Romania Military

24 de Rafale pentru Qatar

Qatar-buying-Rafale-fighters

Contractul a fost pus in practica prin virarea de catre arabi a primei transe din cei 6,3 miliarde de euro, cu doar cateva zile in urma. Astfel Dassault va livra 24 de aparate, iar suma include si pregatirea a 36 de piloti, tehnicieni, sisteme de armament si – cel mai probabil – aparatele vor avea mentenanta asigurata tot de francezi.

Primul aparat va fi livrat in 2017. In acest moment francezii au asigurate comenzi pentru 84 de aparate Rafale (Egipt – 24, Qatar -24 si India cu 36) excluzand aici comenzile pentru fortele aeriene franceze, care intre timp s-au trezit cu livrarile amanate pentru ca Dassault sa poata face fata comenzilor pentru export.

Daca insa comenzile pentru Rafale vor creste in viitor, este posibil ca linia de fabricatie sa fie recalibrata pentru cresterea capacitatilor de productie.

Alegerea celor din Qatar nu este chiar atat de surprinzatoare, Franta avand in zona Golfului relatii pe zona tehnicii militare bine “batatorite”, aparatele din familia Mirage fiind aici foarte cunoscute. Astfel cei din Qatar au operat de-a lungul timpului Mirage F1, Alfa Jet si Mirage 2000, asadar alegerea Rafale are logica.

Insa “Marele contract” in aceasta zona sta sa vina si are legatura cu Emiratele Arabe, tara care doreste sa-si inlocuiasca flota de Mirage 2000-9 (60 de aparate) cu alte 60 de Rafale, afacerea (daca va fi semnata) fiind una tip de buy-back, in care partea franceza se obliga sa rascumpere cele 60 de Mirage 2000-9 (sau sa le gaseasca un cumparator), astfel ca pretul aparatelor Rafale noi va fi mai mic cu valoarea negociata a celor 60 de Mirage 2000-9.

De remarcat ca aparatul Mirage 2000-9 este cel mai modern Mirage 2000 in exploatarea actuala, mai avansat chiar decat Mirage 2000 aflate astazi in dotarea Armée de l’air.

Ar mai fi de remarcat si un al doilea lucru,  Rafale este singurul avion de generatie 4,5 cu adevarat multirol si ajuns la maturitatea „omnirol”. ET inca mai are ceva pana sa ajunga la nivelul „francezului”, iar americanii pot oferi doar avioane mai „batrane” pe post de multirol.

Deocamdata nimeni nu cunoaste cu adevarat ce poate acest avion, singurii care ar putea contesta „singularitatea” Rafale pe zona de multirol de generatia 4,5 ar fi rusii cu Su 35S (care nu-i un avion nou ci tot o dezvoltare a Su 27) si poate americanii cu F 15E Silent Eagle, avion care insa nu este nici el nou ci o adaptare (modernizare) a F 15.

GeorgeGMT

Exit mobile version