… prezentat la HeliRusia 2025… conceput si asamblat in… Daghestan.
Tot acolo, la Uzina Electromecanica Kizlar (KEMZ), au inceput testele la sol ale prototipului acestui elicopter usor AP-55. In prima faza elicopterul a fost testat fara elicile contrarotative.
In urma instalarii palelor, au fost realizate testele de vibratii si verificarile sistemului de navigatie. In august au fost realizate primele teste de zbor la joasa altitudine, in aceeasi locatie, fiind vorba de teste de zbor stationar.
Prototipul elicopterului AP-55 este propulsat de un motor Rolls-Royce de 450 CP, atingand o viteza maxima de 260 km/h. Sarcina utila a elicopterului este de pana la 600 kg, AP-55 putand transporta cinci persoane in cabina. Elicopterul poate decola și ateriza pe platforme cu dimensiunile de 15 pe 15 metri, fiind adecvat si pentru operare la altitudine in zone muntoase. Raza
Dezvoltarea lui AP-55 a inceput in 2020, fiind o colaborare intre AVIA-PROEKT JSC si KEMZ JSC pentru un elicopter mic si versatil, capabil sa opereze in toate conditiile climatice.
Micutul monomotor ar putea gasi utilizare in transportul medical, turism, afaceri, dar si in operatiuni de salvare, avand o distanta de zbor de pana la 700 km.
Elicopterul este in aceeasi clasa cu SH-09 al elvetienilor de la Leonardo, cu OH/MD-06 american sau Robinson R88, precum si mai ales cu mai vechiul Kamov-126 / KAMOV-128.
Da, stiu, e despre Fedratia Rusa, si e „nefrecventabila” ca stire…
Insa ma gandeam ca pana la ifose cu elicoptere grele sau de atac pe care unii sa vor bate sa le construiasca la noi in tara, ar fi poate mai bine, daca ne dorim o industrie cu valente aeronautice, sa incepem din nou de jos, de la mic si simplu.
Marius Zgureanu
Surse:
AP-55 Coaxial Rotor Helicopter Completes Initial Flight Tests in Kizlyar – RuAviation
Aircraft manufacturers from Dagestan demonstrated a light helicopter – ВПК.name
Citeste si:
Primul elicopter elvetian: SH-09
Clasa de elicoptere usoare MH/AH-6
Da, rusesc cu motor Rolls Royce!