Airbus vrea să producă elicoptere Super Puma pe un teren al IAR Braşov

GFS_Super_Puma_on_USS_Mobile_Bay

Conducerea producătorului de elicoptere IAR Braşov (IARV), companie controlată de stat prin Ministerul Eco­nomiei, a convocat pentru finele lunii viitoare acţionarii în ve­derea analizării solicitării înaintate de Airbus Helicopters (fosta Eurocopter Group), parte a grupului aeronautic EADS, de a pune la dispoziţia firmei din grup, Vadstena SRL, un teren de 15.000 de metri pătraţi din patrimoniul IAR Bra­şov în baza unui contract de superficie.

 Gigantul intenţio­nează să realizeze pe acest teren, care cuprinde şi o hală in­dus­trială de 8.850 de metri pă­traţi, o linie de producţie a eli­cop­terelor de tip Super Puma MK1. Acţionarii IAR Braşov vor mai discuta luna viitoare şi utilizarea profitului realizat anul trecut pentru a achizi­ţio­na o participaţie la firma Vadstena din grupul EADS.

IAR trebuie să facă investiții de 11 milioane de euro pentru producerea noilor tipuri de elicoptere
La trei luni de când Airbus Helicopters se arăta interesat de deschiderea unei linii de fabricaţie de elicoptere de tip SuperPuma MK1 în România, cele două părţi par a fi ajuns la o înţelegere.

Francezii vor să le asambleze la Braşov, însă românii vor să se asigure că vor produce local şi componentele. 

Fabrice Arfi, vicepreşedintele Airbus Helicopters, s-a întâlnit în martie la Paris şi apoi în aprilie la Braşov cu Niculae Banea, directorul IAR Braşov, ca să îl informeze despre intenţia francezilor de a deschide o linie completă de asamblare pentru elicoptere în parcul aerospaţial de la Ghimbav, scrie Bussines Magazin.

Fabrica IAR Braşov, înfiinţată acum 90 de ani, a produs până în 1945 peste 1.000 de avioane de diferite tipuri, iar după Al Doilea Război Mondial a fost transformată în unitate de producţie de tractoare. În 1968, fabrica de avioane a fost redeschisă sub numele ICA Braşov şi s-a specializat în producţia de elicoptere în parteneriat cu Aerospatiale Franţa, în prezent subsidiară a Eurocopter.

iar-ghimbav-300x225x2

Proiectul Airbus urmăreşte creşterea pieţei de elicoptere Super Puma MK1 prin scăderea costului de fabricaţie şi promovăre susţinută. Pentru a atinge obiectivul de a scădea preţul de vânzare, Airbus Helicopters vrea să deschidă în România linia de montaj a acestui tip de elicopter şi a înfiinţat în acest an compania Vadstena, o entitate nouă prin care vrea să implementeze proiectul de la Braşov. Francezii vor ca IAR să participe în proiect în calitate de furnizor de subansambluri şi să preia o parte din pregătirea de fabricaţie aferentă acestui proiect. De asemenea, cer 15.000 de metri pătraţi, din care jumătate pentru a construi o hală, dar şi ca IAR să îşi utilizeze profitul neutilizat de la Eurocopter România, cealaltă investiţie a francezilor în România, unde IAR are 49,9% din acţiuni, pentru ca Eurocopter să devină acţionar la Vadstena.

Airbus Helicopters are aproximativ 23.000 de angajaţi la nivel mondial; compania este prezentă în România prin Eurocopter România, unde deţine 51% din acţiuni. Eurocopter România, creată în 2002, a dezvoltat activităţi legate de piaţa civilă şi militară şi este principalul centru industrial din cadrul grupului care execută lucrări de reparaţie/revizie şi modernizare pentru elicopterele Puma şi Alouette de pe piaţa mondială. Din 2008, Eurocopter România a lansat activităţile pentru elicopterele Super Puma, asigurând lucrările aferente de întreţinere, reparaţiile capitale şi upgrade-urile.

Colaborarea între cele două părţi ar însemna fabricarea din prima zi a unor componente de structură, cu condiţia ca IAR să îşi execute, cu costuri proprii, pregătirea de fabricaţie aferentă componentelor respective (se estimează o valoare a investiţiei de circa un milion de euro), fabricarea în termen mediu a fuselajului acestui tip de elicopter, cu condiţia obţinerii de către Airbus Helicopters a acordului TAI Turcia (aceasta deţine în prezent drepturile exclusive de a fabrica fuselajul şi alte câteva subansambluri). Acest lucru ar presupune din partea IAR Ghimbav o investiţie de 10 milioane de euro în pregătirea de fabricaţie/şcolarizare/asistenţă tehnică.

În cazul în care România va fi aleasă pentru investiţie, în perioada 2014-2015 se are în vedere începerea dezvoltării pregătirii de fabricaţie a modelului C1e, şcolarizarea personalului şi construirea clădirilor, astfel încât în 2017 să iasă de pe linia de fabricaţie primul elicopter civil de tip C1e, urmat în 2018 de ieşirea de pe linia de fabricaţie a primului elicopter de tip militar, plus forma alungită a acestuia. Proiectul mai prevede ca în anii 2015 şi 2016 să fie vândute elicoptere Super Puma MK1 produse pe linia de fabricaţie Airbus Helicopters, în perioada 2017-2018 să fie vândute elicoptere produse atât de Airbus Helicopters, cât şi pe linia dezvoltată în România, iar din 2019 să fie vândute doar elicoptere de acest tip produse în România.

newsbv.ro

Text și foto:  Sebastian Dan

59 de comentarii:

  1. Comentez:” Francezii vor ca IAR să participe în proiect în calitate de furnizor de subansambluri şi să preia o parte din pregătirea de fabricaţie aferentă acestui proiect. De asemenea, cer 15.000 de metri pătraţi, din care jumătate pentru a construi o hală, dar şi ca IAR să îşi utilizeze profitul neutilizat de la Eurocopter România, ”
    Raspunsular fi:IAR trebuie sa faca firma mixta cu Airbus, in care sa detina 51 % actiuni. Cum poti tu IAR sa aduci concurenta in casa ta ca sa te scoata de pe piata si dupa aceea sa plece din Romania si tu sa ramai fara industrie de celicoptere proprii.
    Cineva din conducerea tarii trebuie sa puna piciorul in prag si sa zica”FIRMA MIXTA ROMANO-FRANCEZA SI 51% ROMANIA.

    • Exact asta voiam si eu sa postez. Numai ca la sfarsit voiam sa scriu un mic /s.

    • @Dacu’:

      Daca nu, sa ramana asa cum e?
      Asa-i dacule?

      Si sa fie data la fier vechi peste vre-o 10 ani, nu?

      Felicitari, ai ramas la mentalitatea din ’90-’91, fara suparare!

      • Apropo, o completare!

        Cine mai are astfel de mentalitati, sa se uite un pic la Dacia, cat exporta, cati oameni au de lucru acolo, ce tehnologie are acea uzina fata de acum 10 ani, ce inseamna acea uzina pentru economia nationala … etc, si sa-si imagineze ce ar fi fost acea uzina daca se rata afacerea cu Renault (mici indicii: ARO, ROMAN, Rocar etc)

        • Problema cu dacia nu e ce se vede.Eu am lucrat si la dacia pe timpuri inainte sa vina francezi.Atunci cutia de viteze se facea la dacia, motoru la fel, puntea spate la fel, scaunele si tapiteria la fel, caroseria la fel.
          Acum se aduc motoare facute la francezi, cutii de viteze tot la francezi etc. Doar caroseria si montaju la dacia.
          Faceti socoteala ca , caroseria este 25 % din valoare si dam de lucru la muncitorii francezi care fac motoare si au piata asigurata si se vinde in Romania adica platim noi.Afacere buna era daca se faceau si motoarele si cutia in Romania dar pentru asta statu roman trebuia sa hotarasca si sa aibe 51 %.
          De ce nu au fost romanii sa faca si ei masini de valoare? Simplu , datorita organizarii politice care puneau sefi de sectie, directori oameni politici fara valoare profesionala.Organizarea era de vina.

        • M-ai omorat amice cu 51% ai tai!

          Cu mentalitatea asta s-au gonit multi investitori mari dupa ’90.

          Majoritatea fabricilor sunt duse de ani buni la fiare vechi, si tu vrei 51%!
          S-au pierdut oameni calificati in domenii cheie, si tu vrei 51%
          Scolile profesionale au fost desfiintate, si tu vrei 51%.
          Cerctarea practic nu mai exista, si tu vrei 51%.

          Si stii de ce s-au intamplat toate astea de mai sus, amice? Ca dupa ’90, niste smecheri care voiau 51% pe banii si tehnologia investitorului si-au ingropat singuri fabricile!

          Adica, vine francezul, aduce tenologie, investiti si clienti, iti face fabrica moderna de elicoptere dintr-una care nu mai are mult si merge la fier vechi, dar tu dacu’ vietii strambi din nas, ca esti „jmecher” si ca asa „da bine”.

          Si daca tu spui ca Dacia a fost o afcere proasta si era mai bine „inainte” inseamna ca esti mai [….] decat cred!

          O seara faina! Ramai tu la „blindaj dublu pentru APC-uri”, „cele 10 tipuri diferite de tancuri”, „mortier rotativ” etc., viseaza frumos si apoi ne povestesti pe aici, ca doar tu le stii pe toate!

          Altceva nu mai am ce discuta cu tine! Lucreaza paznic in supermarchet daca nu vrei fabrici de elicoptere.

        • Asteapta inca putin ca uzina renault din Maroc sa fie mai rentabila decat cea de la Colibasi si sa poata realiza transportul masinilor mai ieftin si mai usor in Europa si atunci o sa fie inchisa Dacia Pitesti.Nu realizezi un lucru, conteaza doar profitul.
          Pentru noi este cel mai bine ca participatia IAR sa fie de 51% deaorece daca doresc sa se mute in alta parte sau sa opreasca productia atunci ramanem cu fabrica si documentatia, iar cu oamenii scolarizati se poate demara productia altui aparat.
          Nu este bine sa stai la mana nimanui, iar in cazul in care apare oportunitatea unei productii, atunci sa se realizeze in parteneriat.
          Avem licenta pentru KA-25, motoarele se pot utiliza la moderizarea aparatului si eventual la un proiect nou cu 2 elice contrarotative.O varianta care poate aparea daca se construiesc motoarele aici.

        • si inca ceva @nepotu’ lu’ Burebista

          Stii ce inseamna 51% la suta ai tai? Politruci incompetenti in consiliile de administratie si in directorat! Ce investitor serios ar accepta asa ceva?

        • Ba vreau ca Romania sa aiba fabrica de elicoptere.Avem facultatea de aeronave, avem oameni pregatiti in domeniu, avem cercetare, de ce sa nu cumparam licenta si sa fie Romania cea care produce.Dar asa ce castig avem ca vin unii si fac elicoptere in tara noastra daca sunt ale lor.Maine pleaca din anumite motive si ramanem cu industria ZERO.
          O sa ziceti de unde bani de licenta. Simplu , exista urmatoare schema de dezvoltare.
          Statu da un ban, teren ca si acum, Armata da si ea ceva , primaria de sector da si ea, institutul da si el, salariatii dau si ei, sponsori pasionati cu bani care vor sa avem industria noastra romanesca de aeronave dau si ei, diferite cluburi dau si ele, particulari…etcSi aceste sponsorizari nu sunt date degeaba ci contra actiuni adica acestia devin actionari ai fabricii. Avand fabrica ta faci mai multe modele,faci ce vrei , nu mai depinzi strategic de nimeni. Si ai viitoru dezvoltarii in fatza.
          Poate ca sunt cam nationalist dar unul constructiv.

        • Asta cu politrucii asa este , este cauza dezastrului Romaniei.
          Dar se poate rezolva prin lege, si anume ca in functii de conducere sa fie numiti oameni care au lucrat si proiectat elicoptere, si au avut rezultate.
          Pineti-l pe Ponta sa dea legea in toate domeniile din tara si sa lase furatu .

      • @Dacul dd

        „Acum se aduc motoare facute la francezi, cutii de viteze tot la francezi etc. Doar caroseria si montaju la dacia.
        Faceti socoteala ca , caroseria este 25 % din valoare si dam de lucru la muncitorii francezi care fac motoare si au piata asigurata si se vinde in Romania adica platim noi.Afacere buna era daca se faceau si motoarele si cutia in Romania dar pentru asta statu roman trebuia sa hotarasca si sa aibe 51 %.”

        FALS. Dacia in momentul de fata este integral produsa in Romania, inclusiv motorul, cutia de viteze si tot ce mai vrei tu. Ceea ce descrii tu acolo era situatia la data cand a inceput productia Loganului. Intre timp Renault a investit in jurul a un miliard de Euro in Dacia, pentru a putea produce totul in tara. De-aici 90% din productie pleaca sub forma de kituri dezasamblate COMPLETE (am pus majuscule ca sa pricepi ca de la PITESI pleaca TOATE piesele din care este asamblata o Dacia) in cele 11 sau 12 fabrici de asamblare ale grupului Dacia din intreaga lume, inclusiv in Maroc. Ultima investitie facuta la Dacia a fost chiar in primava anului acesta cand s-au investit 130 milioane de Euro in tocmai fabrica de motoare din cadrul uzinei (cate tu se pare ca nu stii ca exista) pentru a se putea incepe productia unui nou tip de motor, care probabil ca va apare in 2016 sau 2017 la facelift-ul Logan 2.

        Si pentru infomarea celor care au impresia ca francezi vor pleca cand dau de preturi mai bune: francezi nu opereaza asa, cand investesc ceva o fac pe bune si pe durata lunga. Managementul francez prefera entitati independente la nivel national, poate chiar cu brandu-uri diferite, care sa nu depinda de Franta si care practic sa le permita francezilor ca dupa 20-30 de ani de investitii sa stea linistiti si sa primeasca cota parte din profit. Este o modalitate riscanta pe termen lung pentru ca cere investitii masive si face imposibila dezangajarea in caz de pericol, dar pe termen lung este mai mica durerea de cap pentru ca se creaza noi brandu-uri cu management local competent (dupa decenii de instructaj francez) la care investitorul francez nu trebuie sa intervina. Sistemul este complet diferit fata de cel american, german , britanic etc. care seamana cu sistemul colonial preferand ca entitatile din alte tari sa fie depenedente de „metropola”, managerizate de la centru cu investitii minime si usor abandonabile la ceea mai mica problema pentru ca s-a facut o investitie minima. Este exemplu investitilor germane in Romania, cica facem piese pentru Mercedes. In realitate puscariasii din nu-stiu ce parnaie pun lita pe bobine folosite in cadrul grupului Mercedes.

  2. Marius Zgureanu

    Mai e si partea de motoare: daca ar iesi ceva si pentru Turbomecanica ar fi nemaipomenit… Dar asta poate mai incolo, cand s-o pune la punct productia aici.

    • Ce fel de motoare, doar de elicopter? E o dorinta sau se discuta deja ?

      • Marius Zgureanu

        Makila 1A1/A2 pentru Super-Puma…

        Deocamdata nu se stie nimic despre acest aspect, dar e posibil ca motoarele sa fie importate si doar instalate…

        • Pai vezi domnul M.G. asa s-a facut si la dacia.
          Motoare de la francezi, cutii de la francezi, faruri geamuri de la francezi, bord de la francezi etc.
          De ce nu sunt deacord cu asta.O sa dau un exemplu sau doua.
          Aducem in pachet placi de mobilier si suruburi din China.
          Cei care vand mobila strang trei suruburi si fac dulapu, masa etc.Inseamna asta ca Romania fabrica mobila ? Nu .Daca pleaca chinezu nu stim sa facem mobilier.
          La fel si cu televizoarele, vine carcasa din fatza, din spate, placa de baza, tubu , suruburi, toate la pachet. Se asambleaza intr-o baraca in Romania si se vand.
          Inseamna ca fabrica Romania televizoare? NU.
          Asa si cu dacia si cu elicopterele, piesele vin de la altii si noi le montam , dar le cumparam tot noi produsele finite adica , au piata de desfacere asigurata. Asta este doar o amagire , o pacaleala, adevarat ca statu castiga si el ceva dar foarte putin. Trebuie sa fiim un pic mai patrioti, sa facem ca totu se face cu bani dar sa nu ne pacalim singuri ca daca montam componente de tv stiim sa facem televizoare.

        • Erata DL M.Zg.

        • @ Dacul
          eu inteleg ca tu nu stii cum functioneaza economia de piata si industria.

          Ca sa ceri 51% inseamna ca tu ai ceva ce celalalt nu are.
          Noi:
          – nu avem produsul, dar ei il au
          – nu avem fondurile, dar ei le au
          – ei suporta promovarea pe piata si nu noi.

          Ei:
          – au spatii de productie dar le sunt necesare la alte proiecte, noi avem spatiul mai ieftin
          – au motorul, noi nu il avem
          – au personal dar este ceva m,ai scump. Noi mai avem ceva personal. Putin.

          Acum ai tu tupeul si vino si cere 51% si nu te mira daca elicopterul va fi produs in Polonia.

          Noi nu cred ca mai avem dreptul de productie la Puma.pentru simplul motiv ca asta a fost una din conditiile cand Eurocopter a aterizat in Romania.

          PS: nici oameni nu mai avem. Ma chinui de 2 luni sa gasesc 2 ingineri si nu se vede nimic la orizont.

        • Noi avem piata de defacere cea ce vor strainii.
          Degeaba produci daca nu ai cui vinde.
          Pana la vanzare un produs valoreaza ZERO lei.

        • @Dacul-dd
          Dacule, economia intreprinderii este mai complicata chiar si decat submarinul care iese la suprafata, merge pe senile si ataca trupele de debarcare, parol.
          Lasa-l dreacu’ de 51% ca rade lumea de noi.

        • Eu m-am lovit in viatza mea de faptul ca o firma serioasa din inima Europei si nu spun tzara ca nu o sa-si mai vanda ceasurile, care cerea pe un geam securizat de
          0,5 x 0,5 m , cerea 15 mii dolari, ca nu erau bagati euro atunci. L-am cumparat geamu de la noi din tzara, aceeasi calitate cu 10 dolari.Cam asa sunt afacerile.
          Daca nu te duce capu esti fript.

      • @dacul
        si unde avem noi piata aia de desfacere?

  3. Important e s-o porneasca. Treptat, vor integra tot mai mult din productie, in special partea de motoare care ne intereseaza in special.
    In caz de ceva ai uzina in curte, poti produce motoare, nu stai cu mana streasina, asteptand sa-ti vina ajutor de afara.

  4. deci poate pana in 2020 o sa incepem si noi sa avem elicoptere noi in dotare

  5. Diego de Beaumarchais

    Pentru francofili: 🙂

    Les 80 ans de l’armée de l’air

    13.50 – ora Romaniei

    http://www.francetvinfo.fr/politique/direct-regardez-les-80-ans-de-larmee-de-lair-sur-france-2_625761.html#xtatc=INT-10-%5B80ansarmee%5D

    Si aici un frumos pasaroi tras recent pe dreapta (13 iunie).

    http://www.dailymotion.com/video/x1yrh9v_hommage-au-mirage-f1_news

  6. Sper sa nu se rateze si „trenul” asta!

    Unii, vad ca sunteti la fel de carcotasi cum era lumea si cand dorea Bell H. sa faca elicoptere. Si mai ieri plangeati dupa acea sansa …

    In diferent cine va fi actionarul principal, nu-i putin lucru sa ai o uzina de elicoptere moderna si tehnologizata la tine in tara…, nu-i asa?

    • Putina rabdare @FN SCAR H si apar imediat si carcotasii de rigoare… A se citi exact aia care vad lucrurile prin celofanul de la punga de faina… Care faina? Aia de la alegeri… Unde mai pui ca aia 15000 m patrati sunt in vizorul unora… La fel ca Avioane Craiova…

      • Daca actionariatul fabricii refuza aceasta oportuniate pentru 15 mii de metri patrati si 11 milioane de euro investitii (care sunt investitii in retehnologizare, nu aruncati pe geam) … va fi o mare prostie!

        Fabrica cred ca ar avea viitor, mai ales ca e vis a vis de viitorul aeroprort (care e in constructie si nu va dura foarte mult pana la finalizare).

  7. Lasa statul roman , acum statul roman nu stie ce sa faca cu banii ( decat sa-i fure ) . In situatia noastra asta poate fi o solutie . Evident constrangeri de a nu pleca 20-30 de ani .
    Exemplul Dacia este foarte concludent :
    in loc de fier vechi ( ARO , Roman … )
    http://www.capital.ro/exclusiv-capital-este-dacia-mai-mare-decat-petrom.html

    sa nu uitam de un lucru extraordinar !!! : Centrul Tehnic Titu
    http://www.ziare.com/renault/stiri-renault/renault-se-va-implica-in-modernizarea-infrastructurii-din-titu-415581

    sau foarte interesant :
    http://0-100.hotnews.ro/2014/06/20/daimler-discuta-cu-grupul-renault-pentru-a-folosi-centrul-tehnic-titu-pentru-teste/

    Asta sper sa se intample si la IAR !

    • Lasa domn’le, n-auzi ca nu-i bine. Tre’ sa fie totul de stat, ca asta-i mentalitatea.

      Nu-i buna o fabrica privata in Romania, si apoi ii auzi plangand cu lacrimi de crocodil pe aici (aceiasi oameni) ca, vezi Doamne, n-avem industrie.

      Nu vezi mai sus ca spune unu’ ca Dacia a fost o afacere de rahat … 🙂

      N-ai cu cine! Asta e!

      • Nu a fost afacere proasta dar putea fi mai buna.
        De ce Romania nu se duce in Frantza sa faca fabrica de auto si sa aiba piatza de desfacere in Franta cu vanzare asigurata?
        De ce alt stat vine la noi si e bine si noi Romania nu putem sa facem fabrica romanesca la noi in tzara.
        Ca nu a cerut nimeni sa fcem fabrica romanesca in frantza.
        Asa mor facultati;le, asa mopare cercetarea si industria romanesca.
        La cumparat ne pricepem toti sa cumparam de la straini si sa ne dam mari ce tari suntem la achizitii.Dar sa ne dam mari cand proiectam si producem noi cu oamenii nostri romani.

        • @Dacul dd
          In conditiile globalizarii actuale iei ce poti… Daca are si un profit cat de mic si poti angaja oameni / locuri de munca este si mai bine…
          Plus ca se strang legaturile cu firme din Vest… de unde stii ca nu aude si alta firma in alt domeniu si vine si face acelasi lucru…

        • De acord sa cooperam cu airbus dar in paralel ,alta firma romanesca sa faca elicopterul romanesc.
          Si daca sunt doua firme cu atat mai bine.

        • @Dacul dd
          Pt ceea ce vrei tu aia 51% inseamna sa ai bani nu gluma… Ti se pare cumva ca guvernul (ele) actual(e) au bani? Doar pt faina si uleiul electoral… au avut „grija” ca banii tarii sa fie pusi in Top 300… Vrei 51% ? Atunci voteaza un politician care vrea cu adevarat sa scuture acest Top 300 si garantez ca vom avea bani si pt fabrica de care vorbeam basca ,,, ca vom putea investi destui bani in R Moldova…+ retehnologizarea altor fabrici si deschiderea altora noi…. Observi cumva ca se atinge cineva de Top 300????

  8. o super mare oportunitate pt Romania fabricarea in tara a Super Puma Mk1. poate beneficia de acest elicoster si sectorul civil si armata. are mari perspective de dezvoltare in EC-725 Caracal, plus introducerea altor modele ale gamei Eurocopter.

  9. http://www.bizbrasov.ro/2014/05/04/airbus-helicopters-vrea-sa-ia-15-000-de-metri-patrati-superficie-de-la-iar-ghimbav/

    Dupa ce am cititi si articolul din link ideea principala este:
    „Francezii promit comenzi de până în 220.000 de ore de manoperă/an pentru firma ghimbăşană, aceasta urmând să devină furnizor principal pentru elicopterul Super Puma MK1 care va fi produs de o companie a concernului aeronautic pe o linie de fabricaţie care fi amplasată chiar pe terenul fabricii braşovene de elicoptere.”

    „În linii mari, proiectul urmăreşte creşterea pieţei de elicoptere Super Puma MK1 de la 8 bucăţi, în prezent, la 19 bucăţi, ca urmare a scăderii costului de fabricaţie şi a unei promovări susţinute.”

    Investiţia se va derula în trei etape. În primele două etape este avută în vedere „varianta civilă a elicopterului Super Puma MK1, caz în care autoritatea de proiectare şi a asigurare a aeronavigabilităţii va fi în sarcina Airbus Helicopters, industrializarea elicopterului se va face în România, prin deschiderea unei linii de asamblare finală, care să permită existenţa pe flux a unor elicoptere în diverse faze pentru a permite livrarea de elicoptere la termene scurte”

    UN LUCRU FOARTE IMPORTANT
    „Vadstena SRL va fi responsabilă cu contractarea directă a motoarelor, trenului de aterizare, structurii, cablajelor etc, direct de la furnizori.”
    „Din punct de vedere al industrializării, se are în vedere creşterea numărului de componente asigurate local, structura elicopterului rămânând a fi fabricată la TAI Turcia. Susţinerea post-livrare şi service-ul pentru flota mondială de elicoptere MK1 vor fi asigurate de către Vadstena SRL”, se mai arată în documentul supus aprobării acţionarilor IAR.”
    „Administratorii IAR Ghimbav consideră că acţionarii ar trebui să fie de acord cu propunerile Airbus Helicopters în condiţiile în care se va obţine un angajament ferm din partea concernului aeronautic de implicare substanţială a fabricii braşovene în fabricarea de serie a unor componente ale elicopterului Super Puma MK1, de genul instalaţiilor electrice şi fuselajului care să conducă, pe termen mediu, la transferarea unor activităţi însumând 140.000 – 220.000 de ore de manoperă/an, sau, în cazul în care acest lucru nu este posibil, la transferarea unor lucrări pentru alte tipuri de elicoptere, până la atingerea volumului de manoperă menţionat anterior.
    „Aceste comenzi, pe lângă faptul că vor constitui activitatea viitoare de bază a societăţii în momentul în care elicopterele IAR 316B Alouette III şi IAR 330 Puma vor ieşi din exploatare, vor constitui şi o sursă de profit şi, pe cale de consecinţă, o sursă de dividende pentru acţionarii IAR Ghimbav”, se arată în documentul supus votului acţionarilor.

    PS. Daca se obtine acordul turcilor, atunci se poate construi structura sub licenta, daca nu , atunci ramane cum am stabilit, doar asamblarea elicopterului.
    In ambele cazuri, de motoare nu se discuta nimic, ramane sa fie aduse din import si nu construite in tara.
    Contractul este ok din punctul de vedere al firmei IAR, o sa castige din asamblarea si service-ul elicopterelor construite, iar in cazul in care productia nu este prea mare, o sa lucreze la alte tipuri in contul celor 220.000 de ore de manoperă/an promise.
    Dar nu sunt planuri pentru integrarea si fabricarea totala a elicopterului in tara.

    • Cu tot respectul, eu conduc o firma care genereaza 71.400 ore de munca pe an cu 35 de angajati… 220k ore de munca inseamna 105 angajati, adica o bataie de joc. NU stiu toate conditiile exact, dar pare o mega tzeapa…

      • Esti chiar rautacios ! Inseamna 107 locuri cu norma intreaga plus inca unul cu program de 6 ore 45minute pe zi. Pai se compara ? 🙂 )))))))

        • Este si problema locurilor de munca dar trebuie vazut viitorul, adica Romania nu va avea propia proiectare, propia cercetare dezvoltare in domeniul elicopterelor.Aici e durerea ca banii vin banii se duc.Avem politehnica, avem oameni pregatiti, academie romana, oameni cu experientza de fabricatie in aviatie.De ce nu sunt folositi sa fcem elicopterul nostru .
          Uite cum cerceteaza si inventeaza lumea:
          http://www.youtube.com/watch?v=nh2Ym7ehb8k

      • Depinde si de valoarea adaugata pentru cele 220.000 ore manopera / an.

    • @dacu` – nenea – scapa de mentalitatea aia sovioto-comunisto de roman convins ca e miezu` din dodoasca. NU avem cercetare in domeniu aero – aia ce se face se face ca sa mai termine niste student/masteranzi/doctoranzi.
      Ce a proiectat Romania la 316 si 330? A facut o cioplitura de Airfox si aia e tot ce s-a putut cu componentele existente. Deci sa lasam ingineria ca nu prea e.
      Cercetarea e mediocre din cauza investitiilor.
      Ce sa faci mai omule cu elicopterul „nostru” daca armata nu are cerinta?

  10. Nu e superafacere, dar lațul devine prea strâns pentru IAR fără a mișca ceva în front.
    Despre oportunitatea de față, printre altele, propovăduiam și băteam câmpii acu ceva vreme pe ici și colo.
    Problemul e că IAR a devenit mai mult locator decât producător, adică colectează mărunțiș pe hale închiriate (că are patrimoniu foarte valoros, financiar, imobiliar și industrial). De mentalitatea „românilor” de ici și aevea nu mai scriu nimic, nimic și niciodată nu e destul de bun încât să facă ceva.

  11. OAU. Pana acum urla lumea ca de ce nu avem economie nationala acum cand vin unii si vor sa faca cu noi nu vrem :))))

    Cand se va rata afacerea asta si peste cativa ani se va inchide IAR sa repostati articolul asta cu comentariile aferente.

  12. Ar trebui sa facem un post nou aici pe rumania military cu capacitatea de productie a industriei de aparare din romania si sa comentam la el si sa vedem exact ce putem face.

    Adica fabrica de la Moreni ce poate sa produca si ce produce, IAR Brasov ce face, Craiova ce face etc. De exemplu cand m-am uitat de niste bodyarmor am aflat ca noi facem asa ceva in romania pe la o unitate militara (nu mai tin minte numarul) si sunt fem convins ca, ca natiune putem face o gramada de chestii, si chiar facem, dar nu stim noi civilii.

  13. Din epoca – NU NE VINDEM TARA…
    si cu voia dumneavoastra – O FALIMENTAM.

    Pt inversunatul Dac care crede ca Romania e cireasa de pe tort:
    Francezii vin aici sa asambleze pt ca avem forta de munca ieftina, daca nu gasesc aici – se dun in Africa de sud ca si aia au esperienta cu 330 care e fratele mai mic al MK1.
    Nu mai lauda ca Romania poate sa faca si sa dreaga ca tot ce are are sub licenta.
    Cat despre dacia cu motoare din afara :)))))
    http://stirile.rol.ro/print/romania-turnul-babel-al-producatorilor-de-componente-pentru-industria-auto-124793.html
    http://www.ziare.com/pitesti/afaceri/100-000-de-motoare-tce-90-fabricate-la-dacia-4011132
    http://www.ziare.com/pitesti/afaceri/un-milion-de-cutii-de-viteze-de-tip-tlx-3706223

    Viteză. Cutii de viteze.

    Săptămâna aceasta s-a inaugurat la Mioveni o investiţie „adevărată” – fabrica de cutii de viteze a grupului Renault. În primă fază, investiţia este de 146 milioane de euro, iar până în 2010 va ajunge la 214 milioane. Unitatea va fabrica cutii de viteze cu şase trepte pentru opt modele Renault şi pentru şapte modele Nissan, care vor putea fi cuplate la motoare pe benzină de 1,8 litri şi 2 litri, precum şi pe motoare diesel de 1,5 litri. Producţia uzinei va fi exportată în totalitate. Segmentul se dezvoltă însă nu doar cu sume mari. Spre exemplu, Meca Rectif, Franţa, specializată în „rectificarea pe ambele feţe”, a înfiinţat anul trecut la Codlea o societate cu un capital social de 80.000 de euro pentru producţie cale pentru cutii de viteză. Firma este furnizor tradiţional pentru Renault şi Peugeot.

    Motor! Începe producţia

    Cel mai mare producător de motoare rămâne Dacia Piteşti, pentru producţia proprie. Şi coreenii de la Daewoo au investit la Craiova într-o fabrică de motoare şi cutii de viteză, care a început să producă în 1998, la o capacitate de 200.000 de motoare pe an şi 170.000 de cutii de viteză.

    Şi în prezent, după preluarea uzinei de automobile de către americanii de la Ford, fabrica continuă să exporte spre fostele fabrici Daewoo. „Vom lucra la capacitate, contractele pentru motoare şi cutii de viteză sunt până în vara anului viitor”, spune Mihai Radu, directorul de vânzări al uzinei.

    Common-rail, la olteni

    Luna trecută însă, din Franţa a venit ştirea că România este pe o listă de patru ţări, unde PSA Peugeot-Citroen ar putea construi o fabrică de motoare, până în 2012.O decizie privind viitorul amplasament va fi luată la jumătatea acestui an. Fabrica va produce motoare mici, în trei cilindri, cu o capacitate sub un litru şi care vor emite mai puţin de 100 de grame de dioxid de carbon la o sută de kilometri.

    Anul trecut, compania germană Honsel a anunţat o investiţie „de la firul ierbii” la Slatina pentru producţia cap cilindru aluminiu cu tehnologie common-rail pentru viitoarele generaţii de automobile. Clienţii vor DaimlerChrysler, VW, PSA, Volvo, BMW şi Audi. În prima fază este planificat ca, până în 2011, să se dezvolte o capacitate de producţie de 500.000 de chiulase pe an.

    deci pana una alta bati campii cu gratie comunisto-socialista. Invidia asta domne!!!
    Daca nu ar exista – am traii toti intr-o tara mai buna.
    Cum naibii sa facem noi masini in franta? Cand noi am fabricat o singura masina (Lastun) care era buna de aruncat la gunoi?
    Maine poimaine o sa spui ca trebuie sa exportam si caramizi, materiale sanitare cand in Romania jumatate din case sunt de chirpici si au drept WC o gaura-n curte.

  14. Pana la urma ar fi bine si daca ar fi vopsite la noi. Orice aduce plus valoare si creeaza locuri de munca este binevenit. Elicopterul; ala oricum se va fabrica, este o poveste diferita fara de „Drcula” care era o afacere mult mai buna la prima vedere. Problema este ca sunt destul de putine locuri de munca si daca este rentabila aceasta asociere pt IAR. Adica va avea profit peste cei 11 mil euro? Altfel ce rost are sa angajezi aici 150 oameni si sa concediezi 300 din IAR.

    • @cristi si toti restul

      Este bine sa le si vopsim aici, ai dreptate, totul e ca la pachet cu vopsitul sa nu scrie pe undeva cu litere mici in josul paginiii ca oferim exclusivitate pentru creatul de elicoptere pe teritoriul ROmaniei astora, ca atunci te asigur ca nu mai merita. Mie de asta imi e frica, sa renuntam la fabricarea de elicoptere pentru 220k ore de munca (cam atit genereaza o firma medie spre mica in romania intr-un an).

      Dupa cum se spune … diavolul este in detalii…

      • Pana una alta Romania nu are dezvoltat un elicopter, reparatiile Puma se fac de catre Eurocopter Romania (Eurocopter+IAR). Deci pana una alta ce exact face IAR?

        • a cedat documentatia pentru reparatria elicopterelor si singura nu mai are dreptul sa faca cam nimic.
          Au fost practic scosi de pe piata. Chestia asta este cam tot ceea ce a mai ramas.

    • Ar fi interesant sa aflam care sunt angajamentele pe care francezii le asteapta de la autoritatile romane. O eventuala exclusivitate pentru livrarea de elicoptere medii catre armata romana? Cine ne da pe surse ?

      • mai mult ar fii ceva scutiri de impozite

        • N-ar fi un capat de tara daca s-ar da ceva facilitati sau vreo schema de ajutor de stat.
          Ce ar fi nasol ar fi conditionarea investitiei de angajamentul statului roman de a cumpara helicoptere de la ei.
          Nu as refuza acest lucru dar l-as conditiona de producerea motoarelor si fuselajului in Romania.

          Ei se angajeaza la investitii (nu sa ne dea pe spate) dar conditioneaza producerea fuselajului de acceptul turcilor care detin exclusivitatea, adica nu vom produce noi fuselajele.

  15. Nu stiu cum e cu conditionarea …
    Turcii de la Tai nu cred ca sunt prea bucurosi sa lase fuselajul la noi, care una alta ar insemna si mai multe investiutii din partea IAR.
    Producerea motoarelor la noi in tara nu cred ca e posibila avand in vedere ca makila se folosesc cam peste tot si atunci nu ar creste pretul motoarelor produse de safran (elicoptere mai scumpe) – ori principalul scop e acela a scadea costul de productie, ca ulterior sa scada si costul de vanzare, acaparand astfel o piata pe care care nu prea mai are succes.
    Ceea ce le trebuie este forta de munca ieftina la asamblare care e cam scumpa in franta.

    Cum ziceam si mai sus – daca nu le iese pasenta cu Romania ii vad in Africa de Sud.

    • Acum ca am apucat sa citesc cu ceva mai multa atentie pot sa va spun ca pe mine ma deranjeaza lipsa implicarii directe a IAR, cu exceptia terenului. Practic nu IAR va fi direct asociat in Vadstena ci va fi asociat prin intermediul Eurocopters unde IAR detine sub 50%… Pe scurt, daca francezu’ vrea sa inchida Vadstena o va putea face fara ca IAR sa aiba mare lucru de spus, pentru ca IAR are sub 50% din Eurocopters care la randul ei va detine 10-25% din nou creata Vadstena. Asa ca daca francezu’ vrea sa scoata banii din Eurocopters (se vorbeste de vreo 11 mil. Euro reprezentand investitii) asta e un mod foarte elegant de a o face. Asta in timp ce se va alege cu un teren si niste hale pe 99 de ani.
      Prin urmare ar putea fi un deal bun dar trebuie extrem de multa atentie la redactarea hartogaraiei aferente… De fapt ar trebui sa existe o strategie privind ce vor ai nostri sa faca si sa scoata din tot deal-ul asta!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *