… prezentat la HeliRusia 2025… conceput si asamblat in… Daghestan.
Tot acolo, la Uzina Electromecanica Kizlar (KEMZ), au inceput testele la sol ale prototipului acestui elicopter usor AP-55. In prima faza elicopterul a fost testat fara elicile contrarotative.
In urma instalarii palelor, au fost realizate testele de vibratii si verificarile sistemului de navigatie. In august au fost realizate primele teste de zbor la joasa altitudine, in aceeasi locatie, fiind vorba de teste de zbor stationar.
Prototipul elicopterului AP-55 este propulsat de un motor Rolls-Royce de 450 CP, atingand o viteza maxima de 260 km/h. Sarcina utila a elicopterului este de pana la 600 kg, AP-55 putand transporta cinci persoane in cabina. Elicopterul poate decola și ateriza pe platforme cu dimensiunile de 15 pe 15 metri, fiind adecvat si pentru operare la altitudine in zone muntoase. Raza
Dezvoltarea lui AP-55 a inceput in 2020, fiind o colaborare intre AVIA-PROEKT JSC si KEMZ JSC pentru un elicopter mic si versatil, capabil sa opereze in toate conditiile climatice.
Micutul monomotor ar putea gasi utilizare in transportul medical, turism, afaceri, dar si in operatiuni de salvare, avand o distanta de zbor de pana la 700 km.
Elicopterul este in aceeasi clasa cu SH-09 al elvetienilor de la Leonardo, cu OH/MD-06 american sau Robinson R88, precum si mai ales cu mai vechiul Kamov-126 / KAMOV-128.
Da, stiu, e despre Fedratia Rusa, si e „nefrecventabila” ca stire…
Insa ma gandeam ca pana la ifose cu elicoptere grele sau de atac pe care unii sa vor bate sa le construiasca la noi in tara, ar fi poate mai bine, daca ne dorim o industrie cu valente aeronautice, sa incepem din nou de jos, de la mic si simplu.
Marius Zgureanu
Surse:
AP-55 Coaxial Rotor Helicopter Completes Initial Flight Tests in Kizlyar – RuAviation
Aircraft manufacturers from Dagestan demonstrated a light helicopter – ВПК.name
Citeste si:
Primul elicopter elvetian: SH-09
Clasa de elicoptere usoare MH/AH-6

Da, rusesc cu motor Rolls Royce!
Chiar, le mai furnizează motoare?
Si nu numai :))
https://www.bbc.co.uk/news/articles/cg5e9zlpz6eo.amp
S-ar putea încerca la noi un proiect de elicopter ușor, specializat antidronă, dotat cu senzori IR, Video și poate chiar cu radar, iar ca armament un tun de cal 20-25 mm, și vreo 4 rachete cu rază scurtă. Obligatoriu să aibe capabilități de comunicare/luptă în rețea cu alte elicoptere sau drone .Ar avea nevoie de o autonomie cât mai mare, să rămână în aer cât mai mult timp. E clar că ar ave de lucru și ar merge și la export
La ce ai pus pe el e deja elicopter de atack dedicat
De acord cu tine !
A propus caracteristicele Apache 😄
Cel mai aproape de cerintele specificate e H145 https://images.search.yahoo.com/search/images?p=h145m&fr=mcafee&type=E210US91105G0&imgurl=https%3A%2F%2Fwww.scramble.nl%2Fimages%2Fnews%2F2023%2Fdecember%2FGermany_H145M_credit_heli_planespotter09.jpg#id=14&iurl=https%3A%2F%2Fwww.scramble.nl%2Fimages%2Fnews%2F2023%2Fdecember%2FGermany_H145M_credit_heli_planespotter09.jpg&action=click
Ca sa facem noi un elicopter mic sa faca ce stie H145, nu e fezabil din multe motive….. Cel mai rentabil e sa cumparam si sa primim licenta de fabricare si sa i aducem imbunatatiri cu ce ne intereseaza pe noi !
Am avut din astea, nu le au mai cumparat
din multe motive, cel mai important are un
singur motor.
https://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_MD_500_Defender
H135 e si mai compact si mai ieftin decat H145, avand putere apropiata a motorului.
@ARP, fix despre asta e articolul. Sa nu mai avem cereri de le noi atat de nerealiste si nerealizabile. Pur si simplu trebuie sa trecem de acest prag psihologic, sa gandim realist: industria de profil din Romania pur si simplu nu are cum la momentul acesta sa realizeze astfel de produse. Mai ales produse competitive.
Mai degraba, precum a spus @Gerula, cu o licenta, fie de la Airbus sau de la alt producator.
„ar fi poate mai bine, daca ne dorim o industrie cu valente aeronautice, sa incepem din nou de jos, de la mic si simplu.”
Bravo. Bine spus.
Elicopterul e o masina f simpla si f complicata.
Secretul elicopterului e acel „automat deviator”, rog sa fiu corectat, nu sunt sigur ca acesta e termenul, in lb romana, care defineste acel mecanism care conduce palele.
E un mecanism complicat, e necesara o tehnologie de prelucrare f exacta si, evident, materiale de performanta.
In rest celula, motoarele, elicea anticuplu sunt elemente de serie arhicunoscute. deci cam oricine le poate face.
Ma indoiesc ca elicopterele ar fi o metoda eficienta de combatere a dronelor.
Totusi, sistemul elicopter, sistem care nu se bazeaza pe portanta e cel mai putin eficient, comparativ cu avioane, deci este si cel mai scump.
Metre,
Daca aveti termeni tehnici nefamiliali in limba romana, spuneti-ni-le cum va vine la gura. Cu cuvintele cele mai simple ce le aveti in minte (inima si literatura), in limba pe care o stapiniti. Fie si germana, o limba mai putin tehnica.
Cu ajutorul ChatGPT vom astupa puntea lingvistica.
„metre” = „maitre”? adica „maestre”/ „stapane”?
„nefamiliali”, adica „din afara familiei”? sau „nefamiliari” = „necunoscuti”?
Germana, o limba mai putin tehnica?
https://auto.radacini.ro/mari-inventatori-romani-grigore-briscu/
totusi e corect termenul folosit de mine
Ma gandeam ca o fi fost invers. O matusa folosea termenul „pat-vagon” pt vagonul de dormit. Cu atributul in stanga. Ca si clasicul „cur papier”.
Interesant ca avem atatia inventatori.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Plateau_cyclique_(hélicoptère) în 12 limbi.
Dacà ne luàm dupe limbile latine, în română ar fi „platou (placă) ciclic(à)” (FR) sau „platou (placă) oscilant(à)” (IT)
Probabil ne vom întoarce la geometrie variabilă, că e păcat să poți să alergi după un gheran, dar după un kalibr nu
Platou de variatie ciclica
Simpatic harciog , dar pt. piata rusa -asiatica renteaza sa-l fabrice . Pt.Romania ,la ora actuala cel mult se poate merge pe licente pt. ca piata occidentala e bine utilata cu game variate de elicoptere de diverse categorii
Eventual , autohton se poate merge pe dezvoltarea de aparate gen drone mari capabile sa duca 2 persoane sau materiale civile sau militare cu 4 rotoare sau multirotoare acolo unde piata e inca incipienta