F-16 sh olandeze sau portugheze…sigur.

Intr-o declaratie a Primului Ministru, Victor Ponta, facuta ieri, acesta a admis ca Romania nu-si permite sa cumpere astazi avioane noi pentru armata si ca, in aceste conditii, varianta de a achizitiona aparte F-16 din Olanda sau Portugalia este singura posibila.

Lasand la o parte  faptul ca atat ii duce capul, problema achizitiei de avioane se cam incheie aici. In proportie de 99% vom achizitiona cateva, maximum 15 bucati, de F-16 vechi si vai de ele, cateva rachete, de aceeasi varsta cu avioanele si…gata!

Si cum din cele 15, 2-3 vor fi probabil duble, ram,anem sa zburam cu 12 aparate. In cativa ani3-4, unul cate unul batranele, la propriu, F-16A/B, poate MLU, vor fi trase pe dreapta si folosite ca piese de schimb pentru cela care inca vor mai zbura. In principiu dupa cativa ani vom ramane, in cel mai fericit caz, cu doua cellule de laarma, adica 4+4 aparate.

In aceste conditii RoAf isi pierde capacitatea de lupta si se transforma dintr-o ramura a Armatei Romane, intr-un apendice al politiei de frontiera, cu rol strict de politie aeriana. Ok, da atunci de ce nu cumparam TA-50 sau M-346, noi?!

Sursa: Capital

Pe defenseindustrydaily, a aparut un foarte bun si complet editorial desre situatia Aviatiei Militare Romane si optiunile sale pentru viitor. De CITIT!

120 de comentarii:

  1. LUATE LA PRET DE NOI ! SI FARA OFFSET !
    RUSINE ORDINARILOR !!!

    • Cu siguranta peste cativa ani o sa ii ia cineva la intrebari si pe astia ( este imposibil de acceptat ) , ca si pe Bombonel , si atunci o sa se scape la randu lor pe ei …… Este imposibil de conceput ca un om cu viziune pe termen mai lung de O ZI sa poata lua decizii atat de proaste …..
      O sa trebuiasca sa fie luati la raspundere pe ce au cheltuit inutil resursele tarii si au adus tara in incapacitatea de a se apara !!!!
      Nu trece o zi in care sa nu ne demonstreze ca nu au nici un interes pentru aceasta tara , ca sunt extrem de prosti manageri, corupti si spaguitori .
      In loc de 15 vechituri sa inceapa in mamicile lor cu 4 avioane noi pe an ( in 3- 4 ajungi la ceva acolo ) si dupa 3-4 ani cand probabil se schimba situatia economica sa ia restul ( abia se pregatesc pilotii intre timp si se pregateste infrastrctura …. + offset )

  2. DE CE NU CUMPARA Cateva SU-35 su SU33 ,o sa mi se spuna domnule suntem NATO nu putem lua de la Rusi sau Indieni dar si greci si bulgari sunt membri Nato si si-au achizitionat s 300 de la rusi ,guvernul lui bombonel si-a batut joc de ROAF lasand sa rugineasca 18 avioane mig 29 preferand sa investeasca in ce in mig 21 un avion cu mult mai vechi si mai uzat moral fata de mig 29

  3. Mai bine ar cumpara 15 aparate T50, daca Gripen este ignorat total, decat jafurile astea de F16.
    Daca cumparam aceste gunoaie, atunci cu adevarat vom cumpara un avion cu multa experienta de zbor(asa cum le place la unii sa afirme), trecut prin multe la viata lui, o adevarata curva batrana.Unde era chiar si batranul Gripen A/B, cand avioanele pe care urmeaza sa le cumpere Romania, erau forjate la greu de olandezi si portughezi, care se pregateau sa faca fata , militar, URSS?Nicaieri, nici macar pe plansele de proiectare.Atunci ce sa mai vorbim de nepotul Gripen NG?
    Nu ne-ar strica si cateva Mustanguri iar pentru misiuni de bombardament cateva B17 sau Lancaster, ca si astea au multe misiuni la activ.
    Pana la urma bine ca totul se termina bine, s-a dorit cu foarte multa pasiune F16, aia cumpara Romania.Ce vor tremura rusnacii in fata bravului F16 SH, de fiecare data cand se vor urca in carlinga avioanelor Su35 si Su PAK FA T 50.Ce misiuni la mare distanta de tara, cu alimentare in zbor, pe timp de noapte, vor realiza pilotii nostrii, atunci cand vor participa la atacarea Iranului, sau a altei tari, cu care Romania s-a aflat pana in prezent in relatii bune.

  4. Cum am spus si pe Resboiu, macar daca alaturi de astea 15 F16 ar alege sa cumpere MIG21 SH cu putine ore de zbor si impreuna cu ce se mai poate revitaliza din cele vechi, sa re-modernizeze la Aerostar Bacau vreo 20-25 MIG21 Lancer varianta aer-aer, sa le folosim inca vreo 10 ani pana terminam cu achizitiile F16… daca vom mai ajunge vreodata la 48.

    Asa macar mai dam ceva de lucru si industriei noastre si tot avem vreo 40 de avioane operationale, ca sa nu trebuiasca sa reducem drastic numarul de piloti.…

    • Ce sa dai de lucru cand o sa dea afara 11% din muncitorii din industria de aparare?

      • Am vazut si eu stirea aseara! Pai e clar ca vor sa desfiinteze aproape tot, in afara de arme usoare si poate TBTul, dar si ala facut de Iveco…

        • Da da , sa nu uitam de maretul contract ( anuntat inainte de alegeri ) de 1 mld dolari cu columbienii
          E imposibil de conceput tot ce fac acesti excroci !!!

  5. Culmea cand toti se inarmeaza noi taiem tot pe langa ca nu luam NIMIC…..
    Oare o mai fi Romania pe harta in urmatorii 20 de ani?

    • In Romania , incepand cu ianuarie 1990, si pana in prezent, se fura prea mult de catre politicieni.De asta tara este pe butuci si nu sunt fonduri suficiente, inclusiv pentru dotarea si instruirea armatei.

  6. Cat ar costa pe an ca sa platim sa ne faca altii politia aeriana ?

    • Nu stiu, ar trebui sa negociem cu RM…………

    • @Tudor. Au fost facute studii de catre MApN in acest sens, iar rezultatul a fost ca ne-ar costa mai mult -defalcat in timp-decat daca am achizitiona propriile noastre avioane, basca ca s-ar pierde piloti care si-asa sunt putini -din ce in ce mai putini, iar scolarizarea lor costa enorm. Dar, probabil ca cei de sus, nu-s interesati de asta ci doar de peschesurile dupa care le curg balele. Romania nu-si permite…a devenit deja de peste 20 de ani, un logo, pe care-l repeta toti „saltimbancii si uratii” la nesfarsit!

      • Cum a putut sa le treaca prin cap sa se gandeasca macar la asa ceva……gunoaie…

        • @M.C. EI cunosc doar cuvintele: reduceri, diminuari de fonduri, taieri, casari, sh, distrugere, etc. Altceva nu stiu, dar daca ideea este ca Romania sa nu mai aiba categorii de forte, ci doar asa-zise forte de auto-aparare (parca am fi un stat minuscul), atunci la ce naiba atatea planuri de inzestrare intinse pe 15-20-25 ani!? Planuri care se tot reporteaza de la an la an, fara a se incepe mai nimic. Singura concluzie logica, dupa mine, este ca totul se face organizat si la indicatia „cuiva” foarte de sus, posibil sursa straina (nu sunt adeptul teoriei conspiratiei, dar chiar sa lupti si sa faci totul pentru distrugerea unei Tari si a Armatei sale, da de gandit!). Inca 1500 de oameni din industria de aparare, si-asa anemica si muribunda pe care o mai avem, dispar, deci, viitorul ne este maret si plin de perspective pozitive! Si de unde pleaca? Tocmai din intreprinderi definitorii pentru capacitatea tehnologica a unui stat: Romarm, Avioane Craiova, IAR Brasov, etc. Intreprinderi care, cu sprijin si interes, ar fi putut realiza produse de top, dar care au fost lasate sa moara incet.

    • Costurile aproximative sar de 200 de milioane de euro.

      • Cu banii aia am putea plati rata anuala pentru Gripen,daca luam 24 de aparate, noi, nu jafuri.Daca luam mai putine, sub 24 de avioane, atunci platim mai putin.

        • 48 de aparate fara nicio problema ! sau 24 rata pe 2 ani ( oricum nici jafurile aste anu o sa tina mia mult de 2-3 ani 🙂 🙂 🙂 )

        • Da, tocmai de aceea tot scriu ca nu banii sunt problema, ci altceva.

        • George, sper din tot sufletul sa fim noi aici papagali si sa ni se ascunda o strategie buna pentru Romania 9 sa fie ceva ce nu se poate spune …. ) si asta sa fie doar ceva acolo de aruncat in ochii , dar tare ma tem ca aproape sigur nu este asa ………….. incep sa ma tem de sigurata noastra de acum si de peste cativa ani ….

  7. Cretini nenorociti! Toti unul si unul…Poate totusi fac o licitatie pentru cateva zeci de pistoale Smith&Wesson, utile atunci cand or sa fie nevoiti sa si-o traga in gat, fiindca in cap nu-i duce mintea! Bombonel le-a aratat „calea demnitatii si a onoarei”, demna de urmat de catre toti panglicarii, specialisti in devalizarea tarii, furtul si risipirea total aiurea a banului public, mari amatori de ghesefturi sh. RUSINE! Si uite asa, Olanda o sa ne vrea in UE, cum ne-a vrut imediat in NATO dupa afacerea „minunata” Hawk…Dar, trebuie sa ne simtim mandri fiindca suntem…unici. Suntem unici deoarece am fost, suntem si vom fi, tara depozitara a tuturor deseurilor lumii militare: rachete, avioane, tancuri, etc, fiindca, dupa cum bine se stie, avem TRADITIE.

  8. Aia cu Nastase e facatura .Il tine in spital pana trec alegerile apoi il gratiaza.

  9. Am inteles ca luni este sedinta CSAT. Pun pariu ca o sa anunte ca au batut palma cu olandezii pentru „noile” pubele zburatoare.

  10. Cand se publica oare costurile defalcate pentru asa zisa achizitie, pentru ca am impresia ca au cam batut palma?
    Sunt curios la ce pret ne „doneaza” vechiturile alea, plus cat costa modernizarea (radar, reparatii capitale, motoare), instruirea personalului tehnic si de pilotaj, modernizarea infrastructurii (probabil ca pt. 15 avioane vor moderniza un singur aeroport). Si apoi cat va costa pe an intretinerea avioanelor?

  11. AM SPUS-O SI AM SA repet bombo a lasat 18 mig 29 sa rugineasca

    • Un om normal la cap, care are frica de Dumnezeu, nu rade cand altuia ii este greu, nu-si doreste moartea nimanui, nu da vina pe unul singur pe care i s-a pus pata, atunci cand de vina sunt enorm de multi si multe altele.. din pacate sunt multi „oameni” pe acest forum care indeplinesc aceste criterii si ma ustura degetele sa nu scriu mai mult. nu poti sa fii atat de rau si sa pretinzi numai bine! eu chiar daca sunt, asa cum se stie, anti Basescu la greu, nu-i pot dori raul desi el indeplineste conditiile unui tradator de tara.
      trageti si voi o concluzie la urmatoarele argumente:

      1)atunci cand migurile 29 au fost lasate la ruginit, a fost din cauza lipsei pieselor de schimb, pentru ca rusii nu ni le mai dadeau, rupsesem orice legatura cu ei si ne dadeam cu occidentul, era chiar o isterie anti rusi in tara si nu ma refer la politicieni aici.

      2)atunci cand migurile 29(erau doar 18 avioane) au fost retrase, s-au modernizat 200 de miguri 21, toate aduse la niste standarde foarte inalte la acea vreme. tin minte ca nici americanii nu aveau in dotare sistemul nostru DASH de pe casca, tara nu a fost lasata de izbeliste ci cu o capacitate de lupta aeriana foarte buna pusa la punct, s-a luat cea mai buna decizie avand in vedere cost/performanta si faptul ca aveam 300 de miguri cu resursa.

      3)NU Nastase e de vina in nici un caz pentru ce s-a intamplat in armata, desi lucrurile au mers bine. NU inseamna ca daca esti prim-ministru ai atributiile necesare sa te bagi in toate detaliile din toate ministerele. el probabil nici macar nu a facut altceva decat sa intrebe niste specialisti daca solutia e buna, dar el nu a decis nimic, ci ministrul apararii, care daca vrea face cum vrea, pentru ca el se pricepe (sau ar trebui) la aviatie, prim-ministrul insa, NU!

      Va rog(pentru moment, ca dupa aia o sa schimb tonul) nu mai aduceti in discutie, macar in aceste momente grele(ale sale), vreun subiect „Nastase”, pentru ca ati fi surprinsi sa vedeti cat de nevinovat este acest om fata de tot ceea ce s-a fabricat impotriva lui. daca are vreo vina ca prim-ministru, vina este ca nu a stiut sa fie un prim-ministru excelent. Dar excelent nu este decat Dumnezeu.

      • Dumnezeu? Prietene ai 12 ani de inca crezi in maimute plutitoare pe norisori? Vaaai..

        • daca nu ai trait in jungla pana acum ai aflat probabil ca in tara asta 90% din populatie suntem ortodocsi. sa razi de asta inseamna sa sfidezi, cam asa cum face presedintele nostru scump si iubit atotcredincios. pentru tine atata am de spus, iti doresc sa fii sanatos.

      • Ce ar mai rade de tine polonezii daca ar citi punctul 1 din textul tau…

        „…s-au modernizat 200 de miguri 21…”
        Nu. Ce faci bre, te crezi la alegerile din ’46?
        „…aveam 300 de miguri cu resursa…”
        Idem raspuns mai sus.

        Cat despre pupincareala la adresa lui Nastase…”sa vedeti cat de nevinovat este acest om fata de tot ceea ce s-a fabricat impotriva lui”…bleah, omule fii si tu barbata, ce naiba! Chiar in halul asta?

        PS – intrebare pt. toti ca nu stiu raspunsul: puteti sa-mi spuneti si mie care a fost ultima data cand au achizitionat Fortele Aeriene Romane (ceea ce azi numim avioane de vanatoare) SECOND HAND? Incepand cu primul Razboi Mondial, va rog.

        PPS – daca raspunsul e…”niciodata” o sa fac ca toti dracii.

        • mda, iarta-ma ca mai si gandesc. logic! normal! bineinteles ca parerea mea este ca Nastase este o victima a lui Basescu. Dar vezi tu cum e, eu sunt impartial insa mi-e greu sa cred ca un profesor universitar, care s-a dovedit a nu fi corupt ca prim-ministru, poate fi vinovat de ce este acuzat.

          spre comparatie cu tine, tu il sustii pe Basescu, asa cum o fac multi pe aici. Asta e un bleeah adevarat!!! nu ca e trist?

          legat de miguri, am dat cifre aproximative, vrei cifrele exacte? ti le trimit oricand daca vrei si se apropie de ce am spus. daca nu ma crezi, mai cauta pe google.

        • Ma omule, tu incepi sa ma calci pe nervi cu miorlaitul asta autovictimizator.
          Da, l-am votat de 3 ori pe Basescu. Dar sa-l pup in fund si sa-i accept bubele din cap, niciodata.
          Crezi ca daca Nastase e „profesor universitar” e Dzeu pe Pamant? L-am avut profesor la adminsitrativ chiar si pe fostul prefect de Gorj si nu era mare scofala. Ca sa nu mai vorbesc de Domnul „TS” la constitutional (gagiul venea smecher tocmai de la Academia de Politie) care a fost prins acum cativa ani cu trafic de influenta si acum se dezbraca in putza goala in fata web-cam-urilor (nu glumesc).

          Te rog trimite numerele, sa le vad si eu pe ale 200 de Miguri 21 modernizate, scuteste-ma cu „google”, asta e raspuns de genul „oh shit, habar n-am, stai sa caut eu intai”.

          Repet intrebarea: incepand cu Primul Razboi Mondial, ce SH-uri de vanatoare a achizitionat Armata Romana? Sincer, eu chiar nu stiu, dar mi-ar place sa le pun Domnilor Presedinte si Prim Ministru o intrebare de genul „cand a achizitionat Armata ultima data SH-uri de vanatoare?” 🙂

        • Am sa fac lucrurile mai simple si am sa impart istoria aviatiei militare romanesti in 6 perioade:
          1-Inceputurile aviatiei;
          2-Primul Razboi Mondial;
          3-Perioada Interbelica;
          4-Al Doilea Razboi Mondial;
          5-comunismul;
          6-Contemporana.

          In care din aceste perioade am achizitionat avioane de vanatoare/”de lupta” (puteti sa le separati si in bombardiere, nu-i bai) second hand?
          Accept orice raspunsuri si de tip wikipedia, numai sa-mi dati modelele de avioane si daca e posibil si cantitatea. Atat.

        • @Romania Tricolor:
          „In care din aceste perioade am achizitionat avioane de vanatoare/”de lupta” (puteti sa le separati si in bombardiere, nu-i bai) second hand?
          Accept orice raspunsuri si de tip wikipedia, numai sa-mi dati modelele de avioane si daca e posibil si cantitatea. Atat.”
          Yak-urile 23 au fost toate la mana a doua zburate pentru cativa ani in Uniune apoi transferate noua si polonezilor… O parte din MiG-urile 15 au fost de asemenea zburate de sovietici (unele chiar in Korea), Il-10, la fel…deci n-ar fi prima oara cand se poarta SH. Ce-i drept, la vremea respectiva MiG-ul 15 era (inca) varful de lance…

      • Prietene, o cam iei pe campii.

        La punctul 1 aveam aceeasi parere cu tine pana acum cateva luni, cand un fost pilot de 29, unul dintre cei mai experimentati de la noi, mi-a spus ca lucrurile erau destul de diferite, cel putin din punctul de vedere al pieselor de schimb.

        La punctul 2, Romania putea moderniza 200 de 21 doar daca lua si de prin vecini.

        La punctul 3, lucrurile iar stau putin diferit. Armata cauta si anunta de ce are nevoie, ministerul cauta solutii pentru a acoperi necesarul insa decizia finala, din cate stiu eu, o ia CSAT.

        Plus ca o dai de gard cu propaganda bombonica, o bombonica la fel de nevinovata si de victima a sistemului ca bercea mondialu, ala avand scuza ca este cioroi analfabet.

        • prietene tu bati campii rau de tot. daca ti-a spus tie un pilot ceva, inseamna ca are si dreptate? eu am vorbit cu un pilot si cu un mecanic de la Craiova care imi spuneau ca s-ar putea modifica si obtine din iar-99 un supersonic. cand i-am auzit mi-am muscat buza sa nu rad, aveau oare ei dreptate?
          daca am dat un numar mare la migurile modernizate este irelevant, ai inteles ideea, ca aveam un numar mare de miguri-21 care aveau resursa de zbor, in comparatie cu acele doar 18 miguri-29. a fost o expresie ca sa intelegi ca mai importante sunt acele peste o suta de miguri 21 decat 18 miguri 29, cu avionica similara. iar legat de CSAT informeaza-te, sunt atatia in componenta, inclusiv SRI-ul si multi altii. Adica e normal sa dai intr-un singur om cand vinovati sunt atatia, implicit presedintele tarii?

          legat de propaganda-nu, nu o dau de propaganda, imi spun parerea. am voie sa-mi spun si eu parerea sau trebuie sa gandesc ca tine? ca daca imi spui ca nu am voie te bag…
          cu Basescu al tau. cand o sa dati tare in Basescu si ai lui asa cum dati in Nastase atunci o sa spun, da domne, oameni corecti. pana atunci Nastase e condamnat si face puscarie vinovat sau nevinovat, iar voi dati in el, desi are peste 8 ani de cand nu a mai insemnat ceva pentru tara asta. iar Basescu e presedinte de 8 ani si incalca constitutia constant, iar despre el nu vad ca zice unu macar pas.

        • @Romania Tricolor- l-ai votat de 3 ori pe Basescu? ok, atata vroiam sa stiu. stii vorba aia, „u fool me once…” eu nu tin cu cineva atat de aprins, decat daca dupa prima campanie chiar a facut ceva. de exemplu daca Ponta va fi execrabil, nu-l voi mai vota, iar daca va fi corupt, voi dori sa-l vad in puscarie. dar asta e usor sa-ti dai seama dupa primul mandat, nu am nevoie de 3 ca sa citesc un sarlatan.

          legat de avioane, nu sustin varianta avioanelor SH, m-ai inteles gresit. eu vreau F-16 block 52+ modernizate cu israelienii.

        • Nu te-am inteles gresit si nici n-am afirmat ca esti adeptul achizitiei de F-16 SH, iar deviezi si nu-ti merge faza, nu-mi pune in gura cuvinte si concluzii ce nu-mi apartin.
          Cat despre „fool me once…” am stiut ce-i poate capul lui Basescu de cand era Ministrul Transporturilor. Te oftici?
          Asa ca da-mi dovezile cu privire la cele 200 Mig-21 modernizate.

        • IAR 99 supersonic?! Bre esti sigur ca nu ai vorbit cu paznicu’?! Nu de alta dar aici pe blog am avut onoarea de publica o serie intreaga de articole, scrise de unul dintre proiectantii ’99 si omul saracu’ spunea orice numai de supersonic zicea ca nu merge, in primul rand datorita profilului aripii, unghiului de atac, etc, etc.
          Romania a modernizat fix…110 MIG 21, la standardul de LanceR.

      • UN OM CU FRICA DE DUMNEZEU NU ISI PUNE PISTOLUL LA TAMPLA CAND E PRINS CU MATA IN SAC ( ORICUM E PREFACATORIE , O GLUMA – MERGEA SI STATEA CA UN „BELFAR” 8 LUNI – A LUAT IMPOSIBIL DE CONCEPUT DE PUTIN PENTRU CE A FACUT DIN ACEASTA TARA , IMPREUNA BINEINTELE CU CEI CE AU URMAT ….) !!!!!!!!!!!!!!
        MAI ALES CA E VINOVAT !!!!!! NU A CONCEPUT CA UN SEMIZEU ( INFECT CA SI EL ) SA AJUNGA SA FIE LUAT LA JUDECATA SI CONDAMNAT DE INFERIORII ASTIA, ADICA DE PROSTIME ……

    • Avioanele sunt 0,0001 % din tot raul ………… lasat de bombonel ….

  12. WW on iunie 23, 2012 la 12:55 said:

    Nu e vina „agresorului” ci a cui permite sau accepta toate cacaturile…
    Daca eu iti spun sa sari de pe un bloc, si sari, cine e de vina?

    • @M.C. Si asta ii scuza cu ceva!? Daca ei urmeaza calea „agresorului” -si-o fac chiar mai bine decat ar putea-o face un adevarat agresor -asta ce inseamna, cumva ca vor binele tarii si al armatei, s-au ca ar vrea dar n-au cu ce ori cu cine? Noi, dupa cum vezi, n-acceptam toate cacaturile pe care ei ni le pregatesc si ni le servesc cu polonicul, dar…nu noi conducem, ci ei alesi de catre noi (aici intr-adevar, noi suntem de vina. Singura data dealtfel, cand intr-adevar avem putere asupra lor -alegerile, in rest…Poate ar trebui niste nemti sa punem in fruntea tarii!). Sunt de acord cu tine in privinta acceptiunii cacatului, dar ei, cei de sus, il genereaza si-l accepta; noi, cei de jos, ne minunam inca, de cat de mult le place-n rahat. Si vrem, nu vrem, tot intr-un rahat suntem de peste 20 de ani, dar mai grav este faptul ca ne-am obisnuit sa fim de cacao, in cacao si generatori de cacao…Imi place intrebarea ta -daca Romania va mai fi pe harta in urmatorii 20 de ani! La obiect pusa, dar m-as alatura tie cu inca una -daca Romania va mai avea armata peste 20 de ani? Dupa cum merg lucrurile, greu de dat un raspuns!

      • Este foarte greu sau aproape imposibil ca oameni sa se adune si sa forteze plecarea cui o da in bara de fiecare data.
        Trec 6 luni sau 1an, ia sa vedem ce ai facut tu, a facut vreo tampenie, toata lumea in strada si cerut plecarea, sau fortat sa plece, un fel de alegeri anticipate la fiecare 6 luni sau 1 an.

        Daca Romania va mai avea armata in peste 20 de ani?
        Da, va mai avea, da nu pe a noastra.

  13. oare nu af fi bine ca bombonel 2 sa iti traga un glont in cap in avans? ar face poate un mare bine tarii 😀

  14. citeste ce am scris mai sus, inchina-te la Dumnezeu si roaga-te sa nu se intoarca impotriva ta ce tocmai ai spus

    • asta e parera mea. fiecare are dreptul la o parere! Nu tin cu nici un pardit politic dar imi e scarba mare de guvernul actual mai mult decat imi era de guvernul boc.

  15. CARE MOMENTE GRELE AU MURIT MILITARI NOSTRI IN IRAQ SI AFGAANISTAN SI PT CINE PT UNUL CA BOMBO CARE NU ARE BARBATIE NICI CAT TIMOSENKO PT UNUL CARE A VANDUT PE O IAHNIE DE FASOLE PETROMUL SI SIDEXUL ,PT NASTASE CARE NUMAI CINSTIT NU E SI SA GANDIM ALTFEL,UN TUN USOR AA ARE UN CALIBRU DE LA12,7MM ARMA LUI BOMBONEL AVE CAM 9 MM DECI DACA S-AR FII IMPUSCAT CU ADEVARAT AR FII TREBUIT SA AIBA IN EL O PLAGA ENORMA SI SUSPECT GLONTU A OCOLIT ORICE PUNCT VITAL

    • Sunt enorm de multi lideri care au fost BARBATI nu pampalai . SOLDATII DIN AFGANISTAN MOR PENTRU CA UNU CA BOMBONEL ( SI ALTII CA EL ) CUMPARA BOLIZI DE ZECI DE MII DE EURO LA ODRASLELE LOR PROASTE CA NOAPTEA SI MLITARII NOSTRII SE PLIMBA IN ROABE DIN ANII 70 FARA CELE MAI ELEMENTARE ELEMENTE DE SIGURANTA CE SA MAI ZICEM DE TEHNICA DE „OCHIRE” TRAGE MAI LA STANGA SI MAI LA DREAPTA – CU TOATE ASTEA ACEI OAMENII IMPUN RESPECT NU GREATA CA ACEST JOSNIC INDIVID ( NICI VORBA DE OM ) .
      UNDE II SUNT OUALE ( CELE PE CARE LE DADEA LA NUMARAT ) ACESTUI PINGUIN ?!?!?

  16. Sclavii si slugile de la guvernare ne fac de ras ca si natie, nu domnule Ponta nu va pot considera prim ministrul meu in aceste conditii, cand o tara ca si Romania nu isi permite 16 avioane multirol noi si umbla dupa 15 avioane second hand…
    Cand ai exemplele altora precum Polonia, Cehia, Ungaria, Republica Sud Africana, Thailanda tu te gandesti sa cumperi ca boul avioane pe care le arunca altii….
    Daca era vorba de tancurile olandeze Leopard 2 A6 si A5 nu cred ca ii critica cineva deoarece erau aproape noi dar asa suntem cosul de gunoi al NATO si nimeni altul decat noi suntem de vina….
    Eu ma exprim clar astfel de oameni nu o sa votez vreodata ever….istoria va asteapta la cotitura sa va dea la cap!

  17. intrebare :cat dureaza refacerea capacitatii de lupta la un f 16?
    la un gripen?
    la un mig 21 lancer?
    ps.nu e o intrebare tendentioasa,doar asa informativ

    • Dupa cate stiu, la Gripen aflat in uz, timpul mediu intre defectiuni este intre 7,6-9 ore; manopera la ora de zbor cuprinsa intre 10-12 ore, iar refacerea capacitatii de zbor dureaza cam 10 minute/20 minute pentru rearmare cu armament greu.

      • deci rearmarea,realimentarea ..refacerea capacitatii de lupta la un gripen ar dura cam 10-20 minute
        nu stiu la f 16 fix ,dar banuiesc ca asemanator
        la o baleiere,distanta de descoperire a radarului de 90 grade/80-100 km poti” acoperi”,din aer o suprafata de 320km pe latime si 100 km pe adancime….cu doua celule de gripen/f 16(scanare efectuata simultan de cate doua radare-fiecare celula)…si poti angaja lupta simultan contra a 24 aparate-f16 si 16-gripen folosind bvr
        acum la un lancer …aceeasi formatie acopera o distanta asemanatoare in profunzime ,dar mai mica pe latime ….putand „purta”si lansa …doar 2 bvr pe aparat …deci 8 in total
        luand in calcul 3 piloti operationali pe aparat…ce se poate face cu 30 de lancere si nu se poate face cu 16 gripen,f 16
        cate avioane are ucraina?
        isi poate permite pierderea a 15 avioane intr-un raid sa spunem
        cate aparate ucrainene au capacitate de a” sta in zona de conflict”..,mult timp si de a lansa mai mult de 2 bvr simultan?
        romania ar putea avea …sa spunem(daca cumpara)o rezerva de 150 bvr…credeti ca e necesar mai mult?
        nu e corect sa afirmi ca romania pierde capacitatea de lupta cu 16 gripen ,f 16 ….si nici sa afirmi ca o castiga cu 30 t 50…din moment ce tipul asta de aparate duc si lanseaza doar 2 rachete aer aer
        aceste aparate sunt foarte bune si ieftine …doar complementar ,ptr a efectua politie aeriana cu ele si mentinand in celula de alarma aviane de vanatoare adevarate(ca sa nu uzez materialul)…dar atunci se poate pune intrebarea…-de ce nu am luat 24 eurofightere ptr suprematie(tinute ptr a interveni si „menajate” de chestii lumesti precum politia aeriana)…si comandam inca 24 iar 99 remotorizate viper 680 special ptr politie aeriana
        ptr ca avem niste obligatii …si trebuie sa urmam si o anumita logica
        @ww multumesc de raspuns,retorica din ultima parte nu e ptr tine ci ptr articol
        @george…am vazut ca e preluat din capital

      • ar fi de notat ca Gripen se strica de aproape 2 ori mai rar si se repara de 2 ori mai repede – Gripen -7.6 Hrs MTBF/2.5 Hrs MTTR fata de avioanele F-16 care merg 4.1 ore pana sa apara o problema (MTBF) iar reparatia medie dureaza 4.2 ore (MTTR)

        dar nu cred ca intereseaza pe cineva chestiile astea – eu cred ca decizia strategica e daca noi mai mentinem aviatie sau nu si atunci ne specializam in infanterie usoara pentru NATO, iar americanii ne asigura ei apararea aeriana. Asta cu cumpararea a 15 rable olandeze inseamna ca vom avea aviatie doar pe hartie.

        varianta a doua era sa ne pastram si noi aviatie si industrie proprii – pe ideea ca, chiar daca suntem in NATO, nu e rau sa ai si propria aparare si industrie, ca nu se stie niciodata si nu e bine sa fii total dependent de altii.

        eu cred ca ar fi o mare prostie sa ia avioanele olandeze si portugheze. sper sa nu faca asta si ca Ponta e doar prost informat.

        din ce zice Ponta, se pare ca Basescu inclina mai mult spre avioane noi impreuna cu Bulgaria, dar Ponta zice ca ar fi nerealist si crede ca ne permitem doar avioane vechi. Nu cred ca a luat deja decizia, isi da si el cu parerea pe o tema din care nu intelege nimic si e influentat de unii sau de altii. Oricum, vorbeste prostii.

  18. Cred ca ar trebui sa invatam ceva de aici.

    Cate discutii au fost pe tema multirolului pe blogul asta de prin noiembrie anul trecut? Cate comentarii? Au fost disecate toate avioanele…analizate toate variantele….cu offset….fara offset…

    Si cand ma gandesc ca cea mai mare temere era ca vom lua f16 sh de la americani. Nu e nicio problema…le luam de la europeni. Banuia cineva acum 1 an chestia asta?

    Cred ca ar trebui sa vorbim despre literatura…sau pictura….sau…..de acum incolo….Am evita o noua dezamagire.

    A spus cineva mai sus ca ar trebui importate niste pistoale pe care sa le foloseasca toti politicienii nostrii. Dar a uitat sa spuna ca e important sa nu rateze daca tot le-am face cadouri din banul public. La un curs de criminalistica Emilian Stancu spunea cu niste ani in urma ca un om cu tarie de caracter, hotarat sa se sinucida, in lipsa de altceva se spanzura de clanta de la usa sau de calorifer. Va dati seama ce fericit ar fi un asemenea om sa aiba un pistol?

    Din cauza conditiilor sociale din Romania, auzim mereu de cazuri de sinucidere. Oameni simpli. La fel si soldatii romani care mor. Dar pastia nu-i baga nimeni in seama. Nu li se acorda saptamani intregi de spatiu tv. Nu le organizeaza nimeni miscari de solidaritate.

    |Asta e…daca nu sunt bani…n-o sa importam nici pistoale.

    • bai prietene, a cerut Nastase coloana oficiala spre spital? se poate sa sustii ceva mai absurd de atat? adica e chiar atat de greu sa observi realitatea? ca toti sunt montati pe cazul asta, adica presa, pdl-isti si altii?
      faptul ca atatia oameni ies pe strada in semn de solidaritate e pentru ca mai exista inca normalitate in tara asta.

      • „bai prietene” daca n-ai fi atat de „stresat” de…habar n-am ce, ai fi observat ca eu n-am scris ca ar fi facatura, sau ceva de genu. Eu chiar cred ca s-a impuscat. E o parere personala.

        M-ai mult decat atat, nu mi se pare rusinos ca a luat hotararea sinuciderii. Mi se pare rusinos ca nu a reusit. Sper ca urmatorul politician care incearca sa fie mai eficient.

        Si da…e o normalitate la televiziunile din Romania…si in general in presa cum nu s-a mai vazut.

        PS. Vezi ca nu ai respectat intelegerea noastra. Aia cu ignorarea reciproca. Nu vad unde m-am adresat tie, deci eu mi-am respectat jumatatea mea.

    • Exista si acum un an ideea de a lua F-16 europene. De fapt, cred ca atunci a aparut ideea asta de a impaca si capra si varza, adica F-16 europene modernizate in sau cu sprijinul SUA. Asta dupa ce nemtalaii incepusera sa se uite stramb dupa ce ne-au propus EF la mana a doua.

  19. pentru toti cei care comenteaza intr-un fel mai anume si care se simt, incetati sa va mai plangeti ca este patetic..si faceti ceva in sensul asta, adica daca nu va convine protestati! de unde vreti sa stie astia de la putere ce nu va convine voua? credeti ca intra pe forumul asta sa va citeasca voua plansetele? sau ma rog, mai e unii pe aici care dau in cei care protesteaza, cum a fost la Universitate..adica cei care protesteaza sunt ciumpalaci, insa cei ce stau acasa si se plang pe forumuri sunt exemple de urmat. comentariul asta este pentru cei care-mi vor raspunde.

  20. stimate domnuel avionu, bombonel a vandut pe o iahinie de fasole petromul si resursa strategica de petrol a atarii si sidex galati iar cei ce-l bocesc sunt cei usor de manipulat ,omul asta ,Nastase daca cu adevarat a incercat sa se sinucida dovedeste canu are nici macar traia Timosenkai

  21. A SI STIMABILE CU DE ESTE bombonel victima lui base ca guvernul si toate celelate sun ale copilasului bine cumintit ponta

  22. am inteles am intrat in zona adulatorilor lui ADI NASTASE

    • daca a vandut Nastase Petromul de ce nu l-au bagat la parnaie pentru asta? la cat de hotarati sunt sa-l inchida, nu ti se pare ca daca il gaseau vinovat il inchideau pe viata? daca chiar a vandut Petromul unde sunt banii? la Nastase? eu nu vorbesc despre asta pentru ca nu stiu care sunt detaliile, dar tu probabil ai vreo dovada clara de esti atat de categoric. cine stie poate chiar l-ai putea da in gat pe Nastase cu informatile tale, dar nu o faci ca esti baiat bun. sa vorbim pe dovezi sau pe lucruri evidente.

  23. Nastase este un om foarte LAS!!! Sunt mii si zecii de mii de oamnei in tara asta care abia au cu ce sa-si tina traiul de pe o zi pe alta, dar nu-si pun capat zilelor. Este un LAS, iar telenovela cu testamentul imi provoaca scarba. Mai bine ii confiscau averea facuta cu un salariu de bugetar si banii mosteniti de la faimoasa matusa.
    Ii deplang pe cei care inca mai cred ca sunt politicieni buni si rai, politicieni corecti si hoti! Mi-e mila de ei…Si nici nu inteleg de ce un om, sanatos la cap si sigur pe el, s-ar alinia politic, din alt motiv decat cel material.
    Va recomand acest articol, de pe Capitalismpepaine, un blog foarte bun si la fel de independent ca si noi!
    http://capitalismpepaine.wordpress.com/2012/06/21/mito-ma-omor-nu-te-omori-adriane-c-ametesc/

    • penibiiiill, asa e, un om las are curajul sa nu-si lase calcata demnitatea in picioare, impuscandu-se.:))))))
      avand in vedere ca Nastase nu este un sinucigas cu antecedente, adica nu e un om care incearca de fiecare data cum prinde ocazia, nu e genul depresiv care sa vrea sa-si ia viata, mi se pare decent sa crezi ca este foarte intreg la minte si constientizeaza chiar foarte bine ce inseamna sa mori. adica faptul ca moartea e o decizie grea, pe care si-o asuma numai cei cu adevarat curaj(asta in afara de sinucigasii de meserie neintregi la minte). iar faptul ca a incercat sa se sinucida inseamna demnitate.

      george ma asteptam la mai mult de la tine decat o satira. cel putin eu incerc sa ma bazez pe ceva, nu pe bancuri

      • Sa nu-l vezi si pe basescu cu asemenea piese de teatru, 🙂 da pe base nu-l mai salveaza politistul , ca le-a taiat din leafa.

    • Înfiin]at la 1 octombrie 2009,
      Batalionul 114 Tancuri Petru Cercel,
      comandat de locotenent-colonelul
      ing. Sorinel Enache, este dispus în
      cazarma în care a func]ionat
      Regimentul 2 Care de Lupt`, unitate
      de elit` a Armatei României care s-a
      acoperit de glorie în luptele purtate
      pentru dezrobirea Basarabiei, pe
      frontul de Est, dar [i în campania din
      Vest (august 1944 – mai 1945). De[i
      are în dotare tancuri mai vechi,
      model T-55, unitatea mizeaz` pe
      ambi]ia [i coeziunea personalului
      pentru ridicarea nivelului de
      preg`tire [i îndeplinirea cu succes a
      misiunilor încredin]ate. De altfel, [i
      deviza batalionului Aut viam
      inveniam aut faciam! (Ori g`se[ti o
      cale de a învinge, ori î]i faci una!)a
      fost aleas` în acest spirit, al
      ata[amentului de arm`

      • Sigur ca conteaza si factorul uman intrun razboi insa daca tehnologia pe care o detii nu este cel putin la acelasi nivel cu cea detinuta de inamic, ai pierdut razboiul.Flota germana de submarine din al doilea razboi mondial este cel mai bun exemplu.

  24. BOMBO A TRAS IN EL CU O SHAWORMA EXTRA MARE

  25. Bombonel isi numara ouale dar in prostia lui a uitat ca are un pistol pe masa si din gresala a numarat mai „bruscat” si acele si s-a intamplat intamplarea 🙂 🙂 🙂

  26. Eu zic sa terminati cu totii. In primul rand Nastase nu are de a face cu achizitia de avioane la mana a doua. Nu uitati ca ce mai are Romania la capitolul de armament modernizat dateaza cam de atunci. In afara de asta de cand a ajuns Traian Basescu presedinte si mai ales de cand a vaut guvernul jucarie singurele structuri care au mai primit bugete marite au fost serviciile secrete cu STS in frunte care nu arata altceva decta o tentativa de presiune pe plan intern asupra intregii populatii. Istoria asta cu impuscatul si justitia nu face subiectul prezentului articol care se refera la achizitia de avioane F-16 utilizate.
    Dincolo de dezamagirea pe care o incerc si eu nu uitati ca s-au pierdut niste ani in care se putea lua o decizie in sensul asta. Ca-l hulim pe Ponta pentru ca a zis ca momentan nu se poate sa cumparam avioane noi ci numai folosite denota multa uitare. Bugetul pe anul in curs a fost facut de Boc (de fapt Basescu pentru ca Boc era o paiata), iar conducerea economica pana nu demult ei au avut-o deci ce se intampla acum este responsabilitatea lor totala. Am vazut de multe ori diverse persoane lansand invective la adresa bugetarilor care vor salarii si ca din cauza lor nu are bani armata. Este careva dintre acele persoane bugetar? Stie de fapt care sunt salariile in sectorul bugetar, exceptand directorimea din administratie? Am vazut solutii: nu-ti convine du-te in sectorul privat. Poate sectorul privat sa absoarba toti bugetarii? Cum ar mai functiona statul fara acesti bugetari? Armata este compusa tot din bugetari, militarii nostri isi iau banii de la stat nu de la BGS.
    Credeti ca guvernul Boc a redus in mod real numarul bugetarilor? Posturile desfiintate in sanatate si invatamant au fost reconvertite prin agentii si administratie pentru propria clientela. Antecesorii lui Ponta nu au dovedit cu NIMIC ca pot face ceva bun dar deja au aparut bocitoarele care isi zmulg parul ca Ponta a zis si a facut. La fel cum Ponta este facut varza pentru asta iar Adrian Nastase este taxat in fel si chip desi este clar ca lumina zilei ca este vorba de o executie politica (se uita usor imixtiunea presedintelui in justitie prin impunerea numirii a diverse persoane fidele lui).
    O sa ma acuze careva ca-s USL_ist. Da sunt si? Ii simpatizez pe ei si nu pe PDL-ul reconvertit in partid de dreapta dupa ce nu au facut purici pe stanga. Nu este o crima. Am ajuns sa-i simpatizez pe ei datorita felului cum Basescu conduce tara. Si mai recunosc ceva, in 2004 m-am pacalit si l-am votat pe Basescu si de atunci regret intr-una pentru ca nu a facut NIMIC pentru romani,a condus doar pentru el, pentru familia lui si cei fideli lui.

    • Nu Ponta este de vina, toti sunt de vina. Iar daca stam drept si judecam, pe vremea lui Nastase s-a mai luat cate ceva, fregate, Gepard, drone, abia apoi totul a fost sistat. Dintre toti pe Traiceanu l-as blama primul, apoi pe Boc, da Boc saracu’ asa cum arata asa si este, un aurolac pitic.

  27. da dar sa si distrus mult domnule George vorbim de fabrici uzine,combinate capuri si perla coroane petromul

  28. aveti dreptate dar afacerea hawk tot cam pe atunci daca nu gresesc si acum stau bibelo rachetele

  29. Pt numele lui Duimnezeu, incetati cu circoteca politica?
    Eu chiar veneam pe site-ul asta tocmai pt ca nu existatu discutii politice de genul de mai sus!
    Mai trebuie sa treaca inca 15 ani pana iese din decor si generatia educata in comunism, se trezeste generatia Andre si se intorc capsunarii cu idei clare despre ce inseamna munca.

    Uitandun-ne in spate este clar ca nicii unul dintre guverne nu s-a uitat cum trebuie la armata.
    Pe o parte au dat, pe alta au luat dar in mod clar nici unul dintre guverne nu a avut o strategie clara pe termen lung. Nici nu avea cum sa aibe din moment ce totul este politizat si totul se reia de la inceput.

    Asa cum spunea si americanul: trebuie sa dispara mentalitatea colonialista:
    http://www.hotnews.ro/stiri-12547942-video-vazut-investitor-american-dupa-58-vizite-romania-don-lothrop-reflexul-economic-este-colonie-lasa-oameni-fure-resursele.htm

  30. Hop, ma bag si eu.

    1. Inainte de toate Romania nu e izolata. Criza pe care o simtiti acolo e de fapt peste tot. Va garantez ca daca nu era criza, la ora asta nu se discuta de avioane portugheze sau olandeze cu rezerva de zbor semnificativa la vinzare. Dar asa, multi europeni nu-si mai permit sa exploateze avioanele pentru care deja au platit bani grei. Se limiteaza la ce au mai bun si vind restul. Eu as mai astepta putin, sa vad daca grecii n-au ceva pe taraba. Sau F18 spaniole? Pe bune.
    2. Gripen NG (ori E/F) nu se fabrica (deocamdata?). Un prototip e de incercare mari si late. Elvetia va avea un referendum pentru 22 aparate (dar daca nu se aproba e cam neclar care e viitorul lui NG…). Suedia cica va cumpara inca 8, daca ia Elvetia. Ziceti voi ce vreti, da’ mie-mi miroase a afacere de butique. Riscul e enorm daca vrei sa te bazezi pe ei. Tineti minte asta, discutam in 1-2 ani.
    3. Eu m-as uita cum sa inlocuiesc Mig-urile care nu mai pot zbura. Presupun ca nu toate „expira” deodata, deci pentru inceput as cheltui putin, citeva aparate (habar n-am cite, depinde de cite Mig-uri se retrag). M-as uita la o varianta ieftina a unui aparat pe care intentionez ca ulterior sa-l achizitionez in masa pe termen lung, as incepe pregatirea pilotilor, adaptarea facilitatilor, mecanici, etc., urmind ca in viitorul mediu, cind majoritatea Mig-urilor vor fi retrase sa cumpar avioane mai multe si mai noi, beneficiind in acel moment si de avantajul ca facilitatile de antrenament si mentenata vor fi in functiune (deci nu platesc pentru asta).
    4. Toti comentam, dar inca nu stim detaliile contractului. Zicea careva de 300 mil Euro pentru 15 aparate? Pret bun, ramine ceva si pentru antrenat piloti, modernizat piste, etc.. Presupun ca se vor canibaliza radare, etc. de la Mig-uri, altfel nu-mi explic.
    5. Elaborez pe parte financiara. Hu si Cz platesc un pic mai putin doar rata anuala (practic ar plati pe la 200 mil Euro). Adica ei se dau cu avionul anul asta, iar la anu’, iar marca banu’. Pentru Cz s-ar putea sa fie OK, dar Hu plateste 9% dobinda pe an. Jale mare, ca in conditiile in care au o datorie de 80% din PIB tre’ sa aiba un excedent doar ca sa nu se scufunde. Daca platesc in forinti (ceea ce fac) alimenteaza o inflatie care-i va termina (deja au peste 7% si taxe mari). Pun pariu ca vinzatorii nu vor accepta plata in lei, vor prefera dolari, posibil sa tolereze Euro (eu n-as face-o, dar europenii poate). Cine are neuroni trebuie sa se fereasca sa ia imprumut (cu perioada de gratie, cu offset, bla, bla, bla) pina prin 2015, cind se mai lamuresc problemele in zona Euro. Nu glumesc deloc: imaginati-va ce s-ar intimpla cu dobinzile daca Grecia iese din Euro (daca sint probleme cu Spania nici nu pot face efortul de imaginatie, practic orice credit s-ar transforma in datorie pe credit card in dolari, la 10-30%, depinde de client). Stiu, probabil ca Saab discuta despre dobinda subventionata de guvernul suedez, doar pentru a mai adauga un client (ca deocamdata situatia e dura de tot). As fi curios daca guvernul suedez (pentru necunoscatori suedezii sint de fapt foarte zgirciti de felul lor) ar oferi aceste garantii in conditiile actuale. N-am mai auzit de dobinda garantata sau subventionata in ultimul an (mai ales in Europa!). Guvernul SUA nu-si mai permite asa ceva, nici francezii (in contractul cu indienii), nici guvernele din spatele Eurofighter. Spun asta pentru ca, daca nu stiati, rata la care se imprumuta Ro pe 10 ani e pe la 6.5%. Daca cineva iti garanteaza o rata de 3%, la un contract de 2 mld, asta inseamna o subventie de 70 mil/an. Nu-i de colo si ma indoiesc ca oferta a fost pe masa in ultimul an. Poate ca era inainte de criza, cind Ro se imprumuta pe la 4%. Plicticoase finantele astea, dar sa stiti ca de fapt despre asta se discuta, nu de viteza ascensionala, data fabricatiei sau daca Tom Cruise a zburat pe chestia asta in Top Gun.
    6. Uitati de offset. Pe bune. Suna bine, dar pentru 10-20 avioane nimeni nu va ceda tehnologie esentiala.
    7. E vital ca RoAF sa-si mentina expertiza. Asta nu se poate intimpla daca pretul de achizitie ridicat sau costurile de exploatare previn pregatirea a unui numar substantial de piloti. Iar acesti piloti trebuie sa zboare intr-o tara in care numarul de pensionari e mai mare decit cel al lucratorilor. Ne place sau nu, trebuie sa alegem intre unt si tunuri. Prin vot romanii au decis: unt. Deci din putinii bani de tunuri ceva trebuie cumparat, in speranta ca viitorul va fi mai bun. Daca ne uitam la demografia Ro, nici luat imprumut pentru inarmare nu prea are rost, pentru ca povara platilor/lucrator va creste in fiecare an. Am mentinat asta deja, Ro se imprumuta la 6.5%, ceea ce inseamna ca in 11 ani plateste de doua ori banii luati imprumut. Daca scade populatia productiva cu 20%… o sa va treziti ca platiti cu singe pentru niste avioane care la ora aia vor fi vechi.
    8. Scapati de Ponta cit de repede. Acum ca e hot dovedit singurii care-l vor accepta ca partener de negociere sint cei care vor sa va bage pe git contracte paguboase, pe care el le va accepta, doar pentru ca-l mai baga cineva in seama. Nu va place Base, e OK, gasiti un PSD-ist cu doctorat pe bune, impingeti-l in fata si sa traga sforile din umbra aceiasi baroni. Dar cu un plagiator la masa de negocieri ati pierdut din start.
    9. Pentru suporterul lui Nastase: indiferent ce crezi, pina una-alta exista o condamnare si o sentinta. Toti stim ca nu s-a imbogatit din oua sau din salariul de bugetar. Da’ a fost suficient de dibaci sa nu fie prins cu altele decit cu Trofeul Calitatii. Nu uita ca nici pe Capone nu l-au inchis pentru crima. Asa merg lucrurile. Daca Nastase mergea frumos la puscarie fara circ, poate ca asta era sfirsitul povestii. Daca-si nimerea capul, poate ca era o poveste frumoasa. Dar asa, in citeva saptamini se va transforma intr-un personaj penibil, care ca si Ponta va vor condamna din nou la opozitie.
    10. (Daca mai citeste careva) Eu am crescut cam sarac. Orfan de un parinte multa vreme a trebuit sa accept ca eu si fratele meu nu vom avea hainele, casetofoanele, vacantele colegilor mei. Imi aduc aminte ca pe multi ii invidiam pentru obiectele pe care si le permiteau si credeam ca ele contau. Acum fac peste un sfert de mil de Euro/an si subalterni care conduc Mertz-uri si BMW-uri asteapta la usa pina am timp de ei. Eu conduc o Honda de 16 ani. Concluzia la toata povestea asta siropoasa: avioanele nu conteaza. Banii si expertiza da. Invatati sa faceti bani, sa-i administrati, gasiti o nisa, deveniti cei mai buni la ceva si o sa aveti si avioane. Altfel o sa fiti ca adolescentii care-si doresc tot ultimul tip de telefon, sa-si trimita mesaje timpite cu greseli de ortografie. Daca trebuie sa rabdati si sa va uitati la altii cum azi zboara pe vechiturile de peste 10 ani, ei bine succesul isi are pretul sau.

    • Poate stii sa faci bani dar stii tu ce e acela plagiat?

      • Da, stiu ce e ala plagiat. Regulamentul universitatii din USA unde mi-am facut doctoratul m-a obligat sa iau doua cursuri de etica, unul in primii doi ani (inainde de examenul de calificare) si unul in anul dinaintea absolvirii (practic inainte de a-mi scrie disertatia). Plagiatul si drepturile de autor sint subiecte importante, mai ales ca aici sint legate si de aspecte financiare.

        In plus, am vazut on line si documentele (ce-a scris porcul ala si cartile din care s-a inspirat). Daca nici ala nu e plagiat, atunci Elena Ceausescu a fost academician doctor inginer pe bune.

        Citesc Nature in fiecare saptamina (editia on-line, care apare in fiecare miercuri). Nu cred ca tu intelegi ce inseamna Nature pentru cei care lucreaza in stiinta sau in universitati. Daca UnivBuc nu clarifica problema urgent, nu m-as mira ca absolventi de UnivBuc sa inceapa sa aiba probleme in a-si gasi de lucru prin universitati. Uite, punem pariu ca daca Ponta ajunge la Bruxelles A. Merkel nu va da mina cu el? De fapt sint curios care oficial ales direct va intra in contact cu hotul vostru.

        Mai rau, pina la urma problema cea mare in cazul asta nu e ca a incercat sa fure (plagiatul nu e o crima capitala in societatea civila), ci prostia (a fost prins…) si nesimtirea (sa mai detaliez?). Gasiti unul mai dibaci, ca acum sinteti in UE si mai exista si standarde.

        Si insist ca decizia in contracte delicate, pe termen lung sa nu fie facuta de fraierul asta. E in inferioritate fata de partenerii de negociere, e sub presiune, are musca pe caciula si nu o sa poata sa scoata cea mai buna oferta. S-ar putea sa accepte tirgul cu olandezii numa’ ca sa se duca si sa se plimbe in caleasca cu regina Olandei. S-au mai vazut cazuri…

        • CredInRomania

          Mda si eu sunt popa. Dincolo de referintele tale impresionante daca se pune cineva sa-ti caute „operele” gaseste cel putin un punct in care sa te acuze de plagiat daca asta doreste. Si dincolo de frustrarile tale portocalii da Angela Merkel o sa dea mana cu „hotul nostru” pentru ca oricum hotul vostru n-are ce cauta acolo oricat te-ai zgaraia tu pe ochi propagandist basist. Curios cum apar ciuperci ca tine chiar si pe bloguri ca acesta de cate ori are loc o ciocnire intre intre marinarul cu veleitati de dictator si restul. Nu m-ar mira sa fii pe unul din statele de plata ale Cotrocenilor.
          Scandalul cu plagiatul dureaza de cateva zile dar hopa repede ai avut timp sa citesti si lucrarea lui Ponta si lucrarile si ai si dat verdictul din care s-ar fi inspirat ce sa zic viteza ta de analiza este impresionanta doar daca nu ti-ai pierdut alte zile in sir inainte de asta ca membru al paratului de propaganda prezidential. Mi se pare la fel de frumos faptul ca stupizi ca tine urla ca-i plagiat alaturi de Base &Co pe cand tocmai cei de la care s-ar fi plagiat si care ar fi fost indreptatiti sa inceapa tot scandalul n-au zis nimic dar nu-i asa apar oamenii presedintelui ca si tine pe cai albi care pun ei la punct toti plagiatorii nesimtiti si care indraznesc sa se puna in calea modernizarii Romaniei de catre marinerul presedinte .
          Da nu stiu ce inseamna „Nature” printre universitari pentru ca acolo nu pot aparea decat articole netendentioase, nestipendiate nu-i asa morala este pe culmi de neatins iar legaturile anterioare cu oamenii „orange” nu inseamna nimic. Tu il faci pe Ponta fraier…..

          „Si insist ca decizia in contracte delicate, pe termen lung sa nu fie facuta de fraierul asta.”
          Lasa ca niste angajamente pe termen lung ne-a facut sefu’ tau cand se juca de-a primul ministru avand ca prim-ministru un fraier adevarat si inca unul care nici acum nu deosebeste fantezia de realitate si mi se pare frumos ca tu ca mic afacerist ai supravietuit fara probleme pe cand tot niste oameni din categoria asta au strans din dinti si inca mai strang. De fapt motivul frustrarii tale este ca au inceput „fraierii” de la guvern sa inchida robinetul?

  31. In primul rand felicitari pentru blog, are multe lucruri interesante

    Daca eu as fi fost factor de decizie, ordinea ar fi fost:

    1- as fi luat un motor sau licenta de la un motor si as fi facut un avion aici (cu colaborarea si a altora de afara pentru radare, rachete etc.). Macar sper sa ne orientam spre drone, sa producem din alea ca e mai simplu
    2- as fi luat Gripen, cu offset, si as fi participat la constructia si dezvoltarea avionului, aici.
    3- as fi luat F-16 nou, dupa negocieri serioase, si tot cu ceva implicare a industriei aeronautice locale
    4- poate as fi vorbit chiar si cu francezii, daca ar fi avut o oferta interesanta (offset si licenta, cum am avut la elicoptere).

    Armele, radarele etc. puteau fi luate de la americani, sa nu se supere daca sunt unii asa de speriati de asta.
    Cat despre F-35, bani sa avem noi peste 10-15 ani, ca avioane or sa vrea ei sa vanda si atunci, chiar daca nu luam acum F-16.
    Varianta cu F-16 sh de la Olanda si Portugalia e cea mai proasta posibila, si vina pentru ca am ajuns aici o poarta in cea mai mare parte Basescu. Numai amintesc ce s-a intamplat la Ciorogarla, si cum a fost fortat un sef de stat major al aviatiei sa-si dea demisia degeaba, pentru ca, spun zvonurile, nu a acceptat cumpararea de F-16 sh sau pentru ca favoriza Gripenul (unii spuneau chiar de Eurofighter, dar era cam scump pentru noi).
    Cu alte cuvinte pentru foloase personale cineva (nu spun cine, persoana importanta si degraba bautoare de wiskey) a facut praf si industria aviatica de la noi si aviatia propriuzisa care mai are un pic si ramane in pom. Asta pentru ca la data aia, inainte de criza economica, aveam si bani si oferte. Dar de, cand Basescu trage „hais” si Tariceanu „cea” ramanem cu caruta in drum

    In al doilea rand, pacat de comentariile politicianiste care se fac. Nu sunt implicat politic, si nici nu simpatizez cu vreun partid, din partea mare 99% din clasa politica merita spanzurata, daca nu trasa in teapa.
    Dar, la nivel international, cand se discuta chestiuni importante pentru tari si zone geostrategice, industrii si afaceri de miliarde, nimeni nu baga in seama prostiile alea cu cineva care e suspectat ca a scris 3 paragrafe fara sa mentioneze de 3 ori bibliografia, astea sunt tampenii.

    Berlusconi a tinut-o pe Merkel ca o tufa in mijlocul drumului, si se intalnea si facea afaceri cu toata lumea desi era arhicunoscut ca fiind foarte corupt si implicat in tot felul de scandaluri, de la cele de prostitutie cu minore la tot felul de tepe economice.

    Numai o tara sh si cu statut de (semi) colonie sau niste oameni cu mentalitate de sluga isi fac probleme din astea, ca oare cum arata cravata la intalnirea cu sefu, oare ce o sa zica stapanu daca nu are unghiutele taiate si freza pe dreapta etc. etc..
    La altii conteaza ca cei de la conducere sa fie capabili sa conduca si sa faca ceva pentru tara lor, si atat. In momentul in care nu o sa mai stam cu capu plecat si cu privirea la ce zic si cred altii despre noi, atunci o sa mai avansam si noi un pic

    • Ai dreptate, asta spunem si noi: inca se poate, dar nu avem cu cine. Fata de clasa politica…dau si eu sapunul!

      • George sterge te rog postul meu de la 09:22, 25 iunie. N-are rost sa ma prind in contre politice, eu vizitez blogul din motive ce tin de pasiunile mele nu ca sa ma contrez cu diversi simpatizanti politici. In fara de asta Radu2 a spus mai bine si mai putin patimas ce as fi vrut si eu a spune. Deci te rog din nou sterge-l.

      • Sa vedem cu ce iese in fata proaspatul partid infiintat Noua Republica?Va fi la fel ca celelalte?Cand se afla in opozitie toti vorbesc frumos, dupa aia mint de ingheata apele si isi fac jocurile murdare care au dus tara asta in actuala situatie economica si sociala.

    • Imi dau si eu cu parerea pe comentariul tau 🙂 , eu cred ca trebuie sa avem mare grija la „afacerile” in domeniul militar cu europenii ( in cazul francezilor … pe langa faptul ca fac afaceri de miliarde de euro cu rusii pe tehnica militara – manipuleaza extrem de mult – sa nu ma lamureasca cineva ca frantuzi nu stiu care e diferenta intre romani si tigani – dar exploateaza cum le place si asta ma pune serios pe ganduri …… )
      In legatura cu F 35 nici nu cred ca e bine sa luam mai repede de 10 ani abia se mai mai identifica probleme se mai rezolva si poate apar unele imbunatatiri …. ( produse de genul in faza de lansare sunt doar pentru tari bogate care isi permit sa experimenteze ………… )
      Si cred ca problema avioanelor putea fi rezolvata foarte simplu in guvernarea Tariceanu ( si Basescu are partea lui foarte mare de vina ) dar la sf anului 2008 acest inculpat Tariceanu a cheltuit 5-6 mld euro din buget pe sfarsitul mandatului INUTIL ( suma aproape dubla cat tot proiectul de 48 de avioane ) …..
      Asta a fost in trecut , problema e ca sunt solutii si pentru prezent dar NU SE VREA , nu iasa spaga destula sau ceva de genul asta altfel este imposibil de inteles …..

      • Parerea mea e ca francezii incearca sa supravietuiasca, ca si industrie militara ma refer. De aia vand nave rusilor, tancuri Leclerc arabilor, avioane indienilor si tot asa.

        Pentru ca ei au vrut sa ramana cumva independenti chiar si in cadrul Nato (de, amintiri de mare putere) si mai ales acum, pe criza, vor sa-si mentina cat de cat industria. Altii au ales colaborari ca sa scada din costuri (cei cu Eurofighterul de ex.).
        Am citit undeva ca si italienii s-ar putea baga la o colaborare cu rusii. Am mai citit odata si cum ca israelienii au facut ceva schimburi de informatii cu rusii, privind rachetele sau nu stiu ce sisteme vandute de unii Georgiei si de altii Iranului sau Siriei.

        Si pe mine ma deranjeaza prostia francezilor (oficiala) cu romani=tigani etc. Asta nu inseamna ca nu putem profita sa facem niste afaceri cu ei, daca sunt bune pentru noi. Si mai ales nu inseamna ca nu putem si trebuie sa le raspundem cand e cazul. Sa nu mai spun de mistourile care se fac despre francezi, mai ales la americani si englezi care nu ii scot din „surrender monkeys” si „stinky cheese/frogs eaters”, sau bancuri despre vitezele in marsarier ale tancului Leclerc si esarfele albe de la gatul soldatilor ce defileaza la parade etc. etc.

        In momentul in care o sa fim o tara serioasa si nu una cu capul plecat, o sa vezi ca si atacurile alea or sa inceteze brusc.

        Cat despre banii cheltuiti de Tariceanu, nu stiu, din cate stiu eu erau alocati bani special pentru avioane nu pentru altceva, 4 miliarde daca imi amintesc bine ce se vehicula atunci in presa, pentru 48 de avioane.
        Problema a fost ca Basescu vroia una si Tariceanu alta si cum nu s-au pus de acord si s-au tot contrat a venit criza si totul s-a topit din buget. Se pare ca si aviatorii vroiau altfel decat Base, asa ca a fost nevoie sa fie scos din schema seful statului major al aviatiei.
        Si uite asa am ramas cu Mig-21 Lancer si cu o industrie care se taraseste de pe o zi pe alta, tot mai mica si mai ruginita.

        Parerea mea e ca multi din politicienii la varf de la noi fie sunt avuti cu ceva la mana de unii si de altii (chestie de coruptie probabil, adica sunt pe statele de plata ale unora), fie sunt in diverse grupuri din astea transfrontaliere si oleaca mai oculte asa (si nu cred ca sunt la varf acolo), fie ambele doua si cam fac ce li se spune, chiar daca asta implica probleme pentru noi, romanii de rand. Probleme in sensul de a deveni un fel de colonie dezindustrializata si piata de desfacere pentru produsele mai invechite ale unora si de piata de materii prime (exportate de aici)

        Eu unul m-as axa pe drone (UCAV), as lua o licenta de motor cat de cat bun, la IT si soft suntem printre cei mai buni (inca) si costurile de productie sunt mai mici. Asta pare a fi partial cel putin viitorul, sa zicem in 30 de ani de acum (am inteles ca americanii deja au proiecte pentru aparate de lupta de generatia a sasea, asta desi nimeni nu a scos inca in productie de serie un rival serios pentru F-22)
        De aia era bine sa facem macar partial Gripen aici, aveam si ceva tehnologie, know-how, costa putin pentru un avion nou, plata in rate etc. si care ne tinea inca 15 ani poate, pana luam cateva F-35 plus poate (intr-un caz extrem de fericit) aveam si niste UCAV de recunoastere si bombardament macar, daca nu si de „vanatoare”.

        Macar daca luam ceva de la americani, sa fi venit cu offset. Un F-16 cu tractiune vectoriala era interesant

        Ma rog, visez si eu acum.

        • Asta ma gandeam si eu , sa vina ceva tehnologie si know how pe aviatie in tara sa se puna 3-4 fabrici din domeniu pe picioare si de acolo sa se lanseze cercetarea noastra ….. nu e nevoie de fabrici de zeci de mii de angajati 2000-4000 sa poata sa se adapteze usor la modificarile din mediu …. . LA IT E UN LUCRU FOARTE PLACUT CE SE INTAMPLA IN TARA , VORBESC DE CE SE VEDE ( CEL PUTIN TIMISOARA SI CLUJ -ASTEA LE STIU EU ) PE SITE-URI DE JOBURI SI DIN 600-700 DE JOBURI PE FIECARE DIN ACESTE ORASE CEL PUTIN UN SFERT ( 150-200 ) JOBURI SUNT PE IT PE DIVERSE PROIECTE EXTERNE …… EU CRED CA AVEM SANSE FOARTE MARI CA IN URMATORII 5-6 ANI ROMANIA SA AIBA CATEVA ZECI DE MII DE SPECIALISTI IN DOMENUL IT DE NIVEL INTERNATIONAL .
          Idee e ca nu stiu daca ar fi bine ca Romania sa treaca direct la asa ceva sau ar fi bine totusi sa isi asigure o flota de avioane de vanatoara o perioada tampon de 10-15 ani ??

    • Basescu o avea o parte din vina morala, dar vezi ca el nu are nicio atributie in cumpararea de avioane. Asa ca e inutil sa se dea vina pe el – el poate sa-si dea cu parerea, daca-l intreaba cineva, dar cam atat.

      Guvernul are toata responsabilitatea achizitiei de avioane, ca la orice alt obiect – nu presedintia face achizitii, fie ele si militare. Ala care semneaza va fi Ponta sau cine ii va locul (daca pleaca) dupa alegeri. Parlamentul are si el o raspundere – in sensul ca alesii trebuie sa aprobe bugetul MApN.

      • Depinde si cine se invarte pe la ministerul economiei.

      • Achizitiile militare (si nu ma refer la zece pistoale pentru politie sau asa ci la cele strategice) nu sunt aprobate de CSAT cumva?

        • nu. dar s-au confuzat lucrurile intr-o perioada cand nu era clar pentru public cine conduce guvernul, care sunt atributiile fiecarei institutii, etc.

          dpdv legal, doar strategia de inzestrare e aprobata de CSAT – iar CSAT a aprobat o strategie de inzestrare in 2005 care prevede 48 de avioane multirol. Mai departe e rolul guvernului sa se ocupe sa le ia.

          CSAT nu face achizitii – cred ca nici hartie igienica nu cumpara pentru ca nu e ordonator de credite. Presedintia si parlamentul fac anumite achizitii pentru nevoile proprii. In rest, achizitiile publice sunt facute de ordonatorii de credite – ministerele, agentiile, etc. – pe baza bugetului aprobat de parlament.

          in 2010, CSAT a emis o recomandare catre parlament cu o propunere de la MApN care spunea ca pentru ca nu exista bani de avioane noi, parlamentul sa cumpere avioane F-16 vechi.

          Dupa aceea, parlamentul a zis ca nu e treaba lui sa faca asta, ci a guvernului, si ca achizitia de avioane multirol trebuie sa se faca pe baza legislatiei de achizitii publice in conditii de competitivitate si transparenta – adica prin licitatie.

          nu stiu de ce nu se face o data treaba asta, de ce nu se respecta legea si se fac tot felul de improvizatii pe langa drum, pe langa gard. Ba vine unul cu o idee sa se ia F-16 vechi americane, altul vrea portugheze, olandeze, etc. Sa faca o licitatie internationala corecta, cu criterii anuntate clar in avans, si sa aleaga oferta cea mai buna si la revedere, de ce trebuie sa o frece 7 ani (treaba a demarat in 2005) eu nu pot sa inteleg.

  32. George, te rog nu șterge comentariul lui „CredInRomania”. Sună ca o luare de cuvînt de înfierare a dușmanului de clasă din niște timpuri trecute (cel puțin așa se spune). E bună de pus în ramă.
    „Decefal” are cîteva puncte de vedere bune, mai ales unde folosește cifre, trebuie avute în vedere și astfel de aspecte.
    În rest, în ceea ce privește achiziția de avioane de luptă, în particular, și orice fel de tehnică militară în general cred că o fie aleasă varianta cea mai proastă pentru utilizator dar, cu siguranță, cu multe beneficii pentru cei care o negociază.

    • Serios? Si tu de unde stii asa bine cum erau cuvantarile de infierare ale dusmanului de clasa?
      Vrei sa polemizam pe tema asta? Sau vrei sa discutam despre cum se condamna comunismul in Romania? I-am cerut lui George sa stearga postul ca sa sting o polemica dar daca pe tine te roade subiectul poftim descarca-te. Reiau ideea spusa mai sus ca de cate ori apare un conflict intre mult iubitul tau „tatuc” si cei ce ii ameninta pozitia apareti voi personaje ca tine si Ducefal care ce faceti, umpleti spatiile ca in cazul de fata cu propaganda. Daca nu este un subiect care sa atinga problema dorita de voi manipulati discutia in directia trasata de sefii de campanie. Acum pe fondul discutiei despre avioane second hand unde ati adus discutia? La procesul lui Nastase si plagiatul lui Ponta binenteles frumos mascate sub ideea ca ultimul n-ar fi in stare sa negocieze ceva important. Mie imi spui de infierarea dusmanilor de clasa dar toate postarile in care desigur „ailalti” sunt infierati se cheama justitie, cine se ia de gasca lui Base isi „infiereaza dusmanii de clasa”. Postul lui Ducefal era minunat daca se oprea la considerentele financiare dar a tinut asa in treacat sa arda o scatoalca si suporterilor lui Nastase asa cum s-a exprimat el acolo pentru ca, nu-i asa, trebuia punctat in cateva elemente de fapt si motivul frumos ambaalat al postarii (hop si el). Si pe langa el mai trebuia inca o musca in lapte pentru altfel nu ieseau lucrurile bine.

      • Domnilor argumentatia vostra este un pic mai dura, ce-i drept, dar civilizata, asadar nu am de ce sa sterg comentarii. Polemica nu a facut rau nimanui, chiar mai aprinsa si cum tonul este unul decent…

      • Oricum momentan ma opresc aici pentru ca plec cateva zile departe de lumea civilizata deci voi lipsi din confruntari.

        • Temă pentru cînd te întorci. Din tot ce a scris Ducefal tu ai reținut doar afirmațiile legate de Ponta și Năstase. De ce? Spune lucruri destul de interesante și chiar legate de subiectul articolului, dar tu te-ai rezumat doar la astea. Și în general cînd se vorbește de rău P.S.D. și/membrii lui sari ca ars și devii foarte virulent, iar vocabularul tău se reduce drastic. Nu-ți critic convingerile politice dar modul în care le afirmi e deranjant. Problemele care se discută pe acest blog sînt „meritul” tuturor guvernelor care au condus țara din 1989 pînă în prezent. Iar, ca să fiu rău, multe au fost ale P.S.D. iar în altele a avut miniștri, rezultat al alianțelor politice din care a făcut parte.

  33. Ursul Carpatin

    Google nu uita, iata ce zicea Ponta acum un an despre chestiunea cu avioanele:

    Ponta: Băsescu a vândut ţara pentru a-şi rezolva problemele personale

    “L-am văzut pe domnul Băsescu că a renunţat la datoria pe care România o avea de încasat, banii noştri ai tuturor, ca să îşi rezolve o problemă personală. L-am văzut pe domnul Băsescu că spunea, de parcă e patronul României, să luăm (avioane – n.r.) numai din SUA, cât este el preşedinte, ca să îşi rezolve el o problemă personală. Cred că un patron normal, ceea ce nu este Băsescu, patron al României, ar trebui să spună ce e mai bine pentru România”, a spus Ponta.

    http://www.mediafax.ro/politic/ponta-basescu-a-vandut-tara-pentru-a-si-rezolva-problemele-personale-8109865

  34. Eu am niste banuieli legate de achizitia asta, tratate intr-o maniera optimista (adica „s-a incercat da’ nu s-a putut dom’le”):

    1. Cred ca au studiat si ai nostri cazul polonez si ar fi vrut sa faca ceva similar insa prin negociere de oferte si nu prin licitatie deschisa. Scopul era sa se asigure ca „iese avionul care trebuie”, adica F16, care ar fi satisfacut anumite nevoi politice, geostrategice, logistice, de performanta pe anumite tipuri de misiuni. Pentru contrabalansare, au pastrat caldute ofertele celor de la Saab, care dupa mai multe runde de oferte la care nu au primit o reactie directa s-au cam plictisit;

    2. Cu oferta Saab si cu cazul polonez in mana au incercat sa ceara un contract mai bun sau cel putin echivalent pentru avioane F16 decat oferise Saab. Asta stiind ca americanii au declarat cazul polonez ca un unicat care ar trebui sa ramana astfel in istorie;

    3. Intre timp, cu criza si scaderea ratingului financiar al Romaniei, accesul acesteia catre imprumuturi decente s-a ingustat simtitor. In consecinta, asa cum a lasat sa se inteleaga inclusiv ambasadorul SUA, Romania nu reprezinta suficienta incredere d.p.d.v. financiar pentru a i se acorda pe moment un imprumut din partea SUA sau a Trezoreriei (asa cum a fost cazul Poloniei), la o rata acceptabila, pana in 5%.

    4. Ce se uita este faptul ca in momentul in care polonezii au semnat afacerea (2001-2002), la Casa Alba era o administratie republicana, G.W. Bush JR, mult mai hotarata si agresiva in regiunea Europei de Est, acest lucru cantarind destul de greu in balanta, alaturi de faptul ca perspectivele economice ale Poloniei erau bune, deci SUA nu erau ingrijorate de incapacitatea Poloniei de a rambursa creditul. Odata cu administratia Obama, pe langa faptul ca zona de interes a SUA s-a mutat in alta parte, s-au facut anumite concesii diplomatice unora dintre „fostii adversari” (ex. Rusia), atitudinea SUA fata de Romania schimbandu-se ca nuanta, desi s-au continuat anumite initiative din parteneriatul strategic, gen scutul anti-racheta, si s-au semnat anumite documente. Probabil ca revenirea republicanilor la putere la sfarsitul anului ar putea favoriza si Romania in ceea ce priveste achizitiile si colaborarile in domeniul tehnologiei militare.

    5. Nici politica noastra gen „razgandeanu” nu a ajutat prea mult, in balanta atarnand si o oarecare instabilitate politica, acuzata de americani si in dosarul Bechtel, in sensul ca la fiecare noua guvernare dosarul autostrazii era re-pus in discutie si renegociat, inclusiv ca traseu, fara o coerenta pe termen lung.

    6. Deoarece a scazut rating-ul nostru, s-a incercat probabil o achizitie in 2 transe, sau cumpararea 50-50% avioane noi/in uz, pentru a reduce impactul imprumutului fata de capacitatea Romaniei pe termen mediu de a plati ratele. Cam astea par sa fi fost „foielile” de anul trecut, cu vizita acoperita de „succesuri” in SUA din partea externelor, min. informatiilor si MAPN-ului romanesti.

    7. Acum, s-a ajuns la un oarecare nivel de disperare, adica isi dau seama ca cel putin pana la mijlocul lui 2013 nu vor putea semna nici o achizitie de avioane noi, ceea ce ar insemna livrarea primelor aparate spre sfarsitul lui 2015. Fara sa aiba un contract ferm pentru niste avioane nu pot nici sa inceapa programele de instruire, care si alea dureaza cam 2 ani ca sa putem opera in Romania avioanele. Probabil asta ar fi sensul de a lua acum cateva F16 SH, pentru ca in maxim 2 ani sa fie si modernizate si sa poata fi operate de pilotii nou formati. Reversul medaliei este ca se leaga de gat cu avioane SH, iar LM stiind ca ai luat deja acest tip, va fi poate mai putin flexibil la viitoare negocieri, pentru ca nu mai poate fi amenintat de concurenta gen Gripen NG… Cred ca ai nostri ar fi vrut sa castige puncte in plus de „buna purtare” sau „fidelitate”, chiar si in conditii de criza, optand pentru F16 si sperand astfel la imbunarea SUA sa ne „ajute” cu o oferta mai avantajoasa ulterior. Insa nu stiu daca va functiona…

    8. Acum, solutia asta intermediara cu F16 SH olandeze, ar putea fi si un mic show, adica nu mai luam de la SUA, ca nu sunt flexibili si luam de la Olanda, ca tot avem „meciuri” cu ei si suntem si foarte saraci, dar totusi ramane loc de o optiune complementara de avioane noi din SUA si eventuale modernizari tot la Lockheed Martin a celor olandeze

    … desi eu as fi preferat un program Lancer 2 pentru aceste F16 la ultimul standard israelian si poate instalarea unei solutii similare pe 25-30 MIG-21 Bis (Tumansky R-25-300 40.2/69.6 http://en.wikipedia.org/wiki/Tumansky_R-25)/Bison sau MIG-21 93/97(Klimov RD-33 – 50.0 kN Dry, 81.3 kN Afterburning) putin zburate si produse in anii ’80, luate la pret foarte mic din India (225 bucati Bis) sau alte tari. Astfel am putea folosi inca vreo 10 ani niste avioane mai putin pretentioase si mai ieftine, pana ne completam prin achizitii „efectivul” de 48 sau cate avioane f16.

    • Crezi ca mai gasesti undeva MIG-uri 21, care sa iti permita sa le mai folosesti inca 10 ani?Indienii cred ca le-au forjat pe ale lor, la greu.

      • Au avut numar mare – 225, deci e posibil sa aiba si unele mai bine pastrate si le retrag din serviciu pana in 2014… Asa ca vreo 40-50 de bucati in stare mai buna, unele luate pentru canibalizare, nu ar fi chiar asa de greu de gasit…

    • se pare ca acum si-au dat seama ca nu mai suntem amanta marelui licurici, ci curva acestuia – a inceput sa ne scoata la produs sa prestam pe la alti licurici mai mici, gen Olanda, sa faca si marele licurici un ban.

      in concluzie, a derapat cam nasol treaba cu licuriciul, ar trebui reevaluata acum ca a devenit peste…macar daca am fi curva independenta am face noi banii respectivi din diversele prestatii pe la licuricii mai mici.

    • Pai Consiliul Suprem de Aparare e intrunit ca sa-i „apere” de alte chestii, nu prea mai are legatura cu apararea militara de facto, ca aia se duce de rapa oricum.

      Am vazut ieri stire ca vor sa vanda pe bucati ultimul combinat greu, cel de la Iasi, care mai are vreo 700 de angajati dupa ce inainte de ’89 avea peste 10.000. Cica acolo s-au facut si tunuri pe vremuri…

      Scapa de orice posibilitate de a mai produce ceva in tara, daca, Doamne-fereste, i-ar trece vreunui ministru sau guvern sa faca asta!

      • „Scapa de orice posibilitate de a mai produce ceva in tara, daca, Doamne-fereste, i-ar trece vreunui ministru sau guvern sa faca asta!”

        De posibilitatea asta se chinuie sa scape de mult timp. Nu a mai ramas cine stie ce, mai au un pic si reusesc.

        Noua nu ne trebuie industrie, romanii sa plece sa lucre la capsuni, si asa scade populatia, dar sunt linistiti pt ca le raman destui boi ca sa dea cu sapa pe tarlaua lor.

        Tunuri nu o sa mai facem, nici tancuri, nici TBT-uri.
        Doamne fereste vreo corveta. Avioane numai din hartie A4.

        CSAT e intrunit sa-i apere pe ei de noi, si eventual de altii din afara care le zgaltaie scaunul.
        Cine e la putere fura cat poate, da tributul extern (petrolul, bechtel) dar ai ramane si lui.

        Bine ati revenit in Tarile Romanesti Fanariote 🙂 🙂 🙂

  35. În cadrul şedinţei CSAT din 25 iunie 2012 s-au aprobat forţele şi mijloacele Armatei României care pot fi puse la dispoziţie pentru misiuni în afara teritoriului statului român în anul 2013.
    http://www.ziuaveche.ro/top-secret/armata-2/ce-a-decis-csat-in-sedinta-din-25-iunie-2012-103247.html

    Sedinta CSAT 25 iunie 2012
    Astfel, forţele pe care Ministerul Apărării Naţionale le poate pune la dispoziţie pentru participarea la misiuni şi operaţii în afara teritoriului statului român, în anul 2013, cuprind 3.390 de militari, comparativ cu anul 2012, când valoarea forţelor a fost dimensionată la 3.636 de militari, ceea ce reprezintă o reducere a forţelor cu 246 de militari

  36. Pentru Romania este necesar in primul rand:
    a) 3-4 escadrile de f16 falcon modernizat decent nu mai jos de nivelul 5.2( un avion dogfight sigur,manevrabil cu incarcatura de razboi,testat cu succes in diferite teatre de operatii,piese de schimb-aici putem antrena si industria de profil ,inginerii ,tehnicienii daca suntem in stare?,deci un avion cost/manevrabilitate/siguranta acceptabil care inca mai face fata cu brio noilor generatii de avioane) .
    b)1 -2 escadrile de f 22 raptor sau o escadrila de eurofighter/raffale.
    c) naval 2-3 distrugatoare modernizate decent plus 3-4 fregate compatibile sa efectueze toate tipurile de actiuni de lupta nava-nava,nava-submarin,nava-aer pentru a avea romania un oarecare confort atat naval cat si aerian
    d) la capitolul terestru stam oarecum mai bine dar este loc intotdeauna de mult mai bine. Aceste necesitati trebuie sustinute de la bugetul de stat si antrenate fabricile competente din tara pentru a demonstra de ce sunt capabile ,opinia mea

    • Pai in primul rand F-22 nu e de vanzare, si chiar daca ar fi, achizitia si operationalizarea a doua escadrile de F-22 ne-ar manca tot bugetul apararii pe cativa ani 🙂
      Nu zic ca nu e corecta ideea cu 1-2 escadrile varf de lance si 3-4 in spatele lor…dar nu F-22.
      Si la c cred ca ai vrut sa spui 2-3 fregate si 3-4 corvete, ca asta ne-am permite.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *