Paris, 18 Iunie 2025 15:28
La Paris Air Show, Leonardo și Avioane Craiova au anunțat semnarea unui „Acord de cooperare tehnologică și industrială”, marcând un pas semnificativ înainte în consolidarea colaborării industriale dintre cele două companii.
Acordul acoperă mai multe domenii de cooperare potențială, cu accent principal pe C-27J Spartan de la Leonardo și pe sistemele integrate de instruire (ITS) M-345 și M-346, inclusiv localizarea în România a activităților legate de programul de modernizare avionică C-27J, întreținere și logistică, reparații și instruirea personalului.
Avioane Craiova se dorește să se implice profund în actualul program de modernizare avionică a celor șapte aeronave C-27J Spartan operate cu succes de Forțele Aeriene Române din 2010. Acest important program de modernizare, care cuprinde integrarea de noi sisteme de ultimă generație, precum și activități de formare, ar garanta un randament industrial semnificativ, deschizând calea și pentru viitoarele programe industriale, care vizează construirea progresivă a unui hub industrial regional de încredere C-27J la Avioane Craiova.
Acordul Leonardo și Avioane Craiova ar permite, de asemenea, perspective suplimentare menite să construiască în comun o propunere complexă, permițând astfel Forțelor Aeriene Române să integreze o nouă paradigmă de pregătire a piloților, bazată pe Sistemul Integrat de Instruire M-345 și M-346. Această abordare ar facilita stabilirea de noi capabilități locale de întreținere, subasamblare, logistică și de sprijin, contribuind la sustenabilitatea pe termen lung a flotei Forțelor Aeriene Române. Acest lucru ar stimula, de asemenea, creșterea bazei industriale de apărare a României, deschizând noi oportunități de cooperare tehnologică, dezvoltare a competențelor și locuri de muncă de înaltă valoare în România.
În timp ce Forțele Aeriene Române plănuiesc intrarea în funcțiune a avioanelor de luptă F-35 de generația a 5-a, care vor completa flota în creștere de F-16, Sistemul Integrat de Instruire, bazat pe M-345 și M-346, reprezintă o soluție dovedită pentru această sarcină. Facilitează tranziția către statutul operațional solicitat prin evoluția amenințărilor provocatoare, garantând eficacitatea și pregătirea de care are nevoie un operator NATO, precum Forțele Aeriene Române.
_____
Ar fi grozav să se și adeverească! Din păcate, decidenții români îs ultra-specializați în a semna acorduri, memorandumuri si oricâte alte hârtii care deseori au rămas maculatură, nefiind finanțate acțiuni concrete.
Au parcarea mai mare?
Sper sa nu aibe soarta santierului Mangalia
Veșnicele bla bla-uri. Ăștia abia livrează IAR 99 SM dar le arde de CJ-27 Spartan. CU CINE sa facă ? Cu pensionarii din Av. Craiova? Idem Electromecanica Ploiești, de ani de zile tot se „pregatesc” să fabrice interceptorul Sky Ceptor/Stunner. Azi am avut la firmă o discuție cu patroana, va trebui sa merg cu alt coleg la curs de metalografie undeva prin Franța sau Italia că la noi nu ai de la cine învăța, odata cu distrugerea combinatelor de oțel ai spus „au revoir” (de fapt „adieu”) și know-how-ului. Ăla de la Donalam Târgoviște si Donalam Călărași (Carlo Beltrame) se bazează pe UN singur om pentru analize metalografice, cam asta e România „de la firul ierbii”. Cand am spus ca n-o sa ne depasim condiția de țară bananieră cu cartiere de „bloace” si magazine LIDL am fost făcut AUR-ist desi am votat ND.
era o mare bucurie sa merg la IAv Bacau, stiam ca pot invata ceva, un adevarat eveniment era la I Av Brasov, si IRMA Bucuresti era ceva extrem de placut.
Craiova era un cosmar, nu numai din cauza nivelului tehnic, dar mai ales nivelul uman era inuman.
Pe undeva ar trebui sa ma bucur ca le merge de rahat, pe undeva o merita.
Dar, sunt optimist, sper ca s-a terminat cu generatia aia, sunt sigur ca tinerii de azi, mult hulitii tineri, ar putea scoate ceva din resturile de zaibar.
Ro scoate cam 100 de ing de aviatie, pe an, chiar si la Craiova, multi sunt f buni reusesc cu brio in vest.
Drept urmare as fi tare fericit daca ar iesi ceva din aceasta colaborare. Totusi imi imaginez ca tare bine ar fi daca Craiova ar fi privatizata!
Succes!
Am avut un bun prieten acolo. Constantin Roset
Nene, AvCraiova este o mare mizerie cu mari mizerabili. Doamne Ajuta la faliment !
La ce sechele ai cu oltenii pare ca la mijloc a fost o mandra, ceva dragoste neimpartasita.
A fost banata Barabula a reaparut Alicea. Cand improsca laturi Barabula, Alicea era pe pauza.Ce coincidenta.
Ăsta e de fapt „offsetul”, să te lipești de niște lipitori profesioniste care și-au demonstrat „valoarea” muncind toată viața la statul român și prin conexiunile lor politice să poți unge frumos și decidenții. Aici e singura valoare adăugată pe care craiova i-o poate aduce lui Leonardo, în rest se descurcă singuri.
Dacă nici italienii, frații noștri care au avut noroc strict de o geografie mai favorabilă nu înțeleg cum se fac lucrurile pe aici, nu văd cine ar putea înțelege.
Andiamo mangiare!
P.S. Zice domnul Calomfirescu mai sus: „Totusi imi imaginez ca tare bine ar fi daca Craiova ar fi privatizata!” Nu știu cum stau cu terenurile dar în rest nu prea văd ce ar putea fi ofertant, firma are un sfert de miliard de lei datorii și din ultimii 20 de ani de bilanțuri depuse a făcut profit în 3 și pierderi în restul de 17.
Astea sunt „perlele coroanei” pe care statul nici nu le închide și după mintea tiktokerilor sunt parte din avuția națională.
si totusi resturile Craiova ar putea avea o anumita valoare. Mi-as imagina ca fabrica sa fie declarata falimentara, pt a avea ocazia unui nou inceput.
Totusi are niste atuuri, niste cladiri darapanate, care ar fi usor renovate, iesire la pista, si mai ales, obsesia mea, IAR 99 revival. Si mai e si CCIZ acolo.
Hai sa-ncercam ceva!
*** editat
Puțeau a praz, nu? (de aia ți-am șters cele câteva rânduri)
https://www.praznews.ro/spartanul-la-craiova/
Nu, mirosea a transpirație de câteva săptămâni.
Si mai e si noul centru INCAS, la sud de pista.
https://www.marketwatch.ro/articol/18635/INCAS_TGA_infrastructura_strategica_pentru_valorificarea_superioara_a_tehnologiilor_verzi_in_aviatie/
Domnule Calomfirescu, dvs. v-ați dat singur răspunsul când ați spus că sunt ingineri care au reușit afară în firme vestice (unul dintre ei fiind chiar dvs)! Doar că nu prea avem organizații românești care să fie în aceeași situație. Asta e un fapt!
Cele mai multe firme/regii de stat de la noi sunt toxice și niciun fel de „șansă” nu le mai poate salva, dimpotriva faptul că au fost tolerate ani/decenii a adincit gaura în care suntem acum. Sunt enorm de mulți români care cred sincer că firmele din proprietatea statului sunt parte din soluția economică dar de fapt în 99% din cazuri sunt doar o imensă problemă.
Orice pleacă de la 0, de la greenfield, preluând anumite active din trecut la prețul pieții și o parte din oameni este infinit mai susceptibil de succes decât carcasele aștea roase de lei, de hiene și la final ciugulite de vulturi.
Cum am zis, eu cred că mezalianțele ăstea care nu au sens tehnic sau economic sunt doar tentative de a obține influență asupra politicului.
@Linker
Din pacate asta este realitatea.
@Linker
<>
Asta e o problema cu mai multe fete iar „rezolvarea” ei nu este deloc simpla. In opinia mea, nu exista o „rezolvare” in actualele conditii socio-politice de la noi.
1. Atunci cand categorisim ceva ca industrie strategica, esentiala pentru apararea tarii, trebuie sa ne asumam din start ca nu va avea intotdeauna profit, oricat de mult te-ai stradui. Daca ne uitam la Franta, o tara care pretuieste autonomia in materie de aparare, pentru a mentine pe linia de plutire industria lor nationala de aparare (privata sau de stat) pe timp de pace, au continuat sa dea comenzi dar in numere mici si cu timpi lungi de productie. Racheta Aster a fost comandata in numere relativ mici iar productia a fost astfel organizata incat constructia unei rachete dura 4 ani. Pe timp de pace e ok si mai tine si industria in viata. Se cheama optimizare. O fi pe moment in detrimentul armatei dar mentine industria si oamenii de acolo la munca in Franta.
2. Industria relevanta dpdv aparare nationala trebuie mentinuta in viata si pe timp de pace chiar daca produce pierderi. Pentru ca o data ce ai pierdut-o este extrem de greu s-o refaci (vezi Rusia). Problema locala este ca industria romaneasca de aparare nu a fost nici sprijinita corespunzator (lipsa de retehnologizare, lipsa de comenzi), nici administrata eficient, cel mai adesea fiind doar un loc caldut pentru marea familie de partid. Exemple de succes cand vorbim de companii de stat cu management de stat nu prea sunt pe la noi pentru ca, de fapt, toate aceste companii au fost cel mai adesea doar o „vaca numai buna de muls”. Pana n-a mai ramas nimic. Asa, cam ca Avioane Craiova. Si cand zic vaca de muls ma refer inclusiv la prioritizarea distribuirii de dividende in detrimentul reinvestirii profitului (in cazul fericit in care el exista) la companiile de stat din lipsa de bani la buget.
3. Nu exista vointa politica si nici macar sprijin popular pentru o industrie de stat performanta, cu atat mai putin pentru una de aparare. Din ce vad acum pe scena politica dupa „socul” Georgescu, aproape nimeni din politica n-a inteles nimic din ceea ce s-a intamplat la ultima runda de alegeri. Au rasuflat toti usurati si s-au intors la business as usual. Asa ca, dpmdv ne indreptam cu pasi rapizi catre o guvernare suveranista dupa urmatoarea runda de alegeri pentru ca partidele traditionale nu au niciun gand de reforma, de eficienta etc samd daca nu-i forteaza cineva. Eu voi folosi acesti ani pentru a ma pregati pentru o „aterizare fortata”, pentru ca aia vor face totul praf. Si voi vota „suveranist” la urmatoarea runda de alegeri daca nu observ o schimbare de atitudine la actuala clasa politica. Cred ca avem nevoie sa ne prabusim complet, poate renastem mai „curati”.
4. O mare parte din „stirile” din industria de aparare de stat presupun in primul rand extrem de multa maculatura si putine actiuni concrete. Dupa ce GDLS s-a fript cu UMB-ul, tot ce s-a mai intamplat prin industria de aparare s-a intamplat cu companii cu capital privat. Iveco a preferat sa faca ceva de la 0, turcii s-au indreptat catre o companie privata, Romaero se ocupa de F-16 si nu numai.
Pe scurt, eu nu vad nicio luminita. Dar concluzia este ca daca vrei o minima autonomie in materie de armament, trebuie sa-ti asumi si pierderi. Eu as fi dispus sa accept asa ceva daca as sti ca managementul este performant si ca se face tot ceea ce se poate face pentru a evita pierderile iar firmele astea nu sunt capusate.
1. Francezii au alta schema ei detin doar o felie din comaniile alea, ele operand ca unele private si toate au profit. Chiar nu stiu nici una sa fi declarat vreodata ca are pierdere. Cum nimeni nu le stie pe toate, poate cineva care stie vreun exemplu sa il impartaseasca cu noi.
Ca au mai bagat subventii si scutiri de taxe lui Airbus sau mai stiu eu cine e alta mancare de peste legata de competitia globala cu boeing (care primeste aceleasi beneficii)
Statul francez a promovat intotdeauna acele companii la export si le-a dat comenzi, avand grija sa-i tina ocupati chiar si in timpuri pasnice. Asta vreau sa evidentiez.
@nicolae
Eu cred ca tu nu intelegi cum functioneaza intreprinderile astea la noi.
Sefimea e pusa politic, sunt majoritatea niste politruci idioti care au mandat sa scoata bani din intreprindere si sa il bage in buzunarul propriu si a celor care i-au pus acolo.
S-au aruncat cu miliarde in armament de tip rusesc in perioada asta ca sa ii aprovizioneze pe ucrainieni. Serbia a mancat sute de milioane daca nu miliarde pe munitii(astia inca au mai produs ca sunt cu dusmanii langa ei), bulgaria la fel ( astia sunt semi-privati). La noi a mers mai greu, motivul fiind ca n-am avut nici dusmani ca sarbii si nici privati ca bulgarii. Iar politrucilor din functii le e frica de initiativa ca de dracu. Munca in plus si mai si risca sa greseasca.
Au cat pe cat posibil sa nu iasa in evidenta de aia s-a produs doar cat s-a cerut de mai sus de la guvern si cat se putea. Nu s-a dus nici unu sa caute parteneriate, sa caute lanturi de aprovizioanare etc. etc.
Nu are ce sa le faca statul la noi pentru ca statul e exact ca si politrucii care conduc intreprinderile astea. Nu exista nici un fel de creier, initiativa sau dorinta de a face.
Stiu ca Fota e apreciat pe site-ul asta. Poftim si de la el
„„Zero responsabilități!!! MApN a respins din start asumarea oricăror responsabilități, ascunzându-se după distincția pace-razboi. Joc pe care-l joacă și azi. Mi-au spus că nu este treaba lor, România fiind la pace. Ei se activează doar când cineva ne va declara război. SIE a zis că ei sunt cu exteriorul, ori agresiunea informațională se desfășoară în interiorul țării, deci nu este treaba lor. SRI a spus că au deja trei mari responsabilități naționale, pe cyber, terorism și spionaj și nu au resurse să preia și responsabilitățile legate de agresiune informațională. Iar MAI, de care se legau speranțele mele, la cea de a doua reuniune nu au mai venit, pentru ca nu au fost lăsați. Șeful de la vremea respectivă nu le-a aprobat participarea la «activitatea lui Fota». Deh, antipatii personale mai vechi, care trec înaintea oricărui interes public”, a scris Iulian Fota. Ministrul Afacerilor Interne la aceea vreme era Gabriel Oprea. ”
https://hotnews.ro/cum-si-au-pasat-serviciile-responsabilitatea-de-a-apara-romania-contra-agresiunilor-informationale-din-rusia-marturia-unui-fost-consilier-de-la-cotroceni-1898243
Ca sa trag o concluzie, comparatia cu Franta e inutila pentru ca nu are nici o legatura cu realitatile de la noi. Iar guvernul actual nu va face 2 cepe degerate. psd va juca sa distruga tot, or sa iasa 100% de la guvernare, in cativa ani cand si-au umflat buzunarele, si la urmatoarele alegeri vor fi brat la brat cu aur.
Deci daca asteptati sa faca statul asteptarea va fi eterna. La noi merge doar unde e privat vezi cazul Damen si sa-i vedem si pe Rheinmetal in rest oriunde e bagat statul a iesit dezastru, vezi iar cazul cooperarea damen si numai zic de astea de stat care sunt in ruine si isi ascund ruinele dupa secretul de stat.
@Nicolae
Sunt prins cu munca și încerc să dau un răspuns scurt (spoiler alert – nu am reușit să-l fac scurt): spre deosebire de companiile din vest IAvC nu este decât cu numele un producător de avioane (sau de altceva) iar dincolo de pierderile cvasipermanente ce spun eu mai sus este certificat de cifra lor de afaceri. Până în 2021 (presupun că ar coincide cu comanda guvernamentală de upgrade pentru IAR 99) ei au avut ani la rând venituri de la câteva câteva milioane până la 15-20 de milioane de lei în condițiile în care sunt (vezi Doamne) o firmă înalt tehnologizată și înțesată de oameni super pregătiți. Ăștia nu au nevoie de vitamine ca firmele din vest despre care spui tu sau de un pic de ajutor ci au fost 25 de ani pe aparate, ventilați artificial.
Ia o firmă privată care face matrițe pentru export și vezi cam cât e productivitatea pe angajat.
Mai bine, hai să vedem cât face IAR SA pe angajat, am selectat bilanțurile 2010-2023.
Între 2010-2023 IAR a avut în total 2730001042, 2.7 miliarde de lei, cifră de afaceri; IAvC 289060245 – 289 de milioane de lei. Cumulat IAR a avut 4870 de angajați în toți acești ani deci productivitatea per angajat a fost de 560575 lei. IAvC a avut 3919 angajați deci fiecare dintre ei a produs 73758. Diferența este de 760%
IAR a avut în toți anii profit, pe toți anii (2010-2023) în total de 240,37 milioane de lei.
IAvC a avut profit în 3, pierderi în restul, totalul este -102,46 milioane.
I rest my case.
P.S. Norocul lor că am fost pe grabă, dacă aveam timp cine știe ce le făceam! 😀
Ai perfecta dreptate in ceea ce priveste Av. Craiova si nu era in intentia mea sa te contrazic. Dar a iesit cum a iesit asa ca revin cu precizarea ca, ceea ce am vrut sa exprim de fapt a fost o completare la afirmatia ta cu inchisul fabricii. Intr-o lume normala, nu in Romania, Av. Craiova nu trebuia sa ajunga in situatia de azi. Este pe site un articol al Dlui. Leoveanu pe care-l consider relevant in contextul discutiei noastre.
Fabrica asta este importanta pentru industria nationala de aparare si nu as inchide-o. As restructura-o din temelii insa. Eventual as reprofila-o sau as incerca sa-i diversific putin gama de produse. Ceea ce e practic imposibil avand in vedere actuala clasa politica.
Se vorbea de mult de mentenanta pentru Spartani, cel putin prin planurile Av. Craiova. Dar nu s-a materialzat nimic pentru ca inca mergea Romaero.
chiar vreți să îi puneți cruce și la Spartan?
ăia de la Craiova, la cum s-au mișcat până acum ar fi buni de spălat parbrizele (ălora de la Leonardo, și nu numai…), auzi la ei avionică…
In sfarsit vad comentarii pertinente.Omul sfinteste locul.La Craiova lipseste omul!
Din pacate nici o speranta.
Leonardo semnează memorandumuri în serie în ultimul timp, întâi cu Bayraktar, apoi cu Avioane Craiova, acum cu Bombardier
https://www.navalnews.com/naval-news/2025/06/leonardo-and-bombardier-defense-sign-mou-to-explore-new-opportunities-in-maritime-aircraft/
Cred Bombardier 6500 cu sisteme Leonardo e vorba de Global Eye……
Parca vad ca la IAR Brasov o sa inceapa modernizarea Pumelor la standardul „H 215M”. Ca sa manace si aia o paine sa nu bata turca, ca oricum nu sunt bani si e nevoie de modernizare la flota de elicoptere existenta ! Am modernizat pentru alte state la standarde apropiate, nu vad de ce nu ar face si pentru elicopterele noastre, ca oricum orizontul de inlocuire a pumelor….ha.ha.hat..e departe..nu din cauza ca nu mai au resursa ci din lipsa de bani
E clar, daca dam Spartan-urile pe mana celor de la Avioane Craiova, ne putem lua adio de la ele in cativa ani.
Sper sa ramana doar la stadiu de intentie (MoU, LoI, ppt, pdf, samd) asa cum ne obisnuiesc cei din ministerul economiei sau mapn.
Culmea, exista o procedura si niste criterii ptr selectarea furnizorilor de servicii MRO, insa situatia financiara are o pondere mica, ministerul economiei fiind constient ca , companiile afalkte in suborniea sa sunt de facto falimentare: https://economie.gov.ro/wp-content/uploads/2024/09/PROCEDURA-PENTRU-DESEMNAREA-CENTRELOR-DE-MENTENANTA.pdf
Practic nici un client serios care ar detine aparate de zbor nu is va da pe mana Avioane Craiova avioanele, tinand cont de situatia financiara, track record in prestarea de astfel de sericii, baza tehnica (daca verificati site-ul lor, oamenii dispun de strunguri de sorginte sovietica, iar CNC-uri de care dispun ei, au si simple S.R.L.-uri care culmea lucreaza ptr export )
Problema in oltenia sunt oamenii.Imperiul Habsburgic a rezistat 20 de ani in oltenia.Au constatat ca acolo nu pot face nici o regula sa functioneze si nici civilizatie sa creeze, asa ca au abandonat zona. Aceste metehne se manifesta si in prezent in regiune. la Av. craiova italienii nu vor putea face nimic si vor lua o mare teapa.
Poate cu ocazia asta scapam de blestemul Elbit care livreaza doar cand vrea el si ce vrea el, nu ce este in contracte, dar nimeni nu are curaj sa vorbesca despre asta. Cum este cazul si acum cu modernizarea Soimilor blocata de israelieni, dar toata lumea da vina pe olteni din stereotipuri comuniste.
coreenii optimisti sa ne vanda fa50 la cate f16 avem https://www.youtube.com/watch?v=31o2kmmY1oY