Tatrapan Zasa 6×6

Pentru cei carora le placeau vechile Tatra… sau cei care au vazut filmul „Spectral” – un derivat slovac al familiei Tatra 815 (la randul sau o evolutie a Tatra 813), sub denumirea Tatrapan:

Si nici macar nu e nou!

S-ar zice ca e un stramos al Titus Tatra/Nexter… sau al Kamaz 63968 Taifun-K.

Mizeria are 2 versiuni de sasiu „Kolos” – 6×6 (din care e derivat Tatrapan) si 8×8 – ultima versiune avand atat cabina scurta cu 2 usi cat si una lunga cu 4 usi, si spatiu in spate. Sarcina utila pentru sasiul 6×6 este de 8 tone. Sasiul Tatra 815 este fara cadru, cu sectiunea portanta (de sarcina) compusa din elementele principale de asamblaj interconectate prin tuburi de rezistenta. Cabina fata este montata pe un cadru principal transversal pe care sunt fixate si celelalte componente fata, cum e cazul motorului.

Sasiul Tatra 815 8×8:

De remarcat ca un astfel de caraus usor blindat pentru o gama larga de module si containere, este bun de produs si avut in curtea ta si poate fi o solutie alternativa si cu cost mai redus decat vehicule specializate 6×6 sau 8×8.

Tatrapan in versiunea „transportor containere”:

Iar aici versiunea camion militarizat cu bena deschisa, in varianta modificata putand fi folosit si pe post de tractor de artilerie si camion de aprovizionare sau purtator de sectiuni de pod flotabil.

Acelasi sasiu mai este folosit si pentru piesa de artilerie Dana, cal. 152mm dar si pentru configuratii de geniu, echipat cu lama de buldozer si brat macara. Ultimul derivat 8×8 este cel folosit pentru platforma frantuzeasca de artilerie Caesar cal. 155mm.

La nivel de achizitii camioane militare, am luat deja niste loturi RoMan (30 de bucati produse anul trecut), apoi niste Iveco (173 de bucati 6×6 anul trecut, licitatie pentru care Iveco s-au anuntat castigatori cu o luna inaintea rezultatelor oficiale). De inteles ca poate Himars si Patriot au necesitat camioane deja integrate cu platforma de arme (desi nu exclud si existenta unor alte variante, dar poate mai scumpe), astfel ca in loc sa facem o achizitie la scara mare, am tot rupt in loturi mici cu rezultate diferite ale competitiei.

Apropos de camioane 4×4, T-815 nu seamana macar putin cu DAC-ul nostru? Stiu ca am mai scris-o, dar totusi?

Si pentru cine doreste si niste derivati blindati 4×4:

Cand in sfarsit s-au decis sa lanseze licitatie la scara mare (3,4 mld. lei/  700mil. euro) pentru 2902 autocamioane militare si 363 de remorci (din totalul de 13.963 de platforme auto avizat de CSAT), in finala careia au ajuns Iveco Defence si Rheinmetall MAN MHS Truck&Bus SRL, Rheinmetall a depus o contestatie pe motiv de favorizare a Iveco in caietul de sarcini iar tribunalul Bucuresti i-a dat dreptate, deci licitatia se va relua…

Sa nu uitam ca Autocamioane Brasov participa la aceasta licitatie in consortiu cu Rheinmetall.

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

http://www.military-today.com/trucks/tatra_t815.htm

https://www.army-technology.com/projects/tatrapan-armoured-multipurpose-vehicle/

https://www.armadninoviny.cz/tatra-trucks-hlasi-letosni-prodejni-rekord.html

http://www.vyvoj.sk/en/tatrapan-6×6

https://www.tatra.cz/o-spolecnosti/tisk-a-media/tiskove-zpravy/tatra-phoenix-v-barve-khaki-na-veletrhu-ideb-2012/

.

Citeste si:

http://www.rumaniamilitary.ro/nexter-titus-6×6-concurenta-lui-bmx01

http://www.rumaniamilitary.ro/bmx01-vehiculul-6×6-al-renault-trucks-pentru-programul-vbmr

http://www.rumaniamilitary.ro/blindate-usoare-solutii-estice

https://www.rumaniamilitary.ro/23-de-camioane-militare-de-la-autocamioane-brasov-pentru-mapn

https://www.rumaniamilitary.ro/mrap-ul-amfibiu-pmpv-6×6-misu

https://www.rumaniamilitary.ro/grifon-si-jaguar-in-programul-de-dotare-al-armatei-franceze

https://www.rumaniamilitary.ro/programul-rabla-si-relansarea-industriei-autohtone

.

25 de comentarii:

  1. loturile mici și dese cheia marilor „succese” .
    coșmarul logistic și de întreținere ascunde câștiguri conistente pentru părțile împlicate.

    1
  2. T-815 seamana cu dacu nostru destul de mult

    1
  3. Normal anul asta se semneaza contractul pentru camioane?

    1
  4. Sper ca anul asta sa semneze contractul pentru camioane.Eu cred ca intr-un final ca tot Iveco va castiga licitatia, in ciuda faptului ca vehiculele multirol produse de Rheinmetall par a fi mai calitative.Nu stiu dar ii vad disperati pe cei de la Rheinmetall sa obtina un contract cu RoArmy.Au incercat sa obtina un contract cu armata de multe ori: cu turelele, cu Agilis-ul care e o treaba „nesigura si incoerenta” dar si camioanele, facand echipa cu Roman Brasov.

    1
    • Daca doreste Iveco cu atata disperare sa castige contractul, atunci sa semneze un contract ferm, de co-productie cu Roman Brasov… si poate vor castiga ei…(cu toate ca calitatea e mai slaba, in comparatie cu Rheinmetall)

      Nu vad rostul sa aruncam toti banii pe ferestra, in visteria Italiei… sa mai „ciugulim” si noi ceva inapoi, din proprii nostri bani! 🙂

      1
  5. Seamana ca si aspect exterior, altfel, nu au mai nimic in comun.
    Semiaxele oscilante si sasiul tubular central, precum si motorul racit cu aer, ii confera Tatrei unicitate printre producatorii de camioane
    Din pacate tocmai datorita motorului racit cu aer, nu pot face fata noilor cerinte (Euro6), astfel incat camioanele sunt dotate cu motoare Renault si DAF

  6. Daca totusi armata semneaza anu asta contractul pentru camioane(oare o fi la fel ca si semnatul contractului pentru corvete?) si nu se asigura ca o firma romaneasca se ocupa de macar jumatate din treaba atunci sunt dea dreptul imbecili. Mai mult de atat cred sincer ca sunt vanduti intereselor straine (altora decat cele benefice tarii noastre).

    Ii avem de bine de rau pe cei de la Roman inca in viata. Chiar si la nivelul la care sunt nu pot sa concep un asemenea contract sa nu treaca macar partial prin firmele romanesti.

    Refuz sa cred ca nu se gaseste otel/tabla cabluri hidraulice ori fabricanti de discuri de frana si multe alte componente la noi in tara. Poate ca nu om mai avea capacitatea de a face motoare si cutii de viteza dar restul sigur le putem face aici.

    1
  7. Cum zicea Cristian Craciunoiu , traditia exista si se pastreaza 🙂
    https://www.youtube.com/watch?v=JfWU7d-3A-o
    Transportorul blindat OT-64 APC …folosea motorul ” air-cooled Tatra T2-928-14 V-8 diesel ” de la Tatra 138

  8. Cred ca ne-ar trebui si noua vreo 120 de Dana. Mai ales ca le modernizeaza.

  9. Eu am considerat mereu ca acele camioane ( si tractoarele de artilerie) trebui sa beneficieze de cabina blindata si obloane laterale blindate cu o inaltime de macar 60-80cm. Cu riscul de a fi mai grele.

    Am gasit marturii din ucraina (Domnas), in care ucrainieni (voluntari ce vroiai sa se inroleze) au cazut in niste „capcane” foc incrucisat de mitraliere, ei fiind in camioane cu prelata. Nu au avut nici o sansa. Atentie, nefiind in linia 1.

    Si la Revolutie in 1989 a fost aceeasi sitiatie. Avem o cunostinta care a murit mitraliatz alaturi de alti tineri, trimisi de la Santierul Naval (garzi patriotice) inte-un Microbuz TV. Ai murit toti (vreo 7-8 pers)

  10. Platforma 8×8, cu cabina joasa, la fel ca si HEMTT-ul celor de la Oshkosh, ar fi ideale pentru instalarea turelei automate AGM 155/L52.
    Nu doar ca ar duce turela fluierand dar ar mai avea loc, in partea din fata a benei, de un compartiment cu lovituri de rezerva, probabil 15-20, cu incarcaturile de azvarlire aferente.

    • o chestie nu înțeleg,de ce să ai centru de mentenanță si reparații diferit pentru tr85 și tr85m1…primul la roman și al doilea la sibiu.oricum locații diferite față de cele operative ale celor două arme.
      se cam scarpină la urechea dreaptă cu mâna stângă?

      • Centrul de la Sibiu are o tradiție destul de lunga… eu cred ca încearcă să păstreze cât mai mulți specialiști în sistem.

        • si nu găsesc personal din cauza dezvoltării superioare a zonei,cum lasă multinationalele astea armata fără specialiști?dincolo la roman îs mai norocoși,noroc cu moldova mai săracă.
          pe de altă parte odată cu trecerea la amamemtul modern trebuie reformat si sistemul scolar tehnic militar.

      • cred că de asta am tot văzut trailere iveco cu tancuri intre bacau si roman.

  11. Bulgaria va cumpăra 8 F-16V block 70. No comment.

    • Asta o sa o cred atunci cand o sa vad avioanele pe pista la ei cu stema lor pe ele. Pana atunci sunt doar vorbe goale. Adica astia nu au avut bani sa isi repare mig-urile dar au bani de F16 Bl70? Sa fim seriosi. Numai avioanele or sa ii coste macar 7-800 milioane dolari. Nu mai punem la socoteala munitia antrenament pregatirea personalului tehnic si a bazelor militare etc etc.

  12. Off topic … Aloooo „redactia” m-ati lasat fara articol azi ? 🙁 :))) Glumesc 🙂 dar astept cu nerabdare noi articole .. in special cele referitoare la proiectele de inzestrare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *