’70.
    de atunci si pana azi ce upgrade structural si tehnologic a primit acest produs din partea parintilor?

  35. H 215. E posibil sa fi fost discutii inainte sa deschida aia fabrica…

    • se intampla acum nu peste 10 ani.

    • La minutul 00:52, cum naiba a ajuns nava ala pana la mal? Nu ramane blocata acolo? Ma asteptam sa ramana ceva mai departe de tarm si sa dea drumul la niste blindate amfibii.

    • aviz amatorilor care ziceau ca nu s in stare de un asalt amfibiu+debarcare navala.

    • Mda, frumos spectacol. Nota 10 pentru regie. E frumos asa, cind nu trage nimeni in tine. Una e sa reusesti sa debarci trupe, cu totul altceva e sa reusesti sa SUSTII o debarcare. Sa mai aduci si valul 2, si valul 3, etc. Realitatea e cu totul alta. O vorba din batrani zice cam asa: ” Orice plan sta in picioare pina la primul cartus tras de inamic.” 😉

  36. Alegerea mea: EC725 produs sub licenta 🙂
    https://www.youtube.com/watch?v=VDTjSopxhVc

    • Dar de Comanche nu se mai aude nimic? Nu putem sa cumparam licenta de la US? Daca tot nu au nevoie de produs? 🙂

      • Comanche e mort. Daca vrei sa-l faci, pregteste un buget de vreo 6 miliarde….
        Insa tehnologii de pe el au fost refolosite la TAI ATAK (motorul) si la Blackhawk-ul in varianta stealth (reducere de zgomot si RCS).

        • eh, daca tot l-au omorat, mi-ar fi placut sa vad niste inglobari similare de tehnologie pe AH-6i, ca tot Boeing este.
          Si mai interesant ar fi fost un AH-1 si mai discretizat decat actualul… dar aici e vorba de Bell Helicopters si nu de Boeing.

  37. Hollande stie ca dupa ce s-a caciulit pe aici voi nu veti cumpara de la Ghimbav? Si cu alea ce faceti? Sperati sa le cumpere altii si voi sa puneti diverse chestii pe ele, de la microfoane si GPS-uri la detonatoare?

  38. Noi am avea nevoie de H-53 Stalion, ca elicopter militar de transport… UH-60 BlackHawk e cam mic…

  39. Cumparam o lae ruginita.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *