Canadienii se intorc acasa la ei, noi operationalizam F-16 la inceputul acestui an

Canada’s Air Task Force (ATF)-Romania si-a terminat misiunea de patru luni in cadrul NATO’s enhanced Air Policing in Romania. ATF-Romania este componenta aeriana a Operatiunii Reassurance, contributia Canadei la masurile de asigurare si descurajare NATO in Europa Centrala si de Est.

“The Canadian Armed Forces has been actively participating alongside our NATO Allies in measures to maintain security and stability in Central and Eastern Europe,” a spus Lieutenant-General Michael Rouleau, Commander Canadian Joint Operations Command. “As a member of NATO, Canada contributes in keeping the Alliance’s airspace safe and secure, and once again fulfilled its commitment to the NATO Air Policing mission through the hard work of Air Task Force Romania members.”

ATF-Romania este compusa din 135 de militari ai Canadian Armed Forces si cinci CF-18 Hornets. Membrii ATF-Romania provin in majoritate de la 425 Tactical Fighter Squadron, spijiniti in principal de 2 Air Expeditionary Wing si 3 Wing Bagotville, Québec.

In urma incheierii misiunii, ATF-Romania cu CF-18 Hornets si personalul navigant se vor reintoarce in Canada in ianuarie 2019.

Aceasta este a treia desfasurare in Romania in cadrul Operatiunii Reassurance, ATF venind in tara noastra pentru prima data intre aprilie-august 2014 (Baza Aeriana 71 la Campia Turzii) si a doua oara intre septembrie-decembrie 2017 (Mihail Kogalniceanu).

Royal Canadian Airforce – Facebook

67 de comentarii:

  1. La multi ani,bine ai revenit ????

  2. La multi ani si un an mai bun pentru toti, inclusiv pentru armata romana !!
    O intrebare: la sfarsitul anului trecut trebuiau sa soseasca inca 5 F16MLU din Portugalia, au sosit ?

  3. era și timpul,am lungit operaționalizarea asta prea mult.
    însă din ce am citit baza arată bine,avioanele sunt pregătite iar personalul pregătit.
    acum întrebările:
    în caz de alarmă cu ce se pleacă sub/pe aripi?
    capacitatea antinavă este strict legată de contractele în „derulare” la marină sau este poate fi o dotare diferită la aviație?

    • Excelenta intrebarea,cunoaste cineva cu ce rachete sunt dotate F-urile noastre,Sidewinder,AMRAAM…..ce variante,sunt noi sau…?

    • Pai cu ce am cumparat… adica Sidewinder M si X:
      https://www.rumaniamilitary.ro/aim-9x-block-ii-pentru-roaf
      „12 rachete aer-aer, ghidate IR, de generatie noua, AIM-9X Block II Sidewinder, asta dupa ce Fortele Aeriene Romane au cumparat (odata cu aparatele F 16 A/B MLU 5.2) si 60 de rachete AIM-9M Sidewinder.”
      https://www.rumaniamilitary.ro/sidewinder-aim-9x-block-ii-transa-a-doua
      „a doua transa de rachete aer-aer Sidewinder AIM-9X Block II compusa din 10 rachete si 3 containere AUR pentru suma de 4,372 milioane de dolari. Posibil ca aceaste doua transe sa faca parte dintr-un contract-cadru (multi-anual) care sa aiba in vedere achizitia unui numar mai mare de astfel de rachete.”

      si mai avem vreo 30 de AMRAAM C6/7, dar nu e clar cate au ajuns la noi:
      https://www.rumaniamilitary.ro/romania-isi-modernizeaza-deja-cele-30-de-aim-120-c6-amraam

      • Off topic, dar nu chiar..
        http://mobile.hotnews.ro/stire/22893887
        Cica Ungaria va depasi, iarasi, 100 md euro la exporturi. La stiri spuneau ca Ro ar avea undeva catre 60 md, anul trecut. Daca ne uitam la diferenta de populatie, vom vedea diferenta de performanță..
        Apoi, cand ai bani, poti lua ce vrei tu pt armata.

        • De-aia de Craciun imi doream mai mult investitii decat achizitii pentru anul asta…

          • Si aveai perfecta dreptate..

          • eu cred ca indicat sa ramanem realisti: inca pe 2019 nu exista un buget aprobat, si se vorbeste de o crestere economica de peste 4% (uniii chiar 5%), cand restul lumii se pregateste de recesiune.
            degeaba vor aloca 2% dintr-un buget care nu se va realiza (sau ajungem ca in acest an, crestere din pix la INS, deficit din pix tot de la INS, bani alocati pt achizitii…), in care inflatia a crescut , deficitul bugetar a crescut, colectarea taxelor….o gluma

            • @MZ
              Important să acumuleze piloții măcar minimul baremului, astfel că dacă operaționalizează E.53 la 80% suntem OK.
              Dacă semnează pentru 5x F-16, suntem bine pe verde!

              În rest, Doamne ajută-ne, că piloții ni-s orbi (ref. la siniștrii guvernanți)…

              • Am o intrebare : dc se vrea pt FARo achizitionarea acum a inca 5 F-16 AB Falcon si nu 6? Adica nu va fi o escadrila de 18 avioane? Iar apoi vor cei din MApN.Ro sa mai cumpere pt FARo inca 36 F-16 Falcon deci inca 2 escadrile de cate 18 avioane. Este bizar sa ai sa ai 2 escadrile a cate 18 avioane si una de 17…..???

                • poate ca atat au gasit dispo la portughezi…

                  • Merci mult de raspuns! Dar poate or gasi prin alta parte F-16 AB Block 15 MLU Falcon. Poate puse de americani la conservat in Nevada sau Arizona.
                    Deci pana la urma FARo va avea 3 escadrile de avioane supersonice de lupta multirol a cate 18 avioane/escadrila = in total 54 de avslmr de tipul F-16 AB Block 15 MLU Falcon 18 avioane + 36 F-16 CD Block ?? Falcon, avand bazale aeriene la Luna CJ, Bacau BC si Baraganu CL.
                    Ar fi de dorit ca fiecare escadrila sa fie impartita in cate 2 escadroane de cate 9 avioane si unul din cele doua escadroane sa fie deplasat in caz de necesitate pe bazele aeriene de rezerva, adica pe Giarmata TM, Craiova DJ si Kogalniceanu CT.
                    Daca ar fi bani in loc sa se cumpere 36 de F-16 CD Falcon mai bine s-ar achizitiona decat 18 F-16 CD Falcon si restul de 18 avioane sa cumpere F-15 CD Eagle sau EF Typhoon, normal toate vor fi sh-uri.

                • De fapt escadrila va fi de 16 aparate, 12 A (monoloc) + 4 bilocuri B. Un F-16A va ramane neoperational, in rezerva, pentru canibalizare piese de schimb.

  4. Deci intre Ianuarie cand RCAF se retrage de pe MK si operationalizarea completa a Warhawks ne facem politie aeriana cu cateva Lancer C inca “operationale “ depasite fizic si moral vs potential Su30 ,poate Su35 deasupra Marii Negre???

  5. Super! Celelalte 5 F16uri din Portugalia cand sosesc?

  6. Ianuarie e frig rau. Pot decola daca pista e inghetata?.

  7. Celelalte 5 F16 nu au fost cumparate inca. Abia anul acesta s-au gasit banii necesari !???

  8. vine cineva in locul lor? englezii iar?

  9. Rusinos ca nu ne putem apara singuri

    • Rusinos e ca avem asfel de poiticieni care ne conduc. Dar avem conducatorii care ii meritam! Si da, putem invata de la unguri. Bravo lor.

  10. Cine ii va inlocui pe canadieni?

    Sau… ramanem singuri in fata Suhoi-urilor rusesti?

  11. Daca ramanem singuri, iar vom avea confruntari deasupra MN Su-30/35 vs Mig 21 Lancer. :))
    + 2 MLI-uri :)) :)) :))
    Macar integeau si ei o racheta mai „Doamne-ajuta” pe migurile alea. Ca…. cu rachetele alea… Magic 2, si cu Python 3 (care se pare ca e inferioara lui Magic 2, nu facem mare branza)

    • Python 3 e folosit de iar 99 ,nu de mig21 lancer

      • Python 3 e folosita si de Magic2 si de Mig 21 Lancer.
        Racheta a facut parte din pachetul oferit de Elbit la modernizarea Lancer.

        Lancerul poate opera si rachetele rusesti: R60, R73 si R23 posibil si R27 (dar nu cred ca mai avem aceasta racheta in stocuri. A fost in numar redus, in RoAF)

        Eu am inteles ca unii piloti de Mig 21 prefera sa decoleze cu Magic2 in loc de Python3. Cred ca aici sunt deciziile pilotilor.

        • Feed back de la pilotii de MIG21 LanceR – R73 all the way!

          • La fel cum feedback din partea tanchiștilor e T55 all the way. Logic că doar ce cunoști bine e cel mai bun. In plus, ce naiba experiență avură piloții români cu alte rachete? Daddy și Tradicenii nu ii lasă să le folosească că doar costă…

            • @Reis,

              Sunt cele mai performante rachete care le foloseste Mig 21C.
              – Racheta R 73E => are raza de lupta 30 Km// Unghiul de detectie este de +45gr
              – Racheta Python-3 => are raza de lupta 15 Km// Unghiul de detectie este are raza de lupta 15 Km

              aici este o comparatie intre Python 3 // Python 4 // Python 5. Unghiul de detectie al senzorilor IR …
              https://www.youtube.com/watch?v=Vr4f-tNKaOs

            • @ Reis – pilotii sunt alt amalgam fata de tanchisti, oamenii care ajung pe elicoptere si mai ales supersonice chiar sunt printre cei mai buni, problema lor cea mai mare este ca s-au nascut in Romania si nu in Franta, marea Britanie sau SUA sa poata acumula mai repede tot ceea ce un pilot de elita trebuie sa stie.
              Pilotii sunt mult mai deschisi la minte si de-obicei au capacitate de analiza peste medie.
              Feedback-ul lor a fost ca R 73 este superioara nu numai prin raza de actiune dar si prin posibilitatile multiple de angajare a tintei si cinematica deosebita data de TVC.
              Sa nu uitam ca si germanii au dezvoltat o noua racheta ca sa ajunga la performantele / putin peste a ceea ce au realizat ca este in anii 1990 R 73-ul/.

  12. Alea 5 sunt cam „in aer” , se cam tace cand e vorba de ele!

  13. Intrebare, vin altii in locul canadienilor si cu ce?….se vede clar ca noi nu avem capacitatea reala de a ne apara spatiul aerian, sa tragi cu rachetele de pe Lancer e ca si cum ai trage de la 200m cu Carpatiul dupa unul care are AK-47……

    • s-a tot pus intrebarea asta mai sus. raspunsul e se pare ca facem singuri politie aeriana cu Mig21 si F-16

      • Poate e mai bine asa. Poate situatia ne forteaza sa operationalizam odata f-urile alea. Stii, la un moment dat, parintii iti mai dau si drumul sa cresti singur. Sper sa si dorim!

    • Pt politie aeriana nu folosesti modul de lupta BVR. Intr-o misiune de politie aeriana sa tragi este ultima optiune si daca o faci o faci in raza vizuala dupa ce te apropii ca sa elimini multe alte posibilitati. Este usor sa faci misto-uri ieftine. Mai greu este sa gandesti si sa te informezi.

      • Unii comenteaza numai din amuzament
        Au aparut numai solutii de modernizare ptr platformele existente in uz in ultimul timp
        Mie mi se pare ca sunt aruncate in spatiul public virtual cu scop
        De exemplu ptr mig 21 lancer ..se vorbea despre a cumpara celule etc , eu ma intreb daca se dorea o capacitate sa le faca viabile ptr lupta aeriana cu investitii minime de ce nu s-a cumparat o racheta bvr ptr ele ..cand c -urile ar avea aceasta capabilitate
        Si le „lungesti” picioarele ..cu ajutorul munitiei , caci platforma e limitata
        Cu 2 bvr si 2 short range si cu rcs-ul mic al migului ai , cat il mai tin balamalele, un aparat capabil aer aer
        Fara investitii si stop gapeala
        Ptr tancuri
        Un tanc „in ambuscada” , folosit defensiv ..nu are nevoie de cinspe’ mii placi ceramice pe el cum se sugereaza , din si simplul motiv ..ca il folosesti „din groapa” , mascat , sau camuflat ..ci are nevoie de un tun si o munitie , amen de sistem de ochire, care sa scoata din prima din lupta ce are in fata
        Si la fel ..cum tunul e chestie complicata sa il schimbi cu totul ..de ce nu cauta nimeni o racheta „pe teava” , ca sunt optiuni pe la israelieni ..un vizor nou performant, sau mai multe vizoare , un grup energetic nou, sa mai „tragi de el” eficient , sa fie fiabil , niste suspensii si senile noi, la fel interfetele de comanda in interior( fie ca vorbim de conductor..un punct slab la t 55 ptr ca vremurile erau altele)..si cu proiectile bune si astea ai chestii minimale sa mai „tragi de ele”
        Nu gasesti respectiva munitie ptr tun , cauti un 105 mm la israelieni sau cine are , ideea e aceeasi
        Ptr t 72 si tr 85 in uz la fel , le aduci la zi pe toate , dar fara modificari ale carcaselor , ca nu se impun pe nustiu ce criterii
        Cauti munitie ghidata ..ptr a angaja cat mai departe , trasa pe teava , optronica la zi , schimbi grupurile energetice si gata
        Unii vorbesc fara sa incerce sa inteleaga ceva macar
        Un aparat din asta chiar in conditii de lupta nu trage in nestire in stanga si dreapta , au statiile de inerogare , nu se produce identificarea se asteapta confirmarea de la esalonul superior , ori de ” jos” , ori din aer ..vezi incidentele rusia-turcia si cu israelienii
        Ursii nu vor veni si vor trage in tot ce prind fara de stire ..mlu-urile astea atat de detestate de unii au pod de observare, identificare in infrarosu si capabilitate de atac la sol si pe mare
        Migul 29 ridicat in slavi de unii , recent, avea un radar cu vreo 50 de km distanta de desoperire ,antic, chiar @patrotsky a pus in linkul sau , ca doar il mai vazusem ca era la ani lumina de radarul f18..si atunci se pune intrebarea , ce faci cu un aparat care nu are rachete bvr, electronica la zi , are un rcs mare..impotriva supervanatorilor rusi din crimeea ..cand su27 din inceputurile lui depasea migul la electronica imbarcata???
        Polonezii si altii au facut-o ca sa tina structuri si piloti ..functionale, nu au revitalizat fieratanii si au reinfiintat structuri
        Daca tot „nasti” o structura noua ..nu e logic sa o faci pe chestii noi , nu educi studentii ..noi pe chestii de n’spe toamna
        Ar trebui ca cineva sa explice logistica bazelor aeriene si cum ar afecta operarea a 2 tipuri de aparate in paralel logistica

        • o observatie, cand vorbim aici de MIG-29, din perspectiva noastra si despre ale noastre, ne adresam la cel putin standard Sniper sau peste… deci avionica si arme superioare Lancer-ului. Altfel nu s-ar fi pus problema sa le mai folosim dupa 2000.
          Logistica la 2 tipuri sau 3 nu e o problema din moment ce ai cateva duzini din fiecare. Chiar si in cifre inferioare, daca ai mare parte din mentenanta integrata local, nu e neaparat o problema.
          In anii ’90 operam in paralel MIG-21, MIG-29, MIG-23, IAR-93 si IAR-99…
          Corect referitor la modernizarile limitate pentru T-72 si TR-85: stop gap iar mai tarziu, cand iti intra in dotare ceva nou, le transferi la stoc de mobilizare… + misiuni secundare, de sprijin. Daca te costa modernizarea pana in 1-1,5 maxim 2 mil. euro/bucata, e cat-de-cat acceptabil, altfel ajungi la preturile unor platforme second-hand mai moderne si mai performante.

          • Ar trebui „readus” la zi ce presupunea „standardul” sniper
            2 displayuri multicolor de dimensiuni superioare fata de cele de pe lancer , unde unul e color , celalalt monocrom
            Instalarea de hotas
            Si un hud cu camp larg de vedere
            Din cate imi aduc aminte
            Restul era identic si nu presupunea nici o alta modernizare , radarul inclus si deci nici o posibilitate de a lansa alte tipuri de rachete ghidate radar etc
            Si casca dash
            Restul ar fi fost la cererea clientului , ceea ce a existat asta a fost
            Lancerul e un pachet complet , de la radar nou la dispensatori de tinte false(sistem de bruiaj pasiv)
            Deci nu stiu de unde ai dedus sisteme si arme superioare sniperului???
            Ce „arme” am avut disponibile ptr mig 29 ???
            Prin sistemul de armament lancerul e mult superior variantei existente fizic , nu pe hartie, sau alte idei ..de sniper
            Cauta surse credibile si te vei convinge

            • Se spunea ca radarul ar fi fost o varianta a Captor-ului pentru EF Typhoon…

              https://www.rumaniamilitary.ro/aripi-romanesti-mig-29-in-roaf
              Principalele modernizari au vizat:
              -program de prelungire a resursei de zbor;
              -instalarea unor noi cablaje, noi componente mecanice si electrice, noi antene, mult superioare celor originale rusesti;
              -inlocuirea sistemelor analogice originale cu avionica moderna tip LRU (Line Replaceable Unit –inlocuibile in exploatare la linia de avioane, usurand astfel mentenanta si exploatarea), precum si instalarea unor sisteme ce nu existau pe avionul original;
              -se preconiza instalarea unui nou radar (altul decat cel de pe LANCER), a unor noi sisteme de dare a focului si de razboi electronic de ultima generatie –toate acestea de provenienta Israel, unele similare cu cele de pe Lancer;
              -se preconiza de asemenea integrarea de armament vest dar si mentinerea celui rusesc acolo unde acesta era inca performant.
              Cabina a fost modernizata, avand o noua avionica:
              -doua display-uri color multifunctionale MFCD, cu cristale lichide LCD, avand dimensiunea 152×203 mm, putand afisa informatii referitoare la: situatia orizontala, navigatie, acrosaje, situatie sisteme, imagini video preluate de la sistemul de bord, etc.;
              -vizor tip Head-Up Display (HUD) cu unghi mare de vizare si dotat cu panou de comanda frontala UFCP;
              -comenzile erau amplasate in sistem HOTAS;
              -avionul dispunea de un aparat de bord de rezerva, sub forma unui display (BFI-Back-Up Flight Instrument), dispus pe panoul central intre cele doua MFCD;
              -un display pentru receptorul de avertizare de radiolocatie (RWR), dispus in partea dreapta a cabinei.
              Avionica era de ultima generatie usurand foarte mult incarcarea de lupta/misiune a pilotului, fiind gandita pentru a fi usor inlocuita in cadrul viitoarelor programe de modernizare a aeronavei. Putem spune fara niciun dubiu ca MApN, a gandit foarte bine in perspectiva; pacat insa ca totul a ramas doar…un demonstrator!
              Sistemul de avionica includea in acest sens:
              -calculator digital de misiune MMRC, bazat pe magistrala de date MIL-STD-1553 B (identic cu cel de pe Lancer);
              -un nou calculator de date aerodinamice ADC;
              -noi sisteme de comunicatie cu salt in frecventa, secretizate; noi sisteme de navigatie si identificare (CNI);
              -sistem de navigatie hibrid, compus dintr-un sistem de navigatie inertial (INS-LISA), cuplat cu receptor GPS;
              -sisteme de ultima generatie, pentru radionavigatie: VOR/ILS/DME;
              -doua statii de radio AM/FM/UHF/VHF cu facilitate de securitate a vocii si salt in frecventa;
              -transponderIFFcare suporta modurile de raspuns 1,2,3/A si C pentru controlul de traffic aerian (ATC);
              -sistem de transfer date (DTS) si un sistem video de cabina (CTVS), cuplat cu un inregistrator video de bord (VTR).

              • Ai spus bine ca se preconiza , ptr ca demostratorul nu avea toate chestiile enumerate puse pe el
                La acea data ar fi reprezentat o solutie, probabil si azi documentatia o fi disponibila pe la aerostar si cu eforturi s-ar putea face un demostrator
                Probabil si motoare s-ar gasi
                Doar cine are acces la avioane , sa cunoasca starea lor , probabil specialisti de la aerostar pot spune cat de viabila e chestia si la ce pret
                Noi doar speculam , dar trebuie gandit daca mai avem vreu pilot de mig 29 ca sa „ajute” la trecerea pe el , in activitate nu cred sa mai fie niciunul , unde ai face scolarizarea , cat te costa , etc
                Toti ce modernizeaza 29 nu cred ca au pierdut lantul asta
                Mai degraba cum spune @Ross ..cu f 18
                Incep sa fiu prea mult de acord cu el

                • faci comparatie intre demonstratorul Sniper si un program finalizat – Lancer.
                  ce voiam sa zic este ca Sniper ar fi fost program ulterior Lancer si ar fi beneficiat de sisteme mai noi, antena mai mare a radarului si mai performanta si probabil si rachete cu bataie mai mare. Lancer a fost putin handicapat la acest capitol din cauza bataii mici a radarului cu antena mica dar si a capacitatii de echipare a pilonilor.
                  Partea cu racheta BVR ar fi fost probabil mai complicata pe Lancer, chiar daca softul stia.

                  • Si Lancerul poate duce rachete BVR. Mai exact Derby. Dar si racheya Python-4 in loc de Python-3.

                    Sigur Sniper-ul le avea integrate pe cele 2… ramanea de vazut daca aveam acces si pa Python-5.
                    Dar s uitam de sniper, ca este ISTORIE.

                    Acum avem LANCER si MLU.
                    Ce putem face, este sa achizitionam cateva Derby-uri pentru politie aeriana.
                    Softul le duce. Si avionul poate duce 2 rachete Derby + 2 rachete ghidate IR.
                    Trebuie doar sa le cumparam. Dar noi nu vrem sa ii suparam pe rusi…

                    Mai e ceva…. in momentul in care avem Patriot in Dobrogea, politia aeriana se face mult mai usor. Chiar si cu Migurile. Ptr ca pilotii rusi sunt constienti de prezenta acestor rachete si vor tine distanta. Chiar daca zboara Mig 29, Su 27 sau Su30/35

                    • Serviciul de politie aeriana e ptr a „intari” supravegherea spatiului aerian pe timp de pace
                      Ptr asta se face identificarea vizuala , ptr chestia asta nu ai nevoie de bvr , cu cele 2 ir e suficient
                      La migul 21 performanta radarului e afectata de regimul de zbor ptr ca radomul e in conul mobil
                      Probabil o fi asta cauza de au considerat ca nu e necesara ..nu stiu , doar speculez
                      Sniperul nu a avut nimic integrat , ptr cine nu vrea sa inteleaga , a fost un avion modificat , care avea avionica , cablajele , etc , ce mai spune @Marius mai sus
                      Nu a avut nici un fel de antene exterioare modificate , etc, ci numai interfata om masina
                      Dasa , sau cum se numea la ora aceea a participat , poate si ptr ca germanii erau printre putinii ce au facut cate ceva ptr mig 29
                      Nu a avut macar grinzile modificate pe care le are lancerul ptr a pune armamentul vestic
                      A fost un prototip functional cu avionica
                      Atat
                      E clar ca migul 29 permitea modificari mai mari , numai spatiul disponibil in cabina permitea instalarea de displayuri mult mai mari fata de lancer
                      Migul 21 e un aparat mic , cu o cabina claustrofobica , nu e ca 29
                      S-a speculat cu ce tip de radar ar fi putut monta , cert e ca a avut radarul original
                      Lancerul e un program complet , pana la sistemul de armament , au fost montate kituri de ghidare laser pe bombe cu cadere libera , s-a cumparat munitie aer aer de provenienta vest si aer sol
                      Sistemul de navigatie , containere de cercetare, etc , am avut tot ce a aparut in presa vremii la data respectiva
                      Daca s-ar fi trecut de faza prototip , sa se instaleze radarul , sa se certifice diferitele tipuri de arme puteam vorbi de ceva tangibil
                      In afara speculam

                    • tocmai asta scriam mai sus, ca ar avea si MIG-21 niste dificultati privitoare la lansarea rachetelor mai mari, BVR, chiar daca softul le are integrate…
                      O sa fie un articol in curand, candva, despre niste chestii…

                    • Derby nu ofera neaparat un super-castig de raza de actiune fata de Python („bataie” putin peste 20km), comparativ si cu razele de actiune ale rachetelor actuale, ci doar ghidaj radar…

                    • @Marius Z,

                      Tu de ce zici ca are o raza putin mai mare de 20Km?

                      Derby are o raza de 50 Km.
                      iar I-Derby ER are o raza de 100 Km… (ultima varianta)

                      https://en.wikipedia.org/wiki/Python_(missile)

                    • le-am mixat eu, ma gandeam la Python 5 🙂

                • Se pare ca starea celor 12 celule ramase la MK nu e chiar atat de proasta, din moment ce acum 2 ani au fost luate in calcul pentru revitalizare. Cam tot pe atunci au fost inspectate de o delegatie ucraineana (posibil ca revitalizarea sa fi fost propusa a trece pe la ei).
                  Ce l-a omorat si prima data pe ’29 a fost costul exploatarii (cam de 3 ori mai ridicat decat MIG-21) si lipsa unei alternative viabile atat pentru refacerea resursei si intretinerea motoarelor (alternativa aparuta intre timp cu ucrainenii) cat si o piata de export, pentru a se acoperi din investitie (cu doar 19 aparate, costurile erau cam ridicate, dar pana la sfarsitul lui 2002 exista speranta ca si celulele germane sa fie modernizate la acest standard, de unde implicarea DASA).
                  http://www.contributors.ro/administratie/armata/avioane-de-vanatoare-mig-29-in-romania-si-polonia-1989-2013/

            • @niko…

              Sniper-ul, mai avea si radarul de la evrei…
              Nu stiu dc nu cumva era tot Elta EL/M 2032. Dar cu siguranta antena radarului era mult mai mare de aici si raza de detectie… probabil in jur de 150Km. Sniperul avand conul mai mre decat Lancerul, sau poate avea El/M2052…
              Acest radar se gaseste pe Mig 29 (cel putin asa spun evreii)

        • A fost o ciudatenie lipsirea Lancerului de o racheta BVR, una pe care nu o inteleg. Din discutiile mai vechi purtate aici am inteles ca totusi softul avionului are prevazuta capacitatea de a lansa si dirija racheta Derby pt acest mod de lupta si totusi aceasta nu a fost cumparata.

        • @Niko,
          Ai dreptate.
          Daca se vroia un aparat cu adevarat performant, mig-21 C, cu totii stim ca se putea cu investitii fff mici.
          Pachetul softwere de la Elbit permite utilizarea rachetelor BVR care are integrat cel putin Python 4 si cred ca si Derby, care este un Python 4 la baza… dar nu IR (Nu zic nimic de Python 5, dar era posibil sa opereze si aceasta racheta).
          Cu aceste rachete, ar fi aratat altfel Mig-21C…
          Daca tot tinem avioanele in serviciu inca…. 4-5 ani… nu inteleg de ce nu se cumpara un numar minim de rachete Derby, pentru politie aeriana, cum s-a procedat cu AIM 120… unde au cumparat cateva bucati…

          • Deci MIG 21 C face politie erin cu R-73. Cu raza max 30Km.
            Stie cineva daca mai folosim si R-23?

            Racheta figureza pe lista, in sotarea RoAF. Mostenire consistenta de la Mig 23 si Mig 29.

            • nu stiu daca Lancer mai foloseste rachete sovietice (ca si la alea le-a cam expirat resursa in 30 de ani), mai degraba Matra II (90kg) si probabil ceva Python III (la 120kg), ambele cu raza de actiune pana in 15km…

              Doar daca le-ar fi inlocuit azi cu Sidewinder/Iris-T respectiv cu Mica/Derby, si ar fi fost altceva ca si distanta de angajare tinte. Nici nu cred ca i-ar fi trebuit mai mult ca si modernizare minimala de sisteme de arme.

              • @Marius,

                mai sus…. @Mecanicul spune ca pilotii romani intotdeauna prefera R73.
                Si eu cred ca Operam aceasta racheta. in Primul rand din cauza razei de actiune mai mari. 30 Km.

                M-am uitat pe ceva poze postate si Migul-21C este cu 2 tipuri de rachete. R-73 respectiv Magic-2

                • Cand ai vazut ultima oara R-73 pe ’21? De cand erau pozele?
                  Ai ceva dupa 2012?
                  Raza de actiue a R-73 e 30km pentru motor, insa senzorul IR de pe racheta nu detecteaza la peste 15km, posibil chiar mai jos.

  14. Tempus fugit, decembrie 2016…

  15. Poate facem politie si la bulgari. Sa facem un ban cinstit.?
    Mai dureaza pana isi iau ei v-uri.

  16. Canadienii opereaza F-18 in ORICE conditii meteo (si alea din nordul Canadei sunt cumplite, temperaturi sub -25’C). Ca inamicul potential, rusul, daca are de gand sa te chishe-n freza, poate sa o faca la asemenea temperaturi, unul din cei mai importanti generali ai lor este generalul Iarna. Ce se asteapta astia de la noi, sa ne intrebe rusul daca e senin si temperaturi intre 20 si 25 ‘C? Asa ca sa luptam in tinuta hawaiana si sa nu murim nici de cald? Sa ne intrebe daca ne-am baut cafeaua si eventual sa ne comunice si programul asaltului (nu intre orele 20.00-10.00, 12.00-16.00, asta din urma fiind pauza de masa si siesta) si exclus in lunile ianuarie, februarie, martie, aprilie, iulie, august, octombrie, noiembrie, decembrie.

  17. Cand faci politie aeriana deasupra propriului teritoriu, radare de la sol pot descoperi rachete AA long range din timp si pot coordona avionul, fie si Soim. In lupta BVR, rachetele cu unghi mare de detectie fac legea. Pacat ca lipseste avionica dar un avion de acrobatie ar face fata cu succes, avand in vedere manevrabilitatea sa: identifici, lansezi si te duci ca-ti permiti manevre inalt evazive iar racheta inamica nu are suficient combustibil sa se tina dupa tine. Zic si eu. Nu ar fi bune neshte simulari?

    • IAR-99 nu poate face militie aeriana din cauza limitarilor tehnice. Detectarea lansarilor aer-aer BVR presupune o tehnologie pe care nu o avem si comunicatii pe care nu le avem. Discutind despre BVR paradigma actuala este ‘cine vede primul trage primul’, aceasta fiind si ratiunea dezvoltarii F-22.

  18. Bon voyage guys! Thanks, merci ATF-Romania!
    Scriem o noua pagina in istorie, cu RoAF F-16! Sa aibe cit mai multe aparate apte de zbor!
    Cit despre ivani, mai mult decit Su-27 nu o sa vedem p-acilea… nu cred ca se risca sa piarda vreun 34 pe linga epava Moskva… din motive de blesteme ale motoarelor…
    Legat de decolare, decizia este doar a comandantului – asta apropo de 1 Decembrie si de ce va veni!
    Poate si niscaiva cisterne strato ar ajuta, poate se ‘rataceste’ frun F-14 iranian peste baltoaca si nu ii functioneaza GPS-ul…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *