Aripi romanesti : MIG 29 in RoAF…

This entry is part 8 of 11 in the series Aripi Romanesti

 

                                            MIG 29 sub concarde tricolore

   MIG-29 FULCRUM, a aparut la inceputul anilor *80 si a fost un avion extrem de performant (chiar si in sec. XXI, variantele sale mai noi mentinand stacheta impusa de primele variante); avion ce a reprezentat o reala evolutie tehnologica fata de fratii sai: 21/23/25/27.

FAR au primit MIG-29 (18 aparate), in doua variante: A –monoloc, UB-biloc, putin inainte de evenimentele din Decembrie 1989.

                                                                Cockpit clasic de MIG 29

Avionul a reprezentat pentru FAR o reala evolutie tehnologica dar si operativ-tactica, el fiind capabil sa indeplineasca o gama foarte larga de misiuni, ceea ce acum poarta numele generic de multirol. A fost un salt spectaculos pentru piloti, de la MIG-21 (generatia a II-a), la MIG-29 (generatia a IV-a), permitand acestora sa evolueze la viteze si inaltimi mari, de 2450 km/h/12000 m inaltime, putand executa manevre spectaculoase si misiuni altadata imposibile.

Sosirea Fulcrum-ului in FAR a insemnat totodata un avion puternic inarmat, avand armament foarte modern pentru acele timpuri. El avea 2×3 puncte de acrosare sub planuri pentru maxim 3500 kg; avand totodata un tun de 30 mm cu cadenta mare de tragere de tip revolver GS-301, ce avea o rezerva de 150 de proiectile. Putea acrosa rachete aer-aer: R-27 (pe lansatoare APU-470), R-60, R-73; rachete aer-sol; dispersoare de submunitie KMGU-2; lansatoare PRND: UB-16/32, calibrul 57 mm, lansatoare B-13 L, pentru proiectile S-13, calibrul 122 mm; bombe de 250/500 kg instalate pe adaptoare BSZ –UMK-2B.

Avionul dispunea de trei sisteme independente pentru conducerea focului:

-radiolocatorul putea detecta tinte la 100 km si marca tintele periculoase, urmarind automat 10 tinte, in fata si in spate (detectie la 35 km);

-sistemul optoelectronic si de navigatie S-31, ce cuprinde vizorul in infrarosu OEPS-29 (KOLS)-TP si telemetrul laser LD;

-selectorul de tinte montat pe cascaHSC-29 (ce din pacate nu ne-a fost livrat, fiindca nu eram considerati “de incredere”).

Avionul s-a bucurat de apreciere din partea pilotilor, fiind inalt manevrier si cu un raport tractiune-greutate foarte bun in lupta aeriana. Cu toate acestea insa, din pacate, el n-a avut o cariera lunga in FAR, iesind mult prea devreme din inzestrare.

Inca performant, exceptand anumite sisteme ce nu mai corespundeau evolutiei pe plan mondial, MIG-29 a reprezentat la jumatatea anilor *90, un avion ce inca putea face multe, tinand cont ca el este-cel putin pana acum- cel mai modern avion de lupta ce s-a aflat in dotarea FAR.

Ca urmare MApN prin societatea AEROSTAR SA, ce capatase experienta in modernizarea MIG-ului 21, a incercat sa salveze MIG-ul 29 –ce era un avion relativ nou- prin modernizare si upgradare la standard SNIPER.

Ca urmare, la jumatatea anului 1999, s-a semnat un accord de cooperare industriala intre AEROSTAR SA, DAIMLER CHRYSLER AEROSPACE (DASA) –Germania si ELBIT SYSTEMS –Israel.

                                                          MIG 29 Sniper

S-a realizat un demonstrator care a si zburat dealtfel in anul 2000, sub culori romanesti; avionul fiind botezat ALB 67 (ce din pacate a ajuns exponat de muzeu, fiind tinut in conditii improprii, degradandu-se pe zi ce trece. O alta fila de istorie aeronautica romaneasca risipita in…vant si unicat pe deasupra!). La origine Alb 67 a fost un monoloc din dotarea Grupului 57 Aviatie Vanatoare “Constantin Bazu Cantacuzino” de la baza Mihail Kogalniceanu din Constanta (unicul grup de vanatoare de la noi ce a avut in dotare acest avion).

                                        MIG 29 Sniper, plansa de bord

Principalele modernizari au vizat:

-program de prelungire a resursei de zbor;

-instalarea unor noi cablaje, noi componente mecanice si electrice, noi antene, mult superioare celor originale rusesti;

-inlocuirea sistemelor analogice originale cu avionica moderna tip LRU (Line Replaceable Unit –inlocuibile in exploatare la linia de avioane, usurand astfel mentenanta si exploatarea), precum si instalarea unor sisteme ce nu existau pe avionul original;

-se preconiza instalarea unui nou radar (altul decat cel de pe LANCER), a unor noi sisteme de dare a focului si de razboi electronic de ultima generatie –toate acestea de provenienta Israel, unele similare cu cele de pe Lancer;

-se preconiza de asemenea integrarea de armament vest dar si mentinerea celui rusesc acolo unde acesta era inca performant.

Cabina a fost modernizata, avand o noua avionica:

-doua display-uri color multifunctionale MFCD, cu cristale lichide LCD, avand dimensiunea 152×203 mm, putand afisa informatii referitoare la: situatia orizontala, navigatie, acrosaje, situatie sisteme, imagini video preluate de la sistemul de bord, etc.;

-vizor tip Head-Up Display (HUD) cu unghi mare de vizare si dotat cu panou de comanda frontala UFCP;

-comenzile erau amplasate in sistem HOTAS;

-avionul dispunea de un aparat de bord de rezerva, sub forma unui display (BFI-Back-Up Flight Instrument), dispus pe panoul central intre cele doua MFCD;

-un display pentru receptorul de avertizare de radiolocatie (RWR), dispus in partea dreapta a cabinei.

Avionica era de ultima generatie usurand foarte mult incarcarea de lupta/misiune a pilotului, fiind gandita pentru a fi usor inlocuita in cadrul viitoarelor programe de modernizare a aeronavei. Putem spune fara niciun dubiu ca MApN, a gandit foarte bine in perspectiva; pacat insa ca totul a ramas doar…un demonstrator!

Sistemul de avionica includea in acest sens:

-calculator digital de misiune MMRC, bazat pe magistrala de date MIL-STD-1553 B (identic cu cel de pe Lancer);

-un nou calculator de date aerodinamice ADC;

-noi sisteme de comunicatie cu salt in frecventa, secretizate; noi sisteme de navigatie si identificare (CNI);

-sistem de navigatie hibrid, compus dintr-un sistem de navigatie inertial (INS-LISA), cuplat cu receptor GPS;

-sisteme de ultima generatie, pentru radionavigatie: VOR/ILS/DME;

-doua statii de radio AM/FM/UHF/VHF cu facilitate de securitate a vocii si salt in frecventa;

-transponderIFFcare suporta modurile de raspuns 1,2,3/A si C pentru controlul de traffic aerian (ATC);

-sistem de transfer date (DTS) si un sistem video de cabina (CTVS), cuplat cu un inregistrator video de bord (VTR).

Au fost mentinute sistemele rusesti inca performante, precum IRST KOLS.

Din pacate totul s-a oprit, parte din lipsa de fonduri, dar si din lipsa de interes a decidentilor nostrii de atunci. MApN intentiona, ca din 2001, sa desfasoare programul de modernizare pentru toate avioanele din dotare; tot atunci s-au initiat demersuri de implementare a noului radar, superior celui de pe Lancer, tot de provenienta Israel. O alta problema la care nu s-a gasit rezolvare a fost cea a inlocuirii motoarelor. Rusia a refuzat a ne vinde motoarele, in special datorita dorintei noastre de a accede in NATO dar si faptului ca RSK MIG avea si ea in dezvoltare noi variante, mult mai moderne, a MIG-ului 29.  Una peste alta, SNIPER este un avion care n-a avut “noroc”; daca el se concretiza, ar fi reprezentat (pe atunci) cea mai moderna varianta a Fulcrum-ului, depasind de departe avioanele aflate in dotarea Luftwaffe (modernizate de catre DASA), foste avioane ale Germaniei de Est, inclusiv pe cele ale Rusiei si Ucrainei.

In mod sigur, programul de modernizare la standard SNIPER ar fi atras clienti externi. Sa nu uitam ca si Polonia, Ungaria, Bulgaria, dar si altii, au avut si inca au in dotare acest tip de avion. AEROSTAR SA, ar fi devenit un nume cunoscut in zona, avand reale perspective de dezvoltare; iar FAR ar fi dispus in continuare de un avion foarte performant, cu caracteristici de zbor si lupta aeriana, mult superioare LANCER-ului.

Acum, din pacate, MIG-urile 29 romanesti zac in uitare de multi ani; uitare pe care, dupa parerea mea, n-o meritau! Se asteapta noul multirol. Speram ca acesta sa fie nou si mult superior a ceea ce-ar fi putut fi SNIPER-ul.

Fiindca, ROAF si pilotii sai, prin profesionalismul lor, merita doar ceea ce-i mai bun!

WW

Series Navigation<< Aripi romanesti : Elicopterele Romaniei…Aripi Romanesti : Vulturul si Soimul >>

26 de comentarii:

  1. Nu stiu ce au avut ai nostri in cap atunci, cert este ca de motoare se putea face rost, chiar un parteneriat cu RSK MIG nu era de aruncat acum nu ne-am mai fi plans ca nu avem intr-un an cu ce sa zburam si nu am fi fost presati de timp. Din punct de vedere contabil MIG 29 nu a fost o reusita pentru noi cand cumperi un avion cu gandul ca il exploatezi 30-35 de ani si tu de fapt il ti vreo 11-12 clar ai pierdut. Odata cu MIG 29 s-a pierdut si o generatie de piloti de supersonice extraordinari pacat, intr-adevar pacat de MIG 29 ale noastre.
    In alta ordine de idei cred ca MIG 29 Sniper ar fi fost in multe privinte peste F 16 Block 50/52 poate singurul neajuns ar fi fost raza de actiune mai mica. Radarul unele surse spun ca ar fi fost cel de pe F 16I SOUFA una din cele mai performante variante de F 16.
    Armamentul propus spre integrare erau rachetele Python 4, Python 5 si Derby israeliene alaturi de formidabila racheta rusesca R 73 si de racheta cu ghidaj semiactiv R 27 R si bine inteles casca Elbit DASH .
    Inca mai tin un pliant cu autografele pilotilor de la meetingul din 2000 din Timisoara, Yehuda Safir pilotul israelian spunea atunci despre MIG 29 ca e o bijuterie de avion in varanta SNIPER si ca manevarbilitatea avionului si robustetea in exploatare este incredibila, am toate motivele sa il cred, chiar si la Cobra care a facut-o la Timisoara si la care avionul avea tendinta sa se "infunde" am putut vedea calitatile MIG -ului 29. Nu stiu cate avioane ar fi putut iesi din manevra aia si la acea inaltime! Ce ma mahneste pe mine este ca avem clasa politica pe care o avem si care niciodata nu ia deciziile la timpul lor si tot le amana la nesfarsit. In armata nu este ca si in alte domenii trebuie sa ai personalul permanent pregatit si echipamentul modern. Rade Etiopia de noi la ce dotare avem, chiar daca sigur si-ar dori sa aiba pilotii la fel de profesionisti ca si ai nostri.
    Din punctul meu de vedere indiferent ca va fi F 16 block 50/52 sau Gripen C/D fata de ce ar fi putut fi MIG 29 Sniper saltul nu este semnificativ, poate doar din punctul de vedere al costurilor de intretineripen reduse. Doar Gripen NG poate sa reprezinte un salt pentru RoAF.

    2
    • si mie mi se pare un avion superb mig ul si mai ales sniper ul dar discrep cand spuica e peste f 16 sunt doua avioane cam la acelasi nivel unul mai puternic si amnevrabi celalalt mai agil si rapid in viraje stranse doua avioane ptr piloti cu dif ca in acelasi timp f 16 a fost peste mig la avionica si senzori…atentie nu la rachete

      • Citesc asta dupa 9 ani acum la 12:40 am si vreau sa spun la ce ai spus tu cu block 52 ……….acum prin aug 2020 trebuie sa ajunga 2……… f 16 ale noastre din lotul 2 .
        Cred ca ai fost cam ambitios cu 52 . Pana la urma am luat block 15

        2
    • Stimabie, fac o precizare. Soufa are radarul standard depe 50/52/+…APG68(V)9.
      „F-16I radar

      The aircraft has the Northrop Grumman AN/APG-68(V)9 multi-mode radar, which has five times the processing speed and ten times the memory capacity of the previous APG-68 radars on the F-16. Elta is involved in the co-production of the radar.”

      Asta conform : http://www.airforce-technology.com/projects/f-16i/

      Referitor la ’29 si la Sniper….conform presei de la vremea respectiva, modernizarea ar fi costat 3-5 milioane $, iar RK-urile in Rusia 8 milioane/ bucata. Cumulate cu lipsa fondurilor, costurile de operare mari, faptul ca programul LanceR a fost un succes, si deja preconizata, pe atunci, achizitie a multurolului… Programul Sniper nu avea cum sa treaca de faza de demonstrator. Si asta e ste strict parerea mea( nu ca nu mmi-ar fi placut sa avem cele 18 Snipere pentru suprematie aeriana, iar restul de LanceRe operationale pentru mentinute pentru misiuni de atac sau BAI.

      2
      • WOOOOOOOOOOOOOOOW!!!!!!!!! 5 milioane modernizarea avionicii plus alte 8 milioane revitalizarea la rusi?!!Poi ce ii puneau nenica pe ele,Elta-2052 si o versiune daia smechera de RD-33 cu tractiune vectorizata??Ca altfel nu merita sa spargi 160 milioane euro pentru 12 avioane,plus alte cateva zeci pe rachete Deby/Python 5,simulatoare sau alte echipamente.

      • Este gresit sa mentionati sumele respective, deoarece consortiul format din firmele implicate in programul Sniper a pus la dispozitia MApN mai multe pachete de modernizare/compatibilizare de costuri diferite si amplitudini diferite. Mai mult, suma de 8 milioane/ bucata RK este gresita(5,5 milioane costa cu totul unul din pachetele de modernizare-dintre cele mai complexe, inclusiv RK).In discutia asta despre pretul RK trebuie sa avem in vedere faptul ca avionul de nou era estimat, daca nu ma insel, la vreo 18 milioane in anii respectivi… O suma intre 500 mii si 1 milion este realista, deoarece avioanele au ore de zbor putine comparabil cu cele ale altor operatori (nemtii de la DASA cand au venit in inspectie le-au zis alor nostri ca avioanele noastre sunt aproape noi). Asadar, avand in vedere faptul ca resursa expirata a fost cea in timp, nu in ore de zbor, iar intretinerea avioanelor exceleta, operatiile care s-ar fi executat ar fi fost minime, de unde si pretul scazut al reparatiei capitale.
        PS: Ce am scris aici nu este rezultatul cautarilor pe net, ci al discutiilor cu un pilot de MiG 29 si din consultarea unor studii realizate de Aerostar.

        Stima, Alex

      • Eu cred ca este evident ca MIG 29 din dotarea ROAF a fost sabotat cu succes !

        2
      • Scuze de informatia cu radarul de pe F 16 Soufa intr-o revista maghiara se scria despre MIG 29 Sniper si asta cand modernizarea parea a se face, F 16 Soufa avea prevazut un radar de la Elta alternativ care nu s-a mai facut, maghiarii dadeau ca posibila echiparea lui Sniper cu acest radar sau o varianta cu o antena mai slaba a radarului CAPTOR de pe Typhoon, modernizarea includea si mult mai multa electronica de bruiaj fiindca la scoaterea echipamentului rusesc au descoperit ca au usurat avionul cu aproximativ 160 de kg. la Timisoara MIG 29 Sniper a zburat cu lest de metal in locul echipamentului original pentu a nu afect centrajul. Daca gasesc TOP-Gun-ul maghiar o sa ii fac o copie, trebuie sa fie ope undeva pe acasa…la bunicii mei.

      • scuze de intrebare ce sunt alea…RK….? merci anticipat de raspuns…! si chiar nu se mai poate face nimic cu MiG-29 ramase ?sunt la Kogalniceanu, jud. Constanta, se vad pe imagini din satelit pe google maps. macar 12 sa mai readucem la zbor si sa le modernizam prin programul SnipeR reactualizat. motoare nu putem pune pe ele F-414-GE-400, cele de pe F/A-18 Super Hornet, pt ca au cam aceleas performante cu RD-33? Bine asta daca vor hulpavi si incompetentii nostrii de politicieni tomberonezi…

        • @tardiles RK=reparatie capitala. Nu stiu exact ce inseamna asta in aviatia militara dar pt comparatie in aviatia civila exista „D-checks” sau „HMV-Heavy Maintenance VIsits” la care avionul este pur si simplu demontat bucata cu bucata, verificate nedistructiv elementele structurale, inlocuit tot ce inseamna sealants, garnituri, regrunduit, tratate rezervoarele cu antibiotice (nu e gluma, in kerosen se dezvolta bacterii care infunda filtrele de combustibil), verificata si inlocuita toata cablaraia unde e cazul, inlocuita si/sau aparatura/instalatii de bord unde e cazul, in fine, aparatele pot fi considerate reconstruite. Treaba asta se intampla o data sau de doua ori in viata unui avion si pt. un 737 de exemplu costa cam 8-9 mil. $. functie de ce vrei sa montezi pe el ca modernizar. In aviatia militara echivalentul ar fi MLU (Mid Life Update)

    • MiG-29 nu avea cum sa fie peste F-16 Bl. 50/52 decat strict ca interceptor (adica un fel de racheta pilotata) datorita fenomenalei distante de decolare si capacitatii de operare pe piste putin pretentioase.
      Ca avion pt. pastrarea constrolului asupra spatiului aerian discutiile se pot intinde la nesfarsit, sunt mii de pagini de forum pe tema asta. Eu personal inclin sa cred ca F-ul e mai bun din avand un avantaj pe partea electronica si de integrare in sistem.
      Ca avion multirol F-16 castiga net avand in plus fata de 29 (pe langa capacitati practic egale ca fighter ) raza de actiune mai mare, sarcina utila aproape dubla, 9 puncte de acrosare in loc de 7, instalatie de realimentare in zbor, pachet de electronica modular, e gata pregatit pt. o gama mult mai variata de armament decat 29 (aer-sol dirijat, antinava, antiradiatie, samd).
      Trecand de asta, cred ca mix-ul ideal pt. Romania pana la orizontul lui 2025 ar fi fost 24 de MIG-29 Sniper pt air-defence + 24 F-16 (nu neaparat noi) pt. multiroluri. S-au preferat 110 MiG-21. Si am ajuns aici.

      2
    • Ești departe de adevăr.
      7.VIII.2018

  2. Eu cred ca programul Sniper a fost mancat de americani care vroiau sa ne vanda F-16, mai ales ca daca aparea pe piata MIG 29 Sniper le facea concurenta astora cu F-16 .

    2
  3. Daca rusii nu voiau sa ne vanda motoare si noi nu le puteam fabrica sau reconditiona, atunci cum sa mai continui programul? De asta e foarte important revitalizarea industriei romanesti de avioane cu banii care s-ar chletui pe noile avioane. Sau macar sa luam ceva la care avem acces la fabricatie si sa dezvoltam unul national.

    • Rezolvare: Cumparam Grippen, asimilam productia de componente si consumabile la industria interna, iar in colaborare cu suedezii (eventual)concepem si fabricam un supersonic multirol al nostru.

      1
  4. Pai …avand in vedere ca programul LanceR a costa 500 milioane de verzisori si au fost facute 110-115 bucati…pretul unitar iese cam la 4.5 mil/bucata. Necazu' cu '29 e ca lotul initial de piese de schimb( cel primit odata cu avioanele, in '89- pentru ca altele nu s-au mai cumparat) era epuizat demult, Rk-urile nu se realizau in tara, iarpentru motoare, nemtii ar fi putut sa ne modifice parametrii de functionare(asa cum au facut cu ale lor si cu ale polonezilor). Cele 8 milioane pe bucata, ar fi insemnat modernizaresi RK facute la uzina RSK MIG la Moscova

  5. L.E: Si noi am avut sistemul de ochire pe casca pilotului (, sau Schlemm dupa cum il scriu vesticii), sistem utilizat in conjugare cu racheta R-73, in lupta la distante mici, la vedere.

    Stima, Alex

  6. Pingback:Ejection Seat Sepecat Jaguar – La galería de imágenes de autos nuevos

  7. Pingback:Jaguar Avion Cockpit – La galería de imágenes de autos nuevos

  8. Stefancu Victor Titus

    Buna ziua

    avionul MiG29 ( 9-12 ) ce l-am zburat noi si l-am avut in dotare, nu este nicidecum un multirol asa cum gresit sustineti in articolul de mai sus. Am avut rabdare sa citesc pana la prezentarea ” performantelor” radiolocatorului N-019 care pe langa ca erau complet eronate erau prezentate in mod confuz si complet neadevarat. Ca sa nu fiu acuzat de cineva, am sa va citez din caietul de trecere pe acest avion din anul 1989-1990 despre performantele reale ale RLPK precum si despre ce fel de avion era MiG-ul 29 pentru a vedea diferentele ce fac de fapt fondul acestei discutii.
    ” Avionul monoloc MiG29 este un avion de vanatoare de front conceput pentru cucerirea suprematiei aeriene.E destinat pentru ducerea actiunilor de lupta la distante mici si medii pentru interceptarea tintelor aeriene ce zboara pe fondul solului la 200-300 m pana in stratosfera .” Deci din aceasta prezentare vedem clar ce fel de avion este..
    Si acum din acelasi caiet cateva extrase despre senzorul ofensiv adica radiolocatorul de bord RLPK N-019.
    ” Distanta de descoperire si incadrare functie de inaltime ( ea scade cu 10-15 % cand se zboara deasupra suparafetelor intinse de paduri sau a apei ):
    Regimul B ( rusesc ) frontal: Descoperire – H3 km 50 – 70 km – incadrare 40-60 km
    Regimul D ( rus, ) urmarire: Aici putem avea cele 2 emisfere – fata si spate:
    Descoperire – H>3 km 20 – 40 km – incadrare 20-35 km
    Descoperire – H=0.5-1 km 25 – 35 km – incadrare 15-20 km
    Regimul A ( rusesc ) automat: similar cu regimurile de mai sus dar scala de distanta este de 100 km”
    Din aceasta prezentare puteti trage urmatoarele concluzii :
    – pentru momentul 1990 acesta era fara indoiala cel mai performant rdl. al unui avion de interceptare din Romania dar comparativ cu cele vestice atat ca moduri de lucru cat si ca performante era de nivel mediu spre slab
    – suprematia aeriana nu poti obtine cu un avion a carui avionica nu-l ajuta pe pilot cu nimic in intelegerea campului tactic ( vezi termenul SA – Situational awareness is about knowing what is going on in the environment,
    On the most basic level, situational awareness is about knowing what is going on in the environment and its implications for the present and the future (Endsley 1988) )
    Pentru a duce la indeplinire o misiune de interceptare avionul are nevoie de o dirijare de la sol si de-abia dupa descoperirea tintei de catre acesta se poate face misiunea pp zisa. Acest lucru la avioanele vestice se poate face si fara ajutorul celor de la sol prin faptul ca avionul are un mod numit HSD ( Horizontal Situation Display) unde se vede campul tactic la distante de peste 100 km in jurul centrului formatului, centru ce reprezinta avionul propriu. Ma opresc aici si mai adaug ca un avion ca sa fie multirol trebuie sa poata cu ajutorul avionicii de la bord sa acroseze atat armament A/A cat si A/S si sa le poata schimba instantaneu in zbor in functie de situatia ivita.
    In cazul in care sunteti curios de alte lucruri specifice categoriilor de aviatie si nu numai va recomand ca inainte de publicare sa va documentati temeinc ( nu ca in articolul de mai sus care e fundamental gresit !! ) sau sa intrebati specialistii din Av.M care va pot raspunde la intrebari.

    Cu stima
    Titus Victor Stefancu

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *