Cu tot tam-tamul generat de doborârea sau nu a unui aparat Rafale indian de către Pakistan, Indonezia pare foarte mulțumită de cumpărarea a 42 de Rafale F 4 și a semnat o scrisoare de intenție cu privire la achiziționarea unui număr suplimentar de Rafale, surse indoneziene vorbesc de cel puțîn 12 avioane, posibil 18.
Se mai au în vedere și submarine Scorpene, nave de luptă de suprafață, fără a se cunoaște tipul acestora. De asemenea, țara asiatică este foarte mulțumită de obuzierul CAESAr, deține deja 55 de unități și ar dori să comande mai multe.
Dar să le luăm pe rând…
Rafale
1- Epopeea noului avion de luptă multirol indonezian a debutat în februarie 2018 atunci când a fost semnat un contract în valoare de 1,14 miliarde de dolari cu Rusia pentru 11 Suhoi Su-35S;
2- În 2020 Indonezia a anunțat în mod oficial că renuntă la avioane rusești datorită riscului de a intra sub sancțiunile americane, conform legii Countering America’s Adversaries Through Sanctions Act (CAATSA);
3- În decembrie 2021, șeful forțelor aeriene indoneziene anunță că țara sa va cumpără Rafale sau F 15EX;
4- În februarie 2022, Indonezia semnează un contract cu Franța pentru 42 de Rafale în valoare de 8,1 miliarde de dolari (fără armament), apoi se semnează contracte ferme pentru toate cele 42 de aparate, primul dintre ele ar urmă să fie livrat în 2026.
Scorpene
În 2022, miniștrii apărării din cele două țări au semnat un memorandum de înțelegere privind achiziția de către Indonezia a șase submarine Scorpene dotate cu sistem AIP, dar deocamdată nici un contract semnat.
În octombrie 2023, Naval Group oferă Indoneziei Scorpene Evolved, variantă dotată exclusiv cu baterii li-ion și capabilă să navigheze în submersie o perioada foarte lungă de timp.
În sfârșit, în aprilie 2024, Naval Group confirmă semnarea unui contract ferm pentru achiziția primelor două Scorpene Evolved, nave care vor fi construite/asambalte în Indonezia.
CAESAr
Jakarta deține deja 55 de unități comandate în două tranșe: 37 de unități în 2012 și 18 obuziere în 2017 și se vede treaba că militarii indonezieni sunt foarte mulțumiți de ele, de ce au văzut prin Ucraina și doresc să plaseze o comandă suplimentară.
În privința fregatelor ușoare, despre care se face vorbire în scrisoarea de intenție recent semnată, nu știm încă dacă este vorba despre FDI sau Gowind și deocamdată cele două părți nu s-au înghesuit să ofere amănunte.
GeorgeGMT
Rafale si Caesar ar fi foarte bune si pentru noi. Si ar fi fost si Sherpa de luat dar am zis noi sa facem treaba cu turcii
Sherpa, „nu rupe gura targului”, din ce stiu are suspensie cu punte fixa, fata/spate, parbrizul dintr-o bucata e predispus la fisurare. La cobra suspensia e independenta, ai spart o parte la parbriz, schimbi doar acea parte… Motorizarea oferita de turci e mai puternica, tonajul la sherpa e mic la modelul standard, nu are cum sa fie mai blindata decat cobra care avea peste 12t standard ! Asa ca nu e nici o pierdere, din punctul meu de vedere….
Scuze parbrizul la sherpa e tot din doua bucati….
De acord cu Caesar, dar cu Rafale, dupa ce scoatem F16 la pensie, ca bun ar fi una sau doua escadrile de bimotoare cu sarcina de incarcare mare, pe langa F 35 cu un singur motor.
as zice ca ar fi bune dupa ce F-urile sunt operationale toate, raman 2 escadrile „mari” de 24, una de antrenament cu cele olandeze si ce mai ramane din ce se antreneaza ucrainienii (+canibalizare mai tarziu) si 1 de Rafale inainte de F-35.
Si eu vad un tandem Rafale cu F35 ca fiind o alegere potrivita pentru RoAF pentru viitorul apropiat, cu americanul pentru misiuni speciale iar francezul cal de bataie pentru misiunile curente, in locul F16.
E adevarat ca va trebui folosit armament diferit, dar mai bine sa fie din doua surse diferite, ca nu se stie niciodata, iar la ce scoruri de mentenanta are fiecare, te mai gandesti si la costul orei de zbor.
Cu unu ne dam Grande pe la parade, cu celalalt sa ne mai facem si treaba.
Inainte de a achita F35, nici o sansa de Rafale. Problema unei escadrile de forjat se v a pune cand incepe scoaterea lui F16 si mare minune, ca ai nostrii ” Mari strategi, furnizori de securitate” sa nu ia Gripen ca e mai ” iefteneaua”, plus ca daca i ar duce nitel „memeaca” ar putea sa ia niste drone „colaborative”, ca ar fi mai ieftine si nu ai pierde oameni, sa zboare alaturi de F35
Rafale nu e un avion rau, dar totusi mi se pare exagerat succesul lui comercial, comparativ cu, de ex, Eurofighter.
Sigur ca sunt diferente legate de caietul de sarcini, Rafale sr fi mai bun pe portavioane, nu stiu cite are Indonezia!
Eu continui sa sustin ca pt Ro cea mai buna solutie ar fi Gripen, cu cit msi mare integrare in tara.
Cred ca ar fi suficiente vreo 15 F35, nu mai multe.
Dar vor aparea din nou caprarii care ma vor acuza ca sunt trumpist…sau ca sunt suversnist pt ca pledez pt avioane cu productie intrrns.
De ce 15 si nu 16 F35? 🙂 (4×4)
32 sunt ok pentru noi, as vrea mai degraba 48 (16×3 sau 24×2) spre 54 „carti de joc”.
Numarul perfect pt. urmatoarele decenii e 72 (24×3) dar, na, nu suntem Israel cu un maxim in viitor de 75 (24×3 + 3 „de canibalizare”)… ei au 45 in acest moment si alte 30 „pe vine” (din cele 2 cereri de 50 + 25).
Hai ca te cunosc de mult, as fi de acord si cu 16.
Dar, cu cit mai multe F 35, cu atit mai putine avioane sincere, de muls 24 din 24. Ca bugetul e si el, vai de capul lui, limitat.
A facut cineva vreun studiu, vreo strategie de ce ar trebui Romaniei in cazul A, sau B, sau C?
Chiar daca nu am spus, repet, 🙂 , F 35 e pt incursiuni adinci in teritoriul inamic, e exceptional pt acest rol, dar ce te faci cind vine banditul cu magarusi pe cerul senn al patriei?
repet la nesfirsit, sa lasam snobismul, sa incercam sa fim realisti!
Neah, alea 48-54 bucati de F-35 categoric – si realist – sunt pentru noi… ca suprafata de tara.
Las pe alde Croatia sa se joace cu 16 F-35 in viitor daca vrea.
Va ganditi la costurile de operare cand speculati un nr. mai mic de F35 plus Grippen? Costuri pe care Ro nu si le ar permite cu un nr mai mare de F 35?
Ati avut in vedere posibilitatea ca „loyal wingmen” sa fie complet operational la momentul in care F 35 vor fi in curtea noastra?
Bimotoarele nu le vedeti necesare pentru Romania ?
numaru magic e de 48 si f 16 si f35 acum suntem nemultumiti ca vin 32 nu 12
@neamtu tiganu
Dacă vor după terminarea resursei de la f16 să mai pună o “pasăre” lânga viitorul achiziționat f35, și eu as vota Gripen cu cât mai mare integrare în țară.
Dar la mintea mea, dacă vor să integreze ceva, ar trebui început de pe acum, ca ar fi cam de durată.
Și nu aș reduce nr de F35 achiziționat.
Chiar dacă îmi place Rafale….la fel cum îmi plac și Mirage…dar ar fi cam imposibil să integram Rafale loco.
Dacă luam Mirage de când au început să caute înlocuitor pt Mig21, poate-poate ne alegeam cu Rafale și nu F35…
Zic și io…
Tara uriasa, Indonezia: insule, apa… bimotorul Rafale are sens.
Ii invidiez.
diferentele de succes comercial poate tine de diferenta de conceptie dintre cele doua.
Rafale e conceput ca un multirol de la inceput, care poate schimba mai usor tipul de misiuni, poate fi un interceptor de inalta altitudine dar si zbura mai jos pentru misiuni de atac la sol, lovituri anti nava sau lovituri in adancime; in relieful foarte variat al Indoneziei si Indiei, conteaza adaptabilitatea asta, sa poata sa faca o treaba si la sol, si printre munti, si la baze de altitudine si printre insule, de pilda poate folosi arhipelagul indonezian sa se „ascunda”
Eurofigher a fost conceput ca un interceptor de inalta altitudine, rata de urcare exceptionala, raport propulsie/greutate si capacitatea de a opera la altitudini extreme; e drept ca a dobandit multe capabilitati multirol dar asta ramane punctul lui forte, daca vrei vanator-interceptor in primul rand il alegi pe asta
apoi mai e factorul politic; la Eurofighter s-ar putea sa aiba cineva dintre producatori ceva de comentat, vezi Germania care i-a blocat pe turci sau pe sauditi la un moment dat; francezii n-au asemenea scrupule 🙂
Gripenul nou s-ar putea sa fie mai ieftin complementar la F-35 si acu e mai interesant ca Suedia e in NATO dar ofera mai putina sofisticareala ca Rafale
Mulțumim pentru articol!.. cazul Indoneziei este foarte interesant..
Posibil sa vina și articol Indonezia 2..Dar comentez deja ca o completare la un comment anterior..
Indonezia pare că dorește să se aibă bine cu toți actorii din regiune (și ce regiune fierbinte..Indo-Pacificul!) și fie comanda de la toți fie ii păstrează în rezervă în ideea că va comanda la o data viitoare..
Situația sta așa:
E sigur cu cele 42 de Rafale-uri..livrările sunt programate să înceapă anul viitor. Rămâne de văzut opțiunea de 12/18.
De asemenea, Indonezia a semnat cu Turcia pentru 48 de TAI KAAN-uri dar nu renunță nici la KAI Boramae unde este parte din programul de dezvoltare alaturi de coreeni.. vorbim de 48 de Kaan și 48 de Boramae deci 96 de avioane de generația 5/5- (deci 8 escadrile)..
Și dacă asta n-ar fi fost impresionant..
Nu este ieșită din ecuație nici Boeing cu F-15EX din știri (recente)..este semnat memorandum pentru 3 escadrile 36 (24+12 opțiune).. problema e la preț din cate am înțeles.
Și Indonezia cântărește și o oferta a Chinei pentru J-10..
Și să luăm în calcul că are o populație de 285 milioane, deci daca se concretizează toate aceste programe de înzestrare, Indonezia va deveni o putere regională..
Și asta fără să supere vreo parte (are deja în flotă Sukhoi Su-27 si Su-30 rusești..daca mai cumpără și de la chinezi..,pe lângă F-16, F-50 Golden Eagle, BAE Hawk-200 cel de atac/ CAS și Embraer 314 Super Tucano anti-insurgenta)
Francezi, americani, britanici, sud-coreeni, brazilieni, ruși, chinezi..le au bifat pe toate. Daca vreodată cumpără Gripen au tot arsenalul international de jet fightere.. hahaha..
O strategie foarte interesanta.. sa te ai bine cu toții..oare va reuși (mai ales într-o regiune atât de disputată?)..
Indonezia e ca aia care finanțează campaniile tuturor candidaților/partidelor sa fie siguri că se pun bine cu câștigătorii..
Bibliografie si Nota Bene: Aproape toate știrile sunt de luna asta (doar cea cu F-15EX este din aprilie dat tot recentă)
Awaiting Rafales, Boeing Sweetens F-15EX Deal For Indonesia; Offers To Produce 85% Of Fighters Locally
By Sakshi Tiwari April 19, 2025
https://www.eurasiantimes.com/boeing-sweetens-f-15ex-deal-for-indonesia/?amp
IndoDefense 2025: Indonesia and South Korea sign new deal for delivery of 48 KF-21 jets and preservation of joint production.
13 Jun, 2025 – 8:55
„The updated contract reduces Indonesia’s share from 1.6 trillion won (approximately $1.168 billion) to 600 billion won (approximately $438 million).
The agreement establishes an alternative payment structure, reaffirms the planned transfer of 48 aircraft to Indonesia.”
https://armyrecognition.com/news/aerospace-news/2025/indodefense-2025-indonesia-and-south-korea-sign-new-deal-for-delivery-of-48-kf-21-jets-and-preservation-of-joint-production
Indonesia and Turkey ink deal for 48 KAAN fighter jets
June 11, 2025 at 8:55 AM
„This agreement covers not only the delivery of the KAAN aircraft but also includes significant technology transfer components in the field of aviation,” added the Turkish Aerospace statement.”
https://breakingdefense.com/2025/06/indonesia-and-turkey-ink-deal-for-48-kaan-fighter-jets/
Indonesia weighing purchase of China’s J-10 fighter jets
By Reuters
June 4, 20252:50 PM
https://www.reuters.com/markets/emerging/indonesia-weighing-purchase-chinas-j-10-fighter-jets-2025-06-04/
Lasand deoparte victimizarile amuzante de codane ale unora ce mananca halva suveranista si trumpista pe ce campii virtuale apuca, doar ca nu vor sa-si asume reactiile, un fel de „operatiune speciala morfosintactica”, Gripen a fost conceput la vremea lui pentru cazul unui conflict cu URSS, fara a avea neaparat sprijinul NATO. Cred ca am citit prima oara despre el in „Modelism”, avion facut sa decoleze de pe sosele, sa actioneze in grup de doua aparate, ascunse prin zone impadurite, in ideea de a surprinde un potential adversar si de a nu-i oferi ocazia sa distruga baze aeriene mari. Concept care nu ne-ar fi strain, si ar fi un bun complement la F-35. Plus, politic, nu strica sa avem si un aparat ce nu e made in USA, ca vedem ce derapaje spectaculoase pot executa americanii in politica internationala cand voteaza cu capul de jos.
Acum, ca ma gandesc mai bine, foarte posibil ca articolul din „Modelism” sa fi fost despre alt SAAB mai vechi, probabil Draken. Dar ideile de utilizare au ramas.