Probleme, probleme…

Fullback2

                                                      Suhoi Su 34 cu rotile in sus

In ultimele zile rusii au pierdut trei avioane militare din care un MIG 29UB, un Suhoi Su 34 si un bombardier strategic Tu 95. Prabusirile au avut loc pe fundalul cresterii dramatice a numarului de zboruri pe care aviatia rusa le executa in ultiumul an datorita tenisunilor dintre Moscova si NATO.

Astfel intreaga flota de Tu 95 a fost blocata la sol dupa ce un bombardier a luat foc in timpul manevrelor de decolare, cel putin un membru al echipajului a fost declarat mort. Mai exact bombardierul a depasit pista in timpul manevrelor de decolare. Conform presei ruse cauza preliminara a accidentului ar fi un incendiu la unul dintre motoare in timpul manevrelor de decolare.

La inceputul lunii iunie un MIG 29 UB a luat foc in aer si a explodat in poligonul Ashuluk  din regiunea Marii Caspice astfel si MIGurile 29 au fost retrase de la zbor. Un Suhoi Su 34 a fost si el grav avariat dupa ce la aterizare parasuta de franare a refuzat sa se deschida, in aceeasi zi cu explozia MIGului, pe aeroportul Voronezh de langa granita cu Ucraina.

Fullback1

Aceasta avalansa de accidente poate fi un indicator asupra starii tehnice a flotei aviatiei militare ruse, atat timp cat in toate cele trei cazuri primele indicii arata defectiuni tehnice nicidecum greseli de pilotaj.

Dar  trei accidente in doar cateva zile arata ori ca tehnica rusa, destul de veche nu rezista unui ritm alert de exploatare, ori (cel mai probabil) ca intretinerea  lasa de dorit.

In cazul MIG 29 si a Tu 95 poate fi invocata “batranetea” aparatelor, dar in cazul Su 34 acest argument nu mai sta deloc in picioare, flota de Suhoi 34 fiind relativ noua, ba putem spune ca aceste aparate sunt printre cele mai noi si moderne din dotara aviatiei ruse.

1295565899190266516

 

Ce pot sa zic?! Imi pare rau de Suhoiul 34 (frumos avion) dar asta e, se mai intampla, insa stirea cu adevarat stire vine din Suedia acolo unde cica aia de la Saab s-au luat cu mainile de cap ca le strica ungurii „attrition rate” la Gripane si au elaborat un plan foarte secret prin care sa cumpere de pe piata libera 12 F 16 sh si sa le inlocuiasca ungurilor Gripen-ele cu avioanele americanilor.

Expertii suedezi intervievati de noi sunt siguri in proportie de 110% ca la profesionalismul de care au dat dovada vecinii nostri din pusta nu s-ar prinde nimeni de diferenta dintre cele doua avioane.

 

Din pacate pentru suedezi servicile de informatii a lu’ Varu’ nostru Sam au prins rapid miscarea si i-au amenintat pe urmasii vikingilor cu toate cele rele inclusiv cu bataia daca mai au astfel de idei crete, ca cica – a declarat un oficial al CIA – „nu noi v-am pus ba nenorocitilor sa le inchiriati avioane astora!” Precizam la randul nostru ca Washingtonul a fost de acord doar cu darea de pomana catre Budapesta a unor elicoptere antice UH-1 Huey, ca alea oricum nu se mai fabrica astfel ca ungurii pot sa se prabuseasca cu ele linistiti si la decolare precum si la aterizare…

Intelepti yankeii astia!

Astfel ca bietii suedezi au ramas cu ungurii pe cap si asteapta cu…nerabdare (cu groaza in suflet adica)  fiecare decolare a unui Gripen al vecinilor nostri. Insa o sursa a noastra din MApNul suedezilor ne-a declarat alb la fata ca ei asteapta cu sufletul la gura aterizarile si ca noi sa nu fim rautaciosi sa cobim si la decolari.

GeorgeGMT

182 de comentarii:

  1. Nu stiu dacà ati dat clipul cu aterizarea anevoioasà a Gripen-ului maghiar.

    https://www.youtube.com/watch?v=E-75kM5PTog

    Si dupà articolul acesta, avionul a avut o problemà cu trenul de aterizare despre care pilotul era informat, a zburat cât sà consume kerozenul si dupà aterizarea „pe burtà”, ar fi actionat ejectia când avionul a deviat de axa pistei.
    Dar chiar si la ejectie au fost probleme, scaunul a ràmas atasat de parasutà adàugând 176 de livre la masa pilotului, care a aterizat si el „zdruncinàtor”.

    http://foxtrotalpha.jalopnik.com/hero-pilot-catapults-from-fighter-after-landing-without-1710832603

    • Apai asta poate inseamna probleme pt Gripen sau/si probleme pe zona de intretinere. Daca se dovedeste ca ungurii au facut totul corect atunci Saabul are o mare problema.

      • @ GeorgeGMT : daca ungurii au facut intretinerea ca la carte , si se dovedeste si acest lucru , atunci nu doar ca SAAB-ul are mari probleme , dar toti cei care au sarit cu fundul in sus (de la noi din tara) ca ne trebuie SAAB-uri , ar trebui sa inghita in sec si sa taca .
        faptul ca scaunul nu s-a detasat de parasuta nu e de bine , ceea ce inseamna ca sistemul de siguranta care ar trebui sa salveze pilotul in cel mai crunt scenariu , nu functioneaza cum trebuie . in termeni de H&S ala e ” near miss ” ceea ce e destul de grav .
        chiar daca si eu am favorizat SAAB-ul – mi-a placut agilitatea , zecile de avantaje pe care le are fata de fratii mai mari – consider ca problemele la trenul de aterizare (pe care suedezii le stiau – Marius mi-a raspuns acum cateva zile bune , zicandu-mi acest detaliu) cat si cele ce privesc sistemul de catapultare sunt critice , si ma bucur ca pe moment avem F-uri care stim sigur ca zboara . Doamne fere sa fie probleme cu ele …

        • Scaunul de catapultare SC.HV-0 produs de Aerofina a functionat normal si la altitudine zero . Au existat destule filme de la omologari pe net . Ar fi putut fi instalat pe Grippen -urile produse partial/asamblate la Craiova .
          http://www.aerofina.ro/content/Scaun-de-catapultare/
          http://www.virtualarad.net/orizont_aviatic/august_2003/articol6/articol_6.htm

          • ” Sprijin ” din partea FAR pentru IAR-99 – o pitoreasca-amara relatare a intrarii in serviciu
            http://iar99soim.blogspot.com.es/2015/01/prima-zi-de-scoala-la-boboc.html

          • @Timeshift Scaunul s-a detasat in secunda 31. Putina atentie si se poate vedea separarea in partea dreapta a peliculei.

          • @Nicusor Daca scaunul lui peste prajit este asa de bun atunci de ce IAR 99 este achipat cu un Martin-Baker Mk. 10 la fel ca si Grippen? De proaste ce sunt nu?

            • Citeste aici :
              http://iar99soim.blogspot.ro/2014/12/programul-iar-99-scurt-istoric.html
              In rest , vad ca reincepem de unde am lasat discutia cu turelele : ce e romanesc e ciuruc , in ciuda evidentelor .

              • Pai si despre ce vorbim aici? Astia nu au fost capabili nici macar sa-l copieze. Lasa-ne cu toate gunoaile romanesti pe care nimeni nu le vrea.

                • Repet , scaunul a functionat corespunzator . Atat la teste cat si in conditii reale . Din toate relatarile rezulta ca calculele de rezistenta a structurii si de dozaj ale compozitiei pirotehnice au fost realizate local . Citeste te rog link-urile .

                  ” in afara de faptul ca au fost niste PROSTI ”
                  Urat vorbesti despre niste oameni de valoare . Majoritatea celor de la Aerofina, INCAS, COMOTI ,ELMEC au emigrat dupa ‘ 90 si au lucrat cu talent in companii sau institute vestice . Merita respectul nostru .

                  ” Lasa-ne cu toate gunoaile romanesti pe care nimeni nu le vrea. ”
                  Atitudine de negustor de masini SH .
                  Neprovocata .

              • Inca un lucru. Din cate stiu eu Martin Baker nu face afaceri cu vanzari de tehnologie si licente de productie; ce vrei asta iti produc si atata tot. Deci astia de la Aerofina in afara de faptul ca au fost niste PROSTI au mai fost si CIORDITORI pe deasupra, fapt care se confirma aici: http://www.ejection-history.org.uk/Country-By-Country/romania.htm. Deci tu te mandresti cu astia? Astia daca ar mai incerca in ziua de astazi numai sa se gandeasca la a copia proprietatea itelectuala a alora de la Martin Baker s-ar alege cu un proces de toata frumusetea si care i-ar baga pe izbutitii astia direct in faliment. O alta idee geniala.

                • @Alex

                  Sa nu cadem nici in ipocrizie totusi, astea sunt chestii ce se practicau la greu mai ales in perioada aia a razboiului rece. De catre toata lumea (care avea posibilitatea de a copia macar, ori de a spiona).

                  Sa nu uitam pe ce baze a fost creat programul spatial american de ex. E in natura umana ca unii, intr-o anumita situatie, sa sara niste etape si sa ia ceva de-a gata de la altii, sa-i copieze etc daca vad si considera ca e ceva bun de copiat (sau chiar imbunatatit). Se practica din cele mai vechi timpuri asta
                  Din ce scrie acolo scaunul romanesc nu e insa copia 100% a lui MB si in general a actionat corespunzator.

                  • Hai sa nu uitam ca noi ne-am cumparat si niste nemti sa lucreze la programul spatial, care din cite stiu eu au venit sa lucreze pentru noi din propria volitie si nu indemnati cu Naganul in ceafa. Acelasi principiu a fost aplicat si la industria chimica si farmaceutica.

                    Din ce scrie acolo citez: The reason why SC-HV-00 exists is Ceausescu’s decision (taken in 1985) to make the IAR-93 an entirely indigenous product. Everything had to be ‘Made in Romania’, no matter the cost. At that point some subassemblies and parts were coming from the West, mainly UK – the seat was among them. We managed to produce everything locally after a few years, but most of the stuff was low quality, resulting in a lot of failures and a lower reliability of the IAR-93 compared to the Yugoslav Orao. Cost was never a problem, in fact I’m sure the Romanian seat was more expensive than the Mk10 since its price included R&D plus the testing, and in the end it was produced in (comparatively) small numbers.

                    Deci in afara de faptul ca au incercat sa produca o copie fidela a Mk 10 au facut-o si prost. S-au gasit trei cacati de Calafati care pe deasupra ii si putem itecheta cu usurinta a fi ciorditori. Surprinzator, astia in 1996 inca mai incercau sa vanda guinoiul asta.

                    • Ho bre @Alex ca altii au furat planurile bombei atomice si nu a mai zis nimeni nimic…
                      Decat sa va uitati la noi romanii, mai bine sunteti atenti la rusi si chinezi cum va ciordesc cate si mai cate din ograda…

                    • Da, am citit si eu mai demult http://www.ejection-history.org.uk .
                      E un site facut de pasionati pe care ii respect pentru realizare . Scriu si ei dupa sursele de informatii disponibile . Spre exemplu in cazul exploziei din 1997 de pe aeroportul Craiova sustin ca a fost vorba de o caseta largabila CL-250 cand de fapt a fost vorba de un dispersor de submunitii SEBAV , posibil datorita faptului ca informarea a fost facuta din surse romanesti neavizate .
                      Oricum , site-ul confirma ce spuneam : scaunul SC.HV-0 a functionat corespunzator .

                      ” Everything had to be ‘Made in Romania’, no matter the cost ”
                      Total gresit .
                      Citeste te rog seria articolelor despre aeronautica si industria de aparare romaneasca a lui lt.col.dr.Petre Opris pentru a vedea in ce conditii de constrangere spre reducerea preturilor au lucrat inginerii romani .

                    • Cum am spus trei c… de Calafati care in afara de faptul ca sunt prosti mai sunt si ciorditori. Poate gasim alteceva cu ce sa ne mandrim. Gunoiul ala de scaun oricum nu il cumpara nimeni, iar sansele lui de a fi produs sunt undeva intre zero si nul. Mai bine facem la ce ne pricepem, un AKM, un PKM, niste munitie aferenta si cam atata tot…in rest tufa de Venetia.

                    • Citeste link-ul
                      http://www.ejection-history.org.uk/Country-By-Country/romania.htm
                      Chiar tu l-ai pus .
                      Citeste pana la capat . Ai citat doar ce ti-a convenit .
                      Sunt totusi si altii care vorbesc fluent engleza .
                      Acolo se spune ce s-a spus si in link-urile postate de mine inainte : scaunul ejectabil SC.HV-0 a fost proiectat si calculat in tara .
                      De fapt , partea despre scaunul Aerofina este exact traducerea unui articol dintr-unul din link-urile puse de mine .
                      Ma rog , devine la tine un obicei sa denigrezi in ciuda evidentei .
                      Sanatate .

                    • @ Nicusor Cine ignora fraza cheie?

                      The Bucharest based company Aerofina in Romania produces an unlicensed copy of the Martin-Baker Mk 10 lightweight ejection seat for the Romanian IAR-93 and IAR-99.

                      Vrei nu vrei asta ai: PROSTI si CIORDITORI. Nu il cumpara nimeni inclusiv Romania la ora actuala pentru ca pozeaza o serie intreaga de probleme legale care tin de proprietatea intelectuala a Matin Baker. Decat sa te alegi cu ceva care este si furat, dar furat si prost mai bine zici pas si cumperi direct de la sursa; nu stiu ce este asa de greu de inteles.

                    • Alex, hai sa temperam putin discutia, fara jigniri!
                      Prosti nu cred ca au fost, doar ca nu aveau tehnologia si calitatea, ca sa nu mai vorbim de performanta unei firme cu traditie, cum e Martin Baker.

                      Chestia cu Martin Baker s-a intamplat la noi intr-o perioada cand aproape toata valuta se ducea la acoperit datoria si in plus cazusem in dizgratia vesticilor dar si a rusilor, asa ca nimeni nu ne-ar fi dat licenta sau ne-ar fi vandut si daca am fi avut banii. Cam genul de probleme pe care le-au avut iranienii pana de curand.

                    • @Alex

                      Sa zicem ca nemtii aia au primit o oferta foarte greu de refuzat.
                      Adica ceva de genu „veniti sa lucrati la noi ori variantele mai sunt sa fiti condamnati pentru diverse chestii din razboi sau sa fugiti la sovietici. Daca mai puteti, ori daca nu cumva va varsam noi peste cortina sa va judece aia, asa ca alegeti intre California si viata de aici si Siberia si viata de acolo”.

                      In plus pe langa nemti (ori sa nu uitam si de ceva japonezi) au fost luate si produsele si planurile propriuzise realizate de ei (treaba cu operatiunea Paperclip). Deci astfel de treburi se mai practica si la altii.

                      Scaunul romanesc nu e 100% un MB, probabil de aia il pot promova si la export (desi e greu de intrat pe piata asta aero).
                      Se bazeaza pe MB, asta asa o fi, dar a fost copiat in perioada razboiului rece cand astfel de practici erau folosite de toti care puteau face asta, si a fost copiat pentru ca se vroia un avans mai rapid al industriei romanesti si pentru ca altfel nu ne vindea mare lucru mai nimeni. Vezi si chinezii ce fac azi, japonezii inaintea lor, si tot asa

                    • Marius hai sa nu mai incercam sa-i spalam pe fata pe unii care nici nu merita si nici nu au nevoie de asa ceva.

                      @radu Astaea sunt scenarii de SF pe care le propui. Instoria indica destul de clar ca cei care au putut au negociat cu toate partile interesate. Faptul ca von Braun a stiut sa-si negocieze un „sweetheart deal” pentru el si echipa sa si faputl ca el a fost cel care i-a cautat pe americani, face teoria ta destul de implauzibila. Faptul ca scaunul lui peste prajit are continut intelectual de 100% sau 1% al Martin Baker, asta nu insemana ca tu poti sa incerci sa-l vinzi fara acordul alora cand tu le furi proprietatea intelectuala. Asta a insemna ca Aerofina s-ar alege cu un proces de n-au aer, si cum astia sunt asa de profitabili parca vad pe Martin Baker stapan pe activele astora, care de fapt ar fi o povara pentru ei.

                    • pai ti-ai dat singur raspunsul de ce nu a fost si nu cred ca va fi un proces contra Aerofina 🙂

                    • @ Alex…
                      referitor la partea cu procesul, dacă e adevărat ce zici tu, cum dreaq se face ca de atîtea zeci de ani nu s-au sesizat ăia de la MB pînă acum, ca să găbjească Aerofina din prima? Că doar nu or fi așa de proști să dea cu piciorul la o așa afacere. În rest, voi v-ați ridicat numai pe creierele voastre, și nu ați luat nimic de la nimeni, în toată istoria voastră, nu-i așa? Că doar învingătorii scriu istoria, corect?
                      Mai deunăzi am văzut un film în care prin anii ’30 voi erați mari campioni la fotbal/soccer, și am rămas cam mască la faza asta.Totuși , mai vezi și bîrnele din ochii voștri, că nu sunteți așa de imaculați cum vă visați.
                      Și dacă suntem noi, românii , așa de proști și ciorditori, ce dreaq mai cauți printre noi, p-acilea? vezi de lumea ta, și ne vom ruga pentru tine, să nu te împuște un polițist pe stradă, sau un liceean cu o armă în timp ce manînci un hamburger la Mc.

                    • Sharky,
                      Uneori critica asta franca ne deranjeaza, insa eu asta am apreciat si la colegii americani, ca atunci cand era o problema sau ceva ii rodea, iti spuneau in fata, erau deschisi, punand intrebarea sau facand afirmatia direct, fara ocolisuri. Ori in lumea si cultura europeana o astfel de abordare e putin cam incomoda, poate cu exceptia germanilor… si putin a anglo-saxonilor.
                      Acum e adevarat ca si Alex a luat-o putin prin gard cu exprimarea, nu zic nu 🙂

                      Cat despre Martin Baker, probabil nu s-au obosit prea tare pentru ca noi nu prea aveam perspective sa vindem produse care inglobau un derivat al solutiei lor… Sa mai ia si ce nu e de la niste amarati…

                    • Nu stiu cat de tari au fost americanii la „soccer” in anii ’30 de vreme ce SUA-Anglia 1-0 din 1950 este considerat si acum „miracolul din iarba”!

                    • Marius, haide să facem diferența, totuși, între critica francă și jignirile gratuite, repetate în mod abuziv, deși alți colegi de discuție îți atrag atenția că depășești limitele!
                      Alex a depășit cu mult critica francă!
                      Părerea mea, hîc…

                    • @ Sharky Ce sa ia Matin Baker de la amaratii aia de la Aerofina? Aerofina nu o sa vanda in viata vietilor lor un scaun, deci ar fi o risipa de timp si de bani, iar Matin Baker are lucruri mult mai bune de facut decat sa bage in seama niste ciorditori ordinari care pana la urma nu reprezinta absolut nici o amenintare pe pozitia lor pe piata. In cel mai bun caz amenintarea cu trimiterea in judecata sta pe capul astora de la Aerofina.

                      Nu ai de ce sa te rogi pentru mine…municipalitatea in care locuiesc a inregistrat o omucidere ultima oara in anul de gratie 1886, iar ca norma populatia este mai bine inarmata decat politia. Cat despre posibilitatea de a ma alege cu un plumb in ceafa de la un descreierat la Mickey Dees este destul de improbabila….cel mai apropriat MacDo este la aproape 20 km distanta…poate incercam Dunkin Donuts…sunt acolo in fiecare dimineata pentru o galeata de cafea…

                    • @Alex

                      Nu stiu cat de SF sunt scenariile alea de le zic eu. Din cate stiu operatiunea Paperclip se ocupa tocmai cu asta, adunarea si (sa folosesc expresia ta) ciordirea a tot ce era mai de valoare in domenii tehnico-stiintifico-militare in primul rand, de la nemti (si nu numai, sa nu uitam de japonezii de la unitatea 731, parca asa ii zicea). Asta si ca sa sa nu-i ciordeasca rusii, care si ei au luat tot ce au putut de pe unde au putut

                      Sigur, circumstantele erau un pic diferite fata de copierea pur si simplu a ceva existent pe piata, dar tot cam pe acolo stau situatiile daca stam stramb si judecam drept. De asta zic ca nu e intelept sa ridice cineva piatra, mai ales cand vorbim de perioada aia a razboiului rece.
                      Iar treburi din astea s-au facut din cele mai vechi timpuri, se fac si azi si foarte probabil se vor face si in viitor.

                      Ca fapt divers Romania a primit de la francezi licenta pentru elicopterele SA-330 Puma in anii 70′ dar nu ia lasat deloc pe sovietici sa le studieze mai de aproape, desi citisem undeva ca au insistat la inceput.

                    • @Alex Zici „ciorditor ordinar” de parca ar fi ceva rau. Cine a zis ca propritatea intelectuala a inamicului (de atunci pt cazul de fata) conteaza ?

                      https://en.wikipedia.org/wiki/VA-111_Shkval#Espionage

                      PS: Chestia asta cu cinstea si onoarea in razboi si armata e oricum „so 1800” … Zilele astea conteaza doar sa invingi. Pentru ca invingatorului i se iarta totul.

                    • Zoro aici vorbim de castiguri comerciale, nu de ce se intimpla in lumea spionajului. Incerci sa compari merele cu perele…in rest all’s fair in love and war.

                    • Scaunul ala daca a fost copiat (pentru ca pana la urma e doar o supozitie, nu ?) nu a fost pentru a fi vandut. Ci pentru a acoperi un gol existent (o problema) in realizarea IAR-99. Chestiune deloc diferita de alte cazuri de spionaj. Faptul ca avionul (si impicit scaunul) poate fi cumparat astazi (desi e optional din cate stiu) nu il face furt pentru castiguri comerciale.

                      Si oricum dupa pozele de pe http://www.ejection-history.org.uk/Country-By-Country/romania.htm e destul de clar a fost implicat in proces un colectiv destul de mare. Ca o fi fost luat la subler e una dar de aici pana la produs finit si testat/omologat e cale lunga si implica printre altele re-proiectarea produsului.

                      Concluzionand SC-HV-00 e produs Romanesc cu ceva inspiratie Mk10. Aerofina nu e data in judecata nu din mila si nici ca nu ai ce lua de la ea (ai ce lua de la propritarul fabricii, statul Roman) ci pentru ca daca pui cele 2 produse unul langa altul ai putea avea surpriza sa vezi ca nu seamana mai mult decat Mk10 fata de alte scaune similare.

                    • Zoro…poate nu mai stiu eu bine limba engleza, dar ce inseamna „unlicensed copy” pana la urma?????

                    • Problema nu e de engleza ci la „procesarea” informatiei. Adica la trecerea prin filtrul gandirii. Nu sunt obsedat de asta da vad ca la 4 posturi tot la asta ajung.
                      Faptul ca pe un site .uk scrie ca e unlicensed copy nu insemna ca e si adevarat. Dupa niste info din .uk e acum o vreme (prin 70) si Aro era copia lui Land Rover.
                      Pe principiul ca e o masina prea buna ca sa fie dezvoltata in Est.

                      Acum, inapoi la SC-HV-00. Problema cu „unlicensed copy” tine de tehnologii. Daca prin minune maine ciorditorii Romani pun mana pe planurile lui F22 Raptor, degeaba pun. Romania nu va produce F22-uri nelicentiate. Asta daca nu pun cumva mana si pe toata linia de tehnologii de fabricatie.
                      SC-HV-00 e produs la Aerofina. Cu tehnologii Aerofina. Nu pot sa neg ca ca au pus sublerul sau ca au demontat un Mk10 sa vada cum trebuie sa arate un scaun de ejectare, pentru ca e cel mai logic si firesc prim pas pe care trebuie sa il faci cand pleci de la zero. Dar asta nu insemna „unlicensed copy” pentru ca industria miliatara internationala nu ar fi decat un sir interminabil de „unlicensed copy”.

                      Si mai e inca o problema de vazut. Ce insemna copia unui scaun de ejectare ? Partile componente sunt.

                      • ejction gun PSC – 01.00.000
                      • seat structure PSC – 02.00.000
                      • seat pan PSC – 03.00.000
                      • seat pan actuator PSC – 05.00.000
                      • survival pack PSC – 06.00.000
                      • cartridge set PSC – 07.00.000
                      • electric installatin PSC – 08.00.000
                      • parachute and harness assembly PSC – 10.00.000

                      Deci, ce produce Aerofina unlicensed ?

                      – ejction gun ? care in fapt e un exploziv lent ?
                      – structura scaunului ? ca o fi complicat sa pui zabrelele altfel. Structuristi avem destui si destul de buni.
                      – instalatia electrica ? Absurd
                      – parasuta ? Romania producea parasute cum mult inainte. Nu gasesc detalii dar sigur au adaptat o parasuta existenta.
                      – survival pack ?

                    • Zoro asta cu nomenclatura este un truc foarte vechi din cartea furtului de proprietate intelectuala. Venetienii au descoperit fenomenul in Evul Mediu. Numai de cuirioziate, dar cu „electronic sequencer” de la scaunul lui peste prajit ce sa intimplat? Te trezesti ca pe asta chiar l-au achizitionat direct de la Martin Baker. Poate ii intrebi pe estia de la Aerofina cum se face de produc cartuse de aprindere pentru un KM-1 de pe MIG-21 sub nomenclatura folosita de Zvezda. Te trezesti ca astia i-au platit pe rusnaci pentru o licenta de fabricatie pentru un amarat de cartus si mai si platesc redevente pe deasupra. Ma indoiesc, oricum dai dracului avem probleme cu rusii de ce sa-i platim pana la urma? Cam asta este atitudinea.

                    • E clar, omul e hopeless. e spălat pe creier că ce fac ei e best of the best&100% legal, iar ce facem noi e prostie și ciordeală, deși e același lucru. Nu are rost să vă mai pierdeți timpul cu el.
                      Alex, oficial , îmi cer scuze că mi-am pierdut timpul cu tine.
                      You’re a lost cause!

                    • Ieri ne-am smiorcait toata ziua. Astazi devenim frustrati si obfuscati si decurgem la atacuri personale. Si toata asta pentru a lua apararea unor ciorditori care au singura calitate rascumparatoare de a fi romani. Deci mai bine de spalat pe creier nu se poate? Mama ce caz de Sindrom Stockholm.

                    • Alex, nomenclatura gasesti la orice pachet cumperi de la Ikea. Are si F-16. N-are treaba cu propritatea intelectuala. L-am adus in discutie ca sa intelegem mai bine complexitatea unui scaun si ce anume poate fi furat din el.
                      Asa, ce s-a intamplat cu „electronic sequencer” ? Tot de curiozitate.
                      Daca aerofona produce cartuse KM-1 poti sa fii sigur ca nu au spionat aliatul sovietic. Au cumparat probabil licenta inainte de 89. Acum nu mai plateste nimeni la licentele. Mostenire.

                    • Zoro tocmai ca nomenclatura are treaba cu proprietatea intelectuala pentru ca acesta este felul prin care iti identifici proprietatea sau provenienta ei. Daca te apuci sa pui pe ea la ce cred ca te referi ca fiind nemenclatura (coduri CPV, SKU etc.) asta iti da o anumita legitimitate pentru ca acest fel de coduri sunt bazate pe existenta unui patent (mai putin pe anumite lucruri generice de genul suruburi, saibe, etc. si anumite articole ale caror patente fac parte din domeniu public). Patentul scaunului asta probabil ca este recunoscur in Romania si atata tot si de aici si incercarea de ai masca originea prin nomenclatura originala. Cat despre „electronic sequncer” daca nu ai acest lucru nu ai un scaun. Asta este unitatea de control a intregii secvente de catapultare. De fapt astia de la Aerofina incercau sa vanda un scaun inert? Ma indoiesc. De aici si scepticismul meu de a ne baza pe nomenclatura astora de la Aerofina despre autenticitatea conceptiei scaunului.

                    • Ca sa fie clar : Romania a primit din partea fostei URSS numeroase licente de fabricatie sau reparatie unele platite ,altele gratis , pentru diverse tipuri de tehnica militara . Au fost oferite chiar si exclusivitati de fabricatie , in cazul Tratatului de la Varsovia , ca offset .In unele cazuri s-au furnizat doar desenele de executie , nu si tehnologiile sau liniile de fabricatie .
                      Asa s-a trecut la reparatia avionului MiG-21 , cu tot ce tine de aceasta , inclusiv cartusele pirotehnice ale scaunului KM-1 .Desi de fapt se ceruse licenta de fabricatie , refuzata .
                      Ca sa fie clar : scaunul SC.HV-0 este un scaun ejectabil de buna calitate . A fost bine apreciat de exemplu si de polonezi . Asta daca nu impresioneaza vietile salvate de acesta .Pastreaza fidel dimensiunile si sistemul de fixare pe avion al scaunului Martin-Baker Mk.10 pentru a nu recurge la reproiectarea cabinei avioanelor IAR 93 si IAR-99 la schimbarea tipului de scaun .
                      Ca sa fie clar : a spune adevarul nu e smiorcaiala . Insa insulta nejustificata si continua adusa unor oameni inteligenti tot insulta se cheama .

                    • Alex, cred ca pierzi din vedere esentialul. Vorbim totusi de un scaun cu o bomba sub el. Majoritatea elementelor nu sunt atat de complexe cat sa nu poata fi proiectate in ro. Mai mult (cum e cazul parasutei) era mai simplu sa fie folosite unele deja produse in ro decat sa copiezi unele similare produse de englezi.

                      Electronic sequncer este de departe del mai complex element (implementeaza logica de ejectare). Spui ca este furat pentru ca baietii de la Aerofina nu au pus la dispozitie „coduri CPV, SKU etc.”. Insa eu unul nu gasesc detalii astea nici pentru MK10 nici altele. Doar detalii generale /principii de functionare. Asta insemna ca si Mk10 e „imprumutat” ?

                      Sau poate si sequncer-ul e pana la urma un procesor cu niste senzori, nimic iesit in comun ?

                • Pfffffffff, ce-mi mai place dubla măsură… Cînd noi o comitem pentru Patrie , suntem ciorditori ordinari. Cînd ei o comit, și guțanul se lasă prins, ” all is fair” ! De parcă la ei nu se lasă cu cîștiguri comerciale, cacomplexul militaro-industrial amerlocian lucrează pe nasturi, nu pe marafeți verzi. Și dacă rusnacii făceau scandal că le-au furat proiectul de torpilă, le-o dădeau scurt că ” l-am cumpărat” !
                  pe bune , Alex, chiar nu ți-e puțină rușine, așa?

                  • Ce au comis pentru patrie? Aia au copiat si au copiat prost atata tot….deeeci prosti si ciorditori. Au avut scaunul in fata ochisorilor si de atata au fost capabil, iar dupa 89 au incercat sa-l comercializeze. A fost atat de bun, incat se vede ce bine s-a vandut nu? Daca ai o problema cu mine ca i-am etichetat pe niste indivizi drept prosti si ciorditori este pentru simplul fapt ca au dat dovada de acest lucru si nu iti convine, ce pot sa-ti spun…ghinion…obisnuiste-te cu adevarul si nu te mai smiorcai.

                    Lasa-i tu in pace pe aia de la DIA si Office of Naval Research….aia evalueaza tehnologii si nu sunt acolo sa le dea mura-n gura la cei patru calareti ai Apocalisei din complexul militar-industrial ca sa-si scoata aia parleala si nu mai incurca merele cu perele. Exista si alte incidente de acest fel cu sisteme S300 samd. Nu prea vad ca a rasarit pe aici o clona de Shkval sau S300. Deci de ce sa-mi fie rusine pana la urma?

                    • @Alex

                      Din ce am vazut la repezeala pe linkul ala scaunul a functionat corespunzator. Ca nu au putut copia tot de la MB si au facut local ceva parti asta e, nu inseamna ca functioneaza prost. Din contra, zic eu, au invatat si avansat cu cunostintele mai mult asa. Faptul ca nu e MB 100% ci e doar inspirat de la el e dovedit prin oferta de export, altfel ar fi comentat sigur cei de la MB

                      Apoi nu inteleg de ce te agiti asa, zici ca tu ai brevetul pentru scaunu ala si il vinde Aerofina fara sa-ti ceara voie.

                      Cat despre ciordit, iarasi nu inteleg agitatia, mai ales ca americanii au facut-o mult mai mult dupa WW 2, si e ceva practicat de multi.

                      Ar fi fost o problema azi, sa se apuce Aerofina sa copieze fara licenta nu stiu ce de la MB sau altii din tari aliate, asta sunt de acord. Dar aici vorbim de perioada razboiului rece cand Romania chiar avea nevoie de o industrie locala cat mai dezvoltata pentru ca nu prea avea aliati

                    • @radu2 Aerofina a incercat sa-l comercializeze dupa ’89 la Farnborough Fair.

                    • @Alex, dincolo de jignirile acestea ar trebui sa observi totusi un lucru de apreciat, dorinta de a face ceva cu orice pret, nu doar noi am mai avut astfel de tentative, se intampla si la case mai mari, iar aceia nu sunt considerati prosti si ciorditori, e in interesul respectivelor state si sunt mai degraba patrioti.
                      Chinezii au copiat la greu tehnica ruseasca creand destul deranj, dar din perspectiva tarii lor ei isi urmaresc obiectivele si cauta progresul, nu sunt considerati ciorditori si prosti.
                      Sau poate e mai bine starea in care suntem acum, in care nu ne mai intereseaza de nimic…
                      Eu as prefera prosti si ciorditori decat nepasatori.

                    • Lev nu cred ca este o jignire sa le spui unora pe nume care dau dovada de aceste calitati adjective. Te-ai simti mai bine daca in loc de prosti i-am numi sfidatori de inteligenta si in loc de ciorditori expropriatori de proprietate intelectuala? Lasa-i pe chinezi ca si astia s-au dovedit a fi mult mai buni ciorditori decat copiatori pana la urma.

                    • M-as simti mai bine daca am recunoaste ca nu suntem noi mai ciorditori ca altii, si americanii daca au putut au „ciordit” dupa ww2 si rusii, chinezii la fel.
                      Si-au urmat interesul ei, noi in schimb suntem „prosti”?
                      Tinand cont de contextul de atunci cred ca oricine daca ar fi putut ar fi facut ca noi…nimeni nu tine cont decat de interese.
                      Si in functie de interese s-au intamplat lucruri mult mai grave de atat, sunt tari democratice, ca SUA care au facut lucruri mult mai rele, au mintit de multe ori populatia(gen armele lui Saddam Hussein)….
                      In contextul in care altii au pacate mult mai mari eu vad lucrul asta ca ceva justificabil si nu denigrator.

    • Interesanta catapultarea la altitudine 0… Decizie luata in maxim 2 secunde…

  2. In curand nu vor mai fi F-16 SH pe piata 🙂
    Acum, la modul serios, sper ca un pilot roman pe F-16 sa poata zbura 200h/an.

    • Ti se pare ca super mega parlamentaru’ X va renunta la superpensie ca sa zboare pilotu’ Tilica 200h/ an?
      Ma cam indoiesc….
      Pot zbura 200 h/ an doar in conditiile in care ar fi luati sub „aripa” protectoare a Unchiului Sam…. ori in conditii de razboi…

  3. Stati sa vedem ce vor face si ai nostrii dupa ce vor venii F-urle in tara si o sa inceapa sa le forjeze La doar 12 bucati daca mai cad vreo 2 am pus-o. Am inteles ca dupa stagiul de pregatire din Portugalia vor merge si in State , e adevarat ? Mai ales ca cei ce se pregatesc acum vor devein instructori si vor trebui sa-i antreneze pe cei din tara .

  4. E dureros sa vezi o bijuterie ca Su-34 cu fundul in sus…

  5. Ghita Bizonu'

    Cat timp nu sunt LanceR pot sa cada si 4 pe zi!!!

  6. Apropo de avioane a inceput Paris Air Show . Americanii si francezii domina expozitia Bineinteles ca noi suntem total absenti , nici macar o macheta din ce am vazut eu la o prima vedere pe site.

    http://www.siae.fr/EN , link pt cei interesati.

    • era frumos sa dai si tu link-ul in franceza deh….la noble, oblige….sunt cei de la Bombardier canadienii cu sercia C prezenti…dc nu se implica der president jwk ca sa se revitalizeze indusrtia aeronautica romana? el shie saracu decat ce I se spune……der independentische jutition, daca asta ii sulfa coldea sri in cashti…ca deh sunt afacerile celor din sri de protejat!!! nu sri-ul l-a pus der mascota praesident, cu jemariile, inducerea in eroare si manipularile din diaspora+tv-urile sponsorizate???

  7. Rusii incearca sa se umfle in pene cu rable era de asteptat sa se intample si accidente avand in vedere vechimea aparatelor si mentenanta facuta probabil in regim de criza

    • Accidentele aviatice se intampla indiferent de cauze si de tipul si ” batranetea sau tineretea avionului ” ! Americanii au dat o constatare mai demult cumca au pierdut mai multi militari din accidente aviatice decat in lupta in razboiul din IraK .

    • Depinde, su 34 este un avion nou si cu toate astea au avut probleme cu el. Tine de fiabilitatea redusa a avioanelor rusesti in general cred.
      Si a mentenantei mai deficitare.

    • SU-34 nu e rabla, ci mentenanta e mizerabila

  8. multe multe succesuri le dorim in continuare 🙂
    nu le cade si vreun Su27 si vreun MiG31 ca sa le opreasca si pe alea de la zbor 🙂 ? ca le facem noi politia cu LanceRe…

  9. De la RT citire:
    US may send F-22 fighter jets to Europe to counter Russian ‘threat’
    http://rt.com/news/267439-us-raptors-europe-russia/
    F-22 in Romania ? Pai sa aduca si niste F-35A, ca sa fie tacamul complet 🙂 🙂

  10. Câtă vreme se-ntâmplă la ei acolo e OK…

  11. Ete…ce frumos stau ele cu cracii-n sus… Sa ciocnim un pahar de vin si sa le uram LA MAI MULTE! 🙂

  12. O pozà cu Gripen-ul maghiar, de aproape. La prima vedere, este recuperabil fàrà probleme:
    http://hungarytoday.hu/wp-content/uploads/2015/06/8666295_48bffe4c408aaa23ac0b6f98f9cb26a1_wm-749×415.jpg

    Iar în articolul acesta, se povezsteste de o problemà de logiciel pentru nefunctionarea trenului din fatà:
    http://hungarytoday.hu/news/gripen-crash-defence-minister-suspects-computer-error-behind-unfortunate-incident-24055

    Pe de altà parte, un a mic pilot de vânàtoare care a vizionat filmul aterizàrii este de pàrere cà separarea pirotehnicà între pilot si scaun a functionat, dar scaunul a ràmas agàtat de picioarele pilotului, Pe de altà parte, el a apreciat màiestria pilotului la aducerea linà a avionului pe pistà si mi-a spus cà în Armée de l’Air, este recomandarea de a se ejecta în situatia în care avionul nu mai lunecà paralel cu pista fiindcà este riscul de de a se ràsturna.

    Incidentul acesta îmi aduce aminte aterizarea fàrà tren al unui pilot polonez pe Su-22, care a ejectat întâi „canopy” („verrière”) scuzati, nu stiu termenul românesc pentru partea transparentà a cockpitului, tocmai sà fie pregàtit pentru propria ejectie, în caz cà. Apoi a ales sà aterizeze în iarbà, paralel cu pista, si a lunecat fàrà abatere pânà la oprire. Nu s-a mai ejectat.

  13. Offtopic, dar cred ca e important… Rusii pluseaza pe singura parte care nu poate fi verificata ca si eficacitate: arme nucleare. Isi sporesc arsenalul cu 40 rachete indreptate spre tarile care au scut antiracheta.

  14. nu a avut loc pe pista de alt avion

  15. era sa intre intr-un avion de pasageri, in cazul asta nimeni nu este vinovat deoarece era military si putea pe orcine sa ucida

  16. Am urmarit cu mare interes contrele dintre o mana de romani patrioti si ”americanul” Alex.
    Sa facem o mica analiza a comenturilor si a personajelor.
    Partea americana reprezentata de Alex : foarte bune cunostinte tehnice in orice domeniu ; acest fapt determina o agresivitate in argumentatie data de stapanirea unui bagaj mare de notiuni stiintifice.Probabil e pe undeva de vina si o manifestare moleculara a imperialismului american care este setat in aceasta epoca pe modul ofensiv.
    Boon. De cealalta parte a baricadei , o mana de romani PROSTI si CIORDITORI. Ca de obicei, romanii se bazeaza pe bun simt si logica in discutia despre scaunul buclucas si nu numai.
    Va propun la toti cei implicati o alta viziune a discutiei ,atat aceasta , cu scaunul , cat si acelor anterioare in care personajul principal a fost acelasi ”american”Alex cu, in general aceiasi interlocutori.
    De obicei discutia porneste de la chestii tehnice ,unde la cate o controversa ,apare Zeul Tehnologiei si Stiintei care imediat transeaza subiectul, cu amanuntele de rigoare ,in favoarea de fiecare data a Americii care se stie, nu fura , nu omoara, nu cotropeste,nu mituieste, in sfarsit ,e Mama ranitilor mondiali.
    In acelasi timp insa ”americanski” Alex are grija sa instileze constant niste …niste injurii la adresa poporului roman accentuand mereu niste tare genetice care nu ne fac cinste ca popor dar pe care in ciuda dificultatilor promitem sa le remediem. 🙂
    Ca mai toata lumea , si banuiesc ca toti cei care suntem romani de vita verde pe acest sait simtim acest lucru, cuvintele spuse in limba romana , in fata ,de un renegade care stapaneste limba romana pana la nivel de nuante….cum sa zic…un tip celebru Dumnezeu sa-l ierte a zis bine…aceste cuvinte ne doare!
    Va rog sa fiti atenti la niste detalii . ”Americanski” Alex are grija sa insereze in orice coment niste cuvinte cheie. Pe unele le SUBLINIAZA. Trece ca gasca prin apa peste toate argumentele logice care i se contrapun de catre interlocutori fara sa le ia in seama si in acest fel decredibilizandu-le argumentele, el fiind perceput ca o autoritate suprema in subiect.Autoritate pe care si-a construit-o incetul cu incetul….mergeti spre primele lui comentarii, nu jigneste pe nimeni, omu e strict tehnic. Asa se construieste o acoperire!
    Boon, donc: avem un nene, bun argumentator, stapan pe vaste domenii melitare care nu iubeste la romani si americanii e ok !
    Pai ia sa vedem, daca schimbam foaia si ne uitam sub pielea de american poate vedem un agent de influenta …antiamerican! Pentru ca ,in urma comentariilor acestui Alex asa zis american, eu am inceput sa ma uit cu alti ochi la americani…in sensu ca daca americanul asta de alex fost roman, a ajuns sa injure si sa jigneasca in halul asta poporul a carui limba o vorbeste , asta inseamna ca americanii nativi sunt mult mai rasisti…
    Pare utopic nu-i asa , ca de fapt Alex cel real sa fie un foarte bun vorbitor de romana, bine legendat (in fond a fost vreunu la el acasa si a dat mana cu el?) al carui unic scop (pe acest site) printre altele e sa induca constant o presiune in mentalul nostru romanesc impotriva americanilor. Cum se stie , romanii au avut intodeauna o afinitate crescuta pentru americani si valorile lor democratice decat pentru fratii de la rasarit si lumina orbitoare a zapezilor siberiene.
    Incercati sa-l priviti pe acest Alex si din aceasta prisma , a Terminatorului …
    Cufundati in disputele tehnice ignorati, ca buni romani ce sunteti injectiile permanente pe care vi le baga in vena in fiecare coment : ca sunteti prosti, incompetenti,hoti ordinari si inca o gramada de epitete. Spuse in fata de unu care se pretinde american. Si care in subconstient determina o reactie alergogena la …ati ghicit ,americani!!
    Io va dau un sfat : De plecat nu pleaca , ca atunci cand esti platit sa faci o anumita munca , cand e sarcina pe linie, nu-ti permiti sa te simti jignit.
    Ca atare , de acum incolo incercati sa va abtineti sa-i mai dati replica atunci cand in comentariu face trimiteri directe sau aluzii la, asa crede el, caracteristici ale natiei noastre. Daca are un comentariu tehnic pertinent, in fapt acoperirea lui perfecta este de tehnician imbatabil pe care si-a construit credibilitatea pe acest site , atunci e ok, i se poate replica. Insa la primul semn ca incepe iar cu injurii lasati-l in plata Domnului!
    Am scris acest comentariu pentru ca am fost mirat de insistenta acerba cu care a continuat jignirile la adresa noastra , ca romani.M-am gandit ca ceva nu se potriveste…un om cu asemenea competente stiintifice are o anumita tinuta morala, care acestui individ ii lipseste total.
    Ok, am acceptat, america e patria de adoptie, a gasit acolo lucruri mai bune , mai frumoase, dar totusi sa devii atat de antiroman…. acuma judecati-l si voi cu mintea VOASTRA pe tovarasul Alex ca deasta sunteti ROMANI DESTEPTI!
    Si parca jignirile lui sunt direct proportionale cu cresterea prezentei americane in tara noastra.!
    Cine are cap ,sa-l foloseasca!
    Am incalecat pe-o sa si v-am spus povestea asa cum mi-a trecut mie prin mintea mea de roman.Nu uita-ti sa dati LIKE ! 🙂

    • @wandoo

      „Ok, am acceptat, america e patria de adoptie, a gasit acolo lucruri mai bune , mai frumoase, dar totusi sa devii atat de antiroman….”

      Strict la argumentul asta si fara trimitere la personajele in discutie, se poate ajunge sa-ti urasti inclusiv familia in urma unor experiente neplacute.

      Repet ma refer la modul general vazand mirarea ta „dar totusi sa devii atat de antiroman….”. Este perfect posibil.

      • @ Adrian Cazuri foarte particulare.
        Americanski Alex nu pare a avea probleme emotionale generate de vreun abuz 🙂 ci mai mult un hate la adresa natiei noastre !

        • Eu nu argumentez cazul lui. Desi insisti, n-am de gand sa intru mai mult in discutia asta.

          Tot ce spun, e ca se poate. Au fost atatea cazuri in istorie cu oameni care au ajuns sa-si urasca propria tara.

          Cat despre @Alex la un moment dat a si spus direct ca nu-i pasa ce se intampla in/cu Romania. Asa ca din momentul ala nu vad de ce ai mai cauta subtilitati in mesajele lui.

          Si ca tot zici de cazuri particulare…iti schimba el perceptia („in urma comentariilor acestui Alex asa zis american, eu am inceput sa ma uit cu alti ochi la americani”) despre necesitatea aliantei cu USA?

          • @Adrian Mie nu-mi schimba nimeni perceptiile .Sunt imunizat la manipulari. In comenturile lui nu sunt subtilitati.
            Cat despre americani , e mai bine cu ei decat cu rusii!
            Dar cel mai bine ar fi o Romanie puternica! Momentan nu avem o Romanie puternica asa ca suntem frati de drum si interese cu americanii. Ca rusi eu vreau sa vad doar pe Venus! Pana acum americanii nu au deportat si impuscat romani!
            Si nu insist pe cazul Alex . Am expus o teorie si basta ! Spalati-va pe cap cu el !
            🙂

            • Sunt vreo 6-7 de @Alex pe site… am atras atentia de foarte multe ori… oricine poate sa posteze cu nickul @Alex sau @alex… Clonarea a devenit o adevarata arta pe acest site, cred ca este necesara inregistrarea inainte de a posta…Nu m-as mira daca adevaratul @alex sa nu aiba habar de discutia asta…
              La fel sunt vreo 3-4 de @robi, la fel vreo 2-3 de @dan, la fel se incearca clonarea lui @mihais…. lista este foarte lunga… Mai are sa fie clonat GMT-u’ si GSG-u’ ca sa fie treaba completa…

              • Uitati-va la avatar si cu asta ar trebui sa ramana clar .

              • Alex e Alex nu va mai obositi sa cautati o explicatie. Pur si simplu are o opinie pe care si-a exprimat-o foarte, foarte transant, poate chiar prea transant pt noi, dar este Alex.

                Pe de alta parte nu uraste Romania sau pe romani dar dupa o anumita experienta de viata ai tendinta sa fi mai putin atent la sentimentele celui din fata ta si iti exprimi opinia foarte…transant 🙂 .

            • Ai expus o teorie care este proasta. Poate sa se uite orice administrator si sa vada a care este IP-ul meu, iar cu niste scule rudimentare poate sa-mi vada si geo-locatia. Cateodata folosesc un VPN cand sunt pe drum, dar asta nu o fac pentru a masca IP-ul sau locatia pentru postarile de aici ci pentru faptul ca lucrez pentru cineva care necesita asta. Tu chiar crezi ca un trol rusesc are acces la asa ceva? http://www.disa.mil/Network-Services/VPN/Private-IP Adminstratorii stiu foarte bine ca nu ma folosesc de un serviciu de email de tip Yahoo, Gmail sau Hotmail ci de unul furnizat de o companie de telecomunicatii americana. In afara de asta pot sa „vada” destul de bine ca marea majoritate a postarilor mele sunt initiate din sud estul statului Pennsylvania. O sa continui sa-i fac pe unii prosti sau ciorditori daca dau dovada de acest lucru si nu te mai victimiza atata. Ai inceput sa ai o adevarata empatie, daca nu sa idolatrizezi, o serie intreaga de indivizi care chiar merita sa fie numiti prosti. Nu te mai smiorcai atata, pentru simplul fapt ca te simti lezat ca un individ de „teapa mea” le spune lucrurilor pe nume. Inca un lucru. George m-a vazut in carne si oase nu o data pana acum si probabil ca o sa avem placerea sa ne revedem in cateva saptamani. Daca vrei o descriptie fizica ti-o poate furniza George impreuna cu o mica parte din biografia mea.

              • Banuiesc ca postarea imi este adresata @Alex…
                -” O sa continui sa-i fac pe unii prosti sau ciorditori daca dau dovada de acest lucru si nu te mai victimiza atata”… ti se pare ca ma victimizez????? Te cam inseli … Nu ma pasioneaza hotii si ciorditorii, dar tot hotii si ciorditorii au furat proiectul bombei atomice si nimeni nu a mai facut atita caz …Daca ai ceva de impartit cu autoritatile romane atunci imparte cu ele nu cu noi…Am jurat sa apar tara asta numita Romania candva si exact asta am sa fac indiferent cine vor fi inamicii…la fel cum ai jurat sa aperi tu tara de adoptie, USA…
                Ti se pare tie ca postarea este proasta… chiar voiam sa vad reactia ta, desi nu sunt inca convins de anumite aspecte sa zicem informatice ale problemei… daca tie ti se pare ca rupi gura targului cu un VPN cu plata este parerea ta… anonimizarea in internet se face exact pe alte baze cu totul diferite… un VPN cu plata nu face decat sa expuna datele personale unor autoritati in anumite circumstante…Toate VPN-urile cu plata sau free retin datele minim 6 luni…
                -„Nu te mai smiorcai atata, pentru simplul fapt ca te simti lezat ca un individ de „teapa mea” le spune lucrurilor pe nume” … ti se pare tie ca ma smiorcai??? Iti place sa arunci exact cu ce nu trebuie in oameni pe care nu-i cunosti…Deocamdata prin ceea ce faci te apropii periculos de mult taman de ceea ce spune @wandoo N… exact jocul unor inamici ai nostri…
                Pe mine nu ma impresioneaza ce a vazut GMT-ul la tine, as fi impresionat daca ai avea o minte sclipitoare…
                Deocamdata tu faci doar sa presupui in privinta Aerofina si scaunul ala de catapultare, deocamdata nu ai dovezi sa sustii ca cineva a furat nu stiu ce proiect si asa mai departe… Daca ai dovezi directe chiar te rog sa actionezi conform legislatiei in vigoare…
                Comportamentul tau in situatia de fata efectiv lasa de dorit… Observi cumva ca nu am folosit cuvinte jignitoare? EXACT ASA VREAU SA PRIMESC REPLICA!

                • Ai banuit eronat pentru nu era adresata catre tine. In rest nu stiu la ce sa-ti raspund pentru ca nu stiu ce vrei de la mine.

    • @Wandoo. Eu il cunosc personal pe Alex si il cunosc daca nu bine, macar binisor. Problema lui este insa simpla: creste intensitatea atacului in timp daca „lupta” dureaza mai mult. Probabil vreun defect profesional.

    • @wandoo N
      ai o bere din partea mea !!!
      nu se putea mai bine , nu numai ca ai pus punctele pe i, ci l-ai batut in cuie !!!

      –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
      Domnilor @GMT @ Marius Zgureanu @ Razvan Mihaeanu
      am o rugaminte , si cred ca ar fi bine si s-ar evita multe neplaceri !
      puteti adauga la rubrica contact , cine are intentie de a aduce ofense , jigniri , la adresa ROMANIEI si a poporului roman , nu are ce sa caute pe blog , parerea mea.

      • Io zic sa facem o petitie sa-l interzicem si pe GMT ca uneori o face pe seful ….
        vorbesc io cu administratorul site-ului sa-l baneze.

      • „ofense , jigniri , la adresa ROMANIEI si a poporului roman’. Pai in primul rand ar trebui interzis in Romania Ponta, Tariceanu, Basescu, toti membrii parlamentului, cam toti politicienii si toti primarii, toti politrucii si hotii si abia mai apoi am putea sa ridicam spranceana la unul care foloseste un limbaj cam dur (adevarat).
        Daca noi am fi avut ceva coloana vertebrala atunci Romania ar fi fost o gradina si am fi fost independenti si bogati, cum suntem niste moluste care accceptam orice…

        • Mda….se vede…

        • @George Nici nu stii ce bine ai spus-o… ”cum suntem niste moluste care accceptam orice…”
          Poate ar trebui sa incepi acum sa constientizezi si sa impui ”ca nu mai acceptam orice”!

        • @GMT
          ai perfecta dreptate , sa-i interzici pe dotore-plagiatoru ,piratu , agentul AVO- tariceanu , parlamentul si toti hoti , nu o poti face decat doar cu forme mai putin ortodoxe !

          adevarul este ca romanii sant prea buni, rabdatori si toleranti, mai clar nu ii mai intereseaza nimic ,nepasare totala. (marea majoritate)
          si dau si cateva exemple , se pune la indoiala de catre mass-media in concret ZIARUL ADEVARUL , genu A CASTIGAT CU ADEVARAT MIHAI VITEAZUL BATALIA DE LA CALUGARENI , STEFAN CEL MARE , A CASTIGAT BATALIA DE LA VASLUI.
          nici o reactie , cand se pune la indoiala asemenea jertfe.
          daca continuam asa disparem definitiv ca natie.

    • @wandoo N
      Teoria matale e subtire.
      Alex in mod cert e format in lumea anglo-saxona.
      Stilul transant, dispretul fata de cei mai mici venit dintr-o superioritate, intemeiata pana la urma, e specific lor. Il gasesti si la altii daca discuti mai mult cu ei.

      Omul gandeste ca un american si doar gandind asa a si reusit sa ajunga unde este.

      Eu zic ca stilul lui transant are rolul sa va mai trezeasca oleaca din somnul dulce indus de limbajul diplomatic de tip socialist(ma refer mai ales la termenul partener) pe unii dintre voi si sa va reaminteasca unde ne este locul.

      • @ Watcher 🙂 interesanta observatia ta! Pana la urma se adevereste , conform tie ca lumea e formata din Stapani si sclavi si ca cel mai bine ar fi sa ne stim lungul nasului, caz in care eu si cativa de aici devenim anacronici incercand sa trezim sclavii din somnul cel de moarte!
        Si concluzia ta ar fi : Resemnati-va ,romani nenorociti! 🙂 Bravaa!
        Dar poate il lasam pe el sa explice !

        • Bre in orice discutie o porti cu un strain inerent relationarea se va face si in raport cu cultura ta si a lui.
          Gandeste-te ca vb cu un francez si ii spui ca in anul 2015 facem prima catedrala si ala o sa iti zica ca ei au pornit Notre Dame la 1200.

          Resemnati suntem oricum…
          Preturile sunt ca in UE si pensia medie 200E si cu toate astea au mai fost si taiate cu 15% ca era criza. Si nimeni nu a protestat….

          Matale ataci la baioneta acolo ca omu ne lucreaza la respectul de sine… Problema e ca uneori sa recunosti o problema in ideea de a o rezolva e mai util decat sa ramai erect si sa o negi.
          https://m.youtube.com/watch?v=ZPHSXUS0_1c

          Cat despre lupta matale ceva munitie spre finalul clipului:
          https://m.youtube.com/watch?v=FKbpLDdw4KU

    • ete sa ma bag si eu in discutie.
      si eu sunt roman alungat din RO de mizeria morala de acolo, de hoti, de comunisti. Am avut si am alergie la genul ala de romani genul stie tot care jignesc sub umbrela nationalismului.
      Trebuie sa vezi si gunoiul din casa ta nu sa il ascunzi sub pres.
      Si eu am avut altercatii cu tetea ghita bizonu care m-a taxat cu tzigan si alte epitete. Nea ghita care a terminat „dreptul” de fapt un stefan gheorghiu…ei bine am sa am alergie la psd, la comunisti si la…bizoni care jignesc dintr-un motiv sau altul.
      Am lucrat si cu militari romani, de integreaza f bine cu americanii conlucreaza f bine in multe domenii. Nici americanii nu sunt infumurati sunt niste oameni de maaaare calitate. Daca nu erau nu creau o societate ca asta. Si romanii au calitati insa mai greu au reusit sa le puna in practica stim si noi din ce motive. Daca apare o critica ar trebui sa te gandesti daca nu au dreptate.
      una peste alta suntem aliati, eu personal in prima linie impotriva rusnacului in domeniul in care lucrez. In scurt timp ma deployez in Europa ca turist si eventual sa le dam bocanci in gura la ivani…alaturi de romani.

      cand esti aliat, prieten si mai si critici o faci si ca le vrei binele celorlalti. De ex interventiile de starpire a coruptiei alaturi de alte tari NATO, exercitiile militare comune, denota faptul ca bah fratilor au venit americanii.

      • @adyr ete ca numai tu lipseai! 🙂 A venit si Vocea Americii!
        Tu afirmi ca alex ne…critica! Tie ti-ar place sa fii ”criticat” in aceasta maniera? Fii sincer!

        • pai unde ai fost la marsul cavaleriei cand tetea ghita m-a facut tzigan samd? Eu am spus ce am spus si anume ca imi doream mai multe steaguri americane pe margine. Militarii americani au arborat steagurile americane si romane pe antene..asta n-a mai facusera in marsurile anterioare din Europa.

          tetea ghita e psdist, comunst sadea as spune cu stefan gheorghiu la bord.

          e f buna critica…uite cati aici zic „amerloci” si nu se agita Alex pentru asta. Cum ar reactiona daca ar spune romani=tzigani? EI bine tetea ghita m-a facut roman sadea…

          pe de alta parte militarii americani si cei romani lucreaza impreuna ffff bine. Si eu am lucrat cu romani sunt niste tipi minunati, si americanii ii apreciaza…ieseam impreuna la baute..si unii si altii sunt cool.
          de ce te basici atata? ai ideea ca romanii sunt on top la furturi in europa? e un adevar. Cum lucrezi la asta? Deci trebuie sa vedem si gunoiul de sub pres.
          si nu sunt de la vocea americii..sunt am spus in prima linie impotriva rusnacilor si altor oratanii alaturi de romani luptam pentru o cauza comuna.

        • Si care-i Europa Libera? 🙂

  17. Parerea mea e ca Alex a cam exagerat pe ici pe colo si apoi i-a fost greu sa mai dea inapoi, a trebuit sa continue mai ales dupa ce a intrat sub „foc” din partea noastra hehe.

    Ideea ca cei de la Aerofina ar fi „prosti” e gresita pentru ca scaunul lor functioneaza foarte bine din ce am vazut in linkul ala.
    Ideea ca ar fi „ciorditori” poate fi corecta partial (s-au inspirat de la scaunul MB, fara insa a-l copia 100%).
    Ce am spus eu e ca aduce foarte mult a ipocrizie sa-i acuzi de ciordeala, cand inspiratii (sa nu zic furturi si copieri de-a dreptul) au practicat si practica multi. Inclusiv o buna parte din programul spatial american de la inceputurile lui s-a bazat pe ce s-a ciordit de la nemti (mai cu zaharelu mai cu biciu, dar mai toti care au putut au facut asta atunci, rusii au luat fabrici intregi si le-au mutat cu totul la ei).

    Asa ca suna aiurea sa-i acuzi pe aia de la Aerofina de ciordeala.

    In plus Romania are o traditie aeronautica veche, de la inceputurile aeronauticii, si lumea e mandra de asta si sprijina automat orice se face ori se poate face in domeniu, mai ales daca e OK dpdv calitativ.
    La fel in domeniu militar in general, nu neaparat sau nu numai legat de productia tehnicii militare ci de istorie si traditii.
    Ca nu stam foarte bine perioada asta, e adevarat, dar asta nu schimba ce am spus mai sus

    • @Radu 2. Ai pus punct – sper eu – acestei discutii cu o claritate deosebita.

      • @George

        Nu stiu daca s-a pus punct, unii vad ca se domolesc mai greu. Oricum, desi m-am contrazis cu Alex eu unul nu cred ca a vrut sa jigneasca la gramada poporul roman (de unde isi trage si radacinile daca am inteles bine).

  18. Eu nu am afirmat ca Alex e trol rusesc! Nu! Eu m-am gandit mult mai departe! Un om cu pozitia lui e foarte pretios si ca atare e ”lucrat” cu grija, cu sau voia lui.
    Ascendenta est europeana e mana cereasca pentru ”Frati”. Nu ma indoiesc ca este supravegheat foarte strict dar na… stiti ca si mine ca toate sistemele au falii .
    Alex nu e trol. Alex e poate cu mult mai mult!
    Pentru ca cealalta varianta e ca Alex ,asa cum a zis Adrian, are cu adevarat niste probleme la nivel mental. Pana la urma nu cred ca romanii l-au tinut atarnat de grinda cu capul in jos, nu cred ca i-au zdrobit rotulele,jupuit pielea, pilit dintii ca sa ajunga la acest grad de dezlantuire verbala impotriva propriului popor.
    Ce anume ti-au facut romanii domnu’Alex de nu ii poti ierta nici acum dupa atatia ani?
    Eu v-am atras atentia asupra atacurilor lui disproportionate in raport cu interesele lui care l-a prima vedere ar trebui sa fie neutre.
    Si mai ales asupra retoricii constante si concentrate pe cuvinte cheie.
    GMT-ule, faptul ca il cunosti nu demonstreaza nimic. E doar o garantie pentru noi ca Alex are o forma . Dar si Ames, Philby,Blunt si multi altii erau oameni normali pentru care apropiatii ar fi bagat mana-n foc ca sunt oameni onorabili iar guvernul le dadea acces la cele mai pazite secrete.
    Veti spune poate ca ceea ce cred eu ca face este o activitate ignobila si ca nu cadreaza cu pozitia lui in cadrul armatei.! Iar eu spun ca totul e relativ , ce este important pentru mine nu este pentru voi si viceversa.
    Acest site are un trafic destul de bun plus ca este un vector important al unor idei nu intodeauna pe placul unora si altora . Si ce metoda mai buna sa ”intorci” simpatia fata de americani pe care o au romanii daca nu un ”american” si cum poate fi asta facuta astfel incat sa inteleaga toata lumea daca nu transmitand mesajele exact in limba subiectilor tinta?
    Si ca sa inchei ca deja intram in xfiles , eu v-am expus o teorie.
    Ca va place sau nu , ca unii garanteaza, ca unii se simt jigniti altii nedreptatiti asta deja tine de fiecare in parte si sincer, nu ma mai intereseaza.
    Cum am zis aveti cap, folositi-l ca nu doare! 🙂
    Si mai exista un corolar : daca domnu Alex nu e ceea ce insinuez eu , atunci se poate abtine ! Pentru ca daca are dreptul sa poarte si sa utilizeze arma si isi poate controla impulsul de a apasa tragaciul in orice situatie atunci conform testelor pe care le-a trecut poate sa-si supravegheze si limbajul ! Si sa redevina din nou specialistul pe care ne placea sa-l citim!
    Dar asta trebuie demonstrat! 🙂

    • Ames, Blunt, Philby? Serios? De cu nu ii bagi in joc si pe Maclean si pe Burgess. Sau cine stie poate te ajuta cineva sa ma reclami la Central Security Service. Ori traiesti intr-un univers paralel ori esti afectat de un strop de paranoia.

  19. Si acum astept moderarea! 🙂 Furcile caudine ale filtrului!

    • Eh, moderare …..
      Uite, ca sa va impacati cu Alex, abordati teme la care aveti aceleasi opinii. De exemplu:

      1. Cine a executat primul zbor propriuzis cu un avion mai greu decat aerul?
      2. Cine a ciordit proiectul rucsacului zburator al lui Iustin Capra, cand s-a dus la ambasada SUA sa obtina sprijin financiar?
      3. Cine nu i-a platit drepturile de autor lui Bazgan pentru tehnologia de foraj petrolier la mare adancime?
      4. Cu cat era mai mare IAR Brasov decat Lockheed Martin la inceputul WW2?
      5. Cine a fost de vina pentru macelul Lightning-urilor americane la 10 iunie 1944 si de ce a fost numita „P-38’s Blackest Day” ?

      Ai sa vezi cum va intelegeti ……

      • De ce pui intrebari stupide, Eroule?
        EI AU FOST PRIMII PESTE TOT , ȘI ÎN TOATE! Nu-ți era clar de la început?

      • @Eroul.. Bune de tot subiectele. 🙂 Creca urnesti o locomotiva cu aburii care ar iesi din discutie! 🙂
        Cum am spus si o sustin Romanii sunt de doua ori mai inteligenti decat restul lumii raportat la populatie.
        Bulica, da nu bem noi o bere la vara ? Sa vad si eu cum arata un arhitect cu flexu? 🙂

      • amu tu eroule ai idee ca acum folosesti scule americane cand psotezi asta?
        internetul a fost descoperit in urma unor investitii ale DOD american.
        OS-urile doar daca nu folosesti altul sunt dezvoltate de americani.

        Ce sunt americanii? Ei bine sunt europeni alungati din cauza mizeriei, saraciei. sunt africani, asiatici si ce mai vrei adunati din toate colturile lumii oameni care au cautat o viata mai buna.
        O parte din diaspora romana care se opune comunistilor e si diaspora americana. In ea regasesti un Alex ma regasesti poate si pe mine….
        Poate Alex a jurat credinta USA si a fost izgonit din RO, unii au facut-o din motive politice altii economice, religioase.
        In general unul care a emigrat are o calitate in plus fata de cei din tara…un curaj, o nebunie sa ia viata de la zero.
        Ai vazut ca majoritatea olimpicilor romani e plecata in USA? in IT in chimie in ce mai vrei crema tinerilor romani ajunge in UK, in USA in Franta samd…si astia devin mai tarziu americani.

        Sa revenim …ai idee cate companii americane participa la inovatii in domeniul militar?
        Crezi ca DARPA, GD, LM, Boeing, NG si alte companii americane sunt minciuni? Cine e Aerofina? Ce a dezvolvat asa maret? OK poate a dezvoltat acel scaun dar are vreun produs final avion un top? Ar fi bine sa romanii sa spuna ceva in research insa din pacate sunt cam la ZERO. Nu o spun decat cu ciuda…si asta din cauza ca creierele pleaca din tara din motivele stiute.

        Deci intelege-l pe ALex a avut un motiv. Si eu am un motiv si de aia il tot atac pe tetea ghita, un comunist sadea. Din cauza ca romania e populata cu dealde tetea ghita cati romani au plecat din tara? ghita un roman adevarat nationalist, samd…

        • @adyr
          eu acum folosesc scule chinezesti, cel mai probabil 🙂 )))
          Asa ne putem arunca mingile de la unii la ceilalti cat dorim:
          C-17 nu foloseste efectul Coanda ?
          Dar sistemul NOTAR folosit de MD Helicopters ?
          By the way, voi cu ce ii injectati pe diabetici ?

          • presupun ca folosesti scule „made in china” hardware. La software ma indoiesc sper ca nu ai ceva huawei sau teoretic e posibil sa fi inventat tu un OS propriu (mai cu flexu sau o sudura..) sau chiar si un browser…

            Mai glumim…
            O sa ma iei da…dar si colonistii i-au amagit cu margele pe indieni…
            Asta cu cine a inventat prima oara ceva…coada la pruna e o discutie interminabila…si englezii au inventat fotbalu dar campioni mondiali sunt altii.
            La ora actuala cercetarea romaneasca si mai ales cea militara e cam ZERO. Dovedeste-mi contrariul… Motivele sunt stiute…creierele romanesti emigreaza pe capete. Ar fi bine ca RO sa produca ceva competitiv insa e nevoie si de bani si de oameni si de vointa.
            Tu ce crezi care e realitatea actuala cu cercetarea romaneasca? Nu mai vorbesc de industrie.

        • „ghita un roman adevarat nationalist, samd…”
          Domnule, aici nu ati nimerit-o: in lucrarea lui Gh. Bezviconi, „Boierimea Moldovei intre Prut si Nistru”, vol. 2, Buc. 1943, la. p. 127-128, gasim urmatoarele despre familia Lascov, al carei urmas este individul la care faceti referire: preoti transnistreni decorati de catre Imperiul Rus (pentru servicii aduse acestuia, cu alte cuvinte contributia lor la rusificarea Bisericii din Basarabia). De cine s-a folosit Imperiul Rus pentru impunerea politicii sale in Basarabia??? De curvele credincioase de peste Nistru. Cine i-a ridicat din tarani la boierie pe alde Lascov? Tarul Alexandru a facut-o.
          Cine era in perioada interbelica presedinte al Fratimii „Alexandru” din cimitirul Central din Chisinau, jelindu-l pe tar? Protoiereul Nicolae Lascov.
          Cand si-a schimbat numele familia Lascov, devenind Lascu? In 1920.

      • Eroule iarasi ai probleme cu realitatea ma?

        1. Fratii Wright rulz – ce-i al lor este al lor; a trecut mai bine de un secol de atunci, ar trebui sa te obsinuiesti cu adevarul.
        2. Omul cu nume de erbivor nu a fost in stare sa-si dovedeasca inventia in Romania si hop o presupusa intalnire la ambasada SUA si ai dracului imperialisti i-au ciordit inventia omului…poate numai in imaginatia lui fertila.
        3. Bagsan si-a vadut patentul detinut in SUA in 1940. Cei care au trebuit sa colecteze redevente dupa urma lui, adica noii proprietari ai brevetului au facut asta. Inca un mic detaliu; patentul respectiv din SUA a expirat in 1948, asa ce zecile de miliarde la care sperau sau spera in continuare urmasii deabia of fost niste milioane la care ei evident nu au nici un drept. Chestia delicioasa este faptul ca imbuibatul de fisu se judeca cu statul roman si cu Petrom pentru redevente neplatite in baza inventiilor lui taticu. Nu te duci tu colega sa urli un pic la Doamna Mariana si o intrebi cand are de gand sa-i dea banii imbuibatului?
        4. Nu stiu cu cat era mai mare IAR, dar sa stii ca consider o mare nedreptate faptul ca ciumpalacii aia care sunt responsabili pentru decernarea Trofeului Collier nu au luat in considerare marea realizare a acestor liliputani ai industriei aeronautice ….elicopterul SPuma Naval, the world is a much better and safer place knowing that this machine is around.
        5. Nu crezi ca are trebui sa le dai o parte din credit si nemtoteilor care misunau pe cerul Ploiestilor in ziua respectiva?

        • La punctul 1 eu as zice Gustave Weisskopf (Whitehead), ce-i al lui e al lui.

          • I don’t think so chief.

            • Atunci intreb altfel: cand a decolat prima data avionul fratilor Wright fara catapulta si fara sina? 🙂 Ca prin 1908 la Le Mans tot pe chestia asta marsau…

              • Fara sina habar nu am. Fara catapulta undeva pe la 1908 pentru ca asta stipula contractul lor cu US Army. Oricum baietii de la FAI din Lausanne ii indentifica pe astia a fi primii indivizi care au obtinut un zbor sustinut si controlat sub putere descalificand revendicarile facute de Vuia, Whitehead, Santos-Dumont si cine o mai fi fost.

                • Traian Vuia a fost primul care a decolat folosindu-se doar de puterea motorului avionului, restul e problema de PR si cine are goarna mai mare si mai stridenta in domeniu.
                  Aurel Vlaicu a facut un avion care e precursorul canard-urilor de azi si prin 1910 (sau imediat dupa) zbura in prima misiune aero pentru armata romana, misiune de recunoastere (nu mai tin minte daca a fost in cadrul unor manevre sau chiar in timpul primului razboi balcanic, cred ca inainte totusi). Armata romana a fost printre primele din lume care au folosit avioane in misiuni militare.
                  Henri Coanda a facut avionul ce e precursorul avioanelor cu reactie de azi (asta in 1910, la doar doi ani de cand fratii Wright posibil inca mai foloseau catapultele sa-si lanseze avioanele) si spun destule surse serioase a construit inclusiv aerodine lenticulare (pentru care are si brevete inclusiv in SUA).

                  https://www.youtube.com/watch?v=fQjm6mgJSSM

                  Radu Manicatide e unul din cei mai importanti ingineri aero de la noi si nimeni nu are de ce sa-l banuiasca de ceva. Iar perioada la care se refera el ca l-a vizitat pe Coanda si a vazut prototipul ala la scara redusa al aerodinei lenticulare e in prima jumatate a anilor 30′.

                  Cat despre scaunele astea ejectabile

                  https://en.wikipedia.org/wiki/Ejection_seat

                  „The modern layout for an ejection seat was first proposed by Romanian inventor Anastase Dragomir in the late 1920s. The design, featuring a parachuted cell (a dischargeable chair from an aircraft or other vehicle), was successfully tested on 25 August 1929 at the Paris-Orly Airport near Paris and in October 1929 at Băneasa, near Bucharest. Dragomir patented his „catapult-able cockpit” at the French Patent Office.[note 1]”.

                  Iar Iustin Capra chiar a inventat un rucsac zburator, independent de ce au facut americanii. Sigur, unii pot contesta cine l-a inventat primul, e ceva obisnuit ca fiecare sa-si aroge astfel de merite.

                  Cat despre „P-38’s Blackest Day”, a fost in special o confruntare intre IAR-80/81 romanesti si Lockheed P-38 americane. Avioanele romanesti le-au surprins la joasa inaltime pe cele americane si le-au cam macelarit acolo. La viteze mici si medii si inaltimi mici/medii erau foarte manevrabile si daca aveau si piloti talentati era greu sa le faci fata

                  Ca P-51 Mustang cam facea legea la altitudine mare e adevarat, dar asta e alta poveste, nu cred ca e cazul sa ne certam acum dar e bine sa stim cum stam totusi si ce avem in spate

                • Traian Vuia
                  * 18 martie 1906 – a realizat primul zbor autopropulsat (fără catapulte sau alte mijloace exterioare) cu un aparat mai greu decât aerul (e vorba de primul zbor consemnat la Paris).
                  sursa: https://ro.wikipedia.org/wiki/Traian_Vuia

                  Fratii Wright
                  * 1902 au reușit să parcurgă o distanța de 622,5 metri cu un planor.
                  * 23 mai 1903 hotărăsc montarea în planor a unui motor
                  * 23 Iunie 1904 primul zbor cu FlyerIII
                  „Start of the first flight of Flyer III, June 23, 1905, Orville at the controls. THE CATAPULT TOWER, WHICH THEY BEGAN USING IN SEPTEMBER 1904, IS AT RIGHT. It helped accelerate the aircraft to takeoff speed. ”
                  sursa: https://en.wikipedia.org/wiki/Wright_Flyer_III
                  sursa: https://en.wikipedia.org/wiki/Wright_brothers

                  Concluzionand: Prima desprindere de sol a unui aparat de zbor autopropulsat: Traian Vuia.
                  Necontestata de nimeni. Ce e contestat e definitia primul zbor. Pentru unii primul zbor e cand s-a aruncat regele de pe stanca a pierdut batalia, pentru altii primul zbor cu un glisor, pentru altii primul zbor cu un glisor aruncat de prastie. Penibil, dar ii lasam sa creada. Dar primul zbor autopropulsat, e Traian Vuia.

          • Fratii Wright, Le Mans 1908 zbor cu catapulta:
            https://m.youtube.com/watch?v=A-CvkEUSAO4

            Care a fost primul ramane un subiect controversat.
            http://nation.time.com/2013/11/23/the-unlikely-fight-over-first-in-flight/

        • @Alex
          „Omul cu nume de ierbivor n-a putut sa-si dovedeasca inventia in Romania …..”
          Asta-i tot ce poti ?
          „Omul cu nume de ierbivor” si-a dovedit inventia si a reusit mai multe zboruri, incepand cu 1956, cu cel putin trei variante de rucsac, cu diferiti combustibili.
          Tocmai ca si-a dovedit-o atat de bine incat securitatea a apreciat ca ar fi un excelent vehicul pentru a fugi peste granita asa ca i-a interzis sa continue cercetarile.
          La ambasada americana s-a dus ca sa ceara sprijin pentru dezvoltarea proiectului iar baietii i-au copiat proiectul si, in 1962, au scos brevet de inventie pentru un aparat identic cu cel al „ierbivorului”.
          Probabil ca pe tine nu te-au anuntat dar in 2002 americanii au recunoscut ca au folosit proiectul lui Capra.

          In privinta lui Bazgan americanii nu au cumparat nimic. In 41 au sechestrat toate documentatiile pe motiv ca Romania era aliata cu Germania desi tehnologiile erau aplicate de companiile americane inca din 1937. Deblocarea din sechestru s-a produs abia in 1965 dar, chiar si asa, nu au platit nimic pentru perioada de pana in 1948. Valoarea brevetelor se ridica undeva la 8.4miliarde $.

          Oricum aici nu era vorba despre sume ci despre „ciorditorii” de care vorbesti cu atata indignare.
          Toti fura daca au ocazia, nu e cazul sa ne dam fecioare.

          • Era sa uit. Nemtoteii „care misunau pe cerul Ploiestilor” au doborat un singur P-38, in lupta aeriana din zona rafinariei vizate.
            Din doua grupuri germane care pazeau Ploiestiul doar unul a intalnit P-38-urile, adica vreo 30 de Me-109.

            Alte 5 P-38 au picat, tot la Ploiesti, in urma atacului a 7 avioane IAR-81 si Bf-109G ale Grupului 7 Vanatoare roman.
            Grupul 1 Vanatoare roman a decolat la alarma, tot la Ploiesti, dar nu s-a intalnit cu americanii.
            Pe scurt, din 23 P-38 doborate, 19 le-au doborat aviatorii romani, 1 nemtii si 3 probabil de catre antiaeriana romana si germana din zona Ploestiului.

            Totalul avioanelor Axei implicate direct in luptele aeriene s-a ridicat la 33 avioane romanesti si 30 germane.
            Ca pierderi: 3 vanatori ai Grupului 6 Vanatoare, langa Bucuresti, din care doi s-au ciocnit intre ei si 1 al Grupului 7 Vanatoare, la Ploiesti, aterizat fortat.

          • Eroule mahnitul de Capra s-a considerat nedreptatit de soarta si a inceput sa debiteze tot felul de prostii care nu pot fi coraborate de nimeni. Nu zice nimeni ca omul nu ar fi avut idea, dar argumentul lui este destul de subtire, daca nu dea dreptul tampit in privinta faptului ca cineva i-ar fi furat idea la ambasada. Nu exista nici un fel de evidenta si evident nici un fel de brevet in Romania despre marele rucsac. Nu mai pune botul la tot felul de povesti de adormit copii.

            Bagsan nu a vandut nici un patent americanilor. El a fost vandut de catre Bagsan lui Jean Thibaudet, cetatean francez, diplomat si atasatul economic at Frantei la Bucuresti la vremea respectiva. Asta si urmasii lui au fost cei care beneficiat de pe urma patentului eliberat de Patent and Trademark Office al SUA. Iti spune foarte clar chiar fundatia marelui om chiar aici: http://ionbasgan.ch/docs/public/13-InheritanceDispute.pdf

            Din alea 23 de avioane 9 au fost dobarate de anti-aeriana. Deci aranjeaza numerele alea un strop si poate ii intrebi de sanate si pe nemtoteii aia de la JG 53 si JG 77 despre performanta lor in ziua respectiva. Adevarul este aproape intotdeauna undeva pe la mijloc in circumstante de acest fel. Hai inapoi la planseta de proiectie ca vreau sa vad cu o sa-mi incarci un Harpoon intr-o celula Mk 41.

            • Hai ca mai ai putin si o sa spui ca au picat toate 23 din cauza de pana la motor.
              Din nefericire, aici adevarul nu e la mijloc ci inclina puternic spre dezastru.

              La Bucuresti, antiaeriana de aerodrom n-a tras pentru ca vanatorii nostri au picat peste P-38-uri inainte de a apuca sa atace la sol iar antiaeriana sa riposteze apoi batalia a fost prea incalcita pentru a putea trage fara sa-i doboare pe ai nostri.

              La Ploiesti, din 2 grupuri germane si 2 romanesti care s-au ridicat la alarma doar un grup german si Grupul 7 Vanatoare roman s-au intalnit cu americanii. Ceilalti ii cautau pe sus.
              Cei de la Grupul 7 Vanatoare (din pacate nu au avut decat 7 avioane disponibile) i-au interceptat cand inca erau „bombardieri”, inainte de a intra in barajul antiaerianei, si au dat jos 5 bucati.
              Germanii i-au interceptat dincolo de obiectiv, dupa ce au lansat bombele si au redevenit vanatori, doborand doar unul.
              Doar trei P-38 au picat doborate de antiaeriana.

              In loc sa incerci explicatii de tip sovietic, de genul, „erau de zece ori mai multi ca noi, am doborat sute, ei n-au doborat niciunul de-al nostru, am avut doua care au facut pana de cauciuc” ma asteptam sa spui ca operatiunea a fost bine planuita, doar ca a avut ghinion de un operator „radar” supervigilent.
              Operatorul a dat alarma fara sa vada nimic pe ecran, doar pe motiv ca a lipsit cateva minute din fata aparatului si s-a gandit ca mai bine ridica avioanele pentru o alarma falsa, riscand o besteleala zdravana de la sefi, decat sa fie impuscat pentru ca au trecut avioanele americane in timp ce el lipsea de la post.
              Ar fi de remarcat sistemul de alarmare care lasa decizia la mana operatorilor si nu presupunea aprobari de la foruri superioare.
              Imagineaza-ti ce ar fi fost daca sistemul asta ar fi fost implementat de americani la Pearl Harbour.

              Nu te mai contrazice aiurea pe subiectul Capra. Aparatul a fost brevetat la noi, a zburat iar americanii au recunoscut in 2002 ca au folosit proiectul sau. Aparatul brevetat in SUA era identic cu cel original.

              • @ Eroul Nu te mai obosi de pomana…Alex are ceva in sange…a zis si sharki ca e pierdut..
                Dupa el americanii au inventat tot si nu-s vinovati de nimic.
                Acum daca stam stramb si judecat drept, mi-ar place sa poata si Romania sa spele creierele atat de bine si in sens proromanesc asa cum reuseste America cu toti importatii astia care isi uita originile.
                Si oricum , nu cred ca poate sa mai raspunda prea curand…trebuie sa-si comande aparatura de cautat ”gandaci” prin casa si masina , plus ca trebuie sa inceapa din nou sa frecventeze niste cursuri de reimprospatare a cunostintelor.Sau sa se aboneze la niste surse alternative.
                Pe de alta parte e de inteles ca nu accepta superioritatea romanilor in domenii de interes mondial, aviatie, medicina,cibernetica, foraje etc…El e american! 🙂

                • Bai baiatule daca eu sunt spalat pe creier tu pe unde crezi ca te afli? Numai de curiozitate, dar mai citesti din balivernele care le scrii despre mine fara sa ai habar cine sunt, dar prin care dai dovada nu numai paranoia dar si de un anumit sindrom al asupririi?

              • Eroule arugmentul tau este varza. Daca te-ai obosi putin sa citesti jurnalul de unitate al 81st Fighter Group aia iti sriu alb pe negru ca au pierdut 7 avioane din cauza anti aerienei deasupra PLOIESTULU si nu a BUCURESTIULUI cum insinuezi.

                • Alex

                  Cred ca e o confuzie aici, au fost mai multe grupuri americane, tu vorbesti de ala cu misiunea de bombardament, a mai fost unul cu misiunea de protectie care a fost surprins de avioanele romanesti IAR-80/81 si facut cam terci intr-un dogfight de doar cateva minute purtat la joasa altitudine.

                  Oricum asta e istorie acum

                  • Radu

                    Este actiunea de pe 10 iunie 1944. Au participat doua grupuri americane (1st Fighter Group si 82nd Fighter Group). In total au participat 86 de avioane americane din care 23 au fost pierdute (unele surse spun 26). 82nd Fighter Group (cel de bombardament) a pierdut 9 avioane din cauza tirului anti-aerian: 7 deasupra Ploiestului si 2 altundeva deasupra Romaniei. Alte 14 avioane au fost pierdute de ambele grupuri de americani in lupte aeriene atat cu romanii cat si cu nemtii. Nu stiu care este problema Eroului…o simpla analyza statistica indica ca americanii si-au pierdut aproximativ 27% din efective, care este un dezastru, in comparatie cu 4% cu alte raiduri efectuate asupra Romaniei/Ploiestiului cu exceptia Tidal Wave.

                • Asta cu „argumentul tau e varza” am vazut ca o folosesti atunci cand nu poti contracara argumentele oponentului iar acesta cade in cursa si incepe sa se intrebe la care argument faci referire.
                  Evenimentul din 10 iunie m-a interesat foarte mult asa ca nu m-am bazat doar pe sursele romanesti. Uite aici o alta sursa:
                  „….Not knowing that the battle was under way and still right on the deck as they approached Ploesti, the men of the 82nd overflew Pipera airbase looking for their missing escorts. Past the field, they began their climb to altitude to make the attack. At that moment, they were struck by the 40 Bf 109Gs of Grupul 7, I/JG 53 and III/JG 77. „It was as though the roof fell in on us,” Willsie recalls. „There were Messerschmitts and heavy flak bursts everywhere.” Of the 48 Lightnings in the attack, only 24 were able to drop their bombs on the target; nine were lost to flak and fighters and another 10 were badly damaged. During this combat, one Bf 109G-6 was shot down.”
                  Sursa e asta: http://forum.warthunder.com/index.php?/topic/150180-p38-lightning-blackest-day/

                  Ca sa reiau ce a zis plotul american: „nine were lost to flak AND FIGHTERS”.

                  Privind corectitudinea jurnalelor de zbor, ar fi bine sa nu uitam ca pilotii americani l-au facut pe unul din ei AS declarand ca l-au vazut doborand cinci IAR-80 la Bucuresti, in conditiile in care nu au picat decat trei bucati.

  20. Cu istoriile de „ciordealà”. Pânà la o condamnare judiciarà ràmâne o supozitie si acuza Aerofineai, o calomnie.

    Dar chiar în numàrul special al Air & Cosmos consacrat salonului de la Le Bourget descopàr, pe o paginà întreagà, o publicatie judiciarà pentru o contrafacere. Cine-o fi contrafàcàtorul ? Iar un românas ciorditor, sau altu’ din zona aceea ?

    Nu fratilor si cumnatilor, spre uimirea mea este vorba de Bell Helicopter Textron, cu sediul în Dâmbov…, pardon, Texas si de Bell Helicopter Textron Canada Ltd (probabil un judet românesc) !

    „În ultim resort, curtea de apel din Paris, statueazà cà : „cele douà versiuni ale trenului de aterizare echipând elicopterele Bell 429 reproduc caracteristicile revendicàrilor nr 1, 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 13 si 15 al brevetului de inventie francez n° 96 07156 a càrui titular este societatea Airbus Hélicoptères, prima versiune de manierà literala, a doua versiune, prin echivalentà.

    Interzice societàtilor Bell… sà continue actele de contrafacere si le interzice sà recidiveze sub astringere necominatorie de 1 milion de € pe infractiune…

    Condamnà Bell… sà verse o provizie de 3 milioane de €…

    Ordonà confiscarea trenurilor de aterizare detinute în Franta de Bell.. si distrugerea lor sub control de portàrel…

    Interzice lui Bell… sà repare în Franta trenurile…
    …”

    Dar nu se poate spune de ei cà sunt „ciorditori”, cà nu existà pe americàneste…

    • Stai liniștit, că acum vine și demonstrează la cca. 1500, ei produceau deja acele trenuri de aterizare, cumpărate fiind de la navajo și apași…

    • Mircea nu vrei sa ne relatezi tu delicioasa istorioara dintre Groupe Bull, IBM si Texas instruments? Este atat de faina sa vazi cum niste ciorditori de mare clasa francezi au pus mana pe niste tehnologie care nu este a lor si au folosit-o asa de bine incat stai sa te intrebi daca oamenii astia nu au darul regelui Midas in revers. Articolul din L’Express din vara lui ’91 este destul de graitor despre geniile de la Bull.

      • Nu sunt la curent de ceea ce spui, desi ar fi trebuit, am lucrat la Bull înainte de 1991, pe vremea când era Honeywell-Bull, deci mai degrabà american.

        Ceea ce stiu este cà Pentagonul a fost multumit când a adoptat limbajul Ada de la Bull, dar a fost foarte nemultumit când Bull a cumpàrat Zenith Data System care avea un contract fabulos cu US Air Force si s-a adresat la alti furnizori, în virtutea legislatiei americane pentru cumpàràturile publice, provocând pierderi considerabile lui Bull.

        Ràspunsul tàu este copilàresc, francezii nu sunt virginute, eu am spus numai cà „ciordeala” se practicà si în state „civilizate”, inclusiv pe continentul nord-american.

  21. Daca nu va potoliti o sa primim PAC-3 fara roti de rezerva….. o sa vedeti voi ….

  22. Eu astept in continuare sa ne spuna Alex din care motive..”personale” i-a casunat pe Aerofina. Nu neaparat legate de Aerofina, dar cred ca i s-a intamplat ceva recent de a explodat indirect suparat pe aici 🙂

    PS- in legatura cu „Alex a jignit Romania si poporul roman”…hai, scutiti-ma…nu-mi insultati inteligenta! 🙂

    • I-a casunat pe Aerofina , i-a casunat pe ProOptica , ii casuneaza pe cine comenteaza aici ….

    • Razvane cateodata ma gasesc cu timp la indemana cum a fost saptamana asta. Asteptam niste corectii de la cineva la un raspuns de la un caiet de sarcini si cum nu aveam de gand sa ma duc acasica mi-am intins cracii pe birou si m-am dezlantuit un strop. Nu am nimic personal cu astia de la Aerofina, dar am anumite probleme cand se trezesc unii sa sustina niste chestii care ori au o provenienta dubioasa (vezi ca nu ii mai zic o ciordeala ordinara ca sar ca arse de posterior toate printesele obfuscate) sau pur si simplu sunt niste ciurucuri care nu merita sa dai banii pe ele. Toti se mira de ce sunt probleme cu tot felul de achizitii, cand sistemul de achizitii este guvernat in mare parte de niste prosti (am mai avut discutia asta). Hai sa-i suportam pe astia de la Aerofina pentru o facatura sau hai sa bagam niste bani in buzunarul lui Calinescu pentru ca deh a fost si el baiat cu pulover si merita, chit ca ce incearca el sa ne vanda noua pe niste bani destul de multi chiar nu merita pentru simplu fapt ca s-a gasit el sa stranga niste suruburi si sa puna niste subansamble facute de altii (nici macar de ultima generatie) intr-o carcasa. Cam asta este motivatia personala. Daca nu ai bani, esti rupt in cur, nu te apuci sa subventionezi fleacuri de genul asta. Calinescu de bun ce a fost a castigat o licitatie pentru niste pusti cu luneta semiautomate si a achizitionat direct de la sursa niste gunoaie americane pe care nici dracu nu le cumpara, iar pentru optica a achizitionat direct da la sursa niste lunete in spectrul IR direct de la BAE, pentru ca evident ProOptica nu produce asa ceva. De ce dracului tampitii aia patentati care au administrat achizitia asta nu au cumparat direct de la guvernul SUA prin contractele noastre la care au acces si mai mult ca sigur stiu de ele pentru ca am vazut ca mai cumpara din cand in cand, habar nu am. Evident le place sa plateasca tributul prostiei. Cam asta ar fi marul discordiei mele. Nu ai bani, nu te apuca sa dai bani pe care stii ca ai putea sa-i cheltuiesti mult mai eficient prin organizarea de licitatii corespunzatoare si lasa-l pe cel mai bun sa castige, chit ca ala care castiga vine din afara sau este autohton si daca esti baiat destept iti mai negociezi si un fel de recompensa (faimosul offset).

  23. Mda, ati rupt blogul in doua. Cred ca se trage de la titlul articolului.
    @Alex vezi ca pe aici majoritatea’s pro-americani… cred ca stiai asta deja. Tu, roman emigrat in State, sau doar cu radacini aici… prin discutiile astea „transante” rezolvi cel mult 2 lucruri:
    1. sa fii luat drept troll
    2. sa atragi antipatii americanilor

    @probabil stiai asta dar nu exista nici o dovada foto/video intre 1903 si 1908 cu fratii Wright zburand in afara de cateva poze unde se vede clar ca planeaza pe un plan inclinat, deci nu este clar daca plana sau zbura. De asemenea sau efectuat acum vreo 10 ani nenumarate teste pe simulator cu caracteristicile aeroplanului lor, concluzia finala a mai multor piloti si experti fiindca ca aparatul ala nu avea cum sa zboare mai ales condus de oameni cu experienta ZERO.
    Ca o comparatie aeroplanul lui Vuia avea aprox. 250 kg, un motor de 20CP iar al fratilor susnumiti avea 340kg si un motor de… 12 CP. Avionul cu care au zburat in 1908, cu martori si toate cele (ceea ce au refuzat cu incapatanare la primele „zboruri”) era foarte asemanator cu cel cu care au pretins ca au zburat intre 1903 si 1905 dar avea motor FRANTUZESC si de…. 40CP.
    Insa istoria o fac cei puternici, nu-i asa?

    • Eu ma bazez strict be decizia Federatiei Aeronautice Internationale (Federation Aeronautique Internationale cu sediul la Laussane in Elvetia) in aceasta privinta si definitia lor de zbor sustinut, controlat, sub putere a unei masini mai grea decat aerul. Nu stiu cat de puternici sau influenti au fost Fratii Wright daca luam in considerare ca astia erau niste indivizi a caror ocupatie principala era un mic atelier de fabricat biciclete in Dayton, Ohio. La vremea respectiva cred ca Vuia si Santos-Dumont aveau mult mai mult influenti in asa ceva. Daca fratii Wright ar fi avut ca paravan pe cineva de seama lui J.P Morgan sau mai stiu eu ce „mare capitan al industriei” americane probabil ca as cumpara argumentul. Altfel realizarea fratilor Wright este suportata de de propriile merite si asa cum este definita de FAI. Restul sunt numai „struguri acri” provenind din tot felul de surse care tot incearca sa rescrie istoria.

  24. Da, omule. Dupa cum se vede tu cumperi numai ceea ce-ti convine. Asa incat preferi sa crezi ca fratii Wright au zburat primii desi in 1908 cu motorul de 40cp se foloseau de catapulta sa decoleze. Dictonul tau preferat este de „Crede si nu cerceta” iar pamantul este plat si soarele se invarte in jurul sau.
    Este bine sa crezi in propriile-ti idei pana in panzele albe.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *