Cele două țări au semnat o scrisoare de intenție care prevede posibilitatea ca Ucraina să cumpere cândva între 100 și 150 de avioane JAS 39 Gripen E. Nu se discuta despre costuri sau un orizont clar de timp pentru livrare și deocamdată avem de-a face doar cu declarație de intenție, dar chiar și așa, pentru SAAB este un lucru mare.
Dacă lucrurile se vor concretiza măcar pentru un număr ceva mai mic de aparate, tot ar fi cel mai mare export din istoria Suediei. În linii mari, SAAB vine cu aceeași oferta deja cunoscută: un avion multivalent, proiectat să poată opera de pe piste improvizate, ușor de dispersat în teritoriu cu un număr mic de personal la sol, dar în același timp, un avion de generația 4++ foarte bun și modern, cu costuri de achiziție și întreținere mai mici decât competiția, bineînteles conform pliantului oficial..
Evident că scrisoarea de intenție este doar un cadru în jurul căruia ar trebui să fie purtate discuțiile adevărate, dar este foarte probabil că achiziția de Gripen E să fie luată în considerare în viitor, după ce războiul se va fi încheiat. S-ar mai putea pune și problema asamblării locale a avioanelor, cu participarea industriei ucrainene.
Dar, în acest moment, documentul semnat în Suedia are doar o valoare politică și simbolică, nimic concret nu a fost pus pe masă.
În aceeași ordine de idei, aviația suedeză a primit primul Gripen E. Anunțul avenit pe 20 octombrie și este primul din cele 60 de avioane Gripen E/F contractate de guvernul suedez.
GeorgeGMT

Eu tot zic că dupa scoaterea din uz a F16, nu ar fi rau sa punem la punct o colaborare cu Gripen pentru principalul avion de luptă al României, iar F35 să fie doar in caz de forță majoră.
Să avem vreo 3-4 ecadrile de Gripen și două de F35.
Eu a-și prefera un mixt de F-35 cu F-15 sau F-16.
Bine ar fi dacă vecinii bulgari , trăgând concluzia ca nu au capacitatea sa administreze flota de F16 V , sa ne-o vândă noua in condiții favorabile …
Serios? Bulgarii mai degrabă își taie o mână, și tot nu vor da nimic unor vecini ca românii. E ca și cum România ar vinde avioane Ungariei.
AdiG – eu sper că nu 😎
Pe ce te bazezi? Ai auzit de vreun Gripen să fi participat la vreun conflict? Dacă da….spune-ne unde și când
Costuri, transfer de tehnologie, actionare in conditii minime. Chiar dacă e sub F16, Gripen costă mult mai puțin, ora de zbor e mult mai ieftină, poate fi operat in conditii vitrege (aterizare/decolare de pe sosele).
F16 bou costa aproape cât F35 si nu suntem bogatii lumio, apoi sa fim seriosi, in ziua de azi conteaza mai mult senzorii si raza de actiune a munitiei unui avion, iar pentru rusi dacă ai si F35 nu prea ai avea neaparat nevoie si de F16.
Da, stiu suna bine să ai F35 plus F15 sau F16 dar nu prea se merita daca te uiti la costuri și inamic. Sună a românul care lucreaza pe mininimul pe economie si isi ia rate pentru iphone de 7000 de lei.
la echipamente militare nu e ca la bmw ,ca si pe dacie poti pune motor de 2000de ml dar cu gripen nu faci sead pe care il faci cu F35 in veci poate sa iti povesteasca iranienii cum e
@Dan
Gripen a trecut testul „combat proven”. A fost folosit vara asta in timpul conflictului dintre Thailanda și Cambodgia:
Saab’s JAS 39 Gripen Fighter Is the Real Winner in the Thailand-Cambodia War
August 10, 2025
The successful performance of the Gripens over Thailand and Cambodia has significantly bolstered interest by other potential foreign buyers on the global arms market.
https://nationalinterest.org/blog/buzz/saabs-jas-39-gripen-fighter-real-winner-thailand-cambodia-war-bw-081025
Gripen’s first combat missions in the Thai-Cambodia conflict
August 11, 2025
On 26 July 2025, the Royal Thai Air Force (RTAF) deployed its SAAB JAS 39 Gripen fighter aircraft in live combat missions for the first time, executing precision airstrikes against Cambodian artillery positions on its borders. The operation came after armed clashes along the Thai-Cambodian border that began on 24 July following weeks of growing tensions.
https://www.armadainternational.com/2025/08/gripens-first-combat-missions-in-the-thai-cambodia-conflict-foc/
În felul ăsta, dacă ne vindem avioanele de antrenament IAR93 Sudanului…. îl face mai competitiv dacă aruncă câteva bombe peste nu știu ce amărâți? 🤔
Nu prea mai are rost , eu as fi mers că Ungaria și Cehia din prima pe Saab gripen , dar acum odată ce avem f16 o sazmsi cumpărăm tot f16 pt calul de bătaie și f35 sa fie pt operațiuni speciale , deja s-au obișnuit piloții tehnicieni , am impresia că și mentenanță se face la Bacău ….
F-16 ale noastre vor fi scoase din uz cam prin 2045 – 2050. La timpul ăla eu oricum nu voi mai fi, ori o să port pampers (ferească Gisăs). Așa că cine știe cât va costa atunci ora la F-35 și cât va costa un avion nou, deja în fabricație de atâtea zeci de ani.
ce investitii necesita f16vpeste 20 de ani pe partea de radare si electronica ca sa fie cat de cat la paritate cugripen si ce mai apare la rusi si chinezi?
ar trebui date ucrainenilor si luat gripen pe masura ce sunt produse
F 16 ale noastre nu pot tine pana in 2045-2050 ca nu au cum,
ca nu sunt T 55,
are si metalu mandria lui,
eventual daca se da la fiecare pilot/mecanic/tehnician o trusa de resuscitare cardiaca, ca sa faca fata, plus o trusa suplimentara pt resuscitare motor si sisteme de lupta,
daca imi amintesc bine, F 16 care le avem tb sa tina pana la intrarea in dotare a F 35,
acolo se incheie programu,
pt ca daca era de inteles achizitia F 16 din Portugalia, e de neinteles persistenta cu care se merge in aceiasi directie,
puteam sa tinem mai mult de F 16 dar erau necesare investiti majore, poate dublu fata de cat dau polonezii pt modernizarea F 16 (polonezii dau parca peste 7 mld ca sa ajunga la bl 70-72), polonezii au CD
plus nu stiu daca rezista celula lui F 16 a,b la atatea modificari pana la bl 70-72, inclusiv alte motoare, etc.
deja exista generatia VI, este de asteptat o versiune de F 35 bimotor care va fi de vanzare pt tarile aliate in cativa ani, poate maxim 2030,
plus, intra in productie mult laudatu Tempest, versiunea franceza de avion gen VI, versiunea suedeza gen VI, etc etc.
in 2045-2050 in America vor fi gata zborurile pt gen 7 si studiile incepute pt gen 8,
ce sa faci cu F 16 a,b cand va exista generatia 7 sau 8
este de asteptat o optimizare a costului orelor de zbor
pt ca concurenta chineza, rusa, inclusiv suedeza etc va creste
poate se trezesc industriile aviatice din Cehia si Polonia,
plus brazilienii si africanii de sud au la randul lor potential,
plus ucraineinii au la randul lor potential intelectual,
turci si restu arabilor cu petrol nelimitat,
plus coreeni de sud, etc
sunt multe tari prin Asia de Sud Est sau alte zone ale globului, care in urma cu 35 de ani erau ca inexistente la domeniu aviatie de vanatoare, dar care azi sunt peste noi
O fi având și metalul mândria lui , dar și noi , romanii avem bunul obicei sa nu aruncam nimic – vom trage noi de aceste F16 pana după 2040 , asta cu siguranța …
F35 ar trebui sa vina prin 2035 , care 2035 s-ar putea intinde înspre 2040 …
Așadar , in mod realist , nu prea vom avea cu ce sa înlocuim F16 pana prin 2040 …
celula cu MLU suplimentar duce la 12.000 ore, chiar 14.000 in functie de regimul de exploatare/sarcini. Mai conservator spre 10.000, si cu nite sute de milioane cheltuite la structuri
Pana in 10 ani ale noastre norvegiene ating 8000… portughezele abia trec de 4000 de ore.
Calculam simplificat cu 200 de ore / an / celula si ne rezulta inca 20 de ani incepand dupa 2030, daca extindem doar la 12.000 de ore la norvegience sau 10 pt. 10000 de ore. Despre portugheze, nu mai vorbim.
https://www.rumaniamilitary.ro/costuri-f-16-vs-inaintasii-si-concurenta
Am tras de MIG-urile alea ca de câine mort și nu vom trage de americance? Ba o să tragem până le vor găsi dracii!
https://www.youtube.com/watch?v=qUJrcXFp-Eo saab
Asta nu înseamnă că F16 nu pot fi folosite în misiuni de CAS sau intercepție de drone și alte mizerii tâmpe care zboară. Nu-ți trebuie cine știe ce aparat să interceptezi Shahed/Geran etc și nici să faci close air support.
Bineînțeles, ele nu pot fi folosite să se bată rachetă-n rachetă cu ce air superiority o să aibă rușii sau chinezii în 20-30 de ani, însă asta nu înseamnă că nu sunt folositoare.
În plus, foarte multe țări care trec de la F16 la F35 sau FCAS/Tempest o să aibă o grămada de piese de schimb.
F-16 probabil ca nu au moarte, celula poate fi extinsa. Nu e ca la MiG21, care era un fel de Dacia 1300 unde nici o bucata nu e identica cu alta, in functie de lotul de tabla, de perioada zilei (cele facute dimineata erau mai bune ca dupa-masa jumate din muncitori erau beti), etc. MiG 21 putea sa se dezmembreze de nou sau pe neasteptate sau sa mearga bine mersi zeci de ani, nu aveai nicio predictibilitate.
Nu varsta va fi limitarea la F-16 astea luate de Romania, ci electronicele – avionica, softul, armamentul, radarul – astea trebuie modernizate macar o data la 15-20 de ani. De exemplu, ar trebui sa punem radare AESA pe ele, cum fac polonezii. Macar sa incepem cu cateva din ele. Diferenta de capabilitate intre un radar de tip vechi, cu scanare mecanica, si un radar AESA merita banii. Nu doar la detectie, ci si cand vine vb de EW, sau de MTBF.
polonia polonia polonia ,OFP Peace Phoenix Rising e terminat a costat 32 mil cocari de aparat
https://www.facebook.com/photo?fbid=1326894366147253&set=a.406181604885205
Sa vedem ce zice Brazilia despre ora cu Gripen ! Au inceput sa primeasca primele avioane dela SAAB . Vom sti cat costa ora de zbor.
https://www.zona-militar.com/en/2025/06/01/the-brazilian-air-force-prepares-to-receive-another-batch-of-new-jas-39-gripen-e-fighters/
Sincer, abia aștept să văd Gripen pe cerul Ucrainei.
Un exercițiu relativ recent tailandezo-chinez a evidențiat clar superioritatea Gripenului în fața J-11 (varianta chineză de SU-27).
https://defencesecurityasia.com/en/gripen-j11-falcon-strike/
pe cerul Ucrainei,zici..?observi oare fanatismul ucrainienilor fara de Romania?ori ești p…. ?știi ce înseamnă o Ucraina puternica pentru Romania?
„fanatismul ucraineni lor….” 🤔
Mai exact….ce înseamnă o Ucraina puternică pentru România? 🙄
Aștept lămuriri ca să înțeleg că poate n-am înțeles bine 😎
Știu eu, Blabla. O Ucraină puternică înseamnă o Rusie nevoită să stea în morții mămicuței sale, în Estul Sălbatic, unde îi e locul. O Ucraină puternică înseamnă un șut în plus în dosul iredentist maghiar, că, și de s-ar uita ajutorul dat de București, nu se vor uita strâmbele băgate de Budapesta. În sfârșit, o Ucraină puternică și în UE înseamnă că muscalii s-au lins pe bot de pretenții în zona asta pe termen mediu spre lung. Avantaj enorm pentru noi și Republica Moldova.
Cu excepția cazului în care suntem dobitoci și alegem să ne conducă sclavi ai Moscovei deghizați în suveraniști. Atunci o Ucraină puternică ar pune probleme pretențiilor lor teritoriale și tentativelor de a crea noi probleme în zonă.
Duios Anastasie trecea…
Pai … o rusie tinuta la respect … si de ce nu … poate chiar calcata in picioare
Eu unul stiu sau macar sunt capabil sa-mi fac cel mai bun scenariu, intrebarea este CE STII TU sau CE VREI sa ne spui ca inseamna!?
La mintea mea, informațiile legate de superioritatea diverselor avioane de vânătoare de aceiași generație tb privite foarte critic pt ca se vorbeste de comparația dintre un avion de vânătoare bimotor cu un monomotor
Clar ca bimotoru are viteza ascensională mai mare, sarcina utilă mai mare, viteza maximă mai mare, etc
Tot așa cum pe hârtie un bimotor are un radar mai puternic, pt ca energia pt radar și restu senzorilor de pe avion vine de la motoare – la 2 motoare ai mai multă resursă de energie pt un radar mai puternic
Nu se spune scenariu/strategia în care Grippen învinge
Nu au trecut mulți ani în care aviația indiană a făcut exerciții cu aviația britanică: concurând Su30 cu E/T – indienii spunând ca a câștigat Su30, deși este previzibil ca radaru de pe E/T este superior celui de pe Su30
Cred ca vine manusa acest avion Ucrainei, fiind in prima linie; pana la urma pentru asta a fost conceput, pt a apara un stat neutru, fara o alianta care sa-i sara in ajutor si care sa fie indeajuns de bun, agil, adaptabil sa faca fata numarului mai mare al avioanelor rusesti. ne-ar fi venit si noua manusa daca Suedia era in NATO la momentul cand ne-am decis pentru F-16.
Se pare ca ar dura 3 ani de la momentul in care vor semna contractul pentru a livra primul avion si tinand cont de ce specialisti au ucrainienii in domeniu nu o sa fie greu sa inceapa asamblarea si-n Ucraina.
E oarecum simbolic ca un astfel de contract e semnat cu o tara din zona de unde a venit Rurik, fondatorul Kievului 🙂
Despre exercitiul thailandez, a fost J-12 contra AMRAAM, acesta din urma fiind sensibil superior si nu e prima data cand se intampla asta
Kiev-ul e atestat din anul 482. Varegii l-au cucerit de la Khazari si initial avea alt nume, Sambat (Sambatas).
Toate bune și frumoase dar banii de unde ? Că în Ukr corupția e la nivel înalt și nu văd de unde ar scoate ei bani in contextul actual , sau pe viitor. Ideea e că au nevoie de F16 SH și de Mig29 dar de unde?. Nu e fezabil numărul 100 ,150 , e ceva bănet doar zic. Hai că 17,24 mai ar fi acceptabil dar peste nu văd de unde ?.
Nu am nimic cu Ucraina , nici cu Zelenski – dar sa arunci niște numere – 150 de Gripen , care 150 ar fi cumparate din banii europenilor , mi se pare puțin cam exagerat …
Dacă nu greșesc , Zelenski a spus atunci ca Ucraina are nevoie de 150 Gripen și 150 F16 …
https://www.youtube.com/watch?v=qUJrcXFp-Eo
M-aș bucura să reușească dar cred că un efort colectiv ar fi mai puțin împovărător pentru buget. O să vedem dacă rămâne la stadiul de desene animate ( cel mai probabil) sau nu
In curand o sa apara si unul geto-daco-valah. Pai nu?
Europenii,in buna lor traditie, isi disipa fortele cu frenezie 🙂
Vorba ceea: istoria ne invata ca nu se invata nimic din istorie.
Părerea mea că de data asta nu vor mai putea sa o scoată la capăt tot singuri..
Investiția va fi imensă..stealth..le trebuie loyal wingman UAV..e musai la gen 6..
Dacă se sparge FCAS Saab va avea de ales intre Dassault (Franța) și Airbus (Ger+Spa)..
Mai avantajos cu Franța că vor avea 50% share in loc de 33% cu Airbus.
Backup ar fi sa colaboreze cu Embraer-Brazilia unde oricum au colaborare importantă pe Gripen..
Și cu Embraer vad un share industrial și mai avantajos că posibil sa nu se bage fifty-fifty brazilienii..un 60-40 sau 65-35..deci ar avea partea leului..
Oricum ar câștiga și fonduri de dezvoltare că Brazilia își permite..și comenzi că Brazilia va dori sa înlocuiască până la urmă generațiile vechi..și au avioane mai vechi de înlocuit..au F-5 Tiger, AMX International..ar fi minim 66 ..deci 5-6 escadrile=comanda consistenta.
EU zic ca Mai e Kult pana departe cu numarul Adela de 120 – 150 de Gripen E/F ca daca estevdupa scrisori de intentie Romania e campioana!
Hai sa vedem ce se intampla in viitorul de 6 luni.
@Dan
Gripen a trecut testul „combat proven”. A fost folosit vara asta in timpul conflictului dintre Thailanda și Cambodgia:
Saab’s JAS 39 Gripen Fighter Is the Real Winner in the Thailand-Cambodia War
August 10, 2025
The successful performance of the Gripens over Thailand and Cambodia has significantly bolstered interest by other potential foreign buyers on the global arms market.
https://nationalinterest.org/blog/buzz/saabs-jas-39-gripen-fighter-real-winner-thailand-cambodia-war-bw-081025
Gripen’s first combat missions in the Thai-Cambodia conflict
August 11, 2025
On 26 July 2025, the Royal Thai Air Force (RTAF) deployed its SAAB JAS 39 Gripen fighter aircraft in live combat missions for the first time, executing precision airstrikes against Cambodian artillery positions on its borders. The operation came after armed clashes along the Thai-Cambodian border that began on 24 July following weeks of growing tensions.
https://www.armadainternational.com/2025/08/gripens-first-combat-missions-in-the-thai-cambodia-conflict-foc/
Am zis mai sus. Exemplul e apă de ploaie