Frumos… Îmi aduce aminte de cum erau deportați evreii în a 2-a buleală mondială. Cum era aia: „Never forget!”…. Cam scurtă memoria. Ah, scuze…, acum am realizat că nu făcea referire la alte națiuni. My bad!
Cum nicio faptă bună nu rămâne nepedepsita..se pare că Guvernul e pregătit să anuleze programul ITEP prin care se re-motorizeaza Apache și Black Hawk cu mult mai modernele motoare GE T-901.. program esențial pentru viitoarea versiune F și continuitatea producției..
„Boeing floats next-generation F-model Apache as ITEP fall back”
“We are ready to respond either way” if the Improved Turbine Engine Program is cut or goes ahead, Terry Jamison, director of attack helicopter programs at Boeing, told Breaking Defense.
September 04, 2025
In the wake of the US Army disclosing a plan to cancel the Improved Turbine Engine Program (ITEP), Boeing will focus on the design of a next-generation Apache AH-64F attack helicopter in an effort to find an alternative way of increasing the capabilities of the aircraft.
Polonia salvează pt moment liniile de producție Apache:
„(US) production will finish in the summer of 2028, and then “Poland will fill those production spots” on Boeing’s line at Mesa, Ariz., out to 2031, explained Jamison.”
Dar cel mai interesant..ia uitați de unde se așteaptă directorul Boeing să sară iepurele..
„Jamison noted that new or additional orders for the AH-64 depend on future decisions from Canada, India, Indonesia and Romania.”
Sa fie doar o apreciere..sau o știi mai multe decât se cunoaște pe aici?..ori poate indicație că ar trebui sa fim bunii aliați și să (mai) salvăm (cat putem) din importantul program al licuriciului..?
..mustrare voalata pentru programul ratat Bell Viper.. (poreclit Dracula parcă?) La modul..va mai dam o șansă..hihi.
Orice ar fi (sau mai potrivit spus: dacă e ceva pe bune).. poate jucam și noi mai dur de data asta..să obținem un offset ceva.. ca polonezii..dacă tot sunt așa disperați după clienți.
PS: Pragmatic vorbind..pt inceput o escadrila din Tiger-ele sau Mangustele la care renunță Germania si Italia mi se pare mult mai potrivită pentru noi..la nivelul costurilor dar mai ales până asimilăm cum se operează..
.. că în afară de acel prototip sau demonstrator IAR-317 Airfox („Vulpea Văzduhului” ?) nu știm cu ce se mănâncă elicopterele de vânătoare..sa ne aruncam la Ferrari când nici pe bicicleta.. părerea mea.
„parerea mea, ar trebui sa primească alt nume in noul context..mai aproape de noile realități..si sa mai reducă din prejudecățile post Ukraina că e o armă obsolete sau strict pe CAS..
..gen Lower Speed Air Defense & Attack Aircraft (LOSADA)..
..accentul pe aerial defense! Complementar AA”
Iei ce era un neajuns..adica erau criticate că au viteza și plafon reduse..și le transformi in atu-uri..
Adică sunt tocmai bune anti drone..care la fel nu sunt foarte rapide (cel puțin nu încă) dar au mare manevrabilitate.
Faptul că pot plana/sta și trage de pe loc..le face perfecte sa abordeze țintele foarte instabile cum sunt dronele mici..fpv..shahed etc
Părerea mea că și avioanele de atac..lente cum sunt (A-10 Thunderbolt, Super Tucano..preferatul tau Air Tractor și altele) sunt la fel de ok in lupta contra dronelor..
Și ieftine! Cu tunul de bord..o rachetă e jumate de milion de euro sau dolari (Stinger, Mistral)..reduci cu mult costurile.
Adică mai adaugi un layer de apărare..
Cum ziceai și tu..nu există o metodă infailibilă contra dronelor…doar poți face „sita” mai densă..in loc de 70% rata de succes crești la 80-85..
Scapă de Aster..dai cu Mica..scapă și de astă dai cu Mistral..ridici un Tigre cu tunul de bord.. scapă și de astă ai Thales RapidFire cu CTA 40..sau cine își permite cu laser..Arrow hipersonice ca voi..(eu am luat sistemul francez ca referință)
Fiecare trebuie sa-și faca propriul sistem Iron Dome și cu cat mai multe straturi cu atât mai bine…rata de interceptare va fi pe măsură..și interconectate intre ele..
Războiul din Ucraina depinde din ce unghi privești..unii văd că aviația de atac e perimată..dar alții vad inca un strat defensiv- tragi cu ce poți- improvizezi.
La război nu e ca la Academia militară..te folosești de orice resursă..AA ce cumpărăm noi este fixă..avantajul unui Apache e că este mobil și poate aborda tinta de la aceeași înălțime – pe orizontală..și pot patrula intre mai multe puncte cu baterii de rachete, făcând legătura între ele..și inclusiv cu aviația (vezi F-35 care e ca un server de date între mai multe sisteme- computer zburător).
Cred că se va ajunge ca in celebrul joc de Nintendo sau Sega de ai roiuri de ținte și tu ai un elicopter și tragi sa dobori cat mai multe sa faci puncte..
Ar trebui sa privim dpdv defensiv și să schimbam optica asta cu atac sau CAS. Prevăd că în viitor li se va da alt nume care sa reflecte noul rol.
Și costurile..grosso modo o baterie (cu radar și rachete incluse) Patriot e 1 miliard de dolari..deci la 6-8 unitati vine cam 150 de milioane de $.
Polonia a cumpărat aproape 100 de Apache-uri cu 10 miliarde de $..la fel..cu rachete incluse.
Cu 10 miliarde ai avea 60-80 de de lansatoare fixe..dar 100 de elicoptere mobile..
Evident ideal ar fi sa le ai pe ambele..
Și asta un client extern ca Polonia.. SUA le cumpăra la jumătate..cu 35-50 mil $ bucata..deci ar veni de 2-3 ori mai puțin decât un lansator Patriot cumpărat tot cu preț redus..
Nu mai zic daca iei ceva mai ieftin sau SH daca mai au resursă (Mangusta/Atak cu Spike ER, Fulgur, Marte ER pe apărare de coastă).
Iar elicopterele devin din ce in ce mai performante dacă te tine buzunarul..generația asta a 4-a (Apache „F”, AW-249 Fenice, Super Tigre/Mk III) vor fi dotate cu radar AESA.. rachete cu rază din ce in ce mai lungă..avionica ca la jet-urile de vânătoare (apropo mi se pare mult mai corect termenul de „elicopter de vânătoare” decât de atac)
..in viitor gen 5 va fi stealth..cu viteza mai mare.. poate transonice (actualmente e aproape 500 km/h experimental și 400 km/h operațional..cat un turboprop..in viitor poate 700-800 la cum avansează de rapid tehnologia)..
si IAR 330 SOCAT poate descoperi si distruge drone ,avantajul apache e ca are si radar si poate face si decoperire cu el nu numai optoelectronic, iar ai descoperit roata
Atat au lalaito cu acele motoare si atat au supt la tata cu bani ca au ajuns sa anuleze programu. Nu ar fi prima data cand se intampla asta. Or sa il re ambaleze acusica si o il prezinte ca program nou pentru motoare. Il dau cu vopsea noua si in alti 2-5 ani o sa fie gata si ITEP asta.
E tactica cunoscuta si uzata de complexul industrial militar din SUA in special.
Noroc cu firmele adtea noi de pe la ei ca le mai dau cate un sut in cur ca altfel…
Unpopular opinion.
Numiti-ma capitalist salbatic, dar nu cred ca la stat ar trebuie sa ai voie sa faci greva. La privat da, la stat niet Tatiana.
Ok, formatie proasta ca militar din perspectiva acestei discutii, militarii nu pot face greva si nici nesimtirea magistratilor nu a avut-o militarul niciodata astfel incat contrar legii unde este pravazut explicit interdictia asta, tu sa „suspenzi activitatea”, adica greva in toata regula.
Daca la privat, unde grevele sunt rara avis, pot intelge greva respectiv necesitatea ca muncitorul sa se sfadeasca cu managementul, in vederea materializarii evolutiei pozitive a companiei nu doar in profit ci si in salarii, lucru de inteles, ei la stat nu mai este de inteles. Daca in situatia de mai sus discutam de o reducere a profitului si cresterea cheltuielilor cu personalul faptul ca firma o duce bine este totusi o chestiune de normalitate, la stat, unde nu reduci profitabilitatea la nimic, ci doar cresti costurile statului livrand aceeasi calitate de multe ori infecta practic strangi cu usa doar pe contibuabil care primeste indirect si fara voia sa taxe si mai mari.. ehh, parca acolo e alta socoteala.
Stiu ca nu-i o opinie foarte pupulara, nu cred ca-i 100% corecta, dar nici 100% gresita.
Când ai de-a face cu sisteme sociale, nu exista 100% bun sau 100% rau ci doar cat înghite majoritatea populației sau eșantionul supus acelor decizii.
Din păcate, domnule lt(rez) se observa cu ochiul liber, reticenta si opoziția la orice fel de schimbare.
Nu avem decât sa ne uitam cum masina sare in prăpastie sau trenul deraiaza de pe sine.
E ca in bancul ala prost cu 10 filosofi strânși sa schimbe un bec : ” cum definiti schimbarea?”
Asa si cu austeritatea, reforma, tăierile, netaierile, lamentările psdiste, șantajul psd dupa ce au făcut Halimai cu finanțele tarii iar acum mănâncă menta si nu le mai pute gura a ce consuma unele conaționale pe centura.
insa greva in invatament pune in pericol si o clasa nevinovata a Romaniei, copii. Ei nu au gresit cu nimic, ei trebuie sa invete.
Profesorii au dreptul lor sa picheteze guvernul si sa faca mars-uri, dar d c nu fac asta in weekend?
Insa pe mine ma uimeste un lucru:
1. un profesor trece de la 16 la 18 ore de predare-învățare-evaluare
2. un copil de 1-4 are 4×5 -> 20 ore pe saptamana
3. un de 5-8 are 5,6 x 5 -> ~30 ore pe saptamana + teme
4. un copil de 9-12 are 6 x 5 -> 30 ore pe saptamana + teme
Plus ca generala si liceul e si perioada cand trebuie sa te bucuri de viata, sa te joci …
Poate eu nu inteleg ceva, dar cum naiba e posibil asa ceva? Un profesor adult sa nu faca greva pentru presiunea la care este supus in copil, dar nesimtitul sa iasa rpd in strada ca i se mareste lui numarul de ore.
corect, viata nu este in alb si negru, hai sa uam cifrele:
– media normei didactice in UE este de 720 ore/an, din care inv. primar 778, gimnaziu 712, liceal 680.
– noua norma didactica este 18h la gr 1 si 20h la ceilalți. O sau iau max de 20h/ sapt. sunt 34 sapt = 34x 20 = 680 h/ an ca MEDIE!!!.
Deci si cu noua norma, abia daca ajung la media europeana cei din licee. Dar hai sa facem greva ca ne place mizeria, parca ar fi profesori pentru copiii eschimosilor din Yakutia, nu ai nostrii.
Orice învățătoare sta la scoala cele 4h/ zi si gata. Deci 20/sapt.
Suma de 680 h/an este cat se piate de reala. Daca citim legea, celelalte 4h trebuie sa si le sesfasoare in cadrul scolii pentru alte activități, gen ședințe, cercuri de studiu, corectat lucrări, olimpiade etc. Pentru 2 copii nu am întâlnit la gimnaziu decat 2 profesori ce faceau asa ceva, restul rup usa catre casa.
Alt fenomen este lipsa de la ore din partea profesorilor, hai sa vedem, cati dintre cei de aici aveti copii la licee si cat lipsesc profesorii? Experienta mea de la liceu top 10 Bucuresti, sunt rare zilele cand face toate orele.
Exista si profesori dedicați pentru meserie, dar sunt excepții.
pt generala in NL clasa se deschide la 8:25 (profesorul e la 8:15)
4 zile pe saptamana cursurile se tin pana la ora 15:00, iar o zi pe saptamana pana la 12:30.
Destul de des vad profesori prin geam cum inca lucreaza dupa ora 15:00.
Profesorii au undeva la vreo 5 zile pe an, „study days”, in care scoala e in inchisa cat timp fac ei traininguri.
Ca sa fie mai usor pt parinti aceste zile sunt legate de vacante (2 zile inainte sau dupa vacanta de toamna, primavara)
Noua norma e 20 de ore pentru toti profesorii. La educatoare a ramas 25 de ore, iar la invatatori e 20+2 remediale. Nu mai exista norme reduse.
Adica 20×34=680 la profesori, 22×34= 748 la invatamant primar, 25*34= 850 la invatamant prescolar.
la prescolar media este 998 h/an.
De ex in Franta (école maternelle) au norma didactica de 24h/saptamana si 108 h/an activități complementare (gen proiecte școlare) La noi nu face nimeni asa ceva pentru ca toti considera norma didactica același lucru cu orele de munca legale.
In Germania si Suedia educatorii stăteau 8h/zi la gradinita pana veneau la 4PM parintii sa-i ia acasa, la noi ii lasa cu niste îngrijitoare iar educatoarele rupeau usa la 12.
Deci….ne place munca…
si inca o statistica pentru anul 2024-2025
Romania are aprox 3.5 mil elevi si studenti
Cadre didactice aprox 229.000, rezultatul o medie de 15.2 elevi/profesor. Este media Germaniei sau a Franței.
Si atunci ce nu merge la noi de scoala e atata de slaba?
Pentru anul 2023-2024 ministerul avea aprox 300.000 angajati din care profesori doar 229.000, iar dintre aceștia 62.000 erau suplinitori. Deci profesori titulari sunt doar 167.000.
Adica noi contribuabilii platim pentru copii nostrii cam asa:
– 56% profesori titulari
– 20% suplinitori
– 24% auxiliari, adica secretare, bibliotrcare, masteii etc. Dar stati ca nu aici e problema, ci in numarul asta intra directorii/ adjunctii de scoli, inspectorate sau minister. ASTIA tin ocupate locurile si din cauza lor avem 20% suplinitori!!
Ca sa concluzionat, din ce plătim noi, putin peste ju.ataye sunt cheltuieli in învățământ performant, restul sunt catre management sau înlocuitori ieftini pe posturile blocate de ei.
Concluzia, școlile sa fie autonome si sa se renunțe la Inspectorate si toti aia din Minister. Asta ar fi o economie reala si concreta +++ va creste si calitatea învățământului.
Eu cred că dimpotrivă, dreptul la grevă trebuie extins, inclusiv pentru militari și polițiști (cu excepția vremii de război sau a catastrofelor naturale).
S-ar putea ca opinia mea să fie și mai nepopulară ca a ta, dragă Locotenent, dar iată de ce cred asta: eu sunt adeptul total doar al schimbărilor pașnice în societate iar greva e unul din mecanismele pașnice posibile. Suntem în situația, dovedită îndelungat de fapte, că Statul acționează apăsat, nemilos și continuu numai împotriva intereselor cetățenilor săi. Toate meseriile și toate categoriile sociale sunt siluite îndelung. Astfel că Statul va trebui resetat într-un mod pașnic iar una din principalele pârghii ale omului pașnic este greva.
N-as merge asa extrem, in sensul ca cei de la stat nu ar trebui sa aiba voie la greva.
As sanctiona insa mai dur greva acolo unde nu e voie, e.g. protestul magistratilor care au lasat deoparte orice aparenta si pur si simplu suspenda toate dosarele … altfel e totusi un drept constitutional, mai ingrijorat sunt ca in privat se vaneaza de patronat f dur orice forma de protest…
am fost si eu la prima zi de scoala cu copilul asa ca nu am termeni recenti de comparatie dar mi-a placut ca a fost mai putin formal, fara primar, politist, popa si mai stiu eu ce, doar cu profesori si copii, nu ce-am mai vazut pana acum cu primari catarati pe mese sa tina discursuri…banuiesc ca nu era peste tot asa dar orisicat, parca a fost mai mult despre scoala, fara mult festivism exagerat…
despre greva, cred ca e prea mult ce fac acum, nu le-au dat manualele pentru ca ar fi fost „act de invatamant” si sunt in greva, doar le-au pus pe banca. sincer mi s-a parut usor infantila aceasta pedanta excesiva…
Fiind in domeniu, pot spune ca greva nu are fundatie serioasa. Din pacate si sistemul educational este o casta aparte, ca multe alte institutii si companii de stat. Doar ca prin sistemul educational au mai ajuns si oameni capabili, luptand(la propriu) cu sistemul. Singura masura luata care poate fi criticata este cresterea efectivelor claselor. Profesorul trebuie sa se raporteze si la grup, dar si la individ. Pedagogic vorbind devine mai dificil cand efectivele clasei cresc. Cresterea normei la 20 este un fleac. Majoritatea titularilor si-au marit norma pe legea din 2023 la 20(2 ore intrau in norma, dar la plata cu ora). Deci nu a fost atat de mare paguba ca sa marit catedra. Atata ca sunt profesori pe care-i arde, caci plata cu ora varia de la 50 la 150 lei plata per ora(variaza in functie de grad si experienta in campul muncii). Ramanand la capitolul plata cu ora, acum este fixa la 22 de lei net. Nu mai este rentabil sa faci ore suplimentare. Asa au fost salvate niste ore. Cadre didactice titulare, prin „acordul” directorilor si „dezinteresul” inspectoratelor, ascundea intentionat posturi(fie intregi, fie fractiuni) ca pe urma sa fie impartite la plata cu ora. Asa elevii aveau profesori de fizica si la franceza, ori intr-o scoala cu necesar de 3 profesori titulari de matematica erau doar doi. Inca un lucru in care s-a tras cu tunul acum precum in tarani de catre Averescu sunt directorii. Tocmai acei oameni, pusi politic, care erau inima sistemului, ei facand incadrari si trimitand posturile la inspectorate. Scolile mici sau medii au devenit structuri ale unor scoli mai mari. Undeva la 900 de directori au ramas fara postul de director(nu le plangeti de mila, ei au post rezervat, nu au ramas fara loc de munca). Cat despre performanta scolara, este o triada elev-scoala-familie. Toti 3 trebuie sa conlucreze. De asemenea educatia provine din familie, scoala si societatea aducand anumite informatii, valori, competente si comportamente. Oare de ce avem o categorie mare de „auristi” si intre tineri? Pana acum nu am auzit pe nimeni sa zica ca multi profesori(nu majoritate, dar sunt destui) sunt ceausisti cel putin, ori le-a convenit sistemul anilor 90 cand au ajuns in sistem prin diverse mijloace. Inca ceva ce trebuie mentionat este ca interzicerea cumulului pensie-salar a trimis in pensie oficial mii de profesori.
Prin aceste masuri „de austeritate” au fost eliminate plata cu ora obtinute abuziv, pensionarii care veneau sa predea la clasa, profesorii necalificati. Astfel au fost eliberate cateva mii de posturi la nivel national(o estimare, caci un numar exact nu s-ar putea da, caci inspectoratele si directiunile s-ar autoincrimina), care au fost acoperite cu o camasre de clase, respectiv crestere de norma didactica.
Profesorii care isi incep salarul de la 3700 net, la care adaugi niste sporuri care te duc spre 4500 cu tot cu dirigentie(care este grea), sa mearga sa faca protest pentru directori si sefi de sindicat(oameni mana in mana cu sistemul care nu permite intrarea celor profesionali in sistem ; sindicalisti cu posturi rezervate si salarii de 35 000 de lei) imi pare o lipsa acuta de analiza critica. Da, si eu am fost afectat. Imi era frica de schimbarea asta, ca cine stie daca mai aveam loc de munca. Au fost cazuri, citisem zilele trecute, ca un liceu de elita a fost unit cu o scoala gimnaziala slaba, iar consiliul de administratie si directorul scolii gimnaziale au devenit liderii liceului, aceasta unire fiind facuta total abuziv. Dar revenind, am avut curajul sa privesc in perspective si sa vad reactiile unor colegi(deloc profesionali de fel), iar atunci mi-am dat seama ca aceste schimbari nu au fost neaparat rele. Si cum i-am spus unui amic „nu conteaza ce director sau colectiv de profesori are scoala. Tu tot poti sa mergi la ora si sa fii profesional”. Maine la ore!
sa fim atenți la detalii:
– romanii reclama: „să livreze echipamentele și soft-ul necesare”..”dar pentru că softul, corecturile care trebuiau făcute în soft, nu sunt făcute”
– israelienii: „contract …numai pentru livrarea echipamentelor de avionică”…”integrare tuturor sistemelor și livrarea avioanelor este responsabilitatea A.C.”
Asa cum pare, geniile suveraniste carpatine pare sa fi semnat un contract doar pentru achiziție de echipamente si soft, dar fara suport integrare. Si acum probabil ca-si muta pisica de la unul la altul pentru ce e bug/change request.
Din genul economiilor tâmpite care ajung sa te coste 10x la final.
PS. acum nu pot sa nu ma întreb cine va asigura suportul post-productie? Ca acolo incep problemele adevarate, nu la 2 ture de pista ce fac astia acum.
Si inca ceva: Cand angajezi soferi de tir sau coafeze la politia de frontiera care habar nu au pe ce lume sunt – uite explicatie de tara bananiera:
„„Pot spune cu certitudine că există inclusiv posibilitatea ca aceste ansambluri tehnice care conțin și cuiul grenadei să fi fost purtate la brelocul de la chei, fără ca absolut nimeni să înțeleagă ce reprezintă piesele respective”, au precizat sursele citate.
În altă ordine de idei, legat de puștile de asalt, sursele Gândul au explicat că nu ar fi primul moment în care arme dezmembrate integral ar trece cu lejeritate de controalele de la Poliția de Frontieră.
„Dacă ansamblele mici ale unei arme, precum cuiul percutor, mecanica trăgaciului, alte componente precum arcurile și altele pot fi purtate cu lejeritate în buzunar, restul părților mari, cum sunt țeava sau patul puștii, pot fi puse în bagaje, dacă se merge cu mașina, în diverse locuri libere dintre coca și caroseria mașinii. Ideea e că s-a trecut cu ele pe sub nasul polițiștilor”, susțin sursele Gândul.
„O armă poate conține și până la 25 sau 30 de piese, cele mai mari fiind patul, corpul și țeava, în funcție de model. Piesele mici le puteau avea inclusiv asupra lor. Nu ar fi ridicat bănuieli. Cât despre țeavă, ar fi putut foarte bine să o aducă în bagaje”, au adăugat aceleași surse.”
„WB Electronics’ Gladius system underwent regular combat testing in Ukraine from 2022 to 2024. Every component, from the kamikaze drone to the command post, was deployed on the front lines under Russian fire before being integrated into the final design.”
nu uitati, in 2 ani bulgarii o sa fie langa noi, iar in +5 ani ne vom uita la ei cu invidie.
Vezi ca si Bosnia are +33% si o sa exporte anul asta munitie de peste 500 mil euro.
Ce merge in Gaza
https://youtu.be/y09IZHdhEZg?si=2xUBZLTELTuuOZ-K
Gaza in zilele viitoare
https://youtu.be/jGgGq3JckgA?si=IHEWEOwQSOsglpQW
Frumos… Îmi aduce aminte de cum erau deportați evreii în a 2-a buleală mondială. Cum era aia: „Never forget!”…. Cam scurtă memoria. Ah, scuze…, acum am realizat că nu făcea referire la alte națiuni. My bad!
Poate merita articol..
Se întâmplă chestii interesante cu Apache..(si pentru noi)
Tocmai ce demonstrară US Army că se pricepe la lupta împotriva dronelor (a se citi comentariul meu de la Arta Războiului pt mai multe link-uri)..
https://armyrecognition.com/focus-analysis-conflicts/army/defence-security-industry-technology/exclusive-u-s-army-ah-64e-apache-helicopter-evolves-from-tank-killer-to-frontline-counter-drone-weapon
..că li se tăie macaroana de către politicieni..
Cum nicio faptă bună nu rămâne nepedepsita..se pare că Guvernul e pregătit să anuleze programul ITEP prin care se re-motorizeaza Apache și Black Hawk cu mult mai modernele motoare GE T-901.. program esențial pentru viitoarea versiune F și continuitatea producției..
„Boeing floats next-generation F-model Apache as ITEP fall back”
“We are ready to respond either way” if the Improved Turbine Engine Program is cut or goes ahead, Terry Jamison, director of attack helicopter programs at Boeing, told Breaking Defense.
September 04, 2025
In the wake of the US Army disclosing a plan to cancel the Improved Turbine Engine Program (ITEP), Boeing will focus on the design of a next-generation Apache AH-64F attack helicopter in an effort to find an alternative way of increasing the capabilities of the aircraft.
Polonia salvează pt moment liniile de producție Apache:
„(US) production will finish in the summer of 2028, and then “Poland will fill those production spots” on Boeing’s line at Mesa, Ariz., out to 2031, explained Jamison.”
Dar cel mai interesant..ia uitați de unde se așteaptă directorul Boeing să sară iepurele..
„Jamison noted that new or additional orders for the AH-64 depend on future decisions from Canada, India, Indonesia and Romania.”
https://breakingdefense.com/2025/09/boeing-floats-next-generation-f-model-apache-as-itep-fall-back/
Sa fie doar o apreciere..sau o știi mai multe decât se cunoaște pe aici?..ori poate indicație că ar trebui sa fim bunii aliați și să (mai) salvăm (cat putem) din importantul program al licuriciului..?
..mustrare voalata pentru programul ratat Bell Viper.. (poreclit Dracula parcă?) La modul..va mai dam o șansă..hihi.
Orice ar fi (sau mai potrivit spus: dacă e ceva pe bune).. poate jucam și noi mai dur de data asta..să obținem un offset ceva.. ca polonezii..dacă tot sunt așa disperați după clienți.
PS: Pragmatic vorbind..pt inceput o escadrila din Tiger-ele sau Mangustele la care renunță Germania si Italia mi se pare mult mai potrivită pentru noi..la nivelul costurilor dar mai ales până asimilăm cum se operează..
.. că în afară de acel prototip sau demonstrator IAR-317 Airfox („Vulpea Văzduhului” ?) nu știm cu ce se mănâncă elicopterele de vânătoare..sa ne aruncam la Ferrari când nici pe bicicleta.. părerea mea.
Iti adaug si asta
https://militarnyi.com/en/news/israel-deploys-apache-helicopters-to-intercept-drones/
@Dov..
Exact. Bravo!
Citez din comentariul meu de la Arta Războiului:
„parerea mea, ar trebui sa primească alt nume in noul context..mai aproape de noile realități..si sa mai reducă din prejudecățile post Ukraina că e o armă obsolete sau strict pe CAS..
..gen Lower Speed Air Defense & Attack Aircraft (LOSADA)..
..accentul pe aerial defense! Complementar AA”
Iei ce era un neajuns..adica erau criticate că au viteza și plafon reduse..și le transformi in atu-uri..
Adică sunt tocmai bune anti drone..care la fel nu sunt foarte rapide (cel puțin nu încă) dar au mare manevrabilitate.
Faptul că pot plana/sta și trage de pe loc..le face perfecte sa abordeze țintele foarte instabile cum sunt dronele mici..fpv..shahed etc
Părerea mea că și avioanele de atac..lente cum sunt (A-10 Thunderbolt, Super Tucano..preferatul tau Air Tractor și altele) sunt la fel de ok in lupta contra dronelor..
Și ieftine! Cu tunul de bord..o rachetă e jumate de milion de euro sau dolari (Stinger, Mistral)..reduci cu mult costurile.
Adică mai adaugi un layer de apărare..
Cum ziceai și tu..nu există o metodă infailibilă contra dronelor…doar poți face „sita” mai densă..in loc de 70% rata de succes crești la 80-85..
Scapă de Aster..dai cu Mica..scapă și de astă dai cu Mistral..ridici un Tigre cu tunul de bord.. scapă și de astă ai Thales RapidFire cu CTA 40..sau cine își permite cu laser..Arrow hipersonice ca voi..(eu am luat sistemul francez ca referință)
Fiecare trebuie sa-și faca propriul sistem Iron Dome și cu cat mai multe straturi cu atât mai bine…rata de interceptare va fi pe măsură..și interconectate intre ele..
Războiul din Ucraina depinde din ce unghi privești..unii văd că aviația de atac e perimată..dar alții vad inca un strat defensiv- tragi cu ce poți- improvizezi.
La război nu e ca la Academia militară..te folosești de orice resursă..AA ce cumpărăm noi este fixă..avantajul unui Apache e că este mobil și poate aborda tinta de la aceeași înălțime – pe orizontală..și pot patrula intre mai multe puncte cu baterii de rachete, făcând legătura între ele..și inclusiv cu aviația (vezi F-35 care e ca un server de date între mai multe sisteme- computer zburător).
Cred că se va ajunge ca in celebrul joc de Nintendo sau Sega de ai roiuri de ținte și tu ai un elicopter și tragi sa dobori cat mai multe sa faci puncte..
Ar trebui sa privim dpdv defensiv și să schimbam optica asta cu atac sau CAS. Prevăd că în viitor li se va da alt nume care sa reflecte noul rol.
Și costurile..grosso modo o baterie (cu radar și rachete incluse) Patriot e 1 miliard de dolari..deci la 6-8 unitati vine cam 150 de milioane de $.
Polonia a cumpărat aproape 100 de Apache-uri cu 10 miliarde de $..la fel..cu rachete incluse.
Cu 10 miliarde ai avea 60-80 de de lansatoare fixe..dar 100 de elicoptere mobile..
Evident ideal ar fi sa le ai pe ambele..
Și asta un client extern ca Polonia.. SUA le cumpăra la jumătate..cu 35-50 mil $ bucata..deci ar veni de 2-3 ori mai puțin decât un lansator Patriot cumpărat tot cu preț redus..
Nu mai zic daca iei ceva mai ieftin sau SH daca mai au resursă (Mangusta/Atak cu Spike ER, Fulgur, Marte ER pe apărare de coastă).
Iar elicopterele devin din ce in ce mai performante dacă te tine buzunarul..generația asta a 4-a (Apache „F”, AW-249 Fenice, Super Tigre/Mk III) vor fi dotate cu radar AESA.. rachete cu rază din ce in ce mai lungă..avionica ca la jet-urile de vânătoare (apropo mi se pare mult mai corect termenul de „elicopter de vânătoare” decât de atac)
..in viitor gen 5 va fi stealth..cu viteza mai mare.. poate transonice (actualmente e aproape 500 km/h experimental și 400 km/h operațional..cat un turboprop..in viitor poate 700-800 la cum avansează de rapid tehnologia)..
Se renunță prea ușor la elicoptere..Părerea mea.
si IAR 330 SOCAT poate descoperi si distruge drone ,avantajul apache e ca are si radar si poate face si decoperire cu el nu numai optoelectronic, iar ai descoperit roata
Aia cu programul ITEP e de rasu plansu.
Atat au lalaito cu acele motoare si atat au supt la tata cu bani ca au ajuns sa anuleze programu. Nu ar fi prima data cand se intampla asta. Or sa il re ambaleze acusica si o il prezinte ca program nou pentru motoare. Il dau cu vopsea noua si in alti 2-5 ani o sa fie gata si ITEP asta.
E tactica cunoscuta si uzata de complexul industrial militar din SUA in special.
Noroc cu firmele adtea noi de pe la ei ca le mai dau cate un sut in cur ca altfel…
https://militarnyi.com/en/news/syrian-armed-forces-take-to-the-skies-for-the-first-time-since-the-overthrow-of-the-assad-regime/
https://theaviationist.com/2025/09/06/photo-p-8-lrasm-mojave/
https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/imco-deschide-fabrica-in-romania-foto-22156003
IMCO în România.
La mulți ani sărbătoriților zilei, Sf Maria, sănătate și voioșie!
De sezon !
https://totuldespremame.ro/tu-mama/lumea-in-care-traim/solidaritate-cu-profesorii-copilului-meu-de-data-asta-nu-platesc-meditatii-peste-meditatii-pentru-ca-in-clasa-ei-nu-fac-nimic
„..NU am cum să mai fiu solidară cu greva profesorilor. Nu acum. Când va exista un sistem de e v a l u a r e a performanței, când vor primi măriri salariale pe criterii de profesionalism, nu doar că trece timpul și leafa trebuie indexată, când media de la clasa va fi aceeași cu cea de la examenele naționale, am să îmi schimb părerea. Până atunci, cred că luni ar trebui să fie la catedră. În stradă poate ar trebui să fim noi, părinții. Dar nu putem. Trebuie să muncim, ca să strângem bani să plătim meditații.”
Unpopular opinion.
Numiti-ma capitalist salbatic, dar nu cred ca la stat ar trebuie sa ai voie sa faci greva. La privat da, la stat niet Tatiana.
Ok, formatie proasta ca militar din perspectiva acestei discutii, militarii nu pot face greva si nici nesimtirea magistratilor nu a avut-o militarul niciodata astfel incat contrar legii unde este pravazut explicit interdictia asta, tu sa „suspenzi activitatea”, adica greva in toata regula.
Daca la privat, unde grevele sunt rara avis, pot intelge greva respectiv necesitatea ca muncitorul sa se sfadeasca cu managementul, in vederea materializarii evolutiei pozitive a companiei nu doar in profit ci si in salarii, lucru de inteles, ei la stat nu mai este de inteles. Daca in situatia de mai sus discutam de o reducere a profitului si cresterea cheltuielilor cu personalul faptul ca firma o duce bine este totusi o chestiune de normalitate, la stat, unde nu reduci profitabilitatea la nimic, ci doar cresti costurile statului livrand aceeasi calitate de multe ori infecta practic strangi cu usa doar pe contibuabil care primeste indirect si fara voia sa taxe si mai mari.. ehh, parca acolo e alta socoteala.
Stiu ca nu-i o opinie foarte pupulara, nu cred ca-i 100% corecta, dar nici 100% gresita.
Când ai de-a face cu sisteme sociale, nu exista 100% bun sau 100% rau ci doar cat înghite majoritatea populației sau eșantionul supus acelor decizii.
Din păcate, domnule lt(rez) se observa cu ochiul liber, reticenta si opoziția la orice fel de schimbare.
Nu avem decât sa ne uitam cum masina sare in prăpastie sau trenul deraiaza de pe sine.
E ca in bancul ala prost cu 10 filosofi strânși sa schimbe un bec : ” cum definiti schimbarea?”
Asa si cu austeritatea, reforma, tăierile, netaierile, lamentările psdiste, șantajul psd dupa ce au făcut Halimai cu finanțele tarii iar acum mănâncă menta si nu le mai pute gura a ce consuma unele conaționale pe centura.
nu e o situatia de analizat in alb si negru.
insa greva in invatament pune in pericol si o clasa nevinovata a Romaniei, copii. Ei nu au gresit cu nimic, ei trebuie sa invete.
Profesorii au dreptul lor sa picheteze guvernul si sa faca mars-uri, dar d c nu fac asta in weekend?
Insa pe mine ma uimeste un lucru:
1. un profesor trece de la 16 la 18 ore de predare-învățare-evaluare
2. un copil de 1-4 are 4×5 -> 20 ore pe saptamana
3. un de 5-8 are 5,6 x 5 -> ~30 ore pe saptamana + teme
4. un copil de 9-12 are 6 x 5 -> 30 ore pe saptamana + teme
Plus ca generala si liceul e si perioada cand trebuie sa te bucuri de viata, sa te joci …
Poate eu nu inteleg ceva, dar cum naiba e posibil asa ceva? Un profesor adult sa nu faca greva pentru presiunea la care este supus in copil, dar nesimtitul sa iasa rpd in strada ca i se mareste lui numarul de ore.
corect, viata nu este in alb si negru, hai sa uam cifrele:
– media normei didactice in UE este de 720 ore/an, din care inv. primar 778, gimnaziu 712, liceal 680.
– noua norma didactica este 18h la gr 1 si 20h la ceilalți. O sau iau max de 20h/ sapt. sunt 34 sapt = 34x 20 = 680 h/ an ca MEDIE!!!.
Deci si cu noua norma, abia daca ajung la media europeana cei din licee. Dar hai sa facem greva ca ne place mizeria, parca ar fi profesori pentru copiii eschimosilor din Yakutia, nu ai nostrii.
Orice învățătoare sta la scoala cele 4h/ zi si gata. Deci 20/sapt.
Suma de 680 h/an este cat se piate de reala. Daca citim legea, celelalte 4h trebuie sa si le sesfasoare in cadrul scolii pentru alte activități, gen ședințe, cercuri de studiu, corectat lucrări, olimpiade etc. Pentru 2 copii nu am întâlnit la gimnaziu decat 2 profesori ce faceau asa ceva, restul rup usa catre casa.
Alt fenomen este lipsa de la ore din partea profesorilor, hai sa vedem, cati dintre cei de aici aveti copii la licee si cat lipsesc profesorii? Experienta mea de la liceu top 10 Bucuresti, sunt rare zilele cand face toate orele.
Exista si profesori dedicați pentru meserie, dar sunt excepții.
pt generala in NL clasa se deschide la 8:25 (profesorul e la 8:15)
4 zile pe saptamana cursurile se tin pana la ora 15:00, iar o zi pe saptamana pana la 12:30.
Destul de des vad profesori prin geam cum inca lucreaza dupa ora 15:00.
Profesorii au undeva la vreo 5 zile pe an, „study days”, in care scoala e in inchisa cat timp fac ei traininguri.
Ca sa fie mai usor pt parinti aceste zile sunt legate de vacante (2 zile inainte sau dupa vacanta de toamna, primavara)
Noua norma e 20 de ore pentru toti profesorii. La educatoare a ramas 25 de ore, iar la invatatori e 20+2 remediale. Nu mai exista norme reduse.
Adica 20×34=680 la profesori, 22×34= 748 la invatamant primar, 25*34= 850 la invatamant prescolar.
la prescolar media este 998 h/an.
De ex in Franta (école maternelle) au norma didactica de 24h/saptamana si 108 h/an activități complementare (gen proiecte școlare) La noi nu face nimeni asa ceva pentru ca toti considera norma didactica același lucru cu orele de munca legale.
In Germania si Suedia educatorii stăteau 8h/zi la gradinita pana veneau la 4PM parintii sa-i ia acasa, la noi ii lasa cu niste îngrijitoare iar educatoarele rupeau usa la 12.
Deci….ne place munca…
si inca o statistica pentru anul 2024-2025
Romania are aprox 3.5 mil elevi si studenti
Cadre didactice aprox 229.000, rezultatul o medie de 15.2 elevi/profesor. Este media Germaniei sau a Franței.
Si atunci ce nu merge la noi de scoala e atata de slaba?
Pentru anul 2023-2024 ministerul avea aprox 300.000 angajati din care profesori doar 229.000, iar dintre aceștia 62.000 erau suplinitori. Deci profesori titulari sunt doar 167.000.
Adica noi contribuabilii platim pentru copii nostrii cam asa:
– 56% profesori titulari
– 20% suplinitori
– 24% auxiliari, adica secretare, bibliotrcare, masteii etc. Dar stati ca nu aici e problema, ci in numarul asta intra directorii/ adjunctii de scoli, inspectorate sau minister. ASTIA tin ocupate locurile si din cauza lor avem 20% suplinitori!!
Ca sa concluzionat, din ce plătim noi, putin peste ju.ataye sunt cheltuieli in învățământ performant, restul sunt catre management sau înlocuitori ieftini pe posturile blocate de ei.
Concluzia, școlile sa fie autonome si sa se renunțe la Inspectorate si toti aia din Minister. Asta ar fi o economie reala si concreta +++ va creste si calitatea învățământului.
Nu înțeleg…un profesor are 16-18 ore pe săptămână??? Să tot fii profesor atunci 😁 treci pe la școală să bifezi condica 🤔
„Numiti-ma capitalist salbatic, dar nu cred ca la stat ar trebuie sai voie sa faci greva. La privat da, la stat niet Tatiana.”
I kinda agree with this. Sunt sigur ca sunt situatii si situatii dar ca principiu sunt de acord.
Eu cred că dimpotrivă, dreptul la grevă trebuie extins, inclusiv pentru militari și polițiști (cu excepția vremii de război sau a catastrofelor naturale).
S-ar putea ca opinia mea să fie și mai nepopulară ca a ta, dragă Locotenent, dar iată de ce cred asta: eu sunt adeptul total doar al schimbărilor pașnice în societate iar greva e unul din mecanismele pașnice posibile. Suntem în situația, dovedită îndelungat de fapte, că Statul acționează apăsat, nemilos și continuu numai împotriva intereselor cetățenilor săi. Toate meseriile și toate categoriile sociale sunt siluite îndelung. Astfel că Statul va trebui resetat într-un mod pașnic iar una din principalele pârghii ale omului pașnic este greva.
(Dar poate greșesc, oare?!)
„dreptul la grevă trebuie extins, inclusiv pentru militari și polițiști”
Hell no ! Aparatul de securitate nu are ce sa caute in jocuri politice si sindicale.
Greșești și încă grav
N-as merge asa extrem, in sensul ca cei de la stat nu ar trebui sa aiba voie la greva.
As sanctiona insa mai dur greva acolo unde nu e voie, e.g. protestul magistratilor care au lasat deoparte orice aparenta si pur si simplu suspenda toate dosarele … altfel e totusi un drept constitutional, mai ingrijorat sunt ca in privat se vaneaza de patronat f dur orice forma de protest…
am fost si eu la prima zi de scoala cu copilul asa ca nu am termeni recenti de comparatie dar mi-a placut ca a fost mai putin formal, fara primar, politist, popa si mai stiu eu ce, doar cu profesori si copii, nu ce-am mai vazut pana acum cu primari catarati pe mese sa tina discursuri…banuiesc ca nu era peste tot asa dar orisicat, parca a fost mai mult despre scoala, fara mult festivism exagerat…
despre greva, cred ca e prea mult ce fac acum, nu le-au dat manualele pentru ca ar fi fost „act de invatamant” si sunt in greva, doar le-au pus pe banca. sincer mi s-a parut usor infantila aceasta pedanta excesiva…
vezi cazul germaniei
toata lumea ii injura pe amploaiatii la stat, care au un statut special
https://en.wikipedia.org/wiki/Beamter
ne explica unsere sinti deutsche detaliile
Fiind in domeniu, pot spune ca greva nu are fundatie serioasa. Din pacate si sistemul educational este o casta aparte, ca multe alte institutii si companii de stat. Doar ca prin sistemul educational au mai ajuns si oameni capabili, luptand(la propriu) cu sistemul. Singura masura luata care poate fi criticata este cresterea efectivelor claselor. Profesorul trebuie sa se raporteze si la grup, dar si la individ. Pedagogic vorbind devine mai dificil cand efectivele clasei cresc. Cresterea normei la 20 este un fleac. Majoritatea titularilor si-au marit norma pe legea din 2023 la 20(2 ore intrau in norma, dar la plata cu ora). Deci nu a fost atat de mare paguba ca sa marit catedra. Atata ca sunt profesori pe care-i arde, caci plata cu ora varia de la 50 la 150 lei plata per ora(variaza in functie de grad si experienta in campul muncii). Ramanand la capitolul plata cu ora, acum este fixa la 22 de lei net. Nu mai este rentabil sa faci ore suplimentare. Asa au fost salvate niste ore. Cadre didactice titulare, prin „acordul” directorilor si „dezinteresul” inspectoratelor, ascundea intentionat posturi(fie intregi, fie fractiuni) ca pe urma sa fie impartite la plata cu ora. Asa elevii aveau profesori de fizica si la franceza, ori intr-o scoala cu necesar de 3 profesori titulari de matematica erau doar doi. Inca un lucru in care s-a tras cu tunul acum precum in tarani de catre Averescu sunt directorii. Tocmai acei oameni, pusi politic, care erau inima sistemului, ei facand incadrari si trimitand posturile la inspectorate. Scolile mici sau medii au devenit structuri ale unor scoli mai mari. Undeva la 900 de directori au ramas fara postul de director(nu le plangeti de mila, ei au post rezervat, nu au ramas fara loc de munca). Cat despre performanta scolara, este o triada elev-scoala-familie. Toti 3 trebuie sa conlucreze. De asemenea educatia provine din familie, scoala si societatea aducand anumite informatii, valori, competente si comportamente. Oare de ce avem o categorie mare de „auristi” si intre tineri? Pana acum nu am auzit pe nimeni sa zica ca multi profesori(nu majoritate, dar sunt destui) sunt ceausisti cel putin, ori le-a convenit sistemul anilor 90 cand au ajuns in sistem prin diverse mijloace. Inca ceva ce trebuie mentionat este ca interzicerea cumulului pensie-salar a trimis in pensie oficial mii de profesori.
Prin aceste masuri „de austeritate” au fost eliminate plata cu ora obtinute abuziv, pensionarii care veneau sa predea la clasa, profesorii necalificati. Astfel au fost eliberate cateva mii de posturi la nivel national(o estimare, caci un numar exact nu s-ar putea da, caci inspectoratele si directiunile s-ar autoincrimina), care au fost acoperite cu o camasre de clase, respectiv crestere de norma didactica.
Profesorii care isi incep salarul de la 3700 net, la care adaugi niste sporuri care te duc spre 4500 cu tot cu dirigentie(care este grea), sa mearga sa faca protest pentru directori si sefi de sindicat(oameni mana in mana cu sistemul care nu permite intrarea celor profesionali in sistem ; sindicalisti cu posturi rezervate si salarii de 35 000 de lei) imi pare o lipsa acuta de analiza critica. Da, si eu am fost afectat. Imi era frica de schimbarea asta, ca cine stie daca mai aveam loc de munca. Au fost cazuri, citisem zilele trecute, ca un liceu de elita a fost unit cu o scoala gimnaziala slaba, iar consiliul de administratie si directorul scolii gimnaziale au devenit liderii liceului, aceasta unire fiind facuta total abuziv. Dar revenind, am avut curajul sa privesc in perspective si sa vad reactiile unor colegi(deloc profesionali de fel), iar atunci mi-am dat seama ca aceste schimbari nu au fost neaparat rele. Si cum i-am spus unui amic „nu conteaza ce director sau colectiv de profesori are scoala. Tu tot poti sa mergi la ora si sa fii profesional”. Maine la ore!
Ministrul USR al Economiei, Radu Miruta, ia apararea Avioane Craiova in privinta softului nelivrat de Elbit.
https://defapt.ro/investigatii/viitorii-piloti-f-16-lasati-fara-iar-99
___
De precizat ca gagiul e pe felie cu softurile:
https://usr.ro/membri/radu-miruta/
Dar si el si Nicu Falcoi (actualul presedinte CA al Avioane Craiova si fost pilot de supersonice) sunt de la USR.
sa fim atenți la detalii:
– romanii reclama: „să livreze echipamentele și soft-ul necesare”..”dar pentru că softul, corecturile care trebuiau făcute în soft, nu sunt făcute”
– israelienii: „contract …numai pentru livrarea echipamentelor de avionică”…”integrare tuturor sistemelor și livrarea avioanelor este responsabilitatea A.C.”
Asa cum pare, geniile suveraniste carpatine pare sa fi semnat un contract doar pentru achiziție de echipamente si soft, dar fara suport integrare. Si acum probabil ca-si muta pisica de la unul la altul pentru ce e bug/change request.
Din genul economiilor tâmpite care ajung sa te coste 10x la final.
PS. acum nu pot sa nu ma întreb cine va asigura suportul post-productie? Ca acolo incep problemele adevarate, nu la 2 ture de pista ce fac astia acum.
Ministrul Apărării trage la răspundere serviciul secret al Armatei. „Cum e posibil ca Potra să aibă un ARSENAL în casă, fără ca serviciile să știe?”
https://www.gandul.ro/actualitate/ministrul-apararii-vrea-ca-responsabilii-din-dgia-care-stiau-de-militarii-mercenari-din-congo-si-de-armele-aduse-in-tara-sa-raspunda-cu-functia-20627808
De aia il mancau de coor inca din prima zi a numirii sale.
Nu ne mai facem bine ca natie 🙁
Si inca ceva: Cand angajezi soferi de tir sau coafeze la politia de frontiera care habar nu au pe ce lume sunt – uite explicatie de tara bananiera:
„„Pot spune cu certitudine că există inclusiv posibilitatea ca aceste ansambluri tehnice care conțin și cuiul grenadei să fi fost purtate la brelocul de la chei, fără ca absolut nimeni să înțeleagă ce reprezintă piesele respective”, au precizat sursele citate.
În altă ordine de idei, legat de puștile de asalt, sursele Gândul au explicat că nu ar fi primul moment în care arme dezmembrate integral ar trece cu lejeritate de controalele de la Poliția de Frontieră.
„Dacă ansamblele mici ale unei arme, precum cuiul percutor, mecanica trăgaciului, alte componente precum arcurile și altele pot fi purtate cu lejeritate în buzunar, restul părților mari, cum sunt țeava sau patul puștii, pot fi puse în bagaje, dacă se merge cu mașina, în diverse locuri libere dintre coca și caroseria mașinii. Ideea e că s-a trecut cu ele pe sub nasul polițiștilor”, susțin sursele Gândul.
„O armă poate conține și până la 25 sau 30 de piese, cele mai mari fiind patul, corpul și țeava, în funcție de model. Piesele mici le puteau avea inclusiv asupra lor. Nu ar fi ridicat bănuieli. Cât despre țeavă, ar fi putut foarte bine să o aducă în bagaje”, au adăugat aceleași surse.”
https://www.gandul.ro/exclusiv/cum-au-intrat-in-tara-armele-gasite-la-horatiu-potra-nimeni-nu-s-a-prins-ce-reprezinta-piesele-respective-20445815
Ete fleosc (de articol zic nu de comentariu).
gandul, trompetele moscovei
„WB Electronics’ Gladius system underwent regular combat testing in Ukraine from 2022 to 2024. Every component, from the kamikaze drone to the command post, was deployed on the front lines under Russian fire before being integrated into the final design.”
https://x.com/PawelSokala/status/1964993484877951421
https://kyivindependent.com/drone-with-cyrillic-markings-crashes-in-poland-near-belarus-border/
Spanish chess tournament bans Israeli flags, global body overrules
https://www.jpost.com/israel-news/sports/article-866574#google_vignette
https://monitorulapararii.ro/sef-fbi-pe-contrainformatii-a-fost-agent-dublu-rusia-china-1-58861?fbclid=IwY2xjawMruT5leHRuA2FlbQIxMABicmlkETFBbW9LV0dRbVF5QjBydWdiAR5RGpxIcnFvVP-5S0lhV_GsBu6fxClEuDqTJWHKNb1bz_Ba8Ga1pEsSOkBRLQ_aem_z0-bvktjA_ZAru3f8n8u6Q
poftim de’ coane iancule
https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/vecini/crestere-istorica-a-industriei-de-aparare-a-bulgariei-22157027
nu uitati, in 2 ani bulgarii o sa fie langa noi, iar in +5 ani ne vom uita la ei cu invidie.
Vezi ca si Bosnia are +33% si o sa exporte anul asta munitie de peste 500 mil euro.
interesant ca e sub egida EuroJust…posibil sa fie doar de fatada
https://www.g4media.ro/breaking-fostul-director-adjunct-al-spionajului-din-r-moldova-acuzat-de-diicot-ca-a-divulgat-informatii-secrete-catre-kgb-al-belarus-in-conditii-de-natura-sa-puna-in-pericol-securitatea-nat.html
oare faptul ca au colaborat si maghiarii inseamna ca Orban Viktor e pe faras?